ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

گروه اقتصادی الف،   4030208061 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح مجلس در خصوص سامان‌بخشی به بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر مراحل تصویب خود است و بسیاری از اثرات موثر آن در کنترل آشفتگی‌های بازار سخن می‌گویند اما کلاف اقتصاد ایران و بازار مسکن،‌ پیچیده‌تر از آن است که چنین طرح‌هایی بتواند در کوتاه مدت اثر قابل توجه ای بر جای گذاشته و اسب سرکش مسکن را مهار کند.

ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

به گزارش الف، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مراحل پایانی خود را می‌گذراند و ایراداتی که شورای‌نگهبان به طرح مجلس گرفته بود توسط نمایندگان اصلاح شد. کلیات این طرح در تیرماه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده بود و پس از تکمیل آن در کمیسیون عمران و طی‌کردن پروسه‌ای طولانی و رفت و برگشت‌های متعدد، سرانجام نمایندگان با رفع ایرادات فقها و حقوق‌دانان شورای‌نگهبان اصلاحات مدنظر را در این طرح انجام داده و حالا در انتظار نظر این نهاد و تایید آن برای تبدیل شدنش به قانون هستند. بنا بر اظهارنظر طراحان این طرح، ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها نقش موثری در کنترل قیمت‌ها داشته و با توجه به الزامات قانونی آن می‌تواند از آشفته‌بازار موجود جلوگیری کند.

علی خضریان، طراح اصلی این طرح درباره مصوبه مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، می‌گوید: «گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفته بازار جلوگیری کنیم. طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: «تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.»

خضریان گفت: «طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.»

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: «براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود. ساماندهی سکوهای ثبت اگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.»

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: «طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود؛ همچنین ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها از دیگر محورهای مصوبات مجلس است.»

مواد این طرح چه می‌گویند؟

این طرح در ۱۵ ماده تدوین شده که با توجه به آشفته‌بازار اجاره مسکن و دغدغه‌ میلیون‌ها ایرانی در این خصوص، می‌توان  مهم‌ترین آن را ماده ۸ قلمداد کرد؛ جایی که نرخ افزایش سالیانه اجاره‌بها قاعده‌مند شده و تعیین آن بر عهده شورای‌عالی مسکن گذاشته شده است. در این ماده آمده است:

نرخ افزایش سالیانه اجاره بهای املاک مسکونی پس از تصویب این قانون در شهرهای بیش از صدهزار نفر جمعیت و شهرهای جدید توسط شورای‌عالی مسکن اعلام می‌گردد.

تبصره ۱- در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالیانه اعلامی این ماده توسط موجر علاوه بر کاهش مال‌الاجاره به میزان تاییدی از سوی شورای عالی مسکن، موجر مشمول جریمه‌ای تا حداکثر ۴۰ درصد مبلغ اجاره سالیانه می‌شود. جریمه محفوظه در اجرای قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰/۵/۱۷ در اختیار صندوق ملی مسکن قرار می‌گیرد. همچنین موجر مشمول معافیت مالیاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم نمی‌گردد. بانک مرکزی ملکف است بنا به اعلام محاکم قضایی، مبلغ جریمه موضوع این ماده را از حساب محکوم علیه کسر نماید و در صورتی که موجودی حساب کمتر از مبلغ جریمه باشد، محکوم علیه شامل مجازات مقرر در مواد ۵ و ۵ مکرر قانون صدور چک می‌گردد.

تبصره ۲- بنگاه‌های مشاور املاک موظف به رعایت مفاد این ماده در انعقاد قراردادهای اجاره املاک مسکونی از طریق بررسی اسناد عادی و رسمی ملک مورد اجاره از جمله مبایعه‌نامه دو سال گذشته هستند و در صورت عدم رعایت سقف و عدم ارائه اسناد مذکور توسط موجرین، بنگاه‌های مشاور املاک مکلف به ارسال این قراردادها به سازمان امور مالیاتی هستند. متخلفین توسط شعب سازمان تعزیرات حکومتی در مرتبه نخست به جریمه نقدی معادل سه برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرتبه دوم محکوم به محرومیت به مدت شش ماه و جریمه نقدی معادل چهار برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرتبه سوم به محرومیت به مدت یک سال و جریمه نقدی معادل شش برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرتبه چهارم به محرومیت دائم از اشتغال به شغل در کلیه صنوف محکوم می‌شوند.

