نظر منتشر شده
۵۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 447822
بمب انتقادها زیر پای "هفت"، بهروز افخمی و آقای منتقد/ ایوبی: هیچ‌یک از ادعاهای افخمی و فراستی درست از آب درنیامد/ حالا لقمه چرب "پلاسکو"؛ اشاره پرویز پرستویی به فهرست پروژه های دولتی بهروز افخمی
بخش فرهنگی الف، ۳ اسفند ۹۵
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۳
حواشی و جنجال های بوجود آمده پس از جشنواره فجر به نحوی دیگر در حال شکل گیری است.

روز دوشنبه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و محمد حیدری دبیر جشنواره در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند تا در جلسه ای به بحث  در خصوص مسائل پیرامون جشنواره بپردازند. قرار بود این نشست با حضور سه تن از منتقدان سینما، فریدون جیرانی و احمدرضا احمدی برگزار شود که از میان منتقدان تنها مسعود فراستی کارشناس پر حاشیه ی برنامه ی هفت در جلسه حضور داشته است. جیرانی و احمدی هم به دلیل زمان برگزاری این نشست موفق به حضور در آن نشده بودند.

رئیس سازمان سینمایی درباره‌ی جزئیات جلسه خود با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این جلسه سوالاتی برای نمایندگان مطرح بود و یکی از این سوالات که متأسفانه توسط یکی از برنامه‌های تلویزیون ایجاد شده، به دوتابعیتی بودن داورهای جشنواره فیلم فجر مربوط می‌شد که در پاسخ، توضیحاتی ارائه دادم.

وی ادامه داد: از نمایندگان پرسیدم چطور وقتی در جشنواره‌ای مثل "مقاومت" داورانی خارجی که نه مسلمان هستند، نه ایرانی و نه می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند، می‌آوریم، اتفاقی خوب است، اما سینماگرانی که تابعیت ایرانی دارند، مسلمان هستند و به ایران عِرق دارند، در داوری جشنواره فیلم فجر باشند مورد بحث و سوال است؟!

رئیس سازمان سینمایی گفت: سوال دیگری که برای برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح بود این بود که آیا قبل از اکران فیلم‌ها می‌توانند آن‌ها را بازبینی کنند، که من با این موضوع مخالفت کردم و گفتم این امری غیرقانونی است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود ادامه داد:‌درخواست دیگری که از سوی نمایندگان مطرح شد این بود که در شورای پروانه نمایش حضور داشته باشند که البته این درخواست پیش از این هم مطرح شده بود، اما بنده همانند دو، سه سال قبل به آن‌ها گفتم این کار مبنای قانونی ندارد و خیلی روشن مخالفتم را اعلام کردم.

معاون وزیر ارشاد همچنین در گفتگویی درخصوص ادعاي يک منتقد سينما مبني بر اينکه انتقادهاي او و مجري برنامه هفت راي داوران جشنواره فيلم فجر را تغيير داده و اين به معناي زيرسوال بردن استقلال و اعتبار جشنواره است، گفت: بايد پرسيد؛ کدام يک از ادعاي آقايان افخمي و فراستي در رابطه با جشنواره درست از آب درآمد که اين ادعايشان درست باشد تا بشود به آن استناد کرد؟

مسعود فراستی به واسطه ی صحبت ها و موضع گیری های معروف و البته تند و جنجالی اش، چند سالی است که با انتقادات صریح اهالی سینما مواجه است. صحبت های او در این نشست نیز باردیگر جنجال آفرین بوده و واکنش تند چند تن از اهالی سینما مانند پرویز پرستویی،محسن تنابنده و حمید فرخ نژاد را به همرا داشته است.

واکنش ها از پست اینستاگرامی حمید فرخ نژاد آغاز شد. فرخ نژاد متنی را منتشر کرد که حاکی از ناراحتی شدید او از صحبت های فراستی در نشست کمیسیون فرهنگی مجلس داشت.
 
این بازیگر دراین باره نوشت: «داری چيكار ميكنی با خودت مرد؟ كجا داری ميری؟ خدا شاهده دلم گرفت، نوشتن جون كلامو ادا نميكنه، اينی كه ميگم به ولله تحقير توش نيست ولی دلم بحالت سوخت، با خودم گفتم اگه قراره پير شيم و غم نون به آدم فروشی بكشونتمون، بارالها خودت ترتيبمونو بده تا هنوز واسه خاطر نون مجبور نشديم چارپايه‌كش اعدامی شيم، خودت آقايی كن و خلاصمون كن.

