نظر منتشر شده
۷۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 126688
خير ببيني آقا سيد رضاي ميرکريمي
ابراهیم حاتمی کیا
اگر اين حَبّه قندت نبود، يادمان مي‌رفت کجايي هستيم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ايستاده بوديم تا از سرزمين هميشه آفتاب‌مان به جبرِ همكار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پيشاني ...
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۰۶
«يا لطيف

خير ببيني آقا سيدرضاي ميرکريمي.

کام‌ات شيرين. اگر اين حَبّه قندت نبود، يادمان مي‌رفت کجايي هستيم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ايستاده بوديم تا از سرزمين هميشه آفتاب‌مان به جبرِ همكار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پيشاني، متقاضي پناه به سرزمين هميشه ابري بگيريم.

خير ببيني برادر. تو با حَبّه قندي کام دودگرفته‌مان را شُستي و به يادمان آوردي که ايراني هستيم. نامي داريم و نشاني. ادبي داريم و آدابي، که به وقت شادماني بدانيم چه بايد کنيم و به وقت عزا چه بايد باشيم.

سيّد عزيز، متوقع نباش که با اين حَبّه قندت قادر به شيرين کردن کامِ جفامسلکان باشي. اين تلخي به بلنداي نسلِ اين نهضت همچنان ادامه‌دار است، ولي بدان، اين بارانِ سياهِ جفايِ غريبه‌هايِ دوست‌نما، پاياني دارد. تو حوصله کن و مباد که شکايت به غريبه بري. تو شاگردِ مکتبِ فردوسي و حافظي که نه کوچيدند و نه شوقِ ترکِ سرزمين به فرزندانشان دادند. اين عصر وارونگي پاياني دارد برادر!»

برادرت ابراهيم حاتمي‌کيا

برگ‌ريزان يکهزاروسيصدونود
 
 
حسین تاجیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۸ ۲۲:۳۳:۵۴
درود بر حاتمی کیا (514069) (moderator1)
 
ابراهیم بت شکن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۵:۴۴:۱۸
مرحبا ابراهیم جان

راه نفس مان را باز کردی!

درود بر همه ابراهیم های بت شکن

دست مریزاد (514431) (moderator1)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۰:۰۹:۰۸
احسنت بر ابراهیم حاتمی کیا (514938) (moderator19)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۷-۲۸ ۲۳:۲۲:۵۹
متاسفم که هنوز قدر کارهای قوی را نمیدانیم و راحت برچسب سیاه نمایی میزنیم بهتره به جا حسادت به جوایزی که نام ایران رو بالا میبره به فکره رواج دادنشون باشیم
بلایی که سر مجید مجیدی امد را بر سر فرهادی نیاورید
از حاتمی کیا بعید بود (514098) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۲۸:۰۰
نام ایران را بالا می برد؟؟!!

چرا فقط فیلم هایی که سیاه نمایی هستند جایزه می گیرند؟!
از خودت پرسیدی اصلا؟
نام ایران رو فیلم های مزخرف فرهادی بالا می بره؟!!! (514315) (moderator1)
 
محمد
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۴:۰۴:۰۹
بهتره جواب منطقی بدین نه اینکه الکی طرفداری کنید
کجای فیلم فرهادی سیاه نمایی؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا همین یه جمله رو بلدین که واسه برچسب زدن!!!!! (514392) (moderator1)
 
محمد
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۴:۳۳:۱۶
شما اصلا میدونی سیاه نمایی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اونا اگه قرار بود به سیاه نمایی جایزه بدن خیلی فیلم های دیگه بود که باید جایزه میدادن(جرم،سگ کشی،افساید و حتی اژانس شیشه ای به نوعی....)
تازه سال پیش که درباره الی جایزه گرفت میشه بگی کجای فیلمش سیاه نمایی بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مخالفت با فرهادی از جای دیگه اب میخوره نه از سر مسایل حرفه ای!!!!!!!!!
و اگر هم شماها اینقد اصرار دارین که سیاه نمایی درکاره پس لابد سیاه هست که اینجوری میگین خودتون. (514402) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۷:۱۰:۲۱
په نه په سفید نمایی بود!
نه خیر پس چی بود؟
فکر کردی اروپایی ها عاشق چشم و ابروی فرهای هستن که زارت و زورت بهش جایزه میدن؟!
معلومه که این جایزه ها سیاسی هستن

یعنی دارن به کارگردان ایرانی پیام میدن که اگه از این دست فیلم ها بسازی ما به شما جایزه میدیم، اگه جور دیگه ای بسازی هم از جایزه خبری نیست
این که واضحه (514471) (moderator22)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۴:۰۳:۴۴
لطفا مجیدی را با فرهادی مقایسه نکن (515194) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۹:۱۶:۴۴
نام کدوم ایرانی؟ ایرانی که فقط از بدبختی میگه؟ یعنی حقیقتا این چیزها همه واقعیت جامعه ایران و ایرانیه؟ جایزه برای تکنیک و بازیگری نمیدن! فقط برای سیاه نمایی میدن و بس! انقدر به این جایزه های پوچ بها ندین! (515521) (moderator19)
 
