گروه تعاملی الف - محمد مهدی ترحمی، حقوقدان
تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و ثبت شرکتها و موسسات برای افراد با کمترین موانع و قیدو شرط، همچنین امکان عرضه خدمات تخصصی با کمترین نظارت در جامعه، موجب ظهور سوءاستفادههای مالی از شهروندان گردیده و در این شرایط افراد و مجموعههایی همچون کوروش کمپانی با بهرهگیری از تبلیغات گسترده و بازتاب وسیع همکاری افراد مشهور در فضای حقیقی و مجازی، موفق در ترغیب شهروندان به پرداخت وجه میگردند. لذا در شرایط موصوف افراد با کمترین بررسی و بازخواستی امکان اخذ مجوز رسمی فعالیت دریافت میکنند. متاسفانه این روند همچنان ادامه داشته و با وجود قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار اخیرالتصویب نیز ممکن است این روند به اشکال متفاوت تکرار شود. لازم به ذکر است حسب ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان؛ تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانههای گروهی و برگههای تبلیغاتی شود، ممنوع است.
شرکت کوروش کمپانی که عنوان اصلی آن شرکت کوروش پردازان آیسا بوده، در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۸ با مسئولیت محدود و شماره ثبت ۵۷۲۲۱۰ و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۷۶۳۲۶۹ رسما ثبت و فعال گردید. به موجب قانون ثبت شرکتها، چنانچه فردی قصد مدیرعامل شدن در شرکت یا عضویت در هیئت مدیره یا بازرسی آن را داشته و کارت پایان خدمت نداشته باشد، امکان عضویت در سمت های مذکور را نخواهد داشت و نمی تواند شرکت ثبت کند. لیکن حسب اعلام خبرگزاری تسنیم، امیرحسین شریفیان متولد ۱۳۷۵ مالک اصلی مجموعه بوده و از رفتن به سربازی خودداری کرده و در واقع از سال ۱۴۰۰ سرباز فراری محسوب و مشخص نیست چگونه نامبرده شرکت را ثبت و مدیریت آن را به عهده گرفته است و حتی چطور با وجود غیبت از خدمت سربازی موفق به اخذ گذرنامه و خروج از کشور گردیده است.
مدیران کوروش کمپانی به مردم وعده دادند که با مبلغ بیست میلیون تومان و سپری شدن مدت زمان حداکثر ۴۵ روز، تلفنهای همراه آیفون ۱۳ که قیمت آن در بازار حدودا پنجاه میلیون تومان میباشد را تحویل دهند. به موجب تبصره ۳ ماده ۷ مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار، چنانچه هر یک از مراجع صدور مجوز در موعد مقرر در درگاه ملی مجوزهای کشور، پاسخ درخواست کننده مجوز را اعم از قبول یا رد اعلام نکند، به منزله موافقت درنظر گرفته شده و مجوز مورد نظر از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به طور خودکار صادر شده و در اختیار متقاضی قرار میگیرد. تمامی مسؤولیت های حقوقی و صنفی که در رابطه با مجوزهای صادره، بر عهده مرجع صادرکننده است، در خصوص مجوزهای صادره شده در این فرآیند نیز پابرجاست. مرجع صدور مجوز در صورت رد درخواست، موظف است دلایل و مستندات تصمیم خود را به صورت مکتوب به اطلاع متقاضی برساند. وهمچنین حسب تبصره ۴ ماده مذکور، وضع هرگونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز، که خارج از چهارچوب این قانون باشد به دلایلی از قبیل اشباع بازار، محدودیت ظرفیت و حدود صنفی یا بر اساس تعداد و یا فاصله جغرافیایی دارندگان و یا متقاضیان آن مجوز، ممنوع است. درصورت محدودیت منابع طبیعی یا محیط زیستی، وضع محدودیت جدید به تشخیص نهادهای ذیربط، منوط به تأیید هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و با تصویب هیأت وزیران مجاز است و تا قبل از تصویب هیأت وزیران محدودیت جدید نافذ نخواهد بود.
کوروش کمپانی جهت جذب مشتری از سراسر کشور و جلب اعتماد ایشان از تبلیغات چهرههای مشهور و صاحبنام ورزشی و هنری استفاده نمود. در همین ارتباط رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در واکنش به خبر مزبور بیان داشت، کوروش کمپانی اصلا مجوز واردات آیفون نداشته و موبایلها را از طریق شرکتهای واردکننده داخلی تهیه و به فروش میرساند. قانونگذار نسبت به اقدامات صورت گرفته از سوی عوامل شرکت مزبور و تبلیغات موثر آن همچنین ضرر وارده به شهروندان، ضوابط و قواعدی پیش بینی نموده که برای عموم مردم لازمالاجراست. به موجب مواد ۱ الی ۳ آیین نامه اجرایی قانون فوق الذکر، انتشار هرگونه تبلیغ خلاف منجر به مسئولیت تبلیغات کننده و سازنده آگهی تبلیغاتی خواهد بود و بستر انتشار این آگهی در هر فضائی که باشد از جمله صداوسیما یا اینترنت و فضای مجازی مشمول مقررات این قانون است. شایان ذکر است قانونگذار در بند ۵ ماده ۳ این دستورالعمل در خصوص مسئولیت افراد تاثیرگذار تبلیغ بیان داشته، افراد تاثیرگذار برای معرفی کالا یا خدمت در فضای مجازی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، ضمن رعایت قوانین و مقررات تبلیغاتی، باید به طور مشخص و شفاف، تبلیغاتی بودن محتوای منتشره را به اطلاع مخاطبان و کاربران برسانند.