تلخ بودی و بی‌ادب، ليچار بار همه ميكردی با راه و بی راه، صواب و ناصواب، حق و ناحق ولی هر چی بود تو خودمون بود، دمتم گرم حالا يه سكه بالا يا پايين تو خودمون بوديم، ولی مرد حسابی چقلی همكاراتو اينور اونور بردن ديگه خدايی اخرشه، خدايا بحق بزرگيت هيچ تنابنده‌ايی رو اين جوری ازمايش نكن،

دلم برات سوخت آقا مسعود، همه گناه گردن تو نيست ما هم كم گذاشتيم، مطمئنم خيلی گيری و گرنه اينجوريش رو ديگه نميومدی، ما كم گذاشتيم، خدايشش خيلی وضع ماليمون توپ نيس ولی هزار بار شكر اينقد ته جيبمون هست كه اگه دوست و آشنامون گيره، جهت رفع احتياجش كمك كنيم، يا نه هزار بار كرديم بازم ميكنيم، دست جلو هموطنامون دراز ميكنيم و يه شماره كارت می نويسيم از خلق الله كمك ميگيريم، خدا وكيلی هنوز اينقد آدم با مرام و معرفت هست كه نزارن يه مرد به نامردی بيفته، سراغ دارم.

دنيای بديه اقا مسعود ولی ادم بازم پيدا ميشه با مرام و معرفت بازم پيدا ميشه، ميدونم اينقد گير بودی كه خودتو توجيه كردی، فدای سرت، ولی ايندفه اگه بازم گير كردی خواستی بفروشی، به خودمون بفروش، لااقلش اينه كه بين خودمون ميمونه مثه دفعات قبل، مثه خيلي وقتا، خدا هيچ مردی رو خوار نكنه صلوات بفرس.»



پس از انتشار پست فرخ نژاد، این بار نوبت محسن تنابنده بود که از ناراحتی خود در مورد فراستی بگوید.



پرویز پرستویی که همیشه در صفحه ی مجازی خود فعال بوده و در مورد مسائل روز عموماً واکنش نشان می دهد، امروز در ادامه واکنش ها پستی را منتشر کرد که نارحتی او را از ادبیات متن کاملاً می شود فهمید.

  پرویز پرستویی در یادداشتی با عنوان «از ماست که بر ماست» خطاب به حمید فرخ‌نژاد نوشت:

«حمیدفرخ نژاد عزیز،انتقادت را درمورد، مسعود فراستی خواندم.

بماندکه از چند سال پیش به شکل‌های مختلف در مورد مسعود فراستی، در دنیای مجازی، مصاحبه‌ها، و حتی در رسانه حرف زدم. ولی دریغ از اینکه کسی حمایت کرده باشد، چه اهالی تاثیرگذار و صاحب نام سینما و چه مسئولین.

بنابراین الان خیلی تعجب نمی کنم که تصمیم گیری در خصوص این سینمای مظلوم، به مجلس کشیده شود، و وقت و انرژی و سرمایه عزیزانی چون شما و دیگرهمکاران به هدر رود.

درصورتی که مسعود فراستی خود جزو کسانی است که باید پرونده گذشته و حالش مورد بررسی قرار گیرد.

امیدوارم به منتقدین شریف وتاثیر گذار بر نخورد، ولی مسعود فراستی صرف چندتا کتاب خواندن و تدریس و فیلم‌های خارجی دیدن، صلاحیت نقدکردن آثار سینمایی را ندارد ،آنهم در رسانه ملی. بهروز افخمی هم که بماند،مغازه دو نبش خوبی برای خود بازکرده. بارها با بودجه بیت‌المال به منافع خوبی رسیده، بدون اینکه نقشی در تاثیرگذاری سینما داشته باشد.

نمونه اش، میرزا کوچک خان، استاد ناصرتقوایی،که بعد از کنار زدنش به ایشان رسید، فیلم سینمایی جهان پهلوان تختی،که بعد از زنده یاد علی حاتمی باز به ایشان رسید، چهارسال نماینده مجلس شدن بی فایده و نهایتا،ساخت فیلم سینمایی فرزند صبح که با بودجه کلان که اصلا دیده نشد. ولی از درآمد هنگفتش بهروز افخمی بی نصیب نماند.

و بعد از در آمد بودجه فیلم ذکر شده ، به کانادا رفت و فیلم سینمایی ساخت و باز دیده نشد. واکنون هم به گفته خودش قرار است پروژه به قول خودش سنگین فاجعه شهدای پلاسکو را راه بیاندازد. عجب لقمه چربی!

حال با این اوصاف چطور رسانه ملی یک برنامه سینمایی را به عهده ایشان گذاشته و مسعود فراستی مثلا منتقد معلوم الحال قرار است ناجی سینما باشد.

