نظر منتشر شده
۷۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 182745
مدارس ایرانی خارج کشور در جذب دانش آموز ناموفق بوده اند
مجید عزیزی، 9 فروردین 92
تاریخ انتشار : جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۱
مدارس ایران در خارج از کشور می توانند با حمایت خانواده های کارمندان مامور دولت، خانواده هایی که به صورت موقت به خارج از کشور عزیمت می نمایند و یا دوست داران سیستم اموزشی ایران زمینه ساز تحکیم و ترویج فرهنگ وزبان ایران اسلامی در بین ایرانیان مقیم خارج وحتی سایر اقوام وملل نیز باشند، که متاسفانه به دلیل چالش های عدیده نتوانسته اند ماموریتهای اساسی خود را به عرصه ظهور برساند وعلی رغم هزینه میلیونها دلار در سال تامین کننده نظر ایرانیان ومسئولان محترم نظام جمهوری اسلامی نیستند.

در این مقاله قصد داریم موارد چالشی و حتی چند پیشنهاد جهت بهتر شدن وضعیت این مدارس را ارائه نماییم .
این مدارس در کلیه کشورهای خارجی با استاندارد آموزشی وزارت آموزش و پرورش ایران اداره می شود، استانداردی که هیچگونه انعطاف، نواوری و خلاقیت را در خارج از مرزهای کشور، در مقایسه با دهها استاندارد موجود در کشورهای دیگر نداشته و به هیچ عنوان قابل رقابت با آنها نیست .

همچنین تکنولوژی و امکانات این مدارس در بسیاری از کشورها بسیار پایین تر از استانداردهای روز دنیا به ویژه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نظیر مالزی، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

نیروهای اعزامی آموزش و پرورش به این مدارس ویژگی و مهارت های لازم تدریس در این مدارس را ندارند. این عوامل و عوامل دیگر باعث می شود ایرانیان مهاجر در کشورهای خارجی و صد البته غیر ایرانیان آن کشورها استقبال مطلوبی از این مدارس نداشته باشند. گواه دیگر بی کیفیتی این مدارس نظام آموزش عالی کشور در سهمیه کنکور مدارس ایران در خارج از کشور است که سهمیه مناطق محروم محاسبه می شود چرا که همگان پذیرفته اند که مدارس ایران در خارج از کشور در سطح مدارس بدون امکانات مناطق محروم هستند. اگر هر کدام از ما کوچکترین امکاناتی داشته باشیم حاضریم فرزند خود را در مدرسه مناطق محروم ثبت نام کنیم؟

همین عوامل باعث می شود که از صدها هزار دانش اموز مهاجر ایرانی شاید کمتر از ۱۰% به مدارس ایرانی روی آورند و بیشتر میل به حضور در مدارس خارجی داشته باشند. جهت اطلاع والدین در پاره ای ازکشورها حاضرند برای ثبت نام فرندانشان دریک سال تحصیلی بیش از ۳۰ میلیون تومان پرداخت نمایند اما حاضر به حضور فرزندانشان در مدارس ایرانی خارج از کشور نیستند.

آیا در شرایطی که کشورهای مختلف دنیا از طریق توسعه استانداردهای آموزشی به شکل غیرمحسوس درحال توسعه فرهنگ و ارزشهای خود به سایر ملل بوده و سالانه میلیونها دلار درآمد برای خود کسب می کنند و آموزش را به عنوان یک صنعت درکنار سایر صنایع درآمدزا برای کشور خود مورد توجه قرار می دهند، زمان ان نرسیده تا مسئولان آموزش و پرورش با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در تاکید به اهمیت و توجه به این مدارس اقدامات اساسی و زیربنایی نمایند؟

پیشنهادات:
۱- استانداردهای آموزشی ایران در خارج از کشور از نظر مواد و محتوا با انعطاف بیشتر ارائه گردد.
۲- به جای توسعه کمی به فکر توسعه کیفی مدارس باشیم.
۳- رویکرد اصل ۴۴ قانون اساسی در توسعه کمی وکیفی این مدارس مورد غفلت قرار نگیرد. (البته با تاسف، در چندسال گذشته برخورد سلیقه ای مسئولان آموزش و پرورش در اجرای این اصل در آموزش و پرورش چالشی جدی ایجاد شده است)
۴- آموزش زبان فارسی، تاریخ و فرهنگ ایرانی و زبان انگلیسی خارج از کشور با استاندارد و شیوه های مدرن تر مورد توجه قرار گیرد.
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۲۵:۵۱
مدارس ايراني خارج از كشور نيز ؛ يكي از ده ها طرح بي خاصيت دولتي است . (1208291) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۲:۰۶:۰۳
یک یا چند موفق نام ببرید! (1208327) (alef-7)
 
