نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 389680
نتورکر های عزیز حتماً بخوانند/ قسمت دوم؛
بازاریابی شبکه‌ای و اعتماد به نفس «کوئیلو» ای
محمد جعفری*، ۱۷ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
بازاریابی شبکه‌ای به سرعت در حال تبدیل شدن به یک معضل اقتصادی و فرهنگی در ایران است. علی رغم ابهام و تردید برخی از اقتصاددان‌ها در سودمندی این روش برای اقتصاد ایران و همچنین حکم تحریم آن از سوی برخی مراجع عظام تقلید از جمله آیت الله وحید خراسانی و آیت الله مکارم شیرازی شاهد رشد قارچ گونه فعالیت این نوع شرکت‌ها هستیم. اخیراً دانشگاه جامع علمی کابردی نیز به یکی از این شرکت‌ها مجوز تأسیس دانشگاه و تدریس آکادمیک دروس مرتبط با این کسب و کار را داده است. با توجه به آنکه گرفتن مجوزهای اینچنین برای مردم عادی و حتی بنگاه‌های اقتصادی معمولی قابل تصور و دستیابی نیست، مقابله با آفات و مضرات این پدیده اقتصاد برانداز نیز از نظارت و اقدام و عمل انقلابی مسئولان را طلب می‌کند.

در قسمت نخست به دو آفت جدی بازاریابی شبکه‌ای اشاره شد. یکی اقتصادی و دیگری اجتماعی. باتوجه به نظرات کاربران در این خصوص باید گفت که هدف از تشریح و بیان مسائل و مشکلات موجود در ارتباط با این روش کسب و کار تنها هشدار برای کسانی است که احیاناً وارد آن شده‌اند و یا قصد دارند در آینده وارد شوند و یا در عضویت و عدم عضویت تردید دارند. از این رو باید آگاه بود که در مسیر اهداف بازاریابی شبکه‌ای چه هزینه‌هایی پرداخت می‌شود و علاقه مندان به این راه بهتر است با علمِ به این هزینه‌ها و خطرات به مسیرشان ادامه دهند تا اگر پرداختن این هزینه‌ها برایشان مهم است تأمل کنند و تصمیمی بگیرند که برای سرمایه‌شان بهتر باشد.

در ادامه بحث «بازاریابی شبکه‌ای» به بررسی ریشه فلسفی یکی از مهمترین استراتژی‌های این نوع کسب و کار یعنی القای «اعتماد به نفس» می‌پردازیم. شوکی که به نتورکر ها در بدو ورود به شرکت‌های بازاریابی داده می‌شود، آن‌ها را با دنیای جدیدی از اهداف و چشم انداز های رؤیایی مواجه می‌سازد که تا پیش از این یا برای افراد مطرح نبوده و یا دست نیافتنی تلقی می‌شده است و این طور القا می‌شود که با تمرکز، تکرار زبانی و خوش بینی حداکثری به آن خواهند رسید. این کار با تصویر سازی رؤیایی از کسب درآمد بهمراه ضرب و تقسیم اعدادِ نسل و زیر مجموعه‌ی فرضی و پورسانت‌های شرکت با پلن های ساده و پیچیده و همزمان تحقیر جایگاه فعلی اقتصادی فرد پرزنت شده و دیگر مشاغل رایج در بازار کسب و کار، او را آماده فعالیت در شبکه بازاریاب‌ها می‌سازد. در ادامه نیز در کلاس‌های آموزشی با استفاده از تکنیک‌های مختلف روانشناسی مثل تکرار، تهییج، بازنمایی و القاء عبارت «من می‌توانم!»، آتش آرمانگرایی غیر واقع بین افراد داغ نگه داشته می‌شود.

«اعتماد به نفس» خوب «اعتماد به نفس» بد؛

این سؤال پیش می‌آید که این روش چه اشکالی دارد؟ یک فرد می‌تواند از این طریق به اهدافش دست پیدا کند و از زندگی و رفاه بهتری برخوردار شود. در پاسخ باید بگوییم درست است! قدرت اعتماد به نفس در رسیدن به اهداف، تأیید شده است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. کما اینکه انقلاب اسلامی ایران نیز بر پایه اعتماد به نفس و با دستان خالی مردی از قم شکل گرفت و سرانجام حکومت پرقدرت پهلوی را سرنگون کرد. اسلام نیز بر وجود نیروی قوی به نام «نفس» صحه می‌گذارد.

