نظر منتشر شده
۹۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 140113
مواضع توكلي درباره حملات اخير به علايي، مطهري و افروغ
بخش خبري الف، 28 دی90
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۶
در پي طرح پرخاش هاي اخير به آقايان افروغ و علايي و رد صلاحيت علي مطهري به اتهام عدم التزام به اصل ولايت فقيه، احمد توكلي در گفتگو با خبرگزاري مهر خواستار افزايش سعه صدر و تحمل سخنان مخالف در فضاي سياسي كشور شد.

به گزارش الف، خلاصه مواضع نماينده تهران به اين شرح است:

روح قانون اساسي و نظام مردمسالاري ديني اقتضا دارد که فضای آزاد سیاسی حس شود و مسائلی پیش نیاید که محیط عمومی انتخابات را بسته نشان دهد. به طور اصولی‌تر نیز باید از آزادی بیان در چارچوب قانون و اخلاق سیاسی همیشه دفاع کنیم این دفاع نیز باید با عمل دستگاه‌های وابسته به نظام و قدرت باشد و اشخاصی که به شکل انتخابی یا انتصابی سهمی از قدرت دارند نیز باید دفاع از آزادی را در عمل نشان دهند تا خوش‌نیتان از سر غفلت، خدای ناخواسته ابزار سیاست بازان رند نشوند.

هجمه‌هایی که این روزها به بهانه دفاع از نظام ولایت فقیه که افتخار فقه سیاسی اسلام است پیش آمده کمی نگران کننده است نمونه اول قابل ذکر، مقاله سردار علایی و واکنش‌های متفاوت نسبت به آن است.

من که مقاله سردار علايي را خواندم و ناراحت شدم چرا که مقایسه وضع موجود را با زمان شاه، که تلویحاً در آن مقاله انجام شده بود، غیر منطقی و ظلم بود، ولی سردار حسین علایی کسی نیست که از سر سوء نیت حرفی بزند و در وفاداری‌اش به راحتی کسی بتواند شک کند.

برخورد مناسب و زیبا با آقاي علايي را سرداران سپاه که مانند خود او از سوابق درخشان فداکاری برای اسلام و ایران دارند انجام دادند که ناصحانه او را نقد کردند. ايشان هم متواضعانه سوء برداشت از سخن خودش را نفی و دشمنان كمين كرده را نااميد کرد. اما شعاردادن در مقابل منزل آقاي علايي و سلب آسایش و امنیت خانوادگی او نه لازم بود و نه مجاز و باعث لطمه به آبروی نظام بود.

رد صلاحیت علی مطهری تحت عنوان عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، نمونه ديگري از برخوردهاي نادرست روزهاي اخير است. این چه نگاه محدودی است که به محض آنکه کسی بخواهد حرفی بزند که کمی با عرفِ و عادت رایج فرق داشته باشد، ولو آنکه با مبانی فقه سیاسی و مسلمات حکومت علوی و صراحت‌های امام راحل و شخص مقام معظم رهبری سازگار باشد، عده‌ای گوینده را ضد ولایت فقیه بخوانند؟

از مبانی مذکور تنها یکی را مثال مي زنم: رهبر انقلاب در دیدار با بسیجیان عزیز پس از انتخابات تابستان ۸۸ که به فتنه انجامید، آنجا (فکر می‌کنم آذر ۸۸ بود) آقا فرمودند:«... کسانی هم که با اشاره‌ی دشمن، با تشویق دشمن، با لبخند دشمن، با کف زدن دشمن برایشان می‌خواهند با این نظام، با این قانون اساسی، با این حرکت عظیم مردمی مواجه کنند سرشان را دارند به سنگ می‌زنند؛ سر به دیوار می‌کوبند، کار بیهوده می‌کنند».در اینجا یکباره جمعیت حاضر در حسینیه شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه و مرگ بر منافق سر دادند رهبری آزاد اندیش ادامه دادند: «مراقب باشید، مواظب باشید، نمی‌شود هر کسی را بمجرد یک خطایی یا اشتباهی گفت منافق؛ نمی‌شود هر کسی که بمجرد اینکه یک کلمه حرفی برخلاف آنچه که من و شما فکر می‌کنیم ، زد، بگوییم آقا ضد ولایت فقیه است. در تشخیصها خیلی باید مراقبت کنید».

در پی این رد صلاحیت هیات اجرایی تهران که در سه مرحله قابل اعتراض است و قطعاً منتفی خواهد شد، حملاتی به مطهری در برخی رسانه‌ها صورت گرفت که منشا همان تلقی بسته بودن فضای سیاسی کشور است.

سومین مورد از برخوردهاي نادرست، درباره مواضع دکتر افروغ در برنامه پارک ملت صورت گرفت. این چه تنگ سینگی است که افروغ را با آن سوابق روشن در دفاع از نظام مترقی ولایت فقیه در دانشگاه ها و محافل روشنفکری به دلیل آنکه به استناد نهج البلاغه می گوید که همه ارکان قدرت محتاج نقد هستند، به باد حمله بگیریم؟ البته وقتی او می‌گوید همه باید نقد شوند، خودش نیز مشمول این حکم کلی است و باید نقد شود، ولی نقد با قشون‌کشی به صدا و سیما دو تاست.

