نظر منتشر شده
۶۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 417723
عملیات امدادی حادثه ریلی سمنان تمام شد/ آمار نهایی قربانیان؛ 44 نفر كشته شدند/ علت سانحه اعلام شد/ تغییر شیفت مسئول کنترل دردسرساز شد
بخش خبری الف، 5 آذر 95
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۳
سرپرست مرکز اورژانس کشور، گفت: عملیات امدادی در محل حادثه ریلی سمنان پایان یافت و تعداد کشته ها به ۴۴ نفر رسید.

هوا تاریک شده است و هنوز فعالیت‌های اورژانسی و امدادی در محل حادثه ریلی سمنان در حالی ادامه دارد که شب بیابانی و یخبندان بر فضا حاکم شده است.

امروز روزی پر از استرس و فداکاری برای نیروهایی بود که با جان و دل در خدمت‌دهی به هم‌نوع خود تلاش می‌کردند، حتی دو نفر از عوامل راه‌آهن سمنان نیز برای خدمت به مصدومان، خود مصدوم شدند.

روزهای پایانی ماه صفر را پشت سر می‌گذاریم و ملت ایران در شامگاه پنج‌شنبه در پی عملیات تروریستی داعش عزادار شهادت تعدادی از هم‌وطنان شد و امروز نیز در پی وقوع یک حادثه بسیار دردناک شاهد سوختن جمع زیادی از هم‌وطنان خود در حادثه ریلی سمنان در ایستگاه هفت‌خان بودیم.

چند ساعت پس از وقوع حادثه تمامی مصدومان این حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند و اکنون نیز نیروهای اورژانسی و امدادی با حضور مشاور وزیر بهداشت در حال بیرون کشیدن اجساد سوخته مسافران این قطار از واگن سوخته هستند.

هنوز هم در واگن باقی‌مانده اجسادی وجود دارد که نیروهای اورژانسی و امدادی بسیجی‌وار با وجود سرمای بسیار زیاد در حال انجام وظیفه هستند.

ما در گوشه‌ای فعالیت این عزیزان را نظاره می‌کنیم و سرمای غیرقابل تحملی بر محیط حاکم شده و در چهره و اقدام این افراد می‌توان ایثار، شهامت و فداکاری را مشاهده کرد.

دیدن اجساد کامل سوخته بسیار سخت است اما این نیروهای پرتلاش با دقت اجساد را بیرن کشیده و آن‌ها را به آمبولانس‌ها و وسایل نقلیه ویژه منتقل می‌کنند.

مشاور وزیر بهداشت پس از ۸ ساعت فعالیت مداوم در محل حادثه ریلی سمنان نیروها به ادامه فعالیت تشویق می‌کند و اظهار داشت: اقدامات این نیروهای فداکار قابل تقدیر و ستایش است.

پیرحسین کولیوند افزود: حادثه بسیار شدید بوده و شرایط کار نیز سخت است، به‌ویژه اینکه سرمای هوا نیز شدت گرفته و حداقل ۴۰ کیلومتر مسیر خاکی و یخبندان را برای رسیدن به جاده داریم.

سرپرست مرکز اورژانس کشور با اعلام پایان عملیات امدادی، اظهار داشت: عملیات امدادی و اورژانسی در حادثه ریلی سمنان واقع در ایستگاه هفت خوان پایان یافت.

وی افزود: شمار کشته شدگان و امار نهایی جانباختگان این حادثه به 44 نفر رسیده است.

وی همچنین آمار نهایی مصدمین که به مراکز درمانی منتقل شدند را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرد.

وزیر راه نیز آمار مصدمان را ۱۰۳ نفر عنوان کرده است.

*************


علت سانحه برخورد دو قطار در سمنان اعلام شد

مدیرعامل راه آهن علت سانحه برخورد دو قطار در سمنان را اعلام کرد.
 
پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن در این زمینه گفت:قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف می شود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می شود .
 
او افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند
 
آقایی اضافه کرد: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.
 
*فعالیت بی‌وقفه اکیپ جمع‌آوری سوانح و مدیریت بحران برای بازگشایی خط
به گزارش خبرنگار اعزامی به محل حادثه، آخرین خبرها از محل حادثه برخورد دو رام قطار مسافری در حوالی ایستگاه هفت‌خوان در محدوده راه‌آهن شمال‌شرق (1)، از فعالیت بی‌وقفه اکیپ جمع‌آوری سوانح و مدیریت بحران برای بازگشایی خط حکایت دارد.

