نظر منتشر شده
۳۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 363400
چرا شفاف برخورد نمی‌کنید؟
احمد توکلی، 28 خرداد 95
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۹
«در خبرهای دیروز آمده است که سایت جهان‌نیوز توقیف شد. چرا؟ به درستی معلوم نیست. حتی بر اصحاب جهان‌نیوز! خبر این است که دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده «این هیات بر اساس بند ١١ ماده ٦ و مستند به تبصره ذیل ماده ١٢ قانون مطبوعات، جهان‌نیوز را توقیف کرد.» همین و بس!

بند ۱۱ ماده ۶ می‌گوید رسانه مجاز به «پخش‌ شايعات‌ و مطالب‌ خلاف‌ واقع‌ و يا تحريف‌ مطالب‌ ديگران‌» نیست. در تبصره ماده ۱۲ نیز برای تخلفاتی، از جمله همین تخلف گفته است: «هيأت‌ نظارت ‌مي‌تواند نشريه‌ را توقيف‌ نمايد و در صورت‌ توقيف‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ يک‌ هفته‌ پرونده‌ را جهت‌ رسيدگي‌ به‌ دادگاه‌ ارسال‌ نمايد.»

این طرز برخورد که قانونی بودنش را جداگانه باید بررسی کرد، از جهات مختلف مغایر مصالح کشور است. برخی از این جهات بدین قرار است:

۱. جهان‌نیوز کی و چه شایعه‌ای را پخش کرده است؟ کی و کدام امر خلاف واقع را منتشر ساخته است؟ چه مطلبی را و از چه کسی و کی پخش نموده است؟ همه این تخلفات را مرتکب شده یا برخی از آنها را و چند بار؟ این شیوه منع مردم از حقوق قانونی در اسلام هست؟ در تجربه‌های موفق قضایی بشری هست؟

۲. چرا قانونگذار برای مجازات گفته است هیأت نظارت می‌تواند نشریه را توقیف کند؟ علت پیچیده نیست. هر کس با رسانه آشنا باشد، به خوبی می‌داند که انتشار شایعات یا مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران ناخواسته نیز زیاد رخ می‌دهد. به همین دلیل برای ذینفع حق تکذیب و بر عهده رسانه تکلیف انتشار تکذیبیه را قائل شده است و در کثیری از موارد جرم هم شناخته نمی‌شود، زیرا مثلا تعمدی اثبات نمی‌شود. اگر قرار بود به محض وقوع یکی از این تخلفات رسانه توقیف شود، دیگر رسانه‌ای باقی نمی‌ماند. به همین دلیل مقنن الزام نکرده است و گفته می‌تواند. ممکن است اگر تخلف جهان‌نیوز را می‌دانستیم ما هم مانند هیأت نظارت تصمیم می‌گرفتیم ولی چون معلوم نیست، آنها زیر سوال هستند و نزد افکار عمومی متهم به استبداد. تا روشن نکنند همین درست است.

۳. چرا قانون اساسی دادگاه‌ها را جز در موارد استثنایی علنی نموده است؟ چون قاضی بداند که فهم او از قانون و تمایلات احتمالی او را علاوه بر خدای خبیر مردم هم می‌بینند و قضاوت می‌کنند. پس جانب احتیاط و حق را بیشتر رعایت کند. هیأت نظارت که جایگاه او با علو جایگاه دادگاه قابل قیاس نیست نباید مردم را از علت تصمیماتش اگاه کند؟

۴. مردم اقدامات هر نهادی را پذیرفتنی‌تر بشمارند، مشروعیتش بالا می‌رود و به افزایش مشروعیت نظام سیاسی کمک می‌شود. وقتی مردم از علت تصمیمات بزرگی مانند توقیف یک رسانه بی‌اطلاع نگاه داشته شوند، مسئولیت آسیب به مشروعيت را که قطعا از زیان پخش یک شایعه بیشتر است، چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ وزیر محترم ارشاد؟ دولت؟ برای این امر چه مجازاتی مناسب است؟

۵. شفافیت رفتار حاکمان یکی ار ارکان مشروعیت حاکمیت است. شفافیت را رهبر حکیم ما این طور تعریف کرده است: «شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد.» هیأت نظارت این جور رفتار کرده است؟

۶. این طرز برخورد با آزادی که یکی از ارکان نظام اسلامی است چه می‌کند؟ سرمایه اجتماعی را چقدر کاهش می‌دهد؟ با نخستین رسالت مطبوعات یعنی «روشن‌ ساختن‌ افکار عمومي‌» چه نسبتی دارد؟

هیأت نظارت برای این نحوه کار باید از ملت عذرخواهی کند و برای زیان‌هایی که با این رفتار به مصالح ملی وارد آورده توبه کند. در ماه مبارک رمضان، توبه از گناه بزرگ متهم ساختن نظامی برآمده از خون شهیدان و به نام اسلام عزیز، بهتر پذیرفته می‌شود.»
 
