نظر منتشر شده
۶۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 140231
ویدیو/ صحبت های افروغ درباره نقد قدرت
بخش خبری الف، 30 دی 90
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۳
به دنبال درخواست تعدادی از کاربران الف برای انتشار ویدیوی صحبت های دکتر افروغ در برنامه پارک ملت، ویدیوی زیر تهیه شده و انتشار داده می شود:
دانلود
 
کلمات کلیدی : افروغ
 
farid
Sweden
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۴:۰۸:۰۹
من این آقارو نمیشناسم ولی حرفاش به نظرم درست و منطقی می یاد (614974) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۳:۲۱:۵۷
به نظر شما هر کسی به اصول اعتقادی یک ملت و انقلاب عظیم آنها توهین کنه حرفهاش منطقیست؟اگر مجلسی وزیری را استیضاح کرد و وزیر از رفتار نادرستش پوزش خواست و مجلس منافع و آرامش ملی را بر منافع باندی ترجیح داد آن مجلس وکالتی نیست و قیمی است؟اینکه بیاییم و در باره ی مجلسی که وظیفه اش فقهیست بگوییم باید افرادی که سواد فقهی ندارند هم در آن مجلس باشند حرف منطقیست؟پس بفرمایید کار پزشکان را هم مهندسان انجام دهند و تخصصها را تعطیل کنید.آیا دموکراسی یعنی اینکه هر فردی حق داشته باشد رهبر یک نظام را استیضاح کند و اساس آن نظام را تضعیف کند؟ (615562) (moderator22)
 
علی
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۲۲:۲۰:۴۶
از نظر شما تضعیفه جناب!شمایی که فقط دربند ظواهری و انتظار داری مردم تحت هر شرایطی ترانه"همه چی آرومه" رو زمزمه کنن!
کاش کمی نگاههاتون عمق داشت. (617320) (moderator22)
 
حسین
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۱:۲۶:۱۴
دوست عزیز : ایشان نفرمودند که تخصص را تعطیل کنید ایشان فرمودند اگر رهبر که توسط خبرگان انتخاب میشود باید مدیر مدبر فقیه و .. باشد یک عالم فقه در زمینه فقه میتواند اظهار نظر کند و کسی که سالها علم مدیریت را فرا گرفته میتواند در مورد مدیر بودن وی حکم کند و فردی که علم سیاست را سالها خوانده و بعنوان یک سیاستمدار میتواند در مورد اینکه وی آگاه به علم سیاست است نظر دهد و قس علیهذا . هرچند نامبرده خود اذعان نمود که این جای بحث دارد !!!!! توجه فرمودید جای بحث دارد پس باید در جامعه این وسعت نظر باشد که در مورد نظرات و عقاید یکدیگر بحث و غور کنیم این نشانه رشد یک جامعه است . یاداوری میکنم که نظرات علماء بسیاری در گذشته بخاطر تنگ نظری ها امکان طرح نیافت و یا بعضا مانند ملا صدرا تبعید شدند یا مانند امام و علامه طباطبائی به ارتداد متهم شدند یا مثل گالیله و ..... پس شما اجازه بفرمائید تا نظرات مطره و اندیشه ها رشد کند با تشکر (617654) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۵۴:۳۸
شما چرا عوض مردم نظرمیدین (618662) (moderator19)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۰۹:۴۹
نظرجناب افروغ برگرفته از احکام دینی است وکاملا صحیح میباشد (616240) (moderator22)
 
ali
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۲۱:۳۰:۰۸
منم نمی دونم تو کی هستی ولی بدون بی احترامی به اسلام توهین میشه باید جواب داد (617226) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۴:۲۸:۰۴
شما اسلام را در روش و راه بشناس نه فرد و شخص بنده خدا (623425) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۰:۴۷:۰۰
بنده ایشان را از زمان رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بود می شناختم و حرفای ایشان منطقی است (619031) (moderator22)
 
