نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 233816
رمضانیه/ حکمت و حکومت علوی (10):
چگونه خوردن و نوشیدن حرام را بر خود گوارا کردی؟!
بخش داخلی الف، 18 تیر 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۱
وقتی حرف از بیت المال است، غریبه و آشنا برایش یکسان می شود؛ از تخلف مدیرانش چنان خونش به جوش می آید که لحن کلامش در پس قرنها هنوز هشدار دهنده است.

پسر عمویش که از مدیران دولت اسلامی بود، به بیت المال دست درازی کرد. این کار او چنان امام علی علیه السلام را به خشم آورد که سخت ترین و تندترین عبارات را در مورد او به کار بردند؛ در حالیکه او از نزدیکان امام بود. امام مدیرانش را شریک خود در امانت الهی حکومتداری می داند و به او فرمودند که اگر فرزندان امام هم چنین می کردند، روی خوش از علی علیه السلام نمی دیدند!

مظهر رحمت خدا و مهربانی با مردم است، پدری می کند برای همۀ مسلمانان. ولی وقتی به مدیران متخلف می رسد، چنان رفتاری می کند که ترس از تخلف کردن، ترس از عتاب او را به جان مدیران می اندازد.

نامه ای خطاب به او تنظیم کردند و فرمودند:
"پس از ياد خدا و درود!
همانا من تو را در امانت خود شركت دادم، و همراز خود گرفتم، و هيچ يك از افراد خاندانم براى يارى و مدد كارى، و امانت دارى، چون تو مورد اعتمادم نبود.

آن هنگام كه ديدى روزگار بر پسر عمويت سخت گرفته، و دشمن به او هجوم آورده، و امانت مسلمانان تباه گرديده، و امّت اختيار از دست داده، و پراكنده شدند، پيمان خود را با پسر عمويت دگرگون ساختى، و همراه با ديگرانى كه از او جدا شدند فاصله گرفتى، تو هماهنگ با ديگران دست از يارى‏اش كشيدى، و با ديگر خيانت كنندگان خيانت كردى. نه پسر عمويت را يارى كردى، و نه امانت‏ها را رساندى.

گويا تو در راه خدا جهاد نكردى و برهان روشنى از پروردگارت ندارى، و گويا براى تجاوز به دنياى اين مردم نيرنگ مى‏ زدى، و هدف تو آن بود كه آنها را بفريبى! و غنائم و ثروت‏هاى آنان را در اختيار گيرى.
پس آنگاه كه فرصت خيانت يافتى شتابان حمله‏ ور شدى، و با تمام توان اموال بيت المال را كه سهم بيوه زنان و يتيمان بود، چونان گرگ گرسنه‏اى كه گوسفند زخمى يا استخوان شكسته‏اى را مى‏ ربايد، به يغما بردى، و آنها را به سوى حجاز با خاطرى آسوده، روانه كردى، بى آن كه در اين كار احساس گناهى داشته باشى.

دشمنت بى پدر باد، گويا ميراث پدر و مادرت را به خانه مى‏برى سبحان اللّه‏!

آيا به معاد ايمان ندارى؟ و از حسابرسى دقيق قيامت نمى‏ ترسى؟ اى كسى كه در نزد ما از خردمندان بشمار مى ‏آمدى، چگونه نوشيدن و خوردن را بر خود گوارا كردى در حالى كه مى‏ دانى حرام مى‏ خورى و حرام مى‏ نوشى چگونه با اموال يتيمان و مستمندان و مؤمنان و مجاهدان راه خدا، كنيزان مى‏ خرى و با زنان ازدواج مى‏ كنى كه خدا اين اموال را به آنان وا گذاشته، و اين شهرها را به دست ايشان امن فرموده است.

پس از خدا بترس، و اموال آنان را باز گردان، و اگر چنين نكنى و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست يابم، تو را كيفر خواهم كرد، كه نزد خدا عذر خواه من باشد، و با شمشيرى تو را مى‏زنم كه به هر كس زدم وارد دوزخ گرديد.