آریابان
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۲۳:۲۸:۴۵
من طی سال های متوالی شاهد روند شکل گیری و تامین نیروی آموزشی چند عدد از این مدارس در چند نقطۀ دنیا بوده ام و در مجموع وجوه مشترکی را در همۀ آنها مشاهده کرده ام :
- یکم آنکه در تمامی موارد ، ذوج فرهنگی تشکیل می شد از یک " آقای مدیر کل " سابق و یا " آقای مدیر" سابق ، که حتی گهگاه مدعی بودند که در دو شیفت صبح و عصر مدرسه چند هزار!!! دانش آموز را به خوبی مدیریت می کردند ؛
جالب آنکه در تمامی این موارد ، رشته ای که این رجال سابق !!!! تدریس می کردند ، غیر کلیدی بود و والدین بچه ها تشخیص و ترجیح می دادند (به دلیلی که بعدا عرض می شود) خودشان این وظیفه را عهده دار شوند ؛
- دوم آنکه چون اصولا تدریس دروس ریاضی – فیزیک توسط " خانم فرهنگی " انجام می شد ، طبیعیست که بنا به دلایل متعدد از مشکلات خانه داری و بچه داری گرفته تا عدم امنیت کشور متوقف- فیه و.....، تشکیل کلاس های فوق العاده و تقویتی در غیر ساعات موظف ، عملا غیر ممکن بود ؛
- در 4 موردی که من تجربه کردم ، 4 ذوج فرهنگی ، از بخش ها و شهرستان های بسیار کوچک و دور افتاده به مدارس خارج از کشور اعزام شده بودند و بنابراین مشکل لهجه های آنها در حدی بود که در دروس علوم انسانی ( یعنی رشتۀ مورد تدریس آقایان مدرس ) ، خود والدین این امر را به عهده می گرفتند ؛
- وجود فرزندان متعدد ذوج فرهنگی ، چه در سن کلاسی و چه در سنین غیر مدرسه ای
- مشکلات عدم تحمل فرهنگ کشور خارجی ،
- ........
کوتاه سخن آنکه با توجه به شمار بسیار بالائی از زن و شوهران فرهنگی که هریک در رشته ای مناسب ، متفاوت و مورد نیاز تدریس می کنند جا دارد که فقط و فقط به اعزام ذوج های فرهنگی نخبه و بسیار شایسته اقدام شود ( نه یک مدیر کل و مدیر مدرسه ) زیرا :
از سوئی تدریس چندین پایه به تعدادی دانش آموز به طور همزمان ، فقط و فقط از آموزگاران و دبیران بسیار مجرب و حاذق بر می آید و نه مدرسان معمولی ( حتی در رشته تعریف شده ) ؛
از دیگر سوی این مأموریت می تواند به سان یک قدردانی اندک از یک ذوج متبحر که عمری را در راه دانش-افزائی فرزندان این مرز و بوم سپری کرده اند به کارگرفته شود ؛
ناگفته پیداست چون دورنما و هدفی گرانسنگ همچون معجزه آفرینی برای آشنا ساختن ، پرورش و بالنده ساختن کودکان ایرانی دور از مام میهن در بین است ، باید از همه توان تدریسی موجود آموزشگران شایسته و توانای کشور ایران استفاده شود و در این مهم ، نگرش ها و انگیزه های غیر انسانی (همچون قوم-و-خویش سالاری ، سفارشات ، روابط ، بده - بستان ها و......) و حتی ملاحظات انسانی (همچون معالجۀ بیماری صعب العلاج یکی از معلمان و یا فرزندان آنان در خارج از کشور) بدون هرگونه تردیدی خیانتیست بزرگ ، به آن آرمان سترگ پاسداری از فرهنگ گرانسنگ ایرانی و زبان فارسی و طبعا سد بزرگیست در راه درخشان ایرانی نگهداشتن کودکان ایرانی ، در دیاری دور از این مرز و بوم پدری خود ؛ (1209940) (alef-10)
 
معلمی در غربت
Azerbaijan
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۰۱:۴۸:۲۱
گذشت 7و8 ما ه وزندگی باخانواده در خارج بامخارج بسیار بالا بدون دریافت حقوق در این مدت قابل تصور نمی باشد چگونه از معلم انتظار کیفیت باید داشت البته معلمان شریف با وجود این مشکلات هیچگاه از تدریس و کلاس خود کم نگذاشته و نخواهند گذاشت (1210022) (alef-10)
 
معلمی اعزامی
Azerbaijan
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۰۲:۲۱:۱۰
بعضی از موارد مطروحه ممکن است صحت داشته باشد که در کار تدریس و تعلیم و تربیت عوامل متعددی از جمله خانواده امکانات جامعه و معلم و....دخالت دارند نگارنده مقاله بهتر بود عوامل درا دسته بندی کرده و نتیجه گیری نماید آنگاه سهم هر کدام مشخص می شد و درباره برخی موارد و بعضی ااظهار نظر ها باید بیشتر تامل کرده و بیشتر تقوا پیشه کرد ذر خصوص گزینش معلمان همین گونه است این معلمان از هقت خوان آرمون کتبی و تخصصی و مصااحبه علمی و شخصیتی وگرینش و استعلام های متعدد می گذرند و از بین ده ها هزار نفر چندصد واجد شرایط می شوند (1210040) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۰۱:۲۲:۴۳
من اگر خودم بچه داشتم به هیچ وجه بچه خود را در این مدارس نمی گذاشتم چون کم از این مدارس زجر کشیدم کلاس چهارم به خاطر بلد نبودن جدول ضرب سری9 معلم نه چندان محترم ما من و چند بچه دور مدرسه با یک پلاکارد چرخواند و یک هفته در کلاس پایه سوم نشاند تا درس عبرت بشود برای من و بقیه جالب اینکه هنوز که هنوز من سری 9 جدول ضرب خوب حفظ نیستم؟! این مشکل چی است؟! من یا یک آموزش و پرورش بد؟! (1217333) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۲۷:۵۷
با توجه به بحران اقتصادي حاكم بر كشورمان ، اين طرح هاي كذايي هزينه بر ، بايد هر چه سريعتر تعطيل شود . (1208295) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۳:۳۲:۴۰
مدارس ایرانی خارج کشور در جذب دانش آموز ناموفق بوده اند.
خوب الان بیایید فرض کنیم مدارس خارج از کشور موفقند.
برای چه کسانی و چه قشری و چند درصد مردم ایران ؟
مدارس داخلی هم در کشتن دانش آموزان در انواع اردوها و جزغاله کردن آنها در مدارس غیر استاندارد موفقند. (1208411) (alef-7)
 
