نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 283507
امیدواری فابیوس به حضور پژو و رنو در ایران
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۲
وزیر امور خارجه فرانسه از امیدواری خود به حضور شرکت‌های فرانسوی در بازار ایران با لغو تحریم‌ها سخن گفته و این در حالی است که دو شرکت رنو و پژو از شاخص‌ترین شرکتهای فرانسوی حاضر در بازار ایران بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، شرکت پژو در دهه ۷۰ شراکت خود را با ایران خودرو را آغاز کرد. همکاری دو شرکت ایرانی و فرانسوی در مقطعی به سرعت افزایش یافت و خودروهای پژو بخش اعظم محصولات ایران خودرو را به خود اختصاص دادند.

با وجود این همکاری‌ها اما اوایل سال ۱۳۹۱ بود که پژو تحت فشار گروه‌های ضد ایرانی و به بهانه تحریم، برخلاف قرارداد فی‌مابین، همکاری‌های دوجانبه را کاملا قطع و ایران را ترک کرد. البته رقیب فرانسوی این شرکت در ایران (رنو) هوشمندانه‌تر عمل کرد و به جای ترک و قطع کامل همکاری با ایران، راهکار کاهش همکاری را برگزید.

خروج پژو از ایران با لطمات اقتصادی برای این شرکت فرانسوی همراه بود به‌گونه‌ای که برخی از قطعه‌سازان فرانسوی تحت تاثیر توقف ارسال قطعات به ایران، برشکست شدند. این موضوع و زیان اقتصادی پژو از ترک بازار ایران موجب شد تا این شرکت از حدود دو سال پیش تلاش‌های رسمی و غیر رسمی خود را برای بازگشت به ایران آغاز کند.

تلاشی که ظاهرا به نتیجه رسیده ومدیرعامل ایران خودرو نیز پیش از این از آماده شدن مقدمات لازم برای همکاری مجدد دو شرکت با شرایط جدید به‌ویژه سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی پژو در ایران، صادرات ۳۰ درصد محصولات تولیدی و همچنین تولید چند محصول جدید این شرکت خبر داده بود.

در مقابل رنو نیز از شریک فرانسوی خود عقب نمانده و مذاکراتی با دو شرکت ایران خودرو و سایپا داشته که این مذاکرات نیز به نتایج مثبت اولیه رسیده است. در این زمینه دو شرکت ایرانی از دستیابی به تفاهمات اولیه برای تولید محصولات جدید رنو در ایران خبر داده‌اند.

در این شرایط و با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، وزیر امور خارجه فرانسه نیز نتوانسته اشتیاق خود را برای بازگشت و حضور شرکتهای فرانسوی در بازار پس از تحریم ایران پنهان کند. فابیوس در این زمینه اظهار کرده که فرانسه امیدوار است شرکتهای فرانسوی سهم مناسبی از بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها داشته باشند.

اشتیاق و تمایل تلویحی وزیر خارجه فرانسه به حضور مجددا خودروسازان فرانسوی در ایران در حالی است که در چند ماه اخیر خودروسازان‌ آمریکایی نیز پیام‌هایی برای خودروسازان ایرانی ارسال و نسبت به آغاز همکاری‌های مشترک ابراز تمایل کرده‌اند.

در این زمینه ساسان قربانی - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، اظهار کرده است:"‌ خودروسازان آمریکایی‌ از طریق برخی واسطه‌ها به خودروسازان ایرانی پیام داده‌ و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران شده‌اند. در این زمینه شنیده می‌شود که آمریکایی‌ها مطالعات بازارسنجی برای حضور در ایران را نیز آغاز کرده‌اند و آماده‌اند با رفع تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کنند".

در این شرایط و با توجه به تمایل گسترده خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای حضور در بازار ایران، دو خودروساز فرانسوی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بازگشت سریعتر به ایران هستند. در جدیدترین رویداد در این زمینه نیز به دنبال توافق هسته‌ای اخیر، پژو سیتروئن اعلام کرده که این شرکت سرگرم مذاکرات پیشرفته با ایران خودرو درباره فعالیتهای خودروسازی در ایران است و انتظار دارد پس از برداشته شدن تحریمها، پیشرفت سریعی داشته باشد.

ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو در این زمینه اظهار کرده است:" توافق میان ایران و قدرتهای غربی راه را برای پیشرفت قابل توجه مذاکرات هموار خواهد کرد. برخلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران خودرو مدلهای قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند، تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد و دستاورد پروژه مذکور یک جهش نسلی خواهد بود".

با وجود این اظهارات خودروسازان ایرانی به غیر از دو شرکت فرانسوی، مذاکراتی نیز با برخی دیگر از خودروسازان اروپایی برای آغاز همکاری‌های مشترک داشته‌اند. البته با توجه به تجربه ترک بازار ایران از سوی خودروسازان خارجی در سالهای گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت شروطی چون الزام به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران، انتقال تکنولوژی و صادرات از پایگاه‌های تولیدی در ایران را برای آغاز همکاری خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی وضع کرده است که رنو و پژو نیز این شروط را پذیرفته‌اند.
 
کلمات کلیدی : فابیوس، پژو ، رنو
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۰۹:۰۶:۴۰
ازدست بد عهدی های فرانسه به تنگ آمده ایم این دفعه نوبت بنز و فولوکس واگنه (3049762) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۰۹:۲۱:۵۲
ایران خودرو و سایپا باید بدونن که با این کارشون به کشور و ملت خیانت میکنند! (3049774) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۲:۴۴:۲۹
یادمون باشه که پژو های ما همون اندازه فرانسویه که اسکانیای ما سوئدیه ، پراید های ما کره ایه و....... و آن موزه-رفتۀ همیشگی جاده های ما ، یعنی پیکان ، ساخت تالبوت انگلیس !!!! بود ؛
این سرنوشتی غم انگیز و پایانی دردناک برای اپیزود های پیاپی در سریال " ناکامی خودرو های مونتاژی" در ایران است و فقط منحصر به پژو نبوده ، نیست و ظاهرا نخواهد بود ؛
همزمان با حضورپژو در صحنۀ مونتاژ ایران !!! ، بازیگرانی همچون پیکان ، رنو ، جیپ توسن ، اتوبوس بنز و اسکانیای "ایرانی" و .... ، نیز به نوبۀ خود به ایفای نقش هائی دردبار فاجعه آفرین و خونین !!!! در پر کردن قبرستان خاطره های خودروئی ایرانیان ، عهده دار بوده و هستند !!!!؛
لابد پرتقال فروش !!!! را باید یافت تا در یک تحلیل آسیب شناسانه ، رمز و راز این "خوش استقبالی و بد بدرقه ای " را به کند و کاو بنشیند ؛
اگر مونتاژ ، این مونتاژ باشد و جاده ، این جاده ، آنچه که به حساب ناید ، مجروح و مردۀ انسانهاست !!!!؛ (3050061) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۰۹:۲۲:۳۶
به نظر من بازار ایران از هیوندا و کیا و پژو و رنو اشباع شده بهتره بریم طرف آلمانی ها و آمریکاییها و ایتالیاییها (3049776) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۰۹:۳۷:۵۶
ان شالله به جای فرانسوی ماشین آلمانی و آمریکایی بیاد (3049792) (alef-11)
 
ناصر
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۰۹:۵۵:۱۹
با اون خوش رقصیهای که برای رژیم صهیونیستی در داخل 1+5 کردید هر کسی که به شما اجازه ورود بده خائنه (3049816) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۰:۰۸:۴۳
به نظر من نباید دوباره تمام بازار خودرو را در اختیار فرانسوی‌ها گذاشت. باید در بخشی آز آن به آلمان و کره و ژاپن هم راه داد تا رقابت بیشتری بوجود بیاید (3049832) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۰:۱۶:۲۴
مواضع فابیوس را درمذاکرات فراموش نکنیم! چه اصراری بر ادامه همکاری با فرانسویها است؟ (3049843) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۰:۳۶:۴۷
بسیاری از مردم ایران علاقه ای به خودروهای شما ندارند آقای فابیوس!

