نظر منتشر شده
۱۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 365889
جزئیاتی از اتوبوسی که سربازان را به کام مرگ فرستاد/ قاچاق مواد و مسافر افغان در کنار باک
بخش اجتماعی الف، 4 تیر 95
تاریخ انتشار : جمعه ۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶
قائم مقام وزیر بهداشت از جزئیات تازه ای خبر داد که باعث تصادفات مرگبار اخیر سربازان شده. به گفته دکتر حریرچی این اتوبوس سه بار مواد مخدر، سیگار و میوه قاچاق کرده و مسافران غیرمجاز زیادی را جاسازی کرده بود.

خبر فاجعه بار سقوط اتوبوس حامل سربازان وطن به دره و کشته شدن ۱۳ تن از آنان آنقدر مهم است که در روزهای گذشته تبدیل به دغدغه اصلی اهالی رسانه شده است. در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب از شبکه ۲ سیما نیز میزگردی برای بررسی علل این تصادف و بالا بودن آمار کشته شدگان جاده ای برگزار شد. دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهدایت و سرهنگ محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راه ناجا به صورت حضوری در این میزگرد شرکت داشتند و امیر سرتیپ دوم سید کمال پیامبری معاون آموزش نیروی زمینی ارتش و یک کارشناس تصادف نیز به صورت تلفنی به بیان نظرات خود پرداختند.

در ادامه مشروح این میزگرد را می خوانید:

آخرین آمار و اطلاعات کشته شدگان حادثه نیریز چقدر است؟
حمیدی:
در حادثه نیریز اتوبوس به دره سقوط کرد و ۱۳ نفر در لحظه و ۷ نفر در بیمارستان کشته شدند. در اولین ساعات بروز حادثه همکارانم در محل حضور یافتند و به بررسی همه جانبه حادثه پرداختند. در این حادثه عملکرد راننده در طول مسیر مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که راننده تجربه کافی داشته است.راننده در گردنه نرسیده به نیریز با ترمزهای پی در پی سبب می شود تا ترمز اتوبوس عملکرد خود را از دست بدهد. همیشه عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات داشته است.

امیر سرتیپ دوم سید کمال پیامبری معاون آموزش نیروی زمینی ارتش به صورت تلفنی وارد گفتگو شد:
سربازانی که دچار این سانحه شدند از چه مرکزی منتقل می شدند؟
پیامبری:
حادثه اخیر منجر به کشته شدن ۲۰ نفر از سربازان می شود. این سربازان دوره آموزشی خود را در صفر ۵ کرمان تمام کرده بودند و با دریافت برگه مرخصی در جهت رفتن به محل های مسکونی خود اقدام کرده بودند. این عزیزان قصد رفتن به محل زندگی خود را داشتند و اتوبوسی که حامل آنها بود را ارتش از شرکت های اتوبوسرانی اتوبوس کرایه می کند و لذا استانداردهای اتوبوس کاملاً مشهود بوده است. این اتوبوس تابع استاندارهای لازم بوده است. ما نیز در کنار خانواده جانباختگان از همان لحظه حادثه حضور داشتیم و در حال حاضر فرمانده نیروی زمینی ارتش در استان فارس در حال رسیدگی به موضوع است.

آخرین وضعیت سانحه دیدگان تصادفات اخیر سربازان چیست؟
دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت:
دو شب گذشته که دو سانحه تصادف رانندگی یکی در ساعت یک و بیست دقیقه و دیگری در ساعت ۲ و ۱۸ دقیقه اتفاق افتاد در کمتر از ده دقیقه یعنی حدود ۶ دقیقه آمبولانس ها بر سر هر دو صحنه تصادف حضور داشتند و ۲۶ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به سر صحنه رفتند. متاسفانه ۱۶ نفر سر صحنه تصادف داشتیم ۳ نفر نیز حین ورود به بیمارستان نیریز مرحوم شدند و از مجروحانی که به بیمارستان رفتند نیز تا کنون بیش از ۵۰ درصدشان ترخیص شدند و ۱۳ نفر نیز در حال حاضر در آی سی یو به سر می برند که از این تعداد حال ۵ نفر از آن ها وخیم است.

علت این حادثه چه چیزی شناخته شده؟
حریرچی:
اتوبوسی که ۱۹ کشته داد و حامل سربازان کشورمان بود، راننده به جای این که ۴۰ سرباز را سوار کند ۴۵ سرباز سوار کرده بود ضمن این که ۸ نفر مسافر قاچاق نیز داشته که این مسافران قاچاق در کنار باک و صندوق اتوبوس جایگیر شده بودند.

این اتوبوس آخرین بار در سیرجان کنترل می شود و ظرفیت اضافه نداشته. از شهر سیرجان که سوار شده اند در کمربندی مسافر قاچاق سوار شده. بعد از این که عزیزان ما افطار کردند در بین راه ۳ خودروی یکی شاسی بلند و یکی پژو مراجعه گرده و میوه قاچاق و انبه و سیگار و مواد مخدر قاچاق کرده. سربازان اعتراض کرده اند. یکی از سربازان که زنده است می گوید راننده پیرمردی ۷۰ ساله بوده وقتی اعتراض کردیم که چرا تند می روی به ما توهین کرده. سرشیفت سربازان ما که الان در آی سی یو بستری است، می گوید داخل اتوبوس صندلی دوم را باز کردند. دست می آمد و قاچاق را می داد و راننده و شاگردش جاسازی می کردند. پول گرفتند و راه افتادند.

راننده هم فوت کرده؟
حریرچی:
نه، راننده زنده است. شکستگی قاعده جمجمه دارد. امروز عمل کرده و در بخش ویژه بستری است.

اینها را چه کسی باید کنترل کند؟
سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راهور:
جی پی اس های این اتوبوسها آفلاین و قدیمی است که دارد تبدیل به آنلاین می شود. این اتوبوس در داخل پادگان و جلوی پلیس کنترل شده ولی بعد از اینکه پاسگاه را رد می کند در بین سیرجان و نیریز این بارگیری ها صورت می گیرد و قبل از نیریز از سیستم خارج می شود.

