نظر منتشر شده
۴۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 363299
به بهانه توقیف جهان نیوز؛
چرا تکنوکرات ها دیکتاتورترند!؟....
محسن مهدیان، 27 خرداد 95
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۳
یالثارات الحسین و ۹ دی و امروز هم جهان نیوز تعطیل شدند. ممکن است تخلف کرده باشند و اما قضاوت این بخش بماند بعد محکمه. فی الحال یالثارات با حکم دادگاه توانست حیات مجدد پیدا کند. پس در اصل قانونی بودن تصمیم دولت در تعطیلی رسانه ها شبهه است. اما قضاوت اینجا نیست.

به این فهم ماجرای تعطیلی رسانه ها به انقلابی ها منحصر نمی شود. این دومینو ادامه دارد و دامن رسانه های اصلاح طلب را هم خواهد گرفت. اما این پیش بینی و نه پیشگویی از کجاست؟ از منش و روش جریان کارگزارن. تکنوکرات ها، به جهت ساختاری دیکتاتور ترند.

بزرگترها خاطرشان هست. ابتدای دهه ۷۰ منتقد سیاسی ارزی مرحوم نوربخش، تا پای زندان هم می رفت. فرقی هم نمی کرد کدام طرفی باشد. فرشاد مومنی باشد یا مرحوم عزت الله سحابی.

اما داستان چیست؟ کارگزاران، چه نوع سازندگی اش و چه اعتدالش یک ماهیت یکسان و تغییر ناپذیردارد. کارگزاران یعنی جریان سنتی حافظ وضع موجود. وضع موجود نیز نقطه بهینه و دارای حداکثر مطلوبیت برای جریان فن سالار در قدرت است. هر نوع تغییری در جریان قدرت فن سالار( تکنوکرات) محکوم به حذف است. فرقی هم نمی کند در این نقطه چه ظلم هایی می شود.

جریان تکنوکرات برخلاف ظاهرش، با اصلاح طلب ها تفاوت جدی دارند. اصلاح طلب ها شعار آزادی دارند. برای آزادی تلاش هم می کنند. اما جریان فن سالار سیاسی هیچگاه شعار آزادی نمی دهند چراکه شعار آزادی را مخل استقرار قدرت موجود می دانند.

به همین دلیل اصلاح طلب ها نیز در امان نخواهند بود. اثبات این ادعا خیلی سخت نیست؛ مطالبات سیاسی خودشان را با جدیت دنبال کنند. همان ها که به سببش به اعتدال رای دادند. همه چیز روشن می شود.

به همین دلیل است که یک فیلم سینمایی که چند میلیارد فروخته است یک شبه فیلم خلاف عرف و شرع می شود و از پرده ها پایین می آید. برای کارگزارنی ها حذف فیلم در روز اول همان می کرد که ادامه اش روی پرده سینما. هردو استقرار این جریان در قدرت را بهم می زند. کاری به محتوا ندارند. مجوز و حذف فیلم ۵۰ کیلو آلبالو معطوف به جهت روزگار است.

ثبات برای جریان کارگزاران مهمترین اصل حیات سیاسی است. هر نوع بهم ریختگی سیاسی دودش از هر سمت و سویی باشد به چشم کارگزاران می رود. تکنوکرات ها بیش از آزادی سیاسی به رها سازی سیاسی معتقدند و آن هم تا وقتی که مناسبات ابزارگرایان نشسته در قدرت، بهم نخورده است.

برای فهم کارکردی این جریان در حوزه سیاسی، باید به اقتصادشان رجوع کرد. همه چیز نیز از همان جا شروع می شود. جریان کارگزاران مهمترین مدافع رهاسازی اقتصاد است. از نظر تکنیک گرایان، مقراض دو تکه عرضه و تقاضا بصورت خودبه خودی بهینه ساز است. مقراض دوتکه کاری ندارد که خروجی چیست فقر چه می کند و تورم کجاست و چه کسانی هزینه این نظام خودبه خودی می شوند. فقط استقرار این رهاسازی اقتصادی اهمیت دارد. البته این ظاهر ماجرا است. یله سازی اقتصادی در ماهیت چه می کند؟

معروف است هرسکوتی در شرایط بی عدالتی کمک به ظالم است. سپردن جامعه به مقراض دوتکه یعنی سکوت دولت نسبت به سلطه بیشتر جریان دلال و رانت. و برای سرمایه داری رانتی و دلال گرا بهترین کنش دولت و جامعه، سکوت است. و البته این سکوت تا وقتی ادامه دارد که منافع جریان سلطه گر اقتصادی به خطر نیافتد واگرنه خود دولت این سکوت را می شکند.

