نظر منتشر شده
۳۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 159058
قسمت دوم؛
آیا مجوز بانک های صادرات و ملی لغو می شود؟
محمدکشوریان مقدم*، 21 خرداد 91
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۷

قسمت نخست این نوشتار که به انعکاس مشکلات سهامداران بانک لغو مجوز شده آرین پرداخته بود مورد توجه سهامداران پریشان حال بانک قرار گرفت و حتی هیات مدیره محترم این بانک نیز طی نشستی، مشکلات عدیده ای که طی این مدت بانک با آنها مواجه بوده است را به نگارنده منتقل نمود که انصافاً پاره‏ای از این مشکلات قابل استماع بوده و هست. در این نوشتار ضمن درخواست مجدد از مسئولان محترم بانک مرکزی مبنی بر دفاع از حقوق سهامداران بی تقصیر این بانک، توجه خوانندگان محترم را به اثرات مخربی که ناهماهنگی بین مقامات دو بازار پول و سرمایه می تواند بر اعتماد عمومی و فعالان اقتصادی کشور وارد نماید در قالب طرح چند سوال جلب می نمایم. 

کودکی به پدر خود می گفت، پدر جان من دوست دارم وقتی بزرگ شدم ماده ای اختراع کنم که هر چیزی را در خودش حل کنه، پدر دست نوازشی بر سر کودک خود کشید و گفت، پسر جان این ایده‏ی فوق العاده‏ایه اما بگو بدونم این ماده را می خوای توی چی نگه داری؟!

بانک مرکزی حدود دو ماه و نیم قبل خبر لغو مجوز فعالیت بانک الکترونیکی آرین را اعلام نمود اما تاکنون به یک سوال ساده اما مهم که در اذهان بسیاری از فعالان بازار سرمایه شکل گرفته پاسخی ارائه نکرده است؟ آن سوال این است:
بانک مرکزی چه تمهیدی برای پیش گیری از تکرار وقایع این چنینی اندیشیده است؟ با توجه به اینکه بانک مرکزی در آینده نیز مجوز تاسیس بانک های جدیدی را صادر خواهد نمود چه تضمینی می تواند به سرمایه‏گذاران آتی این بانک ها مبنی بر عدم تکرار تجربه بانک آرین بدهد؟ 

یعنی اگر در مرحله پذیره نویسی عمومی، برخی از پذیره نویسان با تسهیلات اخذ شده از بانک ها و موسسات اعتباری در پذیره نویسی شرکت نمایند، آیا بانک مرکزی همان رفتاری را که با بانک آرین نمود در خصوص این بانک ها هم تکرار خواهد کرد؟ یعنی مجوز فعالیت این بانک ها را هم لغو خواهد نمود؟ اگر پاسخ بانک مرکزی به این پرسش مثبت است آنگاه تکلیف سهامداران بی تقصیر این گونه بانک ها چه خواهد شد؟ قطعاً نمی توان به این سرمایه گذاران توصیه نمود که بروید دست به دعا بردارید که انشاءا... هیچ شخصی با تسهیلات اخذ شده از سایر بانک ها و موسسات اعتباری در پذیره نویسی بانک شرکت نکند!

اگر حقیقتاً قرار است این رویه در خصوص بانک های آتی نیز تکرار شود آنگاه علاقمندان به سرمایه گذاری در این بانک ها باید آگاه باشند که خرید سهام این بانک ها، ریسکی معادل خرید تخم مرغ های شانسی خواهد داشت! یعنی شاید از درون آنها چیز ارزشمندی بیرون بیاید شاید هم نیاید! همه چیز به شانس و اقبال سرمایه گذاران و نه تدبیر و اندیشه آنان بستگی خواهد داشت. اما آیا این قیاس ، ظلم در حق بازار سرمایه کشور که قدمتی 40 ساله دارد نیست؟ آیا شأن و اعتبار بازار سرمایه کشور با شأن و اعتبار تخم مرغ های شانسی برابر است؟ اما اگر بانک مرکزی راهکاری برای پرهیز از تکرار وضعیت بانک آرین یافته است(مثلاً صرفاً مجازات اشخاص خاطی) چرا هم اکنون آن راهکار را درخصوص بانک آرین و سهامداران گرفتار آن اعمال نمی کند؟  

بانک مرکزی مقام اول پولی کشور است و حق دارد و فراتر از آن تکلیف دارد که بازار پول کشور را کنترل و ساماندهی نماید. با توجه به اهمیت فوق العاده این بازار، هیچ گونه بی انضباطی از جانب عناصر این بازار قابل تحمل نبوده و بانک مرکزی موظف است هر جا سوءجریانی را مشاهده نمود بی درنگ و بدون اغماض اما با رعایت انصاف با آن برخورد کند. به موجب بند "ح" ماده 83  قانون پولی و بانکی کشور، اعضای محترم شورای پول و اعتبار (که این شورا یکی از ارکان بانک مرکزی می باشد) قبل از شروع به کار خود سوگند یاد می نمایند که در انجام وظایف شورای پول و اعتبار نهایت دقت و بی نظری را بکار برده و کلیه تصمیماتی را که می گیرند مقرون به صلاح کشور باشد. اعتماد عمومی به تصمیمات مسئولان محترم بانک مرکزی نیز در گرو رعایت همین انصاف و بی نظری است. 