کلمات کلیدی : توقیف جهان نیوز
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۷:۱۴:۱۵
برادر محترم با اینکه از توقیف رسانه ای اصلا موافق نیستم اما بیابیم در ماه رمضان حقیقت را ببیینم و بگوییم
سیاسی نکنیم
سایت جهان به دو علت اخبار دروغ اون هم در ارتباط با حضور رهبر بزرگترین گروه تروریستی در ایران خبر زده
این خبر ربطی هم به دولت روحانی نداره وجه کل نظام رو تخریب کرده در جهان
و ی خبر دیگه از اساس دروغ مبنی بر نامه موگرینی
خب باید با این رسانه چ کرد جز بستن و متوجه کردنش
سیاسی نیست انتقام گیری دولت نیست چون من میدونم درابن دو سال جهان و امثالهم هرچه خواستن نقد بی محابا کردن دولت روحانی را و خبری از توقیف نبود
اما حقیقتا اون دو خبر سراسر کذب قابل اغماض نبوده و نیست (3764790) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۳:۲۷:۵۷
دوست گرامی!
اگر قرار باشدبا چنین اتهاماتی دهان منتقد دولت را بست که امنیت رسانه ای از بین می رود
می دانی چرا؟
چون فردا یک دولت دیگر مخالف این دولت روی کار می آید و باز طبق گفته شما راهی جز بستن رسانه منتقد نمی بیند
برای همین است که بسیاری از مدافعان دولت روحانی با نوع رفتار دولت با رسانه های منتقد مخالفند و آنرا کاملا به ضرر دولت نزد افکار عمومی می دانند. (3766699) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۷:۵۲:۳۶
سراغ شما هم میان،بخاطر انتشار فیش ها ورسوا نمودن آقایان (3764821) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۸:۳۰:۵۷
اگر روزنامه ها را فله ای نمی بستند الان فسادهای هزاز هزار و حقوق های صد میلیونی در نمی آمد. (3764855) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۴:۰۸:۰۳
اتفاقا تشخیص و پیشگیری کاملا درستی بود
حضور خبرنگاران مدیران و نویسندگان اون روزنامه ها در رادیو فردا بی بی سی صدای امریکا و اعتقادات و دیاههاشون نشون میده تشخیص درستی بوده (3765658) (alef-13)
 
خسرو گار س چی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۸:۳۸:۵۷
با سلام و احترام

...... با کسب اجازه در خصوص تعطیلی سایت جهان نیوز و مطالب مطروحه توسط آقای احمد توکلی در این خصوص و دلایل تعطیلی این سایت در اخبار منتشر قایل تامل است : ...... 1- به هر دلیلی و دلایل که هیات نظارت به درست و یا اشتباه اقدام به تعطیلی این سایت کرده است که در جای خود باید بررسی شود ... ما شهروندان نیز از مراجع قانونی انتظار داریم به همان سرعت نسبت به مفاسد حقوق های نجومی خارج از نوبت رسیدگی نمایند ......2 - از مراجع ذیصلاح انتظار داریم بیش از گذشته از اصحاب رسانه در زمینه شفاف سازی تشکر نمایند که تا به حال تشکر شایسته ای نشده است ... 3- مراجع قانونی ان شا الله حتما توجه به شفاف سازی مطبوعات دارند و موجب نگرانی اصحاب رسانه و تنگ تر کردن دایره مذکور را سر لوحه کار خودشان قرار نمی دهند ...4- ان شا الله هر چه سریعتر قانون شفاف پذیری مسایل در کشور ما بعد از 38 پیروزی انقلاب اسلامی تصویب شود .... 5- به نظر اینجانب نباید زحمات رسانه ها و نیت صادقانه مدیران آن ها نادیده گرفته شود ...... ضمنا حساب بعضی از رسانه ها و مدیرا ن آن ها از رسانه های خوب ما جدا می باشد .... 6- مردم فهیم ما نیز قدرت تشخیص آزادی رسانه ها را و محدودیت های قانونی را ان شا الله درک می کنند ....... با تشکر - گار س چی (3764862) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۵:۱۲:۱۹
البته اگر یک سایت و رسانه اصلاح طلب توقیف شده بود ؛ الان جنجالی برپا بود و اگر هر تخلفی هم کرده بود باید به خاطر آزادی اغماض می شد. همه میدانند دلیل اصلی توقیف جهان نیوز افشاگری در خصوص رخنه فساد اقتصادی در سطوح مختلف دولت است .
در موارد متعدد رسانه های اصلاج طلب اخبار کذب در خصوص ائمه جمعه و شخصیتهای محترم منتشر کرده اند وحتی تذکری هم دریافت نکرده اند. مثلاً چرا وقتی خبرگزاری ایسنا به دروغ اسیدپاشیهای اصفهان را به نهادهای انقلابی نسبت داد هیچ برخوردی با آن صورت نگرفت. و........
نشریه 9 دی که خبر کذب منتشر نکرده بود و جرمش تیتر کردن سخنی از آیت اله جوادی آملی بود که به مذاق آقایان خوش نیامده بود. خوب چرا توقیفش کردند؟
به نظر شما جوانمردی چیست و چقدر می ارزد؟ (3765778) (alef-13)
 
