نظر منتشر شده
۱۰۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 388523
چرا جوانان کمتر ازدواج می کنند؟
بخش اجتماعی الف،‌ ۱۴ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۲
این هفته را در تقویم ، به مناسبت ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به نام «هفته ازدواج» نام گذاری کرده اند، ازدواج اما این سال ها در جامعه ی ایرانی وضعیت غریبی پیدا کرده است، در حالی که دیدگاه رسمی ازدواج را تشویق میکند، اما هر روز بیشتر از روز قبل آمار ازدواج پائین می آید.

به نظر شما چه عامل و یا عواملی در کاهش تمایل جوان به ازدواج نقش موثرتری داشته؟ آیا جوانان مسئولیت گریز شده اند و تن به تعهد زندگی مشترک نمی دهند؟ آیا ایجاد روابط آزاد و بنا به اعتقاد برخی ها بی پروا در کاهش آمار تاثیر بسزایی داشته؟ پدیده های مثل ازدواج سفید چقدر موثر بوده اند؟

سهم مشکلات مالی و مسائل بغرنجی مثل اشتغال در بی انگیزگی جوانان برای ازدواج چقدر است؟ اگر شرایط زندگی بهبود یابد، ازدواج بیشتر می شود؟ آموزش و پرورش و آموزش های رسانه ای چقدر در پیشبرد مسائلی مثل همسر گزینی و یافتن زوج مناسب می تواند تاثیر گذار باشد؟

اصلا تصور جوانان از ازدواج چقدر واقعی است؟ توقعات آن ها چطور؟ آیا آن طور که عده ای می گویند چشم و هم چشمی و تجمل ازدواج را سخت کرده؟ در این بحث مشارکت کنید
 
کلمات کلیدی : ازدواج+طلاق
 
میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۵۰:۴۴
مشکل اینجاست که خیلیها هنوز مورد زیبا و خوشکلی پیدا نکردیم. زیبایی خیلی مهمه برخلاف نظر بعضیها. بعد مسایل اخلاقی و مالی هم مهمه (3919345) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۰۶:۱۷
الان که اکثر جوانان با انواع و اقسام جراحی زیبایی صورت و حتی بدن، مانند یکدیگر شده اند و به زور، زیبا شده اند و با پوشیدن لباسهای انچنانی و بدن نما،‌ باعث تحریک جنس مخالف هم میشوند !!!!!!!!!!!!!!! البته به نظر بنده اینگونه افراد به هیچ وجه مناسب زندگی زناشویی نیستند. (3919554) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۲۶:۴۵
اتفاقا برای من هم اول از همه خوشکلی مهم هست (3920698) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۱:۱۰:۱۱
پول پول پول
ازدواج کنی بیکار باشی میتونی آسفالت کوچه رو بزاری لای نون بخوری
من ۳۴ ساله شاغل نتونستم ازدواج کنم چون شکم خودمم بزور سیر میکنم حالا چطور یه نفر دیگم شریک زندگی به این سختی کنم (3924144) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۸:۰۲:۴۰
قطعا مسئله ازدواج در هر جامعه ای از جمله جامعه ما موضوع مهم و قابل اهمیتی هست. ولی به نظر من فقط ازدواج خوب باعث شکوفایی و پیشرفت در جامعه میشه نه هر نوع ازدواجی.
اینکه صرفا گفته بشه آدم ها باید ازدواج کنن اصلا ارزشی نداره باید در وهله اول بستری در جامعه بوجود بیاد که ازدواج های خوب انجام بشه.
ازدواج نیازمند یک سری عواملی هست که با آموزش در سنین نوجوانی و جوانی در افراد ایجاد میشه مسئله ای نیست که در عرض یک روز یا یک هفته و یا یک سال قابل حل باشه.
ازدواج نیازمند بلوغ اقتصادی و اجتماعی هست
ازدواج مسئله امروز نیست مسئله گذشته هست و چون در گذشته به پرورش و تربیت نسل جوان اهمیت کافی داده نشده امروز این مسئله تبدیل به یک بحران جدی شده.
آدم ها بر اساس باورها و توانمندی ها و خواسته هاشون در سنین مختلف ازدواج می کنن چقدر مسئله آموزش پیش از ازدواج در جامعه ما جدی هست ؟؟؟ منظور من کلاس های فرمالیته پیش از ازدواج که در حال حاضر برگزار میشه نیست منظورم آموزش در مدارس، آموزش جوان ها و نوجوان ها و آموزش از طریق رسانه های عمومی هست ؟
آدم ها در اکثر مواقع بدون شناخت از هم ازدواج میکنن نمی دونن دقیقا از زندگی چی می خوان خانواده هم واقعا کمک خاصی نمی تونه بکنه تو خوشبینانه ترین حالت فقط حمایت های اقتصادی برای شروع زندگی می تونه توسط خانواده ها انجام بشه ولی هنر مدیریت خانواده رو هیچ کس به افراد نمیده
ولی برای حل این مسئله باید چند راه کار کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت توسط دولت در نظر گرفته بشه:
در کوتاه مدت باید اولویت اشتغال به مردان متاهل داده باشه و حتی برای افرادی که شغل مناسب ندارند و یا بیکار هستند حمایت های اجتماعی خاصی در نظر گرفته شود.
در میان مدت قوانین سخت گیرانه ای در جهت جلوگیری از افزایش طلاق توسط دولت تدوین بشه چرا که ازدواج و طلاق یک تصمیم فردی هست که تبعات اجتماعی زیادی داره بنابراین افراد باید کاملا متعهد به تصمیم های خودشون باشن تا جامعه آسیب نبینه از طرف تصمیم های فردی به عنوان نمونه میزان مهریه باید کاملا واقعی در سند ازدواج درج بشه و افراد باید مدارک کافی دال بر کفایت سرمایه در جهت تامین مهریه در زمان عقد رو به دادگاه صالحه ارائه نمایند.
در بلند مدت به آموزش های پیش از ازدواج در سنین نوجوانی و جوانی توجه جدی بشه (3919788) (alef-11)
 
homa
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۵۳:۳۷
زیبایی بیرونی را تیغ جراحی امکان پذیر هست

زبیابی درونی انسانی و معنویت و انسانیت فراموش شده میرزا!

گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما
گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست

گوشم شنید قصه ایمان و مست شد
کو قسم چشم صورت ایمانم آرزوست (3920748) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۰:۲۶:۰۴
عشقهایی کز پی رنگی بود
عشق نبود عاقبت ننگی بود (3920800) (alef-11)
 
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۵۲:۰۲
چند دلیل دارد ولی مهمترین آنها، عبارت است از :
1- تمایل دختران به ازدواج با پسران یا مردانی که یا خودشان ثروتمند هستند یا پدرانشان
2- عدم رعایت موازین اخلاقی و شرعی در روابط بین دختران و پسران به طوری که الان خیلی از دخترها و پسرها با یکدیگر به راحتی روابط متعدد جنسی آنهم با افراد مختلف، برقرار میکنند بدون اینکه ازدواج کنند و به راحتی عکسهای آنچنانی از خودشان در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام و تلگرام منتشر میکنند
3- استقلال خانومها و عدم حرف شنوی از همسر
4- عدم توان اقتصادی پسران و مردان
و مهمتر از همه :
5- کم شدن تعداد پسران و دختران نجیب و اهل زندگی و با حجب و حیا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3919352) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۲:۲۴
مورد دومش خودش معلول نبود ازدواج در جامعه است یعنی طرف هزینه ازدواج کردن رو نداره به سمت دوستی و..میره اکثر جوانها میخان ازدوااج کنن ولی کار نیست مسکن گرونه و وضع اقتصاد خرابه الان ده پانزده ساله اینطور شده (3919599) (alef-13)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۷:۳۹:۳۶
اگر دنبال دختر خوب و نجیب باشی پیدا میشه
همیشه که نجیبها تو خونه پولدارها نیستن
یه مقدار هم باید مردان از معیار پولدار بودن خانواده زن و کارمند بودن زن و... دست بکشن (3919756) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۱۰:۲۶
دقیقا همین طوره . متاسفانه بعضی ها به جای پسندیدن دختر میرن تا متراژ و ساخت خونه پدرش رو بپسندن و تنها سوالی که تو جلسه خاستگاری از دختر میکنن راجع به خونه و وضع مالی باباشه نه اخلاق و روحیات دختر (3920672) (alef-11)
 
Austria
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۹:۲۷:۱۹
عدم حرف شنوی از همسر.
به عنوان یک زن در قرن بیستم گریه می کنم به حال این طرز تفکر (3919908) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۰۵:۳۴
سلام.لطفا" به جای گریه تفکر کنید.ایمان دارم و ایمان داشته باشین که هیچ شخصی کامل نیست.هر زنی به مشورت با همسرش نیاز داره و بالعکس.به دلایل مختلف از جمله استقلال مالی و نوع نگاه به زندگی و فرهنگ خانوادگی, عملا" خیلی از خانم های محترم در بسیاری از موارد راسا" عمل میکنند و البته نتیجه مناسب رو هم نمیگیرند.مثالش رو تو زندگی به وفور میشه دید. (3920188) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۳:۰۱:۴۶
گریه نکیند! من فکر می کنم نه زن به مرد زور بگه نه مرد به زن ، هنوز متوجه نیستید که ازدواج یعنی اشتراک نه زورگویی یکی به شخص دیگه ! (3920259) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۴۳:۱۶
امروز ازدواج برای خیلی ها
یک بده و بستان شده.

یعنی چی داری می‌دی و در قبالش من هستم. (3920727) (alef-11)
 
محسن
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۰:۳۱:۴۴
گریه هم داره الان قرن 21 خانم روشنفکر نه قرن 20 (3920808) (alef-11)
 
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۲:۴۷:۳۴
زنی که از شوهرش حرف شنوی نمی کند از آن طرف می خواهد شوهرش را تحت مدیریت خودش درآورد توی خانه پدرش باقی می ماند. الان هم قرن بیست و یکم هست. (3922806) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۴:۵۳:۴۱
به نظر بنده این مسئله عدم ازدواج جوانان به مسائل مالی مربوط نیست یا تا حدود کمی مرتبط است، دلیلش هم اینکه اکثر پسران و مردان پولدار، تا سنین بالای چهل سالگی ازدواج نمیکنند و مجرد میمانند و در ارتباط با دختران و زنان دیگر هستند و اتفاقا اکثر ازدواجها بین اقشار متوسط و زیر متوسط، روی میدهد. (3919356) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۷:۰۶:۱۰
موافقم اصلا مشکلات مالی نقشی نداره !!!!!!!!!!!! (3920516) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۴۵:۴۱
بزرگوار

همه جامعه بر اساس الگوهای آماری
انقدر توان مالی ندارند که خانه بخرند!

هزینه زیادی بابت هزینه مسکن
و نیز تورمی که رو به منفی شدن است

اما نمی دوانم چرا هر هفته ماست و شیر و...
گران می شود!

امان از دکتری کیلویی که من گرفتم!

توی آمار و اقتصاد چیز دیگری می خواندیم ها!!!! (3920734) (alef-11)
 
فرشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۷:۴۴:۲۹
چنانچه فرموديد پولدارها كمتر ازدواج ميكنند پس از قبل جزو آمار مجردها بوده اند بنابراين افزايش مجردها در كشور به دليل كاهش ازدواج بين اقشار متوسط و پايين است كه عمده دليل آن مسايل و مشكلات اقتصادي است (3920546) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۰۵:۲۰
چون پول ، کار ، پشتوانه و امید به آینده روشن ندارن
اینم سوال داشت ؟؟!!
همه می دونن! (3919404) (alef-13)
 
رر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۳۰:۰۴
من هم پولدارم هم کار دارم هم پشتوانه دارم ولی ازدواج نمیکنم (3919628) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۰:۱۳:۲۴
من 36 سال دارم


درآمد | هزینه ها
-------------------------------------|------------------------------------