نیروهای فنی راه‌آهن که از شهرهای همجوار به محل حادثه اعزام شده‌اند، در حال تلاش هستند تا مسیر به‌زودی برای تردد سایر قطارها باز شود.

بر اساس اعلام مسؤولان راه‌آهن شمال‌شرق (1)، مسافران حادثه‌دیده قطارهای امروز به سمنان، دامغان و شاهرود منتقل شده‌اند و از خانواده‌های مجروحان خواسته شده است تا در مراکز درمانی ازدحام نکنند تا خدمات‌رسانی بدون وقفه انجام شود.

مسافران سالم این دو قطار نیز به دامغان و شاهرود منتقل شدند و اتوبوس‌هایی نیز در نظر گرفته شده تا بقیه مسیر تا مقصد مورد نظر خود را ادامه دهند.

اکیپ جمع آوری سوانح و مدیریت بحران در محل حضور دارد و تلاش می‌کند تا خط آزاد شود و برای تردد سایر قطارهای مشکلی پیش نیاید.

مسیر تهران- مشهد روزانه 85 رام به طور میانگین قطار مسافری دارد و تلاش می‌شود تا حجم عظیمی از مسافران در این مسیر سرگردان نشوند و در اولین قدم مسیر باید بازسازی شده تا بحران مدیریت شود.

* آتش خاموش شد
یحیایی معاون امداد و نجات استان سمنان؛ اظهار داشت: با توجه به بارش برف و یخبندان و دسترسی سخت به محل، عوامل آتش‌نشانی با تأخیر رسیدند.

اجساد کاملا سوخته‌اند و شناسایی آنها بسیار سخت است. شرایط سختی در محل وقوع حادثه وجود دارد و در حال حاضر آتش اطفاء شده است. 

* احتمال یخ ‌زدگی لکوموتیو قطار تبریز
خباز استاندار سمنان در خصوص حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان اظهار داشت: ساعت 7 و 50 دقیقه صبح امروز جمعه 5 آذر ماه قطار مسافربری تبریز که به سمت مشهد در حال حرکت بود در حوالی ایستگاه هفت خوان دچار حادثه شده و متوقف می‌شود.

وی افزود: قطار مسافربری سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت سر به قطار تبریز برخورد می‌کند که طی این اتفاق دو واگن از قطار تبریز آتش می‌گیرد و لکوموتیو و 4 واگن از قطار سمنان از ریل خارج می‌شود.

خباز با بیان اینکه تا این لحظه تعداد مجروحین نزدیک 60 نفر اعلام شده است در پاسخ به این سؤال که آیا راه‌آهن در خصوص توقف قطار تبریز اطلاع‌رسانی نکرده بود، گفت: اینها بحث‌های فنی است که مدیران راه‌آهن اطلاع بیشتری از آن دارند.

استاندار سمنان تصریح کرد: اما آنچه که می‌توان احتمال دارد این است که لکوموتیو قطار تبریز به دلیل شدت سرما یخ زده و این قطار مجبور شده در 4و نیم کیلومتری از ایستگاه متوقف شود.

وی در پاسخ به این سؤال‌ که حرکت قطارها از این ریل ادامه دارد یا نه، گفت: خوشبختانه ریل صدمه‌ای ندیده است اما اولویت کاری ما این بود که در مرحله اول مصدومین را به بیمارستان منتقل کنیم و در مرحله بعد افراد سالم را از محل حادثه دور کنیم و سپس اقدام به اطفای حریق کنیم.

خباز گفت: با توجه به اینکه ریل آسیبی ندیده به زودی فعالیت این خط راه‌آهن مجددا آغاز می‌شود.

* اعزام 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی و تانکر آب از سمنان به محل حادثه
اعزام 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی و تانکر آب از سمنان به محل حادثه برخورد دو رام قطار مسافری در محدوده ایستگاه هفت‌خوان در محور ریلی تهران- مشهد انجام شد.