خوب اما ناکافی

قانون‌گذار در این طرح، ابزارهای نظارتی، تشویقی و تنبیهی مختلفی را برای سامان‌بخشی به وضعیت مسکن مدنظر قرار داده که می‌توان به خوداظهاری و الزام مالکین به درج اطلاعات املاک در سامانه املاک و اسکان کشور، درج معاملات توسط موجرین در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، مشوق‌های مالیاتی برای موجرین و صاحبین املاک و اعطای برخی معافیت‌ها در خصوص پرداخت مالیات بر اجاره، نظارت بر عملکرد بنگاه‌های معاملات ملکی و کنترل حق‌الزحمه دریافتی، الزام به ثبت معاملات انجام‌شده توسط آنان طبق ضوابط اعلامی در سامانه املاک و مستغلات و حتی مکلف‌کردن سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با آنان و ... اشاره کرد که هر چند برای بررسی جامع و قضاوت درباره این طرح باید منتظر اعلام نظر نهایی شورای‌نگهبان و تبدیل‌شدنش به قانون بود. با این وجود طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها دارای سمت و سوی مثبتی است و در صورت اجرایی‌شدنش می‌تواند آثار نسبی مثبتی بر وضعیت بازار مسکن برجای بگذارد اما از نقایص ذاتی برخوردار بوده که قانون‌گذار به آن توجه نکرده است.

کارآمدی این قانون محل سوال است

این واقعیتی غیرقابل انکار است که در سال‌های اخیر درصد تورم در کشور به‌طور میانگین بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده که هر چند برخی از اقتصاددانان پول‌گرا ریشه آن را در میزان نقدینگی خلق‌شده می‌دانند اما واقعیت و تجربه طی‌شده در اقتصاد ایران از تاثیر مستقیم و بسیار زیاد افزایش نرخ ارز بر تورم حکایت می‌کند. از همین روست که با توجه به افسارگسیختگی ذاتی نرخ ارز در اقتصاد ایران و اثر قطعی آن بر تورم، این شبهه ایجاد می‌شود که در صورت تبدیل‌شدن این طرح به قانون و اجراشدنش چقدر می‌تواند بر بازار مسکن و اجاره‌بها موثر واقع شود؟

هر چند که چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی همواره بر افزایش میزان اجاره‌بها به مقدار ۲۰ تا ۲۵ درصد تاکید شده اما وضعیت بازار اجاره و قراردادهای منعقدشده، در تناقض با ارقامی هستند که دولت آن را اعلام کرده بود. از همین روست که برخی این‌گونه تعبیر می‌کنند با توجه به تلاطم‌های ارزی و اثر آن بر مسکن، افزایش قیمت‌ها قطعی است و هر اندازه که قوانینی چون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها به تصویب رسیده و اجرایی شود، اثر آن اندک خواهد بود. چون اولا موتورهای پیشران افزایش قیمت مسکن چون نرخ ارز، همواره روشن مانده، ثانیاً در شرایط تورمی ملک به کالایی سرمایه‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شده و ثالثاً راه‌های زیادی برای دورزدن قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره‌بها و انجام معاملاتی خارج از ضوابط و قاعده آن وجود دارد.

