پرده ای جدید از قدرت ملی ایران

گروه جهان الف،   4030405134 ۲۷ نظر، ۱۱ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار یک مقاله قابل تامل در نشریه "فارِن افرز" که به یک پرسش جنجالی در مورد احتمال ساخت تسلیحات اتمی از سوی عربستان سعودی می پردازد، نشانه های معناداری را از قدرت ملی کشورمان مخابره کرده است.

به گزارش الف؛ بیش از دو دهه است که قدرت های غربی و متحدان بین المللی آن ها، با انواع و اقسام ادعاها و اتهامات علیه ایران سعی داشته اند تا کشورمان را از حقوق حقه هسته ای خود محروم سازند. در این راستا، قدرت‌های غربی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و رسانه ای، از تمامی ظرفیت های خود بهره برده و می برند تا تصویری سیاه از پرونده اتمی ایران به جهانیان نشان دهند و در حقیقت آن را امنیتی کنند و از این رهگذر، این ذهنیت را در میان افکار عمومی بین المللی ایجاد نمایند که فعالیت های اتمی ایران ماهیتی صلح آمیز ندارد و جهان باید علیه ایرانِ هسته ای بسیج شود. 

در این چهارچوب، قدرت های غربی هر چه بر شدت فشارهای خود علیه ایران افزوده اند و دست به تهدیدِ کشورمان زده اند، ایران نیز با نشان دادن مقاومت و تاکید بر حقوق و منافع ملی خود، تاکید کرده که قصد ندارد به ناحق از موضع و حقوقش عقب نشینی کند. در این بحبوحه، افزایش قابل توجه قدرت نظامی و نفوذ منطقه ای و گفتمانی ایران نیز سبب شده تا نه قدرت های غربی و نه متحدان منطقه ای آن ها نتوانند با طرح تهدیدات نظامی علیه کشورمان دستورکارهای خود را علیه ایران به پیش برند و کوچکترین حرکت آن ها به سمت این سناریو با صدور صورت حساب های سنگینی برایشان همراه خواهد بود.  

اساسا به همین دلیل هم بوده که شاهد بوده ایم در بیش از دو دهه اخیر جهان غرب همواره سعی داشته در مورد پرونده هسته ای ایران با ایران مذاکره کند و البته همانطور که پیشتر نیز گفته شد، ایران در حوزه توانمندی های هسته ای به جلو حرکت کرده و مقتدر تر نیز شده است.

با این حال، به تازگی نشریه آمریکایی "فارِن افرز" در گزارشی جنجالی به این سوال پرداخته که "آیا عربستان سعودی به سمت ساخت بمب اتمی حرکت خواهد کرد؟"

این گزارش به قلم سه تحلیلگر غربی نوشته شده و البته حامل نکات مغرضانه ای است که در مورد ایران پیام های معناداری دارند. به عنوان مثال این گزارش ذکر کرده که اگر ایران به تسلیحات اتمی دست یابد دیگر کشورهای منطقه نظیر عربستان، امارات و ترکیه نیز در این رابطه از خود تحرکاتی را نشان خواهند داد. 

در عین حال، این گزارش به این مساله نیز اشاره می کند که آمریکا تاکنون قویا با توسعه زیرساخت های اتمی عربستان مخالفت کرده و همین مساله سبب شده تا عربستان به سمت توسعه همکاریهای راهبردی با چین حرکت کند و البته توافق امنیتی با آمریکا را در دستورکار داشته باشد. در این چهارچوب، گزارش نشریه فارن افرز با 3 نکته قابل تامل همراه است. 

اولا، ایران بارها اعلام کرده که قصد دستیابی به تسلیحات اتمی را ندارد. تهران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و به این مساله اشاره داشته که اگر قرار باشد رژیم اشغالگر قدس و دیگر قدرت ها، ایران را با تسلیحات اتمی تهدید کنند، ایران چاره ای جز تغییر در راهبردهای هسته ای خود ندارد. از این رو، فرض اصلی مقاله نشریه فارن افرز در نوع خود در رابطه با ایران مغرضانه و غلط است. 

دوم اینکه جالب است که جهان غرب سال هاست در پرونده هسته ای ایران حاضر به مذاکره است اما در مورد عربستان و دیگر کشورهایی که به دنبال این حوزه هستند با قاطعیت پاسخ منفی می دهد و برای آن ها ایجاد چالش می کند. معادله ای که نشان می دهد ایران توانسته بنیان های قدرت ملی خود را به نحوی تقویت کند که قدرتهای غربی و مخصوصا آمریکایی ها راه چاره ای جز عقب نشینی در برابر تهران و گفتگو با آن را پیش پای خود نمی بینند. 

جدای از همه این ها، اصلی ترین منبع قدرت ایران قدرت گفتمانی در داخل و محیط بین المللی است. موضوعی که حقیقتا هم برای قدرت های غربی و هم متحدان منطقه ای آن ها ایجاد چالش کرده است و از صدها سلاح اتمی برای آن ها خطرناکتر است. معادلاتی که همه و همه از وجود برگ های برنده قابل توجه برای ایران در قیاس با دیگر کنشگران منطقه ای و حتی فرامنطقه ای خبر می دهند.