نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 125622
یه حبه قند، شاهکاری از رضا میرکریمی
یادداشت مهمان
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۱
رضا ميركريمي بار ديگر آيينه تمام نماي «خودش» را در قاب سينما به تصوير كشيد؛ تصويري كه علاوه بر جلب نظر صاحب نظران و منتقدان، نگاه ويژه كارگردانان را نيز به خود جلب كرده است.

عباس كيارستمي، رخشان بني‌اعتماد و مجيد مجيدي از جمله كارگرداناني هستند كه با ساخت آنونس و تيزرهاي تبليغاتي فيلم، حمايت بي چون و چراي خود را با ساخته ميركريمي اعلام كردند.

با اکران فیلم «یه حبه قند» شاهد ششمین ساخته سینمایی سیدرضا میرکریمی خواهیم بود و با توجه به سیر فیلمسازی این کارگردان از اولین ساخته اش یعنی «کودک و سرباز» به نظر می رسد میرکریمی فرای جهش های محسوس تکنیکی و مضمونی، فیلم به فیلم به زبان شخصی خودش نزدیک تر شده است.

فیلم با اینکه به ظاهر قصه ساده ای را روایت می کند، به قدری چند لایه است که این امکان را به تماشاگر علاقه مند و فکور سینما ارائه می دهد که در هر بار دیدن فیلم با یک دسته از جزئیات فیلم همراه شود و آن را هربار از منظرهای مختلفی ببیند و لذت ببرد.

فیلم از لحاظ بصری هم بسیار چشمگیر است و طراحی فوق العاده محسن شاه ابراهیمی از یک خانه باغ قدیمی به همراه نورپردازی و فیلمبرداری شگفت انگیز حمید خضوعی ابیانه، تصاویری زیبا و نرم با نور و رنگی یکدست را سبب شده است.

قاب هایی درست و زیبا که مانند عکس هایی به هم پیوسته جلوه می کنند؛ کاری بسیار سخت که از عهده هر فیلمبرداری ساخته نیست، بخصوص اینکه فیلم با ریتم تندی که دارد دائما حرکت بازیگران را نشان می دهد که در میزانسن هایی عمیق، چندین تن از آنها هر یک مشغول انجام وظیفه خاصی است و ثبت درست آن تسلطی ویژه می خواهد، به همین دلیل بخش غالب تصویر برداری نیز بصورت دوربین روی دست انجام شده است.

فيلم «یه حبه قند» فیلمی پر بازیگر است كه ۱۶ بازیگر اصلی دارد كه از شش بازیگر خردسال و عده زیادی هنرور که بگذریم، هماهنگی این همه آدم در یک مهمانی هم عذاب آور است، چه برسد مقابل قاب دوربین، آنهم با طراحی میزانسن های پیچیده و تو در تو و عجیب تر اینکه بازیگران همگی خوب بازی می کنند و هر کس به اندازه نقشی که دارد نه بیشتر و نه کمتر و این کاریست که میرکریمی آشکارا از عهده آن برآمده است و همه این لحظات با تدوین خوب حسن حسن‌دوست مثل حلقه هایی از یک زنجیر با هم ارتباطی معنادار پیدا کرده اند.

موسیقی زیبایی که محمدرضا علیقلی ساخته است، در چند بزنگاه فیلم روی فرم خاصی از تصاویر می آید و باعث تمرکز حس فیلم در آن لحظات می شود؛ حسی که از شدت زیبایی به خواب می ماند.

از میان منتقدین کسانی فیلم را به یک تابلوی مینیاتور ایرانی تشبیه کرده اند، بعضی دیگر گفته اند که این فیلم برای ما فرش ایرانی را تداعی می کند؛ دو عنصری که مانند «یه حبه قند» دارای طرح و نقشه و جزئیات ریز هستند، رنگ و سایه و نور دارند، نقوش منحنی و نرم و در هم تنیده دارند و مهمتر از همه قصه دارند؛ قصه ای که همه شنیده ایم اما کی و کجا و از که؟... یادمان نمی آید و شاید به همین دلیل است که فرش را بر زمین خانه پهن می کنیم تا همیشه در آن قدم بزنیم و مینیاتور را قاب می گیریم و به دیوار می کوبیم تا هر وقت سر چرخاندیم به یاد آن قصه و آن سرزمین بیفتیم و نگذاریم که فراموش کنیم.

