نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 245021
خود دین پنداری غلط است
بخش تعاملی الف - سید علی موسوی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶
همواره نگاه های جزئی و استدلال های آیه محور منجر به اشتباهات بزرگی می شوند. مسأله وقتی خطرناک تر می شود که پس از حصول نتیجه ای عقیم آن را به اسلام نسبت داده و بگوئیم: «اسلام چنین می گوید؟»

خود اسلام پنداری، خود دین و مذهب پنداری بلائی است که مدت مدیدی گریبانمان را رها نمی کند. آقایان چه اصراری دارند که نظر خود را در قالب موضع صریح دین معرفی و با آن به سخنان خود اعتبار ببخشند؟!

ایشان در سخنان اخیر اظهار داشتند:
«توسعه زندگی در رفاه، دید اسلامی نیست و اگر اصطلاحات دینی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قرآن به کسانی که به دنبال توسعه رفاه هستند "مترف" می‌گوید. در سوره مبارکه واقعه در تعریف اصحاب شمال آمده است: اصحاب شمال، قبل از اینکه وارد عرصه آخرت بشوند در دنیا مترفین بودند؛ مترف مرادف توسعه در رفاه و زندگی است.»

چند نکته را در این باره خدمت این بزرگوار عرض می کنم:
۱. اسلام منظومه ای است از معارف. برای فهم موضع اسلام باید این منظومه را بسان یک منظومه بنگریم. چرا که اگر با یک آیه موضع اسلام کشف می شد همه باید با «ید الله فوق ایدیهم» ها و «الرحمن علی العرش استوی» ها و «جاء ربک» ها قائل به تجسیم و لوازمش می شدیم!

۲. آیاتی که به آن استناد فرموده اید اینچنین اند: «۴۱ و (اما) ياران دست چپ، چه هستند ياران دست چپ؟۴۲ در (ميان) حرارت نفوذكننده آتش و آب جوشان۴۳ و سايه اى از دود غليظ سياهاند ۴۴ كه نه خنك است و نه سودبخش (براى استراحت).۴۵ حقّا كه آنها پيش از اين (در دنيا) از صاحب نعمتهاى خوشگذران بودند.»

آیه در مقام مقایسه ی حال کنونی آن ها با احوال دنیوی شان است. که در دنیا غرق در نعمت و خوشی و در آخرت غرق در عذاب اند.

کجای آیه می گوید که علت چپ بودنشان این است که غرق در نعمت بوده اند؟

۳. استناد ایشان مبتلا به مغالطه ی عکس مستوی است. چرا که بر فرض پذیرفتن برداشت جنابشان از آیه، مفاد آیه این است که «هر اصحاب چپی در دنیا مرفه بوده اند.» (موجبه ی کلیه). عکس مستوی این جمله می شود: «بعضی از مرفهین از اصحاب چپ هستند.» (موجبه ی جزئیه) اما در استدلال ایشان موجبه ی کلیه مشاهده می شود که آگاهانه یا از روی غفلت به دام مغالطه افتاده اند.

۴. قرآن از عده ای از زهاد و مقربین درگاه حق نیز یاد می کند که گمراه و از اصحاب شمال شدند. (مراجعه شود به داستان بلعم باعورا، اعراف ۱۷۵)

۵. آنقدر که در مذمت فقر و تنگدستی روایت نقل شده است در مذمت رفاه سخنی به میان نیامده است. به علاوه روایاتی از این دست به وفور در منابع حدیثی به چشم می خورد:

«پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: خوشبختی مرد در چند چیز است: همسر خوب، مسکن بزرگ و وسیع، مرکب راحت و فرزند صالح.» (الجعفریات ص ۹۹، کافی ج ۶ ص ۵۳۶)

در پایان خوب است هر آنچه که می فهمیم به فهم خود نسبت دهیم نه موضع اسلام. این خود اسلام پنداری است که معرکه ی خطیر تکفیر را متولد می کند.
کلمات کلیدی : سید علی موسوی
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۰:۳۱:۳۲
خوب بود اول با تحصیلات دینی و حوزوی نویسنده آشنا می شدیم :) (2421685) (alef-17)
 