این جریان در حوزه سیاسی نیز نعل به نعل اقتصاد عمل می کند. سکوت تا وقتی است که مقراض دوتکه و آزادی سیاسی، به نفع استقرار فن سالار عمل می کند. به محض بهم زدن شرایط، "آزادی" بی ارزش ترین تعبیر سیاسی می شود.

اما این خصلت فقط در روش و منش سیاسی نیست. این ویژگی سبک زندگی جریان تکنوکرات وطنی است. تکنوکرات ها به جهت سبک زندگی متمایل به حفظ وضع موجود هستند. محافظه کار ترین افراد در حوزه زندگی فردی، کارگزارنی ها هستند. این افراد آرام صحبت می کنند. صدا یشان هیچ جا بلند نمی شود. هرجا حق و ناحقی شود سریع عبورمی کنند. خیلی به دعواهای اطراف خود توجه نمی کنند. در شلوغی ها بی طرفند و معمولا به سفر زیارتی یا سیاحتی می روند که در معرکه نباشند. اگر کسی گوشه خیابان افتاده باشد و به کمک نیاز داشته باشد برایش دعا می کنند وعبور می کنند. کلا هم معتقدند نیازمندان شهر، چهره بلاد متمدن را بهم می زند. اسم جنگ که می آید اذیت می شوند و معتقدند باید از جنگ گریزان بود. فرقی هم ندارد حق کجا باشد. دوران جنگ هم کمک هایشان به پشت جبهه می رسید اما هیچ وقت خودشان همراه کمپوت هایشان نرفتند. این جریان معتقد است با اوباش و قداره کش محله هم می شود مذاکره کرد، نشود هم محله شان را عوض می کنند.

در دعوای روحانی مسجد و مطرب خانه همجوارش، قائل به خویشتنداری و صلح اند. و البته هم در مجلس روضه مسجد دیده می شوند و هم در سور و سات مطرب خانه. بزرگتر که می شوند، هم با موتلفه می نشینند و هم با اصلاح طلب.

یقه بسته اش هیچ وقت باز نمی شود مگر اینکه سکونش بهم بریزد. وضع موجود برای او بهترین وضعیت است مگر تغییر تدریجی برای بهتر شدن شرایطش.برای تحلیل رفتار سیاسی تکنوکرات ها باید از زندگی فردی شان شروع کرد.

والبته این جریان به همین دلایلی که گفته شد، ماندگارترین جریان سیاسی کشورند.
 
