نظر منتشر شده
۱۴۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 181844
چهارشنبه سوری آیینی شعله ور در آتش افراط و سوء تفاهم
دکتر محمدرضا ترکی، 28 اسفند 91
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۷
چهارشنبه سوري از آيينهايي است كه در چند دهه اخير مورد تحريف و بدفهمي قرار گرفته و برخي تندرويها و افراطگريها -هم در برگزاري و هم در منع آن- بر سوء تفاهمهاي پيرامون آن دامن زده است.

متاسفانه نگاه رايج به اين سنت كهن ايراني به هيچ وجه با واقعيتهاي تاريخي مطابق نيست و عمدتا برخاسته از تصوري است كه دستگاه تبليغاتي حكومت پيشين آن را رواج داده و متاسفانه بسياري خواسته يا ناخواسته آن را پذيرفته اند.

بي شك مخالفت برخي بزرگان و دلسوزان و عالمان ديني با چهارشنبه سوري را بايد به معني انكار همين نگاه و تصوير مشهور و تندروي هايي دانست كه در برگزاري آن صورت مي گيرد و بعيد است اگر ريشه اين سنت در تاريخ و فرهنگ دقيقا توضيح داده شود و دانسته شود كه اين سنت در گذشته اي نه چندان دور به صورتي معقول و منطقي و زيبا برگزار مي شده و نيز اگر به اين نكته توجه كنند كه برگزاري درست و اصيل اين آيين بدون هياهو و انفجار و خطرات احتمالي براي كودكان و... مي تواند ضمن گسترش نوعي فضاي شاد كه نياز طبيعي هر جامعه اي است جلو نفوذ جشنهاي بيگانه در جامعه را نيز بگيرد قطعا به گونه اي ديگر در مورد چهارشنبه سوري و آيينهاي مشابه با آن قضاوت خواهند كرد.

در اينجا به اختصار و بر اساس منابع تاريخي به پيشينه اين آيين مي پردازيم:
سابقه "جشن سوری"، همچون نوروز و دیگر جشنهای کهن ایرانی، به هزاره های گم شده در تاریخ برمی گردد. اینکه در اوستا و حتی وداها اشاره ای به جشن سوری نشده،[مهرداد بهار، پژوهشی در اساطیر ایران، ص ۴۹۵] نشان می دهد این جشن، در اصل آیینی زرتشتی نیست و بخشي از فرهنگ مشترك ما و بين النهرين بوده است.
از دیدگاه مغان و موبدان دوران ساسانی نسبت به جشن سوری اطلاعی نداریم ولی این نکته که مانویها – به عنوان يك مذهب رقيب- به این آیین توجه نشان می داده اند و نام آن در متون مانوی آمده [بهار، از اسطوره تا تاريخ ص ۳۵۵]، نمودار آن است که عالمان رسمی دوران ساساني نبايد آن را به ديده تاييد نگريسته باشند.

پس از اسلام، به گواهی جاحظ (متوفی ۲۵۵ ه ق) و دیگران، جشنهای نوروز، از جمله جشن سوری با شکوه و تشریفات در همه جا، حتی بغداد و دربار خلفا برگزار می شده است [همان، ص۲۹۱]. دیوانهای شعر عرب پر است از سروده هایی در وصف"نیروز". [نگاه کنید به مقاله "نوروز در ادبیات عرب" نوشته دکتر حسین علی محفوظ در کتاب برگزیده مقالات معارف اسلامی،ج۲،ص۴۲۳-۴۲۸] در آن روزگار،برافروختن آتش در شب نوروز انجام می شد و هنوز با شب چهارشنبه گره نخورده بود. به گزارش ابوهلال عسکری (۳۹۵ ه ق) در کتاب الاوائل علت برافروختن آتش در نظر ایرانیان، زدودن عفونتها و آلودگی ها بوده است.

معتضد، شانزدهمین خلیفه عباسی ، (متوفی ۲۸۹ ه ق) دستور داد که زمان نوروز از وقت خود به یازدهم ماه حزیران(ژوئن) منتقل شود .این نوروز به نام نوروز معتضد شهرت یافت. به فرمان او همچنین آتش افروختن در شب نوروز- جشن سوری - ممنوع شد . این دستور چون با تخفیف میزان خراج رعیت همراه بوده گویا مورد استقبال قرار می گیرد. ابن تغری بردی(متوفی ۸۷۴ ه ق) در النجوم الزاهره این اقدام را از جمله کارهای مفید معتضد شمرده است. گزارشهایی از این دست، نشان می دهند که جشن سوری به همان صورت کهن تا اواخر قرن سوم هجری رسما تداوم داشته است.

احتمال می دهیم نهی معتضد، از طرف حکومتهای ایرانی و ترک وابسته به خلافت به جد گرفته شده باشد. به همین دلیل است که تا قرنها بعد شاهد بی توجهی فرمانروایان ایرانی و ترك به این جشن هستیم. این در حالی است که جشنهای دیگر، از جمله سده و مهرگان و نوروز با شکوه فراوان تا دوران هجوم مغول در قلمرو ایران برگزار می شده و دیوان های شعر فارسی، تصویرهای درخشانی دارد از وصف شکوه و عظمت این آیینها و چگونگی برگزاری آنها. اما - در حد تفحص - نامی از این جشن در دیوانهای مزبور به چشم نمی خورد. گویا تنها در تاریخ بخارای نرشخی (متوفی ۳۵۸ ه ق) اشاره ای به یک حادثه آتش سوزی در شب سوری رفته است. البته در همین متن هم از این مراسم به عنوان "عادت قدیم" یاد شده است که می تواند دلالت بر غیر رایج بودن آن داشته باشد.( تاریخ بخارا، ص۳۷)

با ایلغار مغول ، بسیاری از سنتهای کهن ایرانی آسیب می بینند و تنها پس از استقرار حکومت صفوی است که آیینهای باستانی ایرانی در سایه تشیع جان تازه ای می گیرند و به شکل فراگیری با فرهنگ این آیین درمی آمیزند. به عنوان مثال همین چهارشنبه سوری تا همین اواخر در بسیاری از مناطق ایران، در چهارشنبه آخر ماه صفر برگزار می شد (نگاه كنيد به كتاب مفاتيح الارزاق جلد اول ص ۵۲ كه به سال ۱۲۷۰ ه ق تاليف شده صراحتا تاکید می کند که "روز چهارشنبه آخر ماه صفر كه آن را چهارشنبه سوري مي گويند.") بر اساس یک عقیده رایج ، مختار در شب چهارشنبه آخر صفر بر بام خانه ها آتش افروخت و مردم را به قیام دعوت کرد. در بخشهایی از افغانستان، این مراسم هنوز با همین شیوه و به همین انگیزه انجام می شود. بدین ترتیب چهارشنبه سوری حسن ختامی بود بر عزاداری های دوماهه محرم و صفر و جشنی بود برای ابراز شادمانی از کار مختار در انتقام از کشندگان اهل بیت (ع).

در سالهای پیش از انقلاب،دستگاه تبليغاتي حكومت به تحريف گسترده سنتهاي كهن ايراني پرداخت و به اسم احياي فرهنگ ايراني تصويري مخدوش از سنتهاي كهن ايراني ارائه كرد.اين در حالي بود كه اين سنتها قرنها بود كه با فرهنگ مردم مسلمان درآميخته بود و هرگز هيچ ايراني مسلماني سنتي مثل نوروز را آييني باستاني -به معني بيگانه با اسلام- تصور نمي كرد.متاسفانه اين تصوير تحريف شده به ضرب و زور مطبوعات و راديو و تلويزيون و كتابهاي درسي آن روزگار جاافتاد و از سويي باعث شد كه برخي مخالفان سياستهاي فرهنگي حكومت به ديده ترديد در اين آيينها بنگرند.

تصوير مخدوشي كه در آن روزگار از چهارشنبه سوري در جامعه ارائه مي شد عكس العمل عالمان دینی- از جمله شهيد مطهري- را در برابر چهارشنبه سوري در پي داشت. بديهي بود كه آنها چهارشنبه سوري را -به شيوه اي كه حكومت معرفي و برگزار مي كرد- با آموزه ها و فرهنگ اسلامي مغاير مي ديدند و نمي توانستند آن را تاييد كنند. همین نگاه منفي كه عمدتا مبتني بر تصوير غيرتاريخي و مخدوش دستگاه تبليغاتي پهلوي است متاسفانه در سالهای پس از انقلاب هم دنبال شد و اکنون کار به جایی رسیده که سالهاست رادیو و تلویزیون حتی از ذکر "چهارشنبه سوری " پروا می کند و با تعبیراتی چون "چهارشنبه آخر سال" از آن نام می برد!

جالب اینجاست که همزمان با اینکه بعضی از مسئولان محترم فرهنگی و دولتی بر انتساب چهارشنبه سوری به آتش پرستان و خرافات آنان پای می فشرند، برخی باستان گرايان آن را برساخته اعراب و حاصل اعتقاد به شوم بودن چهارشنبه در نزد عربها می شمارند! نکته دیگر اینکه در تقویم زرتشتی پیش از اسلام تقسیم بندی روزها بر اساس هفته سابقه ندارد و ما اصلا "چهارشنبه" نداشته ایم تا اصطلاح چهارشنبه سوری داشته باشیم و تقويم به جاي هفته به شكل يك دوره سي روزه كه هر روز نام جداگانه اي داشت برقرار بوده است. اين نگاه غيرمستند از لحاظ تاريخي در شرايطي چهارشنبه سوري را به خرافات آتش پرستان نسبت مي دهد كه هموطنان محترم زرتشتي ما نیز بر اساس باورهایشان و احترامی که برای عنصر آتش قائلند نمی توانند مراسم چهارشنبه سوری را به شکل رایج قبول داشته باشند. بديهي است هر کس برای آتش قداستی قائل باشد آن را در آتشكده ستايش مي كند و هرگز از روی آن نمی پرد و ترانه نمی خواند تا چه رسد به اینکه در کنار آن، به این شکل فجیع ترقه منفجر کند! بنا بر آنچه گذشت چهارشنبه سوری به شیوه ای که برگزار شده و می شود آیینی است مربوط به مردم مسلمان که البته ریشه آن را باید در آیینهای بسیار کهن پیش از زرتشت جستجو کرد.