مهدي
۱۳۹۳-۰۷-۲۲ ۰۸:۵۴:۴۰
مولا علي مي فرمايد"( نگاه كن كه چه مي گويد نه آنكه كه مي گويد) شما هم به مطلب توجه كن نه به مدرك؟ (2425558) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۰:۳۲:۴۳
رفازدگی و توسعه زندگی در رفاه، هدف اسلام نیست؛ هدف اسلام تکامل روحی بشر است. تکامل روحی با توسعه ی رفاهی زمین تا آسمان فرق دارد (2421689) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۵:۴۲:۰۳
دین اسلام و قرآن در قالب یک بسته باید دیده شود. و آیات قرآن را باید با آیات دیگر و سیره ائمه معصومین تفسیر و توضیح داد و فهمید. مثل این است که فردی بگوید که نماز نخوانید چون در قرآن آمده است " ویل للمصلین" یعنی وای بر نمازگزاران. خوب حتماً باید آبات بعدش رو هم دید که فرموده اون نماز گزارانی که در نمازشان چنین و چنان می کنند. نه اینکه منکر کل شد. (2422608) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۴:۳۷
موضوع: علت ساده ی خود دین پنداری
دین داری راستین و اصیل خدا گرایانه بمعنای بی گدار به آب زدن و با جهل به حقایق خداشناسی و خود شناسی و جهان شناسی انتخاب دین کردن نیست که اگر چنین باشد با توجه به غلبه منفعت طلبی بشر و احتمال بالای تضاد و تعارض این منافع امکان بروز دیانتهای متضاد با هم و ایجاد همیشگی درگیری منافع ، زندگی سالم و آرامی هرگز میان بشر بوجود نخواهد آمد و به همین خاطر است که چنین زندگی میان این نوع از جانداران رواج پیدا نکرده و کمتر یافت می شود .
بنا به دلایل فوق و دلایلی دیگر خداوند که جهان را آفریده و به همه حقایق جهان عالم است و آگاهی کامل دارد برای سامان بخشیدن بی خطا به کلیات زندگی آفریدگان و بویژه بشر بر خود فرض دیده با ارسال پیامبران بشر را با این کلیات آشنا سازد و برای پیروی از این کلیات و جزئیاتی که پیامبران مطابق با کلیات مذکور با خواست و تایید خداوند تعیین می کنند ، و همگی چنانچه به برداشتهای ناقص بشر آلوده نشوند سرشت نشین اند ، مطابق با ضرورتهای زندگی سالم و آرام بشر و آفریدگان روی زمین بنفع بشر و برای بشر پاداش تعیین کند و متخلفان از این کلیات را بتناسب هر تخلفی بمقتضای حکمت و دانش خداوندی خود یا مجازات کند و یا ببخشد.
مطابق با توضیحاتی که قرآن کریم در آیات محکمات خود به بشر ارائه می نماید اختلافاتی که در زمینه ی دیانتهای آسمانی و مذاهب شاخه گرفته از این دیانتها نزد اقوام مختلف بشر بوجود می آیند هرگز بسبب بغرنجی دین خداوند نیستند که هیچ اختلاف و تضاد و تعارضی و هیچ نشانه ای از بغرنجی در احکام و اعتقادات دین راستین خداوند وجود ندارد بلکه این اختلافات و بغرنجیها همگی از برداشتهای ناقص یا خطا و غلط سختگیرانه یا سهل انگارانه انسانها از این احکام و اعتقادات سرچشمه می گیرند که در تضاد و تعارض با فرهنگ جامع دینداری قرآن اند و با تکاثر این اختلافات دین را با پیله ها و تار و پودهای خود بغرنج و غیر قابل درک و تیره و تار نشان می دهند و افراد بشر را به گمراهی می فرستند. (2424156) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۱ ۲۳:۰۴:۲۶
موضوع: علت ساده ی خود دین پنداری
دین داری راستین و اصیل خدا گرایانه بمعنای بی گدار به آب زدن و با جهل به حقایق خداشناسی و خود شناسی و جهان شناسی دین را انتخاب کردن نیست که اگر چنین باشد با توجه به غلبه منفعت طلبی بشر و احتمال بالای تضاد و تعارض این منافع امکان بروز دیانتهای متضاد با هم و ایجاد درگیری همیشگی منافع ، زندگی سالم و آرامی هرگز میان بشر بوجود نخواهد آمد و به همین خاطر است که چنین زندگی میان این نوع از جانداران رواج پیدا نکرده و کمتر یافت می شود .
بنا به دلایل فوق و دلایلی دیگر خداوند که جهان را آفریده و به همه حقایق جهان عالم است و آگاهی کامل دارد برای سامان بخشیدن بی خطا به کلیات زندگی آفریدگان و بویژه بشر بر خود فرض دیده با ارسال پیامبران بشر را با این کلیات آشنا سازد و برای پیروی از این کلیات و جزئیاتی که پیامبران مطابق با کلیات مذکور با خواست و تایید خداوند تعیین می کنند ، و همگی چنانچه به برداشتهای ناقص بشر آلوده نشوند سرشت نشین اند ، مطابق با ضرورتهای زندگی سالم و آرام بشر و آفریدگان روی زمین بنفع بشر و برای بشر پاداش تعیین کند و متخلفان از این کلیات را بتناسب هر تخلفی بمقتضای حکمت و دانش خداوندی خود یا مجازات کند و یا ببخشد.
مطابق با توضیحاتی که قرآن کریم در آیات محکمات خود به بشر ارائه می نماید اختلافاتی که در زمینه ی دیانتهای آسمانی و مذاهب شاخه گرفته از این دیانتها نزد اقوام مختلف بشر بوجود می آیند هرگز بسبب بغرنجی دین خداوند نیستند که هیچ اختلاف و تضاد و تعارضی و هیچ نشانه ای از بغرنجی در احکام و اعتقادات دین راستین خداوند وجود ندارد بلکه این اختلافات و بغرنجیها همگی از برداشتهای ناقص یا خطا و غلط سختگیرانه یا سهل انگارانه انسانها از این احکام و اعتقادات سرچشمه می گیرند که در تضاد و تعارض با فرهنگ جامع دینداری قرآن اند و با تکاثر این اختلافات دین را با پیله ها و تار و پودهای خود بغرنج و غیر قابل درک و تیره و تار نشان می دهند و افراد بشر را به گمراهی می فرستند. (2425111) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.