چه کسی باید سرعت و حرکت آنها را کنترل کند؟
حمیدی:
جی پی اس های آفلاین، کنترل موردی است و پاسخگوی نیازها نیست. این اتوبوسها مسئولیتش را شرکت حمل و نقل است. صاحب ماشین داخل خودرو است و باید پاسخگو باشند و ضامن سالم رساندن مسافران است.

با توضیحات شما مشخص می شود که مردم باید خودشان گزارش دهند و جانشان پای خودشان است و کسی کنترل نمی کند.

محمد کریم خسروی کارشناسی رسمی دادگستری در امور تصادفات به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.
علت این حادثه را چطور ارزیابی می کنید؟
خسروی:
در سالهای اخیر کمتر شاهد این حوادث هستیم ولی به واسطه زمین پیما بودن کشور و تعداد زیاد سفرهای زمینی برخی اوقات شاهد حوادث ناگوار هستیم. حوادث مشابه که شرایط اردویی دارند عمق فاجعه را بهتر نشان می دهد. یا عامل تصادف راننده است یا راه یا وسیله نقلیه. عامل چهارم نیز جدیدا اضافه شده که سازمانهای مسئول و امداد و نجات هستند.

نقش سازمان حمل و نقل و قصور شرکت تعاونی مربوطه در این قضیه مشخص است. اگر احساس کنیم همه مسئولان این قسمت، عوامل انسانی هستند، نتیجه می گیریم عامل انسانی بیشترین سهم را دارد. راننده سهم خود را دارد. وسیله نقلیه تولید سال ۸۲ است و معاینه فنی و کارت سلامت راننده نیز نیاز به بررسی دارد. همچنین نظاماتی که باید کنترل کنند عامل مهمی است. مشکل دیگر در ناوگان بار و مسافربری ما، این است که خودروها خودمالکی هستند. اساسا این کار حرفه ای نیست. یعنی کسی ماشین سبکتری مانند مینی بوس یا خاور را می فروشد و اتوبوس یا کامیون می خرد. شرایط لیزینگ هم به او تحمیل می شود. رانندگی را هنوز به عنوان یک صنف نداریم. من از رانندگان دفاع می کنم. در نتیجه اتوبوسها وقتی خودمالکی است و یک نفر پیشه ور خودرو است، نگاه او محدود می شود. کشفیات قاچاق از اتوبوسها موید این موضوع است. چرا در آمار کشتگان اختلاف داریم. یک سازمان می گوید ۱۳ کشته و دیگری می گوید ۱۶ نفر. جلوگیری از این وقایع خیلی مهم است. در سالهای اخیر کارهای انجام شد. همراه داشتن یک همیار پلیس را پیشنهاد کردند. راهکاری باید پیدا شود و رابطی تعریف شود تا اگر تخلفی مشاهده می کند با پلیس تماس بگیرد و پلیس هم باید مسئولان وارد شود.


آیا این اتوبوس به صورت مجاز تهیه شده بود؟
پیامبری:
بله، ما از تعاونی کرمان این اتوبوس را تهیه کردیم. امیر فرمانده نیروی زمینی دستور پیگیری اکید دادند. ۱۳ سرباز ما جان به جان آفرین تسلیم کردند. ۱۰ نفر در بیمارستانهای شیراز در بخش ویژه هستند. ۱۵ نفر در بخش های عادی هستند. بقیه عزیزان با عزت و احترام به استانهای خود فرستاده شدند. اقدامات بعدی نیز در نیروی زمینی فارس در حال انجام است.


یعنی اینها حین حرکت قابل کنترل نیستند؟
سرهنگ حمیدی:
سیستم نظارتی ما آف لاین است. نمی توانیم آنلاین کنترل کنیم. تازه داریم آیین نامه تهیه می کنیم و سامانه ها تهیه می شود. درباره کارت سلامت و معاینه فنی و مدارک راننده، ما اینها را کنترل می کنیم. در جلوی پاسگاه ها کنترل می شود. ماشین سالم و فاقد عیب و نقص فنی بوده. بیمه و کارت سلامت راننده درست بوده. بعد از خروج از سیرجان و تا نرسیده به پاسگاه بعدی تخلف شده و شرکت حمل و نقل باید پاسخگو باشد.

چرا آمار اینقدر حوادث رانندگی در کشور ما بالاست؟
دکتر حریرچی:
در بین هموطنان ما در سن ۱۵ تا ۲۹ سال، عامل اصلی مرگ تصادفات است. در کل کشور تصادف عامل دوم مرگ است در حالی که در دنیا نهم است. ما هشتمین کشور از لحاظ تعداد تصادفات هستیم که ۶ کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی از ما جلوتر هستند. ما ۱۷ در ۱۰۰ هزار نفر کشته داریم. در سوئد کشته شدگان ۲.۸ درصد است.

ما تصادفات و جاده خیلی مسایل را دارد از رسیدگی به خودرو تا رسیدگی به مجروح را شامل می شود. باید از این فرصت برای یک عزم ملی استفاده کنیم. ارگانها و خانوارها دست به دست هم بدهند. راننده هم یک ایرانی است که کار خلاف می کرده. رئیس جمهور ما در ساازمان ملل تعهد داده تا ۲۰ سال دیگر ۱۰هزار نفر از کشتگان تصادف را کم کند.