کامی
Netherlands
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۸:۵۵:۲۰
تبریک میگم که به صف آزادیخواهان پیوستید
ولی این سیستم رو دولت درست نکرده هر دولتی بیاد با این قوانین و توی این سیستم همینطور عمل می کنه.
مثلا چقد احتمال داره که شما نظراتی را که خوشتون نمیاد منتشر کنید؟؟؟؟؟؟؟؟ (3764886) (alef-13)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۹:۰۱:۰۳
مقصر اوضاع نابسامان کنونی کشور, نه اصولگراها هستند نه اصلاح طلبان

بلکه

تکنوکراتهای سرمایه دار هستند که تحت عنوان کارگزاران عمل میکنند و همیشه یا افراط میکنند و یا تفریط (3764897) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۹:۰۲:۵۰
نوشته اید : این طرز برخورد با آزادی که یکی از ارکان نظام اسلامی است چه می‌کند؟ سرمایه اجتماعی را چقدر کاهش می‌دهد؟ با نخستین رسالت مطبوعات یعنی «روشن‌ ساختن‌ افکار عمومي‌» چه نسبتی دارد؟

چه عجب راست می گی ؟ آزادی یکی از ارکان نظام اسلامی است ؟ یا چون این نشریه توقیف شده شما این چنین ادعایی دارید ؟!!!! (3764900) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۹:۱۱:۱۲
خودشون که می دوند یکی از دلایلش انتشار مطلب حضور دوماهه رئیس طالبان در ایرا ن پیش از مرگش و مذاکره با مقامات بوده (3764915) (alef-13)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۹:۴۹:۱۵
جناب توکلی توقیف شد چون شفاف نوشت .
شما هم خود قربانی شفافیت شدید . (3764983) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۰:۳۶:۱۴
مهمترینش دروغ بزرگ حضور ملا اختر منصور رهبر طالبان در ایران درست قبل از ترورش بود که باعث هزینه سنگین سیاسی برای کشور شود. حالا منتشر کن الف جان (3765128) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۰:۴۸:۰۹
باز یه رسانه اصولگرا توقیف شد و فزیاد واشفافیتا و وا آزادی مطبوعاتا از بقیه رسانه های اصولگرا بلند شد. من هم با شفافیت موافقم. البته برای همه (3765155) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۲:۱۴:۵۷
الف ،مواظب باش، اعتدال ،رسانه ها را دربست و مجيز گو میخواهد,صدا و سیمای دربستی هم, این ها را راضی نکرد, (3765370) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۰:۵۲:۵۰
جالبه این آقای توکلی وقتی روزنامه های اصلاح طلب فله ای بسته می شن از این افاضات نمی فرمایند... (3765162) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۴:۰۸:۵۹
کار خوبی بود بسته شد همشون الان کجان نوکری انگلیس و امریکا و اسراییل در رسانه هایشان (3765662) (alef-13)
 
انصاف زاده
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۶:۵۶:۲۴
یک نمونه از دفاع های توکلی از رسانه اصللاح طلب، آن هم در ایام فتنه 88 از سایت تابناک. البته صدها سایت آن را منتشر ساختند

توکلی:توقیف اعتماد ملی غیرقانونی است
کد خبر: ۶۱۱۹۳تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۰ - 25 August 2009
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جدید قوه قضاییه ، توقیف روزنامه اعتماد ملی به مدیر مسئولی مهدی کروبی را غیر قانونی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه توکلی به آیت الله لاریجانی آمده است : پذیرش مسئولیت جدید جنابعالی امیدهای تازه‌‌‌ای را برای حاکمیت قانون برانگیخته، که مایه دلگرمی است. یکی از وظایف قوه قضاییه، مذکور در اصل 156 قانون اساسی «احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» است. اصل 24 نیز نشریات و مطبوعات را در بیان مطالب آزادی می‌شمارد و موارد محدودیت را به قانون ذیربط موکول می‌سازد. قانون مطبوعات مصوب 1364 و اصلاحیه ‌بعدی آن مصوب سال 1379 حاکم بر کارکرد مطبوعات است.