اعزام دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی و دو دستگاه تانکر آب شهرداری سمنان جهت اطفای حریق قطارهای مسافربری در هفت‌خوان بین شهر امیرآباد دامغان و سمنان صورت گرفت.

همچنین به دلیل تداوم آتش‌سوزی در واگن‌های حادثه‌دیده، دو دستگاه تانکر آب سازمان آتش‌نشانی شهرداری سمنان به محل حادثه اعزام شدند.

آتش‌سوزی واگن‌های حادثه‌دیده بر اثر برخورد دو رام قطار مسافری در مسیر تهران- مشهد همچنان ادامه دارد.

*یک رام قطار امدادی با جرثقیل به محل حادثه اعزام شده است
سیدعباس دانایی که در راستای مدیریت مطلوب بحران برخورد دو رام قطار مسافری در مسیر تهران- مشهد به محل وقوع حادثه اعزام شد، در سمنان اظهار داشت: اطلاعات حادثه هنوز دقیق نیست؛ اما نیروهای امدادی به طور کامل با تمام توان ورود پیدا کرده‌اند و به محل وقوع سانحه اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: نیروهای هلال‌احمر، بهداشت و درمان، راه و ترابری، آتش‌نشانی، اورژانس، مدیریت بحران و همه دستگاه‌هایی که برای امدادرسانی نیاز بوده است، به محل حادثه اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: خود راه‌آهن نیز در این زمینه فعالانه حضور دارد و در حال خدمات‌رسانی به مجروحان حادثه است.

فرماندار شهرستان سمنان افزود: یک رام قطار امدادی با جرثقیل به محل حادثه اعزام شده است و در محل حضور دارد.

دانایی گفت: مجروحان حادثه برخورد دو رام قطار مسافری مسیر تهران- مشهد به بیمارستان ولایت دامغان انتقال پیدا کرده‌اند؛ چون دامغان نزدیک‌تر بود، تمام مجروحان به این شهرستان اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: کشته‌شدگان حادثه در حال جمع‌آوری هستند که پس از اتمام کار به سمنان منتقل می‌شوند.

فرماندار شهرستان سمنان افزود: تعداد مصدومان و کشته‌شدگان هم‌اکنون مشخص نیست؛ اما همه نیروها بسیج شده‌اند. دو فروند بالگرد نیز به محل حادثه اعزام شده‌ و در حال خدمات‌رسانی هستند و امدادرسانی‌های لازم انجام شده و امید است در ادامه نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

 اسامی ۴۹ نفر از مجروحان بستری شده حادثه قطار بیمارستان ولایت دامغان اعلام شد:
1-سودا وطن خواه / 2- غلامرضا وطن خواه/3- فرزانه رشیدآبادی / 4- کمال حقیقی
 5- محمد محبوبی/ 6- آیدا عالیشا/ 7- زینب احمدی / 8- حسین احمدی
 9- فرشته احمدی/ 10- طوبی احمدی / 11- اصغر قهرمانی/ 12- حسن منصسیه
 13- طیبه منصسه/  14- عماد احمدی / 15-مهدی مهان / 16- غلام ارشدی
 17- امین حنظه مهان / 18- عطا علی پور / 19-زینب احمدی/  20-فرشته احمدی
 21- آیت الله عالیشاه / 22- محمد بهلولی / 23- علی اصغر اصغری / 24- عطا علی پور
25- محمد جعفر یغمائیان /26- همت جورسی /27- علیرضا ناجی / 28- عارف نجف پور
29- احمد جورسی / 30- احمد بهاری / 31- حسین علی پور / 32- داوود بیرامی
33- شیدا وطن خواه /  34- سعید ستوده / 35- فاطمه یغمائیان/ 36- داوود زمانی
37- شمسی وطن خواه / 38- نیرنگ پران / 39- غلام ارشدی / 40- محمد خسه جهانی
 41- اسدالله کاویان / 42- عمادالدین حسینی / 43- ملیکا حسینی / 44- محمد رسوبی
 45- کبری بهاری / 46- سجاد عزیزی / 47- سامان بشیری / 48- طیبه میصعه/ 49- اصغر پرویزی

* «عملکرد ناقص سیستم ATC»، «نقص سوزن» و «سرعت‌ قطار» ۳ دلیل احتمالی‌ وقوع حادثه امروز هفت‌خوان
یک منبع آگاه با اشاره به حادثه امروز تصادف دو قطار مسافری در ایستگاه هفت‌خوان، به ۳ دلیل احتمالی وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: البته علت اصلی و فنی بروز این حادثه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام می‌شود.‌

یکی از مسئولان حاضر در محل حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد‌ با اشاره به ابعاد مختلف بروز این حادثه، به خبرنگار فارس گفت که دلایل مختلفی را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که باید به صورت فنی بررسی شود.

وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.

وی اظهار داشت: 3 دلیل عمده را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن هم برسد.

این منبع آگاه گفت: خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.

وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.

به گزارش فارس این در حالی است که خط‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

بنابراین گزارش پیش‌ از این مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.

به گفته محسن پورسید آقایی در حال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهره‌وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان می‌دهد.

بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط‌آهن تهران - مشهد امروز به اعزام 200 قطار در روز افزایش یابد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.

بنا به ادعای مدیرعامل راه‌آهن‌ این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ایران جزو 8 کشور دنیا است که این دانش را طراحی‌ و بومی سازی کرد‌ه است.

وی این را هم گفته بود که تا پایان سال 95 همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می‌شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می‌یابد.
 
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۱۹:۵۷:۳۹
آقای وزیر به احترام قربانیان استعفا کنید
البته اگر جناب حقوقدان رضایت می دهند (4032230) (alef-13)
 
هموطن
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۱:۴۶:۲۵
44 نفر بیگناه از دنیا رفته تو داری دعوای جناحی میکنی (4032534) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۷:۵۶:۱۸
چشم. فرمایش دیگه؟! (4032609) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۲۰:۴۵
در زمان دولت اصلاحات هم انفجار قطار نیشابور 320 نفر گشته شدند و یه مدیر جزء هم عوض نشد! (4032637) (alef-3)
 
بیگی29
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۴۷:۵۸
هنگام تغییر شیفت چه در راه آهن و چه در هوا نوردی بعلت عدم اطلاع رسانی و عجله چه در ایران یا سایر نقاط جهان حوادثی تلخ به وقوع پیوسته است.شاید راه حل تصویب قانونی باشد که مسئولین این قسمت ها حد اقل 15 دقیقه هم پوشانی در شیفت داشته باشند. (4032681) (alef-3)
 
Estonia
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۷:۰۸:۱۳
این مسائل مصوبه قانونی نمی خواد. عرضه ی مدیریتی میخواد (4033511) (alef-3)
 
ناروسینه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۵۲:۳۲
توجه داشته باشید که آتش کینه ودشمنی تمام کشور را خواهد سوزاند.بجای راه چاره برای عدم تکرار ؛این حوادث بهانه ای برای ابرازو تخلیه کینه ها نشود. (4032686) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۱۹:۵۹:۳۶
همون مشکل بومی سازی است که پدر ما را دراورده، قرار نیست همه چیز به قیمت جان هموطنان بومی سازی گردد (4032234) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۴:۴۱:۰۴
افکار عجیب و غریب (4032559) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۳۱:۱۳
این حرف شما از آب گل الود ماهی گرفتن است قصور انسانی چه ربطی به بومی سازی دارد؟ (4032660) (alef-3)
 