ابافت
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۸ ۲۳:۲۹:۳۷
آقای حاتمی کیا خدا شما را خیر دهد. (514103) (moderator1)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۰۰:۰۳:۲۹
دوست عزیز اونموقع که حاتمی کیا دوربین دستش بود امثال بعضی از این کسانی که خرس و جک و جونورای دیگه جایزه میگیرن داشتن برنامه کودک میدیدن واگر حاتمی کیا میخواست باب طبع اونوری فیلم بسازه الان به جای یه دونه خرس باید به فکر یه باغ وحش برای نگهداری خرساش بود (514112) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۴۶:۴۰
فرهادی ماییه افتخار ایران هاست . (514326) (moderator1)
 
محمد
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۴:۰۱:۰۴
دوست عزیزتر اگه ملاک شما زمان دوربین دست گرفتن باشه پس مسعود کیمیایی و داودنژاد از همه مقدم تر هستن!
کورکورانه دفاع نکنید،به جایی نمیرسی (514388) (moderator1)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۸:۵۳:۲۲
اگه فیلم فرهادی فقط مال اونوری ها هست چرا توی ایران اینقدر فروش داشت؟یک کم به نظر هموطن های خودت احترام بزار. (514519) (moderator22)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۴:۰۹:۳۷
فیلم فرهادی در یک هیاهوی تبلیغاتی و غبارآلوده کردن فضای سینما با هیجانات سیاسی و قرار گرفتن در مقابل پرفروشترین فیلم سینمای تاریخ ایران به چنین فروشی رسید. چناچه در شرایط دیگری عرضه می شد، نهایتا به اندازه "درباره الی" فروش داشت و نه بیشتر (515205) (moderator19)
 
مهدی
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۰۶:۱۰:۳۰
خداوند تمام شما هنرمندان عزیز را بری این مردم و انقلاب حفظ کند (514193) (moderator1)
 
Canada
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۰۶:۲۴:۳۶
سلام آقای حاتمی کیا،

شاید می شد وارد گفتگو شد، شاید می شد جدایی نادر از سیمین را نقد کرد، شاید می شد اصغر فرهادی را صریح و بی کنایه نقد کرد...
می شد از هر روزنه ای برای نیش و کنایه استفاده نکرد و صادقانه وارد گفتگویی منطقی شد...
اگر نقدی بر موفقیت های دیگری است می شد بدون کمترین کنایه بر زبان راند.

چند سوال بی پاسخ از لابه لای کنایه های شما به اصغر فرهادی برایم پیش آمد:
1- آیا نشان دادن بخشی از حقایق جامعه در یک فیلم تا آنجا مجاز است که موافق نظرات بخش خاصی از جامعه باشد؟
2- آیا می توان به جامعه از زوایای گوناگون نگریست و آنرا به تصویر کشید؟
3- آیا فیلم جدایی نادر از سیمین تنها یک لایه داشت و آن دروغ گویی و مهاجرت به خارج از کشور بود؟ آیا شما هیچ لایه دیگری در این فیلم نیافتید؟
4- راستی آن موقع که فیلم بچه های آسمان نامزد اسکار شد و کاندید جوایز گوناگون بین المللی شد گویا آنقدر ها جایزه های خارجی بد نبود!! http://www.imdb.com/title/tt0118849/awards
5- آیا معتقدید اصغر فرهادی و بسیاری کارگردان های دیگر فیلم می سازند که از جشنواره های خارجی جایزه بگیرند ، که اینگونه با طعنه از کشورهای خرس نشان صحبت می کنید؟؟
اگر اینگونه است یک نکته می ماند: آیا شما از نیت درونی این فیلم سازان آگاهید؟ آیا اگر فیلم ساختند باید آنرا به هیچ جشنواره ای نفرستند تا مبادا جایزه بگیرند و انواع اتهامات را به آنها بزنند.

6- آیا اگر فیلم یک حبه قند جوایز بین المللی دریافت کند، می توانیم رضا میرکریمی را با کنایه هایی اینچنینی خطاب قرار دهیم؟
مشکل کجاست جوایز یا کارگردان ها؟ آیا معیارهای دوگانه ای انتخاب نکرده اید؟


آقای حاتمی کیا شاید می شد اخلاقی تر نقد کرد و کنایه نزد. (514195) (moderator1)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۲:۲۲:۴۷
بله به نظر بنده به عنوان یک فیلم شناس (و نه منتقد حرفه ای فیلم) متأسفانه بسیاری از کارگردانان، با عشق به جایزه های طلایی و نقره ای از سیاه نمایی زندگی مردم سرزمین خودشان فروگذار نمی کنند (514343) (moderator1)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۲:۲۴:۰۱
این فیلم را در جشنواره دیدم. متأسفانه اصلا جالب نبود (514344) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۵:۱۳:۴۹
به عنوان یک فیلم بین حرفه ای نه منتقد یکی از بهترین فیلم های عمرم رو دیدم (515301) (moderator19)
 
amir
France
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۲:۵۹:۲۴
جواب بسیار زیبایی بود با تشکر (514361) (moderator1)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۴:۰۱:۳۳
به عنوان یک منتقد از اظهار نظر حاتمی کیا تعجب کردم (514389) (moderator1)
 
