هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟/ لوازم آرایش چقدر ارز از کشور خارج می کند؟
بخش اجتماعی الف، 31 اردیبهشت 95
31 ارديبهشت 1395 ساعت 9:54
بررسی میزان هزینه زنان ایران برای آرایش و لوازم آرایشی نشان می دهد این صنعت یکی از بخش هایی است که می توان با سرمایه گذاری و فرهنگ سازی در آن مانع خروج منابع ارزی فراوان و ورود کالاهای بی کیفیت به کشور شد.
صنعت لوازم آرايشي به لحاظ تقاضا براي كالاهاي اين صنعت و ويژگي هاي جمعيتي کشور، صنعتي با اهميت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری محسوب مي شود. با این وجود به نظر می رسد نبود توليدات داخلي و واردات بدون كيفيت اين كالاها سبب شده هم منابع ارزي با كارايي مناسب استفاده نشود و هم مصرف كنندگان درمعرض آسيب هاي بهداشتي و سلامت قرار گيرند.
سیدحسین پیمان کارشناس ارشد آمار در این باره به تحقیقت میدانی که انجام گرفته است اشاره می کند و می گوید:" بديهي است آمارهاي طرف نقاضا اين صنعت ميتواندجايگاه اين صنعت را از نظر اندازه بازار ،منابع ارزي براي واردات، اشتغال زايي، ارزش افزود و ... بهتر مشخص کند. به همین منظور در تحقيق گسترده ای با استفاده از داده هاي خام طرح آمارگيري هزينه و درآمد خانوار شهري ۱۳۹۳ مركز آمارايران، ميزان هزينه آرايش و مشخصات مصرف كننده اين نوع كالاها را محاسبه کردیه ایم".
به گفته وی" دراين بررسي هزینه های ماهانه كالاهاي منتخب آرايشي زنانه شامل هزينه اصلاح صورت، هزينه كوتاه كردن موي سر، خدمات سالن آرايش، سنجاق مو، فرم دهنده، انواع لوازم آرايشي، كرم دست وصورت، رنگ مو، انواع اسپري، لوسيون ها از خانوار پرسش شده است و به ويژگي هاي زنان پانزده ساله به بالا خانوار كه اين كالاها را مصرف كردهاند، پرداخته شده است".
هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟
پیمان درباره نتایج این تحقیق می گوید:" ما به دنبال آن بودیم که آيا نسبت به پنج سال پيش هزينه آرايش زنان شهری بيشتر شده است؟ و مشخص شد در سال۱۳۸۹، متوسط هزينه در كالاهاي آرايشي ذكر شده هر زن ۱۵ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ريال بوده است كه اين رقم درسال ۱۳۹۳ به ۱۰۸۸۷۴ ريال افزايش يافته است. همچنين نسبت اين هزينه به هزينه سرانه كل هر فرد خانوار از ۸/۱ درصد درسال۱۳۸۹ به ميزان ۲/۲ درصد درسال۱۳۹۳ افزايش يافته است".
وی می افزاید:" هرچند اين مبالغ در ظاهر نشان مي دهد اين نوع هزينه در خانوارها افزايش يافته است اما با آزمون آماري "کای دو"، به اين نتيجه مي رسيم كه اين اختلاف از نظر آماري اختلاف معني داري محسوب نمی شود و تفاوت چنداني بين اين دو نسبت وجود ندارد. همچنين باتوجه به شاخص قيمت، اين هزینه درسال ۱۳۸۹ حدود ۷۸۹۵۴ ریال و در سال ۱۳۹۳ رقمی در حدود ۷۰۵۱۸ ریال بوده است لذا نمي توان گفت هزينه اين گونه كالاهاي منتخب آرايشي براي زنان خانوار ۱۵ ساله و بيشتر درسال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ افزايش يافته است".
زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند
به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد" اين هزينه براي زنان پانزده ساله به بالاي شاغل درسال ۱۳۹۳ حدود ۵۳ درصد بيشتر نسبت به زنان غير شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بيشترِ داراي مدرك ليسانس به بالا، ۵۷ درصد بيشتر از زناني كه داراي چنين مدركي نبوده اند هزينه كالاهاي آرايشي منتخب را پرداخت كرده اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنان هرگز ازدواج نكرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بيوه، بيشتر اين نوع هزينه را در سال ۱۳۹۳داشته اند".
کد مطلب: 354848
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjxxetouqeioz.fsfu.html?354848