کلمات کلیدی : توقیف جهان نیوز
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۳۸:۵۴
تجربه چند سال اخیر نشان داد که کسانی که شعار زنده باد مخالف من سر میدادند,خود بدترین سرکوب ها را علیه رسانه های,منتقد انجام دادند, رسانه را این اقایان,رکن چهارم دموکراسی می نامیدن!!! (3763932) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۱:۵۶:۱۰
برادر محترم با اینکه از توقیف رسانه ای اصلا موافق نیستم اما بیابیم در ماه رمضان حقیقت را ببیینم و بگوییم
سیاسی نکنیم
سایت جهان به دو علت اخبار دروغ اون هم در ارتباط با حضور رهبر بزرگترین گروه تروریستی در ایران خبر زده
این خبر ربطی هم به دولت روحانی نداره وجه کل نظام رو تخریب کرده در جهان
و ی خبر دیگه از اساس دروغ مبنی بر نامه موگرینی
خب باید با این رسانه چ کرد جز بستن و متوجه کردنش
سیاسی نیست انتقام گیری دولت نیست چون من میدونم درابن دو سال جهان و امثالهم هرچه خواستن نقد بی محابا کردن دولت روحانی را و خبری از توقیف نبود
اما حقیقتا اون دو خبر سراسر کذب قابل اغماض نبوده و نیست (3764583) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۰:۵۵:۵۸
حالا تو دادگاه معلوم می شه (3765171) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۰:۲۱
مدير مسوول كيهان را هم به دادگاه کشاندند, جرمش این بود که فیش حقوقی میلیونی افشا میکرد, (3763937) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۲:۱۵
رسانه هاي منتقد را ،چون تخلفات دولت را گوشزد میکنند, پلمپ میکنند, ایینه چون رخ تو ننمود راست(اقای روحانی)خود شکن ایینه شکستن خطاست, (3763940) (alef-13)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۲:۴۳
کل این نوشته داره داد می زنه که "من با انگیزه های سیاسی و جناحی نوشته شدم نه به خاطر داشتن دغدغه آزادی بیان" چون اگه اینطور نبود تو این همه سال باید این آقای نویسنده می پرسید اصلا چرا باید در عرصه هنر و اندیشه چیزی به اسم ممیزی وجود داشته باشه و چرا باید رسانه ها مجبور باشن فقط حرف هایی رو بزنن که خوشایند یه عده خاص باشه و نظر اکثریت مردم رو منعکس نکنه؟ به نظر من آزاده ترین رسانه الفه که با وجود این همه محدودیت و به سختی گاهی حتی نظرات خط قرمزی رو هم منتشر می کنه و بقیه رسانه ها هم چه جهان نیوز باشن چه چیز دیگه ای اگه سعی نکنن از این رویه پیروی کنن همون بهتر که از دسترس خارج بشن چون مردم از شنیدن حرف های تکراری و دیکته شده و شعاری خسته ان و تا وقتی این مساله اصلاح نشده از میان امواج پارازیت و سایت های فیلتر شده هم که شده عطش خودشون رو برای شنیدن حرف های غیرشعاری و متفاوت برطرف می کنن. (3763942) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۳:۱۷
جهان نیوز را توقیف کردند تا بی خودی گزارش ندهد که رهبر طالبان مقیم ایران بوده. شما نگران نباش. (3763944) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۴:۵۹
اقايان در سال 88 با عدم تحمل راي مردم، بر شعارهاي دموكراسي خواهي خود خط بطلان كشيدند،در اين سه سال،هم با بستن دهان منتقدان،پوچ بودن شعار زنده باد مخالف من را ثابت كردند، (3763948) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۷:۳۶
يالثارات و هفته نامه 9 دي، و... ماهها ست تعطيل اند ،چون منتقدند,،انوقت روزنامه هاي زنجيري بعضاً به احكام دين هم،توهين ميكنند، (3763952) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۴۸:۲۶
ديكتاتوري با طعم كت و شلوار!!! (3763955) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۷:۵۰:۱۱
جوانترها شنيده بوديم ،كه در دوران هاشمي،رسانه ها در خفقان شديد بودند،در اين سه سال اعتدال،شمه هايي از ان را ديديم! (3763958) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۸:۲۵:۵۸
آقای مهدیان سلام، من نه کارگزارانی هستم و نه از این جماعت (و ایضاً جماعت مخالف آنها) خوشم می اید. اما یک سوال برای اینکه بفهمیم آیا کارگزارانی ها واقعاً دیکتاتورترند: من لیست روزنامه هایی که به نوعی دگراندیش بودند و توقیف شدند را می نویسم و شما روزنامه های به اصلاح اصولگرایی را بنویسید که توسط تکنوکراتها توقیف شده اند تا مردم خود قضاوت کنند که کدام جماعت دیکتاتورترند. این لیست من:
1- جامعه
2- توس
3- عصرآزادگان
4- نشاط
5- سلام
6- خرداد
7- زن
8- نوروز
9- جمهوریت
10- یاس نو
11- آینده نو
12- شرق (بعداً رفع توقیف شد)
13- هم میهن
14- کارگزاران
15- اعتمادملی
16-اندیشه نو
17- مغرب
18- بهار
19- آسمان
20- صبح امروز
....
از الباقی روزنامه ها و نیز نشریات و هفته نامه ها و ماهنامه ها و غیره صرفنظر می کنم. اگر شما لیست روزنامه های اصولگرایی که توقیف شدند را منتشر کردید آن وقت من با اجازه تون این لیست رو تکمیل می کنم و به عرض خواهم رساند.
یا علی (3764008) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۰:۵۹:۰۹
اینهااکثرا در زمان خود اصلاحات توقیف شدند.
فحاشی به مقدسات رو باید چه کرد؟
چه ربطی به بحث کارگزاران داشت؟ (3765177) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۴:۰۸:۴۲
اولاً فرضاً که اکثراً در زمان اصلاحات توقیف شدند، چه کسی آن‌ها را توقیف می‌کرد؟! چه کسی حکم به بسته‌شدن آن‌ها داد؟!
ثانیاً آیا واقعاً همه این‌ها به مقدسات فحاشی کرده بودند؟!
قضاوت با خوانندگان محترم... (3765660) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۶:۱۸:۴۰
با فشار اصولگرایان یا مخالفان اصلاح طلبها بسته شدن دوست غزیز تازه این لیست خیلی کمه و موارد بسی بیشتره (3765933) (alef-3)
 
