مالکان برای سنددار کردن زمین‌های زراعی خود اقدام کنند

  4030513075 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: مالکان اراضی زراعی که فاقد سند رسمی هستند باید به دستگاه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اخذ سند اقدام کنند.

جهانگیر جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: بر این اساس مالکان اراضی زراعی که فاقد سند رسمی هستند و قطعه مشخص دارند، باید به دستگاه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اخذ سند رسمی اقدام کنند. با پیگیری‌های رئیس کل دادگستری استان در شورای حفظ حقوق بیت‌المال به طور جدی از اواخر 1401 این مسأله در کشور پیگیری شده است.

وی یکی از مشکلات موجود را سنددار کردن اراضی داخل محدوده شهری عنوان کرد و گفت: در محدوده‌های شهری اراضی وجود دارد که به صورت قراردادی به ادارات واگذار شده و این اراضی سند رسمی ندارند که مالکان این اراضی برای دریافت سند رسمی حتما باید بنایی احداث و اقدام به حصارکشی کنند و در واقع حتما باید عنوان ساختمان به این قبیل اراضی اطلاق شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با اشاره به وجود خلأ قانونی در این زمینه افزود: این اراضی زمانی که داخل محدوده شهری شد، از کاربری زراعی خارج می‌شود ولی برای صدور سند حتما باید ابنیه احداث شود تا ذینفع مبادرت به تقاضای صدور سند رسمی کند. اگر شخصی مجوز احداث ساختمان پنج طبقه از شهرداری گرفته باید فنداسیون احداث و بلافاصله برای اخذ سند رسمی اقدام کرده و منتظر احداث کامل ساختمان نباشد.

وی با بیان اینکه طبق قانون سند رسمی سندی است که نزد مأموران رسمی و مطابق قانون تنظیم شده باشد، اضافه کرد: قانون به الزام تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال اجرایی شده و طبق این قانون اسناد عادی دارای اعتبار نخواهد بود و در عین حال برای اجرای این قانون باید چند سامانه راه‌اندازی شود که قرار است این سامانه‌ها از 15 مردادماه راه‌اندازی شود.

جوانمرد با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه اجرای قانون به الزام تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول بیان کرد: بر اساس این قانون که از سوم تیرماه 1403 اجرا شده، اسناد عادی برای اموال غیرمنقول دارای اعتبار نبوده و نقل و انتقال اسناد جدید مطابق این قانون خواهد بود.

 مشاوران املاک قانون جدید را مطالعه کنند 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: اسنادی که در چارچوب این قانون صادر می‌شود، اسناد سبز خواهد بود و لازم است مشاوران املاک و شهروندان این قانون را مطالعه کنند تا اقداماتشان بر مبنای این قانون باشد. مالکان از این تاریخ به بعد باید برای اخذ اسناد رسمی مدارک خود را در این سامانه‌ها بارگذاری کرده و اقدام به دریافت سند رسمی کنند.

جوانمرد با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه اجرای این قانون برای شهروندان و مشاوران املاک گفت: مشاوران املاک قراردادی تنظیم نمی‌کنند، بلکه پیش‌نویس قرارداد تنظیم می‌کنند و مالکان این پیش‌نویس‌ها باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اسناد خود را به صورت رسمی تنظیم کنند چرا که از این تاریخ اسناد عادی فاقد اعتبار خواهد بود.