موج سفرهای تابستانی در آستانه عید فطر آغاز می شود. تدابیر پلیس برای کاهش تصادفات چیست؟
حمیدی:
ما در بحث آماری با آقای دکتر مخالفیم. کشور ایالات متحده از ما جلوتر است.
حریرچی: جمعیت آمریکا ۴ برابر ماست.
حمیدی: این آمار قطعی است. اتوبوس را می گویید در کاشان ۳۶ نفر مجروح داشته در حالی که کل سرنشین ۲۲ نفر بوده.
حریرچی: این به بحث ما کمک می کند؟ مرجع پزشکی قانونی است و کتابی که پلیس منتشر کرده به نام گزارش جهانی ایمنی راهها. این دو عدد دارد. ایران ادعا می کند ۱۷ هزار نفر کشته دارد. این کتاب را مرکز تحقیقات کاربری ناجا منتشر کرده. سازمان بهداشت جهان آمار ۲۴ هزار نفر را داده. کتاب چاپ شده شما این را می گوید. اگر ۱۳ هزار نفر هم باشد فاجعه است، یک نفر هم فاجعه است..

حمیدی: هر کسی سهم خود را بگوید. پزشکی قانونی گفته ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر کشته داریم در سال ۹۴.
حریرچی: زمانی ما آمار تصادف سر صحنه را می دهیم. تعاریف آمار کشتگان مختلف است. یکی سر صحنه، یکی یک روز، یک هفته، یک ماه، فرار از پلیس، ریزش کوه و جاده را تفاوت می دانند. این مهم است سومین عامل مرگ و میر ما در دنیا، عامل نهم است. در جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ما، عامل اول است.
حمیدی: ما روی شاخص بحث داریم.

درباره موج سفرهای عید فطر هم آقای خسروی حرف بزنند.
خسروی:
مردم نظاره گر هستند و باید عبرت بگیریم و نشان دهیم جامع نگر هستیم. واقعیت این است که در سال ۸۴ نزدیک به ۲۸ هزار نفر کشته شدند. در سال ۹۴ این عدد حدود ۱۷ هزار رسیده. این توفیق است ولی جان یک آدم هم مهم است. نمی شود کسی که جانش را از دست داد برگرداند. در ازای یک نفر فوت شده در سر صحنه تصادف، یک نفر هم از سر صحنه تا بیمارستان فوت می کند. این خوشحالی است که ۱۵ کیلومتر فاصله را اورژانس وزارت بهداشت در ۶ دقیقه وارد شده. اجازه بدهید خدمات همدیگر را دفع نکنیم.

توضیح شما درباره طرح تابستانه چیست؟
حمیدی:
امسال را سال ایمنی جاده ها عنوان کردیم. بعد از عید فطر سفرهای تابستانی و طرح تابستانه داریم. سامانه آنلاین اتوبوسها تخلفات را نشان می دهد. ۶۰۰ دستگاه دوربین اضافه شده. نظارتها را افزایش دادیم. سامانه ۱۱۰۱۲۰ را در اتوبوسها اعلام کردیم تا تخلفات را مردم گزارش کنند. ما ۲۳۰ کیلومتر جاده داریم و همه را نمی توان پوشش داد.
 
کلمات کلیدی : حادثه اتوبوس سربازان+تصادفات جاده ای+سربازان وظیفه
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۲۸:۳۶
پس ماموران ناجا چی کار میکنن ؟!!! (3780282) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۰۳:۲۸
باید چه اتفاقی بیافتد که شهید اعلام شوند???? (3780386) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۵۲:۳۸
باید درباره سربازی اجباری همه پرسی برگزار شود. (3780829) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۰:۰۱
در حال ماموریت (3780940) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۴:۰۳:۳۹
ما ۲۳۰ کیلومتر جاده داریم و همه را نمی توان پوشش داد!!!!!!! (3782717) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۱۴:۰۲
آخه شب بوده (3780425) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۱۵:۳۱
وقتی که قصد داریم ترافیک و فرهنگ رانندگی را با عمو پورنگ و بچه بازی همیار پلیس درست کنیم و کارهای ریشه ای و اساسی انجام ندهیم, اوضاع همین میشود
شما جاده را درست نکن, مامور را درست اموزش نده, از فن اوری روز استفاده نکنووو بعد بیا دست به دامن عمو و خاله های تلویزیون شوید که رانندگی را درست کنید! (3780434) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۰:۰۱
به این میگن فرهنگ سازی، کاری که نتیجه اش 20سال دیگه معلوم میشه و بسیار با ارزشه (3780939) (alef-3)
 
عمو پورنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۵۳:۵۳
فرهنگ سازی از دوران کودکی لازمه
تا 20 سال بعد وقتی اون کودک شد راننده اتوبوس بیشتر دقت کنه
درضمن وقتی اتوبوسی بار و مسافر قاچاق داره معمولا با سرعت بیشتری حرکت می کنه که این باعث تصادف می شه
همین سال گذشته چند پژو با مسافر قاچاق افغان در استان های شرقی تصادف کرد؟ (3781213) (alef-13)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۹:۴۹:۳۱
اگر آموزش و فرهنگ و احترام به قوانین در جامعه نهادینه شود دیگر نیازی به خرج برای تجهیزات کنترلی نیست اگر بد ترین جاده ها را داشته باشیم باز هم ایمن هستند اما بدون فرهنگ بهترین جاده ها شما را تشویق به خلاف می کنند. (3781294) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۹:۵۸:۲۷
دوست من، حتی اگر فرهنگ سازی باشه، بقول خودت بیست سال دیگه جواب میده. مشکل من اینستکه، چرا توی روز روشن و جلوی چشمان سربازان ارتش، راننده اتوبوس و شاگردانش، با خیال راحت کارهای خلاف انجام میدادند؟ من دارم شاخ در میارم! قاچاق انسان! قاچاق مواد! قاچاقق میوه! شواهد نشون میده، اینها بار اول و دوم وسومشون نبوده، و کاملا خیالشون راحت بوده. حالا توی اون پادگان چه کسی میخواد جوابگوی این تخلفات باشه؟ یعنی این ۱۹ جوان ناکام باید پیشمرگ باند قاچاق بشن؟ (3782142) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۱۸:۲۲
جالب است که برای جریمه کردن , پلیس از پیشرفته ترین ابزار استفاده میکند, اما برای کنترل ناوگان حمل و نقل جاده ای امکانات ندارد! (3780442) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۸:۵۸:۰۳
ان هم ابزار کنترل است عزیز من تا شما با سرعت 180 کیلومتر در جاده ها نروید (3782030) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۲:۲۰
مواظب باشين، بحث حقوق،هاي ميليوني به حاشيه نرود، (3780458) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۳۴:۴۸
نه بابا حواسمون هست (3780783) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۷:۳۵:۱۷
گل گفتی . (3781046) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۷:۴۰:۴۱
سرباز یعنی همین و اسمش روی خودش هست . الان اصل موضوع فیش حقوقی بود که به حاشیه رفت و مدیران همه قایم شدند . (3781061) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۱:۳۹:۱۱
بچه خودت هم سرباز بود معنیش همین بود؟ (3781790) (alef-13)
 
