نظر منتشر شده
۷۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 320605
رشد محرمانه ماند/ كاهش بي سابقه ذخاير خارجي
بخش اقتصادی الف، 7 دی 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
در حالی بانک مرکزی گزارش نماگرهای اقتصادی بهار ۹۴ را منتشر کرد که نرخ رشد اقتصادی سه ماهه که مهمترین شاخص این گزارش است، اعلام نشده است، هر چند، نشانه‌های "رکود" در گزارش بانک مرکزی نمایان شده است.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی شب گذشته گزارش نماگرهای اقتصادی بهار ۹۴ را منتشر کرد. در این گزارش که جای آمار نرخ رشد اقتصادی در بهار ۹۴ خالی است، نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ با نفت ۳ درصد و بدون نفت ۲.۸ درصد اعلام شده است.

پیش از این مسئولان اقتصادی کشور از کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ خبر داده و ۴ وزیر هم در نامه ای به رئیس جمهور نسبت به بحرانی شدن اوضاع اقتصادی هشدار داده بودند.

*صادرات نفت کم شد/صنعت و مسکن همچنان در رکود
بر اساس جزئیات این گزارش، تولید نفت کشور در بهار ۹۴ به روزانه ۳ میلیون و ۹۳ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به زمستان ۹۳ حدود ۷۸ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. همچنین صادرات روزانه نفت خام و فرآورده های نفتی هم به ۱ میلیون و ۴۲۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت. این رقم در زمستان ۹۳ روزانه یک میلیون و ۴۲۸ هزار بشکه بوده است.

بر اساس این گزارش، شاخص تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه ماهه اول امسال منفی ۴.۲ درصد بوده است. تعداد پروانه های بهره برداری از واحدهای صنعتی هم با ۱۰.۲ درصد کاهش مواجه شده است. جواز تاسیس واحدهای صنعتی هم رکود ۶.۴ درصد را داشته است.

بر اساس این گزارش، رشد تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری در تهران منفی ۳۶.۲ درصد و در کل کشور منفی ۱۷.۸ درصد اعلام شده است.

* رشد ذخایر ارزی بین المللی منفی شد
برای اولین بار طی سالهای اخیر، ذخایر بین المللی و دارایی های خارجی بانک مرکزی در سه ماهه اول سال جاری با افت ۶۴۷ میلیون دلاری مواجه شده است که در چند سال اخیر کم سابقه بوده است.
 
کلمات کلیدی : خروج از رکود
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۴۸:۵۹
دولت 110 دلاری، دولت 36 دلاری!

این درست که سیاست، بازی خودش را می کند. اما در برابر منافع ملی، هر بازی ایی رواست که رنگ ببازد. اداره کشوری با عظمت ایران، آنهم با نفت 36 دلاری در شرایط فعلی چنان دشوار است که که اگر مطالبه کنندگان از دولت بر صدارت می نشستند حتما چنین نمی کردند که می کنند.!

ما به «منافع ملی» مان نیاز داریم. دولتی که درآمد نفتی اش تا پایان سال به زحمت به 25 میلیارد دلار خواهد رسید مستحق چنین نواختن های اقتصادی ایی است؟!

از خط انصاف که گذر کنید بقیه خط ها قضاوت خوبی از خود به جا نمی گذارد. مطالبات دولت نفت 110 دلاری را از دولت نفت 36 دلاری طلب کردن؟!

سال آینده هم قیمت نفت خیلی بالاتر از قیمت های فعلی نخواهد بود. «ما اما می توانیم منصف تر باشیم.» (3421475) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۵۰:۱۴
بله دوست عزیز، شما درست می‌گویید، ولی‌ سوال این است که آیا این دولت به غیر از برجام( سه ماه و حالا ۳ سال) که آنهم تصمیم نظام بود، چه تصمیم و تدبیر دیگری برای تغییر وضعیت ایجاد کرده!!! (3421716) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۲۲:۳۷
یواش یواش داره اثبات میشه که تحریم ها بیشتر از کاغذ پاره نیست.