محسن
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۵:۳۲:۰۳
خیلی صحبتها خوبی بود. حرف فردای جامعه ما رو زد. جامعه ای که قرار است پرچمش به دست فرزند معصوم علی مرتضی برسد. شاید روزی این صحبتها برای ما خیلی باور پذیرتر بشه چون الان یه مقداری خودمون رو پیدا نکردیم. فکر می کنم کاسه داغ تر از آش شدن برخی دوستان تا حدودی توجیه پذیره! چون فکر می کنن باید منافع رو در حفظ وضع فعلی جستجو کرد. تفکرات رهبری و آنچه از مواضع ایشون استنباط میشه، نشون میده که ایشون با پیروی محض از امام راحل، به شدت از چاپلوسی بیزارند اما نمی تونن نسبت به حفظ نظام که به فرمایش همان امام راحل از اوجب واجبات است بی تفاوت باشند. در اینجا یه کم شرایط سخت میشه چون رهبری احساس میکنن گوش شنوا خیلی هم پیدا نمیشه. یه کم به کوفه برگردیم. امام علی علیه السلام هم کم گرفتار این کوته بینی ها در حکومتش نبود. قضایای فریادهای ایشون و سر کردن در چاه غربت برای همه ما روشنه.
من فکر می کنم نهادهای کلان تصمیم سازی ما نمی تونن درست تصمیم سازی کنند و به مردم ایده بدهند. خیلی از پستهایی که بعضا همدیگه رو هم قبول ندارند. حزب بازی و یکسونگری، رواج گسترده فرهنگ ریا و فریب در جامعه و پاسخگو نبودن و احساس مسئولیت نکردن مسئولان بعضا عالیرتبه، کشور رو دچار مشکل کرده.
چند خیلی سخنان آقای افروغ رو قبول ندارم و فکر می کنم عقلانیت در نظام اسلامی ما قدرتش بیشتر است و قطعا عقلانیت و ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی در نهایت پیروز خواهند شد. اما با این بخش از سخنان ایشون که باید اعتماد سازی کرد موافقم. (615059) (moderator22)
 
mihan
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۵:۴۲:۲۷
ما به عنوان همسنگران و دوستان دیرینه در عرصه‌های گوناگون انقلاب بر این باوریم که با همدلی و مشارکت همه گروه ها و سلایق مختلف درون خانواده انقلاب میسر است و هیچگاه تک صدایی و انحصارگرایی جوابگوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود. (615070) (moderator22)
 
علی احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۶:۱۱:۵۰
الحق که حرف حساب جواب نداره. مگر اینکه جوابش غیرمنطقی باشه. (615105) (moderator22)
 
حسن
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۶:۴۸:۰۷
دقیقا برخوردی که سالهای اخیر با دلسوزان نظام وصاحب نظران منصف می شود موید فرمایشات دکتر افروغ است .گروهی اندک در حاکمیت تمام دلسوزان را ازکشتی انقلاب یک به یک پیاده می کنند. جادارد که هرکدام از کسانیکه دستی به قلم دارن تریبونی دارند احساس تکلیف نمایند.شاید فردا دیر باشد. (615129) (moderator22)
 
Finland
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۰:۰۷
با تشکر از آقای افروغ به خاطر بیانات خوبشان.

من می خواستم به نکته ای اشاره کنم. متاسفانه ما شاهد هستیم که افراد در نقد دیگران خوب وارد عمل می شوند اما به خودشان که می رسد حرف هایشان را فراموش می کنند.

مثلا ایشان در جواب نقد آقای رسایی و افرادی مثل ایشان به ایشان گفته اند: ۱- یکی از هتاکان و ۲- کاسبان و ۳- ریشه‌های فتنه و ۴- وکیل‌الدوله‌ها ۵-فتنه جویان، ۶-متحجران و ۷-سنگ اندیشان، ۸-متوهمان و ۹-دوستداران هیجانات کاذب و ۱۰-کاسبان و ۱۱-کرکسان فتنه

بنده می خواهم بگویم براساس همان حرفهای آقای افروغ اگر مخالفان ایشان - حتی کاملا غلط - به ایشان انتقاد کنند، آیا ایشان حق دارد که مخالفانش کرکس فتنه بگوید؟

من فکر می کنم که ایشان به جای اینکه بگوید ٬٬غسل شهادت٬٬ کرده است و صفت های نامناسب به منتقدین خودش نثار کند، بهتر بود که مثلا آنها را دعوت به مناظره می کرد. اما وقتی اینگونه عمل کردند به نوعی حرفهای خودشان را زیر سوال بردند.

به هرحال امیدوارم خداوند تحمل مخالف و صبر در برابر نقد را به همه ما بدهد. (615133) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۰:۱۷:۱۷
به نظر من این صفات "ناسزا" نبود، بلکه عباراتی دقیق بود که مفهومی روشن دارد. کسی که "کاسب فتنه" یا "کرکس فتنه" است یعنی در میان فتنه ها به دنبال منافع خویش می گردد و از طریق آن برای خود موقعیت و مکنتی فراهم می کند. (617557) (moderator22)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۰:۲۴:۰۹
واقعا بیایم به این جمله فکر کنیم که چرا دست علی (ع) بسته بود ولی دست ما باز شده است؟؟؟
(617574) (moderator22)
 
سازمخالف
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۱:۰۳
اگر بر دموکراسی و عدالت اعتقاد داشته باشید ، حرف های آقای افروغ هیچ جای ناراحتی و نگرانی برای هیچ کس نمی گذارد ، چرا که حرف های بسیار خوب و قابل تاملی را در برنامه فرمودند. (615134) (moderator22)
 
علی
India
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۷:۱۳:۴۵
اره فکر کنم درست و منطقی هستش صحبت و تفکرش .اگه نیروهای سرخود (شعبان بی مخ ها ) به محل سکونتم حمله نکنن... (615152) (moderator22)
 