Estonia
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۷:۱۰:۱۲
نه برادر مشکل وزیری است که شبکه ی ریلی را واگذاشته و فکر خرید هواپیماهایی که بهش نمیدن (4033520) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۰:۰۶:۱۳
خداوند متعال کشته شدگان حادثه دیروز حله و حادثه امروز 2 قطار مسافربری را رحمت نماید .
برای شادی این عزیزان درگذشته بخوانید الفاتحه (4032239) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۰:۱۱:۴۲
اون از خودروهامون و حوتدث جاده ای این هم از قطارمون و حوادث ریلی. (4032247) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۰:۲۱:۴۵
ما نیاز داریم که یک سازمان مستقل بررسی سوانح در کشور داشته باشیم با قدرت اجرایی و تعذیری.
در همه جای دنیا در رسیدگی به سوانح هدف این است که چکار کنیم که دوباره این اتفاق نیافتد.
در کشور ما می‌گردند ببینند تقصیر را گردن چه کسی بیاندازند که سر و ته قضیه راحت‌تر جمع بشود.
در همین قضیه برای مثال اگر قطار تبریز به علت نقص فنی متوقف شده باشد واضح است که اگر رئیس قطار پیش‌بینی می‌کرد و مسافران را تا رفع نقص از قطار پیاده می‌کرد این قطار کشته نمی‌داشت.
حداقل حاصل بررسی این سانحه باید این باشد که بعد از این به مسوولان قطارها آموزش دهند که در صورت توقف قطار بعلت فنی مسافران را تا زمان رفع نقص از قطار پیاده کنند.
یا اگر اشکال در تبادل اطلاعات سوزن‌بانان در هنگام تعویض شیفت را در نظر بگیریم لازم است دستورالعملی برای سوزن‌بانان تهیه شود که به دقت نوع اطلاعاتی که نفر باید نفر بعد از خودش منتقل کند در آن ثبت شده باشد.
ولی متاسفانه طبق معمول حداکثر چیزی که از این بررسی حاصل شود یکی دو استعفا یا برکناری در رده‌های میانی است. (4032256) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۶:۳۲:۱۸
دقیقا مساله اینجاست و من با این هموطن موافقم که یک دستورالعمل تغییر شیفت کمترین چیزه باید باشه و همچنین سازمان بررسی سوانح لازمه (4032570) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۶:۳۳:۵۳
عزیزم مردم را از قطار پیاده کنند توی بیابان سرما ...... (4032571) (alef-3)
 
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۶:۵۲:۱۰
شما میدونی هوا چقدر سرد بوده٬ اونم تو بر و بیابونهای سمنان که وحشتناک سوزناکه! ضمنا زمان رفع نقص هم که نامعلوم بوده (4032572) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۰۳:۱۸
وقتی چیزی را نمیدانی نباید حتما حرف بزنی. مگر میشود سر هر اشکال در قطار زن و بچه مردم را در بیابان و در سرمای 10 درجه زیر صفر پیاده کرد؟ اشکال از سیستم یا نیروی انسانی است و باید آنرا درست کرد. (4032617) (alef-3)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۰:۴۱:۱۰
این رو نمیشه گفت خطای انسانی. این یعنی نبود یک سیستم و نظمی برای تغییر شیفت و اطلاع دادن از وضعیت خط به نفر بعدی. همینطور وجود سیستمهای کامپیوتری میتونست جلوی این مساله رو بگیره. مثلا وجود یک سیستم جی پی اس در همه قطارها که موقعیت همه قطارها رو به همدیگه اعلام و روی نقشه نشون بده که ظاهرا حتی چنین سیستمی در مرکز کنترل قطارها هم وجود نداشته. (4032270) (alef-13)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۱:۱۶:۲۸
واویلاست
سیستم atc بایستی مثل قلب منــظم کار کنه (4032298) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۱:۳۰:۳۹
تو کشور ما خوب درمان میکنند ولی خوب پیشگیری نمیکنند.همیشه نیروهای زحمتکش خوب بلدند کشته ها رو جمع اوری کنند (4032305) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۱:۳۸:۵۹
مصیبت و ضایعه بزرگی برای مردم عزیز ایران بود. روح فوت شدگان قرین رحمت پروردگار . اشتباه های انسانی گاهی فاجعه به بار میارن. (4032320) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۱:۴۳:۴۲
سلام به جای معذرت خواهی از مردم فقط از نیروهای دولتی و بسیجی تشکر کنید. این ادما پول میگیرن که به مردم خدمت کنن. خواهشا بسه این همه کشته به جای برکنار کردن مسولین کمتر از انها تشکر کنید. (4032325) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۱:۵۵:۴۵
از این مسخره تر نمیشه. هواپیما سقوط کنه میگیم نقص فنی بوده و وسیله ای هست که معلق رو هواست و کنترلش سخته. اتوبوس تصادف کنه میگیم تو جاده بوده و خواب الودگی و مشکل جاده و ... . ولی دیگه قطار چرا ؟؟؟؟؟؟؟ (4032338) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۱۰:۱۰
بخش قابل توجهی از بودجه راه آهن در سال های اخیر صرف تامین سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مسیر تهران-مشهد شده است و ادعا شده بود که سیستم کاملا عملیاتی شده است. حال می گویند عامل انسانی باعث بروز این سانحه شده است. واقعا چه کسی باید پاسخگو باشد؟ (4032357) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۲:۳۰:۰۳
حالا میگویند همین سیستم درست عمل نکرده (4032998) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۹:۳۵:۴۴
کسانی که سیستم را به کار می گیرند خوب نیاموخته اند . (4033778) (alef-3)
 