چون حالا هم که داره برداشته میشه تغیری حس نمیشه. (3422516) (alef-13)
 
محمد قاسمی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۵۷:۰۰
وزیر نفت :
حتی اگر نفت به 20 دلار برسد ایران از حق خود صرف نظر نخواهد کرد.
ملت ایران : هورررراااا
مچکریم (3421730) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۴۱:۰۱
درسته که کاهش قیمت نفت موجب کاهش درآمد دولت میشه، ولی به همون میزان هم موجب کاهش هزینه‌های دولت به ویژه در بخش یارانه انرژی میشه؛ مثلا اگر دولت سالهای قبل برای هر لیتر بنزین 1 دلاری دو هزار و پانصد تومن یارانه میداد، حالا که قیمت بنزین یک سوم شده، دولت کمتر از پانصد تومن یارانه میده!!! در واردات هم وضع به همین منواله؛ چون خیلی از کشورهای صنعتی و دارای اقتصاد آزاد با کاهش قیمت نفت، قیمت محصولات و تولیدات صنعتی و غیر صنعتیشون کاهش پیدا میکنه!! (3421816) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۰۳:۱۲
قیمت هرلیتر فوب خلیج فارس زیر 1000 تومن است آیا می دانید هرتن بنزین برابر 1430لیتر بنزین است حتی نفت و گاروویل هم وزن حجمیش خیلی کمتر از آب است برای همان روی اب می ماند و یک تن آب برابر 1000 لیتر آب است ؟ (3423511) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۴۳:۰۸
انصاف کلمه جالبی است دوست عزیز اما ذکر چند نکته را فراموش کردی؟
دولت تدبیر برای چه رای اورد؟ ایا غیر از انجام مطالبات از طرف مردم بود؟
دولت وعده هایی داد به مردم از قبیل چرخیدن چرخ ها و افزایش قدرت خرید مردم، خوب چه ربطی به مطالبات دولت 110 دلاری دارد؟ (3421824) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۴۵:۱۳
این یک چیز را فراموش کردی دوست عزیز این دولت خودش سطح توقع مردم را بالا برد اونم خیلی زیادتر از حد تصور....
اینکه خودش را نسبت به دولت قبل یک منجی اقتصادی نشان دهد و وعده های زیبا بدهد هیچ ربطی به نفت 110 دلاری و 30 دلاری ندارد... (3421829) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۴۶:۰۴
برای همینه وزیر نفت نسنجیده و خلاف تدبیر دم از افزایش تولید می زنه؟ کاری که دقیقا عربستان می کنه اون نفت چقدر میشه؟ (3421834) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۴۶:۴۹
یک ضرب المثل هست که میگه از هر دست بدی از همون دست میگیری....
انصاف هم جز همان هاست. خود دولت اگر منصف باشد بقیه هم در قبالش منصف هستند (3421837) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۴۸:۱۲
در این سال ها هر دولتی که امد شعار ها و وعده هایی داد و به وسیله همان وعده ها توسط مردم کنار گذاشته شد....از ازادی بیان بگیر تا عدالت و پاک دستی... این دولت هم کم شعار نداده و بوسیله همین شعار شکست خواهد خورد (3421839) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۳۶:۲۳
کنار گذاشته بشه چیه پدرجان؟!؟!؟!
از این منظر نگاه کنین که 8سال صدارت امور و در دست داشتن گوشه ای از قدرت و بعدش رفت یا نرفت یک گروه دیگه؛ خب این چه فرقی برای مردم داره؟!؟!!؟ (3423628) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۵۷:۱۸
کل وابستگی بودجه به نفت امسال سی درصد بود و امسال بیست وپنج درصد..الحمدالله والمنه از جیب مردم و مالیات ها دولت هزینه های خودشو جور میکنه..کاهش قیمت نفت یارانه دولت برای بنزین وارداتی رو به صفر رسونده و از تولید داخل سود هم نصیب دولت میکنه...شما که همه رو به انصاف میخونی چرا آدرس غلط میدی؟نوبت که به مردم میرسه یاد نفت 36 دلاری میفتند اونم کشوریکه که کل صادراتش یک میلیون بشکه ست و وابستگی بودجه اش هم به نفت 25 تا سی درصد..خوب بهانه ای شده این نفت...اگر به شما باشه شاید آلودگی هوا هم بخاطر کاهش قیمت نفته...خواهشا شما منصف باش مردم بیچاره چکار کنند؟ (3421859) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۰۷:۲۴
بله امسال قیمت نفت یک سوم شد. اما موقعی که برای برجام له له می‌زدند، فکر این نقشه دشمن را نکردند. (3421888) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۰۹:۴۰
شما از دو مقایسه صحبت کردید و گفتی که مطالبات نباید یکی باشد...
اما اینکه چرخیدن چرخ ها و کاهش تورم و اشتغال و بهبود مدیریت کشور و.... این ها وعده بود یا مطالبات؟
اینکه مردم سطح مطالبات بالایی دارند به وعده ها و شعار ها ربط دارد (3421896) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۱۲:۰۵
اینکه دولتی بیاید و وعده دهد، شعار دهد، بگوید مشکل مدیریت است ، بدون توجه به اینده این کجاش به انصاف ربط داره؟
شما خودت وقتی شعار میدی چقدر نگاه میکنی که توانایی عمل به ان را داری یانه؟ میای روی هوا وعده میدی؟ (3421900) (alef-1)
 