من به جوانان با غیرتی که به دلیل علاقه به مقام رهبری از این حرفهای حق و اسلامی ناراحت می شوند، عرض می کنم که در همه مواضع اسلام را در نظر بگیرند. یکی از عالمان برجسته‌ای که همه ما به اسلام شناسی و زمان شناسی قبولش داریم ، خود رهبري هستند. ایشان در جمع نخبگان علمی کشور که اتفاقاً چند هفته قبل از نقل قول قبلی در سال ۸۸ با صراحت فرمودند: «اینها هم که گفتند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما بروید بگویید انتقاد کنند، ما که نگفتیم از ما کسی انتقاد نکند؛ ما که حرفی نداریم. من از انتقاد استقبال می‌کنم». این موضع راهم این علی از آن علی که امیرمومنان از صدر اسلام تا قیامت خواهد بود گرفته است.

حضرت علی علیه السلام در خطبه ۲۰۷ نهج البلاغه نه تنها این کار را حق مردم بلکه وظیفه آنان می‌داند. البته هر کاری روشی دارد.

من متن کامل سخنان و مصاحبه برنامه دکتر افروغ را خواندم و آن را مواضعی علمی و اسلامی یافتم و مشکلی در آن ندیدم، گرچه اگر مشکلی هم می‌داشت حق پرخاش و تظاهرات نداریم به ویژه در وضعیت فعلی، بحث علمی، جواب علمی می‌خواهد.

این حرکت‌ها در توهين به افروغ و مطهري و علايي را اسلامی نمی‌دانم و با مصالح نظام اسلامی هم مغایر می‌دانم. همه باید با دفاع از آزادی فضا را برای انتخابات که رهبری مشارکت در آن را حداکثری می‌خواهد مهیاتر کنیم.
 
کلمات کلیدی : افروغ
 
nasim
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۲:۴۵
من هیچ وقت این صحبت امام جعفر صادق (ع) را فراموش نمی کنم که فرمودند: دو گروه کمر مرا شکستند،عالمان بی دین و دینداران جهلو بی علم. ... (612329) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۷:۴۴:۱۸
حضرت علی علیه السلام هم می فرمود دو گروه کمر مرا شکستند . منافق زیرک و زاهد احمق (613218) (moderator19)
 
حاميان ولايت
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۹:۳۴:۵۶
متاسفانه اين آقايون با ژست روشنفكري، دارند آب تو آسياب دشمن مي ريزند.
... (613338) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۲:۲۷:۰۲
... تو اصلاً می دونی روشنفکری یعنی چی ؟ (613568) (moderator19)
 
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۸:۳۹:۱۹
آسیاب آبی خیلی وقته منسوخ شده! این چه اخلاقی که هر حرکت و رفتاری را به دشمن منسوب بشه. ضمناً ما مفتخریم که روشنفکریم. (614070) (moderator19)
 
مهدی
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۷:۲۴:۱۶
فکر خامی است اگر بگوییم دشمن از اشتباهات ما خوشحال نمی شود و برای اینکه ما اشتباه کنیم هیچ کاری نمی کند و دلش برای ما می سوزد و دست از سر ما بر می دارد. (626417) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۰:۵۱:۵۶
معیار حقیقت با تایید یا رد دشمن مشخص نمیشود و آسیاب دشمن ملاکی برای درستی و نادرستی حقیقت نیست (615958) (moderator22)
 
مرتضی
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۹:۳۵:۱۷
شاید امثال آقای علایی درد دین داشته باشند چرا هر کس مواضعی مخالف دیدگاه برخی ها اعلام می کند به ولایت ستیزی متهمش میکنید. .. (613339) (moderator19)
 
محمدرضا
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۲۱:۲۵:۳۷
دوست عزیز علایی که از سوتفاهم پیش امده عذر خواهی کرد و خط خودشو مشخص کرد حالا چه اصراری دارید اونو مقابل انقلاب بذارید؟؟ (614251) (moderator19)
 
مرتضی
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۷:۵۱:۲۰
نباید کسی به خاطر ابراز عقیده مورد شماتت قرار بگیره. بنده خدا علایی رو همه جوره ترور شخصیتی کردند. خدا نگذره از این آدمهای خودسر که بسیجیها رو خراب کردند. (615188) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۵:۵۶
چرا وقتی آقای افروغ نظام را به اموی شدن متهم می کند می گوییم حق دارد که نظام را نقد کند. اما وقتی کسی نقد آقای افروغ را -هرچند به زعم شما غلط- غیرمنصفانه می خواند و علیه آن موضع می گیرد، شما از "حمله" صحبت می کنید؟ نقدِ نقد آقای افروغ چرا ممنوع است؟ (613446) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۶:۱۹
شما یه دو واحدی اخلاق و آیین زندگانی باید تو دانشگاه پاس بکنی
یکی از مباحثش در مورد اخلاق نقد و نقد پذری هست
نوشته در مقابل نقد افراد باید اگر جوابی هست جوابگو باشیم نه به فکر نقد کردن نظریه او و انتقاد از او باشیم (613681) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۵:۳۵
نقد اقاي افروق ممنوع نيست نقد بايد عالمانه باشد نه همانند شعبان بي مخها به او و ديگران حمله فيزيكي شود (613964) (moderator19)
 