هر اندازه که ابزارهای نظارتی و تنبیهات و حتی مشوق‌هایی هم مدنظر بوده و اجرایی شود، اما توافق طرفین معاملات در خارج از چهارچوب قانونی این قانون را بی‌اعتبار خواهد کرد. بنابراین منطقی است علاوه بر تدوین قوانینی از این قسم و حتی مقابله باسوداگری‌ها و سفته‌بازی‌ها که برای کنترل و نظارت در این حوزه ضروری است، نهادی چون مجلس در پی خاموش‌کردن پیشرانه‌های تورمی اقتصاد ایران باشد که اگر این امر به تحقق بپیوندد، بسیاری از چالش‌های اقتصاد ایران به‌صورت ریشه‌ای حل خواهد شد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۶۹۴۱۵۱۳:۰۰:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۸
اول از همه مالیات بر دلالی و بعد سامانه اجاره که هر کس نتواند بیشتر از مقدار ارزش واقعی ملک به کسی بیاندازد
ناشناس۳۴۶۹۶۰۶۱۵:۴۴:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۸
چرا کسانی که باعث و بانی تورم بالای ۴۰ درصد در مملکت میشوند را جریمه نمیکنید ؟ موجر حق دارد بر مبنای تورمی که دولت باعث و بانی آن است ، اجاره را تا سقف تورم زیاد کند . اگر انصاف داشته باشد کمتر و اگر منطقی حساب کند در حد تورم .
ناشناس۳۴۶۹۸۲۰۱۸:۵۶:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۸
تورم خانه 24 درصد هست و اجاره هم همین مقدار باید باشد و مقدار بیشتر آن مصداق گران فروشی هست و ربطی هم به تورم عمومی کشور ندارد
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۶۹۹۱۱۲۰:۳۱:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۸
تمام ارکان اقتصاد کشور باید به یکباره ملی شود
علی۳۴۶۹۹۳۴۲۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۸
فکر کنم مالکین تمام خرج و زندگی و مخارج دانشگاه و .... همه رو میخوان از مستاجر بگیرند
ناشناس۳۴۷۰۰۴۱۲۳:۰۰:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۸
فرض کنیم شما شدی مسئول این کار چه کسی را جریمه می‌کنی؟ با چه استدلال و مدارکی اثبات می‌کنی که او در انجام وظایفش کوتاهی کرده یا مرتکب جرم شده؟
ناشناس۳۴۶۹۶۱۳۱۵:۴۶:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۸
دولت بهتر تورم رو کنترل کنه تا اجاره بالا نره و پاشو از گلوی موجو و مستاجر برداره
ناشناس۳۴۷۰۰۰۹۲۲:۲۵:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۸
برای چاپ پول و بی ارزش کردن پول ملی چه جریمه، حبس و مالیاتی باید در نظرگرفته بشود؟
ناشناس۳۴۶۹۴۴۲۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۸
کل شاهکار دولت برای کنترل بازار اجاره بخشش از جیب صاحبخانه در تورم بالای پنجاه در صد بوده . انگار دولت هزینه تعمیرات مسکن مردم رو میده ! اقتصاد دستوری
ناشناس۳۴۶۹۴۵۳۱۳:۳۳:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۸
به نظر می رسد هیچ اراده ای برای سامان دادن به او ضاع اشفته مسکن وجود ندارد
ناشناس۳۴۶۹۴۶۲۱۳:۴۱:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۸
طرح نمیخواد...بنگاههای دلال را جمع کنید همه چیز خود به خود درست می شود واقعا درک مسائل ساده اینقدر سخت هست؟؟
حامد۳۴۶۹۴۸۶۱۴:۰۵:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۸
دولت از جیب صاحب خونه حاتم بخشی میکنه .هزینه های تعمیرات و کلی دردسر و آسیب های اسباب کشی ام دولت بیاد تقبل کنه
ناشناس۳۴۶۹۵۶۵۱۵:۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۸
راه فقط محدودیت مالکیت بیشتر از یک الی دو واحد مسکونی برای هر خانوار هستش و السلام،!
ناشناس۳۴۶۹۷۰۲۱۷:۱۰:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۸
برای کسانی که بیش از یک سند مسکونی به نامشان است مالیاتی معادل 20 درصد ارزش روز ملک در هر سال در نظر گرفته شود دیگر احتکار ملک رخ نمی دهد. اجاره هم خود به خود پایین می آید.
ناشناس۳۴۶۹۹۲۸۲۰:۴۹:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۸