م
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۲۰:۲۳
مگر قیمت نفت مهم بود؟
من فکر می کردم که فقط مسئله تحریم مهم بود قبلا!!!
و برای همین رفتیم با کدخدا توافق کردیم
ولی فکرش را نمی کردیم که نفت را کدخدا می کند 20 دلار! (3421921) (alef-1)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۴۱:۵۴
وقتی سر تعظیم فرود آوردی دیگر با تو نیست که پس گردنی بخوری یا نوازش؟
هر چه بر سر درآمد نفتی میفتد ناشی از عدم شجاعت در تصمیم گیری در این دولت است. (3421982) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۴۲:۵۱
چرا نفت زمان شما همه اش پایین می آید
شما نفت را تا دوازده دلار هم پایین آوردید
احمدی نژاد با یک حرفش نفت را سی دلار گران کرد
تدبیر کنید و با منطق با دنیا صحبت کنید تا شاید نفت دوازده دلار نشود
البته اگر تحریم تان نکردند
حالا می دانید که تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند (3421986) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۲۴:۴۹
احمدی نژاد با یه حرفش نفت رو 30 دلار گرون کرد؟! میشه برای این حرفتون یه منبع و ماخذی هم بفرمایید؟ این هم از جنس ادعاهای روزنامه کیهان است که پیش بینی کرده بود در صورت تحریم نفت ایران قیمت نفت به بشکه ای 200 دلار میرسه! چی شد پس؟
احمدی نژاد با حرفهای نسنجیده اش فقط تحریم و قطعنامه بیشتر برای مردم به ارمغان میاورد نه افزتیش قیمت نفت. بعدش هم افزایش قیمت نفت برای کشوری که نفتش تحریم باشه و نتونه صادرات بیشتری داشته باشه، چه ارزشی داره؟ اصلا جایگاه ایران در بین صادر کنندگان نفت کجاست که بخواد تاثیر عمده رو بازار داشته باشه؟
مساله بعد اینکه ما بدلیل سیاستهای منطقه ای مون الان با عربستان (غول تولید کننده نفت جهان) درگیر شدیم. عربستان اقیانوس بی پایانی از نفت خام رو در اختیار داره و داره از اون بعنوان یک سلاح در برابر ایران و روسیه استفاده میکنه. اونوقت دولت باید این وسط چکار کنه دقیقا؟ (3422521) (alef-13)
 
SMAH1
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۵۷:۰۵
با قسمت های زیادی از متن شما موافقم ولی یک سئوال اساس چند وقتی است ذهنم را در گیر کرده است:
آیا سیاست های دولت در این وضعیت قیمت نفت بی تاثیر است؟ به عبارت دیگر،آیا رفتار دولت احمدی نژاد نبود که قیمت نفت را بالا نگه می داشت؟

برای دلایل این نکته هم یک مثال ساده وجود دارد: زمان خاتمی هم قیمت نفت به بشکه ای 7 دلار کاهش یافت! ولی چند سال بعد در دولت احمدی نژاد و...

