بررسی کتاب فیزیک یک، فصل 5

بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی

28 آبان 1392 ساعت 8:02

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


چندی پیش یکی از دوستان پیشنهادی برای تشکیل گروهی علمی-پژوهشی جهت بررسی کتب جدیدالتالیف ریاضی و فیزیک و شیمی در دوره دبیرستان ارائه داد، در اولین قدم و اولین اولین بررسی که توسط دوست و همکار عزیزم جناب آقای روح الله شاکرنژاد دبیر فیزیک شاغل در قم و دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه کاشان انجام شد، نتایج زیر بدست آمد:

با توجه به بی تفاوتی مولفین محترم نسبت به انتقادات و ایرادات دبیران و پژوهشگران، بهتر دیدم این نتایج از این طریق در اختیار دوستان و همکاران گرامی قرار گیرد. لازم به ذکر است که مطالب زیر فقط مربوط به یک فصل کتاب فیزیک سال اول دبیرستان است.

بررسی کتاب فیزیک یک، فصل ۵

۱- شکل ازمایش کنید ۱ تجربی نیست، بهتر است با یک ازمایش عملی جایگزین شود.
۲- بهتراست ازمایش کنید شماره یک با استفاده از سوزن ته گرد اجرا گردد و پرتوها با مداد رسم و اندازه گیری انجام شود.
۳- در شکل ۵-۳ مسیر پرتو و توضیح شکل همخوان نیست.
۴- در صورتی که ازمایش با سوزن انجام شود امکان تجربی عبور نور از اب به هوا نیز فراهم می گردد. جهت تحقیق برگشت پذیری نور.
۵- تاکید مولف بر استفاده از لیزر مدادی بیش از حد است. وسایل ساده تر و ملموس تر باید جایگزین شود. ازمایش ۲ را می توان به صورت پیشنهادی با لیزر و سوزن انجام داد و تصویر عملی انجام ازمایش جایگزین رسم رایانه ای شود.
۶- در تفسیر کنید بهتر است به جای جدول رایانه ای ، نمونه ای از جدول دستنویس واقعی دانش اموز قرار گیرد.
۷- قانون های شکست به صورت جای خالی نوشته شوند تا دانش اموز نتایجش را در ان تکمیل کند.
۸- رابطه ۵-۱ حداقل در فایل رایانه ای اشکال تایپی دارد.
۹- علامت مساوی در خلاصه نویسی مثال ۱ و رابطه ۵-۲ تایپ نشده است.
۱۰- در تمرین ۱ ضریب شکست شیشه چقدر است.
۱۱- ازمایش ۳ نیز با دو عدد سوزن ته کرد به ازای هر پرتو بهتر انجام می شود. تصویر عملی جایگزین شود
۱۲- شکل ۵-۶ رسم تصویر با یک پرتو کاملا اشتباه است و بد اموزی ایجاد می شود.
۱۳- فعالیت ۵ توضیح کافی ندارد. نتیجه گیری می تواند بی ارتباط با درس به دست اید.
۱۴- پرتو های رسم شده در شکل فعالت ۲ نمی توانند به چشم یک ناظر برسند!
۱۵- جواب فعالیت بلافاصله در تصویر بعدی رسم شده است.
۱۶- رابطه ۵-۳ حداقل در فایل رایانه ای ، نقص علامت دارد.
۱۷- در مثال ۲ به جای عمق ظاهری از وازه تخمین استفاده شود.
۱۸- علت استفاده از ترسیم های مکرر رایانه ای ان هم به صورت کاملا غیر فنی چیست، در شکل فعالیت ۳ حتی اصول اولیه پرسپکتیو هم رعایت نشده است. دوست عزیز، مولف گرامی مگر خودتان تا بحال این ازمایش را انجام نداده اید. باور کنید تصویر دوربین موبایلتان ازاین تصور رایانه ای نامفهوم، کامل تر است.
۱۹- بهتراست درحاشیه صفحه ۱۱۴ مروری بر روش اندازه کیری سرعت نور داشته باشید و ابن هیثم را به صفحه قبل منتقل کنید.
۲۰- در جدول ۵-۱ از هر ماده عکسی کنار ان قرار دهید تا دانش اموز بتواند ارتباط برقرار کند.

هر چند انتظار بی جایی است اما به انتظار پاسخ دوستان مولف می نشینم.


کد مطلب: 205516

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcgqn9x3ak9zn4.rpra.html?205516

الف
  http://alef.ir