ص.ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۱۳:۵۴
خدا صبر و تحمل بده بشون. بیفکری و عدم مدیربت بیداد میکنه .
اسامی مجروحا بیشتر تکراریه آمار درست نیست (4032362) (alef-13)
 
ایرانی
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۱۸:۱۸
صدا و سیما تو اخبار ساعت 14 واکسیناسیون طیور رو خبر دوم گفت و مفصل توضیح داد اما خبر کشته شدن مردم تو تصادف قطار رو خبر چندم چندان مانوری هم روش نداد.
انفجار کربلا و کشته شدن دهها هموطن هم که کلا هیچی!

بعد میگن چرا مردم بی بی سی رو نگاه میکنن. نگاه میکنیم تا مطلع بشیم از اخبار (4032369) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۳۳:۲۳
درست است با کمال تعجب استاندار سمنان در اخبار ساعت 14 تعداد تلفات را پنج نفر اعلام کرد ولی حالا 44 نفر (4032664) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۹:۲۷:۲۴
مردم شمال شرق مدتهاست از چشم دولتی افتادند چون بهشان رای ندادند (4032728) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۱:۵۰:۴۳
اصلا هم اینطور نیست و هیچ ربطی به اتفاق افتاده ندارد. ضمنا لطفا از جانب خودتان صحبت کنید. (4032958) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۱۹:۱۳
یعنی یک لحظه این مسئول شیفت جدید پیش خودش نمی گوید اول جویای قضیه شوم ببینم چه خبر بوده بعد دستور حرکت بدهم ؟! یعنی نگفته علت قرمزی این چراغ چیست ؟! بابا عجب احساس مسئولیتی در وجودمان موج می زند ! (4032371) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۲:۳۱:۰۰
فرهنگ ایرانی (4033001) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۲۷:۱۲
و به همین سادگی آدمها مردند از بس که سیستم حال ندارد!! (4032377) (alef-13)
 
Estonia
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۷:۱۲:۱۶
عوضش میریم هواپیما می خریم تلافی میکنیم (4033523) (alef-3)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۲۸:۳۸
به اين اتفاق ميگويند به بار آمدن فاجعه و يا رخ دادن جنايت و نه دردسر ساز شدن (4032379) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۴۲:۰۰
قرار بودسيستم ATCبراي قطارها ايمني بيشتر را به ار مغان بياورد در حاليكه در طول سالهاي بدون اين سيستم در راه اهن هيچگاه چنين فاجعه اي رخ نداده پس بايد نتيجه گرفت كه اگر مديريت در سيستمي داراي اشكال باشد با تجهيزات جديد هم قابل پوشش نيست قطعا مشكلات درون سازماني موجب چنين سانحه دلخراشي گرديده است كه معاون اول رييس جمهور بايد طبق دستور رييس جمهور برخورد قاطع نمايد (4032389) (alef-13)
 
گنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۲:۴۲:۰۸
متاسفانه با وجود این آدم های از خود متشکر که برای جان مردم ذره ای ارزش قایل نیستند هیچ امیدی به کاستن از این همه حوادث عجیب و غریب نیست

در دوره اشکانیان هم می شد با دود و آتش اطلاع رسانی کرد و از این حادثه خونبار جلوگیری کرد

آیا برای وزیر راه قابل تصور هست که 200 نفر در آتش بسوزند بطوری که حتی اجساد آنها قابل شناسایی نباشد

آیا ذره ای غیرت و تعصب باقی مانده که وزیر بخاطر التیام آلام مردم هم که شده استعفا دهد؟

