کلاس روش های تست زنی، ضرورت یا کلاهبرداری؟

بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی

10 آبان 1392 ساعت 9:13

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


امروز عصر برنامه ای به اصطلاح آموزشی از صداوسیمای مرکز فارس در حال پخش شدن بود که با شنیدن نکته ریاضی از زیان مجری، علاقه مند شدم که آنرا یاد بگیرم، اما پس از شنیدن نکته کذایی، به عمق فاجعه ای پی بردم که سال هاست از آن اطلاع داشتم.

حل تست ها فقط با یک نگاه، جواب دادن به تست بدون خواندن سوال، مهندسی معکوس، تصویر سازی و مفاهیمی از این قبیل، جملاتی پرطمطراق هستند که بسیاری از دانش آموزان و اولیا را در دام خود گرفتار می کنند.

ذکر نکته ای برای پاسخ چند تست از تست های سال های گذشته چه هنری می تواند باشد، و آیا نکته ی ذکر شده برای کنکور سال ۹۳ نیز قابل استفاده است؟

با توجه به تبلیغات فراوان در یک برنامه آموزشی آن هم برای فروش سی دی ها و دی وی دی های خود، این سوال به ذهن خطور می کند که اصولا چه کسی صلاحیت آنها را برای حضور در یک برنامه تلویزیونی تایید نموده است؟

با چه تخصص و آموزشی شخصی توان تدریس ریاضی و فیزیک و معارف! را پیدا خواهد کرد؟

تب استفاده از کلاس های کنکور در سال های اخیر بسیار بالا گرفته است، آن هم کلاس هایی که معمولا در آن فقط نکاتی بیان می شود که برای تست های سال های قبل طراحی شده است و دانش آموز با یادگیری آن و حل تست های سال های قبل دچار خطای هاله ای شده و خود را به اشتباه توانمند برای حل تست های سال آینده خواهد دید.

بر همین اساس برخی تجربیات سال های اخیر خود را در آموزش ریاضی، خدمت اولیای گرامی ارائه می نمایم.

۱- استفاده از کلاس های کنکور و تقویتی بطور ذاتی برای دانش آموزانی که به هر دلیلی نتوانسته اند از کلاس های رسمی استفاده کنند بسیار مفید است اما کارکرد نکته و تست این کلاس ها، بدترین انتظاری است که می توان از آن داشت.

۲- سوالی را که امروز از دانش آموزان پرسیدم: اگر همه دبیران و دانش آموزان و اولیای عزیز، از امروز تصمیم بگیرند که کلاس ها بگونه ای باشد که هیچ دانش آموزی در شرایط معمولی نیاز به کلاس تقویتی و کنکور نداشته باشد، پس از یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله چه نتایجی بدست خواهد آمد؟ اعتقاد بنده این است که چنین امری محال نیست و بسادگی در دسترس است و تدریس دبیران بخصوص علوم پایه باید بگونه ای باشد که دانش آموزی که مستعد و تلاشگر باشد هیچ نیازی به کلاس کنکور یا تقویتی نداشته باشد، هدفی که سال هاست خود را موظف به تحقق آن نموده ام.

۳- برخی از اولیا خود در گرایش دانش آموزان به سمت اینگونه کلاس ها بدون نتیجه، بی تاثیر نیستند، بنابراین سعی کنید از اینگونه کلاس ها فاصله بگیریم و در صورت احساس نیاز فرزندتان، با دبیرانی مشورت کنید که معمولا از پذیرش دانش آموزان خود بصورت خصوصی خودداری میکنند، چرا که پیشنهادات این دسته از دبیران منصفانه خواهد بود.

۴- فرستادن دانش آموز نزد دبیر مربوطه ای که در کلاس رسمی در حال تدریس دانش آموز است برای تدریس خصوصی یا تقویتی، کاری بسیار نادرست است.


کد مطلب: 203716

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcgqw9x3ak9zu4.rpra.html?203716

الف
  http://alef.ir