شایان
United States
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۷:۲۱:۳۰
نظرات خوبی مطرح شد.کاش میشد به قول دکتر همه و همه آحاد مردم میتونستن اظهار نظر کنن.و البته کاش همین چند نفری هم که جرات اظهار عقیده رو پیدا میکنن به زور تهدید و القاب ناشایستی که به ایشان نسبت داده خواهد شد،گرفتار کنج عزلت و خموشی نشوند.الهی آمین (615160) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۸:۰۳:۱۸
بنظرم اصل سخنان آقای افروغ آنجا بود که تفاوت تشیع علوی و تشیع صفوی و یا بعبارتی تفاوت حقیقت و مصلحت را بیان کرد.
بقول دکتر شریعتی: "اساسا خط اصلی که علی (ع) را از ابوبکر جدا میکرد، حد فاصل حقیقت و مصلحت بود.....بنی امیه درست است که دشمن اسلام هستند، اما خیلی مقتدرند، نمیتوان آنان را نادیده گرفت، حکومت شام را به آنان بدهید بگذارید ساکت شوند...چنین آدم پخته مصلحت شناسی مسلم است که رای می آورد! و علی (ع) که جز حقیقت اهل هیچ مصلحتی نیست تنها میماند ...
...همچنانکه در تاریخ اسلام ، "اسلام حقیقت"، قربانی "اسلام مصلحت" شد، که آغاز نبرد میان مصلحت و حقیقت در سقیفه بود، و مصلحت پیروز شد و از همانجا، همچنان ادامه دارد و همچون دو خطی که از یک نقطه آغاز میشود و با زاویه یک درجه‌ای از هم دور میشوند و هر چه میگذرد فاصله بیشتر میشود و بیشتر تا فاصله حقیقت و مصلحت، میشود فاصله ظلم و عدل، امامت و استبداد، جمود و اجتهاد، ذلت و عزت...، یعنی گذشته و حال".
حالا ببینیم در حال حاضر بدنبال آن هستیم که تمدنی مقتدر از تشیع (مشابه آن چیزی که در زمان صفویه بود) ایجاد کنیم، و یا بقول امام خمینی انقلاب ما بدنبال تحقق وعده انبیا یعنی اقامه قسط و عدالت است؟. (615193) (moderator22)
 
حمید گودرزی
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۸:۱۳:۰۳
اگر ظرفیت شنیدن سخنان یک جامعه شناس کارآزموده یا یک هموطن آزاده را داشتیم آن وقت می توانیم از جهان توقع داشته باشیم که حرف ما را بشنود (615203) (moderator22)
 
amin
United States
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۸:۱۸:۱۴
چه مشکلی داشت حرفای عمادافروغ که این همه شلوغش کردن یه عده؟ (615206) (moderator22)
 
احمد رضا
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۱۸:۵۸:۴۶
بریزید درخونه اش بگید ضد انقلاب جاسوس مهره غرب فلان فلان.چرا هر وقت یکی پیدا میشه حرف مردم را بزنه میشه ضد ولایت فقه.بخدا قسم این اقا حرف دل مردم را میزنه هر کسی هم ادعا میکنه بیاد جوابشو بده.خدا نگهدارش باشه. (615249) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۰:۱۷:۳۸
ما که نفهمیدیم چرا یک عده ای سریعا ساز مخالف را کوک می کنند ؟ (615335) (moderator22)
 
احمد
United States
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۰:۴۱:۲۳
من نمیدونم موضوع برنامه اصلا چی بود ولی صحبتهایی که اقای افروغ کرده چندین موضوع بود که خودش نشون میده ایشون فقط داره ضعفها رو میبینه. ایشون توو صحبتهاش میگه که روشنفکره و داره حرفهای کارشناسی و تخصصی میزنه، خوب باید از ایشون پرسید که ایا شما مگه به یه برنامه کارشناسانه دعوت شدی یا گفتن بیاین که نظریه بدین؟ نه. مگه تلویزیون جای مطرح کردن نظریه هست؟ دانشگاه، حوزه و جاهای عملی دیگه باید برین و نظرتون رو بگین و کارشناسان در اون موضوع جواب شما رو بدن. مجری برنامه مگه کارشناس بوده که شما این بحثها رو پیش کشیدین؟ شما که میدونین این بحثها تخصصیه پس چرا جایی مطرح میکنین که کسی نیست جواب شما رو بده؟ چرا مثل سالهای گذشته نزدیک انتخابات حرفهای کارشناسانه میزنین و به نحوی کشور رو میخواین دچار التهاب کنین؟ من حرفهای ایشون رو گوش کردم و سوالهایی که ایشون مطرح کردن باید جواب داده شه چون واسه ما هم الان سوال شده ولی بحث من اینکه یک ادمی که خودش رو روشنفکر میدونه باید تشخیص بده نظرات کارشناسانه و تخصصی رو در مکان و فضای علمی و تخصصی بزنه. (615363) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۴:۲۶:۰۶
تلویزیون باید یک دانشگاه بزرگ برای همه ی ملت باشد (618229) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۱:۱۰:۰۹
با تشكر از اين عمل شما - تمام سخن ايشان را شنيدم و جز نقد سالم و با دلسوزي چيزي نديدم.
اگر امكان دارد يكي از عزيزاني اين روز ها در پي اعتراض و احتمالا لشكركشي به درب منزل ايشان(در يكي از سايت ها اشاره شده بود) است در همين پي نوشت ها توضيح منطقي بدهد كه به كجاي اين سخنان اعتراض دارد شايد ما هم (بعنوان معتقدين به نظام كه البته منتقد هم هستيم) با ايشان همنوا شويم!. (615411) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۱:۱۲:۴۵
مسئولان وکیل مردمند نه قیم انها (حرفی تاریخی شد ) (615418) (moderator22)
 