امام صادق علیه‌السلام می‌گوید: «اگر نفس و نیت انسان قوی شود بدن در انجام امور ناتوانی ندارد» ؛ اما نکته اینجاست که اعتماد به «نفس رحمانی» بسیار متفاوت از اعتماد به «نفس خودبرتربین» است؛ به عبارت دیگر در القای توانایی به نفس و رسیدن به اهداف مادی (فقط برای خود) به شیوه آنچه در «بازاریابی شبکه‌ای» بر آن تکیه می‌شود و برگرفته از روش‌های تربیت نفس پائولو کوئیلو، آنتونی رابینز و برتراندر راسل است، اعتبار و اصالت به خود فرد و منافع مادی او نسبت داده می‌شود. به عنوان مثال فلسفه اخلاق راسل حکم می‌کند که تا وقتی منافع مادی ما در گرو منافع مادی دیگران است باید به حقوق آن‌ها احترام بگذاریم. این فلسفه در حال حاضر کاربردی‌ترین منطق در نظام سرمایه داری است. از این رو است که افراد ضعیف در نظام سرمایه داری به جهت گره خوردن معیشت روزانه‌شان با سرمایه‌ی سرمایه دار، مجبور به اطاعت و بندگی آن‌ها هستند و تا زمانی محترم شمرده می‌شوند که مصرف کننده کالای سرمایه دار و یا خدمتگذار آن باشند.

در حالی که در تربیت اسلامی، نفس انسان به خودی خود اصالتی ندارد و وسیله‌ای است برای رشد و ارتقای انسان برای اتکال به منبع لایزال قدرت مافوق بشر یعنی خدا. از این رو است که در تربیت اسلامی توصیه شده برای نزدیک شدن به خدا صدقه دهید یا انفاق کنید؛ اما برعکس در تربیت راسلی کمک به دیگران اگر در راستای منافع مادی نباشد کار عبس و بیهوده است؛ به عبارت دیگر «اعتماد به نفس» در روش کوئیلویی ابزاری است برای رسیدن به اهداف مادی، اما در روش تربیت اسلامی اعتماد به رب روشی است برای دستیابی به بهره‌ی مادی با هدف انجام تکلیف الهی که جامعه‌ای ثروتمند بسازد نه فرد ثروتمند. اعتماد به نفس در بازاریابی شبکه‌ای فرد مرکز است و اعتماد به رب الهی جامعه محور. یکی منشأ اثر را قدرت نفس انسان می‌داند و با اتکای به آن به اهدافش می‌رسد و دیگری خدا را منشأ اثر می‌داند و با اتکال به رب ناممکن‌ها را ممکن می‌سازد اما نه فقط برای مصرف خود.

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد...
جامعه ایران در صورتی که اعتماد به نفس بیشتری می‌داشت مقهور زرق و برق فرهنگ و تمدن غرب نمی‌شد. چه اینکه قرن‌های متمادی اروپا مقلد شرق بود؛ اما چه شد که در چند قرن ورق بازی برگشت و ما مقلد غرب شدیم؟ در این زمینه می‌توان دست کم دو عامل مهم یافت که اعتماد به نفس ایرانی را تحت شعاع خود قرار داد:

اول- سیستم و نظام آموزش و پرورش که از حدود ۱۰۰ سال پیش به شیوه مدارس جدید تغییر پیدا کرد و به تدریج منابع علمیِ سنتی و دینی که تا آن زمان سرآمد دانش و فناوری در ایران محسوب می‌شد و به خصوص در قرن‌های ۴ و ۵ و ۶ و ۱۰ و ۱۱ هجری با بازآفرینی و نوآوری در عرصه علمی، دنیا را شگفت زده تکنولوژی و هنر خود کرده بود، به طوری که گوستاو لوبون در کتاب «تمدن اسلام» با جمله‌ای معروف به این حقیقت اعتراف کرد که «تمدن کنونی اروپا و جهان مدیون علوم و تمدن مسلمانان است»، از بروزرسانی افتاد و رفته رفته از کتاب‌های درسی ایرانیان حذف شد و نظام ناکارآمد آن روزها متود های خارجی را برای آموزش و پرورش جایگزین نمود.