عبدالله
Poland
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۲۹:۵۵
جناب خود شما اگر فرزند دانش اموز داشتید و مجبور بودید که دو سه سال خارج از کشور کار و زندگی کنید باز هم خیلی سریع دستور به تعطیلی میدادید؟ (1208484) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۳:۴۲
بله!
بچمو میزاشتم یه مدرسه با نظام اموزشی همون کشور ،این طوری کمتر عذاب وجدان داشتم (1209189) (alef-10)
 
مبتكر طرح هاي مثمر ثمر
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۳۵:۱۴
تمام اين مدارس در خارج از كشور بايد فروخته شود و درآمد حاصل از فروش اين مدارس ، صرف سير كردن شكم مردم داخل كشورمان شود . (1208298) (alef-7)
 
گیتی
United States
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۲:۰۹:۱۷
این مدارس به دلیل این که افراد مشغول به کار در ان ها ازنور چشمی هستند وبه اتفاق خانواده در خارج از کشورزندگی می کنند وحقوق انان با دلار وپوند ویورو پرداخت می شود تعطیل نمی شود .خلاص. (1208331) (alef-7)
 
عبدالله
Poland
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۳۱:۳۰
متاسفانه با بی اطلاعی کامل اظهار نظر کردید آقا! (1208486) (alef-7)
 
حسن
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۷:۴۵:۲۴
موافق می باشم (1209157) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۹:۲۴:۳۸
شما که اطلاعات جامع دارید بفرمایید!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1209190) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۲:۲۷:۳۸
ساخت و تجهیز مدارس داخل. بخاری ها نفتی و گازی و چکه ای و ... باید جمع بشن. (1208354) (alef-7)
 
معلم
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۳۷:۰۰
مدارس ايراني خارج از كشور ، صرفا" جنبه تبليغاتي داشته و فاقد كارايي لازم است . (1208301) (alef-7)
 
بهت زده
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۵:۱۳:۲۹
در عوض در داخل ، دانش آموزان خارجی اعم از افغانی و..... که تعدادشون هم هی رو به افزایش گذاشته ، به نحو احسن از امکانات آموزشی یارانه ای ایرانیان برخوردار می شوند و در آخرش هم کماکان خارجیند و ....... !!!!! (1208523) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۴۲:۱۸
مدارس ايراني خارج از كشور چه خاصيتي داره ؟!!!!!!!!!!!!!!!!! (1208305) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۴۶:۰۹
به فکر دانش آموزان داخل کشور باشید بیرون پیش کش (1208308) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۱:۵۲:۳۰
عمده ترین مشکل آنها زبان فارسی می باشد چون در داخل انتخاب دیگری وجود ندارد ولی آنهائیکه در خارجند براحتی می توانند از این امتیاز استفاده نمایند (1208313) (alef-7)
 
علی
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۲:۲۱:۲۶
اطلاع رسانی در این زمینه در خود آموزش وپرورش کم می باشد (1208346) (alef-7)
 
معلم مدارس خارج از کشور
Germany
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۲:۲۸:۱۳
بنده به عنوان یکی از معلمین اعزامی به این مدارس ضمن تایید بخشی از مطالب بالا ، باید جهت اطلاع به عرض برسانم که ما رو با گرفتن آزمون کتبی و مصاحبه و ... به این مدارس اعزام کردند ولی ای کاش هرگز نمی اومدیم چرا که الان دقیقا هفت ماهه که حقوق ما رو نداند و با انواع مشکلات معیشتی در شهر و کشوری غریب مواجه هستیم و این در حالیه که حقوق سایر کارکنان اعزامی از سایر ارگانها به طور دقیق و به موقع پرداخت میشه
مطلب مهم اینکه اینجانب در داخل کشور به مراتب مفید فایده تر بودم تا در خارج
از هر لحاظ که فکرش رو میکنم دست زدن به این کار اشتباه محض بود و مدیون خانواده خود شدم
خلاصه اینکه تبعیض و بی عدالتی رو با تمام وجود احساس کردیم و واقعا درمانده شدیم و با این وضعیت مسئولین بی تدبیری که ما رو به این روز گرفتار کردند به خدا واگذار میکنیم
از تمامی دانش آموزان خوبم در ایران که توفیق با اونها بودن رو از خودمون سلب کردیم حلالیت می طلبم چرا که این ماموریت نه به درد دنیای ما خورد و نه به درد عقبایمان
از سایت محترم الف نیز خواهشمندم موضوع رو به طور جدی پیگیری نمایند (1208355) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۲۲:۳۱:۳۹
كاملا درست است منم معلم خارج كشور بودم تبعيض بين معلمين و ساير كارمندان خيلي زياد و ازار دهنده است (1208851) (alef-10)
 