سوگند به خدا اگر حسن و حسين چنان مى‏كردند كه تو انجام دادى، از من روى خوش نمى ‏ديدند و به آرزو نمى‏ رسيدند تا آن كه حق را از آنان باز پس ستانم، و باطلى را كه به دستم پديد آمده نابود سازم. به پروردگار جهانيان سوگند، اگر آنچه كه تو از اموال مسلمانان به نا حق بردى، بر من حلال بود، خشنود نبودم كه آن را ميراث باز ماندگانم قرار دهم، پس دست نگهدار و انديشه نما، فكر كن كه به پايان زندگى رسيده‏ اى، و در زير خاك‏ها پنهان شده، و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا كه ستمكار با حسرت فرياد مى‏زند، و تباه كننده عمر و فرصت‏ها، آرزوى بازگشت دارد امّا «راه فرار و چاره مسدود است». "


اَمّا بَعْدُ، فَاِنّى كُنْتُ اَشْرَكْتُكَ فى اَمانَتى، وَ جَعَلْتُكَ شِعارى وَ بِطانَتى، وَ لَمْ يَكُنْ فى اَهْلى رَجُلٌ اَوْثَقَ مِنْكَ فى نَفْسى لِمُواساتى وَ مُوازَرَتى وَ اَداءِ الاَْمانَةِ اِلَىَّ. فَلَمّا رَاَيْتَ الزَّمانَ عَلَى ابْنِ عَمِّكَ قَدْ كَلِبَ، وَ الْعَدُوَّ قَدْ حَرِبَ، وَ اَمانَةَ النّاسِ قَدْ خَزِيَتْ، وَ هذِهِ الاُْمَّةَ قَدْ فَتَكَتْ وَ شَغَرَتْ، قَلَبْتَ لاِبْنِ عَمِّكَ ظَهْرَ الْمِجَنِّ، فَفارَقْتَهُ مَعَ الْمُفارِقينَ، وَ خَذَلْتَهُ مَعَ الْخاذِلينَ، وَ خُنْتَهُ مَعَ الْخائِنينَ! فَلاَ ابْنَ عَمِّكَ آسَيْتَ، وَ لاَ الاَْمانَةَ اَدَّيْتَ.
وَ كَاَنَّكَ لَمْ تَكُنِ اللّهَ تُريدُ بِجِهادِكَ، وَ كَاَنَّكَ لَمْ تَكُنْ عَلى بَيِّنَة مِنْ رَبِّكَ، وَ كَاَنَّكَ اِنَّما كُنْتَ تَكيدُ هذِهِ الاُْمَّةَ عَنْ دُنْياهُمْ، وَ تَنْوى غِـرَّتَـهُـمْ عَـنْ فَيْـئِـهِمْ.
فَلَمّا اَمْكَنَتْكَ الشِّدَّةُ فى خِيانَةِ الاُْمَّةِ اَسْرَعْتَ الْكَرَّةَ، وَ عاجَلْتَ الْوَثْبَةَ، وَ اخْتَطَفْتَ ما قَدَرْتَ عَلَيْهِ مِنْ اَمْوالِهِمُ الْمَصُونَةِ لاَِرامِلِهِمْ وَ اَيْتامِهِمُ، اخْتِطافَ الذِّئْبِ الاَْزَلِّ دامِيَةَ الْمِعْزَى الْكَسيرَةِ، فَحَمَلْتَهُ اِلَى الْحِجازِ رَحيبَ الصَّدْرِ بِحَمْلِهِ، غَيْرَ مُتَأَثِّم مِنْ اَخْذِهِ!
كَاَنَّكَ ـ لا اَبا لِغَيْرِكَ ـ حَدَرْتَ اِلى اَهْلِكَ تُراثكَ مِنْ اَبيكَ وَ اُمِّكَ.
فَسُبْحانَ اللّهِ! اَما تُؤْمِنُ بِالْمَعادِ؟ اَوَ ما تَخافُ نِقاشَ الْحِسابِ!
اَيُّهَا الْمَعْدُودُ كانَ عِنْدَنا مِنْ ذَوِى الاَْلْبابِ، كَيْفَ تُسيغُ شَراباً وَ طَعاماً وَ اَنْتَ تَعْلَمُ اَنَّكَ تَأْكُلُ حَراماً، وَ تَشْرَبُ حَراماً؟ وَ تَبْتاعُ الاِْماءَ، وَ تَنْكِحُ النِّساءَ مِنْ مالِ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ الْمُؤْمِنينَ الْمُجاهِدينَ، الَّذينَ اَفاءَ اللّهُ عَلَيْهِمْ هذِهِ الاَْمْوالَ، وَ اَحْرَزَ بِهِمْ هذِهِ الْبِلادَ. فَاتَّقِ اللّه، وَارْدُدْ اِلى هؤُلاءِ الْقَوْمِ اَمْوالَهُمْ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ ثُمَّ اَمْكَنَنى اللّهُ مِنْكَ لاَُعْذِرَنَّ اِلَى اللّهِ فيكَ، وَ لاََضْرِبَنَّكَ بِسَيْفِى الَّذى ما ضَرَبْتُ بِهِ اَحَداً اِلاّ دَخَلَ النّارَ. وَ وَاللّهِ
لَوْ اَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَعَلا مِثْلَ الَّذِى فَعَلْتَ، ما كانَتْ لَهُما عِنْدى هَوادَةٌ، وَ لا ظَفِرا مِنّى بِاِرادَة، حَتّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُما، وَ اُزيلَ الْباطِلَ عَنْ مَظْلَمَتِهِما. وَ اُقْسِمُ بِاللّهِ رَبِّ الْعالَمينَ، ما يَسُرُّنى اَنَّ ما اَخَذْتَهُ مِنْ اَمْوالِهِمْ حَلالٌ لى اَتْرُكُهُ ميراثاً لِمَنْ بَعْدى. فَضَحِّ رُوَيْداً، فَكَاَنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ الْمَدى، وَ دُفِنْتَ تَحْتَ الثَّرى، وَ عُرِضَتْ عَلَيْكَ اَعْمالُكَ بِالْمَحَلِّ الَّذى يُنادِى الظّالِمُ فيهِ بِالْحَسْرَةِ، وَ يَتَمَنَّى الْمُضَيِّعُ فيهِ الرَّجْعَةَ، وَ لاتَ حينَ مَناص.
 
