نظر منتشر شده
۱۰۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 281260
همه چیز درباره ماجرای«بورسیه های غیرقانونی»
بورسیه های قانونی، قربانی بی قانونی
بخش داخلی الف؛ 16تیر 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳
به نظر می رسد که سنت متهم انگاشتن دولت قبل، در زمان حسن روحانی پررنگتر دنبال می شود و بسیاری ازاین مقصرتراشی ها هم البته برای دولت مشکل ساز می شوند. مثل ماجرای سه هزار بورسیه غیرقانونی که بعد از سخنان حضرت آقا درباره ظلم صورت گرفته به بسیاری از دانشجویان در این بازی سیاسی، دوباره نگاه را به سمت دولت و شایعه سه هزار بورسیه غیرقانونی بازگرداند.

ماجرا از همان ماه های نخستین شروع به کار دولت و یک نشست خبری با سخنرانی مجتبی صدیقی، معاون فرجی دانا، وزیر علوم وقت دولت روحانی آغاز شد. صدیقی دراین نشست گفت: «۱۸۸۴ مورد تبدیل بورس خارج به داخل شدند از این تعداد ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ داشتند. معدل کارشناسی ارشد ۳۰۵ نفر از تبدیل به داخل کنندگان زیر ۱۶ بوده است. در مقابل نام ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل ذکر نشده است. شرط سنی ۳۳ سال درباره ۳۲۵ نفر رعایت نشده است. ۱۸۳ نفرهم در پرونده خود سند محضری برای تعهد خدمت نسپرده‌اند.»

بعد ازاین صحبتها،واژه «بورسیه های غیرقانونی» به یکی از کلیدی ترین واژه ها برای افشاگری های دولت یازدهم و سرکوب دولت دهم وبعدها یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا تبدیل شد.
مانند تمام موضوعات درباره تخلفهای دولت دهم که به تیترهای داغ رسانه های اصلاح طلب تبدیل می شود، ماجرای بورسیه های غیرقانونی هم حتی بعد از اعلام کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر قانونی بودن بورس های تحصیلی، مدتها خبر اول این رسانه ها بود.

روزنامه ی «اعتماد» در همین خصوص نوشت:« برخی نمایندگان مجلس که خود شخصا پیگیر پرونده بورسیه های غیرقانونی بودند تهدید کرده اند که در برابر این اعلام پایان پرونده بورسیه ها [گزارش کمیسیون اصل ۹۰] ساکت نخواهند نشست. می گویند اسامی زیادی را در اختیار دارند که با بسته شدن پرونده بورسیه ها در مجلس آنها را علنی می کنند.»

خود دولت نیز حتی با رقم دقیق این بورس های تحصیلی تناقض گویی های زیادی کرد. تعداد ۳۰۰۰نفر بورس شده غیرقانونی در مقطعی به ۲۵۰۰نفر، زیر۱۰۰۰نفر و درنهایت به چندصدنفر تقلیل پیداکرد و که البته گزارش نهایی وزیرات علوم تنها عدد ۳۶ را مورد تایید قرار داد.

یک نفر اسامی را افشا کرد
هنوز بحث بورسیه های غیرقانونی برای مردم در ابهام است و منتظر پیگیری های مراجع ذی صلاح هستند که یک روز صبح اسامی حدود۷۵۰ نفر دانشجوی بورسیه شده به عنوان همان بورس شده های غیرقانونی در شبکه های اجتماعی پخش و دست به دست می شود.

درحالی که چهره و مشخصات تحصیلی صدها دانشجو و نخبه ی علمی در برابر مردم در معرض اتهام قانون شکنی بی دلیل و مدرک قرار گرفته، مجتبی صدیقی باز هم توپ را به زمین دولت قبل می اندازد و با گفتن اینکه «ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است» اعلام می کند که این لیست مورد تایید وزارت علوم نیست و بعدها نیز محسن اژه ای سخنگوی قوه فضائیه به رسانه ها گفت که اگر این اسامی جزء طبقه بندی شده بوده باشند قوه قضائیه ورود خواهد کرد.

وما ادراک بورسیه!
فرجی دانا که ازهمان ابتدا به خاطر انتصاباتش در وزارت علوم، بهانه استیضاح را به دست مجلس داده بود، درنهایت به همین دلیل ودلایل دیگری ازجمله ادعای بورسیه های غیرقانونی در مجلس استیضاح شد و نمایندگان به وی برای ادامه تصدی وزارت علوم رای اعتماد ندادند.

روحانی که در جلسه استیضاح فرجی دانا هم حاضر نبود چند روز بعد در دانشگاه تهران و در انتقاد به استیضاح وزیرعلوم می گوید: «آقای میلی منفرد را مجلس نپسندید اشکالی ندارد. آقای دکتر توفیقی سرپرستی را قبول کردند از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن گفتیم اهلا و سهلا. سر فرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد. فرجی دانا را آوردیم شروع به کار کرد، بورسیه و ما ادراک ما البورسیه»

و به این ترتیب علت اصلی استیضاح وزیر علوم را که به کار گماردن افراد حامی فتنه دروزارتخانه و دانشگاه، عدم تعیین رئیس برای بسیاری از دانشگاه هاو... بود توسط رئیس جمهور در تنها علت افشاگری وی درباره بورسیه های قانونی که هیچگاه هم ثابت نشد، خلاصه شد.

وزارت علوم اطلاعیه می دهد
سرانجام در آذرماه سال گذشته وزارت علوم با پیگیری های نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور، دراطلاعیه ای با اعلام تعداد تنها۳۶نفر محروم از تحصیل به علت دریافت بورس غیرقانونی، همه را متعجب کرد.

دراطلاعیه وزارت علوم آمده بود: «تعداد ۵۰۸ نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده اند، لذا رأی صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت است. تعداد ۳۶ نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می گردند. ۵۰۰نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده اند که رأی صادره در مورد کل این گروه لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می باشد. پرونده ۲۶ نفر نیز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصیل ،انصراف و ... مختومه گردید. بنابراین جمعاً تعداد ۸۴۰ مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.»

عذرخواهی هم نمی کنیم
اگرچه مسببان اصلی شایعه سه هزار بورسیه غیرقانونی بعد از اطلاعیه وزارت علوم هنوزهم با اصرار کار کمیسیون اصل۹۰ و اطلاعیه وزات علوم را زیرسوال می برند، ولی حتی به خاطر مشخص شدن اختلاف فاحش رقم آنان با واقعیت و ایجاد ماه ها حساسیت و تشنج در جامعه حاضر به عذرخواهی هم نشدند ونجفی سرپرست وقت وزارت علوم در واکنش به این موضوع اعلام کرد که: «وزارت علوم از چه چیزی عذرخواهی کند؟!حداقل ۸۴۰ نفر شرایط استفاده از بورس را نداشته اند ولی استفاده کردند. حالا باید عذرخواهی هم بکنیم؟ می‌توانستیم هر ۸۴۰ نفر را اخراج کنیم اما فقط ۳۶ نفر را اخراج کردیم و بقیه می‌توانند با هزینه شخصی ادامه تحصیل دهند»

«به خیلی ها ظلم شد»
تا اینکه چند روز پیش، حضرت آقا در دیدار با اساتید دانشگاه ها به مسئله بورسیه و اتفاقات وحواشی آن اشاره کردند و از ماجرای بورسیه ها به عنوان یکی از غلط ترین کارهای یکی دو سال اخیر یاد کردند.