«یه حبه قند» چنین فیلمی است و در کارنامه پر بار سازنده اش درخششی دیگر دارد؛ چرا که در سینمای ایران نیز تجربه ای یگانه است؛ فیلمی است که برای لذت بردن از آن حداقل دو بار باید تماشایش کرد.

خاطره شیرین تماشای «یه حبه قند» را در یک بعد از ظهر سرد پاییزی از دست ندهیم.

با تشكر از گروه فرهنگي خبرگزاري دانشجوsnn.ir
 
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۱۹ ۱۲:۴۳:۱۸
سلام

با تشکر از رضا میرکریمی

جدا از این که فیلم یه حبه قند را فیلم خوبی می دانم و ....

فقط تحلیل این مقاله برایم دشوار آمد که تبلغی از فیم را می خوانم ، یا نقدی ازآن را ... یا نه تعریفی از آن را ....

به هر ترتیب جمله آخر مقاله آنجا که می خوانیم "خاطره شیرین تماشای «یه حبه قند» را در یک بعد از ظهر سرد پاییزی از دست ندهیم"
.به وب سایت الف که مدام از بی طرفی دم می زند بعید است (508574) (moderator7)
 
یوسف منصورزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۱۹ ۱۵:۵۵:۰۷
با سلام

به نضظ من هم فیلم یه حبه قد از لحاظ کارگردانی ، تصویربرداری، طراحی صحنه و فراتر از همه اینها موسیقی زیبای فیلم اثری قابل تقدیر است اما بزرگ ترین مشکل فیلم نبود قصه است .
فیلم هیچ مسئله خاصی بیان نمیکند که در طول فیلم منتظر حل شدن آن باشیم . حتی اواخر فیلم بسیار خسته کنند می شود و به نظر می رسد آقای میرکریمی آنقدر درگیر تکنیک و سایر مسائل شده اند که اصل داستان گویی سینما و داشتن مسئله را فراموش کرده اند
به نظر من فیلم یه حبه قند فقط و فقط نمایشی از گوشه های از زندگی یک خانواده یزدی است که خواهر های بزرگتر برای ازدواج خواهر کوچکتر دور هم جمع می شوند و اصلاٌٌ فیلنامه اختار لازم را دارا نیست. (508765) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۰ ۱۲:۳۰:۲۸
کاملا موافقم . این فیلم پر است از سکانس ها و پلان های خوب ولی قصه ای که این سکانسهای زیبا را به هم پیوند دهد وجود ندارد (509148) (moderator19)
 
رضا ترابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۲ ۱۰:۵۹:۲۱
فیلم یک زندگی ایرانی را روایت می کند. یک خانواده ایرانی با شخصیت هایی ایرانی و همه ی شباهت ها و تفاوت هایشان. نیازی نیست داستانی خیلی مهیج داشته باشد. این زندگی است... یک زندگی واقعی... با آدم های واقعی. من یزدی هستم، و آنچه در خانواده های سنتی و یا حتی امروزی یزدی دیده ام جز این نیست که رضا میرکریمی با زیبایی تمام و با جزئیات منحصر به فرد، آن را پرداخته است. بالاخره هیچ اثری بدون مشکل نیست، ولی به نظرم مشکلی که از داستان فیلم گرفته شد خیلی به جا نبود... داستان، داستان زندگی است. همچون یک خاطره است. یک نوستالوژی... که یک ایرانی را به گذشته ی نه چندان دورش می برد... به زندگی ای که زندگی اصیل ایرانی است.

شخصا از فیلم بسیار لذت بردم... و از رضا میرکریمی قدردانی می کنم. از او قدردانی می کنم که اگر سال ها بعد خواستم به فرزندم بگویم که ما چگونه زندگی می کردیم و یا او خواست به فرزندش زندگی اصیل ایرانی را نشان دهد نیازی نباشد که زحمت چندانی به خودش بدهد. فقط بگوید برو و "یه حبه قند" را ببین.