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۲۲:۵۶:۴۱
السلام عليك يا اميرالمومنين يا علي اين ابي طالب (2247001) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۲۳:۳۹:۳۴
کاش بعضی ها که خیلی هم ادعا دارند، یه بار این سخنان را بخوانند!! (2247042) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۱:۲۵:۰۴
یک سوال دارم بفرمایید اگر کسی یک عمر نوشیدنی حرام بخورد به جهنم می رود. البته تنها خوردن نوشیدنی مد نظر است به خاطر نوشیدنی خلاف دیگری مرتکب نشود؟ (2247125) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۲۱:۵۰:۲۰
با سلام نوشیدن مشروبات حرام به دلیل اینکه از لحاظ پزشکی و شرعی ضررآن
بیشتر از نفعش است لذا خوردن آن حرام است و اینکه با خوردن مشروب کسی به جهنم برود قضاوت با خدا ست الیته اگر شخصی با انجام مکرر چنین عملی زمینه گناهان بزرگتر براش فراهم شود و آلوده شود ممکن است هیچ وقت بخشیده نشود. (2248572) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۵:۲۸:۱۴
صلوات الله و سلامه علیک یا مولای یا امیرالمومنین، لعن الله من غاصب حقک و قاتلک و حاربک و نصب لک الحرب (2247183) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۰۹:۳۸:۱۲
لطف کنید آدرس روایات را هم اعلام کنید (2247241) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۰:۲۲:۲۵
البته حرام خورهای واقعی کسایی هستند که مال مردم را می خورند، ککشان هم نمی گزد. (2247256) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.