نامه ای به وزیر راه و شهرسازی درباره عملکرد دفتر مقررات ملی ساختمان

بخش تعاملی الف - بابک خسروی

5 مهر 1393 ساعت 7:20

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی

با سلام
جناب دکتر با توجه به ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در دولت گذشته و همچنین تداخل به وجود آمده ناشی از فرایند ادغام, وزارت نوپای راه و شهرسازی به میزان بسیار زیادی از عملکرد دفتر امور مقررات ملی ساختمان غافل شده که شاهد این امر آخرین مباحث منتشر شده توسط این دفتر می باشد.

جنابعالی مستحضر هستید که طراحی ساختمان ها در کشور الزاما باید بر اساس آخرین ویرایش مباحث منتشر شده از طرف وزارتخانه تابعه شما صورت گیرد حال آنکه مباحث مهمی نظیر مبحث ششم و مبحث نهم که مباحث پایه در محاسبات ساختمان محسوب می گردند بسیار پر اشتباه بوده و عملا هیچ گونه کارایی ندارند.

به عنوان مثال در مبحث ششم علاوه بر ترجمه بسیار بد این مبحث از آیین نامه کانادا و آیین نامه آمریکا اشکالات عمده عملا این مبحث را بی فایده نموده است. مثلا در مبحث ششم ,قسمت بارگذاری برف صفحه ۵۷ فقط توضیحات و چند پارامتر و فرمول ذکر گردیده که عملا این قسمت بدون داشتن شکل شکل بی معناست حال آنکه در آیین نامه ای که این قسمت از آن کپی برداری شده(آیین نامه آمریکا)شکل ترسیم گردیده است. در قسمت بارگذاری بار باد صفحه ۹۵ بند(۷) که این قسمت از آیین نامه کانادا کپی برداری گردیده است باز هم متاسفانه هیئت تدوین فراموش کرده اند که شکل را ترسیم نمایند حال آنکه در آیین نامه مرجع اشکال به وضوح ترسیم گردیده اند. این تنها دو نمونه از چندین اشکالات این مبحث بود که ذکر گردید.

همچنین در مبحث ۹ با وجود ویرایش ۹۲ و چاپ دوم بودن ایراداتی مشاهده می گردد که جامعه مهندسی انگشت به دهان می ماند مانند تعریف ضریب پواسون بتن در صفحه ۱۸۴ که با تمامی منابع و مراجع معتبر و حتی نامعتبر علمی در همه جای دنیا تناقض دارد. (اگر این دفتر کشفیاتی در این مورد دارند لازم است هر چه سریعتر به تمامی مراجع علمی اطلاع رسانی گردد تا این مراجع نسبت به اصلاح کتب و منابع علمی و دانشگاهی اقدام نمایند.)

وحرف آخر در مورد سوال ۳۳ آزمون محاسبات نظام مهندسی خرداد به عنوان یکی از چندین سوال مورد اعتراض در این آزمون:
متن سوال ۳۳ دفترچه A۳۰۳:
....................................
۳۳-برای انتقال فقط برش از یک قطعه به قطعه دیگر, یک اتصال پیچ و مهره ای اصطکاکی طراحی شده است. اگر در عمل پیچ ها پیش تنیده نشده و به صورت اتکای عمل کنند, کدامیک از گزینه زیر را می توان با اطمینان کامل صحیح دانست؟ قطر سوراخ استاندارد. وضعیت سطحی کلاس A واتصال بدون ورق پرکننده می باشد. همچنین فرض کنید استفاده از اتصال اتکایی در این اتصال مجاز می باشد.
۱)مقاومت اتکایی در جدار سوراخ کاهش خواهد یافت.
۲)همواره مقاومت اتصال افزایش خواهد یافت.
۳)مقاومت اتصال کاهش نخواهد یافت.
۴)مقاومت برش قالبی کاهش خواهد یافت.
.......................................
حل سوال۳۳ بر اساس مبحث دهم -ویرایش ۱۳۹۲ - چاپ دوم- تاریخ چاپ ۱۳۹۲
برای طراحی یک اتصال برای انتقال برش در هر دو حالت اصطکاکی و اتکایی باید تمامی موارد ذیل مطابق آیین نامه کنترل گردد.
مقاومت پیچ - مقاومت اتکایی در جدار سوراخ پیچ - مقاومت برشی اعضا در مجاورت ناحیه اتصال - مقاومت برش قالبی.صفحات ۱۶۲ تا ۱۶۸ آیین نامه

در کنترل مقاومت برشی اعضا در مجاورت ناحیه اتصال صفحه ۱۶۷ عنوان گردیده مقاوت برشی طراحی اعضا درمجاورت ناحیه اتصال باید به شرح زیر برابر کوچکترین مقدار محاسبه شده بر اساس حالت های حدی تسلیم برشی روی مقطع کلی و گسیختگی برشی روی مقطع خالص تعیین شود.
برای محاسبه بر اساس گسیختگی روی مقطع خالص Anv لازم است که عینا ذکر گردیده Anv=سطح مقطع خالص تحت برش (مطابق ضوابط بخش ۱۰-۲-۳ ) که باید به صفحه ۳۴ آیین نامه مراجعه نمود که در ابتدای این صفحه عینا این عبارت درج گردیده است «این بخش به الرامات طراحی اعضا تحت اثر نیروی محوری کششی که در امتداد محور مرکزی عضو بار گذاری شده اند می پردازد.» این بخش به برش تحت اثر نیروی کششی پرداخته است نه آنگونه که در صورت سوال ذکر گردیده فقط نیروی برشی.و همچنین نه برای هر قطعه ای، باز هم فقط برای قطعاتی که در امتداد محور مرکزی بارگذاری کششی شده اند.

با توجه به تفاسیر فوق و غیر ممکن بودن کنترل مقاومت برشی اعضا در مجاورت ناحیه اتصال قطعا اظهار نظر کردن در مورد هر نوع اتصال پیچی جهت انتقال فقط نیروی برشی غیرممکن است.

حال این سوال پیش می آید که دفتر مقررات ملی چگونه توانسته دو حالت غیرممکن را باهم مقایسه کرده و «با اطمینان کامل» در کلید سوالات گزینه ۳ را به عنوان گزینه صحیح اعلام نماید.
...........

با توجه به امتناع دفتر امور مقررات ملی ساختمان از ارائه پاسخنامه تشریحی

اینجانب مصرانه از جنابعالی خواستارم که دستورات مقتضی جهت رونمایی از دستاورد علمی جدید این دفتر -که مقایسه دو حالت غیر ممکن می باشد-را صادر نمایید تا جامعه مهندسین ساختمان از این دستاورد مفتخر گردند.

با تشکر

لازم به ذکر است که آزمون محاسبات نظام مهندسی بیست و سوم خرداد ماه امسال به صورت هماهنگ در همه کشور برگزار گردید و پس از برگزاری با اعتراضات بسیاری از طرف داوطلبین نسبت به غلط بودن چندین سوال مواجه گردیده است. این نکته قابل ذکراست که چندین استاد به نام کشور مانند دکتر رحمت مدندوست که خود ایشان یکی از تدوین کنندگان آیین نامه بتن ایران هستند غلط بودن چندین سوال را تایید کرده اند وجای بسی تعجب است که دفتر مقررات ملی ساختمان تاکنون اقدامی در جهت احقاق حقوق داوطلبان انجام نداده است و شگفت انگیزتر اینکه حتی از ارائه پاسخ تشریحی این آزمون امتناع می ورزد.


کد مطلب: 243728

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcdxs0xjyt0o56.2a2y.html?243728

الف
  http://alef.ir