باقری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۱:۳۵:۵۱
سلام از شما متشکرم بعلت قراردادن کلیپ گفتگوی دکتر افروغ.
ایشان به معنای واقعی یکی از اصولگرایان اصلاح طلب در دایره گفتمان انقلاب اسلامی می باشد. (615444) (moderator22)
 
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۳۰ ۲۳:۳۴:۱۹
أقای دکتر نقد که چه عرض کنم،اگر به مسئولین بگیم بالای چشمتان ابروست، میشیم،مجرم. (615572) (moderator22)
 
حسن
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۰:۰۱:۱۸
تشکر ازالف بابت دراختیارگذاشتن این ویدیو
من هم مستقیم دیدم هم دانلود کردم ودوباره دیدم
امیدوارم کسانی که به ایشان انتقاد دارند که توهین کرده و... دوباره ببینند تا روشن شوند . (615594) (moderator22)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۰:۰۷:۲۰
آخه این حرفا واقعا چه ایرادی داره که اینهمه جارو جنجال سرش شده؟ (615599) (moderator22)
 
فلانی
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۰:۱۳:۱۰
اگه روزی یه ساعت از برنامه های سیما اینجوری بود دیگه مردم نیازی به بی بی سی و....نداشتند جانا سخن از زبان ما می گویی (615604) (moderator22)
 
حمید حمیدیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۰:۱۴:۲۰
حرفهای این اقا حرف دل مردم بود (615605) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۰:۱۴:۳۴
انصافا همه حرفها درست بود افرین بر دکتر افروغ و چنین روشنفکرانی
دلیل این همه سر و صدا را هم نفهمیدم چه بود؟ (615606) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۱:۳۹:۲۴
این اقا یک جلسه در حدود یک ساعت در بدترین زمان از تلویزیون مباحثی را در ابطه با حکومت به صورت علمی مطرح کردند چقدر حساسیت بر انگیز شد .
اما آن اقایی که هر هفته روزهای جمعه بعد از ظهرشبکه ی اول به مدت دوساعت در بهترین زمان ممکن در رابطه با تاریخ و فلسفه و حکومت بحث می کند ، کسی در رابطه با خوبی یا بدی ان صحبت نمی کند ؟ فرق این آقای دومی با ان اقای اولی در چیست ؟ به نظر شما روی کرسی آزاد اندیشی کدامیک باید بنشیند ؟ (615661) (moderator22)
 
م ه د ی از شهرراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۶:۴۲:۳۹
این آقا قدرت را نقد کردند اما کجا؟؟؟
در رسانه ملی و در برنامه پارک ملت...
خب وقتی بیایم در یک فضای یک طرفه به نقد قدرت بپردازیم شبهه ایجاد خواهد شد.
جای نقد حکومت در رسانه نیست بلکه در دانشگاه هاست.همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید در یک فضای فکری کرسی آزاد اندیشی برپا شود و در چنین فضایی هست که میشود هرچیزی را زیر سوال برد و درباره آن بحث کرد. و مسلما در یک فضای فکری و عقلانی مثل دانشگاه است که چنین بحث هایی به نتیجه خواهد رسید نه این که در رسانه ملی این حرفها زده شود.
من فکر می کنم استاد افروغ چنین صحبت هایی را منظوردار و جهت دار زده است چون از چنین فردی چنین حرفهایی بدون منظور بعید است.و این یک جور تز روشنفکری از ایشان برای پیوستن به خیل روشنفکرها بود. (615707) (moderator22)
 
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۵:۵۴:۴۱
اولا،این کجاش یکطرفه بود،در رسانه ملی، نقد حکومت کرده، یکطرفه از افرادی در رسانه ملی شده وتاکنون نیز أن افراد مظلوم واقع شده و فرصت پاسخگوئی نیافته اند،دوما"، مگر مردم نامحرمند که نباید در محضر ایشان سخنی گفت ومرم خوب می فهمند،از مدعیانی امثال شما هم بیشتر می دانند ولی به دلیل رعایت برخی مسائل و عدم سواستفاده ی بیگانگان دم فرو بسته اند. (616600) (moderator22)
 
دانشجو شاید انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۲۱:۴۶:۴۶
بنده خدا، رسول چرا اعصابت خورد شده "مهدی" مگه چی گفت حرف سره و ناسره رو شناختن یعنی همین؛ ملت انقلابی خودشان خوب درک دارند قدرت می تونه دست کی باشه به خاطر همین بود که انقلاب کردند از بهمن 57 تا 9 دی 88 نه آنکه یه فردی بیاد و براشان تو رسانه ملت انقلابی عقده گشایی رفتارهای خودش رو بکند.