یک نکته دیگر هم هست : چه قیمت نفت بالا باشد و چه پایین،هر دو معظل است (مثلا قیمت نفت بالاتر، نیاز به یارانه بیشتری برای بنزین 1000 تومان و گازوییل مفت در کشور ما دارد!).اما مهم هنر دولت است که هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند.مثلا افزایش قیمت بنزین می تواند علاوه بر کاهش کسری بودجه دولت،بر کاهش آلودگی هوا هم تاثیر بگذارد. (3422014) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۱۰:۵۹
چرا فرااکنی میکنید آقا، آن زمان هم تحریمهای فلج کننده بود و عملا نفت 110 دلاری را خنثی میکرد، اما الان تحریمها و فشار برداشته شده و نفت هم شده 30 دلار اما دولت یازدهم بسیار بدتر از دولت دهم عمل میکند. (3422045) (alef-13)
 
فریدون
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۳:۳۶:۳۱
خود آقای رییس جمهور گفت بلدم بلدم 100 روزه همه مشکلات برطرف میشه همه صاحب شغل میشن حالا همه منتظر تحقق وعده ها هستند (3422752) (alef-13)
 
K
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۵:۱۸
اموال نا بحقی را که برخی مسوولین بناحق با رانت و رابطه تصاحب کرده اند مصادره کنید خیلی مشکلات حل می شود و البته بدنبال ان لزوم پالایش صلاحیت مالی و سلامت مسوولین فعلی (3423039) (alef-11)
 
ک
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۸:۰۲
شرکتهاو ادارات وابسته با کارمندان فاقد بهره وری باید کوچک سازی شوند (3423041) (alef-11)
 
کارشناس علوم اقتصادی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۵:۵۹:۰۹
ما می توانیم بیشتر منصف باشیم در حالی که بدانیم بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز فقط از پارس جنوبی استخراج می کنیم و قیمت گاز فروخته شده به ترکیه هر متر مکعب 44 سنت دلار می باشد بقیه را به ملت فهیم و منصف و باهوش ایران می سپاریم تا قضاوت کنند؟ (3423506) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۵۶:۲۳
چرا نمیگید که یکی از دلایل رشد قیمت نفت در دولت قبل شجاعت و ایستادگی در مقابل غرب بود حالا در این دولت با زانو زدن در مقابل امیر کویت انتظار رشد قیمت رو دارید!!!! (3423584) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۶:۳۵
انقدر نگویید نفت ۳۶ دلاری و ۱۱۰ دلاری! حجم تسهیلات پرداختی به حوزه های مسکن ، صنعت و تجارت و حتی وام های ازدواج و حتی طرح های توسعه ای در دو دولت را هم مقایسه کنید. در این دولت در مدت دوسال تقریبا نزدیک به صفر!!! (3425147) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۵۱:۴۴
بعد از انتخابات صفر اعلام می‌شه و تا پایان سال به ۱ درصد میرسانند( حالا اگه نیمه دوم قیمت نفت نصف نیمه اول بوده یا صادرات از ۴ میلیارد ماهانه به دو میلیارد کاهش یافته، واردات کاهش یافته، تولید سیمان، فولاد ، ماشین و... نصف شده و...) مهم نیست.... مهم این است که رشد منفی‌ نیست! (3421482) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۳۹:۲۷
احسنت ، الحق که داداش خوب بلدی با الفاظ و ارقام بازی کنی ، ببینم وزیری یا کارمند مرکز آمار بانک مرکزی یا وزارت کشور ؟ (3421973) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۲:۵۷:۱۷
آمار رو جیب مردم تعیین میکنه یادتون نرفته!!!! الانم که بازار و مسکن و ... موید چنین مطلبی اند (3422703) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۱۲:۰۵
بابا تو خیلی نابغه هستی کاش می گفتم تو جای طیب نیا به ما اقتصاد کلان تدریس می کردی ؟ (3423520) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۹:۰۱
اقاجان به اون اقتصاد کلان قناعت کنید بیسواد میمونین بخدا
کینز که از پیامبران اقتصاد کلان 1 و 2 است اگر در مقابل اقتصاد کلاسیک قیام نمیکرد غرب در همون بحران دهه 20 وامونده بود . (3423675) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۵۶:۰۷
این ارقام جواب اعتماد به آمریکا و عدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است...