در هفته گذشته روزنامه اعتماد ملی به دستور مقامات دادسرای تهران توقیف شد. اینجانب صرف نظر از محتوی و مشی این روزنامه، این نامه را می‌نویسم و شکی ندارم که حمایت از آزادی مطبوعات نباید منابع رسیدگی به تخلفاتی گردد که احتمالاً به نقض حقوق افراد یا نهاد‌ها منجر می‌شود ولی آنچه مهم است این است که سلب هر حقی باید مستند به قانون باشد، به ویژه از سوی کسانی که در قانون اساسی «نظارت بر حسن اجرای قوانین» یکی از وظایف آنان شناخته شده است (بند 3 اصل 156).

به دلایل زیر توقیف این روزنامه به دست دادستانی تهران قانونی نیست. در قانون مطبوعات و اصلاحیه‌های بعدی آن، مواردی وجود دارد که توقیف نشریات تا تعیین تکلیف آنها در دادگاه ، مجاز یا الزامی شناخته شده است. این موارد به قرار زیر است:

1. تبصره 2 ماده 2 اصلاحیه قانون مطبوعات مصوب سال 1379:
در صورت تخلف از مصوبات شورایعالی امنیت ملی دادگاه می‌تواند موقتاً تا دو ماه نشریه را توقیف کند.

2. ماده 9 همان اصلاحیه (تبصره الحاقی به ماده 12 قانون مطبوعات مصوب سال 1364):
در صورت ارتکاب برخی تخلفات مذکور در ماده 6 و 7 قانون مطبوعات (1364)، هیئت نظارت می‌تواند برای یک هفته نشریه را توقیف کند. این هیات ملزم است ظرف یک هفته پرونده را به دادگاه بفرستد.

3. ماده 11 همان اصلاحیه (اصلاح تبصره 3 ماده 23 قانون مطبوعات 1364): اگر نشریه از درج پاسخ فردی که به وی در آن توهین شده یا افترا زده شده است خودداری کند وبه اخطار دادگستری نیز بی‌‌اعتنایی نماید، رئیس دادگستری پس از صدور دستور توقیف موقت نشریه که نباید بیش از ده روز باشد، پرونده را به دادگاه می‌فرستد. قابل ذکر است که در قانون مصوب 1364 دادستان عمومی مقام صادر کننده دستور توقیف بود که در اصلاحیه این اختیار از وی سلب و به رئیس دادگستری واگذار شد.

4. ماده 13 همان اصلاحیه: عبارت «دادستان عمومی» در تبصره ماده 31 قانون مطبوعات مصوب 1364 به «رئیس دادگاه» تبدیل می‌شود. این تبصره (پس از اصلاح) مقرر می‌دارد که هر گاه فردی در نشریه‌ای مورد توهین و افترا واقع شود، شرف و حیثیت وی هتک گردد و یا اسرار شخصی‌اش افشا شود و به دادگاه شکایت کند، نشریه تا رسیدگی نهایی حق انتشار مطلب را درباره آن فرد ندارد.

در صورت تخلف، رئیس دادگاه برای یک روز نشریه را توقیف می‌کند و اگر تخلف تکرار شد تا پایان رسیدگی و صدور رای، نشریه توقیف خواهد شد. چنانکه آشکار است قانون اصلاحیه قانون مطبوعات مصوب 1379 این اختیار را از دادستان گرفته و به رئیس دادگاه سپرده است.

در مواد 24 تا 28 قانون مطبوعات جرایمی ذکر شده مانند افشای اسرار و اسناد محرمانه نظامی، تحریک مردم به اقدامات ضد امنیتی، توهین به مقدسات اسلام، توهین به رهبری و مراجع مسلم تقلید. در چنین مواردی بر اساس تبصره ماده 27 این قانون، رسیدگی به این جرایم تابع وجود شاکی خصوصی نیست؛ بلکه مدعی‌العموم (دادستان) به دادگاه شکایت می‌برد. این وظیفه نیز هیچ حقی برای توقیف فراهم نمی‌سازد.

در ادامه این نامه می خوانیم: ملاحظه می‌فرمایید که در هیچ یک از موارد توقیف حقی برای دادستانی در نظر گرفته نشده است. علاوه بر آن تمام موارد توقیف قانونی مؤجل و زمان داراست. در حالی که در تاریخ 27/5/88، دادستانی تهران اعلام کرد به استناد بند 5 اصل 156 و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات روزنامه اعتماد ملی تا اطلاع ثانوی توقیف شده است (خبرگزاری مهر و مطبوعات).

بند 5 اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه را «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین» شمرده است. روشن است که این وظیفه کلی باید طبق قانون انجام گیرد و هیچ مقام قضایی بدون جواز قانونی نمی‌تواند دست به هر محدودیتی بزند و مدعی شود که دارد از وقوع جرم پیشگیری می‌کند یا در حال اصلاح مجرم است.

تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات که با تصویب ماده واحده‌ای در سال 1377 به ماده 6 اضافه شده است، چنین مقرر می‌دارد:
«متخلف از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازاتهای مقرر در ماده 698 قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه است».