2.000.000 | اجاره مسکن 50 متر - 900.000
| هزینه موبایل 150.000 (3920015) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۴۸:۴۵
شمارو نگفت اقا یا خانم رر
جنابعالی خودتو جای همه ملت نذار لطفا (3920237) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۳:۴۵:۰۰
من کارشناسی ارشد این مملکت هستم.
الان کارم گشتن دنبال کاره!!!
خدایی ادم بی پول و بی کار و بی خونه فرض کنیم زن هم بهش بدن!!! اگه عاقل باشه زن میگیره؟ (3920308) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۰۸:۵۶
چون اینطور صلاح میدانند
به هزارو یک دلیل و مشکل حل نشده که سالهاست فقط حرفش را میزنید
خیلی به آمار بالای ازدواج چشم دارید شما تجدید فراش کنید
هیچ انسان عاقلی با جیب خالی و با درآمدی که کفاف مخارج تک نفر را در ماه به زور میدهد تن به ازدواج نخواهد داد
ازدواج سپید و غیره هم که نام میبرید در بین قشر مرفه رواج دارد که اقدام برای ازدواج آنها شاید یک هفته هم طول نکشد ، پس موضوعات مختلف را بهم بی دلیل گره نزنید که صورت مسئله را بپوشانید (3919415) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۱۰:۳۰
من در برابر همه ی سوالهای شما فقط و فقط یه سوال دارم.یک جوان با پایه حقوق 900 هزارتومانی که با اضافه کار و مزایا شاید تا 1200 برسد و اجاره خانه یک خانه کوچک 50 متری که ماهانه 800 تا یک میلیون است.فارق از هزینه های ازدواج و غیره چگونه می تواند ازدواج کند؟ خرج زندگی را ماهی 400 هزار تومان تامین می کند؟یا شما حاضر به پرداخت هزینه های زندگی جوانان می باشید؟ (3919420) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۱۲:۱۷
یه کم منطقی صحبت کنید.من خودم متاهلم ولی بیشتر از نیمی از دوستام مجردن.چون هزینه خرج زندگی رو نمی شه تامین کرد.و حتی اگه ازدواج کنند مثل من که 3 سال ازدواج کردم اصلا به فرزندآوری فکر هم نمی کنند.چون توی خرج خودمون موندیم چه برسه به بچه (3919425) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۱۳:۲۱
در جامعه‌شناسی قانونی هست که می گوید یک معلول اجتماعی تحت تأثیر شبکه ای از علل ایجاد شده. یقیناً تمام این عواملی که شما گفتید در کاهش نرخ ازدواج تأثیر گذاشته اما باید دید که کدام عوامل بیشترین تأثیر را گذاشته اند؟ به نظر من یکی از عوامل مهم که خیلی از اوقات نادیده گرفته شده کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه ایران می‌باشد. اینکه زنان و مردان ما اعتمادشان را به یکدیگر از دست داده اند و از انتخاب شریک زندگی برای خود روز به روز دلسردتر می‌شوند. ترس از انتخاب اشتباه و تبعات سنگینی که با خود به دنبال خواهد داشت منجر شده که عده ای ازدواج نکردن را از ترس طلاق رها کرده و بی خیال آن شوند. من فکر میکنم که اگر جامعه فکری به حال این معضل نکند روز به روز با وضعیت وخیم تری مواجه خواهیم شد. (3919428) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۸ ۱۱:۲۹:۳۳
به نظرم حرف شما کاملا درسته چون هیچکدام از طرف نمی خواهند که باهم یک زندگی بسازن بلکه می خواهند از اول همه چیز برایشان فراهم باشد و به نظر من عوامل غیر مادی الان بیشتر از چیزای دیگه در تاخیر ازدواج موثره بهتره مردم کمی به خودشون و کاراشون فرک کنند متوجه مشکلاتی که خارج از محدوده مادیاته می شوند (3925764) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۲۰:۱۵
با سلام
1.نداشتن امنیت شغلی یا شغل مناسب.2.مسائل اقتصادی.3.ترس از ازدواج 4.رابطه های آزاد و نوع ارتباطاتی که هم اکنون بین پسر ها و دختر ها شاهد هستیم.5.متاسفانه تعاریف منفی که از دوست و آشنا در مورد ازدواج میشنوند.6. آمار بالای طلاق (3919449) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۲۳:۱۲
من وقتی می بینم یه عده نجومی می برن یه عده دیگه تو خاطراتشون می گن به فلانی گفتم برا پسرم یه کاری پیدا کن به درسش لطمه نزنه همون فلانی هم گفته هیئت مدیره فلان جا براش مناسبه!!!!!
اصلا اون یه ذره حوصله ازدواجی رو هم که من بیکار تحصیل کرده دارم از بین می ره! والا من حوصله زندگی هم ندارم چه برسه ازدواج!!

از دواج مال آقازاده های حق اوغات فراعت بگیره نه یکی مثل من (3919453) (alef-13)
 
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۲۳:۲۹
من بیکار باید ۲ سال برم سربازی و به سن ۳۰ سالگی برسم تا ببینم می‌شه چکارش کرد؟ (3919455) (alef-13)
 
shima
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۳۱:۴۰
زمانی که کار، محل سکونت ( یعنی حداقل‌های بخور و نمیر)
و شرایط اقتصادی مشکل باشد
شاید
شاید
بیش تر به فکر طلاق باشیم! (3919474) (alef-13)
 
امیرعلی
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۳۵:۵۴
باید ابتدا زمین را آماده کشت کرد
بعد به دنبال کشت گندم و برنج رفت.

0. مسکـــــــــــــــــــــن
که خدا رو شکر هر روز رهن و اجاره آن نیز بیشتر می شود!

1. بهبود شرایط معیشتی (کار)
2. بهبود عمکرد فرهنگی و اجتماعی برای ثبات خانواده
3. داشتن بیمه و شرایط فرزند آوری و نگهداری حداقلی از کودک
شامل تغذیه، درمان، لباس....

و سپس علی‌وار ازدواج و زندگی کرد.

یا علی
با تشکر از الـــــــــــــــــــف (3919485) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۳۷:۱۴
چون اوضاع مملکت رو برای اینکار مساعد نمیبینیم ...

