تقدیر روزنامه اصولگرا از رفتار مردمی پزشکیان
رسول سنایی راد در روزنامه جوان نوشت: «رئیسجمهور منتخب مردم در همان روزهای نخست پس از انتخابات در نامه به سید مقاومت، سید حسن نصرالله، بر حمایت همهجانبه از مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیسم توسعهطلب تأکید داشته و در پاسخ به پیام تبریک اسماعیل هنیه ادامه حمایت همهجانبه از ملت مظلوم فلسطین تا احقاق کامل حقوق آنها را به صراحت یادآور شده است.
آقای پزشکیان در گفتوگوی تلفنی با رئیسجمهور روسیه اظهار کرد برای روابط با کشور دوست و همسایه، روسیه، اهمیت زیادی قائل هستیم و بیتردید این روابط را تقویت خواهیم کرد. همچنین او بر اهتمام دولت جدید نسبت به پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته با روسیه در دولت شهید رئیسی نیز تأکید کرد.
نکاتی که گویای ادامه سیاست موازنه در روابط خارجی و تداوم روابط رو به توسعه با شرق میباشد. همچنین از او نقل شده که پذیرش برخی پروتکلها که رنگ و بوی تشریفات دارد، برایش سخت است و تصویری از ورود به دور از تشریفات او به هیئت عزاداری امام حسین (ع) نیز پخش شد که خود کفشهایش را به دست گرفته و اجازه جابهجایی آن را به دیگران نمیدهد.
کما اینکه او هنوز پوشش غیر تشریفاتی یعنی استفاده از کاپشن به جای کت و شلوار را حفظ کرده که برخی اصلاحطلبان چنین رویهای را برای یک رئیسجمهور در گذشته رفتاری پوپولیستی مینامیدند.
اما آقای پزشکیان همین رویه و زیست ساده و مردمی را تا به حال ترجیح داده و تسلیم برخی پروتکلهای تشریفاتی و رسمی نشده است.
حضور ساده و مردمی او در هیئتها تکرار و با گریه او در مرثیهسرایی برای امام حسین (ع)، معنویترین قاب نشست مردمی را از او به ثبت رسانده است. مهمتر از اینها، شاخصهایی است که برای انتصابات در دولت او مطرح شده که در آن اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت در کنار دوری از گرایشهای جناحی، قومی، مذهبی و منطقهای ذکر شده است.
مجموعه این مواضع و رفتارها، تصویری از رئیسجمهور منتخب ارائه میدهد که میتواند موجب تقویت امید در جامعه شده و تصور بازگشت به ارزشهای کمرنگ شده نزد بخشی از دارندگان قدرت و مدعیان سیاست را تقویت کند.»
***
دیدار معنادار مسئولین دفتر رهبری با پزشکیان
صبح نو نوشت: «آقایان گلپایگانی و حجازی که در دولتهای گذشته در دفتر رئیسجمهوری حاضر نشده بودند، به صورت معناداری در دفتر رئیسجمهور منتخب حضوریافتند و با گرفتن عکس یادگاری، پیام خاصی را به جامعه منتقل کردند.
علیرغم توصیه بزرگان نظام در پایان رقابتها و آغاز رفاقتها، اما هنوز عدهای فضای انتخاباتی را زنده نگاه داشتنهاند و علیه دولتی که هنوز شروع به کار نکرده تبلیغات منفی میکنند.
آنان با القای دو قطبی کاذب و با اهریمن سازی از جریان مقابل هر گروه، دسته، جریان و چهرهای که خارج از دایره خود باشند را در مقابل ارزشها و خارج از دایره انقلاب معرفی میکنند و هر تغییری را به تجدیدنظرطلبی نسبت میدهند و یا با تقلیل دادن دولت جدید به دولت سوم روحانی یا خاتمی، دولتهایی که عمر سیاسی آنان پایان یافته، هرگونه افق جدید برای تغییر و تحول مثبت در جامعه را از بین میبرند.
حال حضور نمایندگان رهبری در دفتر رئیس جمهور منتخب شاید برای این پیام به جامعه و بویژه جریانهای سیاسی باشد که امروز وقت همدلی و همبستگی است که دولت جدید را باید فارغ از اینکه به کدام جریان سیاسی منتسب باشد در حل مشکلات یاری کنیم.
البته علاوه بر رادیکالیزم راست، رادیکالیزم چپ نیز باید از گذشته عبرت گرفته و از تندرویها که موجب به انحراف کشیده شدن مسیر دولت پزشکیان شود پرهیز کند و راه را برای تغییر و تحول در دولت او باز نگه دارد.»