طالقانی
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۲۲:۰۲:۴۸
نقد علمی بسیار کار پسندیده ای است.نه اینکه با ارسال پیامک بصورت مدیریت شده و در سطح وسیع انهم پر از توهین را نقدبنامیم. (614293) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۰۰:۱۰:۳۲
شما نقد خواستی بکن فقط جلوی در خونه ش تجمع نکن (614426) (moderator19)
 
سرکانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۷:۴۳:۴۸
باسلام وآرزوی سلامتی برای ... برای یادگار ارجمند شهید بزرگوار مطهری (ره) از خداوند برای همه دلسوزان ویادگاران انقلاب اسلامی همدلی وموفقیت خواستارم وافتخار می کنم ...والسلام (612392) (moderator19)
 
مهدی
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۲:۵۵
دفاع بی خود از آقای علائی.. نکنید
هر کسی میدونه اون مقاله ... برای چی در این موقعت اونو نوشت (613079) (moderator19)
 
بي نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۱:۵۷:۱۵
تو كه اين حرف را ميزني بجه بودي كه آقاي علايي براي اين مملكت جانش را به خطر مي انداخت كجا بوديد شما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (613538) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۴:۳۹:۱۰
شما برید زندگی طلحه و زبیر بخونید خیلی چیزا دستتون میاد (617739) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۰:۱۹:۵۴
یکی ازنماینده های صدیق وخوب آقای وطهری هستند (625461) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۲:۵۵
وفتی سردار علائی سالهای سال با فداکاری از جان مایه میگذاشت اقایان معترض..کجا بودند?... (612479) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۱۰:۵۴
جناب تند نرو
معترضین هم یا در جبهه بودند و یا اینکه در زندان های صدام اسیر شده بودند،مثل اینکه خبر ندارید اکثر معترضین ایشان همسنگران و دلسوزان خودش بودند (613064) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۶:۱۰:۲۵
کسانی که معترض بودند دم در خانه ایشان کجا در جبهه بودند؟ (613171) (moderator19)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۸:۱۴:۴۲
آقا اگر من بخوام اعتراض كنم كه چرا اينقدر گروني است ميشم برانداز نظام؟ (613244) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۰:۲۸:۴۲
والا اونایی که عکسشون رو دیدیم سنشون به زور به مدت پایان جنگ تا الان میخورد اونوقت چه جوری زندان بعث ویا همسنگر بودند؟؟؟؟؟ (613408) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۴:۴۰:۳۳
منظور ایشون منتقدان ایشان بودن که بیانیه دادن شما ندیدن !!! (617740) (moderator19)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۶:۵۲
حالا فرض که این جور بوده برادر با برادرش الان داره حرف می زنه یا با دشمنش؟ (613710) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۲۲:۴۷:۰۱
سن بسياري از كساني كه درب منزل ايشان جمع شدن به شروع جنگ هم نميخورد چه رسد به شركت در آن!! (614332) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۰:۵۰:۱۱
عزیز اکثر این حمله کننده ها سنشون بین 25-40 ساله بود جنگ الان 23 ساله تموم شده یعنی وقتی جنگ تموم شد اون آقای 40 ساله 17 سالش بوده یعنی تقریبا هیچ کدومشون رنگ جبهه رو ندیدن (618728) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۲:۰۴:۲۵
به نام حق

بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمر قاتل امام حسین همان جانباز صفین است که تا پای شهادت هم رفت ! "


یا علی تنهای کوفه
زنده اند مردان حق (613114) (moderator19)
 
سینا
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۸:۰۱:۳۸
به نام خدای عقل و حکمت

و بصیرت مهم تر اینه که بدونیم و بفهمیم که هر کسی رو با شمر و طلحه و زبیر و ... مقایسه نکنیم. (613233) (moderator19)
 
بصيرت واقعي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۸:۱۸:۱۲
سلام
بصيرت يعني حر بن يزيد رياحي . وقتي كل قدرت سپاه را در دست داشت و مسيول حكومت بود و كلي پول و ثروت همراه قدرت داشت فهميد كه واقعيت چيست.