نسل دوم
United Kingdom
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۲۳:۲۳:۴۹
نگفتی کدوم کشور بودی؟!!!!! (1208903) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۱:۱۳
پاكستان (1209218) (alef-10)
 
رابین هود
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۳:۳۳:۲۲
ببخشید بخاری هاشون هم نفتیه ؟!!!!!!!!!!!!!! (1208412) (alef-7)
 
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۱۸:۵۴
بنده خودم یسال در همین مدارس خارج کشور تحصیلات ابتدایی گذراندم. باید بگم هیچ تفاوت خاصی با مدارس دولتی داخل ندارد. چیزی که این مدارس را متفاوت میکنه معلمهاشه که چون پول خوبی میگیرن خوب هم درس میدهند. (1208470) (alef-7)
 
United States
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۲۹:۴۴
این جمله که در متن آمده :" صدها هزار دانش اموز مهاجر ایرانی " جای تامل و تفکر بسیار دارد (1208483) (alef-7)
 
گیتی
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۱:۳۶:۲۹
اگر مسولان قبلا به فرار مغز ها اهمیت می دادند الان مسئله صدها هزار دانش اموز مهاجر ایرانی اساسا مطرح نبود . (1209070) (alef-10)
 
سید امیر
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۴۰:۰۰
مشکل جای دیگر است . وقتی کارشناسان زبده ای که در این زمینه تجربه دارند و سالها در این زمینه فعال بودند کنار گذاشته شده یا از تجربیات انها استفاده نمیشود دیگر چه توقع باید داشت . خیلی از مدیرانی که چند سالی در خارج از کشور بودند و الان برگشته اند را کنار گذاشته اند .وزیر محترم نمیداند در اداره کل مدارس خارج از کشور چه میگذرد . ان جا جایی شده برای سفر بعضی از اقایان برای استراحت . به نام امتحانات و سرکشی ولی برای .............. . اقای وزیر باید دنبال متخصصان این کار بگردد که در اموزش و پرورش کم نیستند ولی کنار گذاشته شده اند (1208490) (alef-7)
 
حسینی
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۴۱:۲۴
یک تحقیق و تفحصی از مدارس ایرانی در قطر بکنید . از اقای وزیر خواهش میکنم دستور بررسی بدهد (1208493) (alef-7)
 
یاسر
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۴۶:۳۲
گزینش نیروها خیلی اشتباه است (1208498) (alef-7)
 
ع
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۵۰:۲۰
بگم بگم ............. در بعضی مدارس ما چه ها نمیگذرد و کسی خبر ندارد ........... کافی است رفیق یکی از مسوولین در اموزش و پرورش باشی چند سالی در انجا میمانی بدون انکه کیفیت کار شما بررسی شود . در حالی که من مدیر با کلی زحمت و قبولی در ازمون به خاطر نداشتن پارتی به راحتی از کشور پاکستان برگشتم (1208501) (alef-7)
 
سلیمی
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۴:۵۵:۰۹
بهترین نیروها یی که از خارج ازکشور برگشتند بدون استفاده از تجارب انها کنار گذاشته شدند (1208503) (alef-7)
 
امیر
Italy
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۵:۲۶:۵۶
یکی دو سال پیش یه خونواده‌ی ایرانی می‌خواستند پسرشون رو توی مدرسه ایرانی میلان ایتالیا اسم بنویسن. بهشون گفته بودن این مدرسه فقط برای بچه‌های دیپلماتای ایرانیه!!!
اونا هم رفتن مثه بقیه‌ی ایرانیا بچه‌شون رو توی مدرسه‌های ایتالیایی اسم نوشتن...

فقط تاسف میشه خورد. (1208535) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۵:۵۹:۳۷
در چه چيزي در خارج كشور موفق بوده ايم كه اين دوميش باشه??? (1208564) (alef-7)
 
سلما
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۷:۰۶:۱۱
اگر کمی تحقیق کنید متوجه خیلی از مسایل در 2 سال گذشته در این مدارس می شوید . انتصابات در مدارس خارج از کشور با نظر چه کسانی ایجاد می شود ؟ (1208602) (alef-7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۷:۱۹:۲۹
نمی دانم باعث و بانی این مدارس چه فکر می کرده اما قطعا" با واقعیتهای جامعه هیچ آشنایی نداشته است (1208607) (alef-7)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۷:۲۲:۰۸
تنها راه بهبود عملکرد مدارس ایرانی در خارج از کشور ، اجرای طرح مدرسه غیرانتفاعی تحت نظارت وزارت اموزش و پرورش و سفارتخانه ها در خارج از کشور است. مدارس ایرانی خارج از کشور فقط محدود به فرزندان کارمندان سفارتخانه هاست نه نهادها و دفاتر ایرانی! (1208610) (alef-7)
 