ابوطه
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۱:۵۶:۰۳
این روزنامه هایی را نام بردیداکثرا به ارزش های اسلامی توهین می کردند وقتی که جوابشان هم می نوشتی منعکس نمی کردند. (3765310) (alef-3)
 
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۵:۰۶:۳۹
روزنامه زنجیره ای میدونی یعنی چی ؟

اینها که گفتی اکثرا توسط تیم های واحدی مدیریت میشدند

کلا چنتا نشریه اصولگرا هست که بخواد توقیف هم بشه ؟

نسبت مهمه عزیزم که اکثر رسانه های اصولگرا پر اعتدال بهشون اصابت کرده (3765770) (alef-13)
 
یه پابرهنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۶:۱۶:۵۳
اینا زمان خود خاتمی توقیف شدن عقل کل، دلیل اکثرشون هم توهین علنی به ارزشهای دینی بود. (3765929) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۸:۳۵:۱۶
یک لطفی بفرملیید اعضای هیات نظارت و سمتشون رو بنویسید تا مشخص بشه که دولتی ها در اکثریت هستند یا اقلیت! (3764022) (alef-13)
 
م...ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۸:۳۵:۳۴
پیشنهاد برای حل معضل توقیق و بیکاری کارکنان:
اصل این انتقاد بر این میگذارید اساس چرا یک نشریه یا رسانه تعطیل میشود در حالی بخشی یا فردی در آن نشریه رسانه تحلفی کرده. مثلا همین سایت شما چند بخش سیاسی، اقتصادی، خبری و غیره است.
پیشنهاد من این است، تغییراتی در قانون و هم ساختار سازمانی نرشیات و دیگر رسانه باشد، مثلا بخش مقاله، با بخش خبر، و یدرگ بخشها جدا شود. در این صورت مسئول هر بخش تخلف شدآ آن مسئول از کار معلق و بخش مروبطه تعطیل تا تعیین تکلیف شود. در این صورت کل رسانه تعطیل نشده و همه کارکنان بیکار نمیشوند. (3764023) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۸:۳۹:۰۲
جهان نیوز در دو هفته گذشته ۲ بار دو خبر کذب درباره سفر رهبر طالبان به ایران و نامه موگرینی به ظریف منشر کرده بود که اگر حقیقت هم داشت، اقدامی بر علیه منافع ملی بود (3764032) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۹:۴۸:۵۲
اگه اونروزی که رسانه های اصلاح طلب رو فله ای توقیف می کردند چیزی گفته بودین، الان ملت برای اینم دل می سوزوندند (3764157) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۹:۴۹:۰۵
امیدوارم مردم در انتخابات آینده بیشتر در مورد رای شان بیاندیشند. (3764158) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۱۹:۵۱:۳۰
ریشه اکثر مشکلات کنونی کشور بر میگردد به همان دوران کذائی به اصطلاح سازندگی . (3764164) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۰:۴۲:۱۲
از کجا معلوم انقلابیند (3764227) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۱:۲۲:۱۸
جناب مهدیان و الفیون عزیز اگر معیارهای سانسور های شدید این روزهای شما اجازه داد منتشر کنید.

لابد و حتما حافظه تان یاد می آورد تعطیلی 100 تا روزنامه زمان دولت اصلاحات را. لابد اونها هم تکنوکرات بودند که دیکتاتور تر بودند ؟

عدم تحمل نقد خاصیت مسئولین از هر دو طرف در این کشور است. البته اصولگراها در نقد بی انصافانه تر عمل میکنند عملکرد آنها در برجام را دوباره بازبینی نمایید. (3764267) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۱:۲۵:۵۳
اقاي نويسنده يادش رفته چه كساني براي قاضي مرتضوي وقتي روزنامه هاي اصلاح طلب را ميبست هورا ميكشيدند (3764273) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۱:۳۱:۰۵
البته من خیلی کارگزارانی ها را قبول ندارم اما این دلیل نمیشود بی انصافی کنیم خیلی از همین کارگزارانی هایی که می گویید به وضع موجود راضیند در زمان شاه سالها در زندان بوده اند چرا که به وضع موجود اعتراض کرده اند
خیلی هاشان هم فرماندهان جنگ بوده اند ولی در هر حال ایراد زیاد دارند ولی هرچه که باشد صدها و یا هزاران بار بهتر از اصول گرایانند (3764275) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۱:۳۳:۵۱
موظب باش حذف نشی!!! (3764280) (alef-13)
 