رهبر انقلاب فرمودند: «اگر راست هم بود این حرف -که البتّه بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست؛ آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود؛ به ما گزارشهای دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد. جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سمّ برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کار خودش را دنبال بکند. این سم را متأسّفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند! این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود»

حالا با این سخنان رهبری، آن هم زمانی که ماه ها ازاین جریان گذشته و مدعیان بورسیه های غیرقانونی فکر می کنند که تخلف و لزوم عذرخواهی آنان با گذشت زمان از یاد مردم رفته است، رهبری یادآور می شوند که این ماجرا ناقص با ظلم به دانشجویان تمام شده است.

بورسیه های سیاسی
بعد از صحبت های رهبر انقلاب، بسیاری از صاحبنظران به ماجرای عدم عذرخواهی وزارت علوم و ماه ها شایعه پراکنی درباره عده ای از دانشجویان بی گناه، واکنش نشان دادند.

حجت الاسلام سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس دراین باره می گوید: « طرح موضوع بورسیه‌ها در آستانه استیضاح وزیر سابق علوم در حقیقت یک کلاهبرداری برای تحت‌الشعاع قرار دادن مسئله افت علمی دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از محورهای استیضاح فرجی دانا بود.. از وزارت‌ علوم انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر با تخلفی که منجر به اجحاف در حق دانشجویان نخبه کشور شد،‌ برخورد کند»

حجت الاسلام نبویان نیز به همین موضوع معتقد است که:« اصل طرح موضوع بورسیه‌های دولت دهم غیرقانونی و جناحی بود همانطور که اکنون نیز در جریان طرح بحث استیضاح وزیر نفت به یکباره موضوع گم شدن دکل نفتی مطرح می‌شود. در آن مقطع نیز هنگام طرح استیضاح وزیر سابق علوم آبروی جامعه علمی کشور را به خاطر اغراض سیاسی بردند»

زهره طبیب زاده دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با ابراز تاسف از اجازه مجدد به دانشجویان مسئله‌دار برای تحصیل حتی تا مقاطع ارشد و دکتری به رسانه ها گفت:« وزارت علوم با آبروی یک تعداد از بچه‌های مومن و متدین و نخبه بورسیه بازی کرد... اگر وزیرعلوم به نظر نمایندگان در برخورد با تخلف‌کنندگان در انتشار اسامی دانشجویان بورسیه عمل نمی‌کند دست کم به فرمایش مقام معظم رهبری عمل کند؛ هنوز یک تعداد از کادری که در انتشار غیرقانونی اسامی دانشجویان بورسیه دست داشتند در سمت‌های خود مشغول به کارند و ما از وزیر علوم می‌خواهیم به بیانات رهبری درباره اجرای عدالت در این زمینه عمل کرده و سیاسی‌کاری پرهیز کند».

اعضای شورای هماهنگی دانش‌آموختگان و دانشجویان بورسیه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری اظهار داشتند: «ما در غربت، زیر سایه سنگین تهمت، پشت درهای بسته عدالت و بی هیچ فرصتی برای قضاوت، مدت زیادی است از حقوق قانونی خود محروم شده، آبرویمان در فضای مسموم رسانه‌ای به بازی گرفته شده و فریاد تظلم‌خواهیمان در حلقوم یکایکمان خفه شده است. قصه پر غصه بورسیه عمر یک سال و چندی خود را سپری می‌کند. داستانی که به خاطر انگیزه‌های صرفاً سیاسی و عقده‌های حزبی از مسیر علمی و فنی خود خارج شد و در مسیر تامین اهداف و نیات مشتاقان فتنه‌ گران سال های ۷۸ و ۸۸ افتاد و سهم ما از امید و تدبیر، تحقیر و بیم شد.»

از دانشجویان عذرخواهی کنید
مطالبه برای عذرخواهی وزارت علوم از اشتباه خود درباره بورسیه های غیرقانونی بعد از سخنان رهبری به شدت اوج گرفت وحالا بسیاری در سخنان خود خواستار عذرخواهی وزارت علوم هستند.

زاهدی وزیر اسبق علوم عقیده داردکه بسیاری از دانشجویانی که اسامی آنها در لیست بورسیه های غیرقانونی بود هیچ مبلغی بابت شهریه از وزارت علوم ردیافت نمی کنند و این نشان دهنده بی تعهدی وزارت علوم به آنان است.

چلداوی عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت هم معتقد است که مسببان ظلم به دانشجویان باید به هیأت انتظامی وزارت علوم معرفی شوند.

شورای هماهنگی دانش آموختگان ودانشجویان بورسیه نیز نامه دیگری به سرافزار، رئیس رسانه ملی نوشتنه اند و ازوی خواسته اند که با برگزاری مناظره، حقیقت بورسیه‌ها را روشن کند.

روزه سکوت دولت
این روزها و درحالی که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر قانونی بودن تصمیمات شورای مرکزی و وزیر علوم دولت دهم تأکید می کند، مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم که اولین بار ماجرای ادعای سه هزار بورسیه غیرقانونی را مطرح کرد، این روزها هیچ صحبت و واکنشی به جنجال صورت گرفته بعد از سخنانش نشان نمی دهد و البته روزنامه های زنجیره ای نیز اکنون او را تنها گذاشته اند.

آنچه مشخص است این است حتی اگر وزارت علوم بدون نیت قبلی این جنجال را به وجود آورد، بی اخلاقی ها و سلب آبرو از افراد دراین ماجرا نیاز به عذرخواهی و پیگیری متخلفین توسط این نهاد دارد. درغیراینصورت شبیه آنچه در ماجرای افشاگری درباره پولهای کثیف و دست خالی وزیرکشور بعد از ماه ها حاشیه سازی اتفاق افتاد، این اتفاق نیز در کارنامه کاری دولت یازدهم، سیاسی کاری برای پوشاندن ضعف در مقطعی کوتاه به یادگار برای افکار عمومی باقی خواهد ماند.
 
کلمات کلیدی : بورسیه
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۱:۴۳:۳۱
این دولت فقط داره با جنجال حواس مردم رو از بیکفایتی ها و گرونی هایی که مسبب اصلیشون سو مدیریت دولت جناب روحانیه پرت میکنه...همش ورد زبونشونه توافق توافق.. (3021973) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۲:۲۴
دقیقا موافقم اسفند 91 تو ازمون قانونی استخدامی نفت ثبت نام کردیم اردیبهشت 92 ازمون کتبی مصاحبه ها در زمان وزارت و صدارت وزیر محترم نفت حاج بیژن زگنه انجام شد تا الان معطلیم میفهمی 3 سال یعنی چی؟
سه تا از دوستای من الان انگلستان و کانادا و قطرپترولیوم ان در صورتی که میتونستند برا کشور خودشون کار کنن.
این عصاره تدبیر و امید بود بخشی از زندگی من ای خدای خرد و فضیلت خرداد 96 را فرا برسان (3022283) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۵۸:۱۷
مرد حسابی.همونایی که سر کارن دارن تو شرکت نفت بیکار میگردن.برو یقه احمدینژادو بگیر که بی قانون استخدام کرد (3023005) (alef-8)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۴:۱۹
ظاهرا امر داره معکوس به دوستان مشتبه میشه. آقا نفرمودن که دروغ بوده بلکه فرمودن به خیلی ها ظلم شد. مثلا کسایی که حقشون بود و بهشون ندادن و کسایی که به نا حق گرفتن. باید یک بار واسه همیشه این سیستم مسخره اعطای بورس اصلاح بشه. باید شفاف و با اعلام عمومی باشه و نه در خفا و پنهانکاری. این حق همه مردمه نه اینکه خیلی ها کلا از دادن بورس خبردارم نشن. باید بدنش دست سازمان سنجش و رزومه پر کنن مردم. ( مثل همین آزمون استخدامی دولت) بعد مصاحبه هاشو امتحانشو همه چیزش باید شفاف باشه (به دور از هر گونه تبعیض). (3022537) (alef-4)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۱۰:۲۱
این بورسیه ها از طریق فراخوان هرساله وزارت علوم در آبان ماه اقداممیکردند و پس از طی مراحل گزینش و مصاحبه قبول یا رد می شدند. چه قسمت این کار غیر قانونی است؟ اگر کسی ادعای خلافی کرده و وزارت علوم در همان زمان رسیدگی نکرده پس حتما غیر قانونی بورس شده ولی دولت رسمی کشور فراخوان سراسری داده و افرادی اقدام کردند و پذیرفته شدند...ضمن اینکه الان در هیچ کجای دنیا معدل برای قبولی در دکترا اهمیت ندارد و عملکرد پژوهشی و مقالات فرد است که نشان دهنده شایستگی او برای دریافت یک بورس یا پذیرش تحصیلی می باشد. هیچ قسمت این کار غیر قانونی نبوده کما اینکه در تمامی دولت های قبل هم همین فرایند وجود داشته است. همانطورر که رهبری عزیز فرمودند این مساله و بازیچه قرار دادن این 3000 نفر برای اغراض سیاسی دولت روحانی ظلم بزرگی بود و قطعا دامن این دولت را خواهد گرفت (3022792) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۲۴:۲۸
حرفهای اقا که کاملا واضح بود شمالطفا تفسیربه رای نکن . (3022831) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۸:۳۲
اعلام عمومی بوده ..... (3022969) (alef-8)
 