***
توصیه فعال اصلاح طلب به پزشکیان درباره تشکیل کابینه
مهدی شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح طلب با فهرست کردن سه مطالبه از پزشکیان در شرق نوشت: «مطالبه اول، بالانرفتن میانگین سن دولت است! یکی از مهمترین اقدامات شهید رئیسی پایینآوردن میانگین سن دولت و شکستن حلقه تنگ و بسته مدیران نسل اول انقلاب بود. اگر اشکالی به دولت رئیسی وارد باشد، ایراد به جوانگرایی او نیست. اشکال در این است که جوانانی که به کار گرفته شدند، خود را بینیاز از اتکا به بوروکراسی و مستغنی از مشورت بزرگان و کارشناسان میدانستند. به نظرم به عقب نباید برگشت! پزشکیان نباید میانگین سن دولت را بالا ببرد. عمل به این مطالبه، آسانتر از عمل به شرط سنی برای وزراست که در اخبار آمده بود.
مطالبه دوم سقف و کف قائلشدن برای برخی شاخصههاست. سقف استفاده از وزرای روحانی، حداکثر سه نفر باشد. سقف استفاده از وزرای خاتمی، حداکثر سه نفر باشد. ضمن احترام به هر دو بزرگوار و دولتمردانشان و دفاع تمامقدی که از هر دو دارم، بناست دولت اول پزشکیان تشکیل شود، نه دولت سوم روحانی یا خاتمی!
مطالبه سوم این است که رئیسجمهور هیچ کس را از مجلس به دولت نبرد! تشکیل یک فراکسیون اقلیت در مجلس دوازدهم با خون دل بسیار همراه بوده است. دولت چهاردهم باید حضور هر یک نماینده همسو در مجلس را قدر بداند تا با سهولت بیشتری بتواند مسائل اجرایی کشور را پیش ببرد. ...
یک پیشنهاد فراخواندادن به همه احزاب، اعم از اصلاحطلب و اصولگراست تا کابینه پیشنهادی خود را به رئیسجمهور معرفی کنند. فارغ از نگاه قابل نقد رئیسجمهور به موضوع تحزب، این فراخوان میتواند مناسبات حامیپروری حاکم بر کمیتههای تعیین مصادیق وزرا را کمرنگ و ضعیف کند. یک بانک داده از افرادی را به دست خواهد داد که میتوان اطمینان داشت حداقل از حمایت بخشی از گروههای سیاسی برخوردار باشند.
به جای اینکه رئیسجمهور یا اطرافیانش از بالا تعیین کنند که چه کسی به نمایندگی از چه جریانی در کابینه حضور داشته باشد، با پرسش از خود گروههای سیاسی و مشارکتشان، نمایندهشان در کابینه تعیین میشود. فراوانی اینکه یک فرد توسط چند حزب معرفی شده باشد، رئیسجمهور را به افرادی میرساند که احتمالا مقبولیت بیشتری دستکم در بین سیاسیون دارند. اگر بنا باشد رئیسجمهور به وعدههایش در استفاده از همه ظرفیتهای انسانی کشور عمل کند، اکتفا به مکاتبه با احزاب اصلاحطلب هدف ایشان را محقق نمی کند.
***
انتقاد خاندوزی از عبارت «زمین سوخته» درباره عملکرد دولت سیزدهم
به گزارش تسنیم سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در مراسم بهرهبرداری از فاز اول سامانه یکپارچه اموال تملیکی و پروژه تجهیز انبارها گفت: اواسط شهریور بود که رئیس جمهور شهید به مسئله وضعیت انبارهای سازمان اموال تملیکی ورود کردند. با دستور رئیس جمهور و پیگیری رئیس قوه قضائیه شاهد بودیم که یکی از بهترین نمونههای اصلاح و تحول اساسی در کشور رقم خورده است. در هفتههای پایانی دولت سیزدهم، سازمان اموال تملیکی در شرایطی تحویل میشود که شرایط آن با گذشته قابل مقایسه نیست.
وی اظهار کرد: از 12 همت تعیین تکلیف کالا به 82 همت در این دولت جهش پیدا کردیم، ضمن اینکه اعاده کالا نیز از 3 همت به 40 همت رسید، همچنین 3.5 همت فروش کالاها به بیش از 24 همت رسیده است، استرداد کالاها از کمتر از 6 همت به بیش از 15 همت افزایش پیدا کرده است. وسعت انبارها به 170 هزار مترمربع رسید و قفسهبندی بهاندازه 20 برابر کل دولتهای قبل انجام شده است.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: برخی رسانهها از اصطلاح زمین سوخته برای عملکرد دولت سیزدهم استفاده کردند که با توجه به دستاوردهای دولت بیانصافی است. بانک جهانی در گزارش خود عملکرد اقتصاد ایران را در سالهای اخیر بررسی کرده است. در میانه یکی از پرتنشترین مناطق جهان، ایران توانسته است به رشد اقتصادی پایدار بالای 5 درصد برسد و بیش از 6.5 میلیون نفر را نیز از زیر خط فقر خارج کند.