آنهم آنقدر پروبال گرفته که به خودش اجازه میدهد با قضاوت های نابجا و با الفاظ رکیک و هتاکی به هنرمندان به نقد سینما و دست اندر کارانش بپردازد و بهروز افخمی هم در کنارش لبخند بزند.

متاسفانه این دو تن سراپا عقده‌ای وکینه توز، باحمایت مسئولین رسانه ملی خر خود را سوار شده و می‌تازند، ولی نمی‌دانند که حتی مردم عزیز غیرسینمایی هم اینها را منفور می‌خوانند.

بازهم امیدوارم مسئولینی که دغدغه فرهنگ دارند تجدید نظری در خصوص این برنامه سینمایی کرده و از افراد لایق در این برنامه استفاده نمایند.»

http://cdn.fararu.com/files/fa/news/1395/12/3/302888_981.jpg

 واکنش های تند اهالی سینما و دلخوری های آنان از برنامه هفت و مسعود فراستی در سالهای اخیر موضوع جدیدی نیست، اما این اعتراضات پس از جشنواره فیلم فجر به حدی رسید که واکنش حجت الله ایوبی را نیز به همراه داشت. حال باید دید که نتیجه ی نشست جنجالی مذکور به کجا خواهد رسید و نمایندگان حاضر در جلسه، یعنی علی مطهری، احمد سالک، احسان قاضی‌زاده هاشمی، احد آزادی‌خواه و سید صادق طباطبایی نژاد، چه تاثیری در مشکل بوجود آمده خواهند داشت و آیا در اختلاف کهنه ای که بین اهالی سینما و هفت افخمی و شخص فراستی وجود دارد اتفاق جدیدی خواهد افتاد یا خیر.
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ۱۴:۵۶
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ۰۰:۲۱
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۴ ۰۹:۰۹
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ۱۳:۰۰
 
۱۳۹۵/۰۳/۲۷ ۱۷:۴۸
 
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۱:۱۰
 
۱۳۹۴/۰۸/۲۸ ۲۰:۰۰
 
۱۳۹۴/۰۸/۱۶ ۱۶:۳۱
 
۱۳۹۴/۰۸/۱۶ ۱۵:۱۱
 
۱۳۹۴/۰۸/۱۰ ۱۱:۴۴
 
 
کلمات کلیدی : فراستی+برنامه هفت+بهروز افخمی+حمید فرخ نژاد+پرویز پرستویی+محسن تنابنده+افخمی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۴:۱۳
اعتدالی ها جشنواره فجر را به مراسم بیعت گیری برای اردیبهشت ۹۶ تبدیل کردند و جایزه ها را بین دوستان خودشان تقسیم کردند، حالا افخمی و فراستی ، به حق به این روند اعتراض کردند ، شدند کینه ای و عقده ای؟!! (4171458) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۴:۴۳
فراستی حرف دل اکثر مردم را می زند. (4171459) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۰:۰۶:۱۰
من به نقد های تند و تیز فراستی اعتقاد نداشتم تا اینکه هفته پیش فیلمی که ایشون به شدت به اون تاخته بود رو دیدم خدا شاهده از اینکه وقت و پولم و تلف کردم به شدت پشیمون شدم.فیلم علنا به مخاطبش توهین میکرد. (4173293) (alef-13)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۸:۳۶
افخمی که از اقایان دعوت کرد تا به برنامه بیایند برای مناظره. نیامدند! (4171466) (alef-3)
 
k
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۹:۲۵
نقدهای فراستی کاملا درست است. (4171468) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۲:۳۳:۳۸
نقد هم میکنه مگه؟!
ما چشمون به این تلویزیون خشک شد تا یه نقد از این بابا ببینیم (4171631) (alef-2)
 
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۱۱:۰۳
اقای پرستویی ، توهین نکنید . جواب مستدل بدهید. (4171473) (alef-3)
 