این مشکل تا ایجاد یک فتنه حا نخواهد شد
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۱:۲۸:۳۱
دانشجوی بورسیه، بعد از اتمام تحصیل باید خود را به دانشگاه محل خدمت (جایابی) معرفی کند. از آنجایی که حکم بورسیه ملزم به استخدام در آن دانشگاه نیست، هیات جذب آن دانشگاه یا گروه مربوطه به راحتی می توانند به تخصص فرد بورسیه شده عدم نیاز بزنند. متاسفانه در قوانین وزارت علوم نیز هیچ گونه تعهدی در برابر فرد بورسیه شده وجود ندارد و تعهد کاملا یک طرفه و می تواند لغو شود. بنده رتبه اول آزمون دکتری و دارای رزومه قوی هستم که بورس داخل در دانشگاه یاسوج گرفتم ولی بعد از اتمام تحصیل مثل آب خوردن بهم عدم نیاز زدن. مطمئن باشید در آینده نه چندان دور بیش از 5 هزار نفر عدم نیاز میگیرند (هم بورسیه های تبدیل خارج به داخل و هم بسیاری از بورسیه های داخل). تنها راه حل تصویب یک قانون در این مورد توسط نمایندگان محترم مجلس است. خیلی زود دیر میشه. بنجنبید تا مثل من با زن و بچه آوراه و در بدر نشی. (3023509) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۱:۴۶:۲۱
نویسنده محترم
فرمایش مقام رهبری، هرگز به این معنی نیست که خطایی صورت نگرفته و یا اینکه تعداد رانتخواران بورسیه دکتری چند نفر است.
از نظر من مقام رهبری فقط هشدار داده اند که در میان این رسیدگی، حق کسی که به حق بورسیه شده ضایع نشود.
متاسفانه در این چندروز اخیر شاهدم که با برداشت ناصواب از فرمایش رهبری، مرتبا مقالاتی در حمایت از بورسیه های رانتی نوشته میشود.

براحتی میتوان دریافت که حتی بورسیه های رانتی (شهریه ای بدون آزمون و غیر شهریه ای) به مهمترین دانشگاههای تهران هم راه پیدا کرده اند که باید به دقت بررسی شود نه اینکه یکجا و کلی حکم به تبرئه داده شود. (3021982) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۰۲:۱۱
احسنت کاملا درست اگر خلافی هم صورت گرفته باید قانونی رسیدگی کرد ولی شما نگاه کن ....گفتند 3000 بورسیه غیر قانونی این یعنی چی؟؟؟ همش دارند اعداد بزرگ می گویند، این عدد یعنی 3000 تا غیر قانونی ولی واقعیت چیز دیگری است (3022240) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۳:۵۰
حتی 10 نفر و 20 نفر هم فاجعه است. شما خوشحالی که تعداد کمتر بوده؟ (3022315) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۲۳:۴۴
اگر اینطوریه باید از سال 1358 بورسیه ها همه رو بررسی کنند (3022936) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۰۰:۵۴
نه ولی انگار شما ناراحتید که تعداد کم بوده !!! (3023185) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۹:۳۳:۵۸
سه‌هزار بوسیه‌ی غیرقانونی هرگز تکذیب نشد.
بلکه اختیارات، تغییر شرایط جذب و تبدیل و بدل تیم قبلی و ارفاق و تغییر قانون یا پیچاندن سبب کاهش آمار تخلف شد! (3023157) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۴۶:۰۰
یعنی شما باورت میشه توی دوره ی احمدی نژاد! انسان شایسته ولایقی به حقش رسیده باشه ؟ ! ! ! (3023251) (alef-8)
 
سروش
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۶:۰۳
سپاس
حرف صحیحی گفتید، جالب است در یادداشت دایما تاکید روی ۳۶ نفر است آقا ۸۴۰ نفر لغو بورس شده اند، حالا ۳۰۰۰ نفر نبوده اند وزارت علوم از صفر های عدد ۳۰۰۰ عذر خواهی کند؟؟؟؟؟؟ اسم یک عده منتشر شده نگاه کنند اگر قانونی بوده اند و لغو بورس نشده اند تک تک عذر خواهی شود، اما اگر جز ۸۴۰ عزیز غیور غیر قانونی بوده اند که دیگر عذر خواهی ندارد. (3022295) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۲۴:۳۹
هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند! (3022472) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۲۴:۰۳
تازه بعد از اینهمه فشار حداقل 800 نفر بورسیه شون لغو شده. به نظرتون این کمه؟ حساب کنید اینهمه عضو هیات علمی که قراره کشور رو به جلو ببرن با رانت و سوءاستفاده انتخاب شدن و خیلی از اونهایی که بهتربودن و میتونستن باعث پیشرفت بیشتر کشور بشن کنار گذاشته شدن. تازه حساب کنید دانشجویانی که قراره زیر دست افراد رانت خوار آموزش ببینن چقدر ضرر میکنن! (3023221) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۰:۳۲
گروههای زیر حتی تا قبل از بیانات رهبری مخالف وزارت علوم بودند و به نفع دانشجویان بورسیه بودند:
1- کمیسیون اصل 90 2- کمیسیون آموزش عالی مجلس 3- دیوان عدالت اداری 4- دیوان محاسبات.
پس از اینکه وزارت به حرف هیچکدامشان گوش نکرد بارها بیانیه صادر کردند که ای قوه قضاییه به داد ما برس. جالبه در یک جلسه ای حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت بورسیه ها قانونیند و قول مساعدت دادند اما بعدها فهمیدیم که فقط یر ما را شیره مالیدند! دوستان مخالف بورسیه نظر دهند به جز وزارت که شاکیست کدام نهاد رای صادر کند قبول میکنید؟ هر جا غیر از وزارت علوم میگوئید ما حاضریم به رای آن نهاد تمکین کنیم. (3022947) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۱:۴۹:۵۸
بعضی ها هم آماده اند تا رهبری صحبتی بکند تا رنگ عوض کنند و در راستای صحبت های رهبری جوری واکنش نشان دهند که انگار از همان اول همان حرف رهبری را می زدند!

همین سایت الف که الان چنین مقاله ای نوشته در آن زمان خبرهای بورسیه های غیر قانونی را با آب و تاب تحریر میکرد!