احسان
Canada
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۸:۰۲:۵۰
در نظام اموزشی ما خانه از پای بست ویران است , حال چه خارج یا داخل کشور! (1208633) (alef-7)
 
farrokh
Turkey
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۸:۱۰:۰۸
بنده بعنوان یک دبیر دبیرستان در جریان نحوه گزینشهای کاملا سلیقه ای دبیران اعزام به خارح هستم که اکثرا بدون تخصص اعزام می شوند. (1208637) (alef-7)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۴:۱۰:۵۹
همکار ارجمند از شما انتظار نمی رود که اینچنین بدون تحقیق اظهار نظر کنید. اگر در مورد همکاران اعزامی تحقیق بفرمایید خواهید دید که اکثر انها دبیران مدارس استعدادهای درخشان و خاص هستند. (1209462) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۴ ۲۲:۴۳:۴۴
البته که استعداد معلمان اعزامی در برخی امور به شدت درخشان است الحمداله (1215306) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۱۹:۲۳:۴۶
مهاجر اگر می خواست فرزندش در سیستم ایران درس بخواند که میماند داخل ایران اون چند تا دانش آموز هم فرزندان ماموران ایرانی هستند (1208678) (alef-7)
 
Kazakstan
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۲۱:۳۷:۰۰
اولا باید تشکر کرد که بالاخره فردی پیدا شد تا به این مهم توجه کند و مطلبی بنویسد اما با ابراز تأسف شدید باید گفت که مشکلات و معضلات و نا رسائیها و کاستی های این موضوع بیش از آن است که در چند یا در جند صفحه بگنجد که ذیلا تنها بصورت فهرست وار به بعضی از مشکلات و معضلات مدارس خارج از کشور اشاره می شود
1. متأسفانه چون تصمیم گیرنده بازگشایی مدارس در خارج از کشور سفارت خانه ها هستند و یا حداقل تأثیر به سزایی در بازگشایی مدارس در خارج از کشور هستند لذا رویکرد اولیه مدارس خارج از کشور بیشتر رویکرد تأمین شرایط تحصیل برای فرزندان کارمندان اعزامی و نمایندگان دوایر دولتی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است برای اینکه فرزندان مأمورین اعزامی با مشکل تحصل مواجه نشوند که هر چند توجه به این مهم ضروری است ولی این رویکرد متأسفانه از سوی دیگر موجب می شود که در بسیاری از مناطق و شهرهای خارج از کشور که بیشترین ایرانیان را در خود جای داده است از این امکان بی بهره بمانند به عنوان مثال در یکی از کشورهایی که در سه شهر آن مراکز نمایندگی های خارج از کشور مدارسی با دانش آموزانی به تعداد تعداد انگشتان دست وجود دارد که آن هم فقط فرزندان نمایندگان اعزامی در آن تحصیل می کنند دارد در حالی که در همان کشور شهرهای دیگری وجود دارد که محل تجمع ایرانیان مهاجر و ساکن می باشد که جمعیت آنها حداقل بالغ بر 4000 نفر می باشد ولی علیرغم علاقمندی ایرانیان فاقد مدرسه ایرانی هستند.
2. همانطور که در بالا گفته شد تعداد دانش آموزان بعضی از مدارس در خارج از کشود بسیار محدود و کم است که تعدادی از دانش آموزان هم فرزندان معلمین اعزامی هستند که اگر فرزندادن همین معلمین اعزامی از جمع دانش آموزان کسر شود دانش آموزان باقیمانده شاید تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد بنا بر این بهتر است که وزارت آموزش و پرورش از اعزام این معلمان در این مدارس خودداری کند تا مجبور به بازگشایی مدرسه با هزینه های هنگفت در خارج از کشور نشود و تنها به تداوام مدارسی اجازه فعالیت بدهد که به غیر از فرزندان معلمین در همه مقاطع حداقل 30 دانش آموز داشته باشد.
3. معلمین اعزامی اعزام دوساله خود را با دید مدت استراحت دوران کاری خود تلقی می کنند لذا هیچگونه خلاقیت، نوآوری و تلاش مضاعف برای ارتقاء سطح علمی و کیفی مدارس و تعلیم دانش آموزان از خود نشان نمی دهند لذا مدارس از نظر علمی و آموزشی در سطح بسیار پایین و نازلی قراردارند.
4. معلمین اعزامی علاوه بر بی تفاوتی در ارتقاء سطح علمی و آموزشی دانش آموزان خود هیچگونه تخصص و ویژگی خاصی نسبت به سایر معلمین ندارند و تنها به دوسال مأموریت خود برای رفع برخی از مشکلات اقتصادی خود می نگرند با بر این معیار صحیحی در گزینش و اعزام معلمین در اعزام به خارج از کشور وجود ندارد.
علاوه بر مشکلت و نواقصی فوق الذکر در مدارس خارج از کشور وجود دارد که در اینجا مجالی برای پرداختن به آنها نیست، امید است که مسئولین محترم توجه بیشتری به موارد یاد شده از خود نشان بدهند (1208776) (alef-10)
 
