پرده ای جدید از قدرت ملی ایران

گروه جهان الف،   4030405134 ۲۷ نظر، ۹ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار یک مقاله قابل تامل در نشریه "فارِن افرز" که به یک پرسش جنجالی در مورد احتمال ساخت تسلیحات اتمی از سوی عربستان سعودی می پردازد، نشانه های معناداری را از قدرت ملی کشورمان مخابره کرده است.

پرده ای جدید از قدرت ملی ایران

به گزارش الف؛ بیش از دو دهه است که قدرت های غربی و متحدان بین المللی آن ها، با انواع و اقسام ادعاها و اتهامات علیه ایران سعی داشته اند تا کشورمان را از حقوق حقه هسته ای خود محروم سازند. در این راستا، قدرت‌های غربی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و رسانه ای، از تمامی ظرفیت های خود بهره برده و می برند تا تصویری سیاه از پرونده اتمی ایران به جهانیان نشان دهند و در حقیقت آن را امنیتی کنند و از این رهگذر، این ذهنیت را در میان افکار عمومی بین المللی ایجاد نمایند که فعالیت های اتمی ایران ماهیتی صلح آمیز ندارد و جهان باید علیه ایرانِ هسته ای بسیج شود. 

در این چهارچوب، قدرت های غربی هر چه بر شدت فشارهای خود علیه ایران افزوده اند و دست به تهدیدِ کشورمان زده اند، ایران نیز با نشان دادن مقاومت و تاکید بر حقوق و منافع ملی خود، تاکید کرده که قصد ندارد به ناحق از موضع و حقوقش عقب نشینی کند. در این بحبوحه، افزایش قابل توجه قدرت نظامی و نفوذ منطقه ای و گفتمانی ایران نیز سبب شده تا نه قدرت های غربی و نه متحدان منطقه ای آن ها نتوانند با طرح تهدیدات نظامی علیه کشورمان دستورکارهای خود را علیه ایران به پیش برند و کوچکترین حرکت آن ها به سمت این سناریو با صدور صورت حساب های سنگینی برایشان همراه خواهد بود.  

اساسا به همین دلیل هم بوده که شاهد بوده ایم در بیش از دو دهه اخیر جهان غرب همواره سعی داشته در مورد پرونده هسته ای ایران با ایران مذاکره کند و البته همانطور که پیشتر نیز گفته شد، ایران در حوزه توانمندی های هسته ای به جلو حرکت کرده و مقتدر تر نیز شده است.

با این حال، به تازگی نشریه آمریکایی "فارِن افرز" در گزارشی جنجالی به این سوال پرداخته که "آیا عربستان سعودی به سمت ساخت بمب اتمی حرکت خواهد کرد؟"

این گزارش به قلم سه تحلیلگر غربی نوشته شده و البته حامل نکات مغرضانه ای است که در مورد ایران پیام های معناداری دارند. به عنوان مثال این گزارش ذکر کرده که اگر ایران به تسلیحات اتمی دست یابد دیگر کشورهای منطقه نظیر عربستان، امارات و ترکیه نیز در این رابطه از خود تحرکاتی را نشان خواهند داد. 

در عین حال، این گزارش به این مساله نیز اشاره می کند که آمریکا تاکنون قویا با توسعه زیرساخت های اتمی عربستان مخالفت کرده و همین مساله سبب شده تا عربستان به سمت توسعه همکاریهای راهبردی با چین حرکت کند و البته توافق امنیتی با آمریکا را در دستورکار داشته باشد. در این چهارچوب، گزارش نشریه فارن افرز با 3 نکته قابل تامل همراه است. 

اولا، ایران بارها اعلام کرده که قصد دستیابی به تسلیحات اتمی را ندارد. تهران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و به این مساله اشاره داشته که اگر قرار باشد رژیم اشغالگر قدس و دیگر قدرت ها، ایران را با تسلیحات اتمی تهدید کنند، ایران چاره ای جز تغییر در راهبردهای هسته ای خود ندارد. از این رو، فرض اصلی مقاله نشریه فارن افرز در نوع خود در رابطه با ایران مغرضانه و غلط است. 

دوم اینکه جالب است که جهان غرب سال هاست در پرونده هسته ای ایران حاضر به مذاکره است اما در مورد عربستان و دیگر کشورهایی که به دنبال این حوزه هستند با قاطعیت پاسخ منفی می دهد و برای آن ها ایجاد چالش می کند. معادله ای که نشان می دهد ایران توانسته بنیان های قدرت ملی خود را به نحوی تقویت کند که قدرتهای غربی و مخصوصا آمریکایی ها راه چاره ای جز عقب نشینی در برابر تهران و گفتگو با آن را پیش پای خود نمی بینند. 