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۰۸:۰۹:۵۰
آقای حاتمی کیا.
سینما محل ابراز وجود و بروز عقاید است. شما با چه چیزی محالفی . با جشنواره ها یا با فرش قرمز ، یا با بیان واقعیتهای اجتماعی از طرف هنرمندان.یا بیان سفارشی وافعیتهای اجتماعی. یا با فاحشه خواندن سینمای ایران. شما با کدام یک محالفی. اگر بیان مسائل اجتماعی از زبان شما در آزانس شیشه ای مطرح شود اشکالی ندارد اما اگر از زبان دیگرانی مثل اصغر فرهادی بیان شود می شود صف نشین پشت سفارت حرس نشان. اگر شما مسائل جانبازان و بسیجیان جنگ را در کنار رودخانه راین و در کشور بیگانه بیان کنی میشود بهترین فیلم سینمای ایران اما اگر همان وافعیتها از زبان دیگران بیان شود میشود ابرنشین آفتاب گریز. وافعا جای تاسف دارد که در مملکنی که مهد بزرگان ادب و فرهنگ و هنر است این گونه با افتخارات خود برخورد می کنیم (514222) (moderator1)
 
سید علی
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۶:۴۴:۱۴
دوست عزیز داستان این نیست که جایزه بد است یا فیلم فلانی سیاه نمایی است یا له له زدن برای برخی تندیس ها و ... در واقع داستان داستان یک درد است که چرا در روزگار زیبای ایران جوان و رو به پیشرفت و مفتخر به علم و دین مداری چرا دغدغه کارگردانان و نویسندگان بزرگ سینمای ما آنی نیست که بطور طبیعی جامعه باید باشد !!! (514464) (moderator4)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۰۸:۱۹:۴۷
هر چند وقتی از کرخه تا راین را می دیدم ، دیگه نمی بینم.آقا ابراهیم به رنگ ارغوان اکران می گیره ولی بهایش خیلی گران بود ، متاسفم! (514226) (moderator1)
 
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۴:۵۴:۱۳
جناب مطلع به رنگ ارغوان يكسال پيش اكران شد و تموم شد و رفت . از اينكه ديگه از كرخه تا راين و نمي بيني جامعه هنري رو عذا دار كردي تورو خدا ببين
اگه مطلع نيستيم ساكت بمونيم بهتره (514411) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۰۶:۳۲
خیلی آقایی حاج ابراهیم، همیشه بسیجی باش!
دوست داریم (514295) (moderator19)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۰۷:۰۸
با سلام
حاتمی کیا همیشه به صداقت دعوت می کند و به همین خاطر با کارهای فیلمساز صاحب نامی که در تمام فیلمهایش "همه" دروغ می گویند (بدون اینکه در بطن فیلم دعوتی به صداقت باشد) مخالف است.
عبارت "همه مهر دروغ بر پيشاني" در نامه ابراهیم ، اشاره ظریفی است به فیلمساز قدرتمندی که در فیلمهای متعددد خویش ، تمام طبقات اجتماع ایران را دروغگو ، خیانتکار و در نهایت ملت ایران را غیر قابل اعتماد می نمایاند و داغ دروغ را بر پیشانی همه مردم (مذهبی ، غیر مذهبی ، فقیر ، غنی و . . . ) زده است.
حاتمی کیا به امید دعوت می کند و حتی در فیلم تلخی چون "ارتفاع پست" (که به نوعی دست پخت دیگران هم هست) نمی پسندد که فیلم بدون نور و امید به پایان برسد و تولد نوزاد در پایان فیلم را تولد امید در شرایط سخت و شفاعت پاکان در منع نزول عذاب می داند. کما اینکه این نامه تلخ را هم با امید به پایان می برد.
حاتمی کیا معرفی ملت ایران را بر پایه "دروغ" و "یأس" و استنتاج دعوت به خروج از وطن را به این دو دلیل ، ظلم به این ملت بزرگ می داند و لذا در این نامه از "جفا مسلکانی" می نالد که درس "شوقِ ترکِ سرزمين به فرزندانشان" می دهند. دوستانی که در مقام انتقاد از حاتمی کیا "از کرخه تا راین" را مثال زده اند یادشان باشد که در پایان آن فیلم شاهد کوچ آلمانی ها به شوق دیدار ایران بودیم و هیچکس عملکرد "نوذر" در پناهندگی به خارجی را نمی پسندید و موجه نمی شمرد.
یا حق (514297) (moderator1)
 
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۰۳ ۱۰:۲۸:۰۶
احسنت پاسخ بسیار منطقی و زیبایی بود (517835) (moderator19)
 