فرهنگی حیران
۱۳۹۲-۰۱-۰۹ ۲۳:۵۴:۵۸
بهتر است این دلارهای بی زبان را خرج سیستم آموزشی داخل کنیم . شاید کمی امید به فرهنگیان ایران زمین برگردد. معلمان اعزامی فقط به امید جمع کردن دلار راهی اونور آب می شوند و لاغیر و این دور باطلی است که هیچ ثمری ندارد. (1208938) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۰:۱۱:۰۵
من خودم در امارت درس خواندم زمانی که به ایران برای تحصیل در دوره متوسطه آمدم تازه فهمیدم که معلم های داخل ایران چقدر بهترند ضمنا تنها برتری آنجا نسبت به داخل یا بهتر بگویم نسبت به مدرسه ی من در ایران ‎مدیر و معاون و برنامه ها ی مدرسه بود. (1208965) (alef-10)
 
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۲:۰۸:۵۵
حکومت مجبور است به دلیل مسائل امنیتی برای فرزندان دیپلماتها ( حتی اگر 1 نفر هم باشد در یک مقطع تحصیلی!) خرج کند , مکان مدرسه فراهم نماید و معلم از ایران بیاورد و بهمین دلیل مجبور است به هیچ بچه عاذی ایرانی هم اجازه ورود به این مدرسه را ندهد مبادا جاسوس باشد! (1209087) (alef-10)
 
محمد حسین
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۴:۲۴:۱۸
بیکفایتی و بی لیاقتی بعض ها باعث و بانی این قضایا شده است . حیف که خیلی از نیروها به هدر میروند (1209133) (alef-10)
 
شیما
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۷:۴۸:۳۱
اولا پیشنهاد دهنده برای ارتباط مستمر ایرانیان خارج با زادگاه و ملت و فرهنگ خودشان این را مطرح کردند.

دوما با کمال احترام به دوستان فرهنگی که قبول نشده اند ، به نظر بی انصافی است که اگر شخص نتوانست در ازمون قبول شود همه چیز را گردن پارتی بازی و ... بیاندازد. 800 نفر سهمیه ی کل مدارس خارجی است و دهها هزار معلم داوطلب.

سوما نویسنده ی محترم توجه نداشته اند که در این مناطق از کلاس های کنکور آن چنانی و یا کتاب های کمک درسی هیچ خبری نیست و طبیعتا جزو مناطق محروم محسوب می شوند.

چهارما مشکل مطرح شده در مورد عدم استقبال ایرانیان خارج از مدارس ایرانی کاملا درست است اما فقط در کشورهای اروپایی که خود دیپلمات های ایرانی و کارمندان سفارت مایل به ثبت نام فرزندان شان نیستند و مانع تراشی برای این مدارس انجام می دهند.مثلا آن قدر تلاش کردند تا در نهایت مدرسه ایرانی فرانسه و هلند را تعطیل کردند.

پنجما الحمدلله اخیرا همه عادت کرده اند آمار وارقام دلخواه خود را بنویسند و تحلیل کنند. مثلا همین جمله ی نویسنده مخترم مقاله " همین عوامل باعث می شود که از صدها هزار دانش اموز مهاجر ایرانی شاید کمتر از ۱۰% به مدارس ایرانی روی آورند و بیشتر میل به حضور در مدارس خارجی داشته باشند.... " واقعا جالب است. بنده 3 سال خارج کشور بودم و دقیقا عکس قضیه درست است: چون شهریه مدارس ایرانی بعضا کمتر از 10 درصد مدارس دیگر است ودر عین حال سطح علمی آن بالاتر از اکثر مدارس دیگر است.

ششما : سایت محترم الف اگر بدون هیچ تحقیقی و صرفا به خاطر جذابیت عنوان ، مقالات را درج می کنید فقط از اعتبار سایت خوب تان کم می کنید (1209158) (alef-10)
 
کشوردوست
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۹:۴۲:۰۴
باسلام مطالب شما درخورتوجه ومستدل هستش تشکرمی کنم جالب بود. (1209746) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۸:۰۶:۱۷
سلام شنیدن کی بود مانند دیدن برید از اونها بپرسید که شنیده ها رادیدند
برادر عزیزم اولا رفتن به مدارس خارج کشور باید از هفت خوان رستم بگذری پارتی بازی کجا بود ثانیا : خیلی هم اش ده سوزی نیست هرکس در ایران هر مهارتی داشته باشد موفق تر است ثانیا تبعیض بین معلمان با سایر کارمندان دولت بیداد می کند من خودم از معلمان اعزامی بودم بعد از دو سال ماموریت در منطقه جنگی و بسیار محروم که شاید از منطقه سیستان ایران هم محرومتر بود در کشور پاکستان خدمت کردم ومبلغی به عنوان فوق العاده مناطق جنگی قرار بود بدهند ندادند که ندادند وبعد از پیگیریهای زیاد ظاهرا اعلام کردند که شما معلمان کارمند دولت نیستید بلکه فرشته هستید و این فوق العاده به شما تعلق نمی گیرد (1209163) (alef-10)
 
