نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 137943
اندر احوالات اساتید طرح سربازی
حسین خسروانی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۵۷
بنده یکی از اعضاء هیئت علمی طرح سربازی هستم. دو ماه قبل دوره ضرورت بنده تمام شده و طبق روال گذشته و بر اساس متن قانون باید کارت پایان خدمت صادر می ‌شد. حدود یک ماه قبل اعلام شد که اسم بنده برای عمره اساتید (شرکت کننده در طرح ضیافت) درآمده و باید مدارکم را تا ۶ دی ماه ارسال کنم. من انتظار داشتم که کارت پایان خدمتم آماده باشد و در اختیار دانشگاه باشد، لیکن نبود و شایعاتی هم مبنی بر عدم صدور کارت تا پایان دوره تعهد ۴ ساله به گوش می رسید. تا یکی دو هفته اصلا نمی دانستم که چگونه باید مجوز خروج بگیرم، آیا باید منتظر کارت پایان خدمت باشم یا فرایند دیگری باید طی شود؟ متاسفانه کارگزینی دانشگاه، ستاد عمره دانشجویی، و چند مرجع دیگر هم که تلفنی صحبت کردم، اطلاعی نداشتند که تکلیف بنده و چند هزار عضو هیات علمی طرح سربازی امثال بنده چیست. به هر تقدیر یکی از همکاران که به نیروی انسانی سپاه تهران مراجعه کرده بود گفت باید مثل سربازانی که دوره ضرورتشان تمام نشده فرایند ۷ خان مجوز خروج طی شود. فرایندی که سه روز وقتم و یک ماه فکرم را مشغول کرد و به قول مسئول حفاظت سپاه، اگر دوباره کلاهم در سپاه بیفتد، سراغش را نخواهم گرفت.
زمانی که به مرکز عملیات نیروی انسانی سپاه تهران مراجعه کردم متوجه نامه ای شدم که از ۲۵ آبان ۹۰ ابلاغ شده، که تقریبا مصادف با تاریخی است که دوره ضرورت ما تمام شده است:

تاریخ ۹۰/۷/۲۵ شماره ۲۳/۱/۴۰۲/۷۰/۱
از سازمان وظیفه ناجا، معاونت قوانین و مقررات
به ستاد کل نیروهای مسلح - معاونت نیروی انسانی - اداره منابع انسانی
موضوع: متعهدین به مراکز غیر نظامی ( هیات عملی )
محتوای نامه به طور مختصر: از این پس صدور کارت پایان خدمت اعضاء هیات علمی سربازی صرفا پس از پایان تعهد امکان پذیر است و تحت هیچ شرایطی امکان صدور کارت برای متقاضی وجود ندارد.
این در حالیست که مطابق تبصره ۲ از ماده ۱ قانون نحوه تأمين هيأت علمي مورد نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور مصوب مجلس شورای اسلامی (که در ادامه می‌آید) یگان آموزش دهنده باید پس از طی دوره ضرورت (۱۵ ماه پس از شروع آموزش اجباری ۱۵/۵/۱۳۸۹ یعنی ۱۵/۸/۱۳۹۰) کارت پایان خدمت را صادر نموده و به وزارتخانه مربوطه ارسال نماید. طی مفاد دیگر قانون اعضاء هیئت علمی مشمول در موارد ذکر شده در قانون می‌توانند با سپردن وثیقه کارت را دریافت و سپس بازگردانند.