سیب گاز زده
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۱۰:۱۱
واقعا آدم این هنرمندا رو که میبینه کلی انرژی میگیرد، همه سر افراز باشید.
درود (514300) (moderator19)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۲۱:۴۸
دوست عزیزتر اگه ملاک شما زمان دوربین دست گرفتن باشه پس مسعود کیمیایی و داودنژاد از همه مقدم تر هستن!
کورکورانه دفاع نکنید،به جایی نمیرسید (514313) (moderator1)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۱:۳۳:۱۷
آفرین به حاتمی کیا . (514319) (moderator1)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۲:۴۳:۲۸
تو که هنوز از سینما چیزی نمیدونی خواهشن در مورد جشنواره های خارجی قضاوت نکن ! خرس و جک و جونور ؟؟؟؟ تو فجرتو بچسب ! (514353) (moderator1)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۳:۵۹:۲۴
دوست عزیز تو مثال مناقشه نیست مثال شما مثال اون ادمییه که بهش ماه رو نشون میدادن به نوک انگشت نگاه میکرد!! (514387) (moderator1)
 
محمد
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۹:۴۰:۲۹
دوست عزیز تر این مثل در مورد خودت صدق میکنه
چون به جا اینکه دلیل حرفه ای بیاری فقط چون اون قدیمی تره بردیش بالا و بقیه رو حساب نمی کنی
رو ای حساب اسم کسایی رو اوردم که بدونی اونا فیلم هاشون سیاه نمایی هست ولی هیچ جایزه ایی نبردن
بهتره دید رو کامل کنی (514549) (moderator22)
 
محمد
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۹:۴۷:۰۶
دوست عزیزتر به مثالی که خودت زدی واسه من بیشتر دقتی کنی بهتره
ملاک شما قدیمی تر بودنه واسه ارجحیت پس کیمیایی و داودنژاد که بیشتر فیلم های انتقادی میسازن چرا جایزه نمی گیرین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (514552) (moderator22)
 
گیوی
Netherlands
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۲:۵۳:۰۳
درست میگویید این آقای حاتمی کیا.
چشم داشت بعضی آثار سینمایی ما به جشنوارهای خارجی یک افتضاح هنری است. (514359) (moderator1)
 
Germany
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۲:۵۵:۵۶
حاتمی کیا بای بای (514360) (moderator1)
 
علی
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۳:۲۶:۵۱
اگه جایزه بین المللی بده پس چرا هر سال فیلم می فرستین اسکار ؟! (514372) (moderator1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۴:۱۹:۰۹
حاتمي كياي عزيز
ايكاش پاراگراف اول پيامت را حذف ميكردي. نه از ذهنت بلكه از متنت. نكند دغدغه هايت را فراموش كرده اي؟
- قبول كه تيغ سانسور خودي نماها راشهايت را ميدرد
-فبول كه روي پرده راوي صادق جنگ رنگ ميپاشند
-قبول كه ارزش مدارن فرهنگ پيشه هاي رسمي ما راه و رسم ارزش را گم كرده اند
-قبول كه مصاديق سخت بيراهه نما شده اند
-قبول كه ...
اما برادر تو راه را گم مكن . رنگ اخلاص را رقيق مكن و مگسك حب و بغضت را به اشتباه نشانه نرو و باش هماني كه هستي (514397) (moderator1)
 
قاسمپور
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۵:۱۴:۱۷
همیشه از اینکه فیلمهایی نظیر جدایی نادر به جشنواره های خارجی میره دلم میلرزه چقر خوب بود اگر بجای این فیلم یه حبه قند میرفت فیلمی که پر از رنگه فیلمی که شادی و غمش سر جاشه فیلمی که واقعا ایرانیه .البته در فیلم جدایی نادر بازیها خوب بود ولی ناراحتی من از اینه که چرا همیشه ادمهای بد بخت فیلمها مذهبی و با اسمهای مذهبی هستند حجت به عنوان یک شخصیت مذهبی بد دهن وجوشیه افسوس افسوس اقای حاتمی کیا من همیشه عاشقانه فیلمهاتون رو میدیدم و خوشحال بودم از اینکه هنوز شما هستید که حرفهای دل ما رو از زبان کاظمها و عباسها وسعید ها بزنید مطمئنم که هنوز این چیزها برای شما هم دغدغه است و نامهربانیهای اطرافیان شما را رنجانده اما اقای حاتمی کیا خودتان را کنار نکشید فیلمهایی که شما امروز میسازید باید هنوز هم حرف دل متدینین واقعی باشد شما باید در کنار امثال میر کریمیها دل مارا گرم کنید شما زبان مایید برادر کنار نکشید سنگر را خالی نکنید (514417) (moderator1)
 
من خودمم نه خاطره
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۵:۴۷:۲۸
سلام به کارگردانی که دوستش داشتم
آقای کارگردان آژانس شیشه ای شما که نشانگر ضعف مدیریتی شدید در ایران بود و به تمامی دنیا نشان داد که بعد ار جنگ ،مردم ایران چقدر نمک نشناس و بی معرفت هستند نسبت به کسانی که از مال و جان خود گذشتند تا ایران بماند.
آری در آن فیلم ماهم دیدیم و شنیدیم و بعد خواندیم که خانمی به شما گفت: آقای کارگردان شما ما را با این دست آدم ها (شخصیت های فیلم) آشتی دادی.
آیا بد کاری کردی که می خواستی مارا با هنرت از غفلت و، بی معرفتی و ضعف مدیریتی بیدار کنی ؟
یا اینکه فرهادی بد کاری کرده که به ما گفته به خود برگردید و ببنید با تکیه بر مصلحت و دروغ همه چیز(انسانیت) را فدای خودمان و اطرافیان مان نکنیم ؟
آری من می گویم اگر این سیاه نمایی است آژانس شیشه ای سیاه نمایی بیشتری است فقط (جدایی نادر از سیمین ) مقدار خیلی بیشتری واقعی است و این هم هنر کارگردان است که باید دست مریزاد گفت و جایزه داد.
و اگر شما هم به نظر من جای نقد رفتار دیگران تلاش بیشتری کنید می توانید کرخه تا راین دیگری ، قوی و تاثیر گذار بسازید. (514439) (moderator22)
 