هر وقت شما تونستید قیمت سیب زمینی و پیاز رو ثابت نگه دارید بعدا برای ما از ازدواج صحبت کنید . (3919487) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۴:۱۳
ثبات نسبی مهمه وقتی قیمت همه چی داره میره بالا کسی اعتماد و توکل میکنه (3919602) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۴۳:۳۳
فساد اقتصاد ایران را فلج کرده تا اقتصاد هم درست نشه چیزی درست نمیشه (3919505) (alef-13)
 
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۴۶:۴۹
تمام مواردیکه در متن امده در کاهش میل به ازدواج تاثیر داره (3919514) (alef-13)
 
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۵۵:۵۹
دلیل طلاق ازدواج است؟
حتمااین لطیفه را شنیده و خندیده ایداما پشت این طنز واقعیتی است که موضوع این نوشتار است.
کارشناسان خانواده دلیل طلاق را آفاتی مثل فضای مجازی و ماهواره و... میدانند و توصیه هایی برای محدودسازی یا برچیده شدن اینها میدهند. کسی منکر اثرات سوء این پدیده ها بر خانواده و جامعه نیست اما قبل از آن، کارشناسان باید توضیح دهند چرا خانواده ها انقدر سست هستند که با یک آفت کوچک متلاشی میشوند.
چراخانواده هایی که با آموزش های علمی خانواده از قبل از پیداکردن همسر تا نامزدی و ازدواج و مهارت های کنترل اختلافات و... تشکیل می‌شوندبا چندپیامک فرومی پاشند. مشکل کجاست؟ آیا آنها نتوانسته اند مردم را درست آموزش بدهند یا اصل مفاهیم و آموزه هایشان غلط است؟
اگر آنها نتوانسته اند با این همه فرصت رسانه ای(از مجلات گرفته تا رادیو و تلویزیون) و آموزش های اجباری قبل از ازدواج و طلاق طی سه دهه، مردم را درست آموزش دهند که بهتراست شغل خود را رها کنند اما به نظر می‌رسد قبل از آن باید کمی درباره صحت آموزه های خود تردید نمایند.
شایدگمان شود این آموزه ها، صورت علمی همان آموزه های سنتی و دینی خودمان است اما اگربه زندگی پدرانمان نگاه کنیم قطعا می‌فهمیم که جنس زندگی آنها از اساس با ما متفاوت است.
مفهوم خانواده در جامعه ما طی دو سه دهه آموزش های خانواده منقلب گشته است. این نوشتار قصدبررسی مفهوم جدید خانواده را ندارد تنها مخاطب را به تردید دعوت میکند وقت آن رسیده پس از سه دهه آموزش خانواده، کارنامه نه چندان مقبول و بلکه افتضاح آن بررسی شود.
بر این اساس شاید واقعا بشود قبول کرد که مهم ترین دلیل طلاق، ازدواجهای سست است. (3919534) (alef-13)
 
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۵۷:۱۴
کارنامه سی سال زندگی اشتراکی
درگذشته مفهوم خانواده حول محور مردسالاری و پدرسالاری شکل می‌گرفت با ورود علوم خانواده به ایران، این مفهوم به دلیل برخی آسیب ها مثل ظلم و خشونت پراکنده علیه زنان، مورد هجمه و نفی قرارگرفت و به مرور طی دو دهه، مفهوم جدیدی از خانواده به جامعه القا شد مفهومی که حول نهاد جدید و وارداتی "تفاهم" شکل گرفت و بعد با مفهوم "اشتراک" در امیخته و نامش را "زندگی مشترک" گذاشتند این نوشتار به مقایسه اجمالی کارنامه مفهوم قدیم و جدید می پردازد.
در گذشته سن ازدواج بسیار پایین و استحکام خانواده ها بسیار بالا بود، در اثر استحکام مزبور و سهل بودن فرایند فرزند آوری و تربیت؛ نرخ ولادت بسیار بالا و رضایتمندی زوجین نیز بالا بود و در مقابل نرخ طلاق نیز پایین و ناچیز بود.
فرایند تغییر مفهوم خانواده، تمامی این آمارها را منقلب کرده است.سن ازدواج به دلیل واهمه ای که جوانان از محدودیت ها و شکست های خانواده به مفعوم جدید دارند به شدت بالارفته است. استحکام خانواده ها سست و نرخ فرزند آوری هم متأثر از این سستی و پیچیده و پرهزینه شدن تربیت فرزند، به شدت پایین آمده است. نرخ طلاق نیز تبدیل به سونامی شده و رضایتمندی عمومی نیز بسیار پایین آمده است.
این یک کارنامه افتضاح و نشان دهنده اشتباه بنیادین در تعاریف ما از خانواده است. البته عوامل دیگری هم مثل تغییرات سریع مدرنیته در این افتضاح دخیل بوده اند اما تاثیری در مسئولیت متخصصین خانواده که بر طبل تغییر کوفته و هنوز هم دست بر نمی دارند ندارد چرا که آن ها نیز بخشی از مدرنیته بوده و مدعی اند نظریاتشان بروز و مطابق با وضع کنونی است.
واقعیت این است که اگرچه مفهوم قبلی خانواده دارای ایراداتی و آسیب هایی بود ولی مفهوم جدید از اساس غلط و اشتباه است و کارشناسان بهتر بود بجای تغییر، به اصلاح فکر میکردند. الان هم کافی است کمی فکر کنند راه را اشتباه رفته اند. (3919537) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۹:۵۴:۳۶
قدیم هم خیلی رضایتی از زندگی بین خیلی ها وجود نداشته.فقط نوع جواب نسل ها فرق داره.مادربزرگ های ما مجبور شدن بسوزن و بسازن چون طلاق از مرگ هم بدتر بود.پس تن به مرگ تدریجی می دادن (3919961) (alef-11)
 
روح اله
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۰۸:۴۴
طرف ما این طور نبود. مادربزرگ و مادر من هنوز برای شوهرانشان گریه می کنند. (3920193) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۸:۱۳:۵۵
آن بندگان خدا از وقتی سن بسیار کمی داشته اند (آینطور که خودتان فرمودید) ازدواج کرده اند و با گذشت سالها به این مسئله عادت کرده اند. مثل قدیمی می گوید زندانی هم به زندانبانش عادت می کند! البته با این طرز فکری که شما دارید توقع ندارم که این مسائل را از هم تمیز دهید. (3920576) (alef-11)
 
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۲:۴۲:۰۳
من منکر ظلم های پراکنده نیستم ولی زن های نسل قبل عمدتا از زندگی زناشویی راضی هستند. شعور من رو کم بگیرید اشکالی نداره ولی شعور اون زنان رو کم نگیرید. انقدر احمق نبودند که توی زندان باشند و از زندان راضی!! باشند. (3922798) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۷:۵۲:۱۳
هر چی بودند از لحاظ معیارهای زیست شناسانه از ما موفقتر بودند (3921589) (alef-3)
 