آشکار است که این تبصره نیز هیچ ربطی به توقیف نشریات ندارد بلکه در مقام تعیین مجازات متخلفان از احکام ماده 6 است که آن هم کار دادگاه است نه دادستانی.

بنابر آنچه تقدیم شد، تقاضا می‌کنم دستور رفع توقیف اعتماد ملی را صادر فرمایید و نسبت به ارجاع پرونده دادستان تهران که این اولین تخلف او نیست- به دادگاه انتظامی قضات تصمیم مقتضی اتخاذ گردد. (3766012) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۱:۱۹:۳۵
من يك شهروندم كه در تقسيم بندي هاي متعارف، گرايشات اصلاح طلبانه به معناي اصولي و نه حزبي را بيشتر مي پسندم و معتقدم اصولگرايي باورمند به دين هم اگر از حصار حزبي بيرون افتد، به همان اندازه مدافع حقوق مردم و شهروندان است كه راهبردهاي متكي بر دمكراسي خواهي هاي اصلاح طلبانه، آن را جست و جو مي كند.
در حوزه مواجهه با انديشه، فكر و نيز كنشگران سياسي و فرهنكي و اجتماعي، بهترين راه حل را زمينه سازي براي بحث و گفت و گو و در چهارچوب منافع و امنيت ملي ، آن هم با مفهومي موسع و نه تنگ نظراته ، مي دانم.
به شدت با فشردن گلوي اصحاب رسانه، و بستن دهان اهل انديشه و ذكر، مخالفم و مستقل از آن به لحاظ كارآمدي، آن را روشي سترون و سست و بي ثمر مي دانم و معتقدم مآلا خود صاحبان قدرت از آن آسيب خواهند خورد.
نكته اي كه به بهانه اين يادداشت به نظرم آمد بيان كنم اين است كه به وقت وقوع اين رفتار از جانب اصحاب قدرت ، چه متمايل به اين جناح باشند، چه متمايل به آن جناح، صادقان و صالحان از هر نحله فكري بايد موضعي يك سان اتخاذ كنند و با يك انگاره امري را تقبيح يا تنفيذ كنند.
آن بندي از قانون مطبوعات كه هيآت نظارت را ملزم مي كند پس از توقيف، رسانه را به دستگاه قضا بفرستد، هميشه بوده و لابد خواهد بود.
اما من كمتر ديده ام كه رسانه اصولگرايي مثل "الف" در ماجراي توقيف و تعطيلي رسانه هايي كه گرايش به اصطلاح اصلاح طلبانه داشته اند، اين بند استناد كنند و از هيات نظارت بخواهند تا راهبردهاي قانوني را محل توجه قرار دهد.
يا كمتر ديده ام سخنگوي معتبري از آن سو، تعرض به رسانه هاي رقيب را با نقد حقوقي و پرسش قانوني مواجه كند!
رسانه هاي شناسنامه دار، ولو افراطي و تندرو، از هر طرف كه باشند، وقتي تعطيل مي شوند، فعالان و شاغلان آن كه تعطيل نمي شوند، رو به رسانه هاي بي شناسنامه مي آورند و آن جا بي پرواي قانون، هرحه مي خواهند، مي گويند و مي نويسند...
و گسترش روز افزون آن ها، امنيت خاطر جامعه را مي خراشد و به همبستگي ملي آسيب هاي ناسور وارد مي كند.
از جناب توكلي مي خواهم ، همان طور كه با پيگيري ديده بان عدالت در حوزه اقتصاد هست، با پيگيري تمام خواهان رعايت عدالت در حوزه سياست و فرهنگ و آزادي فكر و انديشه باشد.
به نظر مي رسد اگر دفاع ما از حقوق قانوني شهروندان، فراگير و از شمول گسترده تري توسط افراد ريشه دار و سليم النفس برخوردار باشد، امكان مانور براي ابن الوقت ها و تازه به دوران رسيده ها تنگ تر مي شود، و اين آب زلالي كه به بركت انقلاب اسلامي در جان و جهان اين مردم جاري شد، گل آلوده و نفس گير نمي شود.
سن و سال امثال ما ايجاب مي كند كه بادهاي مسموم و موج هاي كاذب همراه و همنوا نشويم و محكم و اصولي و مبتني بر آموزه هاي راستين قرآني و سيره پاك پيامبر عظيم الشأن و ائمه هدي
صلوات الله اجمعين بايستيم و انقلاب را از دست نا اهلان نجات دهيم. (3765215) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۱:۳۰:۲۷
توقیف یک رسانه بدترین خبری است برای یک دموکراسی خواه.وقتی رسانه ای حتی مخالف مجبور به تعطیلی شود، یعنی راه نعامل و گفتگو به بن بست رسیده.
هنوزم پیشنهاد قبلی ام خوب میتواند باشد.
-------------------------