جدای از همه این ها، اصلی ترین منبع قدرت ایران قدرت گفتمانی در داخل و محیط بین المللی است. موضوعی که حقیقتا هم برای قدرت های غربی و هم متحدان منطقه ای آن ها ایجاد چالش کرده است و از صدها سلاح اتمی برای آن ها خطرناکتر است. معادلاتی که همه و همه از وجود برگ های برنده قابل توجه برای ایران در قیاس با دیگر کنشگران منطقه ای و حتی فرامنطقه ای خبر می دهند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۲۴۹۸۰۰:۲۲:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۶
اگر بین حاکمیت و مردم شکاف وجود نداشته باشد حاکمیت سرمایه بزرگی از این مردم نجیب پشت خود خواهد داشت
ناشناس۳۵۳۲۹۹۷۱۰:۱۲:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۶
شکافی نیست
ناشناس۳۵۳۳۵۰۲۱۳:۴۵:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۶
مسئولین و دلسوزها به شدت مراقب انتخابات این دوره باشند . هجون ناگهانی و غیر منتظرۀ اصلاح طلبها به انتخابات و فضای مجازی آمریکایی که به شدت روی کاندیدای خاص ، مانور می دهد ، گواه دستهای پشت پرده است . در ساعات پایانی قبل انتخابات منتظر بیانیه ها اعلامیه ها و موضعگیریهای خاص باشید . ... البته از صمیم قلب امیدوارم که این حدسیات من اشتباه از کار درآید .
ناشناس۳۵۳۲۴۹۹۰۰:۲۳:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۶
قدرت را بايد در اقتصاد توليد علم كسب در آمد جستجو كرد
ناشناس۳۵۳۳۴۶۰۱۳:۳۰:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۶
بدون امنیت همه اینا کشکه
ناشناس۳۵۳۲۵۱۷۰۰:۴۱:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۶
اگر مذاکرات نمی کردید از 15 سال قبل این بازی ها دیگر جواب نمی‌دهد از طرف آنان و کشور بهتر می بود
ناشناس۳۵۳۲۵۵۰۰۱:۲۸:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۶
اي برادر جان ! آيا در دنياي امروز و در انظار جهانيا ن كره شمالي با آن قدرت نظامي اش كه از قضا مردماني گرسنه و فلك زده و بيچاره بسيار هم دارد ،ارج و قيمت بالايي دارد يا كره جنوبي با آن قدرت صنعتي اش كه آن قدرت صنعتي زبان زد خاص و عام است و شهرتش عالم گير ؟ ... بله ؟ ارج و قرب كدام بيشتر است ؟
ناشناس۳۵۳۲۷۳۹۰۸:۰۸:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۶
کره جنوبی گاو شیرده امریکاست کره شمالی اگر بمب اتم نداشت تا حالا توسط امریکا نابود شده بود.
ناشناس۳۵۳۳۰۹۴۱۱:۰۸:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۶
کره شمالی که شیری برای دادن به چین ندارد اجبارا برده چین شده است
ناشناس۳۵۳۳۲۵۴۱۲:۲۲:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۶
کره شمالی کشوری مستقل است که به هیچ ابرقدرتی باج نمی دهد.
ناشناس۳۵۳۳۲۱۷۱۲:۰۸:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۶
اي برادر ناديده فرموده ايد كه كره جنوبي گاو شيرده امريكاست ، اما اين حقير فقير گمان مي برم اوني كه گاو شيرده هست امريكا ست ! نه تنها گاو شيرده ، بلكه گاو گوشت ده هم هست ، گاو پوست ده هم هست ! گاو كود ده هم هست !! ... اما خب ! گاو شاخ زن هم هست ! ... شاخ هاي تيز !
ناشناس۳۵۳۳۲۵۳۱۲:۲۲:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۶
فکرشو بکن برده امریکا باشی و بهترین خودروهای دنیا رو صادر کنی بهترین گوشی و لوازم خانگی و صنعت رو داشته باشی مردم همه دنیا صف بکشن اهنگ های کشورت رو گوش بدن و مثل اونا لباس بپوشن .. مردم همه دنیا فیلم و سریالاتو ببینن یکی از بزرگترین اقتصاد های دنیا باشی. یکی از بهترین اینترنت های دنیا رو داشته باشی ..
ناشناس۳۵۳۲۷۶۰۰۸:۲۰:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۶
چه کسی گفته در کره شمالی مردم گرسنه و بدبخت هستن ؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۳۳۰۴۶۱۰:۳۶:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۶