این موارد دستاوردهایی است که در شرایط تحریم به دست آمد. هماکنون وضعیت برخی از شاخصهای اقتصادی مطلوب نیست اما چشم بستن بر دستاوردهای فعلی بهدلیل منافع سیاسی و وارونه جلوه دادن آنها بیاخلاقی و بیانصافی است. امیدوار هستیم مسیری که در سازمان اموال تملیکی آغاز شد در دولت آینده ادامه پیدا کند.
خاندوزی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت استقراض از بانک مرکزی در پایان دولت سیزدهم گفت: در مقایسه با سال 1400 که خزانه دولت با 50 همت بدهی تنخواه بانک مرکزی تحویل شد، در سال 1401، 1402 و 1403 بدون استقراض تنخواه از بانک مرکزی بودجه عمومی دولت را پشتسر گذاشتیم و انشاءالله در مرداد آخرین گزارش عدد و رقم آن ارائه خواهد شد.
***
20 نماینده بدون کمیسیون/کمیسیون فرهنگی بدون متقاضی
فرهیختگان نوشت: «بیشتر از 40 روز از تشکیل مجلس گذشته اما هنوز 20 نفر از نمایندگان در هیچ کمیسیونی عضو نشدند و از آنجا که حد نصاب کمیسیونهای مجلس بهجز کمیسیونهای آموزش و بهداشت و اجتماعی تکمیل شده، نمایندگان چارهای ندارند براساس آییننامهداخلی در یکی از این کمیسیونها عضو شوند. عضویت اجباری نمایندهها در وهله اول کار کارشناسی در این کمیسیونها را از رمق میاندازد و آنها را تبدیل به کمیسیونهای ذخیره برای نمایندگان مجلس میکند و نمایندگان عضو شده آنطور که باید، کار تخصصی در این کمیسیونها را جدی نمیگیرند. در این بین نمایندگان به دنبال تغییر آییننامه و برداشتن حدنصاب عضویت در کمیسیونها هستند، امری که اگرچه مثبت است اما همچنان موضوعی مهم را مورد غفلت قرار میدهد و آن هم توجه به کمیسیونهای کمطرفدار مجلس است....
در مجلس دوازدهم بیشترین تقاضا برای عضویت در کمیسیونهای اقتصادی؛ مثل برنامه و بودجه، انرژی و کمیسیون صنایع بوده و کمترین تقاضا هم برای کمیسیونهایی مثل بهداشت و کمیسیون فرهنگی بوده است. 20 نمایندهای که در حال حاضر در هیچیک از کمیسیونها عضویت ندارند، ازجمله نمایندگانی هستند که خواهان عضویت در کمیسیونهای اقتصادیاند...
در میان کمیسیونهای مختلف مجلس کمیسیونهای فرهنگی و اجتماعی کمتر طرفدار دارند. این عدم اقبال در دورههای گذشته نیز سابقه داشته است. امری که نشان میداد نمایندگان مجلس توجه لازم را به حوزه فرهنگ و اجتماع نداشتند. این کمیسیونها عموما به حدنصاب نمیرسند و افرادی که نتوانستند امتیاز لازم را کسب کنند به اجبار به یکی از این کمیسیونها میروند درحالیکه ورود افراد فاقد تخصص به این حوزهها آسیب مستقیم به جامعه وارد میکند. خروجی چنین وضعیتی حضور نمایندگانی است که در این حوزه متخصص نیستند، علاقه لازم برای پیگیری اقدامات لازم در این کمیسیونها را ندارند و در مواردی تصمیمات اشتباهی میگیرند. موضوعی که منجر به از رمق افتادن این کمیسیونهای تخصصی میشود و کمترین آسیب آن این است که در آن دوره مجلس اقدام جدی از جانب آن کمیسیون دیده نمیشود.»
***
رقیبهراسی در انتخابات دیگر جواب نمیدهد
تابناک نوشت: «ترس افکنی عمل گسترش عمدی ترس یا وحشت در میان گروهی از افراد است که اغلب به عنوان یک تاکتیک برای کنترل یا فریب افکار عمومی یا جلب حمایت برای یک دستور کار خاص استفاده می شود.