علی
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۰:۲۹:۱۵
مقاله بسیار جالب و تامل برنگیزی بود.اگر به دور از جانبداری جنسیتی به این موضوع نگریسته شود بسیار راهگشاست.شاید کل مشکلات ما از عوض شدن وظایف بین حاکم خانواده که مرد است و مدیر خانواده که زن است بوده .در جامعه ما اینگونه القا می شود که حق و حقوق زن از بین رفته و زن باید مستقل باشد و... .اگر با الهام از آموزه های دینی که وظایف زن و مرد را در قبال همدیگر مشخص کرده است نه فرهنگ های وارداتی خانواده اسلامی ایرانی شکل گیرد مطمئنا خانواده هایی پایدار خواهیم داشت. (3922619) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۰:۳۳:۰۶
یک سوال ؟ چرا در قدیم که بنا به اظهار نظر بعضی حقوق زنان ضایع می شده اغلب زن و مردها با عشق زندگی می کردند و هنوز هم اون نسل فدای هم دیگه میشن ؟ (3922624) (alef-11)
 
جوان تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۵:۵۹:۴۴
چون نمیدونن چه جوری درست با هم آشنا یشن. علت اصلی همینه. واسطه ها کم هستن. یه مرکزی نیست که این کارو به صورت گسترده انجام بده. وگرنه برای هر دختر و پسری یکی هست که با شرایطش کنار بیاد و همسرش بشه. حالا هی نگید مشکل جهیزیه و مهریه هست مشکل اینه. چشماتونو باز کنید و بببینید (3919540) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۰۹:۵۹
یک نگاه به اینستاگرام برخی دختران بیاندازید، به نظر شما چند پسر یا مرد در ایران پیدا میشوند که با همیچن افرادی که عکسهای آنچنانی و بدن نمای خودشان را به صورت عمومی انتشار میدهند، ازدواج کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3919563) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۱:۰۸
صادقانه بگوییم به عنوان یک مرد صاحب شغل و دارآمد مکفی و تحصیلات در حد کارمند متوسط

معیار اصلی من برای ازدواج همسان بود در بیشترین جنبه ها بود اما مسائلی که پیش می آید

1- خانم هایی که تحصیلات بالا دارند کلا مانند زنان گذشته احترام به رای مردان و نظر مرد ندارند....... این علت عدم امنیت روانی برای مرد ایجاد می کند.

2- خانم ها اکثرا کار می کنند و دارای حقوق ماهیانه می باشند، یکی از اختلاف ها درآمد خانم ها که در زندگی مشترک آورده شود یا نه.....

تربیت جدید دختر آنها را موجوداتی پر توقع و پر رو بار آورده ، انتظاراتی که پدرانشان برآورده می کرده آنها نیز دارند. (3919593) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۰:۰۱:۰۱
شما آقایون از یه طرف می خواید یه زن مدرن و تحصیل کرده و شاغل داشته باشید و از یه طرف می خواید مثل پدربزرگ ها به خانم ها زور بگید و به قول خودتون نظر شما باشه و هر چی شما می گید خانمها بگن چشم.که این اصلا قابل اجرا نیست.یادمه همسر دوستم می گفت خانمها باید بیرون کار کنند چون شرایط زندگی سخت شده ولی وقتی میان خونه باید زن خونه و در خدمت خانوادشون باشن.یعنی شما توقع دارید خانمها هم کار بیرون رو داشته باشن و هم وقتی از سرکار میان مثل مادرای خانه دارتون به کار خونه برسن وهمه ی کارا رو بکنن و یه کم فکر نمی کنید که اون هم سرکار بوده و به اندازه شما خستس و حق استراحت و تفریح و غیره داره.یا باید مدرن بود و یا سنتی.نمی شه از وسط اینا هرکجاشو شما آقایون دوست دارید سوا کنید. (3919979) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۸:۱۴:۱۵
به نظر من همانند عربستان قوانین مهریه باید برداشته بشه و ازدواج فقط به خاطر ازدواج باشه نه مسایل مالی . (3920577) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۵:۲۳:۳۶
من مادرم شرایطش دقیقا اینجوری بود تا بازنشت شد. هر روز تا ساعت ۳ سر کار بود بعدش میومد خونه و غذا درست میکرد و کارهای خونه و ....
زن میتونه فشار خیلی زیاد رو تحمل کنه چون خدا بهش مهر مادری رو داده ولی مردا نمیتونن بعد ار یک مدت فرار میکنن ولی زن ها نه
زن محکم باشه زندگی عالی میشه مرد شل هم بود بودش ولی برعکسش مرد محکم باشه ولی زن شل باشه زندگی نابود میشه
ما انسان ها از قانون طبیعت که خدا در ذات موجودات گذاشته پیروی میکنیم.شیر ماده گرگ ماده به طور کلی هر موجود ماده ای از جنس نر هوشیار تر و با اراده تر و محکم تر است واسه همین سختی های زندگی هم بیشتر رو دوش جنس ماده میوفته (3921294) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۰۱:۰۱
يعني مردها هيچ إيرادي ندارم (3920179) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۱:۱۶
ببینید مشکل اصلی اقتصادی است حداقل حداقلش اگر هم افتصاد بد باشه ولی دورنماش امیدوار کننده باشه خوبه و طرف برنامه ریزی میکنه برا ازدواج ولی با این شرایط کسی دنبال ازدواج نمیره تعارف که نداریم ازدواج هزینه زیادی نیاز داره و نمیشه الکی رفت طرفش کمترین چیزش اینه که هزینه اجاره مسکن رو داشته باشی و شغلی که اگر یه تومن بهت میده ولی شعلی باشه که داائمی باشه و بیکار نشی الان حداقلها وجود نداره (3919594) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۴:۴۳
مگر هدف نهايي ازدواج ، تشكيل خانواده ، زندگي مستقل و داشتن فرزند نيست ؟
اينها شغل و پول و مسكن مي خواهد كه جوانان ندارند ،
وگرنه ازدواج يكي از نيازهاي اوليه انسان است و نياز به تشويق ندارد.
اگر مسئولان واقعا"‌و صادقانه دغدغه حل اين مشكل را دارند بايد مسئله اشتغال را حل كنند ،
خوشبختانه نسل امروز تحصيل كرده و آگاه است و بدون فراهم كردن شرايط تن به ازدواج نمي دهد ، (3919606) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۲۸:۴۲
من 25 سالمه فکر میکنم مهم ترین دلیل واسه من اینه که هنوز زندگیم تو مسیر مشخصی نیفتاده و پا در هوام ...
فکر میکنم اگه زندگیم تو مسیر بیافته دیگه اقدام کنم. مسائل مالی هم هست ولی همیشه بوده فکر نمیکنم در پایین اومدن امار ازدواج زیاد موثر باشه