خوابین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۷:۴۲
یاخوابین یاخودتون رابه خوابی میزنین
یه تست اعتیاد ازبعضی راننده ها وکمک راننده های اتوبوس بگیرید بدنیست (3780551) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۱۳:۰۸
به دنبال جلوگیری از قاچاق کالا (3780583) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۲۶:۲۳
ریشه اصلی فساد در ایران خود مردم هستند. نمونه اش مثل این مورد که راننده اتوبوس قاچاق میکرده. تا وقتی فساد در بین خود مردم کم نشه خیلی نمیشه با کارهای انتظامی و نظامی فساد رو کاهش داد چه در بین مردم چه در بین مسئولان. (3780754) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۲۸:۰۵
مگه اتوبوس چقدر جا داره که شده قاچاق میوه...اینو دیگه نشنده بودم...مگه میوه مواد مخدره که سی چهل کیلوش بشه قاچاق (3780916) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۴:۰۵
سلامت رانندگان همش دروغ است ، من یک فامیل دارم راننده اتوبوس است در حال حاضر مواد مخدر مصرف میکنه ، بهش میگم بهت گیر نمیدن میگ بعد از مصرف یک قرص میخورم تست را قبول میشه ، به همین راحتی بعدش میره ته دزه (3780948) (alef-3)
 
مقداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۵۹:۳۶
ماموران ناجا فقط جریمه کرده و بعضی از ایشان شیتیل می گیرند البته نه همه (3780985) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۲۹:۰۶
قاچاق در خودرو نظامیان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3780285) (alef-13)
 
الوندی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۰۸:۲۵
اونم چی !
قاچاق انسان و قاچاق کالا (3780407) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۰:۵۹
ایا فرزندان مسوولان هم به خدمت مقدس سربازی میروند??, (3780450) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۵۰:۲۶
اقازاده ها در سازمان و اداره پدرشان با حقوق در حال سربازی هستند (3780823) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۷:۱۲
شخصی که جزو آشنایان درجه یک, یکی از مسئولان است و سرباز هم هست, در یکی از ادارات با حقوق میلیونی استخدام شده و کلی پول به صورت غیر مستقیم به او میدهند در حالیکه او سرباز است و نباید به او حقوق میلیونی و بیشتر از کارمندان آن اداره بدهند. (3780957) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۲۹:۳۶
چه قدر همه چیز آروم است ! (3780286) (alef-13)
 
شوفر 40 ساله پایه 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۶:۲۶
مرکب قاچاق کالا و قاچاق انسان (3780472) (alef-3)
 
سرباز 02
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۰۷:۲۳
پس لرزه های این حادثه کم کم آشکار میشود :
دروغ های رایج بر ملا میشود
عده ای از مصدومین این حادثه در بیمارستان اظهار داشته اند :
به علت خلوت بودن محل حادثه ، تا 3 ساعت بعد از این حادثه کسی در محل حادثه حضور نیافته است
آقای معاون وزیر بهداشت که دیروز توی تلویزیون گفت :
تیم اورژانس بیمارستان شیراز ظرف مدت کمتر از 15 دقیقه در محل حضور یافته است !!!!!! (3780864) (alef-13)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۰:۱۱
چه مملکت گل و بلبلی داریم ما (3780288) (alef-13)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۱:۱۴
چرا کشور ما اینجوریه ؟ (3780453) (alef-11)
 
کارمند فلک زده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۱۰:۱۱
مگه چی جوریه ؟ خیلی هم خوبه !
فقط حقوق مدیرا یه ذره 2 برابر اوباما س
همین !
و الا بقیه چیزاش خیلی هم خوبه ! (3780716) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۰:۳۷
چرا شهید اعلام نکردند ؟ (3780291) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۱۲:۱۸
شاید چون سرباز بودن (3780419) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۴:۰۶
به نظرم چون خودرو حامل مواد مخدر و انسان قاچاق بوده (3780466) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۴۱:۱۰
خوب ما خیلی شهید در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشتیم که (3780802) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۸:۵۸
چرا این عزیزان در قبال قاچاق سیگار و مواد مخدر و انسان به درون اتوبوس سکوت کرده اند ؟!
چرا اجازه یه همچین کاری رو به راننده دادن که یارو یواشکی افغانی بار بزنه ؟!
چه قدر بی تفاوت شدیم ما ایرانیها !! (3780482) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۱۷:۴۹
بنده های خدا نوجوان آموزشی بوده اند. چه انتظاری دارید ازشون. تکاور حرفه ای ارتش نبودند که. (3780894) (alef-3)
 
پیرمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۰۹:۵۲
اعتراض کردن راننده توجه نکرده.بالاخره فرمون دست راننده اس. (3781124) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۲:۱۶
يك عده اي در يك سانحه جان باخته اند، كه البته دردناك است، دیگر نباید به بهانه ان اصل سربازی و نیروهای مسلح و...زیر سوال برد, من خودم سرباز هستم, دیدم که نیروهای مسلح, با این که وظیفه شان نیست, اما هماهنگ میکند که اتوبوس بیاید دم در پادگان و سربازها را ببرد, (3780299) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۵۱:۴۲
اصل سربازی رو زیر سوال نمیبریم،سربازی اجباری رو زیر سوال می بریم،البته خودش تابلو زیر سواله و برای همین دلمون واسه این بچه ها می سوزه (3780346) (alef-11)
 