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۱:۴۹:۲۵
توهیین رو خوب اومدی؟!!!!!!!
شما اول برو ببین این فراستی چی گفته بعد بیا دم از پاسخ مستدل بزن.... (4171604) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۰:۴۷:۳۲
فراستی راجع به فیلم گفته، نه راجع به شخصیت فیلمساز. (4171995) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۰:۰۳:۰۴
ایشون در مورد همه چیز به سطحی ترین شکل ممکن اظهار نظر میکنن (4173285) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۲۶:۵۹
دم استاد پرستویی و فرخ نژآد عزیز گرم اما نکته ای را فراموش نکنید که مردم امثال فراستی را خوب می شناسند خودتان را ناراحت نکنید (4171491) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۳۱:۳۰
این توهین‌ها کجایش «انتقاد»‌ بود؟ علناً دارند برای فراستی و افخمی پرونده‌سازی می‌کنند. وجه فاشیستی اصلاح‌طلبی این بار هم هویدا شده. (4171496) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۴۵:۳۱
درود به شرف هنرمندان مردمی نظیر حمید فرخ نژاد، محسن تنابنده و پرویز پرستویی (4171507) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۰:۲۴:۲۱
اینکه فراستی گاهی پرت میگه شکی نیست
اینکه این جماعت رو هنرمند مردمی بودنیم هم پرته
اینکه توی این دعوا سمت ایوبی رو هم بگیریم پرت تره.
به نظرم توی این دعواها پرستویی خودشم به جشنواره معترض بود ، حالا که بحث جدید پیش اومده داره افسد به فاسد میکنه.
فرخ نژاد هم بازیگر خوبیه وی دلیل نداره تراز سینمای ایران باشه.
به نظرم حرف های افخمی به واقعیت نزدیک تره. ضمنا اصولا ادمی مثل فراستی نباید ادم محبوبی باشه. مگه قلعه نویی با فردوسی پور قهر نمیکنه؟
همه اینهای که الان معترضند موقع اکران فیلمشون میان هفت تا دیده بشند (4171712) (alef-6)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۴۴:۵۱
شرف داشتن به تهمت زدن و بی منطقی نیست. این هنرمندها اگر مردمی بودند، یکیشون مرکز شهر (نمیگم حالا جنوب شهر) زندگی میکرد و به جای تعطیلات لندن و پاریس، سراغ مردم خودمون رو میگرفت. (4171909) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۵۴:۳۱
اینهمه جوسازی علیه فراستی و افخمی بدلیل نقل قول صحبتهای فراستی از طرف نماینده مجلس برای چیست؟فراستی روی آنتن هم گفت گشت ارشاد 2 فیلم مستهجنی هست و منظورش را از مستهجن هم در دیالوگ با افخمی اعلام کرد..آقایان دیدند فرصت خوبی هست که فراستی وافخمی و برنامه هفت رو به این بهانه دوباره بکوبند و چقدر سخیف در حال انجام این کار هستند..آدم فروشی یعنی چه؟عقده ای یعنی چه؟ناسلامتی شما آدمهای هنری و فرهنگی این جامعه هستید این چه طرز صحبت کردن هست..خودتون روتون میشه متنهای پراز الفاظ رکیک وزشت و مستهجنتان را بخوانید؟یکبار دیده اید فراستی یا افخمی در خطاب با منتقدانشان از این الفاظ زشت استفاده بکنند؟اگر واقعا حرفی برای گفتن در عرصه کارشناسی وحرفه ای دارید به صداوسیما اعلام کنید و در یک مناظره با این آقایان شرکت کنید تا سیه روی شود هر که در او غش باشد..این دونفر در برنامه محبوب هفت مگر جز انتقاد کارشناسی و حرفه ای و البته صریح در مورد فیلمها چه میگویند که اینچنین خارج از ادب و زشت متنهایتان را علیه این دونفر و برنامه هفت روانه سایتها و رسانه ها میکنید؟حداقل طوری بنویسید که فردا روز که آبها از آسیاب افتاد روتون بشه دیگران را توصیه به اخلاق و ادب کنید..جواب انتقاد کارشناسی و حرفه ای را حرفه ای وکارشناسی میدهند نه اینکه فحش نامه بنویسیم..خداوند رو شاهد میگیرم وقتی متن سراسر بی ادبی و مشمئز کننده فرخ نژاد و جملات خاصی که پرویز پرستویی علیه این دونفر بکاربرده بود را خواندم آنقدر شوکه وناراحت شدم که خیس عرق شده بودم..به کجا داریم میرویم؟ اصلا بر فرض شما درست میگی و حق با شماست آخه این چه نوع الفاظ و واژه هایی هست که برای انتشار در رسانه ها انتخاب میکنیم؟حداقل مراعات وجهه و شخصیتی که بابت کارهای هنریمان در جامعه داریم را بکنیم..جرم این دونفر چیست که باید از شما جماعت اینقدر فحش و توهین بشنوند؟زشته به خدا...تورو به خدا کمی با هم مهربانتر باشیم وبیشتر به هم احترام بزاریم من هنوز یک جمله بی ادبی و توهین آمیز خطاب به شخصی از این دونفر در برابر سیل تهمتها و توهین ها در رسانه ها و صداوسیما نشنیده ام..

