ضرورت شفاف سازی حادثه قطار تبریز ـ مشهد؛

سامانه کنترل اتوماتیک قطار چینی و تقلبی بوده/ سامانه در 18 ماه 4 هزار خطا داشته است

بخش اجتماعی الف، 22 آذر 95

22 آذر 1395 ساعت 8:30


حادثه‌ای که جمعه صبح پنجم آذرماه حوالی ایستگاه هفت‌خوان درمسیر ریلی سمنان به مشهد موجب شد تا ٤٨نفر از هموطنانمان به طرز دلخراشی کشته شوند. بیشتر قربانیان این حادثه هولناک به طرز فجیعی در آتش سوختند.

این در حالی است که به نظر می رسد دلیل روی دادن این اتفاق نیازمند بررسی بیشتر می باشد.

هفدهم آذرماه کمیسیون سوانح راه آهن در دومین اطلاعیه خود در خصوص عوامل سانحه قطار تبریز مانند اطلاعیه اول اعلام کرد که در حادثه برخورد دو قطار مسافری خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه آهن شمال شرق باعث بروز این سانحه شده و سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) کارکرد درستی داشته است. اکبر ترکان، مسئول کمیته بررسی حادثه برخورد دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان نیز مقصر اصلی این حادثه را متصدی مرکز کنترل تهران- مشهد در ایستگاه شاهرود به دلیل صدور فرمان حرکت به قطار سمنان- مشهد عنوان کرده است. فرمانی که به گفته ترکان نه از روی عمد بلکه براساس خطای حرفه‌ای ازسوی متصدی مأمور کنترل CTC در شاهرود صادر شده است: «علت وقوع سانحه این است که حرکت قطار ازحالت خودکار خارج شده و روی دستی قرار گرفته.»


اما به رغم اطلاع رسانی ها، برخی سیستم کنترل اتوماتیک قطار را مقصر دانستند و اظهار داشتند که این سیستم از زمانی که نصب شده مشکلات متعددی داشته و یا تقلبی بوده است.

در این ارتباط حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز در صد و پنجمین نشست خبری خود گفت: در رابطه با پرونده تصادف قطار مسافربری چهار نفر بازداشت هستند و دادستان منتظر است تا تحقیقات تکمیل شود، آنچه که تا الان گفته شده، مقصر اصلی تنها عامل انسانی نبوده و در گزارش بازرسی هم این موضوع مطرح شده که مشکلات فنی هم وجود داشته است.

در ادامه به اظهارات دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم اشاره شده است.

انتقاد از عدم نظارت برارایه کیفیت خدمات به مسافران حمل و نقل ریلی/گزارش کمیته حقیقت یاب حادثه قطار سمنان منعکس شودسرویس صحن
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عدم نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده به مسافران حمل و نقل ریلی گفت: چرا گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درخصوص حادثه قطار در مجلس منعکس نمی شود.

به گزارش خانه ملت، محمد حسین فرهنگی درنشست علنی یکشنبه ( 21 آذر) درنطق میان دستور، گفت: حادثه تاسف بار و غم انگیز قطار مشهد- تبریز را به خانواده های عزادار، مردم آذربایجان و همه ملت ایران تسلیت عرض می کنم، دراولین روز کاری هفته دوم پس از حادثه قطار بازهم خبری از انعکاس زحمات آماده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس نشد؛ مگر درپاسخ تذکر اینجانب اعلام نشد که یکشنبه قرائت خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، افزود: اعضای این کمیته از کمیسیون عمران بودند و گزارش اولیه دقیقی را منعکس ساختند، به طورخلاصه مواردی ازاین حادثه سهمگین و بسیارمهم را با ذکر علل واقعه و اصلی اعلام می کنم، ضعف مفرط نظارت بر قطارهای حمل و نقل مسافر یکی از این موارد است؛ با وجود افزایش منظم قیمت بلیط قطار عملا نظارتی بر کیفیت ارایه خدمات مختلف نیست.

وی تاکید کرد: تاخیرهای گسترده ، خرابی ها، ایرادهای فنی گوناگون به امری رایج در سفرها تبدیل شده است، درروز قبل از حادثه یکی از قطارها 7 ساعت تاخیرداشته و بارها بین راه خراب شده است و دراین فاصله حتی غذایی به مسافران داده نشده و جبرانی برای این تاخیرها در کارنبوده است؛ قطارهای دو دیزله ازاین مسیر حذف شده و گفته شده که ترمز قطار یخ زده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، تصریح کرد: این درحالی است که دیزل جایگزین نداشته است، درگسترده ترین شبکه ریلی جهان که در روسیه است و عمدتا در مناطق سردسیر و سیبری است چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد،  بنابراین نظارت برکیفیت قطارها امری رها شده و مغفول است و لازم است وزارت راه و شهرسازی مشخص کند با چه سازوکاری و از چه زمانی شاهد چنین موارد نخواهیم بود.

فرهنگی ادامه داد: اگر شهروندی اعتراضی داشت، چگونه می تواند به مقامات مسئول منعکس کند، همچنین براساس اطلاعات واصله موثرترین اقدامات امدادو نجات اولیه را خود مسافران انجام دادند، آن هم درشرایطی که قطار فاقد امکانات اولیه اطفاع حریق و سایر ملزومات امدادی بوده است؛ ضمن اینکه بالگرد هلال احمر 2.5 ساعت بعد رسیده و فاقد هرگونه امکانات اطفاع حریق بوده است.