دوم- روشنفکران غرب زده که به قول دکتر شریعتی به مثابه بلندگوهای مفت و مجانی غرب در کشورهای مسلمان عمل کردند. به طوریکه هر نظریه یا حتی فرضیه جدید علمی و غیر علمی که توسط یک دانشمند غربی ارائه می‌شد، به سرعت توسط این بلندگوهای بی جیره و مواجب زودتر از آنکه کتاب علمی آن چاپ شود و از طریق محافل علمی مورد بحث قرار بگیرد در ایران پژواک می‌شد. آنچنان که حسن تقی زاده از فعالان دوران مشروطه مدعی بود که برای پیشرفت باید از فرق سر تا ناخن پا فرنگی شد؛ و باز به قول دکتر شریعتی که چون خودش روشنفکر حقیقی بود بیش از همه از دست روشنفکران قشری عصبانی و برافروخته بود، ملتی که اینچنین تحقیر شود هرگز در برابر فرهنگ بیگانه از خود مقاومتی نشان نخواهد داد. این است که «کم اعتماد به نفس» های دست پرورده آموزش و پرورش جدید، حالا نیز برای کسب درآمد و ورود به بازار کار دست به دامان تکنیک‌های هدفیابی، اعتماد به نفس و بازاریابی اروپایی و آمریکایی شده‌اند.

سخنی با مسئولان
نکته اساسی اینکه، اگر آموزش و پرورش جدید نتوانسته اعتماد به نفس صحیح و کارآمد را به فرزندان ما انتقال دهد دلیلی بر ترویج و اشائه «اعتماد به نفس» به سبک «کوئیلویی، رابینزی و راسلی» نمی‌شود. کما اینکه در مورد آموزش مسائل جنسی نیز نمی‌توان به دلیل آنکه مدارس ما آموزش‌های لازم را به کودکان نداده‌اند، فیلم‌های مستهجن آموزشی در این خصوص را با مجوز ارشاد در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داد. در بازاریابی شبکه‌ای نیز به بهانه کسب و کار و درآمد زایی، آموزش و ترویج فرهنگ «خود برتر بینِ» زاده فلسفه اومانیستی غرب در میان خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار و ناموفقان بازار سنتی که در دوران رکود و تورم به آن رو آورده‌اند داده شده و از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز مجوز دریافت کرده است. این مجوزها درست است که جیب یک عده در بالای هرم را پر می‌کند اما به همان اندازه فرهنگ ایرانی – اسلامی را تضعیف می‌نماید. تا جایی که کتاب‌های پائولو کوئیلو، آنتونی رابینز و ... جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های سال می‌شوند، اما متسافانه یک کتاب یا حتی یک جزوه در شرح حدیث امام صادق (علیه السلام) درباره اعتماد به نفس توسط یک نویسنده ایرانی تألیف نمی‌شود. در بهترین حالت احتمالاً مسئولان در تشخیص مضرات سبک غربی اعتماد به نفس ضعیف هستند و یا نقاط قوت فرهنگ ایرانی اسلامی را نمی‌شناسند و در بدبینانه‌ترین صورت، آن‌ها نیز گرفتار همین اندیشه شده‌اند و سود فردی را بر منافع جامعه ترجیح داده‌اند.
*«کارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره وری»
 
کلمات کلیدی : بازاریابی شبکه‌ای
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۲:۳۷:۵۷
متاسفانه این افراد آنچنان از اعتماد به نفسی بهره مند هستند که حتی خودشان هم باورشان شده که این نت ورک ها معتیبر هستند
هستند در جامعه ما که افرادی سریع تر از حد تصور گول ایشان را بخورند
شخصا معتقدم در ایران با توجه به سواستفاده های سابق براین،‌این سیستم به هیچ وجه مورد اعتماد و اطمینان قرار ندارد (3924273) (alef-13)
 
استاد بازاریابی
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۵:۴۷:۵۸
متاسفانه عده ای سودجو با عنوان های ثروت‌آفرینی، نت‌ورک، دلالی که تبلیغ راهکارهای ثروتمند شدن را در کلاس های خود به همراه می کشند، «بازاریـــابی» را خفیف کرده اند.