چهارشنبه سوری نیز مثل نوروز -در شکل و شمایلی که به ما رسیده - از آیینهایی است که هویت آنها پس از اسلام بر اساس فرهنگ ایرانیان مسلمان باز تعریف شده و سهم فرهنگ بعد از اسلام در هویت کنونی این آیینها و نحوه برگزاری آنها کاملا آشکار است. اين آيين ها را نبايد ادامه خرافات كهن دانست بلكه بايد با نگاهي علمي تصوير مخدوشي را كه برخي باستان گرايان معاصر و عمدتاً تبليغات حكومت پهلوي آن به وجود آورده اند به يك سو نهاد و به جنبه هاي مثبت و بالقوه آن توجه كرد و جوانب منفي موجود را با كار فرهنگي زدود. به هر حال نفي و انكار يك سنت كهن به بهانه ناهنجاريهاي موجود در برگزاري آن شيوه درست و مناسبي نيست. عملاً نيز اين نگاه انكارگرا در سالهاي اخير سودمند نبوده و جز دامن زدن به سوء تفاهمات فرهنگي و مسئله دار كردن جامعه حاصل چنداني نداشته است. با تضعیف این جشنها و آیینهای واقعا ایرانی، این نگرانی هر روز بیشتر می شود که رفته رفته، و در مرحله نخست طبقات متوسط جامعه و به دنبال آنها سایر مردم، گرایش بیشتری به جشنهای بیگانگان از خود نشان بدهند و برخی جشنهای فرنگی جایگزین اعیاد ایرانی و اسلامی بشود و چهارشنبه سوری هم به همان سرنوشتی دچار شود که آیینهای زیبایی چون مهرگان پیش از این بدان دچار آمده اند.
 
حمید رضا
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۰:۳۷:۴۵
چهارشنبه سوری فقط به نفع چینی هاست
به خاطر خرید ترقه (1198092) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۵۲:۲۲
همه خریدهای ما ایرانیها به نفع چینی هاست (1198236) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۰۷:۲۳
سرخی تو از من و زردی من از تو یعنی چه و چرا؟

آیا این راز و نیاز با آتش نیست؟

آتش چهارشنبه سوری با نارنجک و صدای مهیب ترقه چه رابطه ای دارد؟

آیا برگزاری این مراسم به این شکل تنها نوعی تخلیه انرژی است؟ (1198384) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۰۹:۲۳
چرا هر چیزی که رنگ و بوی ایرانیت داشته باشد نزد برخی مذموم و خرافه و ضد دین تلقی می شود؟ (1198497) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۷:۵۸:۳۶
تا آنجا که سن من اجازه می دهد یاد دارم در بسیاری از نقاط ،مردم قدیم تر ها در ایران مراسمی به اسم چهارشبه سوری و از روی آتش پریدن نداشتند ما که بچه بودیم و پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ ها هم می گفتند این جدید است و ما این سرگرمی را پیش از سال نو از طریق بعضی از مهاجرین و رادیو و بعدها تلویزیون و کتابها آموختیم. اما اگر فقط سرگرمی و تفریح همراه با رعایت حال دیگران باشد اشکال ندارد. آدرس زیر هم مردم دیگری با دین و زبان دیگری را نشان می دهد که چهارشنبه سوری دارند.

https://docs.google.com/file/d/0B-glX5YxqMvyMWVHWWg5X3BBVFU/edit?pli=1 (1198900) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۷:۲۶:۰۶
شما در کجا زنذگی میکردید؟ (1199972) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۱ ۰۵:۳۱:۱۴
یه جایی تو شمال خوزستان آقا محمد در ضمن هنوز هم بسیاری از کردها آئین از رو آتش پریدن ندارند فقط یک آتش روشن می کنند و دورش جمع می شوند اما این رسم پریدن از رو آتش با اینهمه تبلیغ حتما تا چند سال دیگه عضو رسوم قدیمی آنها هم می شود. (1201033) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۱۰:۴۵
زیاد ناراحت نباشند به زودی امارت این جشن را هم مثل بادگیرهای ایرانی به نام خود ثبت می کند و شما خیالتان راحت می شود! (1198501) (alef-6)
 
اکبر
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۱۵:۳۷
استاد فریدون جنیدی، شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر برجسته تاریخ و فرهنگ ایران، درباره جشن سوری و آیا این‌که سوری درست است یا چهارشنبه سوری، به ما چنین گفتند:
«ما جشنی به نام سوری نداریم. سور در اوستا از واژه “سَئورَ” (Saora) گرفته شده‌است، ‌یعنی خوراک هنگام روشنایی یا مهمانی روز و هیچ ارتباطی به این جشنِ پایان سال ندارد ولی بعدها ارتباط داده شد. داستان از این قرار است که ما در ایران باستان 12 ماه 30 روزه داشتیم که می‌شود 360 روز و پنج روز پایانی سال. این پنج روز پایانی _ از 365 روز _ گَهَنبار روان و فروهر درگذشتگان بود و در این پنج روز خانه‌ها را تمیز می‌کردند، شب‌ها آتش روشن می‌کردند، جشن می‌گرفتند و در این پنج شبانه‌روز به‌یاد روان درگذشتگان شاد بودند و باور بر این بود که روان‌های درگذشتگان در پنج روز پایان سال از جهان مینوی می‌آیند و به خانه و کاشانه خود سر می‌زنند و ما با پوشیدن لباس‌های نو و خانه‌ای تمیز و اجاق و تنوری روشن، روان آنان را شاد نگه می‌داریم.
ما ماجرای چهارشنبه‌سوری این است که گروهی در شهری مسلمان شدند و مطابق آیین خودشان در این پنج روز پایان سال، آغاز کردند به برپایی جشن و آتش روشن‌کردن. شحنه ‌یا کارگزاران خلیفه آمدند و از این کار جلوگیری کردند و گفتند: چرا شما هنوز جشن‌های دوران پیشین را می‌گیرید؟ و مردم گفتند: این جشن نیست بلکه سور است. پرسیدند، نام این سور چیست؟ چون شبِ چهارشنبه بود، پاسخ دادند که چهارشنبه سوری است. گفتند: اگر این چهارشنبه سوری است، پس چرا شما آتش روشن کرده‌اید؟ گفتند: چون هوا سرد است. گفتند: آتش را زیر پا بگیرید. و آنان از روی آتش پریدند. گفتند: به آتش دشنام دهید! و ایرانی که همواره آتش نیایش داشته و آتش را ستایش می‌کرده‌است، چطور به آتش دشنام دهد! حداکثر گفتند: “زردی من از تو، سرخی تو از من” که در واقع به سرخی آتش اشاره دارد. این داستان در آن سال در شب چهارشنبه اتفاق افتاد. سال دیگر که مردم می‌خواستند در زمان گهنبار آتش روشن کنند، مثلاً چون سه‌شنبه شده بود نتوانستند که روز آن را تغییر دهند، چون پارسال گفته بودند که چهارشنبه سوری است پس نمی‌شد و یک شب پس از آن، آتش روشن کردند و جشن گرفتند و هم‌چنین سال به سال گهنبار عقب می‌افتاد. خاصیت آن این بود که از هفت روز که ‌یک هفته است، پنج بار این جشن‌ها در زمان گهنبار بود. پس در هر هفت سال، پنج سال، این آیین در گهنبار می‌افتاد. تا این‌که مردم عادت کردند که این جشن باید در شب چهارشنبه پایان سال باشد.» (1198619) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۸:۰۱:۰۸
واقعا یک تغییر تاریخی با یک تشر و به همین راحتی مثل کارتون تام و جری اتفاق افتاد؟ (1198909) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۵۷:۵۳
و این چه حرف نامربوطی هست که میزنی پس حج بیت الله الحرام هم نوعی بت پرستی است؟؟؟؟ خیر اینها همه نشانه است نشانه قدرت خدای واحد این نشانه میتواند اتش اب باد یا خانه کعبه باشد شما به جای اینکه گفتمان عده ای را تکرار کنی روزی 5 دقیقه مطالعه ازاد بکن (1198697) (alef-6)
 
پروف
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۲۰:۱۴
شما مگه چند ساعت مطالعه میکنید؟ (1199269) (alef-10)
 
بسوز‌ ای دل
United Kingdom
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۴۶:۰۳
دوستان،
اکثریت مردم دنیا مراسم سال نو و آتش بازی دارند. از چین بگیر تا آمریکا، همچنین در مراسم تولد، بزرگداشتها و بسیاری مراسم دیگر.
حقیقت این است که معمولاً انسانها و جوانها که الحمدالله ما هم کم نداریم از صدای ترقّه و پرتاب موشک و این چیزها لذت میبرند و احساس خاصی‌ به آنها دست داده و باعث رضایت خاطر میشود.
متاسفانه در کشور ما حتی در زمان رژیم گذشته به این روز حساسیت سیاسی نشان داده میشود و سعی‌ در محرومیت از استفاده به جا از این مراسم انجام میشود. اگر استفاده بهینه از این مراسم انجام شود حتی باعث جهش در فعالیت اقتصادی و کار یابی‌ بیشتر برای ملتی‌ بانشاتر, خواهد شد.
اتهام آتش پرستی‌ به ملت ایران آن هم در عصر تکنولوژی و زمانی‌ که جوانان ایران از لحاظ علمی‌ یکی‌ از کشورهای مطرح و خدا پرست در قرن ۲۱ هستند، کمال بی‌ انصافی است و مولد گناه! (1199122) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۳۰ ۰۸:۳۷:۴۹
این نشان از بد فهمی و کج فهمی شماست (1200405) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۰:۱۳:۱۵
در اینجور مباحث جدی مزه پراکنی نکنید.
الف هم مثل آدمهای ذوق زده این نظر مضحک را بگذارد اول.
صحبت بر سر جنگ و دفاع از بخشی از هویت ایرانی است که نه عرب و نه مغول نتوانست آن را وادار به فراموشی کند. (1199588) (alef-6)
 