مگر اینجا یک کشور کمونیستی است
فرناز۳۴۷۰۲۱۵۰۷:۴۲:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۹
مردم واسه‌ی حفظ ارزش پول خودشون، پول رو تبديل به ساختمان می‌کنند، توقع دارید همين جوری سرمایه خودشون رو نگه دارند تا سال به‌ سال آب بره؟
ناشناس۳۴۶۹۵۸۱۱۵:۲۹:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۸
اگر قیمت گذاری دستوری کار می‌کرد پراید صفر الان هفت میلیون تومان بود نه نزدیک چهارصد میلیون. صاحبخانه مابه التفاوت قیمت دولت و قیمت آزاد را به صورت دلار و یورو و سکه از مستاجر در هنگام عقد اجاره نامه خواهد گرفت. راهکار؛ کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم است که آنهم با رشد اقتصادی بالا میسر می شود.
ناشناس۳۴۶۹۶۰۹۱۵:۴۵:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۸
بخشش از جیب صاحبخانه ها و مردم ! راهکار دو ساله دولت دستوری بدون راه حل !
ناشناس۳۴۶۹۶۱۱۱۵:۴۶:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۸
دولت نباید برای املاک خصوصی مردم تکلیف مشخص کنه مگه کشور کمونیستی است ؟ مگه موجر در تورم کشور زندگی نمیکنه؟
ناشناس۳۴۶۹۹۵۵۲۱:۲۴:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۸
چطور تا به حجاب می رسد می‌گوید کشورهای دیگر اما چیزهای دیگر خوبشان که اکثر دارند اجرا می کنند که همین مسکن اجازه نمی‌دهند از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل نشود می گویید بد؟!!!!
ناشناس۳۴۶۹۶۱۴۱۵:۴۷:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۸
این دولت برای شیرین کردن خودش هر کاری می‌کنه چند سال هم هست داره از جیب صاحبخانه بخشش می‌کنه
ناشناس۳۴۶۹۶۱۶۱۵:۴۷:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۸
تورم50% افزایش اجاره 20% با چه تحلیلی ؟ بهتر نیست جلوی تورم رو بگیری جای تهدید کردن موجر ؟
ناشناس۳۴۶۹۹۵۲۲۱:۲۱:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۸
آن وقت بنزین ثابت مانده چطور تورم‌ آن چگونه محاسبه می شود؟!!!
ناشناس۳۴۶۹۶۲۶۱۵:۵۴:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۸
خلاصه طرح : دیدگاههای کمونیستی و دخالت حداکثری در اقتصاد ، تا فتح کلیه تپه ها
زضا۳۴۶۹۶۳۶۱۶:۰۱:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۸
طرحی برای ساماندهی ارز چرا تهیه نمیکنید،ارز ساماندهی شود، خودبخود همه چی ساماندهی خواهد شد.
ناشناس۳۴۶۹۷۱۱۱۷:۱۵:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۸
دولت هها عامل اصلی تورم در جامعه هستند
معلم۳۴۶۹۷۱۳۱۷:۱۶:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۸
عرضه و تقاضا قیمت را تعیین میکند
ناشناس۳۴۶۹۷۶۷۱۷:۵۵:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۸
مسکن یگ راه حل بیشتر نداره اونم هم ساخت مسکن و کنترل تورم و قیمت دلار
ناشناس۳۴۶۹۷۷۴۱۸:۰۲:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۸
تمام این گرفتاریها زیرسر دلار دلا رو از ایران جم کنید
ازاد۳۴۶۹۷۹۸۱۸:۲۸:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۸
هزینه ی استهلاک‌ وتعمیر خانه با دولت است تورم هم که ۵۰ درصد
ناشناس۳۴۶۹۹۰۵۲۰:۲۴:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۸
زماني كه مبنا را اجاره سال ١٤٠٢ گرفته شده است كه اجاره بسيار بالايي است وبراي سال ١٤٠٣ سي درصد سال ١٤٠٢ است يعني فلاكت بيشتر مستأجران
محسن۳۴۶۹۹۱۷۲۰:۴۲:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۸
چرا دولت برای کالاها و موادغذایی انرژی و چیزهای که در انحصار خودش هست نرخ تعیین نمیکنه .از جیب صاحبخانه نبخشه .قیمت رهن اجاره بر اساس تورم باید بالا برود. اگه قسمت گذاری دستوری اثرگذار بود الان خونه رو باید پنجاه میلیون می‌خریدم نه ده میلیارد
مهرداد۳۴۶۹۹۲۷۲۰:۴۸:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۸