وضعیت خاص تاسیس و لغو مجوز فعالیت بانک آرین و همزمانی آن با فساد اخیر بانکی (معروف به اختلاس 3000 میلیارد تومانی نزد عموم)، سئوالاتی را برای فعالان اقتصادی و حتی افراد عادی جامعه مطرح نموده که برخی از این سئوالات متوجه مسئولان محترم بانک مرکزی و تعدادی نیز متوجه مسئولان محترم سازمان بورس و اوراق بهادار تهران می شود. با توجه به اینکه سوالاتی که خطاب آنها سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است قبلاً در رسانه ها (از جمله خبرگزاری فارس نیوز) منتشر گردیده (1)، لذا ذیلاً فقط برخی سوالاتی که از بانک مرکزی انتظار پاسخگویی است درج می شود. امید است اصحاب رسانه با پیگیری های خود بعد از وصول پاسخ بانک مرکزی آن را منتشر نمایند.

1. آیا بانک مرکزی برنامه ای برای بررسی دقیق منشاء تامین سرمایه سایر بانک های خصوصی فعال کشور نیز دارد یا اینکه این بررسی ها فقط مشمول بانک های جدید التاسیس می گردد؟ آیا بانک مرکزی به مردم اطمینان می دهد که در هیچ یک از بانک های خصوصی کشور تخلفی مشابه تخلفی که در بانک آرین اعلام گردیده، رخ نداده است؟

2. در سال 1390 تخلف بانکی بی سابقه ای در دو بانک بزرگ صادرات و ملی اتفاق افتاد که رسیدگی به تخلفات متهمان این پرونده همچنان در مرجع قضایی در حال پیگیری است. بانک مرکزی و شورای محترم پول و اعتبار در خصوص محکومیت شخصیت حقوقی این دو بانک چه اقدامی معمول داشته اند؟ آیا مجوز فعالیت این دو بانک لغو، محدود و یا تعلیق شده است؟ 

3. اگر پاسخ سوال شماره 2 منفی است این سوال مطرح می شود که در یک بانک تجاری (حال چه دولتی و چه خصوصی)، چه تخلف مالی و با چه ابعادی باید اتفاق بیفتد تا آن بانک استحقاق لغو مجوز را بیابد؟ مثلاً تخلف 4000  میلیارد تومانی؟ تخلف 5000 میلیارد تومانی؟ یا بیشتر؟

4. در صورتی که تعدادی از سهامداران بانک صادرات به دلیل کاهش ارزش سهام این بانک در بورس - که علت آن نیز آشکار شدن تخلف بانکی مورد بحث بوده است- به آن مقام محترم متوسل شده و لغو مجوز فعالیت این بانک را خواستار گردند آیا بانک مرکزی این درخواست را در شورای پول و اعتبار مطرح و نتیجه را (حال هر چه باشد) به اطلاع عموم خواهد رساند؟

5. در خصوص بانک ملی چطور؟ آیا سپرده گذاران این بانک نیز می توانند لغو مجوز این بانک عظیم را از بانک مرکزی درخواست نمایند؟

6. لغو مجوز فعالیت بانک آرین توسط مقام اول پولی کشور، پیام روشنی برای فعالان بازار سرمایه دارد و آن اینکه این بازار قابل اعتماد نیست. آیا بین بازار پول و بازار سرمایه کشور رقابت مخربی در جریان است؟ آیا بازار پول خواهان تضعیف بازار سرمایه است؟ اگر این گونه نیست و حقیقتاً بین مقامات بازار پول و بازار سرمایه کشور، تعامل و همدلی برقرار است و عزم هر یک بر تقویت دیگری است چرا راهکاری برای برون رفت از مشکلی که سهامداران بانک آرین در آن گرفتار شده‏اند ارائه نمی شود؟ آیا نمی شد سهامداران متخلف این بانک را مجازات نمود و فی المثل آنان را مجبور به عرضه سهام یا انتقال سهام خود به غیر نمود و در عوض مجوز فعالیت این بانک را صادر نمود؟ 

7. بانک مرکزی در برخورد با متخلفین اصلی بانک آرین (یعنی سهامدارانی که با تسهیلات اخذ شده از شبکه بانکی و موسسات اعتباری کشور نسبت به خرید سهام این بانک اقدام نموده اند) چه اقدام یا اقداماتی معمول داشته است؟