انصاف و اخلاق انسانی و رسانه ای چیز خوبی است برادران الف. (3021992) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۱:۵۳:۵۵
جقدر راحت با ابروی مردم بازی می کنند . و مردم ساده که چقدر زودباورند. (3022006) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۳۶:۵۰
مردم باور نکردن... اونایی که باور کرده بودن یه مشت کینه ای بودن که دوست داشتن همچین اتفاقی افتاده باشه. (3022510) (alef-4)
 
دانشيار دانشگاه
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۵۸:۳۱
نماينده مجلس فرموده اند: وزارت علوم آبروي جامعه علمي كشور رو برده.
مي خواستم عرض كنم بورسيه هاي رانتي كه البته بدون ذكر نام و مشخصات آبروشون برده شده نه تنها جزء جامعه علمي كشور نيستند، بلكه خود باعث آبرو ريزي اين جامعه مي باشند (3023261) (alef-8)
 
armin rad
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۱:۵۶:۱۱
وزارت علوم چون می داند که کارش غیر قانونی است دارد همه را بازی می دهد. از یک سو به دانشگاهها گفته اعلام نیاز ندهید از سوی دیگر به دانشجو می گوید برو اعلام نیاز بگیر. خیلی از دانشجویان بورسیه که استعداد درخشان بوده اند و در فراخوان شرکت کرده اند اگر وارد این رویه نمی شدند الان می توانستند از یک دانشگاه خارجی پذیرش بگیرند. ولی اینجا قربانی بازی های سیاسی آقایانی شده اند که خودشان بدون حساب و کتاب بورس شده اند و بورس کرده اند.
مساله اصلی الان جایابی دانشجویان بورسیه است که وزارت علوم بازی دوگانه می کند تا گرفتار قانون نشود (3022013) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۱:۵۸:۰۴
ما از تمام افرادی که به صورت قانونی و با حمایت نمایندگان مجلس و وزیر وقت علوم از طریق قانونی بورسیه شدند و به صورت قانونی در هیچ آزمونی نیز شرکت نکردند اما در آزمون قبول شدند عذزخواهی می کنیم (3022023) (alef-4)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۰۶:۴۶
خیلی مقاله عجیبی هست خودتون نوشتین 508 نفر یکی از شروط اصلی رو نداشتن و بهشون بورسیه دادن، 36 نفر اطلاعات نادرست دادن و 500 نفر هم شاغل بودن یعنی 1044 نفر بورسیه شون غیر قانونی بوده.

این تازه غیر قانونی های تابلو هستن، بورسیه در یک رقابت تحصیلی شکل میگیره که اگر شخصی فقط حداقلها رو داشته باشه که بهش بورسیه نباید بدن.

عجیبه که شما جمع جبری و ریاضیات رو هم فراموش کردین. (3022054) (alef-8)
 
سروش
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۲:۱۳
بله موافقم نویسنده باید جواب بده
۵۰۸+۳۶+۵۰۰=؟؟؟؟؟؟؟؟
۸۴۰ چیه؟؟؟؟؟ چون در پایان پاراگراف میگه ۸۴۰ نفر از این گروه، که معلوم نیست منظور کدوم گروهه؟؟؟؟ (3022306) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۰۷:۳۰
840 نفر مگه کمه؟ (3022059) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۰۲:۳۵
از 3000 تا کمتره تقریبا 1/3 هم کمتر (3022241) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۸:۴۰
کل این3000نفر بدون رقابت بورس شدن بس چرا من که معدلم15هستو کسی بورس نمیکنه؟اگه قرار بر شرایط حداقل باشه که 90درصد دانشجوها دارن.بورس واسا نخبه هاست نه معدل14ها (3022302) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۵:۲۹
ولی نسبت به ظرفیت دوره دکترای اون زمان خیلی زیاد بوده ها
تقریبا یه 20 درصد ظرفیتی بوده
مثل این است که 20 درصد ظرفیت لیسانس غیر قانونی باشد تازه من ظرفیت روزانه و شبانه و...رو حساب کردم این دوستان بورسیه هستند و پول هم بهشون داده میشه! (3022576) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۱۰:۵۷
مشخصه تعداد افرادی که بورسشان مشکل داشته بیشتر از 840 نفر بوده ولی فقط 840 نفر بورسشان لغو شده که البته از آنها 36 نفر اخراج و بقیه مجبور به تحصیل با هزینه شخصی شدند.
همین که اون 840 نفر بجای اخراج بورسشون تبدیل شده نشون میده که فشار وجود داشته. (3023201) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۰۸:۱۲
کلا تو مملکت ما زیر 3000000000000 عدد حساب نمیشه (3023444) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۰۸:۲۱
خوب معلومه که خیلی از بورسیه ها غیر قانونی بوده رهبر هم رد نکردن گفتن نباید رسانه ای میشد... (3022068) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۵:۲۱
چرا نباید رسانه ای می شد؟ باید رسانه ای بشه تا آبروشون بره بقیه هم در آینده هوس تخلف نکنند. (3022320) (alef-4)
 
سید
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۱:۰۹:۵۶
به همون دلیلی که همین آقایون صحبت درباره کرسنت رو ممنوع کردند!!!
ضمنا اول فساد ثابت میشه بعد رسانه ای میشه نه اینکه رسانه ای بشه بعد تازه برن دنبال مدرک!!!! (3023492) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۲:۵۴
میشه بگید چرا فساد نباید رسانه ای بشه؟؟ (3022651) (alef-4)
 
بچه مسلمان
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۰۱:۴۰
خوب "خودی" ها چون نمی توانند مانند بقیه درس بخوانند و زحمت بکشند باید از این راه ها دکتر مهندس بشند دیگه. بعد مگن چرا اقتصاد اینجور چرا وضعیت فرهنگ آینه چرا اکثر پروژه تو این کشور تلف میشه و اشتباه محاسباتی داره چرا همش در حال عقب گرد هستیم. تازه جالب تر از آن آینه که میخواهید مستقل هم از نظر اقتصادی بشید!!!! حتما هم میشی با جنس بنجل چینی و حالا بزودی با اجناس روسی که هیچ جای دنیا فروش نمیره!!! نه داداش این رآهش نیست (3023187) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۱:۳۶
از رئیس جمهور یک کشور بسیار بعیده. جای تعجب داره !!!!!! (3022079) (alef-8)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۱۲:۲۱
وما ادراک مالبورسیه (3022084) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۳۶:۲۱
با کلام خدا شوخی‌ نکنید . پای کتاب مقدس مسلمین را وسط بازیهای جناحی نکشید . دست از سر کلام الله بردارید . (3023464) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۲۱:۵۰
یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ (3022104) (alef-8)
 
dayani
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۲۲:۴۸
یکی از نمایندگان محترم دلیل استیضاح وزیر علوم را افت آموزش عالی طی دوره وزارت وزیر مربوطه اعلام کرده است. آیا واقعا در مدت اندکی که وزیر ، وزیر بو، افت علمی حاصل شد. مگر علم با تلاش یا عدم تلاش محدود تغییر می کند. چرا ما سند چشم اندازه بیست ساله برای رشد علمی کشور داریم. چون رشد و توسعه علم به زمان طولانی نیاز دارد، بحث این نیست که چرا وزیر آمد و رفت، بحث این است که دلایل باید ، منطبق با خصوصیات موضوعی باشد که به آن نسبت داده می شود. در غیر اینصورت می شود استدلال نماینده را کم اعتبار تلقی کرد. (3022106) (alef-8)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۲۸:۴۴
حتی یکنفر هم تخلف شده باشد مهم است ,گرچه بسیار بیش از این بوده است. (3022133) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۱:۳۷
راهش برخورد با تخلف به صورت قانونیه نه رسانه ای اون هم برای گروکشی سیاسی. (3022523) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۵۲:۴۰
اگر مسئولین بزرگ و کوچک مملکت زودتر رسیدگی میکردند و امیتیاز ها را ملغی، اونوقت کسی مسئله را اینقدر پیگیری نمیکرد.