اگر قرار بر این بود که با رابطه با آمریکا وضع ما بهتر شود الان مصر و عربستان باید بهشت باشن... (3421491) (alef-13)
 
سعید ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۴۲:۱۷
بی خیال داداش صحبت هایی می فرمایید.
علت رکود این است که همه منابعمان را در ده سال گذشته مستقیم و غیر مستقیم هزینه ی هسته ای کرده ایم (3421706) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۰۹:۱۶
هزینه هسته ای؟ خخخخخخخخخ
مثلا سیب زمینی و تو فردو چال کردیم؟ (3422488) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۱۶:۴۸
جالبه که ترکیه و کره جنوبی و مالزی و ژاپن و خیلی از کشورهای دموکراتیک دنیا رو هیچوقت تو مثالاتون نمیارین. (3421765) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۱۹:۲۹
بیراه نروید. قرار نیست با ارتباط با آمریکا وضعیت ما بهتر شود. به دکتر ظریف هم تهمت لبخند به آمریکا نزنید. ظریف بهتر از هر کسی دولت متجاوز آمریکا را می شناسد. لطفا گوشتان را باز کنید یکبار تکرار می کنیم:

دولت محترم دکتر روحانی، با سیاست مثال زدنی اتحاد دولت آمریکا با بقیه کشورها در تحریم ایران را شکست و کشور را از بند تحریم همه کشورها! رها نمود. سال گذشته ما نمی توانستیم به بورکینافاسو هم صادرات کنیم اما الان اگر شما عرضه به خرج دهید راه صادرات باز است. سال گذشته من را یک خانم با حجاب مسلمان مالزیایی از بانک سی آی ام بی اخراج کرد به خاطر تحریم اما اکنون دعوتنامه فرستاده اند!

پس مغلطه لبخند به آمریکا و هیاهوی آن را تمام کنید و به ما بپیوندید.

ایران نیازمند کار همه اقوام و اقلیتهاست. (3421770) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۰:۱۴:۳۴
مگه نیستند؟ (3423048) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۰:۵۵
گویا برخی مسئولین با حقوق و درآمدهای چند ده میلیونی و سرمایه‌های میلیاردی از وضعیت زندگی مردم مستضعف جامعه با حقوق‌های زیر یک میلیون خبر ندارند. با این وضع رکود، تورم، گرانی، بیکاری و ورشکستگی کارخانه‌ها، این چه تدبیری است که برای رفع مشکلات جامعه هر روز از آزادسازی قیمت‌ها سخن می‌گویند! دولت قبل را به خاطر دو نرخی بنزین سرزنش می‌کردند و حالا خود سخن از 3 نرخی می‌گویند! با این حرف‌های نسنجیده خود به بی‌ثباتی جامعه دامن می‌زنند و آن‌گاه مشکل عمده را تحریم می‌دانند! (3421508) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۱:۱۴
آیا نباید کسی به قراردادهای نفتی که برای کشور مضر است نظارتی کند؟ آیا مجلس نباید نظارتی بر این قراردادها داشته باشد؟ آیا باید وقتی به این امور رسیدگی شود که این افراد رفته‌اند و کار از کار گذشته است. مگر قرارداد کرسنت در زمان آقای زنگنه بسته نشده بود؟ چرا مجلس به وی رای اعتماد داد که برخی از دست‌اندرکاران قرارداد کرسنت را در این وزارتخانه به مقام رسانده است و نتیجه‌اش این شده قراردادهای مخالف منافع نظام بسته می‌شود. (3421509) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۲:۰۷
در این چند سالی که دولت آقای روحانی روی کار آمده وضعیت مردم از هر جهت عقبگرد داشته است. چشم بستن دولت روی واقعیت‌های جامعه چیزی را عوض نخواهد کرد. رکود فعلی حاصل شعارهای فریبنده و رو راست نبودن با مردم است. (3421510) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۲۰:۰۶
این عقبگرد حاصل ده سال تحریم است. (3421771) (alef-13)
 