سلیمپور
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۰:۳۹:۱۰
شما خودت میفرمایی که این سنت بین ایرانیها سابقه تاریخی داشته و باعث شادی و نشاط مردم بوده. پس، مخالفت برای چی؟ (1198094) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۱۲:۲۷
آخه هرچی که سابقه داشته که لزوما درست نیست.مگر این همه بهانه برای شادی مثل نیمه شعبان و .... کم است که با چنین مراسمی شادی کنیم.و به خرافه پرستی و .... متهم شیم. (1198175) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۰۱:۵۷:۱۵
آقا اصلا کاری به تاریخ این قضیه نداریم ، ما دلمون می خواد چهار شنبه آخر سال شاد باشیم و چشن بگیریم ، اشکالی داره ؟؟؟؟چه ارتباطی به خرافه و اینا داره !!!! (1199463) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۵۴:۴۰
مخالفت نسبت به آیین های من در آوردی و غیر منطقی که جز ضرر و زیان چیزی برای ملت نداره! (1198240) (alef-10)
 
بختيار
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۲۲:۵۴
اگر بخواهيم در مورد زيان هاي آيين ها حرف بزنيم آيين هاي بيشتري در كشوراجرا مي شود كه هزار برابر بيش از چهارشنبه سوري به اقتصاد كشور ضربه مي زنند.
تعجب مي كنم چرا فقط به چهارشنبه سوري گير مي دهيد. (1198406) (alef-6)
 
حسن
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۱۰:۲۵
بسمه تعالی
باید با چهارشنبه سوری مخالفت بشه وقتی ما جشن های با عظمتی مثل نیمه شعبان و عید غدیر و ..... داریم نباید رسومی مثل چهار شنبه سوری را بهانه شادی قرار دهیم تا از طرف وهابی ها و ... خود را در معرض اتهام به ناسیونالیست بودن و خرافه پرستی قرار دهیم و در بین مسلمانان جهان خجالت زده شویم. (1198385) (alef-6)
 
ح-چ
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۳۲:۴۰
من خسته شدم از بس مطابق میل وهابی و ناسیونالیست و ....... رفتارم رو تغییر دادم....وهابی با عاشورا هم مخالفه می خواهی اون رو هم تعطیل کنی؟ ناسیونالیست افراطی با نماز تو مخالفه می خوای اون رو هم نخونی چون اون ایراد می گیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پوشش، رسوم، گویش و طرز زندگی ما در طول سده ها بارها عوض شده... آتش بازی رو اگر درست و بدون تلفات برگزار کرد باید به عنوان رسم جدید ایرانیها پذیرفت و به نسلهای بعد انتقال داد (1198543) (alef-6)
 
حسن
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۱۸:۰۲
ببینید منظور من این نیست که هرکاری که وهابی ها باهاش مخالفند ماهم کنار بگذاریم.منظور من اینه که چرا بیخود بهانه دستشون بدیم.آخه مگه هرکاری که ایرانیان کهن می کردند درست بوده که ماهم به نسل های بعدی انتقال بدیم.خوب چه ایرادی داره همون طور که محرم و صفر با عظمت عزاداری می کنیم توی اعیاد مذهبی هم با عظمت و شور شادی کنیم تا هم شادی هامون معنا و مفهوم بلندی داشته باشه هم نشاط داشته باشیم. (1199079) (alef-10)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۹:۱۴:۰۳
اگه اینجوری فکر کنیم فردا وهابی ها میگن چرا اصلا نوروز را جشن میگیرید ؟ چرا شب یلدا دور هم جمع میشید ؟ بگذار تبلیغ کنند یه آدم منطقی هیچ وقت حق را به اونها نمیده .ضمنا به هر حال اقلیتی از سایر ادیان و مذاهب هم در این کشور زندگی میکنند آیا بی انصافی نیست که بگوییم تمام جشنها باید مطابق با اعیاد مسلمانان یا شیعیان باشد و این یک شب چهارشنبه سوری را از هموطنمان دریغ کنیم؟ (1200033) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۰۹:۵۲
خدا به راه راست هدایتت کنه
اون چیزی که شما میفرمائید مراسم مذهبی و این مراسم مراسمی ایرانی و ریشه در تاریخ این کشور داره حالا یه سری دارن افراط میکنند و با مواد منفجره و خطرناک جونشون رو به خطر میندازند اون یه بحث دیگست (1198605) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۱۳:۵۹
علت این افراط هم برخورد سخت پیشگیرانه با اون بود اگر این قدر روی این جشن حساسیت نشون نمی دادند یه عده هم از روی لج بازی ترقه دست نمی گرفتن ترقه وقتی آمد که میشد آن را ناگهانی زد وفرار کرد پس جایگزین بوته ها ی آتش شد !!! (1199258) (alef-10)
 
آریا
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۱۳:۰۱
حسن جان شما برای اینکه از طرف برادر های وهابیت مورد سوال قرار نگیری تو این مراسم شرکت نکن کسی زورت که نکرده من بر خلاف شما فکر میکنم این مراسم خوبه و ربطی به آتش پرستی و ... نداره شما برو فکرتو اصلاح کن عزیز دل (1198613) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۳۸:۱۲
چهار شنبه سوری جز اذیت کردن مردم هیچ فایدهای ندارد خیلی از مردم مریض هستند با این صدا ها حالشان بدتر میشود واقعا تاما جشن های عظیمی مانند عید غدیر وعید نیمه شعبان داریم چرا باید بریم دنبال این نوع جشنهای خرافاتی (1198658) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۱۴:۰۲
آفرین
منم همینو میگم آخه مگه صرف کهن بودن و ایرانی بودن دلیل درستی یه کار است.این همه بهانه برای شادی کردن هست.آخه چرا باید این مراسم برگزار بشه؟چون ایرانیه یا چون کهنه؟مگه هرکاری که آبا و اجداد ما میکردند درست بوده که ما هم بکنیم. (1199074) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۵۲:۰۳
حسن جان چرا خجالت؟
اول این که کشورهای عربی خودشان از همه نژاد پرست تر هستند و اتفاقا ما که کرد ، ترک ،بلوچ ، فارس، ترکمن و گیلک کنار هم زندگی می کنیم و بچه هایمان با هم ازدواج می کنند؛ نشان داده ایم که نژاد پرست نیستیم.

دوم این که زرتشتی ها صاحب کتاب و خداپرست بوده اند و به همین دلیل دین زرتشت از دین های رسمی کشور است. پس نمی توان مراسم چهارشنبه سوری را تعبیر به آتش پرستی کرد.

وسوم...این وهابی ها خودشان با فتواهای مسخره اشان به اندازه کافی آبروی اسلام را برده اند. (1198688) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۵۸:۵۸
تمام اعیادی که فرمودید اعیاد مذهبی است پس اعیاد ملی و جشنهای ملی چی؟؟ (1198699) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۷:۳۱:۴۱
عربها خودشان آخر پان عربیسم هستند. هرچی دلشون میخواد بگن مهم نیست. (1198842) (alef-6)
 
omid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۰۲:۲۲:۴۰
دوست عزیز ما نیازی یه راضی کردن وهابی ها نداریم.طبق نظر شما پس از این به بعد به خلیج پارس یگوییم ...... تا وهابی ها به ما اتهام نزنند. (1199474) (alef-6)
 
حقیقت پرست
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۱:۱۴:۵۸
در ایران نه اسلامیت میتواند ایرانیت را کنار بزند و نه برعکس.همانطور که نمیشود مراسم مذهبی مثل عاشورا و نیمه شعبان را کنار گذاشت نمیشود نوروز و چهارشنبه سوری را هم کنار گذاشت.علت انحراف در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری هم همین است که تندروهای اسلامی سعی کردند انرا از مردم بگیرند که موفق نشدند حتی نامش را به چهارشنبه اخر سال تغییر دهند!!!! (1199628) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۱۲:۴۸:۲۵
خجالت زده واسه چی !!!!!!!!!!! (1201560) (alef-13)
 
م م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۰:۴۴:۱۹
"بعضی از مسئولان محترم فرهنگی و دولتی بر انتساب چهارشنبه سوری به آتش پرستان و..."lمسئولان فرهنگی فکر می کنند ایرانیان آتش پرست بوده اند؟؟؟؟ ایرانیان هیچگاه اتش پرست نبوده اند و همواره یکتا پرست بوده اند و آتش را مظهر پاکی می دانسته اند . زرتشت پیامبر یکتا پرست بوده است خواهشا مسئولان فرهنگی کمی مطالعه کنند. (1198113) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۸:۰۳:۵۴
استاد!
پرستش در معنای قدیم به معنای نگهبانی بوده نه به معنای عبادت و کلمه پرستار هم از همان ریشه است نه پرستش به معنای عبادت.
در اشعار فردوسی و سعدی به کلمه آتش پرست اشاره شده و نظر به موبدان و زرتشتیان دارد . به همین دلیل با نظر شما به ضرورت مطالعه موافقم (1198914) (alef-6)
 