مردم و رسانه ها پیگیری میکنند چون کس دیگری که باید بکند وظیفه اش را انجام نمی دهد. (3022884) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۳۱:۲۸
از هر سه تا تیتر الف یکیش مربوط به بورسیه هاست (3022149) (alef-8)
 
حجت
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۲:۵۱
چیه یک جنگ روانی آقایون تو کشور ره انداختن و به هرکی رسیدن دارن تهمت میزنن و زدن، یه روز بورسیه ها، یه روز دکل، یه روز پسر قالیباف یه روز پسر ضرغامی.... به محض اینکه یکی هم پیدا میشه دستشون رو میکنه بازهم از رو نمیرن به تمسخرش میپردازن. (3022309) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۳:۲۵
یه زمانی تیتر هر روز 100 درصد روزنامه های زنجیری! 3000 بورسیه غیر مجاز بود. (3022531) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۷:۲۸
چون خیلی مهمه و هیچ کس در باره ان اقدام نمی کند. (3022585) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۳۲:۱۹
سایت الف بایستی به سایت ب (حرف اول بورسیه) تغییر نام بده (3022152) (alef-8)
 
فراهانی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۳۲:۴۱
راه حل
الف- مناظره:
انجام نمی شود چون بیشتر آبروی بورسیه ها می رود
ب- رای دانشجویان:
به نظرم بهترین راه معرفی بورسیه ها به دانشجویان و رای گیری از خود دانشجویان است که میخواهید اینها شما را درس دهند یانه؟ (3022154) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۸:۰۶
قانون چی میگه؟ (3022587) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۳۵:۵۳
چند نکته:

اینکه اعلام شد سه هزار بورسیه غیر قانونی بودند قطعا بازی سیاسی و کار غیر اخلاقی بوده.... که کار سایت ها بود نه وزارت علوم...

اما در زمینه اینکه بورسیه حق اکثر این افراد نبوده و به ضرر آموزش عالی هست نباید شک کرد، و لو مشکل قانونی نداشته باشد. این نکته ای هست که فرجی دانا به درستی اشاره کرد. چرا باید تقریبا تنها شرط علمی برای بورسیه شرط معدل باشه اونم شرط معدلی زیر متوسط معدل کشور؟ چرا یک نفر برای ورود به دکتری باید آزمون بده، مصاحبه هم بشه بعد با هزار مشکل مالی درس بخونه نهایتا هم بعد از چهار پنج سال تحصیل کار مناسبی پیدا نکنه. ولی افراد بورسیه نه تنها بدون کنکور وارد دوره دکتری بشوند، بلکه حقوق ماهیانه هم دریافت میکنند، و در نهایت هم به عنوان هیئت علمی استخدام میشوند. آیا این عادلانه است؟ ممکن است به خاطر ضعف قانون، قانونی باشد ولی قطعا عادلانه نیست. من بسیاری افراد را می شناسم که برای دور زدن کنکور دکتری از تبدیل بورس خارج به داخل استفاده میکردند. و از ضعیفترین بچه های دانشکده بودند ولی خوب به لحاظ قانونی کارشان مشکلی نداشت.

مطمئن باشید ورود چنین افرادی در 6-7 سال آینده به عنوان استاد به دانشگاه نه تنها آموزش عالی را ویران میکند، بلکه انگیزه را از سایر دانشجویان غیر بورسیه که با تلاش خود وارد دکتری شده اند و برای استخدام نیز باید در طول دوره دکتری خروجی خوبی داشته باشند،خواهد گرفت. (3022165) (alef-8)
 
سید
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۱:۱۳:۰۹
ییخششید به جز وزارت علوم کی اسامی رو داشت؟؟؟؟؟؟؟؟ (3023495) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۳۹:۴۲
زنده باد روحانی حرکت در راه حق خواهی دشوار است ! اما مردم به او رای دادند برای حق خواهی ! (3022183) (alef-8)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۲:۴۲:۵۲
تاکید شما روی عدد 36 جالبه. طبق آخرین گزارش وزارت علوم 840 نفر لغو بورسیه شدند (بورسیه کاملا غیرقانونی داشتند) و از این بین 36 نفر به خاطر تخلفات متعدد محروم از تحصیل شدن. طبق گزارش غیر از این 840 نفر پرونده عده ای هم به خاطر "تبعات سیاسی" پیگیری نشد.
از کی تا به حال اطلاع رسانی درباره یک فساد کار قبیحی شده معلوم نیست. (3022192) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۵۰:۴۲
اگر یک متهمی را در سمت اصلاح طلبان اسمش را رسانه ای کنند
چنان فریادشان گوش فلک را کر میکند که ای وای حقوق انسانیت رعایت نشد
یک نفر نامش بدون محاکمه رسانه ای شد
چرا با آبرویش بازی شد، پس حقوق شهروندی چه شد
چرا چنان شد
حالا که خیلی راحت با آبروی یک عده آدم بازی شده انگار نه انگار
پس اینجا چه شد حقوق انسانی؟ چه شد حقوق شهروندی؟
طبق نظر خودتان حتی بورسیه های غیرقانونی حقش نبوده که نامشان رسانه ای شود و جنجال به پا شود
همانطور که رهبری عزیز فرمودند باید بی سروصدا بورسشان لغو میشد
حالا گناه آنهایی که بورسشان مشکل نداشته و با آبرویشان بازی شده چه میشود؟
نمردیم معنای انسانیت و حقوق شهروندی را هم در دولت یازدهم فهمیدیم (3022357) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۴:۳۹:۴۱
حقوق فردى با رانت وفساد خيلى تفاوت دارد. انهم اگر شما به غير خودتان قاىل باشيد (3023596) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۳۸:۴۴
هزار لایک داری به خدا (3022514) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۳:۰۲
این طور که من متوجه شدم بیان مفاسد دولت نهم و دهم برای عموم کراهت شدیده دارد اما در مورد دولت‌های هفتم و هشتم مستحب مؤکد است! (3022530) (alef-4)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۲:۴۶
چرا نباید یه کار خلاف به اطلاع عموم برسه ؟ مگه این مملکت بیشتر از هر کس وچیز دیگه ای متعلق به ملت نیست؟
تا کی قراره به خاطر ملاحظات شخصی پنهانکاری صورت بگیره (3022650) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۰۶:۳۵
افراد لایق بورس شدن، قربانی افراد نالایق شدند. (3022248) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۳:۳۰
ظاهرا کسانی که بورسیه غیر قانونی را گرفته یا داده اند و موجب این دردسر شده اند حتی یک عذر خواهی هم بدهکار نیستند. (3022289) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۲۵:۱۰
یک سوال چرا این 3هزار بورسیه به دولتیها و مجلسیها و از ما بهتران داده شده ؟ (3022292) (alef-8)
 
بی نام
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۲:۵۰
"علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد" (3022308) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۳۳:۴۹
این مشکل عربی بلد نبودن مثل اینکه توی روحانیان سرشناس کشورمان همه گیر است:
آقای روحانی:«آقای میلی منفرد را مجلس نپسندید اشکالی ندارد. آقای دکتر توفیقی سرپرستی را قبول کردند از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن گفتیم اهلا و سهلا. سر فرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد.

