به گزارش الف؛ سید میثم سید صالحی مدیرعامل پیامرسان سروش مهمان ویژه الف بود و به سوالات مخاطبان پاسخ داد؛ بخش نخست این گفتگو در چند روز گذشته منتشرشده بود و امروز بخش دوم و پایانی آنکه پاسخ به سوالات فنی مخاطبان است، منتشرشده که در ادامه مشاهده میکنید:
مدیرعامل پیامرسان سروش از صبر کاربران تشکر کرد و گفت: به زود با بروز رسانیهای مشکلات فنی حل خواهد شد و برای کاربران برنامههای مختلفی برنامهریزیشده است.
متن کامل بخش نخست مصاحبه سید صالحی مدیرعامل پیامرسان سروش در گفتگو با الف و پاسخ به سوالات فنی مخاطبان را در زیر ببینید:
قسمت اول گفتوگوی تفصیلی مدیرعامل پیامرسان سروش با الف؛
مخاطبان در مورد گرافیک برنامه سوال پیرسیدِ بودند که چرا به این شکل انتخابشده است؟
سیدصالحی- گرافیک برنامه بر اساس طرحهای ایرانی و با رعایت سادگی و کاربرپسند بودن طراحیشده است؛ البته به دلیل آنکه کاربران فضای مجازی از اپلیکیشنهایی مانند تلگرام استفاده کردهاند و در مواردی به آن اپلیکیشن ها عادت پیدا کردند و با برخی المانهای سروش راحت نیستند. ازاینرو تیم رابط کاربری سروش همواره در تلاش هستند تا گرافیک سروش را ارتقاء دهند. این ویژگی در پیامرسان سروش پیشبینیشده که کاربران میتوانند تمهای مختلف برای ظاهر کاربری خود آماده و استفاده کنند؛ همچنین تعداد زبانهها و فونت سامانه و نحوه نمایش پستها در کانال نیز از طریق بخش تنظیمات ظاهر کاربری قابلتغییر بر اساس ذائقه کاربر است.
چرا برنامه سروش آپدیت (بهروزرسانی) نمیشود؟
سیدصالحی- سروش هرماه برای تمامی پلتفرمها، نسخه جدید ارائه میکند و گاهی این زمان با توجه به حجم تغییرات تا دو هفته یکبار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
نسخه ویندوز سروش ضعیف است و حتی یک جستجوی ساده هم نمیتوان در آن انجام داد؟
سیدصالحی- نسخه ویندوز سروش هنوز در مرحلهی آزمایشی است و بهزودی نسخه رسمی آن با امکانات مناسبتر ارائه میشود.
مخاطبی سوال پرسیده است که زمانی که پیامی در این پیامرسان ارسال میشود؛ نمیتوان آن را حذف کرد یا اینکه پیام ارسالی توسط گیرنده مشاهده نمیشود؟
سیدصالحی- امکان حذف پیام در تمامی نسخههای پیامرسان سروش وجود دارد. اینکه پیامی ارسال شود؛ حتماً توسط مخاطب دیده خواهد شد، مگر آنکه پیام بهدرستی ارسال نشده باشد؛ و از سوی دیگر امکان حذف چت به نسخههای جدید سروش اضافهشده است تا کاربران راحتتر کار کنند.
یکی از مخاطبان الف سوا کردند یک کانال برای کسبوکارم در سروش ساختم؛ الآن یک مدتی است هرروز تلاش میکنم پستهای تستی که منتشر کردم را پاککنم؛ اما هنوز موفق نشدم؟
سیدصالحی- در هفته گذشته پیامرسان سروش اختلالاتی داشت که اخیراً مرتفع شده است و در حال حاضر ارسال، حذف و ویرایش پیام بدون هیچ مشکلی در پیامرسان انجام میشود.
سوال دیگر این است که در اکثر مواقع تعداد پیام داخل کانال با عددی که روی آیکون کانال و یا ... نشان داده میشود؛ برابر نیست و زمانی که وارد کانالی میشویم، به آخرین ورود و پیامی که دیده بودیم، تنظیم نمیشود؛ درواقع در اکثر مواقع مشخص نیست چند پیام در کانال را قبلاً دیدهایم و چند پیام دیگر مانده است؟
سیدصالحی- به دلیل کندیها و اختلالات به وجود آمده در مواردی تعداد پیامهای خواندهشده بهاشتباه نمایش داده میشود. این مشکل در حال حاضر رفع شده است و بهزودی با انتشار نسخههای جدیدتر باقی موارد مرتفع خواهد شد.