آرش
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۰:۲۱:۲۴
آفرین ..آفرین خدایا چرا بعضی ها حرف نمی فهمن؟ آقا ، خانم ما ایرانی مسلمان هستیم نه مسلمان عرب خواهش میکنم بفهمین... (1199593) (alef-6)
 
دانشجو
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۱:۲۷:۴۰
ما ایرانی هستیم و بس. (1199640) (alef-10)
 
سید امیر
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۲:۱۵:۵۳
تو رو نمیدونم ولی من فقط مسلمونمو بس .قواعد اسلام برای من از قواعد یک فرهنگ ایرانی ارجعیت داره.برای مثال الان عید اومده.ایام فاطمیه هم تو عیده.من هیچ وقت نمی رم عیدو جشن بگیرم در حالی که مادرمو بین در و دیوار شهیدش کردن .این است فرق تفکر یک فرد ایرانی و یک فرد مسلمون....ما بی مدد فاطمه امید نداریم/بی نور ولایت مه و خورشید ندارین/تبریک نگویید که سال نو رسیده/چون ماتم زهرا شده و عید نداریم/ یازهرا... (1199681) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۱۹:۲۹:۴۹
آفرین باهات موافقم ما مسلمانیم و اسلام هست که در درجه ی اول بر همه چیز برامون مقدم است. (1201769) (alef-10)
 
فروغ
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۳:۳۳:۱۵
جناب ارش فراموش نکنید در کشور ما مسیحیان وکلیمیان وزردشتی ها هم زندگی می کنند ومثل مسلمانان در مجلس نماینده دارند . (1199753) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۲۲:۵۲:۲۸
آقا آرش فرمودید "نه مسلمان عرب" یعنی خودتان هم قبول دارید که ما مسلمان ایرانی هستیم مانند مسیحیان ایرانی و یهودیان ایرانی و حتی بی دینان ایرانی چون درست این است که بگوئیم مثلا " از عادات و رسوم مسیحیان ایرانی و ارامنه ایران یکی هم جشن و عید پاک است در این روز ...." این جمله به این مفهوم است که مسیحیان ساکن ایران چنین می کنند. (1201866) (alef-10)
 
ali
Latvia
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۰:۴۸:۵۴
بدلیل جلوگیری حکومت از برپایی جشنهای آیینی و ملی این بلا سر 4شنبه سوری آمده است که شهرها تبدیل به میدان جنگ می شود و خیلی از مردم جرات خروج از خانه پیدا نکنند. دولت و حکومت می بایست مانند تمام کشورها که به سنتها و آیینها احترام می گذارند مکانهای عمومی برای تفریح و دور هم جمع شدن مردم و فراهم کردن امکاناتی مانند کنسرتهای رایگان و مراسم آتش بازی و همچنین ارائه مواد استاندارد که هیچ گونه ضرر جسمی برای مردم ندارد تهیه و در اختیار بگذارد. نبرو انتظامی هم امنیت این مراسم فراهم کند. شهرداری می تواند میدانها بسیاری که نزدیک تمام محلات شهر هستند برای مراسم آماده کند که نه کسی صدمه ببیند نه جو ضد حکومتی و پلیسی در کشور حاکم شود (1198120) (alef-6)
 
آبدارچي سياسي
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۰۲:۳۸
بالاخره هر كشوري به آئين و رسومش زنده است
شما ببينيد انگلستان پس اين همه هاي و هوي مدرنيته . مراسم ازدواج نوه ملكه انگلستان را با چه تبليغات وسيعي برگزار نمودند . يك جامعه شناس مي گفت هدف انگلستان از اين كار دادن هويت به جامعه انگليسه
جالب بود كه اونها بازهم بازگشت به عقب داشتند.
حالا برسيم به خودمان يكي از عوامل پابرجا ماندن اصول كلي فرهنگ ايراني همين رسوم هستند ولي نكاتي هم قابل تأمل است
اينكه آيا هر رسمي ولو اينكه به نياكان ما بازميگردد بايد انجام شود .
همين جشن نوروز با همه خوبي هايش بدي هايي هم دارد مثل پرخوري و آجيل خوري يا عدم ساده زيستي در همين مراسمات
بهر حال نبايد هويتمان فراموش شود ولي بايد برخي از آنها اصلاح شود مثل همين چهارشنبه سوري ...
به اميد ايراني پيروز و سربلند (1198145) (alef-6)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۰۴:۰۳
آقایون به جشن و شادی مردم خرافات میگویند! من از علما یک سوال دارم! خرافات اصلا یعنی چه؟ مگر مردم برای بخشیده شدن گناهانشان در چهارشنبه سوری جشن میگیرند؟؟؟ (1198151) (alef-6)
 
حسن
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۲۳:۰۶
خرافات یعنی این که صرف این که نیاکانمان یه کاری کردند ماهم تقلید کنیم.میتونیمچهار شنبه سوری برگزار نکنیم یه روز دیگه شادی کنیم اونم با بهانه ی منطقی نه به این دلیل که نیاکانمان جشن میگرفتند. (1199086) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۹:۱۷:۱۷
نکته اینه که برای ناراحتی باید دنبار دلیل منطقی باشی نه برای شادی!!!!

میتونی با یه دلیل کوچیک و یا یه بهانه شاد باشی. اینجوری دنیا جای بهتری میشه برای زندگی (1200034) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۳۳:۱۲
درود بر شما خیلی به واقعیت نزدیک بود (1199284) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۰۷:۴۸
بسمه تعالی
به نظر من با این همه بهانه ی با معنا و مفهوم برای شادی مثل عید غدیر و نیمه شعبان و قربان و فطر و مناسبت های دینی چه نیازی به زنده کردن چنین مراسمی است.درواقع عدم احیای جشن هایی مثل چهارشنبه سوری به معنی این نیست که برای شادی کردن سراغ بیگانگان برویم.اسلام این همه ظرفیت با معنا و مفهوم و بلند برای شادی کردن دارد که اتفاقا نه عربی است نه ایرانی است نه .... و می تواند برای هر مسلمانی در هر جای دنیا بهانه زیبایی برای شادی کردن باشد.مثلا عید مبعث برای هر مسلمانی در هر جای دنیا یک بهانه ی بسیار زیبا برای جشن و شادی است یا هر شیعه ای از هر قوم و ملیتی در نیمه ی شعبان می تواند جشن بگیرد و از شادی خود به خودش ببالد و دلیل شادی خود را به دنیا آمدن منجی بشریت بداند نه آن که صرفا به این دلیل شاد باشد که پدران و اجداد او در آن روز شاد بوده اند بدون آن که دلیلی به این پرمعنا و بزرگی داشته باشد.تازه هر چه جشن های بزرگ ما در همان ایام جشن های اسلامی باشد در میان مسلمانان به ناسیونالیست بودن و .... متهم نمی شویم حال آن که زنده کردن رسومی مثل چهارشنبه سوری باعث می شود به راحتی وهابی ها مارا به نژاد پرستی و خرافه پرستی متهم کنند. (1198160) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۱:۱۸:۲۴
من هم مسلمانم ولی ملیت ما چه میشود ؟ آیا عراقی ها که که 8 سال با ما جنگیدند غیر مسلمان بودند؟ آیا سایر هم میهنان غیر مسلمان ما در این جنگ برای دفاع از مملکتمان شرکت نکردند؟ اینکه ما عید های مذهبی داریم خوب است ولی ما تاریخمان صرفا 1400 ساله نیست بنابراین باید در پاسداشت فرهمگ کهن ایرانی مان کوشا باشیم . اگر شما به کشور و ملیت و هویت ملی خودت بی اهمیت هستی خیلی ها بویژه جوانان امروز اینگونه فکر نمی کنند و این امروز ه بخوبی مشهود است . (1199181) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۲۶:۲۴
عرب ها ی منطقه خود ازهمه ناسیونالیست ترند شما جوش ناراحتی آنها از ایرانیان را نزن !! در ضمن ما هم جشنهای دینیمان را ارج می نهیم هم جشن های ملیمان را می گیریم کشوری با هزاران سال تاریخ قدر مسلم رسومی دارد که برایش محترمند حالا اگر یک عده دوست دارند آن را ناسیونالیستی بدانند از سوز دلشان است که اگر سوز دلشان نبود خلیج همیشه فارس را الخلیج نمی نامیدند وبادگیرهای یزد ما را سمبل تمدن 50 ساله خود تلقی نمی کردند شاعران ما را به نام خود ثبت نمیکردند وآثار تاریخی مارا نابود نمی کردند !!! لطفا شما دلتان برای عزت بر باد رفته ایران بسوزد ! (1199273) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۰۷:۵۳
چهارشنبه سوری شبی است پرحادثه و تنش زا ولی کشته های جاده ای (قتلهای جاده ای) به دلیل نا ایمن بودن خودرو ها به مراتب خطرناکتر و وحشتناکتر است
خدا روزی را برساند که خودرو سازان در یک دادگاه صالح به جرم قتل مردم بیگناه محاکمه شوند (1198161) (alef-6)
 