ملت انقلابی هیچ وقت نامحرم نیستند . خدا آن روزی را نیاورد که ملت نامحرم شوند. همین که به این فکر کنیم که ملت نامحرم شدند مرگ مان فرا رسید. ملت از ما جلوتر است.

رسول جان ببین همین الان داخل سایت، جواب انتقاد طرف مقابل با اعصبانیت داده شد چه رسد در رسانه ملی.

نه آنکه چون در رسانه ملی نیامد، می خواهیم ملت را نامحرم کنیم. (617255) (moderator22)
 
م ه د ی از شهرراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۸:۰۳:۱۷
رسول جان ایشون نقد کردند اما نقد علمی جایش در یک فضای علمی است.
استاد افروغ هم خودشون گفتند که دارم یک بحث علمی میکنم.
من قصد نداشتم کلیت بحث استاد افروغ را زیر سوال ببرم.فقط گفتم چنین صحبت های علمی جایگاهش در فضایی است علمی.
اما نقد کردن بحثی جدا دارد.
اینکه نقد نیاز حکومت است بسیار درست است.اصلا حکومتی که نقد نشود کم کم دچار انحراف خواهد شد اگر حاکمان قدرت چنین زمینه ای از انحراف داشته باشند.

دوما: آقا رسول شما فرمودید که مگر مردم نامحرمند؟
خیر.اتفاقا مردم از همه محرم ترند.اتفاقا مردم حق نقد کردن را دارند.و این یعنی من و شما حرفمون یکی است.اما بنده منظورم همون بحث علمی و نظریه پردازی بود که استاد افروغ آن را در رسانه بیان می کنند.مردم اگر نقدهای حکومت را اینگونه و در رسانه ببینند برخوردشان علمی و عقلانی نخواهد بود.همه که مثل شما قدرت تحلیل حرفها و مسائل را ندارند.
من و شما اگر حرفهای جناب آقای افروغ را در برنامه پارک ملت بشنویم سریع قبول نمی کنیم چرا؟ چون که قدرت تحلیل داریم و به سادگی نمی پذیریم.اما توده مردم احساسی برخورد می کنند نه عقلانی.یعنی تحت تاثیر عوامل مختلف اقتصادی سیاسی اجتماعی و حتی جایگاه اجتماعی شان حرفی را می پذیرند و حرفی را نه. (617799) (moderator22)
 
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۳:۵۹:۳۶
با تشکر از شما وسایت الف که این فضا را مهیا کردند، مردم ما هم فهیمند و هم نجیب ، اتفاقا جای اینگونه مباحث در رسانه ی ملیست چرا که مردم باید مباحث متفاوت را ببینند و أگاهانه تصمیم بگیرند و به قول شما از عوامی در آیند،که صدالبته به نظر بنده همین عوام" به قول شما"، مسائل را بهتر از نخبگان ما تحلیل میکنند،بدلیل اینکه در قدرت نیستند و بدور از سود و زیان فردی و حزبی به مسائل نگاه میکنند، دیگر اینکه مردم با دیدن اینگونه برنامه ها به رسانه های خارجی پناه نمیبرند، مردم خود را نامحرم نپنداشته عقده ای بار نمی آیند، مشکل دوستانی مثل شما اینست که،وقتی مردم مثل شما فکر میکند، میشوند مردم فهیم ولی در غیر اینصورت... "این بماند" (618956) (moderator19)
 
Canada
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۷:۰۰:۴۶
"وسیله و هدف جاشون نباید عوض شه".حرف از این درست تر؟ (615713) (moderator22)
 
محمد
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۸:۵۳:۴۰
کاش قدر افرادی مانند آقای افروغ را بیشتر می دانستیم. (615766) (moderator22)
 
عشق
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۹:۲۳:۳۲
پیامبر فرمود اگر تمام مردم جهان به یک سمت رفتن و علی (ع) به سمت دیگری اگر خیر دنیا و اخرت را می خواهید به دنبال علی (ع) راه بفتید. وای بر ما که علی زمانه خویش را تنها بگذاریم (615816) (moderator22)
 