8. بانک مرکزی چه اقدامات تنبیهی علیه بانک ها یا موسسات اعتباری که تسهیلات بدون نظارتی را در اختیار سهامداران خاطی بانک آرین قرار داده اند، انجام داده است؟

9. به موجب ماده (7) آیین نامه ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور (آیین نامه طرز اداره بانک و الغاء اجازه تاسیس بانک) هرگاه اجازه تاسیس بانکی قبل از شروع به عملیات لغو شود باید مراتب به مقامات بانک مربوط اعلام و مراتب در یکی از جراید کثیرالانتشار آگهی شود. آیا بانک مرکزی به این تکلیف خود در خصوص بانک آرین عمل نموده است؟ اگر عزم بانک مرکزی، جزم بر لغو مجوز بانک آرین می باشد هر چه زودتر این تصمیم ابلاغ گردد تا تکلیف سهامداران مشخص شود. کمترین ضرری که سهامداران بانک آرین از بلوکه شدن مبلغ 200 میلیارد تومان سرمایه بانک نزد بانک مرکزی متحمل می گردند از دست دادن روزی 110 میلیون تومان سود این سرمایه نزد بانک مرکزی می باشد(با فرض نرخ سود 20 درصد).

در قانون پولی و بانکی کشور تصریحی به این مطلب نگردیده که اگر بخشی از سرمایه بانک های جدید‏التاسیس از محل تسهیلات سایر بانک ها و موسسات اعتباری تامین گردد، مجوز این بانک ها لغو خواهد شد. حسب بررسی های اولیه اینجانب، موضوع عدم تامین سرمایه بانک ها از محل تسهیلات بانکی تنها در اساسنامه بانک ها از جمله بانک آرین درج شده است و  به نظر می رسد بانک مرکزی (شورای محترم پول و اعتبار) به استناد نقض این بند اساسنامه بانک آرین، سخت‏ترین مجازات ممکن را برای شخصیت حقوقی این بانک و احتمالاً کمترین مجازات را برای متخلفین واقعی در نظر گرفته است. در رشته حقوق عبارتی به این مضمون مصطلح است:
" هنر عدالت آن نيست كه تمام گناهكاران مجازات شوند بلكه در آن است كه هيچ بي گناهي مجازات نشود "
به ضرس قاطع می توان ادعا نمود که در لغو مجوز بانک آرین، سهامداران بی تقصیر بسیاری نیز مجازات شدند که این موضوع به دور از عدالت بود. اعضای محترم شورای پول و اعتبار در مورخ 16/12/1390 با مجموعه اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار آنان قرار داده بود تصمیم به لغو مجوز این بانک گرفتند. اکنون این خواسته نامعقولی نیست که مسئولان محترم بانک مرکزی با جمع‏آوری اطلاعات جدید و طرح مجدد موضوع در شورای پول و اعتبار و امعان نظر شایسته به حقوق سهامداران بدون تقصیر این بانک تصمیم دیگری اتخاذ نمایند. قطعاً دوگانه شدن تصمیم شورای محترم پول و اعتبار به معنی تضعیف جایگاه عالی این شورا نیست بلکه حکایت از دقت و رعایت انصاف و بی‏طرفی در تصمیمات آن دارد که این امر بر ناقدان و ناصحان منصف پوشیده نخواهد ماند. 

پی نوشت:
1- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901222000799

*کارشناس رسمی دادگستری در امور اقتصادی و بازرگانی
Mohammadkeshvarian@yahoo.com

 
 
بهزاداول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۰:۲۶:۰۱
جالب بود اما باور کنیم که موارد مورد سئوال در ذهن مردم بی اطلاع از بانک مرکزی و .. اتفاق افتاده ؟ باشه تو راست میگی باور میکنیم و وزارت اقتصاد و به تبع آن بانک مرکزی و قوه مقتدر!؟!!!؟! قضاییه و برخی نمایندگان مجلس و خیلی چیزای دیگه اطلاع نداشتند و همه چیز رو به آرامش است ؛ منم که سانسور شدم اما همه چیز باشه تا در دادگاه الهی
اللهم عجل لولیک الفرج / صلوات (825712) (moderator22)
 