قانون نحوه تأمين هيأت علمي مورد نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور مصوب مجلس شورای اسلامی
ماده ۱ – كليه افرادي كه به عنوان عضو هيأت علمي در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي وتحقيقاتي كشور به كار مشغول مي شوند مي توانند خدمت نظام وظيفه وساير خدمات قانوني را در دانشگاهها يا مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي مربوط انجام دهند.
تبصره ۱- حقوق و مزاياي اعضاي هيأت علمي موضوع اين قانون در صورتي كه در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي خدمت نمايند پس از طي دوره آموزش نظامي همانند ساير اعضاي هيأت علمي محاسبه و از محل اعتبارات مؤسسه مربوط قابل پرداخت خواهد بود. دانشگاهها و مراكز آموزش عالي واقع در شهرستانهاي غير مركز استان در استفاده از اين نيروها از اولويت برخوردارند.
تبصره ۲ - هرگونه خدمت اوليه اعضاي هيأت علمي مشمول اين قانون از قبيل حضور داوطلبانه در جبهه، طرح دانشجويي اعزام به جبهه و خدمت سربازي در پادگانهاي نظامي در احتساب دوره ضرورت منظور مي‏گردد. خدماتي كه مشمول، قبل از شروع دوره آموزش نظامي در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي وتحقيقاتي انجام مي‏دهد درمدت تعهدي كه به دانشگاه‏يامؤسسه متبوع خوددارد،احتساب مي‏گردد. قرارگاه ستاد نيروي آموزش دهنده مكلف است در پايان دوره ضرورت، حسب گواهي وزارتخانه مربوط، كارت پايان خدمت دوره ضرورت را صادر و به وزارتخانه مربوطه ارسال نمايد.
ماده ۲- هر سال حداكثر ۳۰ درصد از فارغ التحصيلان رشته‏هاي گروه پزشكي و دامپزشكي قبل از انجام خدمت نظام وظيفه و يا ساير خدمات قانوني مي توانند تا كسب تخصص در يكي از رشته هاي مورد نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي ادامة تحصيل دهند.
تبصره ۱- براي داوطلبان رشته هاي هوشبري وعلوم پايه پزشكي و نيز براي بانوان در رشته جراحي زنان ومامائي محدويت فوق ملحوظ نخواهد شد.
تبصره ۲- اجراي مواد ۱ و ۲ مشروط به آسيب نديدن آمادگي رزمي به تشخيص شوراي عالي دفاع مي باشد

سوال اساسی این است که آیا این تصمیم نباید به تصویب مجلس برسد؟ تکلیف قانون قبلی که در مجلس تصویب شده است چیست؟ و این سخت گیری برای چیست؟ آیا سوء استفاده احتمالی یکی دو نفر باید به مدت بیش از ۲ سال اعضای طرح سربازی را برای خارج رفتن زمین‌گیر کند؟ این یعنی محرومیت از شرکت در کنفرانسهای معتبر خارجی، یعنی محرومیت از سفرهای زیارتی و احتمالا بدبین شدن عده‌ای از نخبگان کشور به نظام، بدبین شدن به خدمت در این کشور و انگیزه ای برای ترک میهن.
 
نوري نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۳:۳۷
با عرض ادب و احترام
با مطالب فوق كاملا موافق هستم . اميدوارم كه مسئولان محترم توجه بيشتري به اين موضوع داشته باشند .
هيئت علمي (589566) (moderator19)
 
ع روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۳:۵۷:۰۵
کاملا موافق هستیم، متاسفانه من هم این مشکل را داشتم، امیدواریم این موضوع هر چه سریعتر حل شود. (589991) (moderator19)
 
الف ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۳:۵۸:۱۸
امیدوارم مسولین محترم گوش شنوا داشته باشند (589994) (moderator19)
 
محمد رضا بزرگمهر
United States
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۲:۳۱:۰۷
با سلام
با مطاب فوق کاملا موافقم. مگر قبل از این که کارت پایان خدمت اساتید پس از دوران ضرورت با آنها واگذار شده سوء استفاده و مشکلی ایجاد شده است که تفسیر نیروهای مسلح تغییر کرده است آیا این تصمیم اثر مثبتی خواهد داشت یا فقط عده ای را ناراضی خواهد کرد. لطفا در صورت وجود اثرات مثبت تصمیم ارایه شود تا خود به خود مساله پیگیری ها نیز حذف گردد.

با تشکر از سایت وزین الف (589817) (moderator19)
 
امریه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۲:۳۹:۵۴
سلام

واقعا با این بخشنامه جدید مشکلات زیادی برای همه اساتید به وجود می آید. (589844) (moderator19)
 
هیئت علمی
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۲:۴۹:۳۵
با عرض سلام
در تایید مطالب فوق از مسئولان تقاضا دارم که روند صدور کارت پایان خدمت و خروج هیئت علمی مشمولین جهت شرکت در کنفرانس های علمی و سفر های زیارتی رو کوتاهتر کنند.
هیئت علمی (589865) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۳:۰۸:۵۷
سلام
من هم موافقم . لطفا یکی صدای اساتید بشنوه. من میدونم هنوز یکی هست که از ما حمایت کنه. با تشکر (589899) (moderator19)
 
م س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۳:۵۹:۲۰
لطفا به نظرات ما که موافق با این موضوع هستیم توجه شود (590000) (moderator19)
 