دلایل قوی باید و معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی (4171516) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۵۵:۰۹
من احساس میکنم آقای فراستی چیزهایی که به دیگران نسبت میدن یه جورایی به خودشون برمیگرده (4171517) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۲۱:۴۳
به کی نسبت میده ؟؟؟؟؟؟ چرا با منطق صحبت نمیکنید ؟؟؟؟؟ فراستی بجز نقد فنی و علمی آثار سینمایی کار دیگری نکرده، این که یک فیلم سینمایی، فیلم بدیست چه ربطی دارد به شخصیت هنرمند ؟؟؟؟؟؟ چرا ملت ایران اینگونه شده اند ؟؟؟؟ (4171880) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۲۲:۵۳
سینمای ایران هم مانند همه شئون زندگی ملت ایران سقوط فرهنگی را تجربه میکند و این طرز صحبت هنرمندان با یک منتقد واقعا فاجعه میباشد.

اون از استادیوم، اون از فرهنگ ترافیکی، اون از ساخت و ساز بی حساب و کتاب، اون از اختلاس و رانت و دزدی بیت الامال و بی عدالتی و تبعیض و رانت، همه اینها نشان نمیدهد که چه سقوطی را تجربه میکنند ملت ایران. (4171883) (alef-6)
 
محمد ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۰:۰۶:۱۸
متاسفانه اهالی سینما فقط خواهان مجیز گویی برای خودشان هستند و ظرفیت نقد را ندارند ... چرا اهالی سینما فقط پاسخ بحث های افخمی و فراستی را نمیدهند و به جای آن فرافکنی میکنند و به گذشته و احوال و شخصیت مجریان هفت میپردازند! (4171529) (alef-2)
 
Mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۰:۲۰:۵۹
اتفاقا اگر همین برنانه هفت نبود همین چنتا جایزه رو به فیلم انقلابی نمیدادید! (4171542) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۴:۱۱
نمیدونم اینقدر از منتقد و حق منتقد و روشنفکر بازیا در می اریم ولی ازما انتقاد که می کنند ولو تند و تیز ، اینقدر براشفته می شیم و .... بابا فراستی تند انتقاد میکنه ولی حرفاش رو حب و بغض و سیاسی کاری نیست مثل برخی دیگه...البته غلط و نادرست هم داره تو حرفاش ولی کیه که اینطور نباشه ... بالاخره منتقده دیگه . (4171555) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۶:۱۲
حرفای فرخ نژاد آیا تهمت خود فروشی و گدایی برای فراستی نداشت ؟ ! اگه میگی دیگران بی ادبند خودت ادب داری!!!! (4171560) (alef-2)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۰:۵۴:۵۳
من محو متن نامه ی جناب فرخ نژاد شدم . دقیقا یک دیالوگ سینمایی است . به سبک دیالوگ های فیلمهای مسعود کیمیایی ، خصوصا فیلم قیصر ! بسیار زیبا و تاثیر گذار !
اما نمی دانم واقعا خودش اینو نوشته ؟! (4171567) (alef-2)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۱:۲۱:۰۹
آخه این سینمایی ها که احساس میکنن از دماغ فیل افتادن چرا هر کی برخلافشون حرف میزنه اینقدر از کوره در میرن؟ الان صحبتهایی که فرخ نژاد کرد کمترینش تهمت دروغ و رشوه گرفتن بوده بعد ادعا میکنه که فراستی فلانه!
. آفای پرستویی هم افتاده تو این جو که از هم صنفاش دفاع کنه! آخه اگه حرف منطقی دارین بزنین این همه جار و جنجال نداره. طرف به فیلم ها انتقاد میکنه نه به پدر مادرتون که اینقدر بهش تهمت میزنین. هیچ کدومتون هم حرف منطقی ندارید چون هر کی نقد ها رو گوش کنه میفهمه که حرفشون درسته فقط چون بد بیانشون کردن و لحنشون مناسب نبوده انتقاد بهشون وارده!
(4171581) (alef-2)
 
علی
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۲:۵۰:۲۴
فراستی همیشه حرفی که فکر می کنه درسته رو می گه.
آقای پرستویی هم اخیرا با اظهارنظر راجع به هر موضوعی ، شان بسیار والا و ارزشمندشون رو پایین میارن.
منتقد باید راحت و آزاد باشه
مشکل اینه که فراستی سینما و فیلما رو نقد می کنه(ولو با لحن نامناسب) اما هنرمندان به خود شخصیت آقای فراستی توهین های دردآوری می کنن. (4171643) (alef-2)
 