حاج اكبر
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۸:۴۶:۵۸
در پاسخ بايد عرض كنم كه بنده هم منتظر پاسخ بانك مركزي هستم . اما نكته قابل توجه اينجاست كه هدف نگارنده از نگارش اين مطلب چه بوده است. شما اگر دلتان به حال مردم سوخته و نمي توانيد ضرر و زيان عده اي از سهامداران يك بانك را ببينيد پس چطور پيشنهاد مي دهيد كه همين بلا را هم سر بانك صادرات بياورند؟
آيا اگر به قول شما سهامداران بانك صادرات از بانك مركزي بخواهند كه مجوز فعاليت اين بانك لغو شود ! و بانك مركزي هم با تاييد شوراي پول و اعتبار اقدام به اين كار نمايد ، در آخر كار همين سهامداران نيستند كه ضرر مي كنند؟
و يا اگر مجوز بزرگترين و مهم ترين بانك كشور كه بازوي اجرائي سياستهاي پولي و مالي بانك مركزي در كشور است به درخواست سپرده گذاران لغو گردد ، كدام يك از بانكهاي موجود مي توانند خلا ناشي از عدم حضور بانك 83 ساله را پر كنند؟
دوست عزيز چنانچه تبعات چنين تصميم گيري هائي را جنابعالي نمي دانيد كه توصيه برادرانه بنده اين است كه كمي تحليل بفرمائيد و بعد ارائه راهكار بدهيد و سنگ سهامداران را به سينه بكوبيد. چنانچه تبعات اين داستان را مي دانيد و دانسته اين مطالب را نوشته ايد كه بايد اولا در خيرخواه بودن شما بطور كلي شك كرد و ثانيا هم از نظر بنده برخورد قضائي مناسب بايستي با شما صورت پذيرد. (827673) (moderator22)
 
علی
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۰:۳۶:۰۸
بانک مرکزی تصمیم عجولانه ای برای بانک آرین گرفته حالا متوجه شده که عین همین تخلف ممکنه در بانک های آتی هم تکرار بشه و بانک مرکزی هیچ راه حلی براش نداره. حالا خود بانک مرکزی هم مونده چیکار کنه.
تازه همین دیروز معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد که مجوز 14 بانک و موسسه مالی دیگر در دست بررسی هست که عنقریب این مجوزها هم صادر خواهد شد و به احتمال زیاد همین داستان تخلف در تعدادی از آنها هم مشاهده خواهد شد.
حالا باید ببینیم بانک مرکزی میخواد مجوزهایی را که میده تند تند ابطال کنه و حیثیت و آبروی خودشو زیر سوال ببره یا اینکه اصلاً متعرض این تخلفات نشه و به قول معروف چشماشو ببنده. (825744) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۲۱:۵۲:۴۶
دقیقا همینجوریه.
کسایی که میخوان در اینده سهام این بانکها و موسسات جدیدالتاسیس رو بخرند باید حواسشون باشه که بلایی که سر سهامدارای ارین اومد ممکنه سر اونا هم بیاد.
بانک مرکزی هم هیچ راه حلی واسه این مشکل نداره و فقط لغو مجوز رو پیگیری میکنه. از نظر بانک مرکزی، لغو مجوز تکلیف بانکه و لاغیر. (827064) (moderator102)
 
علی
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۴:۰۳:۰۷
معاون نظارت بانک مرکزی اقای ابراهیم درویشی باید پاسخ این سوالات را بده. ایشان که هر روز مصاحبه مطبوعاتی دارن و همین چند روز پیش با خوشحالی خبر از صدور قریب الوقوع 14 مجوز بانک و موسسه مالی دادن یک خورده وقت هم بزارن به سوالات این مطلب پاسخ بدن تا ملت دوباره توی تله ای مشابه تله بانک ارین گیر نکنن.
ولی عمرا اگه جواب بدن. (831333) (moderator102)
 
محمد مهدی
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۰:۴۰:۳۸
خدا کند جناب آقای دکتر بهمنی رئیس کل محترم بانک مرکزی به این اعتراضات به حق سهامداران بانک آرین ترتیب اثر دهد.
آقای دکتر ما از جناب عالی انتظار بررسی منصفانه موضوع را داریم (825753) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۹:۲۰:۲۲
این بنده خدا کاره ای نیست. هر چی بهش بگن همونو اجرا میکنه. برید دست به دامان نفرات اصلی بشید. (827778) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۱:۰۹:۴۸
همین مقدار که آقای بهمنی اخیراً اعلام نمود که راه برای فعالیت بانک آرین و تجدید نظر در لغو مجوز آن باز است در راستای اطلاع رسانی بوده که سایت محترم الف و سایر خبرگزاری ها انجام داده اند و اگر نبود اقدامات این سایت ها(خصوصاً سایت الف) هیچ تحرکی از طرف بانک مرکزی دیده نمیشد.
ایکاش رسانه های خبری در کشور ما نقش فعال تری در احقاق حقوق شهروندی به عهده می گرفتند و مسئولان را وادار به پاسخگویی میکردند.
لطفاً تحریریه الف این موضوع را از مسئولان اقتصادی کشور -وزیر محترم اقتصاد،رییس کل بانک مرکزی و نهاد ریاست جمهوری- پیگیری کند.
امید سهامداران این بانک به پیگیری رسانه های مستقل می باشد. (825780) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۶:۵۷:۵۴
بانک مرکزی حدود یک ساله که سرمایه این بانک(200 میلیارد تومن) رو بلوکه کرده و معلوم نیست باهاش چیکار کرده.
خواسته ما سهامدارای بانک ارین اینه که به این سرمایه ما هم سود بانکی 20 درصد پرداخت بشه. همونطور که به کسایی که سکه طلا از بانک پیش خرید کرده بودند سود 24 درصد داد(کسایی که سکه هاشونو با اوراق مشارکت عوض کردن).
باید ضرر ما هم جبران بشه و گرنه این کار عین ظلمه و ظلم شاخ و دم نداره همین موارد مصادیقشن (827518) (moderator22)
 
