هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟/ لوازم آرایش چقدر ارز از کشور خارج می کند؟

بخش اجتماعی الف، 31 اردیبهشت 95

31 ارديبهشت 1395 ساعت 9:54


بررسی میزان هزینه زنان ایران برای آرایش و لوازم آرایشی نشان می دهد این صنعت یکی از بخش هایی است که می توان با سرمایه گذاری و فرهنگ سازی در آن مانع خروج منابع ارزی فراوان و ورود کالاهای بی کیفیت به کشور شد.

صنعت لوازم آرايشي به لحاظ تقاضا براي كالاهاي اين صنعت و ويژگي هاي جمعيتي کشور، صنعتي با اهميت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری محسوب مي شود. با این وجود به نظر می رسد نبود توليدات داخلي و واردات بدون كيفيت اين كالاها سبب شده هم منابع ارزي با كارايي مناسب استفاده نشود و هم مصرف كنندگان درمعرض آسيب هاي بهداشتي و سلامت قرار گيرند.

سیدحسین پیمان کارشناس ارشد آمار در این باره به تحقیقت میدانی که انجام گرفته است اشاره می کند و می گوید:" بديهي است آمارهاي طرف نقاضا اين صنعت مي‌تواندجايگاه اين صنعت را از نظر اندازه بازار ،منابع ارزي براي واردات، اشتغال زايي، ارزش افزود و ... بهتر مشخص کند. به همین منظور در تحقيق گسترده ای با استفاده از داده هاي خام طرح آمارگيري هزينه و درآمد خانوار شهري ۱۳۹۳ مركز آمارايران، ميزان هزينه آرايش و مشخصات مصرف كننده اين نوع كالاها را محاسبه کردیه ایم".

به گفته وی" دراين بررسي هزینه های ماهانه كالاهاي منتخب آرايشي زنانه شامل هزينه اصلاح صورت، هزينه كوتاه كردن موي سر، خدمات سالن آرايش، سنجاق مو، فرم دهنده، انواع لوازم آرايشي، كرم دست وصورت، رنگ مو، انواع اسپري، لوسيون ها از خانوار پرسش شده است و به ويژگي هاي زنان پانزده ساله به بالا خانوار كه اين كالاها را مصرف كرده‌اند، پرداخته شده است".

هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟
پیمان درباره نتایج این تحقیق می گوید:" ما به دنبال آن بودیم که آيا نسبت به پنج سال پيش هزينه آرايش زنان شهری بيشتر شده است؟ و مشخص شد در سال۱۳۸۹، متوسط هزينه در كالاهاي آرايشي ذكر شده هر زن ۱۵ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ريال بوده است كه اين رقم درسال ۱۳۹۳ به ۱۰۸۸۷۴ ريال افزايش يافته است. همچنين نسبت اين هزينه به هزينه سرانه كل هر فرد خانوار از ۸/۱ درصد درسال۱۳۸۹ به ميزان ۲/۲ درصد درسال۱۳۹۳ افزايش يافته است".

وی می افزاید:" هرچند اين مبالغ در ظاهر نشان مي دهد اين نوع هزينه در خانوارها افزايش يافته است اما با آزمون آماري "کای دو"، به اين نتيجه مي رسيم كه اين اختلاف از نظر آماري اختلاف معني داري محسوب نمی شود و تفاوت چنداني بين اين دو نسبت وجود ندارد. همچنين باتوجه به شاخص قيمت، اين هزینه درسال ۱۳۸۹ حدود ۷۸۹۵۴ ریال و در سال ۱۳۹۳ رقمی در حدود ۷۰۵۱۸ ریال بوده است لذا نمي توان گفت هزينه اين گونه كالاهاي منتخب آرايشي براي زنان خانوار ۱۵ ساله و بيشتر درسال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ افزايش يافته است".

زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند
به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد" اين هزينه براي زنان پانزده ساله به بالاي شاغل درسال ۱۳۹۳ حدود ۵۳ درصد بيشتر نسبت به زنان غير شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بيشترِ داراي مدرك ليسانس به بالا، ۵۷ درصد بيشتر از زناني كه داراي چنين مدركي نبوده اند هزينه كالاهاي آرايشي منتخب را پرداخت كرده اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنان هرگز ازدواج نكرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بيوه، بيشتر اين نوع هزينه را در سال ۱۳۹۳داشته اند".


زنان در کدام سن بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟
پیمان می افزاید:" بيشترين نسبت هزينه كالاهاي آرايشي منتخب هر زن پانزده ساله و بیشتر به هزينه كل هرعضو خانوار درسال درسنين ۱۵تا ۱۸ سال به ميزان ۵ درصد وكمترين نسبت دراين سال درسنين ۲۹ به بالا با نسبت ۲ درصد بوده است. از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست وچهار سال، بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته اند".


هزینه آرایش زنان دهک اول درآمدی ۷ برابر زنان دهک دهم
این تحقیق نشان می دهد" هزينه سرانه كالاهاي آرايشي منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر در بالاترين گروه درآمدي (دهک دهم)، هفت برابر زنان پايين ترين گروه درآمدي (دهک اول) درسال ۱۳۹۳ بوده است. ۱۶ درصد زنان پانزده سال و بیشتر بالاترين گروه درآمدي(دهك دهم) شاغل بوده اند و ۳۱ درصد آنان مدرك ليسانس و به بالا، داشته اند و ۱۷ درصد آنها هرگز ازدواج نكرده و ۱۷ درصد نیز بيوه بوده اند. زنان پانزده سال و به بالا، درپايين ترين گروه درآمدي ۶ درصد داراي مدرك ليسانس به بالا، ۵ درصد شاغل، ۲۹ درصد هرگز ازدواج نكرده و ۵/۱۰ درصد بيوه بوده اند.


زنان در کدام استان ها بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟
پیمان می دهد:" از نظر ارقام مطلق،استان های کهگیلویه وبویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشترآنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را دراین تحقیق داشته اند. به طوری که هر زن پانزده ساله وبیشتر استان البرز، با هزینه ۲۱ هزارتومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ ۳۵۰۰ تومان درماه حدودا ۶ برابر برای کالاهای منتخب آرایشی درسال ۱۳۹۳ هزینه کرده است. همچنین کمترین هزینه را زنان پانزده ساله وبیشتر استان های قم، گلستان، کرمان، یزد، گیلان برای این کالاها پرداخت کرده اند.

بيشترين هزينه کالاهای منتخب آرایشی برای هرزن پانزده ساله و بیشتر خانوار نسبت به هزينه ماهانه كل هر عضو خانوار درسال ۱۳۹۳ دراستان هاي كهگيلويه و بوير احمد، خراسان جنوبي، البرز، ايلام وكمترين استان هاي دراين نسبتِ هزينه، اين نسبت درسنين ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان هاي مركزي سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بوير احمد، لرستان و البرز بيشترين بوده است به طوري كه در استان مركزي اين هزينه براي هر زن درسن ۱۵ تا ۲۴ ساله با هزینه ۳۴ هزارتومان ماهانه۲.۵ برابر كل هزينه آرايش هر زن خانوار اين استان بوده است".


کد مطلب: 354848

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjxxetouqeioz.fsfu.html?354848

الف
  http://alef.ir