مهرداد
United States
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۱۹:۱۰
اول منحصر به این حادثه نیست،خودکشی،اعتیاد و خیلی چیزای دیگه هم هست که معمولا رسانه ای نمیشه،دوما کسی سربازی رو زیر سوال نبرده چون باید باشه همونجور که همه کشورها دارند،منتها اون چیزی که زیر سوال رفته و منحصر به یکی دو دهه هم نیست سربازی اجباریه که داره تمام سرمایه کشور رو به باد میده،قابل توجه شما باشه که همه این عزیزان حداقل لیسانس بودند (3780443) (alef-11)
 
Malaysia
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۹:۴۷:۳۰
عجب!! هی میگین همه کشورها ، همه کشورها ... کدوم همه کشورها!! تعداد کمی سربازی دارند و از آن هم خیلی کمتر سربازی اجباری ...تازه نه با این وضعیت و زمان زیاد.
کامنت قبلی ظاهرا خیلی به مذاق برادران نرسید. خیلی خلاصه : سربازی اصلش زیره سواله... آن چیزی که الان زیر سوال رفته بی مسئولیتی بعضی هاست! (3781288) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۳:۱۹
اين چه اموزشی بوده که در ان سربازان گوشی دوربین دار دارند و عکس سلفی میگیرند؟!! (3780302) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۴:۱۸
ما هم داشتیم
ولی این چه ربطی به موضوع داره ؟ (3780467) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۳:۱۹
چرا این سربازها شهید نامیده نمی شوند؟ (3780303) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۵۷:۳۱
آخه توی مرخصی بودن (3780695) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۴۲:۴۶
مگه توی مرخصی هم ؛ ارتش برا سربازش اتوبوس کرایه میکنه ؟!!! (3780805) (alef-3)
 
محمد حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۳:۴۹
قاچاق کالا زیر صندلی نظامیان !
کی میخواد پاسخ بده ؟
لطفا سریعتر (3780305) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۳:۵۷
زياد اين موضوع را،گنده و ملی نکنید, (3780306) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۱۲:۵۳
منظورت اینه باز هم مثل همیشه مصلحت نیست !!!!!!!! (3780582) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۴:۲۳
به خاطر یک مشت پول کثیف کلی جوون مملکت کشته شدن. باید هر چه زودتر اون تعاونی بسته بشه و مدیرانش به جرم قاچاق و کشتن جوون مردم محاکمه بشن (3780309) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۳:۱۸
خوب اون تعاونی اگه بسته شه ؛ آدما و اتوبوسا و مدیراش میرن یه تعاونی دیگه (3780534) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۵۴:۰۵
بابا شما ها چرا راه او اشتباه نشون ميديد؟ كالاي قاچاق چند كيلو بوده؟ آدماي قاچاق چند تا بودند ؟ جمعا وزنشون چقد اضافه بوده؟ با اين چيزا ترمز ميبره؟ اصلا فرض كنيم ترمز بريد!! نبايد يه مانعي كنار جاده باشه كه اتوبوس نره كف دره؟ نهايت بريدن ترمز اينه كه بخوره به كاردريل ودو نفر كشته بشن نه بيست نفر !! موضوع اينه كه ما در راهسازي صرفه جويي ميكنيم!! جاده بايد در شرايط بحراني حداقل ايمني رو داشته باشه (3781215) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۴:۳۴
مسخره است
قاچاق کالا و مواد مخدر در خودروی نظامیان (3780310) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۱:۰۴
، به این دلیل که در ایست های بازرسی بخاطر رعایت حال سربازان آن اتوبوسها را کمتر مورد تفتیش قرار میدهند، قاچاقچیان نیز از اینگونه موارد سواستفاده میکنند. (3780526) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۱۷:۴۶
3 ماه آموزشی توی گرد و خاک قَلت میزنن و 3 ماه با کمترین امکانات سرباز رو میدوانند و رعایت سرباز رو نمیکنن !!
حالا توی این 3 دقیقه ایست و بازرسی باید مراعات حال سرباز رو بکنن ؟؟!!!
این حرفا چیه داری میگی ؟؟!! (3780736) (alef-11)
 
به عنوان یک ایرانی شرمند ام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۴۶:۱۹
اگه میخواستن سرباز رو مراعات کنن به سرباز حقوق 50 هزار تومنی نمیدادن .
اینا فقط مراعات مدیرا و پزشکا رو میکنن با 235 میلیون (3780814) (alef-3)
 
کماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۷:۲۳
یه تعداد از اون پرسنل گشت نامحسوس رو باید بذارن هواس اش به قاچاق مواد مخدر در خودروی سربازان باشه .
فعلا در بزرگراه ها خبری نیست (3780314) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۹:۱۱
در مقابل حقوقهای 240 میلیونی و 90 میلیونی, نه جاده درستی داریم, نه نظارت درست و حسابی در پلیس راهها, نه ماشین با کیفیت
لطفا همه جوانب بررسی شود, فقط همه تقصیرها را گردن راننده نیاندازید
پلیس راه, راهداری, مسوولان پادگان, وووو (3780318) (alef-13)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۵:۴۷
راننده هم اگه قاچاق ميكنه از سر بدبختيه، راننده ٧٠ ساله كه بازنشستگيش قطعي هم هست،متاسفانه رد پاي مسائل اقتصادي در همه مشكلات ماوجود داره، (3780543) (alef-11)
 