يا علي . آن كس تو را شناخت جان را چه كند (613248) (moderator19)
 
م.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۲:۵۴:۳۳
خداییش مطلب سردار علائی ناراحت کننده بود اما این درسته که یه عده برن دم خونش و اون قضایارو به وجود بیارن؟ (613127) (moderator19)
 
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۴:۵۹:۳۲
این طور قضاوت شمارو اصلا قبول ندارم
صحبتای آقای علایی هم خالی از مشکل نبود
ولی شدیدا کسانی که جلوی منزل ایشون تجمع کردن رو محکوم میکنم
این کار عین افراطی گری بود (613157) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۶:۱۱:۲۶
من مگه گفتم بی مشکل بوده؟
منظور از ناراحت کننده همان اشکال ایراد و یا هر چیزی که شما نامگذاری می کنید است (613173) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۷:۴۵:۲۱
تو کجا بودی ؟ من با اعلائی در نیروی دریائی بودم (613220) (moderator19)
 
توحید
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۸:۳۶:۱۱
مناظره اختراع شده برا همین موارد دیگه. کسی ادعای نقد به حرف یکی دیگه رو داره خب دعوتش کنه به گفتگوی رو در رو ...

یه دونه اگه شهید مطهری داشتیم الان این نبود اوضاع . (612485) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۲:۰۶:۱۱
به نام حق

کرسی های آزاد اندیشی . . . وای بر من اون لحظه ای که آقا گفت " این کرسی های آزاد اندشی که من صد بار ... " وای بر من و تو و ما و شما

البته تلوزیون جای کرسی آزاد اندیشی نیست
و البته مسائل قابل نقد زیاد هست .

یا علی تنهای کوفه
زنده اند مردان حق (613115) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۶:۱۱:۵۲
این ارزو همچنان در دلهای ما باقیست (613174) (moderator19)
 
صدیقه
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۰:۰۶:۵۵
شما راست می گین
صداو سیما قرار نبود کرسی آزاداندیشی باشه
صدا و سیما، قرار بود دانشگاه باشه!! (614696) (moderator19)
 
هر کی
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۸:۵۴:۴۲
چه جوری هاست این دوستان میتونن هر چی خواستن بگن ما باید بذاریم به حساب آزادی
ولی اگه ما بگیم ... اون موقع ما میشیم متحجر و تندرو
بابا ما حداقل اندازه توهین های آقای مطهری باید حق داشته باشیم ایشون رو نقد کنیم (612494) (moderator19)
 
saied
Europe
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۸:۵۵:۴۸
از کی تاحالا ریختن دم در خونه ی مردم و ترسوندن خوانواده ها شده استفاده از حق آزادی بیان؟؟ (613288) (moderator19)
 
حسام
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۹:۳۱:۱۲
چرا مسئولین همه دارن از هم یا دفاع می کنن یا بر علیه هم حرف می زنن .

پس چه کسی از مردم و مشکلات مردم حرف بزنه ؟
... (612529) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۰:۴۵:۵۶
ای بابا
شما هم مثل اینکه هر مسئولی هر کاری کنه و هر موضعی بگیره میای می گی چرا اینکارو کرد
بیان بگن تحمل نقد داشته باشید،می گید به مردم برسید،بیان بگن مردم،می گید فضای نقد چی؟
واقع بین باشیم (612624) (moderator19)
 
دلداده ولایت
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۹:۳۳:۲۲
اقای توکلی از شما انتظار می رود یکطرفه حکم نکنید شما هم قبول دارید که این آقایان خیلی هم سنجیده سخن گفته اند و معنای سخن خود را می دانستند همانگونه که حضرت آقا حتی انتقاد از رهبری را پذیرفته اند به شفافیت مواضع و مرزبندی شفاف با ضدانقلاب نیز تاکید داشته اند سوال بنده از جنابعالی اینست که آیا با توجه به شخصیت سردار علائی و عماد افروغ این افراد احتمال سوءبرداشت از سخنان خود را می دادند یا خیر؟آیا نمی توانستند مباحث و مواضعشان را بشکل شفاف و بدون ابهام بدون لفافه مطرح کنند که سخن آنان نه تنها دلسوزان نظام را نرنجاند بلکه سوءبرداشت ها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمن را هم در پی نداشته باشد بعید می دانم این افراد بدون تفکر و اندیشه به تبعات سخنان خود بخواهند حرفی بزنند خصوصا در این مقطع حساس که دشمن روی تک تک موضعگیریهای ما که بتواند بگونه ای مفهوم و برداشتی غیرواقعی از آن ارائه کرد بسیار مانور می دهد پس بهتر نیست بجای اینکه سخنی بگوئیم که بخواهد از آن سوء برداشت یا حتی حسن برداشت شود شفافتر سخن بگوئیم آیا این انتظار ملت از این افراد انتظار نابجائی است؟ (612532) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۹:۱۰
دوست خوبم.طبق آموزه های دینی ما ، امر به معروف و نهی از منکر دارای قواعد و احکام زیادی است که بدون اشراف به آن ، اگر کسی در این حوزه عمل نکند، قرین به صواب خواهد بود... (613436) (moderator19)
 
علی
Canada
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۹:۴۲:۱۴
اقای توکلی مرد ومرد انه یک سوال چهارگزینه ای در رابطه با کسب نظر مردم در خصوص صداقت در اظهار نظر های شما در خصوص مسایل مختلف از جمله همین مو ضوع اقای اعلایی و افروغ و... انجام بده بشکلی که بشود نتایج نظر سنجی را هم دید !!... (612541) (moderator19)
 