آخه عزیز دل اینجا نباید می گفتی اهلا و سهلا... باید می گفتی سمعا و طاعتا.. (3022314) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۱۶:۰۸
زبان این سایت فارسیه. هم اهلا و سهلا نادرسته هم سمعا و طاعتا. اولی میشه "خوش آمدید" دومی میشه "به روی چشم" (3023209) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۳:۴۹:۲۰
شخصي که دانشگاه ازاد درس خونده چرا بايد بره يک کشور خارجي يا بره دانشگاه تهران دکترا بخونه از اول صبح تا اخر شب نفرين مي کنيم خدايا به تقدس اين روزاي عزيز مسببان اين قضيه رو به بدترين جزاي دنيوي دچار کن تا ملت دلشون خنک شه (3022350) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۲:۱۵
اصلا باید بورسیه کلا لغو بشه دانشگاههای دولتی هم حذف بشن. هرکی توانایی داره بره دانشگاه غیر دولتی بورس بشه. (3022896) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۲۲:۱۷
بلا باید سر شما شما بیاد تا بیخودی آبروی مردم رو نریزی. (3022932) (alef-8)
 
ربانی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۸:۴۳:۱۵
مسئولین کشور پیام ها را بخوانند و متوجه باشند که این جنایت بورسیه ها یک ظلم قبیح و روشن به بقیه جوان ها و به کشور و به آینده بود که همه هم ظالمانه بودن اون را می فهمند و زجر میکشند نباید این احساس را در مردم ایجاد کنیم که ما آمده ایم به نام اسلام منافع خودمان را تعقیب کنیم از عزیزان پیام دهنده هم میخواهم که بدانند که این کارها مربوط به منفعت طلبی دو یا سه هزار آدم بوده و ربطی به مومنان حقیقی نداره به خدا (3023071) (alef-8)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۲۱:۱۴:۲۹
من نمیدونم این نخبه ها چرا نتونستند از دانشگاه های مطرح خارج بورس بگیرند. دختر من و همکلاسیش با معدل کارشناسی ارشد بالای ۱۹ براحتی از دانشگاه های کانادا و آلمان برای دکترا بورس گرفتند. (3027295) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۰۶:۵۳
همانطور که رهبری نیز گفتند جنجال صحیح نیست . اما مگر دلواپسان جنجال ساز میگذارند که دولت این غده چرکین سیستم آموزشی را در آورد ؟ مگر این حضرات بورسیه های غیر قانونی که الان شیر شده اند و بیانیه می دهند راه دادگاه را بلد نیستند ؟ (3022410) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۲۰:۳۶
سه هزار و دو هزار و یکهزار هیچ فرقی ندارد تخلف شده حق خیلی ها پایمال شده بی عدالتی و ظلم بوده کوچک هم نبوده که بخواهد سرو صدایش درنیاد (3022459) (alef-8)
 
صبور
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۳۳:۴۴
اتفاقات غیر قانونی دیگری مربوط به دانشجویان و اعضاء هیات علمی و بازنشستگی ها در سالهای گذشته حادث شده که بی تفاوت از کنار آن گذشتند. چرا موضوع بورسیه ها به تنهایی در وزارت علوم قانون شکنی تلقی میشود؟
پس قانون شکنی های دوره قبل در وزارت علوم را چه کسانی پیگیر خواهند بود ؟ مگر میشود در اجرای عدالت هم تبعیض قائل شد؟ (3022500) (alef-4)
 
محمدي
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۲:۲۹
اخيرا شنيده شده در سوابق افراد از جمله سن و معدل به صورت عمدي دست برده شده است.گفته شده كساني كه جاهاي خالي فرم رو پر نكردن افرادي زحمتشو كشيدن تا مغايرتها به وجود بياد و به بهانه دادن اطلاعات غلط اخراج بشوند انشا الله اين مورد هم مشخص بشه .... (3022525) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۸:۵۲
خیلی باحالی تو اینا را از کجا دراوردی؟ (3022970) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۴۳:۳۵
منم بورسیه دانشگاه علم و صنعت بودم و پروندم هیچ مشکلی نداشت، با سن 29 سال،رتبه یک رقمی آزمون ارشد و نفر اول آزمون دکتری، معدل کارشناسی 15.5 و کارشناسی ارشد 16 از دانشگاه شریف و سه تا مقاله ISI Q1 , Q2. اما به دلیل جو سازی آقایون، برام عدم نیاز زدن تو دانشگاه و منم رفتم از اساس بورسم رو لغو کردم و یک ریال هم بابتش نگرفتم تا مشت محکمی باشه تو دهنشون!زمستون رفت، روسیاهی به ذغال موند آقایون افساد طلب.... (3022532) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۰۳:۲۷
هرچی هستین به ماچه؟ شما بری دانشگاه دولتی استخدام شی مالیات حقوقت رو از من بگیرن؟! (3022898) (alef-8)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۲۱:۱۷:۵۶
شما با این وضعیت از دانشگاه های خارج درخواست بورس کن . انشآلله موفق میشی. (3027299) (alef-13)
 
بسیجی جانباز گمنام
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۱:۱۲
با سلام و احترام، اعضای محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به عنوان یک شهروند مسلمان که تحت زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی «سید علی خامنه‌ی» در این نظام مقدس زندگی میکنم، سؤالی دارم شما وهمه نمایندگان متعهد به اسلام و حافظ دست‌آوردهای نظام برحسب و ظیفه مسؤلیت کاریتان موظف به پیگیری هستید؟ سؤال:
زمانی که آقای زاکانی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون آموش عالی عضویت داشتند، تحقیق و تفحصی از وزارت علوم انجام دادند و حدوداً 550 صفحه گزارش تهیه و به مجلس ارائه دادند، نتیجه این گزارش چه شد؟
شخصی به نام آقای دکتر ف.م در این گزارش چه مطالبی از ایشان درج گردیده بود؟ چرا اخیراً وزیر محترم علوم(جناب آقای دکتر فرهادی) این آقای دکتر ف.م را در یکی از معاونت‌ها ی وزارت علوم منصوب نمود؟ آیا وزیر محترم علوم برای نصب ایشان استعلام از مراجع صالحه دریافت نمود یا خیر؟ آیا شخصی با بیش از 80 سال سن قادر است فعالیت پر جنب و چوش و تأثیر گذاری را در محیط جوان و پر پتانسیل علمی کشور داشته باشد؟ آیا آقای ف.م موضوع مدرک تحصیلی و پذیرش دکترایش حل گردید؟ و آیا... (3022559) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۰۲:۳۶
خيلي از اين بورسيه ها شايد قانوني باشه ولي عادلانه نيست. سوال من اينه كه آيا وزرات علوم ميتونه هر كسو كه خواست بورسيه كنه و بعد اقايون بگند چون وزارت علوم تاييد كرده پس قانوني و عادلانست؟شايد قانوني باشه ولي عادلانه نيست. بنابراين در اين موارد هم خلا قانوني حس ميشه هم عدم رعايت عدالت (3022597) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۰۳:۰۲
مسئله بورسیه ها یک شبه و به وسیله یک نفر اتفاق نیفتاده .حتی یک حلقه از این زنجیر کوتاه یا بلند پیدا نشده.چرا؟چقدر زمان برای حل این مسئله لازم است؟ (3022599) (alef-4)
 