متاسف هستم از تهران 29 ساله بی کار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۹:۴۸
جی پی اس ها آفلاین است . (3780320) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۴۱:۲۳
عزیزان راهور را به مرخصی بفرستند .
دوربین ها کفایت میکنند (3780324) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۴۳:۴۷
ربطی به این موارد قاچاق ندارد, لطفا فرافکنی نکنید, کسانی که مقصر اصلی هستند, میخواهند با این توجیهاتاز بار مسوولیت خود کم کنند
وزارت راه, پادگان مربوطه, پلیس راه و سازمانهای ناظر هم باید قصورشان بررسی شود (3780328) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۴۷:۵۹
19 نفر از سربازان رشید و تحصیلکرده این مملکت پرپر شدند .
کالا و مواد مخدر به راحتی در خودروی سربازان قاچاق شده !
کسی نمیخواد در این قضیه احتمالا استعفا بده ؟ (3780335) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۰۶:۰۷
استعفا مختص کشورهای توسعه یافته است (3780569) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۵۸:۱۸
نه برادر. تو ایران یک پست حکومتی مسئولیت محسوب نمیشه، حق محسوب میشه (3780696) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۵۰:۰۴
پلیس راهها نظارت درستی ندارند, همه میدانیم که ماموران پلیس راه از مقر خود تکان نمیخورند, فقط دفترچه را مهر میزنند و هیچ نظارتی بر داخل اتوبوس و تعداد مسافران و سلامت فنی اتوبوس ندارند (3780341) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۲:۵۷
اتفاقا پلیس راه ها به شدت با رانندگان اتوبوس و کامیونها برخورد میکنند، من به شخصه شاهد بودم کهفقط بخاطر نبود چراغ خطر رانندگان وسایل سنگین را تا رفع عیب در پلیس راه متوقف میکردند. که البته این سختگیریها لازم و بجا است. (3780533) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۲۰:۲۵
مطمئنی سخت گیری به خاطر رفع عیب بوده؟ (3780900) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۵۰:۰۹
مشکل اصلی اعتاد رانندگان است که پلیس را بی توجه است (3780964) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۱۵:۳۵
متاسفانه این عزیزان علاقه شدیدی به پشت میز نشینی پیدا کرده اند (3780591) (alef-11)
 
فرزین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۲۱:۱۴
علت این است که پلیس راهها اونایی که بیرون هستن اکثرا سربازان وظیفه هستن و اصلا نه آموزش درستی دیده اند و نه برایشان مهم است که اتوبوس ها رو چک کنن. وقتی کسی رو که هیچ علاقه ای به کاری نداره به زور ببری سر اون کار همین میشه. افراد پلیس باید انسان های کارکشته و کاربلدی باشن نه این که جوان فوق لیسانس و دکترا مملکت که از اول هدفش چیز دیگه ای بوده بره کار یکی دیگه رو انجام بده که در اون هیچ گونه تخصص و تعهدی نداره و به تنها چیزی که فکر میکنه اینه که چطور کمتر کار کنه تا وقت بگذره. خیلی زور داره طرف با 28 سال سن بره 2 سال کاری رو انجام بده که کسه دیگه داره پولش رو میگیره. (3780745) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۵۱:۰۴
فقط بلدن جریمه کنن (3780344) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۲۱:۳۳
پلیس جریمه رانندگی کنن اسمش رو من که تا حالا راهنمایی ندیدم ازشون. آدرس هم می پرسی میگن بچه اینجا نیستیم! (3780904) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۵۸:۰۶
در گفتگوی دیشب آقای سرهنگ اسرار داشت بگه که کار جاسازی مواد قاچاق و مواد مخدر بین 2 پاسگاه اتفاق افتاده و اگر مثلا " اتوبوس به پاسگاه بعدی می رسید ، 100 % ماموران پاسگاه متوجه این قاچاق میشدند ! (3780373) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۱۲:۲۵
خاطرات سربازی که داخل پادگان بود و فوت کرد را بخونید روز قبل از حادثه چه رفتار بدی از طرف پادگان به سربازان فقید شده بود که دست کمی از این حادثه نداشته (3780420) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۲:۵۳
چرا در قوانین رانندگی محدودیت سنی برای رانندگان نداریم ؟
حداقل برای وسایل نقلیه عمومی . (3780463) (alef-11)
 
پیرمرد 65 ساله بازنشسته له شده زیر بار گرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۲۴:۰۱
توی مملکت ما یارو به سن 80 سال که میرسه تازه باید به فکر شغل و درآمد باشه و اینکه چرا دولت یارانه 45 تومنی اش رو به ناحق قطع کرده .
ولی در کشورهای دیگه یارو رو اینقدر تامین مالی میکنن که دیگه نیازی به کار کردن نداشته باشه (3780750) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۳:۵۵
مملكته هركي هركي يعني همين هركس هرجا ميتونه خيانت مي كنه، فكري بايد كرد... (3780465) (alef-11)
 
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۲۸:۳۷
البته از اطلاع رسانی ممنون هستم ولی قاچاق بودن موضوعی نیست که ارتباطی

به اصل موضوع داشته باشد.

اصل موضوع این است که کنترل بر روی این گونه تردد ها ضعیف است و این ضعف

مربوط به راهنمایی و رانندگی میشود و دیدگاههای فنی در این

پلیس قدیمی و (( آف)) لاین است و باید آنلاین شود

ضمنا" وزارت راه و ترابری نیز مسول این وقایع میباشد و دیدگاههای فنی در این

وزارتخانه نیز قدیمی و (( آف)) لاین است (3780479) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۴۰:۰۹
اتوبوس باید تحت کنترل چند سرباز جدی و غیر قابلخریدن باشد و هر لحظه که لازم باشد چک شود.کلا باید بازرسی ارتش ورود کند به مساله و یکبار برای همیشه تکلیف روشن شود (3780510) (alef-11)
 