نتیجه این که به نظر من مهم ترین عامل احساس سر در گمیه (3919622) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۳۳:۴۷
قوانین سخت ازدواج فرهنگ اشتباهی که حاکم شده و عدم مسولیت پدیری و اینکه وقتی به نفعمان باشد سنتی هستیم وقتی به نفعمان باشد مدرن هستیم این است که ازدواجی در کار نیست الان جوانانی میبینیم که 36 سال دارند و میگویند زود است مثلا همکار همسر من به پسرش میگفت این دختر مورد تائید من نیست پسر میگفت به خودم مربوط است پدر وقتی میگفت خوب هیچ کمکی بهت نمیکنم میگفت من پسرت هستم و ا نتظار دارم خوب نفع است و سنت و مدرنیته به جایش وقتی به نفعمان است مورد استفاده است (3919635) (alef-11)
 
برزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۴۰:۱۱
دلیل اصلی کاهش ازدواج بیکاری و بی پولی و و یا نبود امنیت شغلی هست.
دلایل دیگرش دانشگاههای قارچی که غیر از تلف کردن عمر و هزینه ی جوانان هیچ بهره وری ای ندارند و مخصوصا دخترها رو به این بهانه سرگرم میکنند تا سن مناسب ازدواج رو از دست بدن و بعد از سی سالگی هم دیگه خواستگار ندارن چون پسری که درس خونده و سربازی رفته و الانم شاغله میره دختر 20تا 22 سال میگیره نه دختر 32 ساله! (3919647) (alef-11)
 
علی یانگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۶:۴۵:۳۲
خدا وکیل چرا اینقدر سوالای الکی می پرسید (3919658) (alef-11)
 
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۷:۲۸:۴۶
به خدا دل همه جوانها خونه دل که نیست جیگر زلیخاست
عاشق میشن ولی نمیتونن ازدواج کنن و در نتیجه ضربه روحی بدی میخورن
وقتی کار نیست،امنیت شغلی نیست،و حتی یه کوچولو هم امید به اینده نیست وقتی مسکن ندارن و گرونی بیداد میکنه وقتی باید دو سال برن سربازی کار بدون مزد انجام بدن چطوری ازدواج کنن (3919737) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۸:۵۷:۱۸
حقوقی ماهی 1 میلیون اجاره ماهی 800 تومن میشه زندگی کرد ؟؟؟ (3919861) (alef-11)
 
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۱۹:۲۴:۵۶
الان سی سالمه کلی تو زتدگی اشتباه داشتم فقط تنها کار درستی که انجامش دادم این بود ازدواج نکردم! (3919904) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۵۰:۲۸
از کامنتت خوشم اومد افرین (3920238) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۳:۳۴:۴۶
اين حرفت ب دلم نشست.افرين (3920300) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۵:۲۲:۴۹
من 32 سالمه فک کنم تنها تصميم درست زندگيم تا آخر عمر همين باشه:))) (3921293) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۸:۴۳:۲۵
منم 52 سال رو تموم كردم وارد 53 شدم ، مثل خودت شناسنامه ام پاك پاكه ، بقول شما دقيقا تنها كار درستي كه انجام دادم اينه كه ازدواج نكردم ، هر كي هم منو ميبينه ميگه بيشتر از 35 بهت نميخوره ، خدا رو شكر مشكلي هم تو زندگيم ندارم . (3921682) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۱:۰۱:۰۷
چو دانی و پرسی سوالت خطاست! (3920082) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۱:۱۲:۲۲
چون ازدواج مترادف شده با سلب آرامش و آسایش! به همین سادگی! (3920108) (alef-11)
 
علی
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۱:۳۸:۲۸
نبود امید به اینده باعث میشه کسی ازدواج نکنه (3920142) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۰۸:۰۷
دلیلش رواج سبک زندگی مدرن در طبقه متوسط شهری و کم رنگ شدن ملاحظات سنتی و تفیدات مذهبی است. مشکلات اقتصادی همیشه وجود داشته ولی عدم تمایل جوانان به ازدواج موضوع امروز ماست که به عوض شدن سبک زندگی برمیگرده (3920190) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۰۸:۲۲
یک مورد هم هست که هیچکس بهش اشاره نکرده. میانگین طول عمر آدمها به ۸۰ سال نزدیک شده. نباید انتظار داشت که افراد در سن پایین ازدواج کنند.

ضمنا تجرد قطعی هم اصلا بد نیست. بیشترین بهره وری را افراد مجرد و افراد مجرد قطعی در جامعه دارند. افراد مجرد ساده زیستند و ساعات بیشتری در روز کار میکنند. (3920191) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۴۶:۰۵
وضعیت جوانان بسیار عالیست و به همین خاطر خوشی زده زیر دلشون و ازدواج نمی کنن! (3920233) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۵:۴۹:۵۲
!!!!! (3921343) (alef-13)
 
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۴ ۲۲:۵۷:۴۸
با سلام
نظر ها با هم فرق میکند ولی من به شخصه حاضرم بمیرم ولی دیگه مثل پدر و مادرم برای فرزندام نباشم.
از لحا خوبی برای من کم نگذاشته اند. ولی نمی خواهم هیچوقت فرزندم مثل من حسرت چیزهای نداشته را بخورد.
به همین دلیل مرگ را به ازوداج در شرایط بی پولی ترجیح میدهم. (3920251) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۰:۵۱:۴۴
من نمیدونم چرا وقتی یه مسئله مهمی مثل همین ازدواج بحثش میشه فقط چند روزی دربارش حرف میزنن بعد بدون نتیجه مسئولین میسپارنش به فراموشی.بابا به خدا اینجوری نمیشه (3920379) (alef-11)
 
بیکاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۳:۱۲:۰۶
فقر و فساد بیکاری بی پولی داره جوان های این مملکت نابود می کنه بعد افرادی مثل این نویسنده متن سرشون مثل کبک کردن زیر برف و روشن ترین دلیل عدم ازدواج جوانها که همان بیکاری و شرایط سخت زندگی و تورم و عدم امنیت شغلی ...نمی بینند!!