در همه جای دنیا پول پاک (حلال) یک شبه عاید هیچ کسی نمی شود، و اگر در پست‌های قبلی ببینید مدیر عامل سامسونگ تا کمر خم می‌شود و پوزش می‌طلبد، چون مثل این افراد یک‌شبه نمی‌خواهد بارشان ببندد و به کشوری دیگر و برای کلاه‌برداری دیگری حضور به هم برسانند.

متاسفانه برای این افراد فرقی نمی کند که ثروت کثیف شان موجب زیان جامعه و انسان ها می شود.

به قول فلیپ کاتلر استاد بازاریابی:
واژه های محوری بازاریابی عبارتند از «كیفیت، خدمت و ارزش» و این متضاد مفهوم فروش است. بازاریابی مفهومی بلند مدت بوده و فروش مفهومی كوتاه مدت دارد.


لینک خبر سامسونگ از الف:
نظر شما درباره این تصویر چیست؟
http://alef.ir/vdcaoaney49na61.k5k4.html?388194 (3924533) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۲:۵۷:۱۸
شرکت های هرمی از ریشه مشکل دارندولی فروش اجماس در شبکههای اجتماعی یه کاریه که اکثر شرکت های موفق دنیا دارند انجام میدهند و مشکلی نداره (3924308) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۳:۱۰:۵۹
1- بازاریابی شبکه ای البته مثل تمام موضوعات وارداتی در ایران با معضلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و افراطی گری در برخی موارد همراه است. 2- بازاریابی شبکه چیز ترسناکی نیست که برای آن تنبیه تا سطح اعدام صادر شود. این نحوه بازاریابی به صورت عادی در بستر جامعه به طور روزانه در حال انجام است و در واقع شکل منسجم آن چیزی است که به صورتسینهبهسینهدر جامعه اتفاق می افتد. 3- پیشنهاد می کنم مسوولین امری که در این خصوص تصمیم گیری می کنند خود ابتدا در آن دانشگاه و آن رشته که فرمودید درس بخوانند تا بفهمند اصولا برای چه موضوعی می خواهند تصمیم سازی کنند. 4- مشکل اساسی در تمام روشهای بازاریابی شبکه ای این است که افراد بدون نیاز به محصولاتی که برای آن بازاریابی می کنند وارد این شبکه می شوند و موظف می شوند که نفرات دیگری که باز هم نیازی به آن محصولات ندارند وارد شبکه کنند. 5- اگر فقط دو شاخص به مردم بدهید که قبل از ورود به این شبکه ها به آن بیاندیشند 99 درصد شرکتهای سودجو حذف می شوند و نیازی هم به این جنجالها نیست. اول اینکه باید برای خریدن آن چیزی که احتیاج دارند با قیمت رقابتی در شبکه عضو شوند. دوم اینکه حداقل 75 درصد افرادی که وارد شبکه می شوند باید برای جذابیت محصول و قیمت آن وارد شبکه شوند نه به خاطر اینکه به دیگران محصول را بفروشند. با این دو شاخص هم مشکل اجتماعی هم مشکل شرعی و هم مشکل اقتصادی این روش به طور کلی حل شده و تمامی شرکتهای سودجو در این رابطه محو خواهند شد. (3924320) (alef-13)
 
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۷:۵۵:۰۷
در این شرکتهای هرمی یا بازاریابی شبکه ای اجناس باید به قیمت مندرج بر روی جنس فروخته شود که البته در مقایسه با جنسهای مشابه در بازار خیلی گرانتر است. فرد تازه وارد موظف به خرید و البته فروشش به آشنايان و فامیل به مقدار معینی جنس گران است تا بالا دستیهایش بتوانند ماهانه پورسانت میلیونی بگیرند.با توسعه این شبکه. گرانفروشی و البته بنجل فروشی رونق پیدا کرده و جوانان تحصیلکرده که نتوانسته اند شغلی دست وپا کنند به امید پولدار شدن وارد شبکه شده و پس از مدتی سرخورده وبا از دست دادن سرمایه اندکش بیرون می آید و نهایتا دولت را مقصره و ... (3924725) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۰۹:۱۸:۱۲
تا موقعي كه عمده درآمد و هدف اصلي اين شبكه ها ، كسب درآمد از عضوگيري است ، مشكل ادامه خواهد داشت ،
چرا شركتهاي معتبر داخلي و خارجي از اين نوع بازاريابي استفاده نمي كنند ؟
چون نيازي به اين كار ندارند و كيفيت محصولشان خود بهترين تبليغ براي انهاست و مشتري خود را دارند،
دنياي امروز دنياي تبليغات است نه بازاريابي ، تبليغ يك دقيقه اي محصول در تلوزيون بيش از هزاران نتوركر بازدهي دارد ،