حسین
United States
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۴۸:۵۹
اون 5 سرباز اضافه بین راه سوار شدند؟
هیچ نظارتی بر اتوبوس هایی که لازمه سرباز انتقال بدند از سمت مراکز نظامی وجود نداره
سعی هم میشه ارزان ترین اتوبوس انتخاب بشه
اون هم با بیشترین مسافری که میشه سوار کرد
خیلی راحت نیز خودشون را مبرا از هر نوع خطایی میدونند (3780521) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۱:۱۰
متاسفانه تا این جادههای غیر ایمن داریم هر روز باید شاهد این کشتارهای جاده ای باشیم.پلیس فقط برای جادهای نا ایمن خود مردم را جریمه میکنند حداقل از پول جرایم رانندگی جادها را بسازید!!کمی انصاف هم خوبه! (3780527) (alef-11)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۳:۵۲:۵۲
وقتي ماشين سواري به ٢ تا ٤ برابر قيمت واقعي تهيه شود، ديگر اتومبيل ها هم امن نيستند، (3780532) (alef-11)
 
mostafa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۰۱:۱۷
من خودم بارها و بارها از این راه رفتمو اومدم..اصلا مسولین پلیس راه ها برای چکاب اتوبوس نمیان...پاسگاها فقط میان دنبال جنس قاچاق که نمیدونم چطوری میگردن که چیزی پیدا نمیشه درصورتی که ماها میدونیم هست جرات گفتنشم نداریم....دونفروانتخاب میکنن کارتشونو میبینن بعدش برو بسلامت.. (3780555) (alef-11)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۲۴:۴۵
این حادثه خارج از پادگان اتفاق افتاده است .
ایکاش زودتر به مالکیت این خودروها اشاره میشد تا قصور آنگونه که در شبکه های خبری مندرج است متوجه این مرکز آموزشی نمیشد.
جابجائی پرسنل در هنگام اتمام دوره همیشه اینگونه بوده است .
و این شیوه در چار چوب کمک به هزینه سفر و حتی غذای بین راه سربازان اتخاذ میشود .
در بعضی سایت ها بی انصافی هائی دیده شد . که خلاف این واقعیت است . مثلا بی ارزش بودن جان سرباز و.............
مگر دانشجویان و دانش آموزانی که به اردوی آموزشی میروند و متاسفانه چنین حوادثی پیش آمده جانشان بی ارزش بوده است .
اینان چون با برگه مرخصی منتهی به معرفی خود به پادگانهای دیگر بوده اند. با تفسیر موسع این برگه ها حکم ماموریت هم داشته اند. لذا با مساعی همه دستگاه ها از حق بیمه قانونی فوت هنگام ماموریت برخوردار گردند .
مقدر اینان این بوده است که با لباس مقدس سربازی به لقاء الله به پیوندد و بیسج همه مسئلین در رسیدگی به مداوای آنها نشان از تقدس این لباس است .
آفرین بر مسئولین که با این توجهشان به چنین ارزشی ارزش گذاشتند .. (3780615) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۲۵:۳۰
چی میگی واس خودت. من در حال خدمت بودم که دفترچه بیمه ام هیچ جا قبول نمی کردند جز چندتا جای خاص! بعد از اتمام خدمت هم 2000 تومن گرفتند دفترچه رو باطل کردند! مونده بودم بخندم یا گریه کنم. پول دادم که دفترچه بیمه ام باطل شه! بعد شما از حقوق صحبت می کنی! (3780913) (alef-13)
 
Malaysia
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۹:۵۶:۲۷
واقعا که!! (3781306) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۴:۳۲:۴۹
4 عامل تاثیرگذاربرتصادف: راه-راننده-فنی وسیله-عوامل طبیعی . هرکدام بنحوی مقصرندکنترل هم محسوس وهم نامحسوس لازم دارندتا...... (3780636) (alef-11)
 