م...ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۸:۳۵:۳۴
پیشنهاد برای حل معضل توقیق و بیکاری کارکنان:
اصل این انتقاد بر این میگذارید اساس چرا یک نشریه یا رسانه تعطیل میشود در حالی بخشی یا فردی در آن نشریه رسانه تحلفی کرده. مثلا همین سایت شما چند بخش سیاسی، اقتصادی، خبری و غیره است.
پیشنهاد من این است، تغییراتی در قانون و هم ساختار سازمانی نرشیات و دیگر رسانه باشد، مثلا بخش مقاله، با بخش خبر، و یدرگ بخشها جدا شود. در این صورت مسئول هر بخش تخلف شدآ آن مسئول از کار معلق و بخش مروبطه تعطیل تا تعیین تکلیف شود. در این صورت کل رسانه تعطیل نشده و همه کارکنان بیکار نمیشوند.
http://alef.ir/vdcjhtethuqem8z.fsfu.html?363299 (3765248) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۱:۳۶:۳۰
آقاى توكلى عزيز لطفا بفرماييد چه چيزى در اين كشور شفاف است ! (3765261) (alef-13)
 
علی
Switzerland
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۱:۴۶:۲۰
الف جان شماهم یه کم آروم تر حرف بزن وگنه توقیف میشی ها ،براشون کاری نداره (3765282) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۱:۵۱:۴۲
این کجاش عجیبه حداقل به استناد ماده و قانون گفته اند .طرف را همینجوری یک جمله که مثلا علیه امنیت ملی غیبش می کنند (3765294) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۲:۰۹:۰۷
جناب آقای توکلی
بستن هر نوع خبرگزاری ، روزنامه، مجله و ... نشان دهنده ی پایین بودن آستانه صبر و تحمل دولتمردان است این یک قاعده کلی است اما دو نکته را بایدمد نظر داشت :

اول - متاسفانه برخی نشریات و خبرگزاری ها هم واقعا از جاده انصاق خارج شدهوبه جای نیش دارترین انتقادات که حق رسانه است به تشویش اذهان عمومی می پردازند و جامعه در آن صورت نمی تواند سره را از ناسره تشخیص دهد به عنوان مثال همین جریان فیش های حقوقی واقعا هدف اصلاح امور است که اگر باشد جزاکم الله خیرا اما نیک می دانیم کههدف بیشتر تحت فشار قرار دادن دولت روحانی در سال منتهی به انتخابات است زیرا پیش بینی ها نشان می دهد که ایشان برای دوره بعد انتخابش محتمل می باشد .

دوم - از آن جناب هم گله دارم که حال که یک سایت وابسته به جریان منتسب به اصولگرایی توقیف شده شما کاملا به حق خواستار شفافیت دراین موضوع شده اید اما زمانی که فله ای روزنامه هایمنتسب به جریان اصلاحاترا به بهانه های واهی تعطیل و خیل عظیمی از کارمندانآنرا بیکار می کردند شما خواستار شفاف سازی نبودید و اعتراضی ننمودید ؟ !!! (3765351) (alef-13)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۲۰:۵۰:۰۶
ممنون از مقاله شما چرا که:

آزادی خوبه و باید برای همه باشه. همه جناح ها و اقلیت های فکری و دینی و سیاسی و اجتماعی و نه فقط برای خودی ها.

در زمانه امروز دیگر مثل پادشاهی های قدیم نمی تواند باشد که یکسری مورد محبت حکومت باشند از هر جهت و به هر دلیل و یکسری دیگر مورد غضب باز هم به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی از نظر افراد حاکم.

در دنیای امروز همه باید حتی در خطاب قرارگرفتن های علنی یکسان خطاب شوند چه برسد به حقوق اجتماعی دیگر مانند نشر و اجتماعات و... (3766293) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۲:۱۱:۴۲
توقیف هر رسانه ای به هر دلیلی اشتباه است. می توان نویسنده یا سردبیر را مواخذه کرد اما توقیف به هر دلیل و توجیهی اشتباه است. توقیف جهان نیوز هم اشتباه است. اما چرا صدای شما وقتی رسانه های موسوم به اصلاح طلب توقیف می شوند بلند نمی شود؟ (3765360) (alef-13)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۳:۳۷:۴۵
توقيف سايت جهان نيوز به دليل انتشار خبر جعلي حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن بود كه همين خبر دروغ باعث شد رسانه هاي ضد انقلاب به بهانه حمایت ایران از تروریسم و طالبان به نظام حمله كنند و اين خبر دروغ رو به عنوان سند در نظر بگيرند. اين اقدام عليه امنيت ملي از هر سايت خبري سر مي زد توقيفش عين عدالت بود. شايسته بود سايت الف اول خودش دليل اين توقيف رو جويا مي شد و اتفاقا در برابر اين اقدام ضد امنيت ملي اين سايت موضع گيري مي كرد (3765576) (alef-13)
 