شوالیه های ایران
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۲:۰۱:۵۷
یا حسین
از دیروز دارم هی میرم جهان نیوز میبینم نمیره سایتش نگو بستنش
خدا ازشون نگذره
الف مواظب باش ها انتقاد میکنی احتمال داره تو هم خدای نکرده عاقبت جهان نیوز و یالثارات و 9 دی دچار بشی
یکی بود میگفت پناه میبرم به خدا از بستن دهان مخالفین!!!
الف جان هر کی دوست داری کامنتمو منتشر کن نامردی نکن (3764313) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۳:۴۱:۲۹
چرا اونوقتها که شرق و اعتماد و بهار و ... و تعداد زیادی سایت خبری اصلاح طلب توقیف و فیلتر شدند این مسائل را مطرح نمی کردید؟؟؟؟ (3764415) (alef-13)
 
مهندس جنت شهري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۳:۵۱:۱۱
.توقع داريد وقتي يك سايت علنا دارد به اسم انتقاد با گزارشات خلاف واقع امنيت ملي را به تاراج ميدهد باز هم اجازه اخبار كذب را داشته باشد؟ .... (3764423) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۰:۲۹:۳۰
بعضیا لجن پراکنند و باید درشون رو گل گرفت. حال به هر طریقی. اون زمان که روزنامه ها و سایتهای مقابل اینها بسته میشه نظرتون چیه؟ لابد حقشونه! نه؟ (3764481) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۹:۱۱:۲۲
پس شماها که ادعای آزادی و دموکراسی دروغین دارید, چه فرقی با جناح مخالفتون دارید, شماها که بدتر از اونهایید, عیب ندارد 4 سال دارد تمام میشود و رو سیاهی میماند !!!!!!!!!!!!!!!! (3764916) (alef-13)
 
Ukraine
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۰:۳۷:۴۶
یکی از عالیترین مطالب اخیر الف بود. در شفاف سازی ماهیت کارگزاران، هرچه بنویسید کمه. (3764496) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۱:۳۵:۳۰
بالاخره بعد از مدت ها یک تحلیل درست و درمان دیدم ، واقعیت این است که در دنیا احزاب را به دو دسته محافظه کار و غیر محافظه کار تقسیم می کنند و ملاک تقسیم نیز دقیقا همین تحلیل فوق است ؛ به نظرم آینده سیاسی ایران نیز به همین سمت می رود (3764561) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۱:۴۳:۱۳
توهین هایی که تو یالثارات و 9 دی میشد هرکدوم از روزنامه های اصلاح طلب میکردن علاوه بر توقیف، مسئولانشون هم زندانی میشدن احتمالا! یکم انصاف داشته باشید لطفا .
همه رسانه ها باید ازاد باشن تا جایی که دروغ چاپ نکنن و توهین نکنن. (3764567) (alef-13)
 
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۲:۰۵:۰۴
هیات نظارت بر مطبوعات زیر نظر دولت نیست ک این هم بهانه کردید برای حمله به دولت (3764587) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۰۹:۳۷:۲۹
نمیشود رفتار دهه هفتاد را رد کرد. اما باید انصاف داد که این درد جامعه ماست. در تمام هفتاد، هشتاد سال گذشته بوده. ربطی به تکنوکرات بودن ندارد، طرف دیگر هم همین است. برخی انقلابی ها هم تحمل مخالف ندارند. شاهدش لیست توقیف روزنامه ها که دوستی در کامنت بالاتر نوشته. باید مطبوعات آزاد را تقویت کرد.
همین اخیرا دادستان به گزارشی درباره وضعیت زندان اعتراض کردند که "کذب محض" است. با این حرفها که کار درست نمیشود. گذر هرکداممان به دستگاه قضا افتاده باشد میدانیم که این گزارشها خیلی هم کذب نیست. (3764958) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۸ ۱۰:۲۱:۲۷
قبلا دامن اصلاح طلبان راگرفته بود (3765078) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.