k
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۵:۴۳:۱۵
اتوبوسهای شرکت واحد بین پردیس (بومهن) و تهران همیشه تعداد زیادی افراد را سرپا در وسط اتوبوس سوار میکنند و از اتوبان پردیس با وجود پرتگاههای زیاد با سرعت بسیار زیاد در ترددند ،پلیس راه پردیس هم اصلا به تعداد مسافران اضافی کاری ندارد ،این جا تا اتفاقی نیفتد ظاهرا کسی به فکر نمی افتد (3780807) (alef-13)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۲۲:۲۵
دوستان مشکل اصلے انسان یا کالاے قاچاق نیست چون اتوبوس در هرصورت میتونه ببره و باعث تصادف نمیشه
چیزے کہ باعث تصادف شده و جون جوونامونو گرفته مشکلات فنے و ترمز اتوبوس بوده
مسئولین مربوطه بخاطر اینکہ پول کرایہ بیشترے به تعاونے ندن اتوبوس ارزون گرفتن
عین همون اتوبوس هرمزگان کہ سه سال پیش از کربلا میومد و قبل از شیراز بخاطر همین مشکلات فنے و راننده ناوارد رفت تو دره و جون 23 نفرو گرفت کہ چند نفرشون از آشناهامون بودن
یہ مادر و پسر
یہ خانم با خاله و پسر خالہ
و موارد مشابه
کہ هنوز دردش به دل مردم حاجےآباد هرمزگان مونده (3780906) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۶:۲۵:۱۳
بیشتر اتوبوسها ی مسا فربری درمسیر های خود کالای قا چاق را ازادانه جا بجا می کنند چرا مردم باید فرزندان عزیز خود را با این شرایط به مسلخ بفرستند بعد سود انرا را عده ای لا ابالی ببرند وعده ای نیز با نرفتن خدمت را پول بدهند و معا ف ا ز خدمت شوند (3780912) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۷:۰۸:۲۸
پلیس راه حتی به خودش زحمت نمی ده داخل اتوبوسها رو نگاه کنه
مشکل اصلی نظارت پلیس است و البته اتوبوسهای غیراستانداردتولید داخل (3780992) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۷:۰۹:۲۶
ناراحت نشوید چند روز بگذره همه چی فراموش میشه
مثل همه حوادث دیگر (3780995) (alef-3)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۷:۱۹:۴۲
تا کی مردم و جوانان باید تاوان این قانون 100 ساله خدمت اجباری رو بدن ؟
قانونی تصویب کنن که طبق اون افراد مشمول با پرداخت مبالغی بصورت ماهیانه به داوطلبین خدمت ، کارت پایان خدمت دریافت کنند . اولا بسیاری از افراد جویای کار دارای حقوق مکفی میشن و آمار بیکاری و بزه پایین میاد ثانیا راه ورود مشمولین به چرخه اقتصادی و ادامه تحصیل هموارتر میشه و همه اینها باعث بالا رفتن امار ازدواج و امید در جامعه میشه .. باشد که گوش شنوایی پیدا شود (3781010) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۷:۳۴:۱۶
اگر کنترل دقیقی انجام شود شاید با قاطعیت بتوان گفت 90درصد رانندگانی که مسیرهای طولانی را طی میکنند به مواد مخدر اعیتاد دارند ولی همه آنها کارت سلامت دارند و رانندگی می کنند حالا این رانندگان چگونه تست اعتیاد می دهند که همه آنها سالم نشان داده میشوند خدا عالم است (3781042) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۰۸:۲۶
من همین امروز از رشت به تهران امدم و هوس کردم از جاده قدیم یعنی از منجیل به سمت قزوین حرکت کنم.جالب اینکه بیشتر این راه 3 خطه میباشد و جالبتر اینکه در مسیر روبرو (در منطقه شیرین سو)به علت موجی بودن اسفالت نزدیک 80 درصد کامیون ها با انحراف به چپ به شکل بسیار خطرناک تو شکم ماشین های روبرو بودند.توجه پلیس راه و راهداری را به این موضوع جلب میکنم (3781120) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۲۲:۲۶
در سالهای اخیر کمتر شاهد این حوادث هستیم !!!!!!!!! (3781152) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۲۶:۴۲
ارتش سرباز را کجا تحویل می گیرد؟
به نظرم در یک پادگان یا حوزه نظام وظیفه مرکز استان باید باشد.
خوب باید همانجا هم تحویل بدهد. نه اینکه همه را از در پادگان آموزشی بیرون کند. هر بیچاره از یک استان آمده.
یادم میآید زمانی که ما را از آموزشی بیرون کردند شب بود سربازها خوشحال بودند بعضی بچه ها می رفتند وسط جاده می ایستادند بعضی دنبال هم می دویدند.... (3781162) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۵۹:۱۵
مهمترین عامل حادثه تخلف و ناتوانی راننده بوده است.
اگر وزن و ظرفیت اتوبوس رعایت می شد شاید ترمزها خراب نمی شدند و شاید تعداد تلفات کمتر بود.
اولین راه حل سقف سنی برای گواهینامه بخصوص پایه 1 است و کوتاه کردن اعتبار آن در سنین بالا.
دومین راه حل ابطال گواهینامه در صورت قاچاق انسان و آموزش اینکه اینگونه قاچاق یعنی به خطر انداختن امنیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مملکتت و وطنت برای مثلا 100 هزار تومن چقدر زشت و مضحک و خائنانه است.
سومین راه حل مبارزه جدی با قاچاق انسان و در اولویت قرار دادن آن است.راستی از افغانی های غیر مجاز چه خبر؟
چهارمین راه حل نیروهای نظامی جهت محافظت از افرادش باید شبکه حمل ونقل اختصاصی داشته باشند وجان سربازانش را به شرکت تعاونی هایی که وضعشان معلوم نیست نسپارد. (3781227) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۹:۲۸:۰۷
چون مرخصی بودن شهید اعلام نشدند (3781264) (alef-3)
 
دکتر حسن سواریان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۷:۰۸:۴۳
سربازی اجباری ، تنها دلیل وقوع این فاجعه است ، مخصوصا در ارتش (3781930) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۸:۴۹:۱۲
چطور میشه این همه هواپیمارو کنترل میکنن با هاشون ارتباط دارن از رادار محو میشه میفهمن ولی اتوبوسا را نمیشه مشابه اون کنترل کرد خوب پول ممللکت .... برای این کارا هزینه کنن مگه با شعار فرهنگ سازی میشه جون ادمارو به بازی گرفت (3782017) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۱:۱۴:۲۶
اگر از مسافران به طور موثر توسط راهور و نيروانتظامي حمايت شود گزارش هاي آنان از داخل اتوبوس مي تواند جلوي خيلي از تخلفات رانندگان اتوبوس را بگيرند متاسفانه من بارها شاهد در گيري مسافر با راننده اتوبوس بوده ام و هميشه بادخالت شاگرد راننده و كمك راننده وضعيت به ضرر مسافر بوده و حسابي مسافرين اتوبوس بين راهي كتك نوش جان كرده ند (3782287) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۲:۰۰:۳۲
قاچاق چه ربطی به تصادف داره
اصل کار اشتباهه!نباید قاچاق باشه ولی اینکه بگیم تصادف به دلیل قاچاق بوده منطقی نیست.
بنظر من دلیل اصلیش سرعت زیاد بوده
چون من این جاده رو زباد میرم (3782422) (alef-3)
 
امت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۰۵:۱۲:۰۲
من با اتوبوس زياد مسافرت ميروم هر دفعه مشكلى اساسى ديده ميشود ولى هر چه سعى كرده ام جائى بازگو كنم موفق نشدم مثل اينكه تعاونىها متولى ندارند (3784233) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۲۱:۳۷:۰۵
من هم در سال 95 در صفر پنج خدمت کردم فرمانده پادگان همواره بر امانت بودن سربازان تاکید می کرد و مباحث خود را مرتب برای پیشگیری می گفت و پادگان از این ماجرا جداست اما شر کت که مسافران به استان فارس منتقل می کرد و تخلف داشته مقصره (3785755) (alef-13)
 
negin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۰۵:۵۰:۳۰
اخه واسه یه مرد70ساله مناسب که راننده اتوبوس باشه ؟؟والا مردم واسه جووناشون زحمت میکشن اونم بااین اوضاع.مادر و پدرهای این عزیزان مگه چه گناهی کردن جوونای دسته گلشون رو دادن تحویلتون که ببریدشون ته دره و بگید مشکل بخاطر بردن قاچاق بوده خب معلومه شخص70ساله توانایی جمع کردن اتوبوس رو در شرایط بحرانی نداره (3786085) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.