سهامدار
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۱:۲۰:۲۹
گمونم سعدی است که میگه چه بد مردمانی هستید که سنگ را بسته اید و سگ را رها کرده اید!
اینم حال و روز برخورد با متخلفین بانک آرین هست.
اگه واقعا یک تعداد از سهامدارای بانک آرین تخلف کرده اند خوب چرا با اونها برخورد نمیشه؟ بانک مرکزی اونا رو ول کرده چسبیده یقه سایر سهامدارا رو گرفته که چون یک تعداد تخلف کردند پس شما هم باید به پای اونا بسوزید.
خدایی این کجاش عدالته؟ (825804) (moderator22)
 
سهامدار بورس
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۲:۰۹:۴۱
اینکه بانک مرکزی با این کاراش باعث میشه که فعالیت در بورس همطراز خرید لپ لپ بشه حرف درستیه.
دیگه بین این دو تا بازار هم (بازار پول و بازار سرمایه کشور) هم به نظر میرسه یک جنگ پنهانی در حال انجامه. تا کدومشون پیروز بشن و بتونن اون یکی رو از میدون به در کنن.
البته این وسط کسی که ضرر می کنه ملت هستن که اونم حتما خیلی مهم نیست دیگه!!! (825904) (moderator22)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۲:۱۷:۱۸
آقای کارشناس محترم :
اینکه شما تقاضای لغو مجوز بزرگترین بانک کشور را خواهانید ، یا ساده هستید یا مغرض ،
اگر ساده هستید که من را با شما حرفی نیست ولی اگر مغرض هستید که به نظر من این موضوع منطقی تر است ، شما باید بدانید بانک آرین چون یک برگ از هزاران برگ یک درخت تنومند است ولی بانک ملی ریشه اصلی درخت اقتصادی نظام جمهوری اسلامی که شما آن را با تیشه غرض نشانه گرفته اید و بدانید آب دریا با پوزه ... نجس نمی شود و اینکه یک اختلاس کشف شده ، این کشف مواهب زیادی خواهد داشت و دست خیانتکاران از مجموعه عظیم نظام بانکی کوتاه خواهد کرد (825914) (moderator22)
 
منصف
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۷:۱۹:۰۲
جناب منتقد دو آتشه!
این آقای کارشناس چندتا سوال مطرح کرده و حداقل انتظار از مدیران بانک مرکزی و دستگاه قضایی اینه که به این ابهامات پاسخ بدن.
به قول شاعر :
دلایل قوی باید و معنوی نه رگهای گردن به حجت قوی
شما به جای ارائه استدلال های خودتان مبنی بر بی اعتبار بودن مثلا این سوال ها پاشنه ها رو از همین الان ور کشیده اید که کسی متعرض این دو بانک فخیمه نشود که دست بر قضا تشت رسوایی آنها مدتهاست از پشت بام افتاده و هر بچه ای هم الان از فساد گسترده ای که در آن شیوع پیدا کرده بوده، مطلع شده است.
اما بنده در یک نکته با حرفهای شما موافقم. من هم موافقم که مساله عدالت جویی و تقاضای برخورد برابر با همه متخلفان که در این نوشته مطرح شده است همچون دریایی است که با پوزه ... عده ای فرصت طلب و منفعت جو که از ارائه استدلال عاجز ند و پشت اعتبار نظام جمهوری اسلامی خود را پنهان می نمایند نجس نخواهد شد. (826548) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۷:۳۳:۱۹
کاملاً واضحه که شما از کارمندان یا مدیران بانک ملی هستید.
من مطمئنم اگه از دستتون برمی اومد حتما شکایت هم علیه این کارشناس تنظیم میکردید که به ابروی بانک لطمه زده!!
خدا را شکر که دست بانک ملی و صادرات تا مفرق در این فساد بانکی الوده شده و هیچ عقل سلیمی نمی تونه بپذیره که در برخورد با تخلفات بانکی از معیارهای دوگانه استفاده بشه.
شما در موضع ضعف هستید و بی ادبی می کنید اگر در جایگاه بالادست بودید بی تردید حکم اعدام هم صادر میکردید و خودتان هم بی معطلی اجراش میکردید.
نوشیدن جرعه ای حیاء برای بعضی ها واقعا لازمه. (826590) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۸:۳۰:۳۲
اگه این اختلاس 3000 میلیاردی توی بانکهای ملی و صادرات اتفاق نیفتاده بود چند ماه قبل بانک ارین فعالیتشو شروع کرده بود. اقایون اختلاس کردن و به ما سهامدارای بیگناه ارین ضربه زدن حالا دو قورتو نیمشون هم باقیه. دست پیش رو گرفتن که پس نیفتن.
حالا ما شدیم برگ درخت و شمای 3000 میلیاردی شدید ریشه تنومند نظام!
ای رو رو برم هی. سنگ پای قزوین کجایی که اسمت بد در رفته؟ (826710) (moderator22)
 