ع ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۴:۰۱:۳۷
با سلام اینجانب نیز با این بحث کاملا موافق هستم، لطفا مسئولین محترم توجه خاصی به این موضوع داشته باشند (590005) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۸:۰۴:۵۳
سلام من هم مثل شما هستم. شما با مراجعه به دیوان عدالت تقاضای ابطال بخشنامه بدلیل خلاف قانون بودن آن بکنید. مطئن باشید دیوان عدالت رای می دهد. (590463) (moderator19)
 
ه گ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۴ ۱۹:۱۸:۴۳
باعرض سلام
بنده نیز از این امر حمایت کرده و آن را تایید میکنم. امیدوارم مسئولین به فکر حل مشکل ما باشند. (590550) (moderator19)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۵ ۰۱:۳۲:۱۲
امیدوارم آقای توکلی این موضوع را در مجلس بررسی کنند (590990) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۵ ۱۹:۳۶:۲۳
جناب آقای توکلی و سایت محترم الف این مشکل خیلی از اساتید دانشگاه هست که امیدواریم با پیگیری شما هر چه سریعتر برطرف گردد. (592042) (moderator19)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۵ ۲۱:۰۴:۱۰
من هم دچار چنین مشکلی شده ام. واقعا جای تاسف دارد تاسف بسیار!!!!!! (592152) (moderator19)
 
علياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۷ ۰۰:۱۰:۰۲
اميدوارم اين صداها به يه جايي برسه! (593583) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۷ ۰۶:۳۵:۴۱
با سلام و آرزوی سلامتی برای مسئولینی که این تصمیم مشکل ساز را گرفته اند، لطفا در این مورد تجدید نظر نمایید، با تشکر (593704) (moderator19)
 
م-ز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۷ ۰۹:۱۳:۵۹
با عرض سلام
مطلب فوق كاملاً از طرف اينجانب مورد تاييد است، اميد است مسئولان بر اساس قانون عمل كرده و مشكلات فكري ما را كاهش دهند تا ما بتوانيم رسالت اصلي خود را كه همانا توليد و ترويج علم است بهتر از هميشه انجام دهيم. (593838) (moderator19)
 
حسین دستخوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۷ ۱۱:۴۰:۴۱
با سلام
مطالب فوق کاملا صحیح هستند و تصمیم خرق الساعه گرفته شده در این رابطه، تنها به بدبینی اعضای هیئت علمی و ایجاد مشکل برای آن ها در انجام کار های علمیشان منجر خواهد شد. (594078) (moderator19)
 
احمد.ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۷ ۱۸:۵۷:۳۶
با سلام
من هم به عنوان یک عضو هیئت علمی الان یکی دو ماهی میشه که تمام فکر و ذهنم درگیر شده. تازه مهمتر اینکه گفتند بعد از اتمام دوره تعهد با دانشگاه قطع ارتباط میشید. ما از همه مسئولینی که میتونن کاری بکنن واقعا انتظار داریم به فکر ما باشند. تا با امیدواری بیشتری بتونیم در راستای آموزش و تربیت فرزندان این مرز و بوم قدمی برداریم.

ای که دستت میرسد کاری بکن!!!!!!!!!! (594890) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۸ ۱۲:۴۴:۳۴
واقعا این نوع سختگیری های بدون تدبیر باعث آزار یکی از نجیب ترین قشرهای جامعه می شود. (595976) (moderator19)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۱۹ ۲۰:۳۷:۱۴
بنام خدا
این مشکل برای اینجانب هم بوجود آمده است. متاسفانه سازمان وظیفه عمومی با انجام اینکار کلیه اعضائ هیئت عملی را با مشکل مواجه کرده اند. با این اقدام یک مسافرت علمی برای اساتید دانشگاه امکان پذیر نیست. (598802) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۰-۱۹ ۲۲:۳۸:۱۶
با سلام
ضمن تائید مطالب فوق خواهشمند است که مسئولین هر چه سریعتر به حل این مشکل بپردازند (598919) (moderator19)
 
ali
۱۳۹۰-۱۰-۱۹ ۲۳:۱۶:۰۰
واقعاً حق كساني كه بعد از يك عمر تلاش و مشقت دكترا گرفتند اينه؟؟ چرا كساني كه قانون وضع مي كنن از مدارج بالاي تحصيلي انتخاب نمي شن تا همه جوانب رو در نظر بگيرن؟؟؟؟ (598948) (moderator19)
 
رحمتی
۱۳۹۰-۱۰-۲۰ ۲۰:۳۶:۳۸
با سلام خدمت اساتید بزرگوار، امیدوارم مشکل بزودی حل شود. (600386) (moderator19)
 