چرا کسی این مقصران را به دادگاه نمی کشاند و آنها را بازخواست نمی کند؟

آیا در کشور ما جان مردم اندازه عروسک هم ارزش ندارد؟

آیا داغدیدگان فقط به ابراز تسبیت مقامات نیاز دارند؟

امثال مطهری الان کجا هستند که وجدان درد بگیرند؟

روحانی چرا این حادثه را مایه شرمساری نمیداند؟

در حالی که لغو سخنرانی فلان عزیزکرده اصلاحاتی مایه شرمساری ااست؟ (4032390) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۷:۳۸:۱۶
همچین می گه وزیر راه انگار وزیر راه الان این خط رو راه انداخته. عزیزم سیستم از پایه مشکل داره . برید یقه اونی رو بچسبید که این خط رو راه انداخته و داره مدیریت می کنه (4032588) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۷:۵۵:۲۶
خوشم میاد تو هر شرایطی فقط دنبال ماهی گرفتن برای خود هستین...!! خداوند همه را به راه راست هدایت کند. (4032608) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۸:۰۵:۱۹
همه چیز را سیاسی ببین احمدی نژادی بیچاره (4032621) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۳:۰۴:۴۴
خلاصه
کسی مقصر نیست. مقصر جدول تغییر شیفت بوده که تعداد خانه هاش کم بوده
دو نفر از کارمندان غیور و دلاور سمنان هم انگشت شصت پاشون زخمی شد چون بجای کفش ایمنی دمپایی پوشیده بودن
از فردا صبح هم ATC نصب میکنیم البته اگه دولت بودجه داشته باشه
ATC هم توسط متخصصین از جان گذشته دانشگاه پیام نور علی آباد کتول ساخته شده.
ما دلاورمردان راه آهنیم. اون 44 نفر هم خدابیامرزه. (4032418) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۰:۲۴:۰۰
شما بهتره بجای این شیوه حرف زدن کمی دقت در کارتون داشته باشید دلاور جان. 44 نفر ادم مرده است. به همین راحتی؟؟؟؟؟؟؟؟ پیام نور علی اباد کتول را به رخ ملت نکش. حتما باید کسی ببمبرد تا سیستم ها به راه بیافتند؟ (4032487) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۰:۴۴:۱۸
تحلیلی که انجام گرفته یک تحلیل علمی است. چرا مردم ما عادت کرده اند بگن فلان افراد مقصر بودند و باید نابودشان کنیم. نیروهای راه اهن هم زحمت کشیده اند. اتفاقی که افتاده اگر با متد های درست ارزیابی حادثه همراه باشد باید نتیجه اش بهبود سیستم راه اهن کشور و ایمن شدن اون باشه نه نابود کردن عده ای از هم وطنان زحمت کشمان در پست های پایین این سازمان که مطمنا اونقدر ها هم مقصر نبوده اند. بنده هیچ ارتباطی با راه اهن و استان سمنان و هیچ فردی در این ماجرا ندارم و فقط روش های ارزیابی حادثه رو تا حدودی آگاهی دارم. (4032501) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۳:۲۲:۵۶
ای بابا کی تو این مملکت به توسعه شبکه راه آهن و مدرن کردن آن اهمیت میدهد؟
آقایان بست منتظر نشسته اند ببینند بالاخره امریکا اجازه ایرباس سواری بهشان میدهد یا نه (4032437) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۳:۳۵:۴۳
دکتر توکلی عزیز در سال 92 در جلسه رای اعتماد به کابینه نسبت به تبدیل کابینه به سهامی هشدار داد (4032449) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۵ ۲۳:۵۵:۵۰
اين هم عوارض عقب ماندگي و تحريم، همه اين فرايندها بايد بصورت انلاين و مكانيزه و اتوماتيك انجام شود نه به سبك شروع به كار خط آهن در زمان رضا شاه (4032465) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۰:۲۲:۴۲
خدا رحمت کناد (4032486) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۹:۰۰:۱۹
عوارض تحریم؟!!!!!!!!!!!!!!! روحانی هم بفکرش نرسیده بود اینو بگه؟!!
گزینه جدید و مناسب برای پیوستن به مذاکره کنندگان و تیم توجیه کنندگاه دولت پیداشد، غزیز خودت را به دولت نشان بده (4032689) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۰:۰۸:۰۵
تغییر شیفت داده شده و اون کارمند قبلی به کارمند جدید نگفته که خط مشکل داره.جدا این کارکنان چطوری گزینش میشن .رییس قطاری که میبینه چراغ قرمز هست و به گفته یک ادم بی مسئولیت که میگه به علت سردی هوا چراغ قرمز مونده و حرکت میکنه الان چه جوابی داره به این همه خانواده داغدار بده.جدا سیستم ریلی ما ممکنه با تغییر شیفت دادن دوباره کشته بده..متاسفانه ما هرروز یک گام به عقب بر میداریم .۴۴ نفر مفت تو یک سانحه کشته میشن هیچ کسی هم استعفا نمیده و همه مدعی العموم هستند و بیانیه میدن. (4032478) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۰:۳۲:۱۵
این که تغییر شیفت باعث شده الکی هست.
دلیل اصلیش را پنهان میکنند. مطمئن باشید دلیل اصلی تغییر شیفت نیست. باز هم شد مثل هوایپما و مقصر اصلی خلبان که نیستش.
یعنی فقط آدم گوش مخملی باشه که این دلیل را واسه تصادف 2 تا قطار بپذیره (4032491) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۰:۴۵:۲۸
داعش اینقدر آددم نکشت که راه آهن کشت. (4032502) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۳:۲۶:۰۶
اینم مشکل قطعی گاره که میندازید گردن مصرف مردم؟حالا یه جوری توجیهش کنید پای خودتون وسط نیاد حقوق نجومی عملکرد منفی (4032550) (alef-3)
 