علی اکبر بوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۳:۵۵:۱۸
برادر نازنینم احمد جان توکلی

سالهاست که به شما ، قلم شما ، مواضع شما آشنا هستم و خرسندم در این وانفسا برادری بلند می شود و گاه گاهی از عدالت می گوید و از مشکلات اقتصادی و فساد اداری می نویسد یا حرف می زند .
برادرم احمد . من هم مانند جنابعالی از توقیف جهان مانند جنابعالی ناراحتم . اما برای برادر کوچکت سوالی مطرح که چرا جنابعالی در اعتراض به توقیف روزنامه هایی که با همین بند ها توقیف شدند و عده ای جوان در پی تعطیلی آنها بیکار شدند به پرشگری و اعتراض نپرداختید . والله بیشتر آنها خیلی کمتر از همین جهان نقد می کردند و می نوشتند .
برادرم احمد در شما گاه گاهی مواضعی می بینم و دلشاد می شوم و گاهی اندوهگین که چرا زبانی عدالتگوی برخی موارد در نیام کشیده می شود و گاه به سخن می پردازد .
ما توقیف رسانه هایی به چشم دیدیم که بعضا فقط به انتقادی پرداخته بودند اما به دستور معاون وقت مطبوعاتی ارشاد احمدی نژاد توقیف شدند یا به دستور دیگرانی . اما از شما اعتراضی ندیدیم .

درودها بر تو احمد عزیز . امیدوارم پاسخت را در همین جا و ذیل این یادداشت ببینم

برادر کوچکت : علی اکبر بوشهر .... بوشهر (3765620) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۴:۲۴:۵۵
خود سایت شما هم با مدیران و پزشکان در افتاده و بزودی هجمه ای علیه شما راه خواهد افتاد و تعطیل خواهد شد. (3765680) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۴:۲۸:۱۴
بزودی شما رو هم به جرم افشای فیش های حقوقیشون تعطیل میکنن...این دولت تدبیر و امید اگه بتونه سرب داغ به گلوی مخالف میریزه (3765685) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۴:۳۶:۰۸
امیدوارم به زودی الف هم که ذاتشو نشون می ده و دیگه تظاهر نمی کنه هم تعطیل بشه ... نه این که طرفدار آزادی مطبوعات نباشم ولی تعطیلی این قبیل سایت ها این باور رو ایجاد می کنه که نمی شه از قبل برخورد سلیقه ای برای همیشه منافع کسب کنند _البته این مساله در موارد کلان تر هم صدق می کنه_ (3765696) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۶:۴۲:۲۹
الف خان . شما هم تحمل منتقد ها رو نداری . همنطوری که دکمه منفی را برداشتی و فقط دکمه موافقت را تثبیت کردی معلومه خیلی طرفداری آزادی بیان هستی (3765983) (alef-13)
 