عاقلانه این است که خودروسازی ایران محدود به همکاری با فرانسه نشود ، بهتر است در کنار فرانسه حتما ازامریکا و ژاپن و آلمان هم استفاده شود. (3049865) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۱:۰۷:۵۱
غیرت داشته باشید به تولیدات فرانسه نه بگویید! اینهمه هموطن داخل پژو 405 کباب شدن اینها کوچکترین مسئولیتی قبول نکردند... (3049914) (alef-11)
 
قرتاسب
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۳:۲۲:۲۵
ای بابا 405 خودمون خراب کردیم، ب فرانسه ربطی نداشت (3050132) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۳:۵۱:۰۵
من چند ساله آمریکا زندگی میکنم، تا حالا یک ماشین فرانسوی هم اینجا ندیدم. دلیلش رو نمیدونم البته ولی حداقل در جنوب کالیفرنیا که قطعا نمایندگی فروش ماشین فرانسوی وجود نداره (3050188) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۴:۲۶:۰۷
فرانسه باید سزای سنگ اندازیاشو بگیره
شدیدا با واگذار کردن بازار به فرانسه مخالفم نوبت آلمان و امریکاست (3050261) (alef-11)
 
محمدعلی
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۱۵:۴۹:۴۴
این خیلی نامردیه که تا تحریما شروع شد سریع شرکت های ما رو با مطالبات مردمتنها گذاشتن، حالا با پر رویی ابراز امیدواری کنن که برگردن، به نظر منم اصلا نباید این شرکتای فرانسسوی رو راه داد تو عرصه خودرو، تازه خودرو های قدیمی و رده خارجشون رو برای ما میارن، بنظرم این خیلی دردآوره ...
بجای این فرانسویا تویوتا و نیسان و میتسوبیشی جایگزین بشن خیلی بهتره ... (3050456) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۶ ۲۲:۴۱:۰۶
سرمایه گذاری خارجی ها در ابران خیلی خوب هست به شرطی که دولت ما از آنها ضمانت های سنگین و حساب شده ای بگیرد تا تجربه شرکت پژو دوباره تکرار نشه. (3051076) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۱۱:۳۰:۲۳
اگه میخوان بیان ولی با شرایطی که ایران تعیین می کند و نه آنها.همچنین جلوی انحصار را بگیرند.به یاد دارم مدلی از فیات در ساوه مونتاژ می شد که کارخانه میخواست آنرا به قیمت 9 میلیون تومان در آن زمان وارد بازار کند ولی چون پژو در آن موقع 12 میلیون تومان بود اجازه فروش با این قیمت به کارخانه داده نشد. (3051725) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۰۹:۳۹:۱۲
انسان نباید از یک سوراخ دو بار گزیده بشه. ورود خودرو به کشور بدون انتقال تکنولوژی تولید و بدون تحقیق و توسعه و نداشتن سهم از تولید قطعه، به شکل اصولی و منطبق با استانداردهای معتبر، باعث میشه اگه دوباره بحث تحریم بوجود بیاد همین وضعیتی رو که الان با پژو و رنوی فرانسه و نیسان داریم؛ داشته باشیم. تا کی این صنعت مریض می خواد نون از این و اون قرض بگیره؟ شماها که ادعاتون گوش فلکو کر کرده پس چرا از بقیه کشورا اینقد عقبید؟ - البته تا حدود خیلی زیادی مشکل از مدیریت ناکارآمده- ما ایرانی های موفق در زمینه تولید خودرو در کشورهای دیگه کم نداریم،چرا از دانش اونها تو کشور استفاده نمیشه؟!!
وقتی معیار انتخاب مدیر به جای داشتن دانش کافی و شایسته سالاری، رابطه باشه نباید هم انتظار بیشتری داشت.
مردم شک نکنید؛ اونائی که سنگ اون شرکت و این شرکت خارجیو برای حضور در ایران به سینه می زنند؛ فقط دنبال منافع خودشون هستند، دلشون برای منو شما نسوخته، که اگه غیر از این بود خودرو سازی ما الان باید یه خودرو سازی پیشرفته می بود، نه اینکه هر روز از روز قبل بدتر بشه. و محصولات 30، 40 سال قبل کشورای دیگه رو - اونم به صورت افتضاح - منتاژ نمی کردن و اینهمه مردمو به کشتن نمی دادن.
دلم از دست این صنعت مریض بدرد نخور پره.... (3069062) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.