عضو جديد بياوريد تا پورسانت بگيريد ،اين اساس غلط باطاريابي شبكه ايست .
اگر بگويند عوض جديد بياوريد ، محصول رايگان بگيريد ، هيچ كس سراغ اين داستان نمي رود چون پول هدف اصلي است نه محصول (3925513) (alef-13)
 
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۲۳:۵۹:۳۴
ببینید چه کالاهای در سبد فروش این شرکت ها قرار داردـ نوددرصد این کالاها خارجی و از برندهای بی نام و نشان است که هیچ ضرورتی هم به خرید آن نیست درواقع همه افرادی که در این سیستم ها فعال هستند خواسته یا ناخواسته دارند برای کمپانی های خارجی تبلیغ و بازاریابی می کنند و ارز را از مملکت خارج و این اجناس بنجل را وارد می کنندــدر واقع این ها هم به نوعی قاچاقچی محسوب می شوند اما مجوز دارندـ (3926858) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۴:۴۲
در تمام فعالیت های تجاری یک صورت خوش و ناخوش وجود داره حتی یه بقالی هم میتونه خلاف کنه ما فعالیت اقتصادی خالص مثبت تو این دنیا نداریم الف یکطرفه صحبت میکنه و فقط از ایرادات میگه (3927372) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۹ ۱۲:۵۱:۲۸
اگه درست نیست چرا جلوی انها گرفته نمیشه چه فرقی هست بین شرکت های هرمی غیر قانونی و به اصطلاح بازاریابی شبکه ای ،در این نو تجارت فرد مجبور میشود خرید انجام دهد چه نیاز داشته باشد چه نداشته باشد و با توجه به گران بودن اجناس و عدم فروش ان افراد صرف مصرف کننده میشوند و با القاعات کاذب انها را مجبور میکنن که در سیستم بمانن و هر چیز خارج از نت ورک میشود حاشیه حتی نصیحت های پدرانه یا مادرانه و طوری افراد را اموزش میدهند که خارج از سیستم بازار یابی شبکه ای یعنی بدبختی و عقب ماندگی تازه مخصوصا دخترها برای فروش یه محصول مجبور میشود با عشوه گری با نامحرمان بپردازن و خیلی موارد دیگه جای دارن مسعولین فکری به حال این مدل کارها فکری بکنن (3927422) (alef-11)
 
ناشناس
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۰۰:۴۰:۰۷
جالب اینجا است که همه از این مشکلات با خبرند و مسئولین و وزارت بازرگانی و... بی خبر!
دوستان کدام یک از شما در این باره تحقیق کاملی کرده؟
و کدام یک از شما در این سیستم حداقل یک سال کار کرده و تجربه کسب کرده؟
خوب است با تحقیق کامل از منابع مختلف و نیز کسب تجربه و بررسی نمونه های خارجی و اصولی و درست آن صحبت کنیم.
یا علی (3928186) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۵ ۰۱:۲۹:۵۴
متاسفانه هر روز شاهد مفاهیم جدیدی هستیم که زمانی مسئولین محترم به فکر چاره میوفتن که کلی افراد جامعه متزرر شده اند .
چرا باید شخصی مجبور به خرید کالایی باشد که نیاز ندارد .
اینها نتیجه عدم اعنماد به نفس برای شروع یک کسب و کار حلال و بر طبق اموزه های اسلام است .
به نظر من تا زمانی که دنباله رو اقتصادهای کشورهای غربی باشیم داستان همین است و هر روز موضوعات ناشناخته ای در قثصاد ما پدید خواهد امد (3935168) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.