در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شاهد استفاده گسترده از روش ترس افکنی از جانب تیم هر دو نامزد اصلی انتخابات بودیم اما این بار کمپین جلیلی از آن استفاده ماهرانه تری کرد..
روش ترساندن از رقیب را پیش از این در اردوگاه جریان به اصلاح طلب شاهد بودیم. موضوع ترس هم یک چیز واحد بود، اگر رای ندهید جریان متحجر زمام امور را در دست می گیرد و شما را از آزادی های مدنی محروم و محروم تر می کند. بعد از دولت حسن روحانی و با وقوع اعتراضات سیاسی و در ادامه ایجاد تنش میان مردم و حاکمیت آنچه رخ داد قهر قشر خاکستری از صندوق بود و دیگر انتخابات برای انبوهی از مردم نوید بخش رهایی از تحجر و روزنه ای برای رسیدن به آزادی های مدنی نبود. تکنیک ترساندن تا حدود زیادی کارکرد خودش را حداقل نسبت به انتخابات قبل از دست داد. مردم این دریافت را کرده اند که آنچه ترسناک است افراد نیستند، بلکه نظام فکری آنهاست که قابل حذف شدن هم نیست.
در انتخاباتی که گذشت ما شاهد این بودیم که طرف مقابل، سلاح همیشگی اصلاح طلبان را به غنیمت گرفت. این بار نوبت جبهه انقلاب بود که قشر خاکستری، آن هایی که علاقه مند به حزب و جناح خاصی نیستند و از خود ایده ی مشخص سیاسی ندارند اما در عوض از بدتر شدن شرایط زندگی خود می ترسند، را بترسانند.
دلیل پررنگ تر شدن حربه ترساندن در این انتخابات به جای ارائه برنامه را شاید بتوان به دلیل ناگهانی شدن برگزاری انتخابات و نداشتن آمادگی نامزدها برای ارائه برنامه دانست.
امروز و با پایان انتخابات و با مشخص شدن آمار مشارکت می توان به این نتیجه رسید که نه وحشت از هیولای دولت روحانی آن پنجاه و یک درصد را ترساند که بیایند و به جلیلی رای بدهند و نه قشر خاکستری مثل سابق از تحجر بیشتر ترسید و با صندوق به عنوان آخرین راه حل، آشتی کرد.
تبلیغات سیاسی قطعا هنوز هم از عوامل بسیار مهم در پیروزی های سیاسیون است اما آنچه ازاین انتخابات می توان نتیجه گرفت این که جریان های سیاسی باید بروند سمت راه های دیگری از تبلیغات، پروپاگاندای ایجاد ترس، زیادی تکراری است!»
***
تعطیلی شنبهها منتفی نشده است
عباس پاپیزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش ساعت کاری کارکنان و افزایش تعطیلات پایان هفته، گفت: این لایحه پس از ارائه از سوی دولت به مجلس، بنا بر مفاد آییننامه داخلی مجلس فرآیند برای تصویب را گذراند و در جلسه علنی به تصویب نمایندگان رسیده است و در نهایت به شورای نگهبان ارسال شد.
وی در توضیح این لایحه بیان کرد: بر اساس این لایحه دولت خواستار کاهش ساعت کاری کارکنان دولت در طور هفته و افزایش تعطیلات پایان هفته به 2 روز شده بود که نمایندگان در مصوبه خود با کاهش ساعت کاری کارکنان به 40 ساعت در هفته موافقت و شنبهها را به عنوان روز تعطیل انتخاب کردند که در نتیجه با این مصوبه جمعهها و شنبهها تعطیل میشود.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مصوبه مجلس مورد ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است ، اظهار داشت: طبق فرآیند قانونی در این صورت لایحه به مجلس برگردانده میشود و هیئت رئیسه آن را به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع و مجدد بررسی میشود. پس از بررسی و تصویب در کمیسیون مربوطه جهت ارزیابی همه نمایندگان ، تقدیم هیئت رئیسه میشود تا در نوبت بررسی جلسه علنی قرار گیرد و درباره آن تصمیمگیری شود.
پاپیزاده با بیان اینکه تعطیلی شنبهها منتفی نشده است، بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز ظرفیت کمیسیون اجتماعی تکمیل نشده و اعضای هیئت رئیسه آن هم مشخص نشده است به محض تشکیل کمیسیون اجتماعی ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه مذکور به کمیسیون اجتماعی ارجاع میشود تا مورد واکاوی قرار گیرد.