من خودمم نه خاطره
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۵:۴۷:۳۱
سلام به کارگردانی که دوستش داشتم
آقای کارگردان آژانس شیشه ای شما که نشانگر ضعف مدیریتی شدید در ایران بود و به تمامی دنیا نشان داد که بعد ار جنگ ،مردم ایران چقدر نمک نشناس و بی معرفت هستند نسبت به کسانی که از مال و جان خود گذشتند تا ایران بماند.
آری در آن فیلم ماهم دیدیم و شنیدیم و بعد خواندیم که خانمی به شما گفت: آقای کارگردان شما ما را با این دست آدم ها (شخصیت های فیلم) آشتی دادی.
آیا بد کاری کردی که می خواستی مارا با هنرت از غفلت و، بی معرفتی و ضعف مدیریتی بیدار کنی ؟
یا اینکه فرهادی بد کاری کرده که به ما گفته به خود برگردید و ببنید با تکیه بر مصلحت و دروغ همه چیز(انسانیت) را فدای خودمان و اطرافیان مان نکنیم ؟
آری من می گویم اگر این سیاه نمایی است آژانس شیشه ای سیاه نمایی بیشتری است فقط (جدایی نادر از سیمین ) مقدار خیلی بیشتری واقعی است و این هم هنر کارگردان است که باید دست مریزاد گفت و جایزه داد.
و اگر شما هم به نظر من جای نقد رفتار دیگران تلاش بیشتری کنید می توانید کرخه تا راین دیگری ، قوی و تاثیر گذار بسازید. (514440) (moderator1)
 
محد رضا جدّی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۵:۵۶:۲۳
آفرین به غیرت حاتمی کیا (514450) (moderator1)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۷:۱۷:۱۵
اگر ..... یه روزی ..... زبانم لال فیلمی از سلحشور به اسکار بره حاتمی کیا به به و چه چه می کنه ، سینما باندیه ، ولی خداییش تا معاونت سینمایی رفتی ، بابا ایول ، نوش جونت بلاخره جایزه ات رو می گیری ! (514476) (moderator22)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۷:۵۸:۲۴
آقای حاتمی کیا شما که همیشه درد بطن جامعه را داشتید حالا چی شده که دیگران که از همین دردها میگویند میشوند تلخ‌مزاج،مهر دروغ بر پيشاني، متقاضي پناه به سرزمين هميشه ابري ؟
خدای نکرده بحث نداشتن چشم موفقیت دیگران که نیست ؟ (514493) (moderator22)
 
Finland
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۸:۱۳:۰۸
یک سوال ساده من دوستان می کنم. همین دو هفته پیش فیلم فرهادی را در اینجا (فنلاند) نمایش دادند.اما فیلم ملک سلیمان را اجازه پخش ندادند. به نظرتون چرا برخی فیلمهای بسیار قوی با جذابیت های بالا اجازه پخش هم نمی گیرند چه برسد به جایزه؟ (514497) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۲۰:۵۰:۵۸
به نظرت ملک سلیمان فیلم قوی بود؟ (514592) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۱۳:۲۸:۰۵
ملک سلیمان و جدایی رو با هم قیاس میکنی و برتری جدایی نادر از سیمین رو سیاسی میدونی؟ (516203) (moderator19)
 
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۸:۵۵:۳۹
همه نظرات رو خوندم تقريبا. خيلي فضاي خوبي بود. اما نظر من اين است كه با تمام مشكلاتي كه ما در كشورمان داريم وضعيت اونجوري هام كه آقاي فرهادي به تصوير كشيدن نيست.يعني فكر نمي كنم هيچ ايراني حاضر بشه براي خارج رفتن حتي از شوهرش طلاق بگيره و بچه اش رو هم ول كنه و بره،كما اينكه ما در آمريكاش هم مشكلات معيشتي داريم.نه آمريكا كه همه جوامع دارن. به نظر من اگه يه كارگردان ذره اي عرق ملي داشته باشه همچين فيلمي به دور از واقعيت نمي سازه.حتي اگر كاگردان خوبي باشه فيلمي مي سازه كه محبت به وطنش رو در دل ايراني ها زنده كنه.ايراني ها به ايراني بودن و مسلمان بودن و شيعه بودن خودشون هميشه افتخار مي كنن. زنده باد ايران اسلامي (514520) (moderator22)
 