S@jjad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۳:۴۰:۴۲
انصافاً فیلمهای جشنواره امسال و دیدید که در مورد نقدهای فراستی اظهار نظر میکنید؟
خواهشا اینجا از افراد طرفداری نکنید. پرویز پرستویی عزیز در دل همه ماجاداره و همینظور آفای فرخ نژاد. بیاید در مورد نقد حرف بزنیم. همه اظهارنظرهایی که من درمورد آقای فراستی تابحال دیدم یا پرخاشگرانه بوده و هیچ پاسخ فنی توش نبوده(از طرف عوامل فیلم نقدشده) یا احساسی بودن(از طرف هنرمندان غیرعوامل فیلم که تحت تاثیر قرار گرفتن) و یا حب و بغض و کینه های قدیمی بوده (از ظرف منتقدین) وجالب اینجاست که فراستی به هیچکدوم اینها جواب و پاسخی نمیده و نداده، نه بخاطریکه بهشون دهن کجی کنه و بگه برم مهم نیستین، بخاطر اینکه اعتقاد داره اونام نظر خودشونو گفتن مثل من! (البته برای من نوعی این جای سواله که چرا تویه این جوابیه ها و کامنتها و پست ها هیچ اظهار نظر فنی نیست فقط گفته شده چرا فراستی اینو گفته یا اونجوری صحبت کرده) خب هر کسی ادبیاتی داره ایشونم جز منتقدین تند مزاج هستن همین. مثلا چند نمونه از هتاکی های ایشون و بنده ترجمه میکنم (باتوجه به تجربه دیدن فیلم و نقد مربوط به فراستی)
آدمه درنیومده، مقواییه = شخصیت پردازی پرسناژهای فیلم بخوبی انجام نگرفته
فیلم اخته ست= داستان فیلم بخوبی پیش نرفته، شروع اوج یا پایان بندی فیلمنامه اشکال داره
فیلم ماقبل نقده= فیلم در کلیه ارکانهای دچار مشکلات جدی هست که نقد کردن اون عملا بی معنیه
فیلم مبتذله = اصولا به فیلمهایی که توش از الفاط رکیک و یا روابط جنسی استفاده ابزاری برای جذب مخاطب استفاده میکنه بکار میبره
فیلم فارسی= فیلمهایی که بر مبنای گونه ای از فیلمهای قبل از انقلاب ساخته میشه دریت باهمون ساخنار شخصیت پردازی و بعضا همون داستان با تفاوت اینکه از رقص و کاباره توش خبری نیست
و قص علی هذا...
یه کم ظرفیتهامون بالا ببریم و اینم بدونیم که میتونیم یه سری از نقدهارو قبول نکنیم و برای قبول نکردنش هم اگه میتونیم دلیل بیاریم
داستان خیلی ساده ست زیاد بزرگش نکنیم (4171684) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۲۳:۴۸:۵۸
بهترین منتقد سینما مسعود فراستی است؛ روشنفکر انتقاد می کند توهین نمی کند به جای توهین کردن جواب انتقادها را بدهید. (4171692) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۰:۰۰:۲۶
فراستي جلوي دهنمكي با اون فيلمهاي درجه سه
تعظيم ميكرد وحالا براي بهترين هنرمندان
اين كشور انقدر توهين ميكند؟ (4171702) (alef-6)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۱:۲۸:۲۶
مجبور نیستی بدون اطلاع همینجوری یک نظری بدی. من هم دیدگاه متفاوتی با فراستی دارم، ولی لازم نیست برای تخریبش بیام دروغ بگم و تهمت بزنم.
بخشی از نقدهای فراستی به اخراجی های 3 در برنامه هفت:
"در اخراجی ها 3 راجع به همه چیز حرف زده ای و تمرکز مخاطب بر روی حرف اصلی گرفته شده. من فکر می کنم شلوغی اصلی حاصل فیلمنامه است و اساسا فیلمنامه نداشته ای!"
"در اخراجی ها 3 آدم ها از قصه در نیامده اند. برنامه زنده تلویزیونی را در زمان معینی ضبط می کنی اما برای این ایده اولیه قصه نمی گویی. یعنی ماجرایی که پی در پی و خط روایی درستی داشته باشد نداری. چراقصه مشکل دارد؟"
"خودت را وادار کرده ای که گزارش تلویزیونی را در یک روز بگیری و این، کارت را سخت کرده است. فیلم از نظر ساختار هم دچار مشکل می شود. در حالی که باید فیلم را از قصه و آدم هایی که از قصه در می آیند، می ساختی. این ویژگی ها فیلم را به یک اثر تلویزیونی نزدیک می کند. کلوزآپ ها هم به مدیوم شات هایی می رود که چشم را اذیت می کند."
"کی از گرایش های بعد از انقلاب این بود که یکسری حرف های تند سیاسی را که درست هم بودند در دهان بازیگر می گذاشتند، مستقل از این که این حرف را چه کسی می گوید. مفهوم سازی بدون شخصیت یا تیپ غیر ممکن است و مصادیق هم هدر می روند. مثلا در مورد«ایران»، دختر، پدرش را نمی شناسد. پدر باید شخصیت شود که نمی شود. شعارهایی می دهد که از اخراجی ها یک عقب ترند. شخصیت بسیار رو است که خیلی جاها پس می ماند. افتادنش از پله ها را هم من نمی فهمم!"
"در بخشی از فیلم دو رزمنده جنگی نشان داده می شود که یکی شان موجی است. برخورد آنها هم برخورد یک رزمنده فعال و با اصول نیست. لودگی هایی هم دارند که موثر نیست و احساس می شود که بازمانده جنگ نیستند."
و اما مهمترین بخش: "موضوع دیگری که می خواهم به آن بپردازم هشدار به ده نمکی است، آن هم نگاهی که قدری بوی ضد مردمی می دهد و در دیالوگی از سید جواد هاشمی به نظر من به مردم توهین می شود." (4172053) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۰:۳۸:۴۶
حمید خان عوض توهین و ناسزا با دلیل بگو کدوم حرفش درسته کدوم غلط.خب منطقی جواب بده.به کی فروخته خودشو؟یعنی تو نفروختی؟ (4171732) (alef-6)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۰:۴۰:۱۷
مشکل پرستویی‌ها و فرخ نژادها اینه که فراستی از اونها تعریف نمیکنه و تملقشون رو نمیگه. اگه ازشون تعریف میکرد الان بهترین فرد روی کره زمین بود! (4171736) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۵:۵۵:۵۷
حق با فراستی است (4171766) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۶:۲۱:۵۰
اگر حساب سینما پاک است از ورود مجلس چه باک داره؟ (4171770) (alef-6)
 