سهامدار آرین(بینشون)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۸:۵۹:۲۶
آقای محترم تر :
اگه ریشه اشکال داره چرا برگ رو از درخت می تکونید واقعا واقعا به من که ثابت شد مشکل از کجاست (البته اگه شما هم مسئولیتی اقتصادی داشته باشی اون از رئیس کل تون اینم از زیر دستانش با این افاضاتشون)
از آدمی مثل شما که کشف اختلاص رو موهبت می دونه بیش از این ثوقعی نیست من و خیلی های دیگه میگیم که چرا اختلاص ؟؟؟
فعلا که دست سهامداران آرین از سرمایشون که چه بسا حاصل سالها تلاش بوده قطع شده
این است مواهب کشف اختلاص ؟؟؟؟!!!
(خیلی خودم رو کنترل کردم اگه رو در رو این حرف ها رو می زدی . . . . )
خدایا بار الها پروردگارا به حق امام زمانت دشمنان ما را هم از نادانان قرار مده (826784) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۲۱:۴۱:۳۳
مدیر عامل سابق بانک ملی رو هم که از طریق اینترپل دنبالشن.
این درخت تنومندی که ازش صحبت میکنید توسط اینطور مدیرانی آبیاری شده.
اگه از منه که میگم باید ریشه این درخت پوسیده و فاسد رو کند تا درس عبرتی بشه واسه بقیه که دیگه سراغ این طور مفاسد اقتصادی نرن.
شما که احیاناً مخالف نیستی عزیز دل برادر؟ هستی؟! (827047) (moderator102)
 
سهامدار آرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۲۲:۴۱:۰۱
بنده و سایر دوستان از بانک مرکزی و مدیر ان آقای بهمنی به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده ایم و تا رسیدن به حقوق مسلم و پایمال شده خود دست از مبارزه نمی کشیم

لینک سازمان بازرسی کل کشور = http://shekayat.bazresi.ir (827116) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۸:۵۶:۵۰
به به به به. چشممان به جمال و کمال خاورینماها روشن!
این چه صحبت است که می فرمایید عموزاده؟
من خود خویشتن دانم که از کجا ناراحتید بسیار (827710) (moderator22)
 
م -ا
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۲:۳۳:۵۸
الف جان با نهايت احترام و اعتمادي كه برات داشتم ، اما اين تيتر خبري باعث شد كه آدرس سايت تو را از favorite خودم حذف كنم . چون اين تيتر خبري هيچ ربطي به اصل مقوله ندارد و تيتر فوق كاملا گمراه كننده و تنش بر انگيز است . قصاص قبل از جنايت نكـــــــــنيد .!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ (825942) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۸:۳۱:۴۰
فردا برای الف عزای عمومیه. چون یکی از مخاطبینش قهر کرده (826713) (moderator22)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۵:۵۷:۴۸
واقعا به سهامداران بانک آرین ظلم شده .. (826405) (moderator19)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۵:۵۹:۴۹
لغو مجوز بانک آرین ضربه بزرگی به بازار سرمایه بود - واقعا دیگه به چه اعتباری سهام بخریم ؟؟؟؟ (826409) (moderator19)
 
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۶:۰۵:۴۲
من یک سهامدار جزهستم نرفتم دلار بخرم به امید سودی کم سهام بانک ارین خریدم اقای بهمنی این جواب نخریدن دلار است. چرا جوابی به سرمایه اندک ماسرمایه گذاران جز دربورس نمیدهی (826419) (moderator19)
 