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۱۰:۲۹
كنون كه لاله برافروخت آتش نمرود
به باغ تازه كن آيين دين زرتشتي
(لسان الغيب)
همه حافظ شناسان ميدانند كه كلمات آتش نمرود و زرتشت تنها در همين يك بيت در كنار هم جمع شده اند
و بيت مربوط به غزلي است كه نام همه انبياء اولاعظم آمده است الا خليل الرحمان كه به جاي آن از زرتشت استفاده شده است!
و در ريشه لغات فارسي كهن زر به معني خدا و "تشت" يا "دشت" به معني دوست تعريف شده است!!
در همان تاريخي كه نويسنده به آيين چهارشنبه آخر سال به آن اشاره ميكند ميان اقوام ساكن در ايران و قوم نمرود جنگ و نبرد در ميان بوده است و ايرانيان براي افزايش اثر بخشي گلستان شدن آتش بر حضرت ابراهيم (ع) در سالروز آن معجزه الهي ، آتش را برمي افروختند و به تمثيل پرتاب ابراهيم به ميانه آتش افروخته نمرود از ميان آتش ميپريدند.
با اين وجود كج انديشي هاي مختلف باعث شده كه اين يوم الله تاريخي به شب ترس و خوف تبديل شود.
به جاست كه علماي دين پيشرو برگزاري اين جشن و هدايت آن به سمت آيين الهي آن شوند.
براي منابع تاييد كننده ادعاي فوق علاقه مندان را به خواندن نشريه "انتظار" با مديرمسولي "رجبعلي طاهري" ترقيب ميكنم. (1198169) (alef-6)
 
ایمان
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۱۱:۴۰
اگه ناراحتیت این روز هم عزای عمومی اعلام کنید (1198172) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۳۹:۵۸
احتیاجی به عزای عمومی نیست خیلی مریضها به خاطره این صدا هامیمیرند وتبدیل به عزا میشود (1198660) (alef-6)
 
ایمان
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۹:۲۹:۰۸
همین منفی بافیهای امثال شما باعث غم انگیز بودن جامعه شدین (1200046) (alef-7)
 
www
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۱۱:۴۱
ما باید به رویکرد قدما برگردیم. تا قبل از تاریخ معاصر این مسائل از هم قابل تفکیک و جدا نبوده اند. تقابل ملیت و دین و ازاین حرفا پدیده ی معاصره و قبلا به این شکل ما از این مسائل نداشته ایم. شما ببینید در آثار افرادی مثل سعدی و مولانا یا حافظ چطور فرهنگ ملی با دینی در هم آمیخته و از این تقابل احمقانه ای که امروزه رواج داده می شود هیچ خبری نیست. ما باید به رویکرد پیشینیان برگردیم. (1198173) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۱۲:۳۰
يا حق
تا حالا غير از برخوردها و تهديدهاي غير اخلاقي ديده ايد آموزشي صورت گرفته باشد (1198176) (alef-10)
 
Czech Republic
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۶:۰۶:۳۶
اگه از همون اول با زور و تهدید و ارعاب جلوی مراسم مردم رو نمیگرفتین - که چه ساده و قشنگ مراسم چهارشنبه سوری و آتشبازی رو انجام میدادن- و یه بند مخالفت نمیکردین و با دل مردم راه میومدین، امروز شاهد این بمب ترکوندنها نبودیم. اینها نشانه اعتراض و مخالفت با گیر دادنهای الکی شماست! (1198723) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۳۰:۱۸
نظر شما 100 در 100 درست است علت این بمب ترکاندنها فقط بر خورد قهر آمیز با این جشن بود . (1199278) (alef-10)
 
همایون
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۱:۳۰:۲۳
زنده باد ایران و سنت ایرانی (1198203) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۸:۰۶:۴۶
بمب و ترقه سنت ایرانی بوده؟ (1198921) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۲۱:۳۹
كدوم سنت ؟
چيزي كه هر سال برگزار ميشه چهارشنبه سوري سنتي و اصيل نيست . يه جور هيجان جويي و دوردور و پول هدردادن و ... است (1199082) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۱:۵۴:۰۸
جاوید ایران و ایرانی.
ننگ بر دشمن ایران و ایرانی (1199228) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۳۱:۰۶
زنده باد ایران اسلامی با سنت های پسندیده ملی . (1199281) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۲۳:۰۳:۴۲
دشمنان ایران در این سایت منفی دادن (1200228) (alef-7)
 
امید
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۱۲:۵۲:۴۱
اینایی که منفی دادن چی می گن ! (1201561) (alef-13)
 
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۲:۱۰:۱۵
بنده به شخصه اعتقاد دارم که مراسم چهارشنبه سوری بایستی با شور و اشتیاق فراوان برگزار بشه و مردم نیز در این جشن شرکت کنند ولی با افراطی گریها که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیر میشه به شدت مخالفم. (1198272) (alef-10)
 
ارش
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۲:۲۰:۵۵
بابا کسی نمیخواد مراسم سنتی و باستانی و یا مذهبی زرتشتی را زنده کنه این یه جشنه جشن ملی که به این بهانه مردم میریزند و جشنی میگیرند و شادی میکنند و انرژی را تخلیه میکنند

این موارد هم فقط به خاطر بی لیاقتی مسیولین هست هم نوع برگزاری ان و هم حوادث مربوط به ان

و گرنه مشابه این جشن تقریبا در همه دنیا اجرا میشه و هیچ مشکلی هم پیش نمیاد

چون مسئولین با این قضیه به شکل امنیتی برخورد میکنند نتیجه اش این میشود که

1 جشن اتش بازی به سوی ترقه بازی تغییر میکنه اونهم با ترقه های دست ساز و خطرناک

2 بدون نظم و قاعده خاصی برگزار میشه

3 برخورد نیروی انتظامی با برگزار کنندگان باعث یک حالت تهاجمی و اعتراضی میشه

و در این میان هم خداییش مردم هیچ تقصیری ندارند (1198297) (alef-6)
 
فرزانه
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۲:۲۳:۴۸
ارزو كردم يك بار اين ادمهاي حكومتي سياست رو كنار بگذارن بگن هي 70 ميليون ادم ايراني ما هم كنار شما لذت مي بريم از ايينهاتون ولي مواظب خودت و خرافه باشيد ... ما هم كنار شما اتش مي كنيم و گناه و ناراستي رو كنار مي گذاريم ... همين همين همين ارزو دارم (1198302) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۱:۵۵:۵۴
خوب این به 300 سال زمان ، کمی شعور و دانش احتیاج داره
با زور و تکبر و خودبینی اینها ، این آرزو به این زودی ها محقق نمی شه (1199231) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۲:۳۰:۴۱
متاسفانه کج اندیش گروهی در داخل ایران به غربگرایان وعرب گرایان ترک گرایان فرصت داد که هویت ملی را از بین ببرند که سودش هم به جیب غربی ها رفت نمونه اش المپیک است که ادعا می کنند یونانی است در حالیکه از شروع مسابقات با آتش است مبارزه در حضوره آتش اگر یونانی ها زردتشتی نبودند که مطمینا نبودند پس آتش چرا ؟لذا قابل اسباط است که ایران مراسم ایرانی بود که یونان تنها ان را دیدند ونوشتند وبه نام خود ثبت کردند با جعل کرن تاریخ چهارشنبه سوری سنت ایذرانی بود که پس از فتح مختار ثقفی در برابر بنی امیه ومرگ عبید الله به شکرانه توسط ایرانیان مداین بر گزار شد لذا اعراب معلوم است که با ان مخالفند اما دلیل مخافت بر خی را در داخل ایران نمی فهمیم (1198320) (alef-6)
 
نظرآزاد
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۲:۳۶:۳۱
حالا چهارشنبه سوری هیچ. پس چرا ذکری از جشن سده و مهرگان نمیشه ؟ این مراسم اگر از لحاظ دینی سودی نداشته باشه هیچ ضرری هم نداره تازه اینگونه مراسم باعث نشاط و زنده نگهداشتن آیین پاک گذشتگان هست ضمن این که مردم رو دور هم جمع میکنه .همه اش که نمیشه از مردم بخوان درجشنهای پول جمع کن مثل جشن عاطفه ها و شکوفه ها درخواست حضور پیداکنن. (1198332) (alef-6)
 
ایران پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۵۵:۰۸
ای آقا، این سخت گیری ها و محدودیت هارو دقیقا برای این گذاشتن که با "زنده نگه داشتن آیین گذشتگان" مقابله کنن، اونوقت شما میخواید تازه به زنده نگه داشتنش کمک کنن؟ (1198580) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۳۸:۱۰
مهرگان جشنی است که پس از شکوه عملیات اورشلیم وپیروزی ایرانیان به رهبری فریدون فرخدر برابر ضحاک به یاد یاری خدای تعالی بر گزار می شد صفویان هم جشن مهرگان داشتند اما پس از صفوی برای همدلی با اعراب تعطیل شد (1198657) (alef-6)
 
صالحی
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۱:۲۶:۴۵
گر قرار باشد که ما خرافات قبل از اسلام راجشن بگیریم پس بت پرستان هم یک روز را اختصاص بدن برای این کار و همه سال بت پرستی کنند .کمی از تعصبات پوچ و بی معنی بکاهید و در راستای فکر ولی امر قرار بگیرید (1199639) (alef-10)
 
نظرآزاد
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۴:۵۴:۵۰
جناب صالحی سیزده بدر هم که مربوط به قبل از اسلام هست و مربوط به نیاکانمون هست رو حتما بعنوان اعتراض در خانه تشریف دارید دیگه ؟ عزیز دل بحث خرافه پرستی وپیروی کورکورانه از تمامی اعتقادات گذشتگان نیست منظور احترام به مراسمی هست که هیچ ضرری به دین نمیزنه هرچند که چهارشنبه سوری درسالهای اخیر از برگزاری یک جشن ساده به یک مراسم وحشت آفرین تبدیل شده. اگر قرار به خرافه پرستی بود این ملت سالها قبل از هم پاشیده بود .بدرود (1199839) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۱۰:۴۴
دوستان خوب هموطن
کمک کنید. کمک کنید تا این مراسم پرخطر چهارشنبه سوزی تبدیل به مراسم باشکوه چهارشنبه سوری شود.نه فقط جوانان، خود ما هم به شادی احتیاج داریم. ما همه خسته هستیم .