بی نشان
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۸:۳۸:۳۴
آقای محترم این صحبت شما فقط و فقط مربوط به پیامبر و حضرت علی می باشد. خواهشا تعمیم ندهید. چرا که حضرت علی معصوم می باشند ولی دیگران خیر. بناباین هر کسی غیر از امامان و پیامبران دچار اشتباه و خطا می باشند. (616919) (moderator22)
 
lpln
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۹:۲۴:۳۴
یک جمله ی عالی گفت که باید به اون توجه کنیم.
گفت: متاسفانه اکنون به جای نقد اندیشه، نقد شخصیت می کنیم که مجری اذعان می کند نقد شخصیت که هیچ گاهی ترور شخصیت صورت می گیرد. (615819) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۰۹:۳۱:۱۵
حرفاش به نظرم درست و منطقی می یاد. (615833) (moderator22)
 
فريد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۱:۲۵:۱۷
اىن حرفها فقط جنجال درست كردن است قانون هر امرى كنه همونه درسته (616025) (moderator22)
 
خاتم گرافیک
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۱۴:۵۶
سلام
هر حرف و سخنی که با واژه های قلمبه سلمبه مطرح بشه اصلا منطقی نیست
شبهات و نظریات جناب آقای افروغ جدید نبود و جای این بحث تخصصی در کرسی های نظریه پردازی دانشگاهه نه تلوزیون (616247) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۲۵:۳۵
لطفا ویدئوی صحبتهای آقای دکتر واعظی دربرنامه پارک ملت دوروز بعدش را هم بگذارید. (616266) (moderator22)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۳:۴۰:۳۳
حرف حساب جواب ندارد (616299) (moderator22)
 
سالار
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۱۷:۳۴:۵۷
مديران شبكه يك شما مي بايست هنگامي كه چنين شخصيت هايي دعوت مي كنند و نظر مي خواهند افرادي نيز آگاه به مسائل ديني دعوت شود نه يك نظر يك طرفه داده شود.
در زمان پيامبر و حضرت علي نيز افراد زيادي مي خواستند پيامبر بر نظر آنها باشد لاكن نمي فهميدند
انشاء الله شما هميشه خو ب فهميده ايد اقاي افروغ
لطفا مناظره اي بين ايشان و يك عالم ديني در همين برنامه پارك ملت بگذاريد. (616807) (moderator22)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۱ ۲۲:۵۶:۱۴
در ايستگاههاي قبلي اصلاح طلبان را از قطار انقلاب پياده كردند...
در ايستگاه فعلي اصولگرايان معتدل و البته منتقد را از قطار انقلاب پياده كردند..
در ايستگاه بعدي....؟!!
به نظر شما اينها جز اقتدارگرايي و انحصارطلبي و ميل به استبداد . مفهوم ديگري دارد؟!
اگر جلوي اين جماعت نادان متحجر تندرو گرفته نشود ديري نخواهد پاييد كه حاصل ثمره مجاهدت علماي بزرگوار دين و حضرت امام ره و صدها هزار شهيد از بين خواهد رفت... متاسفانه از جايگاه مقام معظم رهبري و ولايت فقيه هم كه خيلي هزينه كرده اند. (617390) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۰:۵۹:۰۶
بسیار لذت بردم از این همه سخنان مستند و غیرقابل انکار . همه صحبت های آقای افروغ بر پایه اصول دین ، سخنان ائمه و امام خمینی بود. منتقدین به خودشون رجوع کنن ببینن با کدوم یکی ازین 3 تا مشکل دارن .
ممنون از الف برای این تاپیک خوب . (617631) (moderator22)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۰۲:۳۹:۱۶
با تشکر از ویدئوی که گذاشتید.اگر از این نقدها در رسانه خودمان باشد کسی به سمت ماهواره نمیره اینگونه نقدها باید تو رسانه باشه تا کسانی که مثل من دانشگاه نمیره ببینه.با تشکر (617697) (moderator22)
 
سید علیرضا نقوی
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۱:۰۷:۲۳
سلام جناب آقای افروغ برنامه شما کاملا یه برنامه جالب و حرفهای شما کاملا منطقی اما متاسفم برای دوستانی که ادعای دموکراسی دارند و طاقت شنیدن حرف یه آدم اصولگرا رو ندارن خوشحالم که اصلاح طلب نبودین چون اگه اصلاح طلب بودین....
با اینکه گاهی حس می کنم این یه بازی سیاسیه ولی با تمام این تفاسیر خوشحالم که تلویزیون آقای ضرغامی تونست حداقل برای مدت چند دقیقه یه جوون با این همه سوال که بی جوابه رو پای تلویزیونی که کم راست میگه بنشونه
امیدوارم موفق باشین و تحت فشاراستغفار نکنید (617990) (moderator22)
 
ممد
Greece
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۱:۴۷:۲۹
بله دوباره نزدیک انتخابات شدو تلویزیون ما مواضعش 180 درجه چرخیده و همه جور حرفی رو توی این چند وقته خواهیم شنید و کسایی که تا قبل از این توی لیست سیاه بودنو نمیتونستن برنامه زنده بیان میان و ازادانه حرف میزنن (618032) (moderator22)
 