ایمان نظری
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۴ ۰۰:۳۲:۰۱
با سلام
در روزگاری که هر کس به راحتی به هر جایی که تمایل دارد می رود و با وسایل ارتباط جمعی مختلف امکان ارتباط دارد فقط خروج اعضاء هیئت علمی مشکل دارد و بایستی از آن جلوگیری کرد. (604461) (moderator19)
 
همرزم
۱۳۹۰-۱۰-۲۴ ۱۸:۱۱:۵۱
با سلام
كاملا و دقيقا موافق برادران همرزم هستم. پيروزي از آن ايران اسلامي است (605023) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۲۱:۵۵:۱۲
بنده هم مشكل مشابهي دارم . اگر دوره ضرورت ما تمام شده كه رسما سرباز نيستيم حالا چرا بايد كارت توقيف بشه معلوم نيست.
متاسفانه در حال حاضر دوستان سپان نيز دچار مشكل شده اند روزي چند ده نفر براي صدور گواهي پايان دوره ضرورت و به مناسبات مختلف مراجعه ميكنند و انها نيز مجبورند نامه صادر كنن و خود شاكي هستند معلوم نيست نيروي انتظامي به چه مناسبتي چنين مواردي را ابلاغ ميكند كه البته از ان سيستم فشل اين بعيد نيست!! (614284) (alef-11)
 
هیئت علمی طرح سربازی
۱۳۹۰-۱۱-۲۰ ۲۳:۵۷:۵۸
مشکلی که عنوان شده کاملا صحت دارد و دغدغه بسیاری برای اعضای هیئت علمی فراهم کرده است. از آقای توکلی یا هر نماینده مجلسی می خواهم به این بخشنامه که کاملا قانون مصوب مجلس را لغو می نماید اعتراض نموده و شرایط را برای بازگشت به وضعیت قبلی فراهم نماید (649990) (moderator22)
 
هیئت علمی طرح سربازی
۱۳۹۰-۱۱-۲۶ ۱۹:۳۳:۴۸
واقعاً که خیلی جالبه. مجلس یه قانون تصویب کرده و تعدادی از اعضا هیئت علمی طبق اون قانون جذب دانشگاهها شدند بعد خودسرانه با یه بخشنامه مهمترین قسمت این قانون که زمان صدور کارت پایان خدمته به راحتی توسط نظام وظیفه لغو میشه. عاجزانه نمایندگان مهترم مجلس بویژه جناب اقای دکتر توکلی تقاضا داریم به این مهم رسیدگی کنند. (659919) (alef-15)
 
هیات علمی طرح سربازی
۱۳۹۱-۰۲-۱۸ ۱۲:۳۰:۴۳
این مشکل را به مشکل جدیدی باید اضافه کرد.
حقوق طرح سربازی دانشگاه ما را قطع کرده اند!!!
به علت اینکه در قانون نیروهای خدمت وظیه امریه نوشته شده که حقوق همه سربازها باید یکسان باشد. (یعنی برای فوق لیسانس 150 و برای دکتری 200 هزار تومان)! (772671) (moderator18)
 
ایرانی
۱۳۹۱-۰۲-۳۱ ۱۱:۲۲:۰۸
الان حقوق هیات علمی طرح سربازی چقدر است؟
آیا کسی در این زمینه اطلاعی دارد؟ (794303) (moderator18)
 
اسلامی
۱۳۹۱-۱۰-۰۷ ۱۴:۲۲:۳۵
لطفا بگید، الان جقوق هیات علمی طرح سربازی چقدره؟ (1063291) (alef-7)
 
داود
۱۳۹۲-۱۰-۰۳ ۱۹:۴۷:۱۵
این مطلب که درسته است
مشکل دیگه حقوق طرح سربازی است الان دانشگاه هی هست که 300 تومن میده دانشگاهی هست که 500 تومن میده دانشگاهی هست که 800 تومن میده و دانشگاهی هست که یک میلیون و نه صد داره میده خدایا بی عدالتی چقدر وقتی خودشون اینجوری طا می کنه با مردم
من نمی دونم کی از حقوق ماهه بد بخت دفاع می کنه (1862467) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۲-۰۵ ۲۰:۰۱:۵۳
بله واقعا این نظر برای تمامی اعضای هیئت علمی طرح سربازای هستش امیدوارو به گوش مسئولین برسه (1993410) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.