علی احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۱۹:۰۰:۱۵
هنر، خلق میشه تا یک مشکل اجتماعی رو با زبانی هنرمندانه به نمایش بگذاره و ضعف جامعه اش رو به رخ بکشه. اما این تمام وظیفه هنر نیست. هنر با این کارش هدفی داره و اون اینکه قصد داره تا با این اشارت، اصلاح اجتماعی بوجود بیاره.
اگر فیلمی مثل "طلا و مس" رو به عنوان مرجع قرار بدیم، مشاهده می کنیم که این فیلم با دهن کجی بسیار ظریفی، ضعف ابراز علاقه بین افراد جامعه رو به رخ میکشه. اما فقط به این مقوله نپرداخته و در آخر فیلم به زیبایی هرچه تمام تر نسخه ای برای این مشکل اجتماعی می پیچه. این رسالت هنره.
فیلم آقای "اصغر فرهادی" هم به زیبایی هرچه تمام تر، بحث دروغ رو با زبانی هنرمندانه به رخ کشیده. بسیار زیبا هم به نمایش گذاشته. اما در مقوله دوم که دادن راه حل هستش، ضعف بنیادی داره و شاید بتوان گفت که اصلا به این موضوع نپرداخته.
بدین جهته که گفته میشه فیلم "جدایی نادر از سیمین" سیاه نماییه. اما واقعیتی از جامعه است.
اگر هنرمندی رسالت اصلاح اجتماعی داشته باشه، گرفتن و یا نگرفتن جوایز بین المللی هدف اصلی اون قرار نمی گیره. بلکه اصلاح جامعه هدف اصلیش میشه.
فیلم فرهادی بحث دروغ در لایه های مختلف "اجتماع ایران" رو به تصویر کشیده و مختص کشور خودمون هستش. اما فیلم آقای مجیدی(بچه های آسمان) یک مساله و زبان جهانیه و مخاطبانش تمام مردمان جهانه. پس لطف کنید این دو مقوله رو با هم اشتباه نگیریم.
اگر میبینین فیلمی مثل "آژانس شیشه ای" و "از کرخه تا راین" تمایلی برای گرفتن جوایز بین المللی ندارند، بدلیل اینه که مخاطبین اصلی اون مسئولین جامعه ایران هستند که البته در زمان خودش ساخته شد و خیلی خوب جواب داد. چون با هدف اصلاح در جامعه شکل گرفته بود.
فیلم های آقای فرهادی بسیار خوش ساخت هستند. اما یک چیزی همیشه در فیلم های ایشون گم هستش.
یک فیلم خوب، فراز و فرود داره. فیلم های آقای فرهادی، بخش اول که فراز هست و نشون دادن یک مشکل اجتماعی، بسیار زیبا ساخته میشه. اما بخش دوم که فرود هست و گرفتن نتیجه، اصلا در اون دیده نمیشه.
البته من هنوز فیلم "یه حبه قند" رو ندیدم. اما با شناختی که از آقای میرکریمی دارم، حدس میزنم ایشون این مساله رو رعایت کردند. (514523) (moderator22)
 
Ahmad
Canada
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۰۸:۲۸:۴۴
آقای علی احمدی

کامنت شما بسیار خوب بود والی فکر نمیکنید که ارائه راهکار خارج از
حیطه یک هنرمند است. به نظر من اثر یک هنرمند آینه تمام قد یک جامعی بوده
که مردم میتوانند زشتی کاری که قبح ان ریخته را در ان ببینند. در این
صورت خود به فکر اصلاح خود بر میایند. به نظر من فرهادی در این زمینه
بسیار موفق بوده است. (515831) (moderator19)
 
kazem
United States
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۲۲:۴۷:۰۳
اميدوارم اين حرف حاتمي كيا از روي بخل و حسادت نبوده باشه
فرهادي و حاتمي كيا هر دو از بهترين ها هستند، واقعا حيفه اينطوري... (514667) (moderator19)
 
با انصاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۲۹ ۲۳:۲۱:۵۴
عجیبه چرا اینقدرموضع گیریهای تندی شده نسبت بهیه فیلمی که دست بر قضامورد اقبال هم در داخل هم در خارج قرار گرفته چون این فیلم باب میل اقای حاتمی کیا نبوده دلیل بر این نمیشه بد باشه .ایا اقای حاتمی کیا همه فیلمهایی را که میرن جشنواره های خارجی تو سرزمینای ابری تقبیح میکنه یا جدایی نادر از سیمین استثنا شده . انشاالله که همه سعی کنیم منصف باشیم (514709) (moderator19)
 