تا حالا به قاشق زنی رفته اید؟ یکی از رسوم اصلی چهارشنبه سوری قاشق زنی است. به نظر جوانان خنده دار می آید ولی سال قبل ما با اصرار کودکان وجوانان خانواده را مجبور کردیم تا مثل قدیم با پوششی خود را بپوشانند و به در خانه ها بروند و قاشق زنی کنند. اول حاضر نبودند ولی باور کنید که همگی اعتراف کردند بیشتر از سال های قبل که ترقه پرتاب می کردند، به آن ها خوش گذشت.خندیدند و خوش گذراندند .

به جای آن که اجازه دهیم بچه ها با سیگارت های گوش کرکن و مواد منفجره به کوچه و خیابان بروند، خودمان با درست کردن آتش های کوچک و قابل کنترل، بچه ها را جمع کنیم تا از روی آتش بپرند و لذت ببرند. کنارش هم چند تا فشفشه ی بیخطر و بی صدا پرتاب کنند.

در رسمی دیگر، هر کس وسیله ای شخصی مثل ساعت، انگشتر، خودکارِ یا چیزهایی از این قبیل را در ظرفی می گذارد و بزرگ تر مجلس یکی را در می آورد. وسیله ی هرکس درآمد، باید حکایت یا داستانی جالب تعریف کند.

و رسومی دیگر...
نباید وقتی چهارشنبه ی آخر سال می آید، با ناراحتی پنجره ها را ببندیم که صداهای کرکننده و گوش خراش را نشنویم و به زمین وزمان لعنت بفرستیم.
حالا اینقدر چهارشنبه سوری را چهارشنه سوزی می کنیم که چند سال بعد خبردار می شویم قطر با برپایی مراسم اصلی این جشن، چهارشنبه سوری را به اسم فرهنگ قطری به اسم خودش ثبت می کند. (1198386) (alef-6)
 
ح-چ
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۳۹:۱۰
برادر یا خواهر عزیز .... دل سوزی شما به جا و صحیح است اما رسوماتی مثل قاشق زنی یا فالگوش در عصر ما محمل خود را از دست داده اند پذیرشی هم بین نسل جدید ندارد....دلایل آن واضح است:

اگر من جوان الان بروم در خانه ی همسایه ای که هیچ آشنایی با او ندارم و قاشق بکوبم به جای آجیل 30000تومانی فحش نثارم می شود و احتمالا بعد از فالگوش به جرم ورود به حریم خصوصی افراد روانه بازداشتگاه می شوم

آتش بازی انتخاب نسل فرزندان شماست.... رسم آنهاست.... آیین آنهاست... بیایید آن را بپذیریم و کمک کنیم بدون آسیب جسمی و در کنار شما والدین مهربان برگزار شود. (1198553) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۲۳:۱۶:۰۳
این جمله را خوب آمدی این جشن چهارشنبه سوری دیگه نه جشن نه چهار شنبه سوری فقط " آتش بازی " است و انتخاب نسل جدید اما هنوز به اسم چهار شنبه سوری و در موقع آن آتش بازی میشه. (1201888) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۶:۰۳:۰۴
یک سوال : چرا بعد انقلاب چهار شنبه سوری به این شکل خطر ناک و پرحادثه در آمد ؟! (1198712) (alef-6)
 
masood
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۱۹:۴۶
اگر به جای تهدید وغیر قانونی دانستن این جشن دولت جاهائی را مشخص میکرد واجازه میداد مردم در ان جا اتش درست کنند مطمئنا جوانان به دنیال ترقه وغیره نمیرفتند وماهرساله شاهد معلول وفوت افرادی که به این وسائل خطرناک نبودیم (1198400) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۴۵:۰۶
خیر به جای این که جاهایی را برای آتش درست کردن قرار بدهند باید هم جلوگیری از برپایی این مراسم بشه هم به طور فرهنگی کار بشه تا به جای برقراری چنین مراسمی به بهانه های پر معنا و مفهوم جشن برگزار کرد.ما با فرهنگ غنی اسلامی چه دلیلی دارد به این بهانه ها شادی کنیم.مثلا میشه بین قربان و غدیر تعطیل بشه و آن وقت جشن برگزار بشه . (1198442) (alef-7)
 
----
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۲۰:۵۶
دیگه حالمون از این کلمه بایدکارفرهنگی کرد بهم میخوره ضمنا آیادر جشنهای ملی به اسلام و فرهنگ اسلامی توهین میشه ؟ که میفرمایید باید از اونها جلوگیری بشه (1199081) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۹:۲۱:۵۹
چه منافاتی با هم داره!!!!! دکتری یا!!! (1200039) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۸ ۱۹:۵۹:۱۴
خوب میشه بگی تو اون ده روز پیشنهادی شما ،کدومشو مردم برن سیزده به در؟!!!!!!!!!!!!! (1207680) (alef-7)
 
كيان
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۲۷:۳۱
الف جان در اين وانفسا بهتره به سوژه هاي ديگه بپردازي. گزارش شما سعي داره يه آيين رو به يه مشكل اجتماعي تبديل كنه در صورتي كه اينگونه نيست.
بهتره درمورد مشكلاتي كه باعث شده اقتصاد كشور سقوط كنه بپردازي (1198416) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۲۹:۰۹
چهارشنبه سوری ممنوع - موسیقی ممنوع - سینما ممنوع - شادی ممنوع - عشق ممنوع - نت ممنوع - شغل ممنوع - وام ازدواج ممنوع -مردن آزاد - گرانی آزاد - شرمندگی در مقابل اهل و عیال آزاد - پرواز روح به ملکوت با لگن های ایران خودرو آزاد - بیکاری آزاد - شرکت در مراسم بیست دو بهمن و سیزده آبان و روز قدس و .... آزاد - اخم کردن در مقابل گرانیها و تورم ممنوع - حق اعتراض به دشمن آزاد و حق ترشرویی به مسئولین دولت پاک ممنوع. حتی حق انعکاس این اظهار نظر من هم در الف ممنوع. (1198421) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۳:۳۸:۵۱
خوب..این وسط گناه ملت چیه ؟
غیر از اینه که دولت برنامه ای مدیریت شده واسه این جشن نداره ؟
شما فکر می کنید اگه خود آقایان برنامه های شاد و مرفه به پا کنن و آتیش بازی و این چیزها..مردم دیوانه اند دنبال این بمب ها بروند؟
کار دولتمردان ما همیشه همین بوده..برنامه و مدیریت ندارند..و فقط بلدند مخالفت کنند و به جای حل مسئله ، صورت مسئله را پاک کنند.
هر سال همین بساط به پا می شود و شما هم هر سال دم از مضرات این آیین می زنید.. کاری کنید که ضررهایش کم شود نه اینکه عین کنیز کفگیر خورده فقط بشینید و زار بزنید! (1198433) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۰۹:۲۱
آیین شرک آمیز زردشتی !!!! شما مطمئنی ؟؟؟؟؟؟ مگر مسلمانان به نان احترام نمی گزارند ؟ شما یک تکه نان ببینی مگه خم نمیشی نمی بوسی و به کناری نمی زاری ؟ شما حالا نان پرست شدی ؟!!
واقعیت ها رو انکار نکنید ، ایرانیان قبل از اسلام هم خداوند یکتا را میپرستیدند و هر گز آتش پرست نبودند ، احترام به آتش مانند احترام به نان به عنوان یک هدیه الهی مرسوم بوده و هست .
ایزد ما را از تعصب و جهل و دروغ محافظت فرماید. (1198496) (alef-6)
 
وحید
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۱۴:۰۲
زرتشت دین رسمی ایران بوده
مراسم کفر ورزی زرتشت؟؟؟
حالت خوبه؟؟؟ (1198617) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۳۷:۲۳
کجایش بوی شرک می دهد؟ اگر اینطور است حج هم بوی شرک می دهد چون زمانی مشرکین هم طواف می کردند و بتها را در کعبه نگه می داشتند. (1198656) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۴۲:۳۳
محمد عزیز
ایرانیان هزاران سال است که یکتاپرست هستند و این امتیازی است که ما بر سایر ملل و فرهنگ ها داریم.پس حرف آتش پرستی نیست. چهارشنبه سوری برای نیایش آتش نبوده (1198667) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۵:۵۶:۵۵
نمی دانم چرا این علما در باقیه موارد ورود نمی کنند؟!؟
مثل گرانی!!
اختلاس!!
رانت خواری!!
رشوه!!
فساد اداری!!
کدام مهمتر است ؟ (1198696) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۶:۵۴:۲۰
شما اگر نظرا ت علما را بخوانید همه نسبت به گرانی وفساد واکنش دادند ولی شماهانخوانده فقط نظر میدهید (1199951) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۱ ۰۱:۴۳:۲۲
این واکنش تنها در مورد چهارشنبه سوری عملی شده! نه بقیه تخلفات..این تضاد را چگونه توجیح می کنید؟
الان آقای خاوری کجا هستند؟!
قطعاً ایشان را در مراسم چهارشنبه سوری میشد دستگیر کرد! اما در جای دیگر خیر!! (1200973) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۸ ۲۰:۰۲:۳۷
شما کجا خوندی؟!!!! (1207686) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۱۱:۳۷
از چهارشنبه سوري و عيد و خريد و ديد و بازديد از همه اش الان متنفرم.
اينا فقط دوران بچگي حال ميداد نه حالا با اين گروني (1198504) (alef-6)
 