hajiagha
United States
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۷:۱۹:۰۳
من کارمندروابط عمومی مرکز بودم ۲۴ سال قبل راه اهن مشکل مدیریت بد دارد تنبل و کم کار هستند از غذای مسافران کش می روند تا ...باید نظارت دقیق باشد در ادارات دولتی نه فقط حقوق بگیرند (4032578) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۷:۲۷:۲۲
متاسفانه راه آهن از فشل ترین شرکت های مسافر بری در کشور ماست و من بخوبی مهندسین آنجا را میشناسم متاسفانه تقریبا هیچ وقت راه آهن تجهیزات فنی درست و درمان نخریده است و کلکسیونی از تجهیزات بی کیفیت دارد کاش مقداری از فرودگاهها و تجهیزات ناوبری آنها یاد میگرفتند. ولی ادعا زیاد دارند. (4032581) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۷:۵۳:۱۴
قطاری که یخ میزند!!!!! الان در کشورهای پیشرفته قطار میسازند که روی بالش هوا حرکت میکند. انوقت قطار ما با یک سرما یخ میزند!!!! ما کجاییم اونا کجا...!
هیچ ربطی هم به وزیر و دولت نداره. الکی شلوغش نکنید. مسئول کنترل خط مقصر بوده. (4032601) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۹:۲۱:۱۱
با وجودی اولوی رفت و امد خطوط به مشهد و بویژه ریلی دو خطه تهران و مشهد است اولویت به خطوط شمال غرب دادند !!! (4032717) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۰۹:۴۴:۵۳
مشکل نبود افرادی مثل ریز علی است ... (4032762) (alef-3)
 
amir
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۱:۴۲:۰۵
توجه کنید که سیستم قطار شهری ونکوور کلا راننده نداره و فاصله زمانی قطار ها کمتر از یک دقیقه می باشد و هیچ تصادفی هم نداریم (4032940) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۳:۰۸:۰۳
جان این عزیزان اینقدر بی ارزش بوده که وزیر راه حتی یک عذر خواهی و یک تسلیت هم به خانواده ها نداده ما چنین وزیری را نمیخواهیم مجلس باید دست به کار شود (4033061) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۳:۱۳:۳۴
خدایا از هواپیما بگم ، از جاده ها بگم ، از راه اهن بگم ، از گرانی مسکن بگم ، از مسکن مهر بگم ، اصلا بهتره هیچی نگم چون دولت قبل مقصره بهتره وزیر راه دولت قبل را استیضاح کنیم (4033074) (alef-3)
 
Mahdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۴:۰۱:۲۳
مهمتر از تعیین مقصر جلوگیری سیستماتیک از تکرار این حوادث است. بسیاری از اتفاقانی که خطای انسانی معرفی می شود به علت نبود رویه مشخص در حوارث خطرساز است. (4033159) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۴:۳۱:۳۸
تقصیر دولت قبله (4033204) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.