امین مرید مشتاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۷:۴۱:۰۵
با سلام خدمت عالیجناب حضرت توکلی
یادداشت جنابعالی را مطاله کردم و از دغدغه مندی شما نسبت به آزادی رسانه مشعوف شدم. حال سوالاتی دارم که امیدوارم جهت شفافسازی در مقام پاسخ به آن برآیید
1- تعریف شفافیت از نگاه مقام رهبری جمهوری اسلامی را بیان کردید. سوال من این است که این در اختیار مردم گذاشتن عملکرد، به چه معناست؟ آیا به این معناست که مردم حق دارند عملکرد مسوولان و دلایل عمل آنان را بوضوح دانسته و قضاوت کنند؟ یا آنکه صرفاً ببینند و اگر تایید کردند که هیچ، وگرنه باید لب فرو بندند؟ جناب توکلی! آیا میتوان از شفافیت دم زد و آن را همبسته انتقادپذیری ننمود؟ آیا میتوان مسوول را به شفافیت دعوت کرد، اما به پاسخگویی توجهی نداشت؟ یا آنکه مقامات مسوول در نظام جمهوری اسلامی در چنان حجابی از حقیقت قرار دارند که بری از اشتباهند و صرف توضیح عملکردشان، کافی ست تا هر مشاهده گر بی غرضی را به حقانیت آنان و عملکردشان برساند و بنابراین دلیل برای پرسشگری و خدای ناکرده انتقاد وجود ندارد؟
2- اگر میپذیرید که شفافیت از مقدمات پاشخگویی و جهت نیل به آن است (که در بند 3 حق قضاوت مردم را تایید کردید)، آیا قانون اساسی توجهی بدان داشته است؟ یا در نظام مقدس شما، مسوولانی هستند که حق دارند قدرت داشته باشند اما مسوول (یعنی کسی که در مقام پرسش قرار میگرد) نباشند؟
3- آنکه خود شفافیت را تعریف میکند، چگونه آن را اجرا کرده است؟ در حدود نزدیک به سه دهه مسوولیت رهبری حکومت یک کشور، آیا حتی یک مورد کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده است؟ ایا اجازه قضاوت در خصوص عملکرد و سیاستهای خرد و کلان (یا خدای ناکرده کوچکترین انتقادی) داده شده ست؟ آیا اسلام چنین دینی ست که در آن میتوان خود را مبرا از پاسخگویی دانست و دیگران را بدان تشویق کرد؟
4- در ماه گذشته، 35 جوان به جرم شرکت در یک پارتی خصوصی مختلط (در فضای یک باغ خصوصی و به دور از انظار دیگران و در خفا)، به 99 ضربه شلاق محکوم شدند که کل فرآیند دستگیری تا اجرای حکم در 24 ساعت ناقابل طی شد و ریاست محترم قوه قضاییه یا دادستان کشور یا سخنگوی قوه قضاییه، نه تنها پاسخ شفافی به انتقادات مشخص و شفاف منتقدان ندادند، بلکه تلویحاً آنان را تهدید نیز کردند و با برقراری ارتباط میان پدیده پارتی و سفارتهای بیگانه، از آن جرمی امنیتی ساختند که دیگر احدی جرات انتقاد به حتی نوع عملکرد فرآیند قضایی آن نداشته باشد، چه برسد به انتقاد به نوع جرم انگاری خود مقوله ی "پارتی. احیاناً شما در این خصوص خبری نشنیده بودید؟ وجدان آزادی خواه شما در مقابل لرزشهای این حادثه تکانی نخورد؟
5- اساساً آزادی در جمهوری اسلامی مفهومی همبسته با خودی هاست؟ یا آنکه ناخودی ها (بی اعتقادان به جمهوری اسلامی یا حتی مخالفان آن) حق برخورداری از آن را دارند؟ نه روزنامه ای، نه سایتی و نه حتی یک وبلاگ کوچک؟ سرنوشت ستار بهشتی چه بود و شما چه کردید عالیجناب؟
6-برادر شما حضرت آقای زاکانی بی شک با تعطیلی یک سایت به پایان رسالت مقدس اطلاعرسانی خود نمیرسد، همانطور که عالیجناب محسن رضایی نرسید و با سایتی دیگر مزین به نامی دیگر به نظام مقدس شما خیر خواهد رساند. حزب مطبوعش نیز منحل نخواهد شد. اگر وقت کردید و وجدان آزاده ی شما کمی حوصله اش از مسایل مهمی چون تعطیلی سایت جهان نیوز فارف شد، کمی هم به بی اهمیتهایی چون ما نظر بیفکنید که در این نظام مقدس، حتی در کنج خانه هایمان هم اجازه نداریم آنگونه که می اندیشیم و باور داریم زندگی کنیم

در انتظار ابدی پاسخ گویی حضرتعالی هستم. امید است که این انتظار به وصال ختم شود!!!!!! (3766067) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۸:۵۹:۲۷
بهتر بود زمان طولانی که در مجلس فرصت قانون گذاری داشتید کاری میکردید که اینگونه مسائل برای تمام رسانه ها بهشکل عادلانه حل میگشت اگه اون زمان انجام ندادید آیا نخواستید یا نتوانستید (3766180) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۲۲:۰۲:۱۶
جناب توکلی شما یک نگاه هم به روزنامه های اطلاح طلب بنداز که هم جناجی های شما تعطیل کردن ما چقدر گفتیم این کارا درست نیست حالا به خودتون رسید (3766402) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۱:۳۹:۰۴
اگر طرفدار ازادی بیانی نظر من کو؟ به کسی توهین کردم؟ بی ادبی کردم؟ از خطوط قرمز عبور کردم؟ گفتم این سایت نه دولت بلکه کل نظام رو متهم به همکاری با گروه تروریستی القاعده کرده. و به رسانه های بیگانه پاس گل داده. ندید رسانه های خارجی چطور با استناد به خبر این روزنامه جمهوری اسلامی رو متهم به همکاری با تروریست ها کردند؟ به این خاطر بسته شد، وگرنه 3 سال تمام این رسانه و همفکرانشون در حال توهین به دولت و تخریب همه جانبه هستند و کسی برخورد نکرده. (3766661) (alef-13)
 
هستان
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۱:۰۴:۲۳
پاس گل رو اونهایی دادند که از دیوار سفارت رفتند بالا.. (3767295) (alef-13)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۶:۰۷:۴۶
هزاران افرین بر اقای "امین مرید مشتاق" با کامنتی که گذاشته است نشان داده هنوز انسانهای شجاع و مسلمان واقعی دست به نوشتن دارند . و از سایت الف برای انتشارش نیز بسیار ممنونم (3766795) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.