طاهر
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۱:۴۷:۴۹
نقد قدرت در همه جا لازم است چه در محافل دانشگاهی و چه در یک رسانه عمومی . اتفاقا اگر در یک رسانه عمومی مطرح شود باعث اکاهی عمومی در جامعه خواهد شد و صاحبان قدرت حواسشان را در استفاده درست از قدرت جمع خواهند کرد . (618035) (moderator22)
 
محسن
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۴۳:۳۲
به نام خدا
جامعه امروزما به همچین نظراتی نیاز دارد
امثال ایشون اصلاح طلب واقعی هستند (618418) (moderator19)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۰:۰۳:۲۶
سخنان ایشان نه تنها باعث تضعیف ولایت فقیه نمی شود بلکه آنرا تقویت هم میکند .بهتر است کمی عمیق تر نگاه کنیم (619403) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۹:۴۴:۱۵
صحبتهای ایشون از نظر من درست است. منتها باید ده سال پیش گفته می شد (621463) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۰:۵۰:۴۱
سخنان دكتر افروغ به تحكيم پايه هاي ولي فقيه كمك مي كند ولايت فقيه تداوم رسالت انبياء است (622966) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۴:۱۷:۰۳
من با سخنان آقای افروغ کاملا موافقم (626068) (moderator19)
 
مهرداد
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۱۴:۰۸:۱۰
درود به همه ایرانی ها

به نظر من صحبت دکتر افروغ وامثال این صحبت ها برای پیشرفت کشورمان لازم است، و کسانی که از این صحبت ها ناراحت می شوند، به فکر جایگاه خود هستند نه به فکر کشور.
باید این هم بدونیم که کشور عزیزمان ایران برای همه ایرانیان هست نه برای عده خاصی.

بدرود (626050) (moderator19)
 
فواد
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۲۳:۳۰:۲۶
من با صحبت های آقای افروغ موافقم کاملا (627004) (moderator19)
 
ملک زاده
۱۳۹۰-۱۱-۰۶ ۱۰:۱۰:۳۷
حقیقت تلخ است نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



اگر سخنى باشد كه مردم را بسوى زهد بكشاند و به عمل براى آخرت وادار سازدهمين سخن است كه مى‏تواند علاقه انسان را از آرزوها قطع كند و جرقه‏ى بيدارى و تنفراز اعمال زشت را در قلب،برافروزد،

نهج البلاغه خطبه 28 (627417) (moderator19)
 
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۶ ۱۳:۲۴:۴۴
برخي منتقدين آقاي افروغ معتقدند" مردم احساسي برخورد مي‌كنند نه عقلاني"!!! و نتيجه مي‌گيرند سخناني مانند سخنان آقاي افروغ نبايد در تلويزيون ملي پخش شود، من اين را توهين به مردم فهيم و باشعور ايران مي‌دانم و با آن مخالفم، تلويزيون بايد دانشگاهي باشد براي ملت، آنان براي حفظ منافع شخصي و گروهي و نه منافع عمومي، با اين توجيهات مي‌خواهند روشنفكران را در دواير تنگ محدود نموده و ملت تشنه‌ي آزادانديشي را از افكار آنها بي‌بهره سازند. برقرارباد آزادي انديشه و نقد . (627702) (moderator22)
 
فدایی سید علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۷ ۰۱:۰۵:۰۰
روشنفکری یکی از مظلوم ترین واژه های دوران ماست که سالیانیست که ملعبه دست عقل زدگانیست که در زیر بیرقشان کینه های از جنس تزویر را نمایان می کنند و اعتقادات خود را تسکین میدهند و بی هویتی زبان خود را در هویت کلام معصوم میجویند و گاهی که عرصه را سخت دیده از واژه غسل شهادت یاری می جویند دریغ که شهادت هنر مردان بی ادعاست و نشخوار نظریات طرد شده دوران فتنه در سایه روشنگری عمارهای علی عاقبتی جز عاقبت سردمدارانش ندارد



فارغ از سیاه نمایی افروغ در فضای عمومی کشور که در برنامه زنده تلویزیونی پارک ملت که نیز زیرکانه هم این بحث را دنبال کرد اما بحث اصلی این نوشته در نقد نکات کلیدی من جمله حکومت داری مقام رهبری و جایگاه رفیع ولایت فقیه است که افروغ به ان ها اشاره کرد

۱)افروغ در بحث انتقادی خود از کلمه "حاکمیت" استفاده کرده است و نقد خود را متوجه این حاکمیت قرار داده است و در این مورد هیچ گونه اشاره ای به قوای سه گانه نکرده است همان طور که همه می دانند نماد حاکمیت در جمهوری اسلامی ولی فقیه است و افروغ عمدا با استفاده از کلمه حاکمیت مشکلات جامعه را مستقیما متوجه ولی فقیه دانست.البته معلوم نیست چرا اقای افروغ اصرار داشت در کنار این کلمه حاکمیت نیز فضای کشور را دیکتاتوری نشان دهد؟