کارشناس علوم اقتصادی
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۲۲:۰۳
نه داداش بیشتر مردم از ده سال پیش صاحب خونه و ماشین و مغازه و رفاه شدند البته تا سال 1391 و شماها اگه تونستیدتا سال 1405 فقط تولید ناخالص داخلی را به اندازه تولید نا خالص داخلی سال 1390 برسانید به خدا در اون صورت بنده اعلام می کنم بعد این من یک اصلاح طلب هستم (3423531) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۳:۲۹
با وعده‌های آقای روحانی که سه سال است در سیاست تعامل‌گرای خود رعایت حال آمریکا را نموده به جای ره‌آوردی از رفاه و ارزانی و کاهش نرخ تورم، برعکس آنها به وقوع پیوسته که هیچ بلکه حتی امروز هفتم دی ماه هنوز حقوق آذرماه ما بازنشستگان آموزش و پرورش و دیگر بازنشستگان لشکری و کشوری پرداخت نشده است. (3421517) (alef-13)
 
حسين
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۵:۱۶
من بر روحاني، راي ندادم،اما نبايد نا حق كفت،روحاني با نفت 25دولار چكار كند،خزانه خاليست،درامدي نيست،هنوز تحريمها برداشته نشده،بخدا اكر بهترين اقتصادان دنيارا بياوريم ريس جمهور كنيم،باز نمي تواند با اين اوضاع، ،خيلي از دوستانم براي باطل كردن جواز كسب مغازه صف كشيدن، درامدي نيست،تحريم شوخي نيست،يونان بدون تحريم نابود شده، چه برسد ايران، (3421520) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۳۸:۵۷
فکر نمیکنید سیاست های عجیب و غریب ژنرال نفتی !!! دولت روحانی حداقل در پنجاه درصد این کاهش قیمت نفت موثر بوده است ؟؟ (3421808) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۶:۴۴:۴۰
ایراننفتی صادر نکرد و عملا در کاهش قیمت نفت ایران تاثیری نداره واقعا انصاف نیست ادم بیاد بگه ایران باعث کاهش قیمت نفت شده ما چاره ای نداریم که بعد از تحریمها دو سه برابر نفت بفروشیم و به سطح قبل تحریم برسبیم قیمت نفت پایینه و پولی هم نداریم. کاهش قیمت نفت ناشی از تولید نفت شیل و افزایش عرضه از سوی عربستان و کاهش تقاضا است. منصف باشیم تا باهامون منصفانه رفتار کنن بعدا (3422247) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۲:۰۶:۱۷
بفرمایید ژنرال کرسنت!!! (3425165) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۱۳:۳۳
اینکه وزیر نفت دولت تدبیر توانایی ندارد، اینکه وعده افزایش تولید نفت می دهد( دقیقا مثل عربستان) نتیجش میشه این... (3421905) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۱۴:۰۷
اره گفتی و منم باور کردم رای ندادی..... (3421906) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۱۵:۲۸
حالا جوش نزن 2 هفته دیگه مثلا برجام اجرا میشه ببینیم چی میشه (3421911) (alef-1)
 