سوالی پرسیده شده در مورد اینکه آیا امکان ساختن نظرسنجیهای چندگزینهای در برنامه پیامرسان سروش وجود دارد؟
سیدصالحی- در سروش بدون نیاز به استفاده از بات، بهراحتی میتوان نظرسنجی ایجاد کرد. این امکان در تمام پلتفرمها موجود است و کافی است و برای این کار آیکونی دایره مانند در قسمت بالایی هر کانال قراردادِ شده که زدن آن وارد بخش ایجاد نظرسنجی خواهید شد و بهراحتی میتوانید سوال و گزینههای نظرسنجی را درج کنید.
چرا سرعت سروش خیلی پایین است و این پیامرسان در بسیاری از گوشیهای اپل و بلک بری اجرا نمیشود؟
سیدصالحی- برای گوشیهای اپل اپلیکیشن پیامرسان سروش را بهزودی نسخههای بهتری ارائه خواهیم کرد و سرعتپایین سروش به دلیل حجم سنگین استفاده از آن است که با توسعه زیرساخت در حال حل مشکل هستیم.
سوالی عنوانشده مبنی بر اینکه چرا نسخه لینوکس سروش کار نمیکند و اینکه نسخه ویندوز فون برنامه چه زمانی ارائه خواهد شد؟
سیدصالحی- نسخه لینوکس در هنگام ورود مشکل داشته که در نسخه جدید این مشکل حل شد و در نسخه ویندوز فون به دلیل تعداد کم گوشیهای مورداستفاده فعلاً در اولویت و برنامه ما نیست البته در آپ لینوکس همزمانی نصب آنهم با مشکل مواجه بود یا اینکه در اپلیکیشن ویندوز نمیتوانستند عکس ارسال کنند؛ که این مشکلات هم حلشده است. بهینهسازی همه نسخههای عرضهشده بخصوص نسخه ios بهطورجدی در حال انجام است. یک نسخهای منتشر کردیم که البته افرادی که ios دارند باید از روی سایت پیامرسان برداشت کنند چون تحریم شدیم و در اَپ استور نمیتوانیم خدمات ارائه کنیم.
در موردنظرتان در خصوص دسترسیهای نرمافزار بله پرسیدند و اینکه آیا سروش هم همین دسترسیها را دارد؟
سیدصالحی- این دسترسیها در یک پیامرسان برای ارائه سرویسهای مختلف کاربرد دارد؛ سروش نیز همانند باقی پیامرسانها برای ارائه سرویسهای مختلف از برخی دسترسیها استفاده میکند. کاربرد هر دسترسی به همراه توضیح آن در وبلاگ سروش آمده است و به اطلاع کاربران خواهد رسید.
چه خدماتی را برای راحتی کاربران طرحهای کردید و یا در دست اجرا دارید؟
سیدصالحی- هماکنون امکان خرید شارژ و پرداخت قبوض را در پیامرسان داریم و قصد داریم آن را توسعه دهیم؛ همچنین پرداختهای درون کانالی را قبلاً داشتیم و در حال بهروز کردن آن هستیم تا در لحظهای که تراکنش اتفاق میافتد، پرداخت به صاحب کانال انجام شود و حتی خدمات کارت به کارت و سایر خدمات دیگر مانند تخفیفات، جشنوارهها و پرداختهای چند شبایی و موضوعاتی مانند بن تخفیف فعال خواهیم کرد که این موارد نهایتاً نیمه خرداد به بهرهبرداری خواهد رسید تا بتوان همهکارهای مالی را انجام داد. حتی یک مشارکتهایی با برخی اپلیکیشن تا تعریف کردیم که بدون نیاز به ورود به آن اپلیکیشن یا کار کردن در آن، کاربر سروش خدمات دریافت کنند مانند مثلاً خدمات غذایی یا تاکسی اینترنتی یا از خدمات آموزشی؛ مثلاً کاربر بتواند از تپ سی و اسنپ از همین پیامرسان سروش خدمات بگیرد، این موارد تعریفشده است؛ البته پایه ما، پیامرسانی است و در کنارش این خدمات را ارائه خواهیم کرد.