۲)افروغ در قسمتی از سخنان بسیار زیرکانه تقسیم شیعه به علوی و صفوی اشاره می کند و از حوزه علمیه نیز می خواهد فعال تر باشند و در این باب نظر مخاطب را به نظرات دکتر شریعتی هدایت میکند در صورتیکه شرایط امروز با شرایط ان دوران بسیار متفاوت است و اساسا این تقسیم شیعه به علوی و صفوی فقط به منحرف کردن افکار و جلب نظر عام مردم به همان نظر "روحانیون درباری" دکتر شریعتی است ایشان باید در نظر داشته باشند که حکومت امروز حکومت جمهوری اسلامی است و این حکومت متفاوت با حکومت ان دوران است

۳)افروغ در قسمتی دیگر به موضوع نظارت و انتخاب رهبری می پردازد و نیز تلویحی اشاره می کند به اینکه غیر فقها نیز در مجلس خبرگان حضور داشته باشند واین خبرگان نمی تواند نقش نطارتی را خوب ایفا کند حال انکه این از اشتباهات بزرگ فکری اقای افروغ است چرا که انچه که عرف تشخیص می دهد مربوط می شود به احکام نه تشخیص اجتهاد در صورتی که همه فقها نیز اتفاق نظر دارند که ولی فقیه توسط خبرگان نه انتخاب بلکه شناسایی و تشخیص داده می شود.

۴)افروغ در جایی به بحث مشروعیت حکومت اشاره می کند و ان را با مقبولیت مردمی ارتباط می دهد حال انکه همان طور که می دانیم مقبولیت با مشروعیت در حکومت های الهی فرق می کند چرا که مشروعیت حکومت های الهی با عدم مقبولیت مردمی از بین نمی رود بطور مثال می توان به خانه نشینی امام علی در ۲۵ سال اشاره کرد هر چند ایشان حکومت داری نمی کرد اما این دلیل بر ان نیست که امام علی امام مردم نبوده است(مقبولیت و مشروعیت در حکومت های اسلامی با هم تلازمی ندارد)

۵)"دست علی(ع) بسته است، دست ما باز باشد؟ شاید داستان عوض شده است. اگر قرار است جا پای حضرت امیر(ع) بگذاریم باید دستمان بسته باشد. اما احساس می‌کنم دست خیلی‌ها باز شده است و من دیدم که بعضی‌ها دستشان باز شده است" این عین قسمتی از سخنان افروغ است ایشان با پیش کشیدن سخنی از امام علی علیه السلام و سکوت ایشان نیز حکومت فعلی را تلویحی اموی خواند!البته درخواست سکوت قبلا هم توسط افرادی مثل سروش نیز به رهبری داده شده بود.نمی دانم چرا افروغ فقط سکوت علی را می بیند حال انکه علی علیه السلام شمشیری به نام ذوالفقار داشت ایا افروغ خبری از جنگ جمل، صفین و نهروان ندارد؟ ایا علی علی السلام در زمان حکومت نیز سکوت کرده بود؟

۶)افروغ در اخر سخنان نیز با بحث این موضوع که جامعه را فقط رهبر به تنهایی نمی تواند اداره کند به این موضوع اداره حکومت توسط یک شخص و یا یه صنف اشاره می کند و این ذهنیت را به مخاطب می دهد که کشور در حال حاضر به سمت دیکتاتوری می رود...ای کاش کمی هم اقای افروغ تدابیر هوشمندانه امام خامنه ای را در ۲۲ ساله حکومت می دید؟ای کاش اقای افروغ این مساله را هم می دید که عملکرد هوشمندانه فردی مثل امام خامنه ای در این مدت بوده است که توانست هدایت این کشتی را در این دریا پر تلاطم بدست بگیرد؟ای کاش افروغ فقط کمی هم قسمت پر لیوان را می دید...

تذکر:نوشتن این مطلب فقط جنبه نقد صحبت های افروغ است بنده هیچ اظهار نظری در مورد شخص اقای افروغ نکردم و نیز شاید هم این نقد من نیز خود نیاز به نقد داشته باشد.البته به منتقدین این نوشته کاملا اطمینان می دهم بر خلاف کسی که در یک برنامه کوتاه تلویزیونی بالای ۴۰ بار از کلمه روشن فکر استفاده کرده و سعی می کرد خودش را نیز یه روشنفکر جا بزند قطعا حقیر جواب منتقدین خود را با الفاظ توهین امیزی نمی دهم و جواب من به همه منتقدین تقدیم گل و جواب منطقی است.اقای افروغ حتما می دانید این چند روز سایت های ضد انقلاب چطور این برنامه را منعکس کردند؟
(628489) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
ویدیو/ صحبت های افروغ درباره نقد قدرت