Russian Federation
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۶:۰۱:۳۰
وقتی مردم از شادی تهی شدند وقتی برنامه ای برای شاد شدن نیست وقتی جامعه با افسرگی دست و پنجه نرم می کنه وقتی بیماری های روانی فراگیر میشه و ... وقتی حرفهای نسنجیده مسئولین آرامش جامعه رو تحت الشعاع قرار میده و با روان مردم بازی می کنه ... دیگه از چه کسی چه چیزی میشه انتظار داشت ؟ حالا این چهارشنبه سوری مونده جدا از درست یا نادرست بودنش ... ما اصلا در سال چند بار جشن میگیریم برای مردم ... انتقاد خریدار نداره اینجا بی خیال (1198705) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۶:۰۷:۱۹
بزرگترین جشن سالانه هندوها در هند دیوالی است که از طرف دولتهای مرکزی و محلی به رسمیت شناخته شده و در آن مراسم آتش بازی و ترقه پرانی بصورت ایمن برگزار میشود و خیلی کم پیش میآید کسی آسیب ببیند. اما در ایران ... مسیر سالم و بی خطری را هم برای ابراز هیجانات و احساسات در این روز جلو پای آنها قرار نداده است. نتیجه آن هم خیلی از حوادثی است که در اثر ور رفتن نوجوانان با مواد منفرجه دست ساز و آماتور و غیرمطمئن به وجود میآید. به جای اینکه مانند همه جای دنیا وسایل آتشبازی ایمن و استاندارد از طرف متولیان فراهم شود با ممنوع کردن و برخورد قهری و دشمنی با این رسم کهن ایرانی همه را ترقه ساز کرده اند که در این میان خیلیها قربانی میشوند. (1198725) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۶:۲۰:۲۶
به همان اندازه که تهمت "بوسیدن قبور و ضریح ائمه اطهار شرک و بت پرستی است" به مسلمانان شیعه ناروا است، تهمت "آتش پرستی" به برگزار کنندگان مراسم چهارشنبه سوری نارواست. تهمت زنندگان آب در هاون می کوبند و مردم راه خود را می روند. (1198750) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۷:۲۵:۰۴
این ایین اجدادمونه وقابل احترامه وباارزش هرکس ایین ایرانی رو پست و مذموم میدونه خودش.... (1198825) (alef-6)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۲۱:۰۲:۴۸
مطمئنی اجداد شما چهارشنبه سوری می گرفتن و از روی آتش می پریدن و بمب منفجر می کردن؟ (1200128) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۲۳:۳۲:۳۱
شما مطمئن هستید اجداد شما از همان روز اول ایرانی بودند؟ مثلا یونانی یا رومی یا هندی یا پاکستانی و یا .... اجداد ما هر کس و از هر جا بودند مردمانی موفق و بی تعصب بودند شما هم موفق و بی تعصب باشید. (1201902) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۷:۲۶:۴۱
یعنی چهار شنبه سوری از عرب ها به ما رسیده؟
چطوره نام ایران را هم عوض کنیم بذاریم عربیران خوبه؟ (1198828) (alef-10)
 
سید علیرضا
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۸:۳۶:۳۷
عزیز جان آتش پرستی چیه اگر دقت کن داریم آتش بازی میکنیم کسی که با خداش بازی نمیکنه من که تا حالا احترامی به آتش در این روز ندیدم از آتش پریدن کجاش احترام به آتش (1198955) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۹:۱۲:۲۷
زنده باد نوروز و چهارشنبه سوری و همه سنن ایرانی که در گذار ایام از یاد نرفته و هر روز پر رونق تر میشوند. (1199005) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۹:۴۴:۴۴
باید به صرف رسم نگاه شود چه رسم مذهبی باشد چه ملی مثلا قمه زنی مذهبی است ولی نادرست و خانه اکانی ملی و درست (1199043) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۰۰:۱۴:۰۷
قمه زنی رسم مسلمونها نیست رسم مسیحیان افراطی چند صدسال قبل بوده که اعتقاد به رنج کشیدن برای رهایی از بند دنیا داشتند بریتانیا اورد بین شیعیان رواج داد تا اونها را بی تمدن جلوه بدهد و جلوی گسترش تفکر شیعه را در جهان بگیرد درست مثل رسم علامت کشی (1199377) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۲۲:۰۸:۴۵
خوب شد این بریتانیا اختراع شد وگرنه ما نمی دونستیم بدبختی هامونو گردن کی بیاندازیم. (1200191) (alef-7)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۱۳:۵۱
چهرشنبه سوری یک آیین است نه یک خرافه . بهانه ای برای شاد بودن که البته نه مقدسه و نه الزامی توش هست ... (1199073) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۰:۳۳:۵۵
من مانده ام با تفکر جماعتی که در طی چند ساعت میلیاردها تومان از جیب مملکت را تبدیل به صدای مهیب، دود باروت و صدمات جانی می کند و بسیاری از همین ها زار می زنند که نان برای خوردن نداریم!! و سایت الف هم دائما اخطار فلاکت می دهد. آنسوی قضیه را هم دریابید که در این میان چگونه مواد محترقه در این حجم مهیب از مرزهای کشور و طی مسافت چند صدکیلومتری به شهرهای مختلف می رسد و نه گمرک و نه نیروی انتظامی چیزی نمی بیند. نکند قاچاقچیان این حجم چنیدین و چند ده تنی را توی جیب بغل حمل می کنند؟
در حدود پنجاه سال پیش چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش(که به همین دلیل هیچگونه وابستگی به دین زردشتی و قبل از اسلام ندارد چون در آیین زردشتی نوعی بی توجهی و بی احترامی به آتش تلقی می شود) پریدن کودکان از روی بوته های محدودی بود و بزرگان اینکار رانجام نمی دادند. در سال های بعد از 45 تدریجا باستان گرایی ضد دینی و تولید شادی های بی در و پیکر در کاخ های جوانان تدریجا تبدیل به بمب صوتی و بترقه آدمکش و قاطی شدن های غیر اخلاقی شد . حتی هویدا که نخست وزیر بود برای ریختن قبح مسئله می رفت از روی آتش می پرید.
الان هم عده ای که بی خبر از تاریخ این توحش موجود را سنت می دانند فقط بعلت بی اطلاعی است که تقصیرش به گردن رسانه هایی است که خود را متعهد می دانند ولی فقط شب چهارشنبه سوری یاد این مطلب می افتند. (1199106) (alef-10)
 
Hungary
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۱:۲۲:۳۷
یک کلام ...هر کس که اسلام و ایران را در مقابل هم قرار دهد دشمن هم اسلام و هم ایران میباشد... تمام (1199188) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۸:۰۶:۰۴
داداش من مسلمونم .فقط .من اگر راستش رو بخواهید خودمو ایرانی نمی دونم من خودمو مسلمون میدونم .من وقتی که دین اسلام و انتخاب کردم(دین: یعنی روش زندگی)من با این روش که کامل ترین روش است در زندگی .پیش میرم.و ارزش ها و هنجار های اسلامی بر ایرانی برای من ارجعیت دارد.مثلا فاطمیه افتاده تو نوروز حالا باید بزنیمو برقصیم و شاد باشیم در حالی که به مادر ساداتتو شهید کردن کردند.... (1200000) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۱۹:۳۶:۱۳
آفرین
ما روش زندگیمون رو چه شادی کردن و چه عزاداری کردن رو از اسلام می گیریم نه از سنت های آبا و اجدادی.من هم توی ایام فاطمیه انشاالله به حول و قوه ی الهی امیدوارم که بتونم به نوبه ی خودم حرمت حضرت زهرا سلام الله علیها را حفظ کنم. (1201776) (alef-10)
 
احمد ک
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۱:۵۸:۵۱
دراصل مهم نیست که ریشه چهارشنبه سوری وعید نوروز از کجاوازکی امده افسانه است یاواقعیت ریشه در باور دارد یا نه کی مخالف است وکی موافق انهم مهم نیست .زندگی در قرن بیست ویکم علیرغم رشد تکنولوژی وتسهیلات برای بشر امروز بسیار خسته کننده است حاکمان باید به کمک متخصصین امر هر از گاهی مناسبتی را برای تغیری چند روزه از زندگی روتینگ وعادی وخسته کننده بیابند که مردم به نوع دیگر ببینند حالا عیداست تمیز کردن وشستن ورفتن وبرگ نوخریدن وروزی هم عزا وروزی غیرمعمول زندگی کردن در دشت وصحرا با خاک وخول دمخور شدن وبی صابون وبهداشت غذا تهیه کردن حالا اسمش را چه بگذارید ویا تاریخ دارد یانه واصیل است یا جعلی فقط بهانه ای برای طور دیگر دیدن است (1199234) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۱۰:۱۳
تا کور شود هر آنکه نتوان دید سنت ایرانی را من عاشق اسلام هستم ولی به هیچ قیمتی از رسم و اعیاد ایرانی نمیگذرم البته با ترقه های مخوف مخالفم (1199255) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۰۰:۱۰:۳۳
منم اول ایرانیم بعد مسلمون چون اگه ایران را از دست بدهیم و هویت ملی نداشته باشیم مطمئنا به همان سادگی دینمان هم از دستمان خواهند گرفت تا تبدیل به موجودات بی هویت و پوچگرا بشویم (1199372) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۶:۵۵:۴۶
منم اول مسلمانم بعد ایرانی چون ما هرچه داریم از اسلام است (1199956) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۱۹:۳۸:۱۱
من هم مسلمانم و روش زندگی ام رو از اسلام میگیرم نه از سنت های باستانی.برای من هم هیچ چیز بالاتر از اسلام نباید باشه. (1201777) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۲۲:۱۷:۴۸
آتش نشان روشنایی وبیزاری ازتاریکی است.ازروی بوته پریدن خطری نداردولی خداوکیلی این موادآتش زاازکجابه دست مردم می رسد؟این شبه بمب هاازکجاواردمی شوندکه تن مردم رامی لرزاند.اجازه بدهیدرسم چهارشنبه سوری بماندولی نه بااین موادخطرناک .من عاشق بوته آتش زدن هستم .به هرحال هیچ رسمی درایران منسوخ نشده ونخواهدشد.هررسمی بامنطق درست اگراجراشودخطری ندارد. (1199263) (alef-10)
 