يك سهامدار بيچاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۷:۲۸:۲۳
دوست عزيز. شما حداكثر يك سال است سهام بانك آرين خريدي. من بيچاره چي بگم كه 5 سال تمام است سهام پتروشيمي گلستان و سهام سيمان خرم آباد رو خريدم به عنوان اينكه هم سود خوبي بكنم هم اينكه در رشد صنعتي و اقتصادي كشورم سهمي داشته باشم. ولي بعد از 5 سال هيچ جوابي به ما نمي دهند.! حتي مديرعامل هم مصاحبه نمي كند. اصلا نمي دونيم بعد از 5 سال . اصل پولمون رو چطوري پس بگيريم؟! پولي كه با تورم اين 5 سال . مطمئنا ارزشش به زمان حال تا زير نصف كاهش يافته است... كاش داده بودم زمين خريده بودم و اين حرفهاي صدمن يك غاز . سهيم شدن در توسعه ملي و ... را رها كرده بودم..! واقعا پشيمانم و عقب افتادم از زندگي. (826576) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۸:۳۵:۰۴
تمام سهامداران بانک آرین باید از مرکزی شکایت کنند (826720) (moderator22)
 
احمدی
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۸:۴۲:۵۹
اگه واقعا اعضای شورای پول و اعتبار به قسمی که خوردن وفادار باشن باید در تصمیمی که گرفتن بازنگری کنن والا باید با همه متخلفین بانکی رفتار مساوی داشته باشن که الان اینطور دیده نمیشه. (826743) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۲۰:۱۰:۲۹
تو تخلف بعضی بانک ها شکی نیست ولی اینم اصلا درست نیست که یه بانک منحل یا ادغام بشه چون تو این اقتصاد خراب نباید اعتماد مردم رو صلب کرد اگه تخلفی هست و برخوردی باید صورت بگیره تو سطوح بالای بانکی مثل عوض شدن مدیران ارشد جریمه یا چیزای دیگه باشه در ضمن این و از ته دل میگم تا مجبورم نکنن و اجبار نباشه پامو تو بانک ملی و صادرات نمیزارم به نظرمم این یه رانته و اجبار که شرکتای دواتی نمیتونن تو بانک های دیگه حساب باز کنن به خدا مردمم حق دارن (826918) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۲۱:۴۹:۰۳
الان اوضاع اقتصادی مملکت همچون کلاف سردرگمیه که مسئولین اقتصادی نمیدونن به کدوم مشکل برسند.
البته خیلی از این مشکلات رو هم خود همین مسئولین عزیز سر یه سری تصمیمات غیر کارشناسی برای کشور ایجاد می کنند و بعد می زنن توی سرشون که حالا بیا و راه حل ابرومندانه براش پیدا کن!
یه سنگی رو توی چاهی می ندازن که صد تا عاقل باید بیان تلاش کنن شاید بتونن اونو از تو چاه بیرون بیارن! (827058) (moderator102)
 
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۲۳:۱۴:۱۶
من از همه مسولان تقاضا دارم با سرمایه مردم بازی نکنند و این مردم ضعیف را نردبان ترقی خود قرار ندهند. و سخنی هم با جناب بهمنی دارم و آن اینست که قبل ا اینکه سرمایه هزاران نفر را بلوکه کنید تصمیم می گرفتید مجوز ندهید.. واقعا این از بی عرضگی سازمان بورس است که شما سرمایه هزاران نفر را روی انگشتان خود می چرخانید... (827188) (moderator22)
 
يك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۸:۳۱:۴۹
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟(يعني چرا)
چرا بانك مركزي بخاطر جرمي كه ديگري مرتكب شده ، من و 3000 شهروند ديگر را اينچنين ظالمانه شماتت كرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا بانك مركزي براي سرمايه اندك اينجانب كه با نيت لبيك به فرمان رهبر انقلاب مبني بر مشاركت مردم در فعاليت هاي اقتصادي مملكت صورت گرفت چنين نتيجه اي را رقم زد ولي در عوض براي خريداران سكه كه براي آنها نيتي جز سود شخصي براي اين امر نميتوان فرض كرد و قطعا اين امر يعني خريد سكه نتيجه اي جز ايجاد التهاب و تشويش در اقتصاد مملكت نخواهد داشت ، راهكارهايي براي سود هر چه بيشتر ارائه مينمايد؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
! (يعني متعجب ام)
تعجب ميكنم ، وقتي ميبينم مسئولين با سرمايه گذار چنين ميكنند.و در عين حال انتظار دارند دنيا و سرمايه گذاران خارجي همچنان به ما اعتماد كرده و سرمايه خود را به سوي وطن عزيزمان سرازير نمايند؟! (827637) (moderator22)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۸:۴۲:۰۶
آقای کارشناس محترم :
پیاده شو با هم بریم ، جهرمی و خاوری از طرف چه کسانی سر کار آمده اند ، آیا جهرمی داماد فلان آقا ... نیست و اصلا" الفبای بانکداری را می دانست ، خاوری از کانادا فرا خوانده شد چون برای تکمیل پازل به او نیاز داشتند و اولین کاری که کردند پستهای حساس را از عوامل خود گذاشتند و بتدریج شروع کردند اما مشیت الهی این است که خائنین رسوا شوند .
حالا بانک ملی چه گناهی کرده ، که یک جریان سیاسی برای در قدرت ماندن نیاز به بودجه دارد ، چرا صورت مسئله را پاک کردید؟ و ناجوانمردانه به بانک ملی حمله کردید ، بانک ملی حاصل دسترنج ملت ایران است و میراث خاوری و... نیست که امروز شما بی محابا به آن بتازید (827665) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۰۹:۵۱:۵۴
بنده خدا این کارشناس داره بحث فنی و کارشناسی میکنه تو داری موضوع رو سیاسی میکنی.
اول برو متنو کامل بخون بعد بیا اظهار فضل کن. (827849) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۱۶:۱۰
اگر قانونی باشد طبعا باید به دلیل ضربه زدن به وجه اعتبار کشور بایستی ابطال مجوز بشوند که دیگر کسی جرت نکند از این خیالها بکند ولی خوب دیگر به قول دکتر ما در حال جنگ با استکبار هستیم و فراموش نکنید ما الگوی جهانی به دنیا ارئه میدهیم بله ما جمهوری اسلامی هستیم (829643) (moderator22)
 