برو ببین کاری نداره
ناشناس۳۵۳۳۱۴۳۱۱:۴۶:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۶
من هر جوابی بدم از طنز ماجرا کم میشه
ناشناس۳۵۳۳۱۸۲۱۱:۵۷:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۶
کره شمالی مذاکرات و توافقات را پایان داد تحریم دیگر هم نشد در مورد فقر و... سطحی حرف می زنید ولی اقتصاد کمونیستی معلوم هست همه به یک شکل هستند و امکان رشد وجود ندارد
ناشناس۳۵۳۲۶۸۲۰۷:۲۷:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۶
وضع مردم را خوب کنید از هر سلاح هسته ای قوی تر است و قدرت شما را بیشتر خواهد کرد.
سعیدی۳۵۳۲۶۹۸۰۷:۳۸:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۶
اساسا مسئله غرب با ایران برنامه‌ی هسته‌ای نیست حتی سلاح هسته‌ای هم نیست و بحث حق و حقوق ملت ایران یک بحث گمراه کننده است. نشان به آن نشان که در همسایگی ما پاکستان و هند بمب هسته‌ای ساختند بدون کوچکترین مناقشه‌ای با غرب. برای عربستان هم احتمالا مسئله‌ای نباشد.
ناشناس۳۵۳۲۷۲۵۰۸:۰۲:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۶
قانون اساسی را اجرا و اکثریت را حاکم بر سرنوشت کشور کنید ایران از همه قدرتها بالاتر میرود به بمب هم احتیاجی ندارد !
علیجانی۳۵۳۲۸۲۲۰۸:۴۴:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۶
فساد و رانت اگر ریشه کن شود مردم همه چیز را تحمل خواهند کرد
ناشناس۳۵۳۲۸۴۹۰۸:۵۹:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۶
حالا دیگه نوشته اجانب شد سند و مدرک اقتدار؟؟ اقتدار را از من کارمند بپرسید که حقوقم کفاف هزینه 10 روز اول برج را نمیده و بعدش باید با قرض ماه را بگذرونم .
ناشناس۳۵۳۲۸۹۲۰۹:۲۵:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۶
بهبود وضع مردم باید صورت پذیرد. این افتخار است برای یک دولت نه تولید سلاح هرچی. شما قدرت در جهان داشته باش ولی مردم در معیشت گرفتار شوند . آقای حکومتیان افتخار نیست.
ناشناس۳۵۳۲۹۰۳۰۹:۳۲:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۶
نویسنده از حال مردم بیخبره از سودای قدرت میگه. مثلا با هر کشوری تجارت خارجی میکنیم پول ما رو نمیده، میگه بیا از کالاهای من یک چیزی ببر.
ناشناس۳۵۳۲۹۰۷۰۹:۳۶:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۶
قدرت در رضایت مردم از حکومت است قدرت در درآمد سرانه ملی فراگیر است قدرت در دانشمندان و تحصیل کردگان علم است قدرت در تولید علم در دانشگاه هاست قدرت در فروش و صادرات تکنولوژی است قدرت در کشاورزی نوین و پیشرفته و صادر کننده است قدرت در آموزش و پرورش فعال و پویا و جلو برنده است
ناشناس۳۵۳۳۲۲۵۱۲:۱۰:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۶
این گزارش به قلم سه تحلیلگر غربی نوشته شده و البته حامل نکات مغرضانه ای است که در مورد ایران پیام های معناداری میدهد. چرا به تناقض گویی افتادید ؟؟ بالاخره قدرت ملی است یا نکات مغرضانه؟ دقیقا مشکلتان با مردم هم همین تناقض گویی است،،،،
ناشناس۳۵۳۳۳۵۷۱۲:۵۲:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۶
دیدگاه نویسنده از قدرت غلط است. اکثر مردم مشکل اقتصادی دارند.
ناشناس۳۵۳۳۴۱۰۱۳:۱۰:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۶
پس پاکستان با داشتن تعداد زیادی کلاهک اتمی خیلی قدرتمند هست؟!!! هیچ قدرتی هم بهش حرفی نمیزنه ... نخیر قدرت و اقتدار در دنیای امروز مولفه های زیادی دارد..‌

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  22. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  23. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

آخرین عناوین