یک سوال ساده . چرا دولت در مورد اجناسی که در کنترل خودش است نظیر گوشت ، مرغ برنج .... یک قانون برای حداکثر افزایش سالانه تصویب نمی کند که مثلا سالی بیشتر از 25 درصد افزایش پیدا نکنند . اگر موجر به اندازه تورم سالانه کرایه را افزایش دهد یعنی فقط به اندازه کرایه سال پیش دریافت کرده است.
بهروز۳۴۶۹۹۶۸۲۱:۴۲:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۸
بنده به عنوان یک مالک در شرایط تورمی 45 درصد هرگز تن به افزایش اجاره 20 درصد نخواهم داد
حسین۳۴۶۹۹۸۷۲۲:۰۵:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۸
مسکن اصلا نباید کالای لوکسی برای دلالان صاحبان خانه واملاکی ها باشد خانه سرپناه و سقف بالای سر مردم است ، گرانی افسارگسیخته خانه بالاتر از تورم همیشه بوده، و خیلیها را واداشته از مناطق متوسط شهری به حاشیه شهر، و ازشهرهای گرانتر به روستاها یاشهرهای کم جمعیت تر بروند نه شرعی نه قانونی و نه انسانی نیست وضعیت موجود مطابق کرامت انسانی جوانانمان نیست
ناشناس۳۴۷۰۱۱۵۰۱:۱۵:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۹
مگر چه اتفاقی افتاده که موجر ۱۰۰ درصد اجاره گران می‌کند و حتی املاکی هم متعجب شده .. خانه را همونجور تحویل داده تحویل میگرد شارژ هم میگرد نهایتا ۲۰ درصد سالانه گران کنند بازهم زیاد است چون ملک گران می‌شود با تورم و پولش جایی نمی‌رود ولی دو سر سود گرفتن به مذاق برخی خوش آمده باید جلوی زیاده خواهی را گرفت ..
ناشناس۳۴۷۰۴۸۷۱۱:۱۰:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۹
تورم را کنترل کنید لازم به این طر حها نیست
ناشناس۳۴۷۰۶۳۷۱۲:۵۷:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۹
املاک هزینه استهلاک و تعمیرات داره دولت با قیمت گذاری دستوری باعث نابودی بخش مسکن میشه
ناشناس۳۴۷۰۷۰۸۱۳:۵۵:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۹
کرایه اتوبوس شهر پردیس از 8000 تومان در سال 1401 به 20000 تومان یعنی 250 درصد افزایش یافته است. این کرایه که مربوط به ضعیف ترین قشر جامعه است را خود دولت و شهرداری افزایش داده اند حالا مردم گرفتار اجاره خانه و افزایش قیمت مواد غذایی هم هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  3. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  4. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  5. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  6. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  7. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  8. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  9. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  10. بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

  11. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  12. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  13. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  14. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  15. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  16. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  17. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  18. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  19. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  20. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  21. ماراتن انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در ایستگاه پایانی/ اسامی کاندیداهای حاضر در مرحله دوم/ شرایط شرکت در دور دوم انتخابات چیست؟

  22. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  23. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

آخرین عناوین