منصف
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۲۳:۵۶:۵۲
آقايان محترم بانك تجارت بيست ميليارد تؤمان داده به تعاونى اش وسهام بانك تجارت را خريده چرا شوراى پول واعتبار به اين بانك رسيدگى نميكند فقط ما ضعفا پايماليم و.......... (832612) (moderator102)
 
unknown
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۱۰:۴۳:۲۰
آورده اند که: روزی کسی در راهی بسته ای یافت که در آن جیزهای گرانبها بود و آیه الکرسی هم پیوست آن بود. آن کس بسته را به صاحبش رد کرد. او راگفتند: چرا این همه مال از دست دادی؟ گفت: صاحب مال عقیده داشته که این آیت الکرسی مال او را از دزد نگاه می دارد و من دزد مال هستم، نه دزد دین! اگر آن را پس نمی دادم، در عقیده صاحبان آن خللی راجع به دین روی می داد، آن وقت من دزد دین هم بودم (833367) (moderator102)
 
unknown
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۱۰:۴۴:۰۰
مردي به دربار خان زند مي رود و با ناله و فرياد مي خواهد تا کريمخان را ملاقات کند. سربازان مانع ورودش مي شوند. خان زند در حال کشيدن قليان ناله و فرياد مردي را مي شنود و مي پرسد ماجرا چيست؟ پس از گزارش سربازان به خان ؛ وي دستور مي دهد که مرد را به حضورش ببرند.

مرد به حضور خان زند مي رسد. خان از وي مي پرسد که چه شده است اين چنين ناله و فرياد مي کني؟

مرد با درشتي مي گويد دزد ، همه اموالم را برده و الان هيچ چيزي در بساط ندارم.

خان مي پرسد وقتي اموالت به سرقت ميرفت تو کجا بودي؟

مرد مي گويد من خوابيده بودم.

خان مي گويد خب چرا خوابيدي که مالت را ببرند؟

مرد در اين لحظه پاسخي مي دهد آن چنان که استدلالش در تاريخ ماندگار مي شود و سرمشق آزادي خواهان مي شود .

مرد مي گويد : چون فکر مي کردم تو بيداري من خوابيده بودم!!!

خان بزرگ زند لحظه اي سکوت مي کند و سپس دستور مي دهد خسارتش از خزانه جبران کنند. (833370) (moderator102)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۱۷:۵۱:۳۶
شما بحثی را مطرح کردی در خصوص متضرر شدن سهامداران بانک آرین و...
بعد در یک خط با ایجاد سوال در ذهن خواننده خواستار لغو بانک ملی میشید و بعدش جواب میدید که شما بحث را نخوانده و اظهار فضل کردید .
کارشناس عزیز چقدر خوب است همه در هر بحث و صحبتی و اظهار نظری وجدان خود را قاضی قرار بدهند و در بحثی که میتواند احقاقی حقی باشد شیطنت میکنید و ذهن خواننده را به سمتی میبرید که ارتباطی به بحث ندارد ولی خود واقف هستید که بحث شما نیش دار است و شما در ارائه مطالب خود صادق نیستید .
بعد افاضه می فرمایید که بحث را سیاسی کردید ؟ آقای کارشناس محترم در خصوص پرونده سوء استفاده مالی و به تعبیری فساد مالی بزرگ بدون توجه به ابعاد سیاسی نمی توانید قضاوت صحیحی از ماجراهای پشت پرده داشته باشید و اصلا" این پرونده کلا" سیاسی است .
شاید یک سال دیگر همین موقع ابعاد بیشتری از این پرونده را خواهید فهمید انشاء ا... (834412) (moderator102)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.