بنده‎ی خدا
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۹:۲۱
الف عزیز،
معنی حرفی که ریاست محترم کمیسیون اصل نود می‎زنند این است که چون وزیر وقت حق قانونی داشته که هرکس را که دوست داشت، با وجود کبر سن و نداشتن شرط معدل و ...، بورس بکند، پس این کار کاملا قانونی است.
ظاهرا درست هم می‎گویند. ولی لابد از این به بعد هرکس وزیر علوم شد باید به سلیقه ‏ی خود هرکس را که دوست داشت (مثلا برخی افراد سیاسی، برخی وابستگان افراد سیاسی و ...) را بورس دکتری کند؛ هیچ کس هم حق اعتراض نخواهد داشت؛ چون قانون اختیار تام به وزیر داده است!!!
بنظر شما، این آموزش عالی کشور را ویران نمی کند؟ بنظر شما وزیر نباید، حداقل در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پاسخگو باشد که فلان شخص که هم کبر سن دارد، هم شرط معدل ندارد، هم رشته‎ی تحصیلی‎اش ربطی به دکتری‎اش ندارد را به چه دلیل – با استفاده از اختیارات قانونی خود – بورس کرده است؟ (3022643) (alef-4)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۰۷:۲۶
آیا دلواپسان اجازه میدهند که آقای فرهادی همچون وزیر سایق و براساس همان قانون هرکس را که صلاح میداند بورس کند؟ (3022782) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۱:۵۶
سلام
واقعا ممنونیم از شما دوستان در سایت الف. امیدوارم خدا خیرتان دهد. خیلی وقت بود انتظار درج این مطلب را در سایتی که کمتر از آن ظلم و سیاسی کاری می دیدیم را داشتیم. ظلمی که در حق دانشجویان بورسیه در این دوسال وارد شد حقیقتا بعد از انقلاب بی نظیر بوده است. به 3000 نفر ظلم شد و جایی هم نبود که به آن شکایت برد. نخبگانی که رتبه های تک رقمی کنکور را داشتند و دارای مقالات فراوان علمی بودند و در دانشگاه های خود نخبه شناخته می شدند به یکباره تبدیل به رانتی و غیرقانونی شدند. این دانشجویان و خانواده های شان که همگی شاهد استرس ها و اشک های مادران و پدرانشان بوده اند این ظلم ها و افرادی که صحنه گردان آن بودند و همچنین رسانه ها و خبرگزاری هایی را که به آن دامن زدند را نخواهند بخشید. با تشکر مجدد از این مطلب بحق و به جای شما انتظار داریم در این قضیه سایت الف پیگیر حق این دانشجویان باشد. از آقای دکتر توکلی عزیز نیز درخواست داریم در مجلس پیگیر این مورد باشد. خدا خیرتان دهد (3022647) (alef-4)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۲۱:۲۴:۰۸
آقا یواش، پیاده شو باهم بریم. نخبه های تک رقمی کنکور و شاگرد اول ها ودوم ها وسوم های دانشگاه ها تو این سه چهار ساله بلکه هم بیشتر همه عمدتا از دانشگاههای خارج بورس گرفتند و رفتند و عطای بورس داخل را به لقایش بخشیدند. (3027306) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۲:۱۸
احتمالا عده ای از کسانی که از بورسیه غیر قانونی استفاده کرده اند در سایت الف کار میکننند (3022648) (alef-4)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۲:۲۶
در شرایطی که بسیاری از نخبگان باید کنکور بدهند و وارد دکتری بشوند و بعد دنبال استخدام بشوند تعداد زیادی رو بدون آزمون دکتری بورسیه خارج کردند و بعد تبدیلشون کردند به بورس داخل. خیلی از اینها حداقل معدل قانونی یعنی 14 رو داشتند. آیا عدالته اینا بورس بشند؟ بورسیه خارج حق نخبگانه. بعد اگه بورس خارج شدند چرا به داخل تبدیلش کردن؟....به نظر شما این کارا پرسش برانگیز نیست؟ حقیقت برای جامعه دانشگاهی روشنه (3022718) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۴:۱۶
اولا موضوع پیچیده تر از این امار و ارقام وزارت علوم است بعد باید دید قبلیها چه کردند و روال قانونی چیستثالثا مجموع ت انمندی فرد برای دکترا مهمه نه صرفا معدلش اینکه کدوم دانشگاه بوده زومه علمیش چیه و نهایتا توانمندی اون در کارپژوهشی چگونه است کلا مهمل تصمیم گیری در مصاحبه و گزینش دکترا در همه جای دنیا است افراد زیادی که مثلا چند صدم کم داشتن درمعدل ولی رزومه بسیار عالی داشتن حتما لیاقت خوندن دکترا دارن این دولت هم خودش در کار درستی اومده سهم ازمون رو تو گزینش دکترا کم و مصاحبه رو پر رنگ کرده که درست هم هست ضمنا وقتی طرف حداقل در سه هیات شامل اساتیدرشته خودش در وزارت علوم برای پذیرش اولیه در دانشگاه محل خدمتش در هنگام جایابی و در دانشگاه محل تحصیلش هنگام ثبت نام مصاحبه علمی شده و تایید شده کی میتونه ادعا کنه که صلاحیت علمی نداشته بجز مقرضین و افرادی که دنبال زیر سوال بردن نظام هستن (3022724) (alef-8)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۷:۴۱
آقا جان از زمان مطرح شدن این داستان بورسیه های غیر قانونی آیا تا بحال شده که حتی یک نفر از این جمع با ارائه مستنداتی برحق بودن خودرا ثابت کرده باشد؟ آری فقط یک نفر!!! (3022730) (alef-8)
 
سید
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۱:۱۹:۳۷
اگر 124 هزار پیامبر هم به درستی بورسیه این افراد گواهی بدن شما حرف خودت رو میزنی!!!!! (3023502) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۷:۵۵
ما همه دهه 60ی ها مظلومیم! (3022753) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۰۳:۲۱
کسی را میشناختم که هیچ سوادی در رشته اش نداشت. یکروز دیدم تو خوابگاه دنبال مدارکش میگرده. جویا شدم فهمیدم بورس به خارج شده.
شاید تعدادو اشتباه گفتند اما بسیار شنیدم دانشجویانی که بناحق بورس خارج شدند و بعد تبدیل به داخل کردند. در صورتی که محق نبودند و رزومه ضعیفی داشتند. (3022772) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۱۱:۰۳
چند نکته :
1- آزمون کتبی برای بورسیه در زمان دولت اصلاحات برداشته شد.
2- آزمون دکتری کنونی حدود 4 سال از آن می گذرد و قبل از آن کنکوری وجود نداشته است و پذیرش فقط از طریق مصاحبه بوده است.
3- اکنون نیز پذیرش کنکور دکتری در اصل از طریق مصاحبه است و تاثیر کنکور تنها 30 درصد است و دوستانی که کنکور دکتری داده اند خوب می دانند که فقط مصاحبه تعیین کننده است و تا زمانی که گروه آموزشی دانشجویی را نخواهد حتی رتبه 1 هم شده باشد او قبول نخواهد شد.
4- از سال آینده کنکور دکتری حذف خواهد شد و پذیرش تنها از طریق مصاحبه خواهد بود. که خود نشان از اهمیت مصاحبه در دانشگاه ها است.
5- تمامی دانشجویان بورسیه در فراخوان رسمی وزارت علوم که همه ساله اعلام می شد شرکت کرده اند.و پس از گذراندن 3 مرحله مصاحبه علمی در گروه های آموزشی و وزارت علوم موفق به کسب بورسیه شده اند.
6- در مورد تبدیل به داخل با توجه به شرایط ارزی وقت وزارت علوم به ناچار عده ای را تبدیل به داخل کرد . که خیلی از دانشجوبان به آن اعتراض داشتند.
7- سیاسی بودن تصمیمات وزارت علوم در قبال این دانشجویان امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست.
8- خبرپراکنی رسانه های هم سو با وزارت علوم به حدی بود که دانشجویان دکتری عادی احساس کردند که حقی از آنان ضایع شده و اکثر این نظرات که حاوی تهمت به دوستان خودشان است حاکی از این موضوع است.
در آخر دوستان من در این روزهای عزیز بیشتر افکار و سخنان خود باشیم.
دانشجوی بورسیه
تحصیل در دانشگاه امیر کبیر
رتبه 1 کنکور ارشد رتبه 1 کنکور دکتری-شاگرد اول مقطع دکتری دارای 15 مقاله و ثبت اختراع و ... (3022793) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۳۰:۱۷
شما جواب بده که چرا بر حق بودن بورسیه ها بر همگان (مجلس قوه قضاییه دانشگاه ها و ...) ثابت شده است به جز وزارت علوم؟؟ (3022846) (alef-13)
 