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۷:۲۳:۱۸
نمی دونم چرا فکر می کنم فراستی و افخمی دارن موضوع رو شخصی می کنن. هفت مدتی بود که مخاطبش بشدت کم شده بود و این دو بزرگوار با بحث های جنجال و تحقیر دیگران می خواهد مخاطب جذب کنه (4171794) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۷:۵۰:۳۳
من اصلا فراستی را قبول ندارم چون با استفاده از اصطلاحات فنی نظر خودش را به بیننده تحمیل میکنه و در اکثر نقدهاش محور نظر خودشه و بعد دور این محور رنگ و لعاب تفسیر فنی میچینه و کارش هم اصلا صحیح نبود که پاشه بره مجلس پنبه کسانی را بزنه که اگر نباشند دیگه چیزی نمیمونه که بره نقد کنه. ذشته درستی هم نداره و من نمیدونم چطوری بهش اطمینان میکنند ولی نفدش به فیلم فروشنده کاملا درست بود و هر ایرادی گرفت کاملا در فیلمک دیده میشد (4171804) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۷:۵۸:۲۲
ایوبی مثل کلاس اولی ها توجیه میکنه (4171809) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۸:۴۲:۰۷
جرم فراستی اینه که به جایی وصل نیست و چیزی رو که اعتقاد داره با شجاعت بیان می کنه. مجلس از سه تا از منتقدین جشنواره فجر امسال دعوت کرده بود که فقط فراستی جرئت کرد بره مجلس چرا!؟ چون اون دو نفر دیگه ترسیدند از چه!؟ از اینکه بار دیگه هم روحانی رای بیاره اونوقت دیگه کلاهشون پس معرکه است و باید دنبال یه راه دیگه برای نون درآوردن بگردند! (4171846) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۴:۲۰
وای به حال جامعه ای که مثلا هنرمندانش تحمل نقد یک منتقد حقیقت گو و شجاع را ندارند. (4171871) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۵:۳۳
متاسفانه برخی هنوز نمیدانند که فرق است بین نقد اثر و نقد بین شخصیت سازنده اثر.

استاد فراستی اثر و کار هنرمند را نقد میکند

ولی

متاسفانه برخی هنرمندنماها، شخصیت فراستی را نقد میکنند که کار بسیار زشت و ناپسند است.