حیدری
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۳:۲۸
غالب نظرات نسنجیده وبدون آگاهی نوشته می شود.به نظر حقیرکه 2سال درمدارس خارج از کشوربودم، ضمن این که جذب بیشتر دانش آموزایرانی مهم است. نباید صرفاَبامقیاس کمیت به موضوع نگاه کرد،بااعزام افرادکارامدمی شود درانتقال گفتمان انقلاب اسلامی وتفکرناب شیعه کمک بزرگی کرد.
متأسفانه حتی ایرانیان خارج از کشورشناختی از انقلاب اسلامی ندارد.دربرابرهزینه های غیر قابل انکار این برنامه فواید فراوانی برآن مترتب است.
ضمن این که چند سالی است برای فرد اعزامی صرفه اقتصادی به دنبال ندارد. (1209165) (alef-10)
 
محمدي
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۲:۴۶
اي بابا كو گوش شنوا (1209219) (alef-10)
 
حسيني
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۴:۵۱
بررسي صفر .نظارت صفر .ارزشيابي صفر .و........ (1209222) (alef-10)
 
ثمر
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۶:۱۸
نظر روساي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران را در خارج كشور را بگيريد. فكر ميكنم اكثرا ناراضي هستند (1209223) (alef-10)
 
يك معلم
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۷:۲۹
مدارس ما در امارات و قطر داغونه (1209225) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۷:۵۸
انا لله و انا اليه راجعون (1209226) (alef-10)
 
كريم
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۴۹:۴۱
زنده باد نهار (1209228) (alef-10)
 
مربي
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۲:۳۹
اين مدارس فقط پول خرج كن هستن. بدون فايده (1209229) (alef-10)
 
خدام
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۵:۱۵
بهترين نيروها با برخوردهاي بد در خارج كشور مواجه ميشوند و با ديدن تبعيض بين معلمان و كارمندان نهادهاي ديگر انگيزه كاري خود را از دست مي دهند (1209231) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۲:۳۰:۵۴
در بعضي از مدارس كيفيت تدريس به خاطر نبودن معلمان متخصص بسيار پايين است مثلا در يك كشوري كه ما 14 نفر دانش اموز داريم 2 معلم اعزام شدند معلم شيمي به ما عربي هم تدريس ميكرد !!! حالا كيفيت تدريس چه طوري بود بماند (1209301) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۴:۲۶:۱۵
باز هم مشاهده میشود که اظهار نظر کنندگان عزیز دیواری کوتاهتر از ما فرهنگیان ارجمند پیدا نمی کنند. لازم به تذکر است بدانید که اکثر معلمان اعزامی در شهر خود از موفقترین همکاران بوده و قریب به اتفاق معلمین مدارس خاص هستند. ضمن اینکه ازمون اعزام یک مرحله ی کتبی کاملا تخصصی دارد و حتما باید در رشته ی خود کاربلد باشید تا قبول شوید. پس بحث غیر متخصص بودن معلمین اصلا جایگاه ندارد. (1209473) (alef-7)
 
هحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۱۴:۴۸:۰۹
من با برخی از مطالب این نوشته موافقم اما همه چیز را نباید سیاه دید از اینکه این مدارس لازمند یا خیر باید عرض کنم لازمند و خیلی هم لازمند البته فقط ما نیستیم در خارج از وطن مدرسه داریم ملیت های دیگری هم هستند که برای هموطنان خود خدمات ارایه می نمایند و مدرسه دایر کرده اند در همین امارات به دلیل جذب بالای مهاجر خارجی انواع مدارس مشاهده می شود . اتفاقا خیلی هم استاندارد نیستند البته بجز اروپایی ها اما مدارس ما و نیروهای اعزامی و محلی کیفیت و توانایی لازم را ندارد و به دنبال کیفیت هم نیستند چون کسی نظارت ندارد و کسی هم پاسخگویی نمی خواهد دفتر مدارس خارج از کشور هم فاقد برنامه است (1209514) (alef-10)
 
حامدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۲۲:۱۹:۴۱
سال 1380 برای طی دوره تکمیلی - 6 ماهه- دوره تخصصی به کشور تایلند- بانکوک اعزام شدم، خودم، همسرم و 3 فرزند جمعا ماهیانه 800 دلار ارز دریافت می کردیم، برای ثبت نام دو فرزند خود در مقطع راهنمایی ابتدا به سفارت ایران و سپس به مدرسه ایرانی مراچعه کردم در بد امر درحواست 2800 دلار کردند، اصلا امکان پرداخت چنین مبلغی وجود نداشت لذا از ادامه تحصیل فرزندان منصرف شدم و آنها یک سال از تحصیل عقب افتادند. چشم سفارت و مسئولین وقت مدرسه ایرانی ها روشن. (1209891) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۶ ۰۱:۲۴:۵۵
نمی رفتی با جمیع خانواده خارج تو درس می خوانی مردم باید پول درس تو رو بدهند الازه دو قرت و نیمت باقی است؟! این دیگر نوبر است (1217336) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۱۰ ۲۳:۴۹:۵۰
متاسفانه خیلی ها با اطلاع کم در همه زمینه ها اظهار نظر می کنند و فتوا می دهند که ویژگی بعضی از ما ایرانی هاست این مدارس جهت فرزندان مامورین ایجاد شده که دوره ماموریت محدودی داشته و سپس باید به داخل برگردند لذا فرزندان آنها از سیستم آموزشی نباید منفک شونددر کنار ان بعضی از از افراد ایرانی ومقیم در صورت تمایل می توانند فرزندانشان را ثبت نام کنند خوب قطعا آنجا مثل داخل کشور دبیر متخصص در همه رشته ها نمی تواند حضور داشته باشد در اینجا یک دبیر ریاضی فقط حسابان درس میدهد ودر آن استاد تمام است ولی آنجا باید از اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی ریاضی درس دهد که شرایط را سخت می کند و اجتناب ناپذیر وآن انتظاراتی که بعضی ها دارند براورده نمی شود نمی توان انجارا با علامه حلی مقایسه کرد پس میبینید منطقه سه هم بشود باز هم برای بچه ها مشکلات جبران نمی شود (1209955) (alef-7)
 