اصغری
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۱۴:۳۸:۲۶
کی گفته از فیلم فرهادی استقبال شده. برین آمار در بیارین ببینید چقدر از سانس های سینماهای تهران را با صندلی های خالی یک جا خریده بودند. یه عده ای هم که رفتند جو گیر شدند تا یه حالی از ده نمکی بگیرند. خدا وکیلی این هایی که از فرهادی دفاع می کنند، در خانواده هایی که ایشان توصیف کرده بزرگ شدند؟ یعنی اینقدر نسبت به مادر و پدر خودتان حق ناشناس هستید؟ پدرهایی که دو جا و سه جا کار می کنند تا شما را به مدارس خوب بفرستند و بعد خرج دانشگاه آزادتان را بدهند یه مشت دروغگوی خیانت کارند؟ تو که از این فرهادی دفاع می کنی طلاق را نشان پیشرفت جامعه میدانی؟ واقعا اگه یه کمی با روانشناسی و جامعه شناسی آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که این آدم فقط قصد سیاه نمایی نداره. بلکه قصدش اینه که به شما بگه شما این هستید که من نشان میدهم. از کی تا حالا ما باید به کسی که بهمون فحش می ده بخندیم و براش سوت بزنیم و هورا بکشیم؟ به او نشان بدهید که شما آن کسی که فرهادی نشان میدهد نیستید. حداقل من یک عالمه آدم می شناسم که در این کشور زندگی می کنند و هیچکدامشان شخصیت های فیلم فرهادی نیستند. شاید ایشان یه تصویری از محیط خانواده ی خودش ارائه داده. (516311) (moderator19)
 
farrokh
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۰۰:۵۹:۲۷
ممنون از میر کریمی و حاتمی کیا. باشد که امثال ده نمکی بفهمند فیلم ساختن یعنی چه؟ (514740) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۰۹:۳۸:۳۵
نظرشو گفته. حقم داره بگه. خوب و تر و تمیز هم گفته. بقیه هم می تونن موافق باشن یا مخالف. نه درود گفتن داره نه بد و بیراه. (514899) (moderator19)
 
Latvia
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۱:۲۶:۰۰
جناب حاتمي كياي عزيز
همونطور كه شما حق داريد بر اساس علايق و سليقه و نگاهتون فيلم بسازيد براي آقاي فرهادي هم اين حق وجود دارد . پس اگر نقدي بر فيلم ايشان داريد بفرماييد تا ما هم استفاده كنيم وگرنه خواهشمند است اين روش هاي نخ نما و زشت را كه بيشتر ويژه دنياي سياست است كه در قالب تبريك به يكي ، ديگري را در لفافه مي كوبند ، خودداري فرماييد كه زيبنده شخصيت و اخلاق شما هم نيست . (515028) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۱۴:۵۰:۴۸
من خيلي اهل فيلم نيستم ولي فيلم جدائي نادر از سيمين را ديديم به نظر من هر آنچه كه در رابطه با حمايت هاي ضعيف تامين اجتماعي بيماران ناتوان گفته عين واقعيت اجتماع ماست چرا كه من خودم 2 سال با پرستاران خانگي جهت نگهداري پدر زنم خون دل خوردم و از ماجراهاي پيش آمده ميتوانم يك كتاب تراژديك بنويسم .
ولي اينكه چنين فيلم هائي جايزه ميبرند بيش از جنبه تكنيكي جنبه بزرگنمائي مشكلات اجتماعي ما است .
ولي دور از همه حرفها بايد ايرادات خودمان را بپذيريم و در پي رفع آن برآئيم .
همين امروز هم نگهداري سالمند در خانه با پرستار يك فاجعه براي اطافيان بيمار ميباشد چون امكانات جدا از هزينه هاي گزاف وجود ندارد ( نيروي تربيت شده و شركت هائي كه واقعا پاسخ گو باشند وجود ندارد ) . (515263) (moderator19)
 
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۲۱:۵۳:۵۴
من سینمایی نیستم فیلم می بینم زیاد هم می بینم اما سینمایی نیستم
آقای حاتمی کیا دوستتان دارم به خاطر بوی پیراهن یوسف به خاطر آژانس شیشه ای به خاطر ...... اما اصغر فرهادی را هم دوست دارم به خاطر درباره الی و ..... ولی آیا همه باید یک جور فیلم بسازند سفید سفید خاکستری هم نه فیلی چطور آقای حاتمی کیا شمادیگر چرا پس چگونه سینما شکوفا میشود فقط با از کرخه تاراین فقط با آژانس شیشه ای فقط با یه حب قند یا فقط با طلا و مس هرکدام بوی خود رادارد هرکدام فلسفه خودرادارد هرکدام ارزش خود را دارد من سینمایی نیستم پس ببخشید که پا برهنه پریدم وسط بحث (515631) (moderator19)
 
ebi
United States
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۰۹:۳۲:۳۶
...افسوس افسوس از این رسانه ملی!!!!...متاسفانه امروز صبح در برنامه سلام تهران که هر روز صبح از شبکه تهران پخش می شود ..مجری برنامه و کارشناس آن ، نقد آگاهانه و منصفانه ابراهیم حاتمی کیا به اصغر فرهای و فیلم سیاهش را به سخره گرفته!!! و با توهین به ابراهیم حاتمی کیا !!! دیدگاه او را به شدت زیر سوال بردند!!! معلوم نیست در رسانه ملی چه خبر است؟!! آیا واقعا این رسانه ملی است؟!!! (515905) (moderator19)
 
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۱۲:۴۴:۱۰
عجب از شما اقای حاتمی کیا بعید بود با این ادبیات به نقد یا بهتره بگم به جنگ جدایی نادر از سیمین یانه بهتره بگم اصغر فرهادی برین .واقعیتش اینه که من این فیلمو اصلا ندیدم ولی خوب خیلیا رفتن دیدن و بسندیدن وبه به وچه چه کردن (516155) (moderator19)
 