SMAH1
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۰:۱۰
نکته ظریفی اشاره کردید!
یونان بدون تحریم نابود شد. به عبارت دیگر تحریم ها فقط یک کاتالیزور (در بهترین حالت) هستند و مشکل در جای دیگر است.شاید باید مدیریت عوض شود و دولت ها دست از «نشخوار کردن تئوری های اقتصادی غرب» برداند!
به قول یکی از دوستان : آزادی ای که بانکها در ایران دارند،بانکهای آمریکایی ندارند! (3422019) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۱۲:۴۲
آخه چرا دائم میگویید نفت 25 دلار !!!!!!!!!!!! آخه چرا نمگید آن موقع که نفت 110 دلار بود تحریمهای فلج کننده به همراه کارشکنی اقتصادی یک جناح خاص عملا تاثیر نفت 110 دلاری را خنثی میکرد. (3422049) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۶:۲۹:۲۱
داداش این ربطی به قیمت نفت نداره اتفاقا برای تولید و کسب و کار داخلی بهتر است ولی مسئله این است که این دولت 11 متغیر اقتصادی را به امان خدا رها کرده و فقط به تورم چسبیده و راحت ترین را ه کاهش تورم بدون اا متغیر دیگر این است که دولت پولی در داخل خرج نکند بخاطر همین بودجه سال آینده با محاسبه نرخ تورم از بودجه امسال هم پایین تره حتی اگر نفت 500 دلار هم بشه این دولت از ترس تورم ریالی اضافه وارد اقتصاد نمی کنه پس خواهشا در مسائل اقتصادی بدون اطلاع نظر ندید با هر رای اشتباه در گناه دیگران شریک هستید ومن الله التوفیق (3423538) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۰۸:۰۱
خیالی نیست چون تورم هرلحظه با سرعت نور پایین می اید.؟؟؟؟؟؟؟/ (3421529) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۱۴:۵۲
رشد اقتصادی بهار 94 معادل 7درهم درصد منفی است (3421549) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۱۷:۰۹
در دولت تدبیر خیلی از مسایل محرمانه است.چون ملت نامحرم است ودانستن فقط حق عده ای است که مدام به دروغ شعار میدهند دانستن حق مردم است.مثل باجهای هسته ای و..... (3421556) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۱۷:۵۲
بهار با گرونی در ارتباط هستش دولت چیزی نمی گه تا مردم یهویی رکب بخورند و پولشون بی ارزش بشه (3421558) (alef-13)
 
تئو
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۴۶:۲۳
جدا شعور مردم برای اینها اصلا جایگاهی ندارد
چه طور است با این سرعت که رو به جلو میرویم و هم رشد بالاست هم تورم به
منفی رسیده چند تن از این کارشناسان را به کشورهای دیگر صادر کرده کسب
درامد کنیم صادرات نیرو که تحریم نیست و با این کار روح برجام هم خوشحال
خواهد شد. (3421614) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۰۰:۳۹
کلید حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رییس جمهور دکتر حسن روحانی متاسفانه فضای کسب و کار و بازار رو قفل کرد . (3421633) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۳۴:۵۹
اره دیگه تحریم ها بازش کرده بود الان فقط قفل شده ... شما برو ببینم با نفت 25 دلاری چه طوری کشور اداره می کنی! (3421689) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۲۱:۱۰
مردم نیاز به گزارش ندارند و همه چیز را تمام قد ,حس و لمس میکنند. (3421670) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۲۲:۵۵
رکود و تورم شدید از سال 89 شروع شد و به نظر من منصفانه نیست که دولت روحانی را مقصر رکود بدانیم تورم هم که تا 10 درصد کاهش پیدا کرده. من به تیم اقتصادی دولت فعلی اعتقاد ندارم اما وعده های داده شده در نفت 90 دلاری داده شد الان نفت ایران بیست و چند دلار فروش میرود که کفاف هزینه های دولت را هم نمیدهد.(6 تا 7 دلار هم هزینه تولید در نظر بگیرید) ما انتقاد کننده های خوبی هستیم ولی به خودمون که میرسه کاری نمیکنیم مثلا همین الودگی هوا را ببینید کسی حاضر نیست اتومبیلش را در خانه برای چند روز نگه دارد تا شرایط نرمال شود همه با اتومبیل در خیابان هستند. اقتصاد هم همینه همه فکر می کنند دولت مقصر است و....اگر یک سوم نفت 140 دلاری ذخیره شده بود الان دولت با اون ذخایر کشور رو از رکود تا حدی خارج میکرد ولی وقتی دولت قبل با انبوهی از بدهی کشور را تحویل داده دولت کنونی چه میتواند بکند؟ رفع تحریمها بوده که انجام داده که اونم جناح مخالف دولت باهش موافق نیست(جناح مخالف دولت خودش به استقبال تحریمها میرفت جملاتی چون انقدر قطعنامه بدهید تا...در سال 85 بیان شده و...)
لذا با قیمت کنونی نفت هیچ دولتی کار دیگری نمیتواند بکند. اگر نفت در همین حد باشد رکود ایران چندین سال اداکه خواهد داشت.
دوستانی که انتقاد دارند بفرمایند دولت چه کاری باید بکند که انجام نداده؟
راه حل عملی(نه شعاری) شما چیست؟ اگر راه حلی دارید با ذکر اینکه این راه حل اینقدر تولید ناخالص داخلی را بالا میبرد بیان بفرمایید.
به نظر من منصفانه نیست فقط از یک نفر انتقاد کنیم باید بگوییم این راه هم بود که شما نرفتی یا نمیروی و... (3421780) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۱۴:۳۱
اگر كشور داراي نظم باشد و داراي يك برنامه نظامند و يكپارچه دليل نمي شود اگر روزي نفت 110 دلار شد تمام بودجه كشور براساس 110 دلار چيده شود و تمام درآمد ها حيف و ميل شود و روزي كه نفت ارزان شده كشور با مشكل مالي روبرو شود پس برنامه ريزي چه معنايي پيدا مي كند و متاسفانه در تمامي حالتها فرقي به حال ملت نميكند. مگر در قبل از اين دوران كه نفت كمتر از 40 دلار بود نيز كشور اين مشكلات را داشت (3421907) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۶:۵۸:۱۱
این اقدام شده بود اما حساب ذخبره ارزی در اوج قیمت نفت منفی و بدهکار شد شما جستجو کن حساب ذخیره ارزی منفی و بدهکار است و خبرهاش رو بخون. قرار بود اضافه اش به حساب ذخیره ریخته بشه اما بین 600 تا 800 میلیارد گم شده و کسی جوابگو نیست. الان نفت ایران زیر 30 دلاره که حدود یک چهارمش هم هزینه تولیدشه و عملا ده بیست دلاری دست دولت رو میگیره حالا شما مقایسه کنید این 20 دلار رو با نفت 140 دلاری! علاوه بر اینکه قیمت یک هفتم کاهش یافته تعداد بشکه های نفتی که ایران میفروشه هم در حد یک چهارم قبل رسیده یعنی عملا درامد دولت بیست تا سی برابر کم شده. انصاف خیلی خوبه چه میشه گفت؟ چه راه حلی میشه ارائه داد؟ کاری از دست ما ساخته نیست. کسی نمیتونه کاری بذای ایران بکنه این رکود قطعا اددامه خواهد داشت و تا نفت به 60 تا 70 دلار نرسه برنامه همینه (3422268) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۱۹:۱۱
کشور نفت فروش کجا یارای مقابله با امریکا را دارد؟ کسانی که میگویند سیاست تعامل بد است بدانند که ان حرفهای دوستان برای زمانی بود که نفت میفرختند 100 دلار و جیبها انباشته از دلار بود و اقایان به فکر مدیریت جهانی افتادند ولی حالا دیگر نفت 30 دلار است . مساله سر اینست که اقتصاد اروپا به خاطر نفت گران کمی به زحمت افتاده بود و برخی کشورهایی نفت فروش میخواستند به قول خودشان جهاد امپریالیستی راه بیاندازند غافل از اینکه نمیدانستند که این امپریالسم چه خوابی برای انها دیده است . با تشکر (3421920) (alef-1)
 