مودی
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۱۹:۵۵:۳۲
...تمام اتفاقاتی که این روزها از سوی بعضی گروهها و طیف های مشخص م ی افتد حتما باید آقای توکلی در مقابل آن موضع بگیرد اینطور نیست؟! (612558) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۳:۲۵
ای کاش همه نمایندگان و مسؤولین ما انقدر نسبت به مسایل ...حساس بودند. (613499) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۰:۴۴:۲۰
باید دید اینگونه افراد، نهج البلاغه را معیار قرار می دهند یا تفکرات (یا بدعت های) خودشان را. (612619) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۳:۰۹
ای کاش همگی مخصوصا مسئولین نهج البلاغه را معیار قرار دهیم
این بزرگترین ارزوی من است
البته قبول دارم برخی از حرف ها فقط در سخن است اما در عمل هیچ
انشاالله که به حرف هایمان عمل کنیم (613080) (moderator19)
 
محسن
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۱:۱۴:۳۰
آقای توکلی عزیز

هر کسی مسئول کارهاش باید باشه

اگر آقایون انتقاد دارند ،

در مقابلشون کسانی هم هستند که حرفشون رو قبول ندارن



... (612665) (moderator19)
 
Netherlands
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۱:۳۱:۳۶
بله، قبول نداشتن حرف یک طرف هست و .. تجمع مقابل خونه طرف یه حرف دیگه (612701) (moderator19)
 
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۶:۱۵
خب اینجوری که پیش بره نمیشه
پس تلاش برای آبادانی چه می شود؟
نکنه انتظار دارید مسئولین بشینن فقط جواب همدیگرو بدن؟ (613085) (moderator19)
 
رسول مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۷:۵۸
کلا با صحبت ها و مواضع اقای علائی و افروغ موافق نیستم،و البته با نظرات و مواضع اقای مطهری اصلا به هیچ وجه موافق نیستم
این نظر منه
خوبه که به نظرات همدیگر احترام بگذاریم
همین و بس (613087) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۲:۵۵:۴۸
نقد مطلب آقای علائی به جا و درست است اما تجمع در مقابل منزل و به قولی سلب آسایش خیر (613128) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۱:۵۴
در مقابل کسانی که حرفشون رو قبول ندارن
هم
این اقایون هستند
چه فرقی می کند؟ (613078) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۱:۴۵:۳۰
آقای توکلی می گوید: سخنان دکتر افروغ در صداسيما مواضعی علمی و مبتني بر مباني نظري حكومت اسلامي بود. آقای توکل لطفا آن مبانی علمی را منتشر نمایید تا ما هم مطلع شویم. مخصوصا علم مدیریت کلان را. (612724) (moderator19)
 
عبدالله
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۶:۲۴:۲۶
دوست عزیز ، این دانش را در قرآن و با توجه به مفاهیم و نه فن تجوید اگر بخوانید متوجه می شوید . نیاز نیست آقای توکلی منبع معرفی کنند. به عنوان مثال حتما شنیده اید که نص صریح قرآن حق الناس را بر حق الله مقدم می شمارد . وقتی خداوند از حق خود در مقابل حق انسانها می گذرد بندگان خدا در هر مقامی هم که باشند جای خود دارند. ضمنا در مورد حق الناس استثنا قائل نشده اند بنا بر این سفید سیاه چپ راست بالا پائین تفاوت نمی کند . اوصیک بالقرآن دوست عزیز (613180) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۳:۳۶:۴۲
آقای توکلی عزیز گفتمان علمی در جلسه علمی با مخاطب علمی صورت میگیرد نه اینکه یکی بنشینه جلوی دوربین و مواضع شخصی خودش را به 70 ملیون بیننده غالب کنه آنهم بدون آنکه طرف مقابلی داشته باشه
... (612912) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۷:۰۴:۳۶
يني ميخواي بگي مردم حرف حق رو نميفهمند و نميتونند از باطل تشخيص بدهند (613973) (moderator19)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۳:۳۷:۲۳
در مورد اقای علائی و افروغ قبول اما مطهری نه. (612914) (moderator19)
 
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۱:۲۱:۱۷
اتفاقا در مورد آقای علائی و افروغ و مطهری قبول (613077) (moderator19)
 
حسین
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۳:۴۴:۵۴
با سلام و عرض خسته نباشید . از اینکه در این وانفسای شعار زدگی کشور شما تلاش میکنید انصاف و عدالت را رعایت کنید و بقول حضرت امیر , از مظلوم دفاع نمایئد ( هرچند که ایده و عقیده و دینش با ما یکی نباشد )متشکرم . متاسفانه بسیاری از ما تحت تاثیر گروه / حزب / جبهه / و اسامی به ظاهر ارزشی دیگر فراموش کرده ایم که بگفته قران شریف " عدالت است که نزدیک به تقواست " ونه گروه و دسته من یا شما و دیگران . (612933) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۰-۲۸ ۲۳:۵۵:۳۵
به نظر من نمی توان هیچ برداشت دیگری از قلم آقای علایی در آن مقاله داشت جز اینکه با قصد و غرض بوده است.
اما حرفهای آقای افروغ جای بحث دارد. (612954) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۲:۱۵:۳۸
به نام حق

حرف های آقای افروغ جای بحث دارد . ولی جای بحثش توی تلوزیون نیست . هست ؟

آقایون ، بعد از اینکه "آقا" اینقدر تاکید کردند روی کرسی های آزاد اندیشی ، نتیجش شد این ؟

برید بشینید توی داشگاه ها ، هر چقدر دلتون می خواد مناظره کنید .
.. بحث علمی جاش توی تلوزیون و برنامه عمومی نیست ، هست ؟

..