پخش کن الف (3920468) (alef-11)
 
قرتاسي
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۷:۴۲:۰۰
نوع زندگي ها عوض شده. ديدگاه ها عوض شده . ولي مسئولين دارند مانند دهه 60 هنوز به فكر 14 سكه و خونه محقر و ... هستند. داداش من نوع زندگي عوض شده اما طرز تفكر آقايون مسئولين عوض نشده.بنظرم كار از مسئولين خراب نه از جوانان ما. (3920545) (alef-11)
 
mortaza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۸:۳۴:۱۰
با سلام
بعنوان جوانی که درآمدم با اضافه کار ماهی 3.5 م هستش و تنها در تهران زندگی میکنم چون کار بنده اینجاست و یکسالی هست که تصمیم به ازدواج گرفتم مشکلاتی که وجود داره اینها بودن:
اولین مشکل جوانها بیکاری هستش که خیلی ها اصلا کار ندارن و یا کاری که بتونن تکیه کنند بهش ندارن
بافرض داشتن کار , درآمدها و هزینه های زندگی باهم نمیخونن
یه خونه 60 متری میخوام اجاره کنم باید 60 م برای رهن کامل حداقل جور کنم
بعد پیدا کردن فرد مناسب برای زندگی خودش یه پروژه ی بزرگی شده
متاسفانه ما تو مملکتمون ساختارهای اجتماعی و مردم نهاد که باعث بشه آدمها باهم آشنا بشن نداریم(یه عده جوون دور هم جمع بشن و کار اجتماعی انجام بدن) و متاسفانه مسئولین و علما بیشتر دنبال الگو سازی ازدواجی هستند که خانواده ها معرف باشن ولی واقعیتش اینه که با تغییر مناسبت های اجتماعی این روش خیلی به درد نمیخوره و کارایی نداره.و اصولا تو مملکت ما روشهایی رو به رسمیت میشناسن که در جامعه امروزی و مشکلاتی که جوونها دارن اصلا سازگار نیستن و کسایی که این راه حل ها رو ارائه میدن معلومه فاصله خیلی زیادی با نیازهای جامعه امروزی جوونهای ایرانی دارن
با درآمد یک نفر نمیشه زندگی رو اداره کرد واسه همین مجبوری دنبال کسی باشی که اون هم بتوه کار کنه
منظور من یه زندگی کاملا معمولی هستش نه زندگی در رفاه
همین وام مسکن که دارن میگن 9.5 درصد باید 40 میلیون بذاری حساب یه سال تا 80 بدن
خوب این 40 میلیون یه جون از کجا بیاره
یه جوون برای شروع زندگی حداقل 60 م برای رهن خونه تو تهران باید بده اونم یه خونه کوچیک 60 متری تو یه جای کاملا معمولی
در کل من که الان 31 سالم هستش با وجود داشتن کار با درآمد معمولی واقعا نمیتونم ازدواج کنم بدلیل مشکلاتی که گفتم وجود داره
واقعیت اینه که مشکلات مالی بزرگترین مشکلات هستند و ما هم که از قشر مرفه نیستیم و دنبال یه زندگی معمولی سالم هستیم بخاطر این مسائل نمیتونیم کاری بکنیم و این درد تقریبا اکثریت جوونهایی که من میشناسم (3920605) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۸:۳۷:۱۰
در خصوص فرزند آوری هم همینطور شده
چرا ایرانی ها تک فرزند شدن؟
دلیلش مشکل مالی تاحدی هست اما عدم روشن بودن وضعیت مملکت و شرایط غیراستاندارد زندگی و اجتماعی دلیل اصلیشه (3920613) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۸:۵۷:۳۸
دلیل اصلی کاهش آمار ازدواج چشم و همچشمی و پر توقعی خانمهاست. من خودم کارشناسی ارشد مهندسی دارم و کارمند رسمی هستم. خونه هم دارم. ولی بیشتر جاهایی که رفتم نشده چون کمی لکنت دارم. الان در آستانه چهل سالگی هستم و دیگه میلی به ازدواج ندارم. همینجوری مجرد بهتره راحتم. دخترها که یک لیسانس م‌‌یگیرن توقعاتشون به عرش میرسه. فکر میکننن هیچ کس دیگه دانشگاه نرفته (3920655) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۲۲:۲۲
قبل از آنکه بپرسید چرا جوانان کمتر ازدواج می کنند باید بگویید چرا اصلا باید زدواج کرد؟ (3920689) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۰۹:۵۸:۰۲
هزینه کرایه خانه و قبوض برق و آب و تلفن را بزار ید کنار بر فرض که اینها هم را توانستی بپردازی . فردای روز عروسی هزینه صبحانه و نهار و شام را برای دو نفر حساب کنید روزی چقدر میشود .
بدون کار و درآمد داشتن قبول مسئولیت بی معنی است.بنده که صاحب سه فرزند هستم به جوانان میگویم با حلوا حلوا کردن خانواده ها دهان شیرین نمیشود در صورت نداشتن درآمد به ازدواج فکر نکنید و خود و دیگران را به هچل نیندازید. (3920751) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۰:۳۳:۴۳
اشتغالم فراهم بشه ازدواج میکنم منتهی به شرطی که تا اون موقع دخترعمه ام ازدواج نکرده باشه ان شاء الله. (3920812) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۲۱:۰۶:۴۶
ایول (3923595) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۲:۳۸:۵۵
انشالله!!!!!!!!! (3924275) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۱:۱۳:۵۰
من تا سه ماه پیش تصمیم به ازدواج داشتم یک روز نشستم با خودم حساب کتاب کردم وضع مالی و حقوق ماهیانه ام رو دیدم تصمیم گرفتم از دنیای مزدوج شدن خداحافی کنم (3920866) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۱:۲۲:۲۸
دیدگاهها عوض شده...
بله حق باشماست
من به عنوان یک مرد وقتی به خواستگاری رفتم با نکات جالبی برخورد میکنم...
من شرایط اولیه ازدواج رو درام اعم از کار درامد مناسب خونه و ماشین و....
اما مثلا طرف میگه من به دین معتقد نیستم ...و یا من مسلمانم اما حجاب رو قبول ندارم و تو نیز نباید در این خصوص حتی حساسیتی داشته باشی....
یه چیز جالب هم دیدم اینکه کی گفته بود که فلانی لباسهای مارک دار نمیپوشد وبه خودش خیلی نمیرسه و به تیپ ما نمیخورد...
خیلی مسخره است.نوع نگرش یزندگی آنها تغییر کرده است. (3920873) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۴:۵۷:۱۴
خب دوست عزیز شما برو خواستگاری دختری که حجاب رو قبول داشته باشه چرا میری خواستگاری فردی که می دونی بی حجاب هستش من یک مرد هستم و حجاب رو برای خانم اجباری نمی دونم خب نمی رم خواستگاری یه دختری که طرز فکرش با من زمین تا آسمون فرق داره (3921249) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۰۱:۰۱:۵۶
شما جاها غلطي خواستگاري ميري. بسپار حاج خانوم تو مراسم دعا برات دختر پيدا كنه (3922149) (alef-11)
 
hasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۴:۱۹:۰۱
بنظر من عمدهترین مشکل در عدم تمایل ازدواج جوانان این مرز وبوم ونسل... عدم امنیت شغلی است با ملغی شدن استخدام رسمی در موردکارگران در سال ۱۳۷۴وایجاد سیستم فلگی عملا هیچ حمایت دولتی از این قشرکه امار بسیار بالایی از افراد جامعه را شامل میشوندوجود ندارد که موجب سقوط رتبه اعتباری انان نیز شد چرا چون قانون کاری که وجود داشت عملا حذف وکاغذ ومرکبی بیش از نماندکه هیچ ارزشی ندارد.پس از این ظلم بزرگ به این قشر وباز شدن دست کارفرما دراخراج کارگران وعدم پرداخت حق وحقوق کارگر مشکلات بعدی از قبیل دزدی کاهش ازدواج طلاق قتل که نتیجه سلب مسولیت دولت از این طبقه بود به سایر مشکلات اضافه شد.اگر ثبات شغلی وسایر حمایتهای دولتی مشابه مستخدمین رسمی دولت در مورد انان همچنان اجرا میشد امروز در جامعه شاهد چنین ناهنجاریهای نبودیم که روابط نامشروع وزنا وبی حجابی وبد حجابی را نیز باید به ان اضافه نمود.با کدام پشتوانه کاری یک جوان جرات میکند ازدواج کند؟ازدواج به معنای تعهد در همه زمینه ها بالاخص تامین معیشت از طرف مرد خانه است وقتی تعهدی از طرف دولت وجود ندارد چگونه باید یک جوان بدون پشتوانه تعهد کند.ما چشممان را به واقعیت ها بسته ایم بدون انکه بدانیم چه چیزی باعث ازبین بردن ارزشها در کشور عزیزمان با پیشینه فرهنگی شده است .ونباید همه تقصیرات را به گردن جوانها انداخت . (3921190) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۵:۱۰:۱۴
ترس از جدایی! (3921266) (alef-3)
 
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۶:۵۳:۳۵
یک نفر بنشیند این مفهوم زندگی مشترک و اشتراکی از کجا آمده، کی زندگی را تبدیل به شرکت کرد این که زن و شوهر در همه چیز همدیگه دخالت کنند و همه وقتشون را با هم بگذرانند و تمامی اموال هم مشترک است. زندگی اشتراکی یک مفهوم کمونیستی است (3921468) (alef-11)
 
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۰۰:۰۱:۳۹
ده سال پیش هم که آزادی روابط خیلی کمتر بود ازدواج کم بود و خیلی از اون ازدواج ها به طلاق انجامید پس سعی نکنید همه چیز رو به آزادی ربط بدید. دلیل اصلی خیلی از طلاق ها آرزوهای خودخواهانه دخترها است که همیر رو با کارت عابربانک اشتباه گرفتنِ (3922111) (alef-11)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۰۹:۰۸:۲۶
عدم ازدواج جوانان از نیاز آنها به آرام و منطقی و عادلانه شدن اوضاع در زمینه های مختلف مثل اشتغال و فساد اقتصادی و.... پرده بر می دارد و حکایت می کند
مسئولان محترم زیاده خواه نباشید و به فکر بیفتید (3922429) (alef-11)
 
علی
Germany
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۰۹:۵۰:۰۸
بیکاری آقا پسرها و به کارگیری خانم ها (وقتی خانم ها احساس استقلال مالی می کنند دیگر زندگی مشترک چه معنی دارد بقیه هم که با کمترین هزینه خودش جور میشه . حالا بگذریم که چه حوادث وحشتناکی در آینده با آن دست و به گریبان خواهند کرد.وقتی جوان بیکار باشه چطور می تونه به زندگی مشترک فکر کنه-وقتی خانم ها مدارک تحصیلی شون بالاتر از آقا پسرهامی باشد پسرها توسری خور می شوند.وقتی 70درصد ظرفیت دانشگاه ها به دختر خانم ها اختصاص می یابد وقتی برای یک وام ازدواج سه میلیونی باید یک یا چند سال پشت نوبت باشی دیگر به ازدواج فکر نمی کنی (3922539) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۰:۴۸:۰۴
برنامه ریزی کنید همین ازدواجهایی که انجام میشه دوام داشته باشه خودبخود جوانان گرایششون به ازدواج بیشتر میشه . (3922644) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۱:۰۵:۴۸
پدر و مادرم پنجاه و سه سال با هم زندگی کردند و ... زمانی که مادرم در حال مرگ بود بسیار خوشحال بود که از زندگیش راحت می شود! من و خواهرم هرگز ازدواج نکردیم و نمی کنیم. (3922671) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۶:۵۹:۴۶
بهترین راه حل گذاشتن جریمه برای خانم ها هستش

قطع یارانه

ممنوعیت از تحصیل (بعد از 22 سالگی)

اخذ مالیات

ممنوعیت داشتن حساب بانکی

ممنوعیت داشتن گذرنامه (3923322) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۲:۵۲:۴۶
مشکل فقط اشتغال اشتغال اشتغال!!!!!!!!!!!!!! (3924300) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۲ ۱۹:۰۸:۰۰
چرا نداره دیگه (3931942) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.