محمد حسین
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۴:۲۵:۲۱
هیچ قفل دری با کلید جناب آقای روحانی به این زودیها باز نخواهد شد بلکه درهای باز هم یواش یواش بسته میشن. (3421935) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۲۲:۴۶
وقتی قیمت انرژی جهانی یک پنجم شده ودر نتیجه تورم جهانی منفی است تورم تک رقمی هم معنا ندارد چه رسد به تورم دو رقمی (3422077) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۴۶:۳۴
اقتصاد بي نفت هم نشد. مشکل اينجاست شرکتها در حال ورشکستکي هستند چطور دولت مي خواهد ماليات بگيرد؟ ديگخ کم کم بحران از کارخانه ها به شرکتهاي اويزون دولت مي رسه تا کمي مردم رو درک کنند (3422118) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۳:۴۱
یارانه پردرآمدها رو قطع کنه (3423070) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۶:۵۱
از اموال غارتی مردم یاران در این سالها چه مقدارش از مفسدان اقتصادی پس گرفته شده؟! از آنها که ارز دولتی را ازاد می فروختند یا بودجه ها را در حساب شخصی ریختند یا اموال و کارخانه ها را فروختند و خوردند وبردند.... (3423282) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۹:۰۶:۲۴
اوضاع خرابه داداشام (3427286) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.