یا علی تنهای کوفه
زنده اند مردان حق (613119) (moderator19)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۸:۱۹:۵۲
چرا مي فرمائيد جاي اين بحثها توي تلويزيون نيست؟ ...
چرا فكر ميكنيد مردم عامه قدرت تشخيص ندارند؟ ... (613249) (moderator19)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۹:۱۴:۵۱
کی می گه مردم عامه قدرت تشخیص ندارند؟
منظور از پخش نشدن این بحث ها در تلویزیون اینه که این بحث ها جامعه را متشنج می کنه همان طور که بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها را متشنج کرده... (614112) (moderator19)
 
برزين
Canada
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۳:۰۸:۰۰
اینجور بحث ها جامعه رو دچار هرج و مرج نمی کنه. هر بحث و انتقادی که میشه، از هر نوعش، زمینه اش در جامعه و جود داره، با مطرح نکردنش از بین نمیره، فقط کانال های دیگه ای رو پیدا میکنه. دموکراسی به سلامت فکری جامعه کمک میکنه. دموکراسی فاصله دولت و ملت رو کم میکنه. دموکراسی خشمی رو که ممکنه بطور پنهانی در جامعه جمع بشه و یک روزی بترکه رو بطور قابل ملاحظه ای تقلیل میده. دموکراسی مسئولان رو در مقابل مردم پاسخگو میکنه و امکان کارهای غیر قانونی از جانب انها رو تقلیل میده. این در همه جوامع صادقه، اسلامی و مصیحی و یهودی و بودایی و ...... (615553) (moderator22)
 
mihan
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۳:۵۲:۴۹
"بهتر است آقایون معترض, به افروغ و مطهري و علايي به آزادی تفکر و بیان احترام بگذارند، پس تكليف آزادي بيان چه مي‌شود؟
هر شهروندي حق دارد چنين اظهارنظري بكند، پس اين اعتراض‌ها و آتش گرفتن‌ها براي چيست؟ (613149) (moderator19)
 
هم وطن
United States
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۴:۱۶:۰۶
جناب آقای توکلی، چرا اینقدر دیر موضع گیری می فرمایید؟
... (613153) (moderator19)
 
عباس
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۰۹:۲۱:۲۷
با سلام
جناب آقای توکلی ما دعوایی با کسی نداریم ولی نمی شود یک آدم عالم بنشیند در تلویزیون و هر چه که دلش بخواهد بگوید موقعیت را نسنجد و بیهوده حرف بزند ما مخالف نقد نیستیم به شرط سازنده بودن ولی تک بعدی و بدون بحث وارد این موضوع مهم شدن وبدون کارشناسی کردن که درست نبود دشمنان این انقلاب دنبال تضعیف ولایت فقیه هستند.بهتر بوده برای این بحث یک نفر دیگر هم بود تا این بحث یک طرفه باشد این حرف ها هم در این بحبوحه نشان دهنده ی یک حرکت سیاسی دیگر است. والسلام (613318) (moderator19)
 
صدیقه
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۸:۱۶
مثلاً چه حرکت سیاسی دیگری؟!! (614713) (moderator19)
 
علوی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۸:۵۵
این جمله طلایی امام رافراموش نکنید اگرمیخواهید کشوروزندگیتان رابیمه کنید

((پشتیبان ولایت فقیه باشید تابه مملکت شماآسیبی نرسد))
درغیراینصورت خسران وزیان خواهیددید.

وتمام مردم وسران وسرداران چه علایی چه افروغ چه باهنر وچه مطهری وچه من شهروند بایداین راآویزه گوشمان کنیم
... (613435) (moderator19)
 
Mahmoud
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۲:۳۴
نقد کردن به عنوان عدم پشتیبانی نیست اینو می فهمید یا همه چیز رو سیاه و سفید میبینید. (613673) (moderator19)
 
Norway
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۰:۳۱
خدایی اگر چنین حرفایی رو یک اصلاح طلب در تلویزیون می زد بازم دفاع می کردین؟ (613699) (moderator7)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۹ ۲۰:۳۶:۲۰
اصلاح طلب توی تلویزیون چجوری بیاد؟؟؟ (614217) (moderator19)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۰۲:۵۳:۴۰
" ولی نقد با قشون‌کشی به صدا و سیما دو تاست."