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۱۳:۵۰:۲۲
خير ببيني برادر ابراهيم،اين روزهاي وارونگي تمام خواهد شد.سينماي خروس نشان تنها چند صباحي دوام خواهد آورد و آدمهايش تلخ مزاجش نيز هم. (516248) (moderator19)
 
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۱۶:۲۶:۱۶
درود به اقا سید رضا میرکریمی
کارگردان ایرانی و ایرانی ساز
در فیلم های ایشان مهر ایران نمایش داده می شود و مهر ایران در هر دل غوغا می کند.
بنده با کثیف سازی جناب اقای فرهادی موافق نیستم فیلم های ایشان ایجاد یاس می کند و به عکس اقا سید رضا ریشه ایرانی میسوزاند. و همین پسند غرب است و خرس هایش.
درود بر سازنده های ایرانی.... (516422) (moderator19)
 
Germany
۱۳۹۰-۰۸-۰۱ ۲۳:۵۶:۲۸
من که توی نوشته حاتمی کیا چیزی درباره فیلم جدایی نادر از سیمین ندیدم. این حرفا که درباره سیاه نمایی و اینا میگین(شما خواننده ها) از کجا در آوردین؟ توی این نامه که چیزی نیست. حتا درباره اصغر فرهادی هم نیست. بیشتر به نظر میرسه که خود حاتمی کیا از دست همکار تلخ مزاج! به فکر کوچ بوده و از میرکریمی تشکر صمیمانه میکنه که کامش رو شیرین کرده. همین (516716) (moderator19)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۰۲ ۱۲:۰۵:۰۹
من هم چيري كه به آقاي فرهادي تعريضي كرده باشد نديدم
نمي دانم اين چيزهايي كه خوانندگان محترم دارند بحث مي كنند از كجا آمده است (517131) (moderator19)
 
تهرانی 57
United States
۱۳۹۰-۰۸-۰۳ ۱۰:۱۷:۴۳
احسنت به ابراهیم حاتمی کیا . من "جدایی..." را دوبار دیدم فیلم بسیار خوش ساخت و محکمی ست و ساختار قابل دفاعی دارد ولی همانقدر که از دیدن هنرمندی فرهادی لذت بردم از محتوای توهین آمیز آن که همه را متهم به دروغگویی می کند الا تنها شخصیت دلسپرده به غرب و معتقد به گریختن از وطن و پناه بردن به دامان بیگانه و شایسته ندانستن این سرزمین و مردمانش برای تربیت شدن فرزندش در آن و بین آنان و خودباختگی عمیق این هنرمند خلاق آزرده شدم و از اینکه دیگران ما را با این فیلم به شناسند و آنرا جایزه باران کنند باعث سرافکندگی خواهد بود نه افتخار . فرهادی ثابت کرده سینما گر خلاق و تاثیر گذاریست ولی کسب جایزه و خرس و پلنگ به چه قیمتی ؟ به قیمت تحقیر هویت ملی ؟ افسوس بی پایان از این است که چنین استعداد تحسین برانگیزی به جای افتخار آفرینی و هویت بخشی برای مردم و میهنش با بی آبرو کردن آنها برای خود آبرو می خرد . این حرف درستی ست که دروغ در جامعه ما امر رایجی ست اما نقد یک ضد ارزش اجتماعی با تاختن به یک ملت تفاوت دارد . تا کی نفی و نگاه بالا به مردم پس کی هویت سازی ؟ جامعه روشنفکری ما چه زمانی می خواهد مال این سرزمین و مردمانش باشد ؟ تا کی فقط زیبایی های دیگران را دیدن و فقط نازیبایی های خود را بیان کردن...
همه ما عیب اهل خانواده خود را در گوشش و به خودش می گوییم چون از ماست و ما از اوییم نه دوره راه بیوفتیم دور دنیا جار بزنیم که ایران و ایرانی دروغگوست بلا استثنا (517824) (moderator19)
 
دیده بان
United Kingdom
۱۳۹۰-۰۸-۰۳ ۱۸:۳۰:۳۵
چه زیبا سرودی ابراهیم آنگاه که با همه ایمانت شکستی این سکوت سنگین عصر وارونگی را (518137) (moderator19)
 
ساعی
۱۳۹۰-۰۸-۰۵ ۲۲:۱۷:۱۰
سلام بر حاتمی کیا؛میر کریمی،مجیدی و نسل خوش فهم فیلم سازی از این دست.
امیدوارم نظام این عزیزان ارزنده را از دست ندهد و آنها هم این همه محبوبیت و اعتماد نظام را از دست ندهند.
در عین حال امیدوارم آقای ده نمکی هم قدری از غرور دست بردارد و ضعف های کاری خودش را ببیند و بپذیرد و تندی نکند. (519190) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۰۶ ۰۳:۴۱:۳۲
اقای حاتمی کیا از حرف های شیشه ایت بوی یوسف نمی اید
واقعا از کرخه تا راین این همه فاصله بود (519275) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
خير ببيني آقا سيد رضاي ميرکريمي