[رضا ترابی] (510069) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۱۹ ۲۱:۴۶:۱۶
چرا باید الف از یک فیلم این قدر تعریف نماید درحالی که از فیلم جدایی نادر چیزی نگفن؟؟؟؟؟ (508893) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۲ ۱۵:۵۲:۲۳
به خاطر اینکه جدایی نادر از سیمسن تحقیر جامعه ایرانی بود. (510154) (moderator19)
 
سلمان
Latvia
۱۳۹۰-۰۷-۱۹ ۲۲:۰۷:۲۵
فیلم را در جشنواره دیدم، به شدت لذت بردم. یکی از بهترین فیلم های عمرم بود
آقای میر کریمی دعایت می کنم. امید را ،زندگی را ،روح را به من آموختی.
امیدوارم موفق باشی (508903) (moderator7)
 
نسیم
۱۳۹۰-۰۷-۲۰ ۱۰:۰۵:۵۹
چقدر زیبا و چقدر رویایی زندگی سنتی ایرانی تصویر شده است خیلی آشناست خیلی خودمانی است اصلا همینطوری است رنگ های زنده و متنوع و آدم های آشنا و خودمانی
چقدر خوب بود چقدر احساس خوبی داشتم وقتی در جشنواره برای بار اول این فیلم را دیدم
دلم برای دوباره دیدنش تنگ شده - شدید (509063) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۰ ۱۲:۱۰:۰۴
ميشه بگيد يه حبه قند از نظر شما بهتره يا اخراجي هاي 3؟؟ خيلي دوست دارم نظرتون رو بدونم ... (509130) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۳ ۱۹:۰۵:۱۱
دوست عزيز! قياس مع الفارق مي فرماييد. به نظرم هم ژانر اخراجي ها 3 با يه حبه قند متفاوت است و هم سبك كاگرداني و روحيه بازيگران آنها. (510733) (moderator19)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۱ ۲۲:۱۳:۱۳
یه حبه قند فوق العاده بود.
در یک کلام می تونم بگم میرکریمی فیلمی رو به ما ارائه داد که کاملا منسجم بود و حتی یک جا هم تناقضی نداشت.
این فیلم به نظرم من تقابل آشکار سنت و مدرنیته بود .
دختری که بین دو عشق ماند یکی نماد سنت و دیگری مدرنیته...
تک تک شخصیت های فیلم رو دقت کنید ... هر کدام یه جورایی دارند نقشی از ماها رو در تقابل با این دوگانگی (سنت و مدرنیته) توی جامعه بازی می کنند .
این فیلم واقعا ارزش چند مرتبه دیدن رو داره
اونایی که حس می کنند نتونستن حرف میرکریمی یا ارتباط سکانس های مختلف رو بفهمن پیشنهاد می کنم یه بار دیگه دقیق ببینن ، ببینن چی باعث چی شد مثلا همین یه حبه قند چه نقشی در نهایت در تصمیم گیری پسند داشت و نماد چه چیزی میتونه باشه؟ یا اون رادیو ، یا اون آهنگی که ته فیلم داره رادیو میذاره یا درست کردن رادیو توسط چه کسی بود ، اینا همه به هم ربط داره! بهتره بیشتر نگم خودتون ببینید! (509924) (moderator19)
 
رضا
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۱ ۲۲:۴۴:۵۱
بنده فيلم رو يك بار ديدم.
به لحاظ بصري بسيار خوب كار شده اما به لحاظ محتوايي علي رغم نظم و نسقي كه فيلم نامه داره اما پيام خاصي رو كه براي مخاطب روشنگر باشه نداره.
شايد بشه گفت محتواي فيلم مخاطب خودشو به فكر فرو مي بره اما كاش درخصوص برخي موارد يكري راهكار هم مياور. مثلاً
1. در چگونگي پرهيز از روزمرگي.
2. در توانمند كردن مخاطب براي بيان خواسته خود، متناسب با ريتم فيلمنامه.
3. ... (509931) (moderator19)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۸:۱۳
یک یاذگار ایرانی این فیلم ایرانیترین فیلم ایرانیه (509952) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.