جناب دکتر توکلی عزیز آیانقد با قشون‌کشی به دولت نیز دو تاست؟

جان مادرتون این یکی رو دیگه تایید کنید... (614551) (moderator22)
 
مهدی
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۳:۲۵:۲۵
جامعه ایی که توش نقد نباشه هیچوقت پیشرفت نمیکنه..... واقعا چرا اینقدر ما در مقابل نقد کم تحملیم؟؟؟؟؟؟؟ (614928) (moderator19)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۶:۲۰:۱۵
نظر من این است.اگر در نظام اسلامی کسی توان نقد نداشته باشد چه مزیتی به نظامهای دیگردارد.آقایان اگر کسی حق نقد مقامی را نداشته باشد آن مقام متهم است به هرآنچه دیگران آن را در ذهن شان متهم میکنند چون فضای ابهام در مقابل او و در مقابل فضای باز نقد ایجاد میگردد. متهم است که اگر پاک بود چه ترس از نقد و سوال. (615109) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۳:۵۱
آقای دکتر!
بحث علمی مکان علمی می طلبد. نه رسانه عمومی که همه اقشار مردم شاهدش هستند. برنامه هایی از قبیل زاویه برای همین مباحث علمی پخش می شود. نقد خیلی خوبه ولی نقد رو باید در مقابل یک کارشناس و در یک فضای علمی مطرح کرد! (615136) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۷:۱۲:۴۶
فكر اساسي كنيد به حال مملكت و اقتصاد و دولت قانون شكن.. مدام صورت مساله را پاك كرديد غافل از اينكه صورت مساله و سوال و مشكل از بين نمي رود بلكه با قدرتي بيشتر ظاهر مي شود.. داد مردم از گراني و تورم و آشفتگي و هزينه هاي سنگين زندگي به آسمان بلند شده دولت و مجلس مقصرين اصلي اين وضعيت هستند و در روز قيامت بايد پاسخگوي اين مردم باشند. (615149) (moderator22)
 
منوچهریان
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۷:۵۶:۳۱
جامعه ایی که توش نقد نباشه هیچوقت پیشرفت نمیکنه صددرصددرست است اما نقدی که خوراک دشمنان آنوری را فراهم نکند.
این برادرعزیز دلسوزجناب آقای توکلی هم حقیقت رابیان داشتند قطعا منظورایشان این نیست که دهن کجی یاوه گویان بی پاسخ بماند .درگفتارش هم اشاره فرمودند که نوشته های علائی اشتباه بوده است .حتما ایشان می فرمایند درانتقاد طریق انصاف رارعایت فرمائید تا خدائی نکرده باگناه دیگران به سبب افراط درانتقاد به چاه نیفتیم .
وصدالبته تا بحال آن تذکرات نیز درانتقادات آقای توکلی ازمخالفانش رعایت شده که ایشان آن را به دیگران توصیه می فرمایند . چون ایشان واشخاصی مانند ایشان حتما نصیحت کردن فرزند خرما خورده را درمورد پیامبر عظیم الشان اسلام شنیده اند.
امیدوارم هموطنان عزیزم مراقب حمایت ها ومخالفت های خودشان باشند تا خدای ناکرده با افراط وتفریط مورد بهره برداری دشمنان واقع نگردد اختلافات بیش ازحد ما مشتی آدم های ازخدا بی خبررا برآن می دارد تا ازفرصت های بدست آمده مثل بعضی از این سینما گران بی دین وبی حیا به کارهای زشت خودشان درمیان جمع دشمنان اسلام باکف زدن های بی دریغ وفریب کارانه ، پشت به من وشمای دردمند اسلام وایران کنند وبا شوق زدگی کف کنند ودرراه باطل ومبتذل خود آزاد باشند وافسوس می خورند که متاسفانه درسینمای ایران سکس نیست درکشوهای مسلمان دیگر سینما کمی خصوصی تر است واینها ازاین آب گل آلود ماهی بگیرند وبر ابتذال کشاندن فرزندان این آب وخاک مصمم تر شوند.
باتشکر (615189) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۹:۴۹:۱۹
بفرمایید کدام نقد است که خوراک دشمن یک نظریه را فراهم نکند؟ پس نقد را باید بوسید و کنار گذاشت؟
.. (619386) (moderator19)
 
اصلاح طلب
Germany
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۹:۳۴:۲۰
دشمن دشمن ول نمیکنه مارو بعضیا اگر قرار باشه امثال علای و افروغ حرفشونو نزنن پس کی بزنه مردم که نمیتونن رییس جمهورای قبل نمیتونه پس کی میتونه (615290) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۰:۰۰:۱۲
واقعاٌ متاسفم
به نقد و ... کاری ندارم
از ابتدای این صفحه تا اینجا مطالب دوستان رو خوندم فقط جواب همدیگر رو دادید . یکی با تیکه یکی با بازی با کلمات و دیگری با ...
این کار فقط باعث تفرقه و جدایی ملت است و چه بخواهیم و چه نخواهیم باعث خوشحالی دشمن می شویم

ای کاش این جماعت کمی تفکر میکردند و به این نکته توجه داشتند با این تفاصیر (( أین عمار )) حضرت اقا برا چه بود ؟
التماس دعا (615592) (moderator22)
 