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۰۸:۲۳:۵۰
هر جا پای رقابت پیش میاید ایران عقب است.فقط با انحصار و اجبار ست که تشکیلات کاملا دولتی با هزیته های سرسام آور سرپا هستند (1210093) (alef-7)
 
ولی دانشآموز مقیم خارج
Kazakstan
۱۳۹۲-۰۱-۱۱ ۱۲:۴۲:۲۸
از دبیرانی که بدلیل عدم دریافت حتی یک دلار یا یورو در 8 ماه گذشته، برای پرداخت اجاره منزل و گذران زندگی، مجبور به دراز کردن دست در مقابل اولیای دانش آموزان و تجار و بازرگانان ایرانی شده اند انتظار چه کیفیتی می توان داشت. گدایی معلم، فاجعه ای است که مسولین آموزش و پرورش در آن مقصرند. حال خود قضاوت کنید : والدین دانش آموزان ایرانی مقیم خارج از کشور به چه امید و انگیزه ای فرزندانشان را به مدرسه ای بفرستند ؟ چشم وزیر و معاون امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش روشن!!! (1210367) (alef-10)
 
م
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۳:۲۱:۱۸
این مطلب هم وطن عزیز کاملا درسته . من فرهنگی 7 ماه است که حقوق نگرفته ام (1211724) (alef-10)
 
طنز تلخ
United States
۱۳۹۲-۰۱-۱۲ ۱۹:۰۹:۳۱
مگر طرح موفقی هم داشتیم ؟؟؟ (1212176) (alef-10)
 
مسعود
Bulgaria
۱۳۹۲-۰۱-۱۵ ۰۲:۰۲:۳۹
سلام
هم وطنان گرامی نکات منفی ومثبت زیادی را شمردند.برخود فعال با این موضوع قابل تقدیر است.بعنوان کسی که در راه اندازی مدارس خارج از کشور آنهم صرفا کارکنان وزارت خارجه نقش داشتم معتقدم گلیه گرامیان عزیز که اظهار نظر نموده اند وحتی نویسنده یادداشت فقط بخشائی از موضوع مدارس خارج از کشور را لحاظ کرده اند.در این فرصت واین فضای محدود نمی شود موضوعی به این مهمی که تربیت فرزندان مملکت را برعهده دارد پرداخت.لیکن اصل عدم توانائی وزارت آموزش وپرورش در مدیریت صحیح مدارس خارج از کشور انکار ناپذیر است.باید مدارس را به بخش خصوصی واگذار نمود.اگر اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا شود این موضوع نیز بخوبی حل خواهد شد.استعداد وقدرت مدیریت در ایرانیان اگر فرصت عادلانه داده شود بی نظیر است. (1215566) (alef-10)
 
علیرضا معلم مدرسه خارج کشور
۱۳۹۲-۰۱-۱۷ ۱۲:۳۷:۲۵
با سلام
اولا اطلاعات نویسنده از این مدارس بسیار پایین بوده به طوریکه نتوانسته است یک تحلیل منطقی در این خصوص ارایه نماید
دوما ناکار آمدی آموزش و پرورش در اداره این مدارس کاملا مشهود است مثلا وقتی تا الان 9 ماه است به معلمان این مدارس حقوق ندادند شما خود بخوان بقیه ماجرا را
نکته سوم دخالت های بیجای وزارت خارجه و مجموعه ای سفارت در امور این مدارس است که بعضا تصمیمات عجیبی را اخذ می کنند
نکته دیگر در خصوص جذب تمام دانش آموزان باید اعلام شود در برخی موارد برخی مصالح اجازه نمی دهد تمام دانش آموزان جذب شوند
اما بی تجربگی نیروهای آموزش و پرورش در اداره این مدارس باید گفت این نیروها با چندین مرحله آزمون و گزینش برای این مدارس انتخاب می شوند و اصلا این طور نیست که ناوارد باشند اما بحث مدیران نور چشمی و انتصابی چیز دیگری است.
اما مساله امکانات آموزشی دوست عزیز گویا خبر ندارد آموزش و پرورش در سال جاری سرانه اولیه این مدارس را نداده آن وقت شما انتظار داری در خصوص کیفیت بخشی پیشرفت کند دوست عزیز بدون پول و اعتبار مالی این امر امکان پذیر نیست
اما سخن آخر
کاش مدیران مرکز امور بین المل آموزش و پرورش قدری این مدارس را درک می کردند و بجای حرف زدن عمل می کردند همین !!!! ذره ای عمل !!!!!! (1219508) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.