تاسف برای این سقوط فرهنگی. (4171872) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۶:۲۸
آنهایی که دم از آزادی بیان میزنند و شعار دموکراسیشان گوش فلک را کر کرده، حتی نقد یک منتقد به آثارشان را هم نمیتوانند تحمل کنند و در فضای عمومی شروع به نفرت پراکنی میکنند در حالیکه آن منتقد کاملا درست میگوید. (4171873) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۷:۰۴
100 منتقد به دروغ میگویند سینمای ایران خوب است ولی وقتی یکی حقیقت را راجع به سینمای ایران و فیلمهای سطح پایین آن میگوید، همین یک نفر را هم نمیتوانند تحمل کنند. (4171874) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۷:۲۱
درود به استاد فراستی که حقیقت را در مورد سینمای ایران با شجاعت میگوید (4171875) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۹:۱۴
ادبیات هنرمندان ما را نگاه کنید، این چه طرز صحبت کردن است، شما مثلا هنرمند هستید و کلی ادعا داری بعد ادبیاتتان شبیه لمپنهاست !!!!! (4171877) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۰۹:۴۸:۵۹
این بازی جدید دولت تدبیر و امید! و شخص آقای ایوبی هست که توی برنامه هفت مورد انتقاد قرار گرفت و اولش خواستن با فشار به مدیران صدا و سیما در برنامه رو تخته کنن که نشد، حالا از طریق بازیگرا وارد شدن... (4171910) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۱:۳۸:۵۴
جوری ازآدم فروشی ونامردی گفته که انگارفراستی رفته توی مجلس اسرائیل !!! جالبه اوناییکه ازتعبیر"خودی وغیرخودی" شاکی بودن وشعارشون"ایران برای همه ی ایرانیان" بود حالاعملا قائل به خودی وغیرخودی اند!!! حالابگذریم ازادبیات سخیف وتوهین آمیز. (4172068) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۱:۴۸:۰۹
معلوم شد"زنده بادمخالف من" فقط یک شعاراست وبس! آخه مرد! نقدراکه بافحش وتوهین پاسخ نمی دن؟!!!! یعنی هنرمندان تااین حدبامجلس --که تعدادعمده ای ازآنهااصولگراهم نیستند--مشکل دارن که صرف حضوریک منتقدرادرآن برنمی تابند؟؟!!!!!!!! (4172077) (alef-2)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۰۲:۰۹:۳۱
فراستی هرچی می گه شرف داره، چون درباره ی "اثر" حرف می زنه نه "شخص". ولی فرخ نژآد و پرستویی در مورد "شخص" حرف می زنن!!! و این مشخصه ی آدمهای محدود و کوچک!!!!!!!!! (4173128) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۰۴:۱۶:۰۶
از الف تعجب میکنم که الفاظ سخیف رو بازنشر میده. من که فکر نمیکردم هنرمندان ما اینطور بی ادب و هتاک باشند. صدرحمت به فراستی. (4173143) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۱۱:۰۶:۳۶
باسلام واحترام،بعدازآن که نظرات مردم عزیزوفرهنگ دوست رامشاهده نمودم،برآن شدم که برای اولین مرتبه به خوداجازه دهم تادرقسمت اظهارنظرهاچندجمله ای بیان نمایم.امیدکه هنرمندان عزیز توجه نمایند.مرحومه لاله ومرحومه لادن (دوقلوهای به هم چسبیده ازناحیه سر) که روحشان غریق رحمت خداوندمتعال گردد،را همه به خاطرداریم.دوانسان که تمام لحظه های زندگی راباهم بودند،امادارای اختلاف سلیقه،ازجمله این که یکی دررشته حقوق ودیگری دررشته هنرادامه تحصیل دادندوبه خاطرهم قبول زحمت می نمودندودرکلاس های همدیگرشرکت می کردند.به نظرمن خداوندباتولداین چنین اشخاصی عملابه ماخیلی درس هاداده است.درکلام اکثرعزیزان که اظهارنظرنموده اند،خوشبختانه رعایت ادب مشاهده می شودکه حکایت ازفرهنگ ریشه دار این مرزوبوم (که همان کشورعزیزمان ایران است) رادارد.ازهنرمندان عزیز به خصوص جناب آقای پرویزپرستویی وجناب آقای حمیدفرخ نژادکه ازهنرمندان خوب ومطرح کشورهستندانتظاربیشتری می رود.درواقع شما عزیزان اشخاص تحصیل کرده ، فرهنگی و تاثیرگذاردرجامعه می باشیدمردم ازشما انتظاربیشتری دارند.بایدازخداوندمتعال مددبجوییم که توان صبروتحمل مارابالاترببرد،تابتوانیم بیشترهمدیگرراتحمل نماییم ودرگفتگوهابه هم نزدیکترشویم؟ شما که همیشه ازعدم حمایت سینما بحث می نماییدآیا فکرنمی کنیدباپیش کشیدن اختلافات خانواده سینمااول ازهرچیزخودبه این موارددامن می زنید؟البته قبول دارم می شودنقد را با زبان ملایم تر وحتی شیرین گفت. مثل نه گفتن را به طرف مقابل با زبان شیرین بیان نمود.امید آن که درکنارهم باگفتگو وتعامل به پویایی وتوفیق دست یابیم. (4173347) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.