جوادحیدری
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۱:۱۲:۰۴
جناب توکلی
طبق فرمایش شما واشاره به نهج البلاغه امام علی ع من به رهبری که نه به سردارانی که از صدر تا ذیل سیاست را بطور کامل دراختیار گرفته اند و نص قانون اساسی را زیر پا گذاشته اند انتقاد دارم. بنظر شما کجا میشه حرف حسابم روبگم و یا با این بزرگواران مناظره کنم
توکلی جان : بقول شما افروغ با آن سابقه درخشان مبارزه وانقلابی وعلمی اش کم مونده سقف خونه اش روسرش خراب بشه بعد شهروند جامعه ایران کجا وانتقاد از ...بقیه کجا؟
ما تو مدینه فاضله زندگی نمیکنیم برادر یادت نره (615996) (moderator22)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۱:۵۴:۲۹
بعضی از سخنرانی ها ویامصاحبه هاونوشتارهائی که برخی عالمان وبزرگان تحصیلکرده وکارشناسان دین میکنند درحوزه فهم اشخاصی مثل بنده ویا بطورکلی عوام نیست لذا هرگونه اهانت ویا تخریب شخصیت اینگونه افراد توسط نیروهای جوان کشور که از سر دلسوزی شور اتقلابی به آنها دست میدهد بضرر دین تمام میشود. (616091) (moderator22)
 
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۲:۰۱:۰۳
ترقی و پیشرفت بسوی کمال انسانی در گرو تضارب آرا است ایستادگی و مقاومت در برابر این موضوع به عبارتی سکون و میل به قهقراست (616103) (moderator22)
 
سیدازگرگان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۶:۲۹:۱۹
جناب توکلی-وجود امثال شما وافروغ برای نظام وآزاد اندیشی لازم بلکه واجب است.یک عده نمیخواهند شعاع فکر واندیشه در این کسور فروزان شود-سطحی نگری بلایی است که اندیشمندان باید جلوی انرا بگیرند نگذارید چاپلوسان میدان بگیرند که این با نگاه امام ورهبری مغایراست (616663) (moderator22)
 
علی حسین چراغی
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۴:۲۲:۲۰
عزیزان باید حواس مان جمع باشد این آقایان شخصیت مهمی هستند که دشمن با واسطه حرف های نسنجیده بعضی از رسانه ها که بی خرد وبی قیدند نسبت به نظام می خواهند که به شکلی بین این عزیزان ونظام شکاف بوجود آورد ولی خیلی در اشتباه است این عزیزان ان شاءالله حواسشان جمع است در این میان ما باید حواسمان بیشتر از گذشته جمع باشد (618225) (moderator19)
 
غفاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۰:۵۴:۲۸
مطهری-اعلایی- افروغ دوستان را بیشتر از دشمنان ناراحت می کنند.آیا این روشنفکری است. تخریب دوستداران و نظام روشنفکری است؟همان بهتر که ما روشنفکر نیستیم. (619470) (moderator19)
 
غفور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۲۲:۴۲:۵۶
همه حق دارند انتقادكنند اين آقايان كه انتقاد كرده اند وانتقادشان هم به جا بود آيا گناه كرده اند يا جامعه توان پذيرش آن را ندارد نقد جامعه را پويا مي كند (621969) (moderator19)
 
رضا محمدی
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۰:۰۲:۲۹
با سلام و عرض ارادت وافر
یاران دیروز که با وحدت و همفکری توانستید کشتی طوفان زده اسلام ناب محمدی را با پشتیبانی این ملت مسلمان به ساحل نجات از شر اشرار دین ستیز هدایت نماید و با تمام وجود نسبت به رهنمودهای و اهداف و انگیزهای منجی اسلام ناب حضرت امام خمینی (ره) در قرن حاضر پا برکاب بودید حالا چه خبر شده که بعضا ساز مخالف میزنید و هرکس با سخرانی و کتابت مقاله های تفرقه افکن( بذم )دشمن ساز خود را مینوازد فراموش نکنید دشمنان ما و اسلام تا بن دندان مسلح شده اند و اگر احساس نمایند وحدت و همدلی از ما گرفته شده آن خواهند کرد که در تاریخ از صدر اسلام تا کنون اتفاق نیفتاده باشد
نکند خدای نا کرده رهبری را تنها بگذارید وحدت را حفظ کنید رجاء واثق دارم در غیر این صورت و در صورت پراکندگی زوتر بدام دشمن خواهید افتاد و از نیش زهر آگین آنها در امان نخواهید ماند و... که از حوصله این کامنت خارج است والسلام (622878) (moderator19)
 
سید علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۶:۴۰:۲۳
ما باید با تحمل نقد بشنویم و با تامل پاسخ دهیم انجا که وارد است بپذیریم و انجا که جا دارد دفاع کنیم نه توهین و نه تهدید که هر دو از ضعف است....... (623665) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
مواضع توكلي درباره حملات اخير به علايي، مطهري و افروغ