وی گفت: درپیشنهادات کمیسیون عمران در گزارش سانحه برای آینده راه حل هایی پیش بینی شده است، اما اصل حادثه این طور است که پس ازخرابی و توقف قطار سیستم atc به لوکوموتیو سمنان مشهد اخطار داده است ، اما مسئول کنترل ctc به راننده لوکوموتیو اعلام می کند به اخطار توجه نکند و آن حادثه غم بار درحالی که قطار با سرعت 117 کیلومتر تردد داشته رخ می دهد؛ چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: برای اینکه اخطارهای اشتباه atc را امری عادی و رایج می دانستند و هر دوی آنها برمنوال گذشته آن را دارای اهمیت نداسته و اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است، حال سخن اینجاست که مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با چه کسی است؛ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از 2 هزار دستور بی توجهی و خاموشی atc داده شده است چرا درمدت های طولانی به رفع آنها و توجیه عوامل و راه حل های جایگزین تبدیل نشده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، تاکید کرد: این روش رواج یافته که برای تسکین آلام اجتماعی چند نفر فرودست را مجازات کنند تا موقت پوشش داده شود و باشد برای وقتی دیگر و تا مدتی دیگر مردمانی ازشمال و جنوب و بیگناهان دیگری فدا شوند و آسیبی به منصب داران نرسد، چنانکه 2 سال پیش دراین منطقه شاهد جان باختن عزیزان دیگری بودیم؛ امروز وسیع ترازدیروز یود و در صورت عدم برخورد مناسب حوادث آتی ممکن است وسیع تر باشد.

قطعات ایمنی قطار تقلبی، رانتی و مافیایی است
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت می گوید تجهیزات و قطعات به کار رفته در قطارها نقص داشته است و دولت برای رفع این نقص ها کاری انجام نداده است. وزارت راه دستگاه های تقلبی خریداری و در برابر خطاهایی که مکرر رخ داده سهل انگاری کرده است. به عنوان مثال در 18 ماه 4 هزار خطا ثبت شده است. اما شرکتی که تأمین کننده قطعات مربوط به ای تی سی در قطار و مترو است این صحبت ها را تکذیب می کند و یادآورمی شود:هیچ قطعه ای از چین وارد نشده است و ما مونتاژ کار نیستیم.طراحی و تولید در انحصار ما است.در بازدیدی هم که نمایندگان مجلس داشتند مشخص شد که ما تولیدکننده واقعی هستیم. سیستم ای تی سی به صورت بومی سازی شده در ایران انجام می شود و با مشابه خارجی به لحاظ کیفیت و استاندارد هیچ فرقی ندارد.

در این میان جعفرزاده ایمن آبادی گفت:مدارک و مستندات تقلبی بودن قطعات به کاررفته در قطارها روز استیضاح وزیر راه وشهرسازی ارائه می شود.قطعاتی که در قالب رانت و مافیا وارد شده و سبب شد دو قطار مسافربری دچار سانحه ای شوند که بیش از 40 نفر هموطنانمان فوت کنند.

وی در جایی دیگر اظهار داشت که لکوموتیوران ها نسبت به کارکرد ای تی سی هیچ آشنایی نداشتند و دوره آموزشی برای آنها دیده نشده بود.


سامانه 400 میلیارد تومانی کنترل اتوماتیک قطارها هر ساعت یک خطا داشته است
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی دیروز گفت: 20 روز قبل از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن کشور در گزارشی مکتوب خبر از ثبت 4 هزار خطای سامانه ATC در شش ماهه نخست سال جاری داده است.

وی با انتقاد از گزارش رئیس گروه تحقیق دولت از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، گفت: آقای ترکان در حالی انگشت اتهام خود را به سوی اپراتور نشانه گرفته و از عامل انسانی در بروز این حادثه تلخ صحبت می‌کند که توجهی به ناکارآمدی و بلااستفاده بودن سیستم 400 میلیارد تومانی کنترل هوشمند تردد قطارها در مسیر مشهد ندارد.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد با طرح این موضوع که در رهگذر اجرای قانون خصوصی‌سازی در دولت‌های ششم و هفتم، واگن‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن به کسانی واگذار شده‌اند که از اهلیت لازم برخوردار نبود‌ه‌اند، تصریح کرد: تبعات خصوصی‌سازی به شیوه دولت‌های سازندگی و اصلاحات اکنون خود را نشان می‌دهند.

علیرضابیگی افزود: اکثریت ظرفیت واگن‌سازی کشور منحصراً در اختیار محمد سعید‌نژاد مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن در دوره اصلاحات و مدیر عامل فعلی سازمان بنادر و دریانوردی است که با تاسیس شرکتی خصوصی سال‌هاست به فعالیت تجاری مشغول است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خریداران سامانه ATC راه‌آهن همان فروشندگان بوده‌اند، گفت: خرید این سامانه توسط شرکتی صورت گرفته است که قائم مقام راه‌آهن مالک 20 درصد سهام آن است.

علیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت خط مشهد - تبریز بر عهده معاونت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن است، گفت: این معاونت به مدت 4 ماه قبل از حادثه سمنان بدون متصدی بوده است و تنها چند روز پس از حادثه به نام فردی ابلاغ صادر شده است.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد در پایان از عدم انعکاس گزارش این کمیته در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و افزود: با وجود تلاش‌های بازدارنده و منصرف کننده از عملی شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، قاطبه نمایندگان آذربایجان مجدانه پیگیر طرح استیضاح هستند.


کد مطلب: 423149

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcayenyo49nu61.k5k4.html?423149

الف
  http://alef.ir