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۰۰:۱۵:۰۳
متأسفانه یکی ازبزرگترین اشتباهاتی که تاحدخیانت به دومقوله دین وقومیت میشودازآن یادکرد،اینست که برخی برای خوش رقصی نزدبرخی علماوبعضی از
مسئولین تقابلی جدی بین دین مردم و مراسم وآئینهای مختلف ملی وتاریخی ایجادمیکنند، بخدا این بنفع دین نیست بلکه به نفع دین گریزیست! باورکنیم ملت وبه خصوص جوانان ونوجوانان درکناراحترام به مراسم ومناسبتهای مذهبی نیازبه تخلیه انواع هیجانات متنوعشان دارند، مگرملتی که جوان ونوجوانشان چهارشنبه سوری را میخواهد و یکسال منتظرش میماند،همان ملتی نیست که ضریح نوساز آقاأباعبدالله راجوری از آن سرتا این سرمملکت بدرقه نکردند که گوئی هم اکنون درمراسم تدفین واقعی یکی ازشهدای کربلاشرکت نموده؟ آیااینهایی که 4شنبه سوری برگزارمیکنند، برادرمن،پسرتو،دختر آن و...نیستند
که تا ماه قبل آن شوروشعوررادربدرقه ضریح آفریدند؟
چرا آنجا کسی از ناخوشایند بودن اینکارازنظرآقایان وهابی چیزی نگفت که بااین حرکت تاماههاخوراک تبلیغاتیشان فراهم شد؟ آیا جشن سراسری پرتاب گوجه فرنگی به یکدیگردراسپانیا،یارهاکردن دههاگاونرمیان مردم خطرناک نیست؟ قطعا هست ومردمنیزاین رامیدانند، وهیچکس دیگران رابخاطرملی بودن این
جشن مجبوربه شرکت درآن نمینماید،بلکه دراینگونه مراسم دولت وملت در
کنارهم بااتخاذشیوه های مختلف سعی درکم کردن تلفات احتمالی آن میکنند،
نه اینکه باخود جشن که موجب شادی دسته جمعی ملتشان است ومطمئنا درایجادروح همبستگی ملیشان هم مؤثراست را ازاساس نفی کرده وشرکت درآنراعبورازخط قرمزهابدانندوبه شرکت کنندگان وعده ووعیدوتهدیددستگیری
وعدم آزادی تابعدازتعطیلات و...بدهند، آیابرای ملتی که اینچنین صبورانه دربرابرهزینه وحشتناک زندگی ایستاده وباکاستن وحتی حذف هزینه تفریح خانواده سعی درسیرنگه داشتن بچه هایشان رادارند،همین چندساعت خوشی نسبتا کم خرج زیاداست؟ حال اگربرخی ازموادمحترقه غیراستاندارد
وخطرناک استفاده میکنندبواقع خودشان مقصرندوحکومتی که باعدم پذیرش چنین جشنهایی طبعااجازه خریدوفروش موادآتشزای استانداردرانمیدهد. دیدگاهی ازمولای متقیان علی(ع) پیش چشم ماست که ازمنظرروانشناسی وتربیتی فوق العاده روشنگرونقشه راه است، میفرمایند: الإنسان حریص علی مامنع . منع بیشترمساویست بازیرزمینی شدن هرچیز،حتی شادی مجازمثل چهارشنبه سوری، و تو حدیث مفصل خوان ازین مجمل (1199380) (alef-6)
 
----
Latvia
۱۳۹۱-۱۲-۳۰ ۲۰:۲۴:۲۹
سیدجان گل گفتی .احسنت (1200787) (alef-10)
 
ارسلان
United States
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۱:۲۴:۴۵
اگر صاحب سگ او را چخ کند دیگران به آن سنگ می زنند
حال که ما به فرهنگ و ملیت خود احترام نمی گذاریم و حتی آن رانفی می کنیم عربها یکی یکی مشاهیر و مراسم ایرانی را از آن خود می دانند (1199634) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۲:۱۳:۰۳
«درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد، نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد» (1199674) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۵:۴۰:۱۰
زنده باد ایران (1199888) (alef-10)
 
ر.م
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۶:۱۷:۳۸
خوشم مياد كسي به نوشته كاري نداره! همه ميان تو كامنت ها به هم مي پرند! همچين ملت با فرهنگي هستيم ما ايران ! (1199925) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۷:۰۶:۰۱
در تقویم و گاهشمار ایران باستان پیش از اسلام روزهای هفته (شنبه ..تا جمعه )نام نداشتند (بلکه سی روز ماه هرکدام یک نام داشتند) این نشان میدهد اصولا " چهارشنبه سوری" نمی تواند درست باشد بلکه این جشن پیشواز رفتن سال نو و نوروز " چهار شب به سوری "باید باشد.چون در گاهشمار ایران باستان سال 360 روز بوده در پایان 360 روز سال در شب پایان سال با برپاداشتن اتش آنرا جشن میگرفتند. با توجه به این موضوع و اینکه سال کامل 364 روز بوده برپائی اتش چهار شب مانده به سال اغاز سال نو میگردید. بنابرین نام درست این جشن که به یپشواز رفتن برای روز نو یا نوروز و سال نو بوده
" چهار شب به سوری " است . (1199962) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۲۳:۴۰:۲۴
عجب اجتهادی به خرج دادی بیشتر مطالب تاریخی اینگونه رسوم همینجور که شما گفتید ساختند. (1201905) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۳ ۰۰:۳۳:۵۴
در واقع می بایست در 26 اسفند هرسال -چهار شب به مانده به پایان سال -این جشن برپا می شد با نام چهار شب به سوری . نه هر چهارشنبه پایان سال.! (1201956) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۷:۱۴:۱۹
چرا بعضی ها معنی مثبت ومنفی را متئجه نمیشند؟ (1199966) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۱۷:۵۸:۰۶
باروت که در ترقه سازی بکار میرود فقط چند قرن اخیر پیش کشف شده در حالیکه چهارشنبه سوری پیشینیه چند هزار ساله دارد این نشان میدهد که ترقه بازی و از این قبیل ربطی به این جشن و شادی ملی و ایرانی ندارد. (1199995) (alef-10)
 
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۲۱:۰۵:۴۸
جشن ملی، سنت ایرانی!!!
"تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۴
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از مصدومیت پنج تن در مراسم چهارشنبه آخرسال تاکنون خبر داد.
" (1200130) (alef-7)
 
۱۳۹۱-۱۲-۳۰ ۱۰:۳۵:۲۸
طبق امار در هر نیم ساعت یک نفر در تصادف جاده ای ایران کشته یا مجروح میشود. مصدومیت 5 نفر در چهارشنبه سوری تهران ده میلیونی قابل ذکر نیست. (1200441) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۱-۱۲-۲۹ ۲۳:۰۸:۴۵
واقعا تحریم ها موثر واقع شده (1200232) (alef-7)
 
Canada
۱۳۹۱-۱۲-۳۰ ۲۰:۲۳:۰۲
چهارشنبه سوری و یا هر مناسبت دیگری هر چه هست، اگر مردم یک جامعه می خواهند آن را انجام دهند، دولت و مدیران آن جامعه باید برای آن زمینه سازی کنند و و طوری برنامه ریزی کنند که حداکثر فایده و حداقل زیان را داشته باشد. در 34 چهار سال گذشته تلاش های فرهنگی و مالی و سیاسی فراوانی برای برچیدن این مراسم (درست یا غلط) شد اما نتیچه نداشته است در حالی که اگر این همه هزینه برای برگزاری درست آن می شد، هم این مشکلات را نداشت و هم تبدیل به یک روز خوش برای مردم می شد و بهره های فراوان فرهنگی اجتماعی و اقتصادی می توانست داشته باشد اما اکنوت سرتاپای آن به زیان تبدیل شده و عرصه ای برای نمایش لجاجت گروهی از مردم در برابر حاکمیت.
ترکیه در دوران حاکمیت ضد مذهب ها ، مراسم سماع را که یک سنت مذهبی بود از میان نبُرد بلکه آن را تبدیل به جاذبه توریستی کرد و سالیانه درآمد فراوانی از آن کسب می کرد و می کند. در حالی که اگر یکی از اجرا کنندگان آن مراسم دجار حالت عرفانی می شد او را بلافاصله از کار برکنار می کردند. (1200785) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۰۲ ۰۴:۲۴:۱۱
بذاريد ايجوري شادي كنند (1201481) (alef-13)
 
reza
۱۳۹۲-۰۱-۰۵ ۱۳:۴۲:۳۹
اگر نخواهیم به اعیاد باستانی و شاد ایرانی افتخار کنیم خواهشا یک نگاه به شناسنامه خودمون کنیم مگه میشه انسان اصل و ریشه خودشو بش مفتخر نشه من یک ایرانی هستم و مسلمان ایران آغوش باز کرده من مسلمان شدم پس به ایرانی بودنم به داشتن چهارشنبه سوری و نوروز مینازم و میبالم (1203966) (alef-6)
 
فردین
United States
۱۳۹۲-۰۱-۰۵ ۱۶:۰۱:۰۵
ما کیان خودمونو به خاطر فشارهای اعراب
قرن هاست که فراموش کردیم
به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم...
درست که دیگه به اون صورت که در قرون
گذشته قدرتی داشتیم امروز نداریم
اما ما اتش زیر خاکستریم فرزندان کوروشیم..
مردی که الان تو امریکا دارن سرو کله میشکونن
که برن منشورشو ببینن...
اینو منتشر کننین
من نه توهینی کردم و نه افترایی
و نه تهمتی ونه نیشی... (1204062) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
چهارشنبه سوری آیینی شعله ور در آتش افراط و سوء تفاهم