حقیقت گو
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۴۵:۲۵
در مورد بورسیه های بحق خدمتتان عرض کنم که:
1. پس از مصاحبه های بسیار سخت و طاقت فرسا به وزارت علوم معرفی شدیم
2. پس از مصاحبه ی وزارت علوم پذیرفته شدیم
چه ویژگیهایی داشتیم؟
1. با معدل 15.5 کارشناسی
2. معدل 18.20 کارشناسی ارشد
3. دارای بیست مقاله آی اس سی و آی ای آی
4. تالیف و تجمه چندین جلد کتاب
5. چندین طرح خاتمه یافته
6. بیش از 40 مقاله ی همایش خارجی و داخلی
......
خلاصه گفتند باید پذیرش بگیری!!!
به هر دانشگاهی که تونستیم و هر استاد معروفی ایمیل زدیم، دانشگاههای سیدنی، ملبورن، فلوریدا، بازل، وین، .....
گفتند آیلتس 6.5 می خوایم، رفتیم 3 بار در آزمون با اون هزینه های سرسام آور شرکت کردیم و با بدبختی 6 گرفتیم، در مورد پذیرش گفتند وزارت علوم ایران بدحسابه و به این دلیل نمی تونیم پذیرشت کنیم!!!!
بارها رفتیم وزارت علوم، با پاسخهای متفاوتی روبرو می شدیم، اول به ما گفتن تبدیل خارج به داخل وجود ندارد! بعدش می دیدیم که همه دارن تبدیل می شن!!! به ناچار و علی رغم میل باطنی و بعد از صرف هزینه های بالای 15 میلیون در 5 سال گذشته!!! تن به تبدیل به داخل زدیم و هر دانشگاهی رفتیم با توجه به رزومه پذیرفتنمون. در این مدت دنبال کار هم بودیم و گیر آوردیم. اسم ما بورس بود اما وزارت هیچگونه پولی به ما نداد و نمی داد!!!! حالا هم می گن چون کار داشتن بنابراین یکی از شرطهای ما را برای بورس شدن نداشتن!!!! خوب دانشمند پدر ما را در آوردید، کلی پول خرج کردیم، وقتمونو تلف کردید، هیچ پولی هم به ما ندادید!!! چجوری میشه کارمونو ول کنیم!!!! اما در عین حال کسانی هم بورس شدن که هیچکدام از این مسیرا را نرفته بودند!!! حالا در مرود کسانیکه چنین مسیری را سپری کردن، چگونه میشه قضاوت کرد؟ اون وزیران و افرادی که همینجوری هر چیزی را می گن الان چگونه می توانند جواب تمام بدبختیهایی که ماها کشیدیم را بدن! تو را خدا بس کنید و کمی واقع بین باشید و تر و خشک را با هم نسوزونید...... (3022873) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۹:۰۶:۱۴
بزودی دولت یازدهم علت گرم شدن کره زمین را به گردن دولت احمدی نژاد می اندازد (3023107) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۲:۵۸:۲۶
من درمصاحبه علمی دانشگاه علوم اقتصادی پذیرفته شدم دانشجوی خارج ازکشورنیزبودم وحتی تعهدمحضری هم ازم گرفتن به علت درخواست این دانشگاه تبدیل به داخل شدم دردانشگاه تهران وفارغ التحصیل کارشناسی دانشگاه تهران وکارشناسی ارشدازدانشگاه شهیدبهشتی هستم. ولی متاسفانه دریک شب که انتصاب انجام شدورییس دانشگاه به علت مسایل سیاسی عوض شدبنده هم حکم بورسیه ام فردای همان روزلغوشد.ومن نیزقربانی این تحول شدم وبدلیل مشکلات مالی ازادامه تحصیل منصرف شدم وکتباازدانشگاه محل تحصیل انصراف دادم (3023410) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۱:۲۰:۴۸
مشکل اینجاست که اسامی رانت خواران واقعی در این پرونده هیچگاه نیامدند در محل کار من شخصی هست که در سال 91 خود را با مدرک فوق لیسانس از کادر اداری به کادر هیات علمی تبدیل کرد در حالی که چهل ساله بود و در آن زمان مجوز برای استخدام مربی پیمانی به دانشگاه ها داده نمی شد بعد همین شخص بعد از یک سال یعنی با حداکثر یک سابقه مربی پیمانی در کنکور دکترا شرکت کرد در حالی که از سهمیه مربی با امتیاز علمی کمتر در دوره دکترا پذیرفته ضد اما به دلیل داشتن آشنا در وزارت علوم و دانشگاه مازندران کسی در زمان ثبت نام مدرکی دال بر ماموریت تحصیلی. نخواست بعد به فاصله یک سال درخواست ماموریت تحصیلی داد که به علت کبر سن چهل و یک ساله و عدم داشتن امتیازات علمی با ماموریت او موافقت نشد پس از آن به دلیل مخالفت رییس مجموعه با اشتغال همزمان او به تحصیل و پست معاونت مالی اداری اجرایی در سال نود و سه با پرونده سازی برای رییس مجموعه موجبات عزل او را هم فراهم کرد و هنوز هم معاونت مالی اداری اجرایی است هم دانشجوی دکتری روزانه دانشگاه مازندران در حالی که مامور به تحصیل نیست و مربی پیمانی از سهمیه مربیان استفاده کرده و جای یک دانشجوی جوان و مستعد را گرفته و اسمی از او هم در پرونده سه هزار بورسیه نیامده لااقل آن بورسیه را یک نفر ولو غیرقانونی اجازه تحصیل بهشان داده بود و اینجا است که باید گفت دزد آن است که نسیم را بدزدد (3023503) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۲:۵۸:۵۵
از بورسیه های دهه هفتاد چه خبر؟ (3023550) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۴:۲۸:۵۹
بااين افراد نخبه و معدل كمتراز ١٤ كشور را به اين حال روز انداخته ايد (3023589) (alef-8)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۹:۴۱:۵۱
مطابق کدام آزمون این سه هزار نفر بورس شده اند؟ اصل دکتری خواندنی بورس شدن این حضرات رانت و ظلم بزرگ به جامعهدانشگاهی هست (3023649) (alef-8)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۲:۱۶:۲۶
اگه وزارت علوم قراره معذرت خواهی کنه اول باید از بنده معذرت خواهی کنه که به خاطر همین بورسیه ها و ظاهراً پرشدن ظرفیت بورسیه وزارت علوم توسط همینها، پرونده منو یک ساله همینوجوری به تعویق میندازند وهر دفعه یه جوابی می دن.
ضمنا بنده دانشجوی دکتری یکی از معتبرترین دانشگاهها درتهران، دارای کتاب، مقاله، معدل مقاطع مختلف بالای17، برگزیده پایان نامه سال دانشجوی، برگزیده جشنواره بین المللی فارابی و تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان می باشم
سؤال بنده در پایان اینست: آیا در حق بنده و امثال بنده ظلم نشد؟ (3025392) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۲۳:۲۴:۴۴
من یک بورسیه هستم پدرم کارگر ساختمانی بود که در کشاکش تهمتهای شدید علیه ما، عمرش را به شما داد و فراموش نمیکنم که همین سایت الف هم به بهانه هجمه به احمدی نژاد چقدر آبروی ما را برد. حالا که آقا از ما حمایت کزده اند اینطوری مینویسید. (3032767) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
بورسیه های قانونی، قربانی بی قانونی