جاهای دیدنی تنکابن را در تابستان از دست ندهید!

  4030513086
جاهای دیدنی تنکابن را در تابستان از دست ندهید!

امسال در حال گذراندن تابستان بسیار گرمی هستیم و شاید عجیب باشد که در مرداد ماه در شمال کشور باران ببارد. اما واقعیت دارد و اهالی مازندران در حال گذراندن تابستان بهاری هستند.

در تابستان که مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل هستند خانواده‌ها تصمیم برای سفر مخصوصا به شمال کشور عزیزمان می‌گیرند. شمال ایران طبیعتی بی‌نظیر دارد. کوه‌های سرسبز، آب و هوای مطبوع، رودخانه‌های پرشور و جاری و دریای زیبای مازندران. البته که نمی‌توان کتمان کرد رطوبت هوا برای برخی افراد اذیت‌کننده است. 

یکی از شهرهای زیبای استان مازندران تنکابن است. از شهر تهران از طریق آزادراه تهران شمال حدود ۳ ساعت و نیم تا ۴ ساعت زمان می‌برد که خود را با اتومبیل به شهر تنکابن برسانید. تنکابن شهری ساحلی است و کوه‌های زیبای دوهزار و سه‌هزار در این شهر قرار دارد. این شهر مابین رامسر، عباس آباد و کلاردشت قرار دارد.

 

جنگل‌های دوهزار و سه هزار

در بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن دسترسی به جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار وجود دارد. این جنگل‌ها بسیار زیبا و انبوه هستند و از دل آن یک رودخانه زیبا نیز در گذر است. جاده دو هزار و سه هزار یکی از زیباترین جاده‌های شمالی کشور است که از تنکابن شروع می‌شود و در جنگل‌های دو هزار و سه هزار در ارتفاعات رشته‌کوه‌های البرز خاتمه می‌یابد. درختان هیرکانی سر به فلک کشیده، آبشارهای متعدد با آب‌های زلال و  چشمه‌های بی‌نظیری که مملو از املاح معدنی هستند در این جنگل‌ها وجود دارند.

بسیاری از افراد معتقدند که دلیل نام گذاری این جنگل، فاصله‌ی دو و سه هزار متری آن از دریا است. برخی دیگر نیز بر این باورند که در گذشته نام این جنگل، دو هراز و سه هراز (هراز به معنای رود) بوده و علت آن نیز وجود سه رود به نام‌های شلف رود، میانرود و گرما رود است و با گذر زمان این نام دست‌خوش تغییر گشته‌ است. این جنگل زیستگاه حیوانات بسیاری از جمله گراز، پلنگ ایرانی، خرس و… است.

جنگل دوهزار از جاهای دیدنی تنکابن

 

دشت دریاسر یا سوئیس ایران

یکی از رویایی‌ترین مناظر طبیعی ایران و یکی دیگر از جاهای دیدنی تنکابن را بدون شک در دشت دریاسر خواهید دید. این دشت وسیع و سرسبز که با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و بی‌همتای خود هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد تنها نیم ساعت با تنکابن فاصله دارد.

دشت دریاسر یکی از معدود دشت‌های ایران است که هر چهارفصل زیبایی‌های خاص خود را دارد و شاید بتوان گفت یکی از جاهای دیدنی تنکابن در زمستان و تابستان و بهار و پاییز است! این دشت در جنوب شهر تنکابن و در منطقه دوهزار با چشم‌اندازی از کوه الموت قرار گرفته است.

چهار کوه سر به فلک کشیده که یکی از آن‌ها کوه الموت در ضلع جنوب غربی دریاسر است، این دشت را احاطه کرده‌اند. گردنه سیالان، قله‌های خشچال و کندیگان در غرب و طالقان در شرق بهشت دریاسر قرار دارند.

دشت دریاسر از جاهای دیدنی تنکابن

 

روستای قلعه گردن

آدرس: دهستان بلده در بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن

وجود روستاهای بکر و طبیعت دست نخورده در اطراف تنکابن باعث شده است تا افراد بسیاری این منطقه را برای سفر و گردش انتخاب کنند. پیشینه‌ این روستا به قرن ششم قمری باز می‌گردد؛ از این روی دارای فرهنگی بسیار غنی است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۳۸۱ نفر است.

قلعه تنکا، نمادی برای معرفی تنکابن بوده است. این قلعه در ارتفاعات جنوب روستای زیبای قلعه گردن واقع در دهستان بلده ساخته شده به همین سبب بر دشت تنکابن و تنگه‌ی دو هزار نیز مُشرف است. قلعه تنکا موقعیت نظامی ویژه‌ای دارد از این رو در طول تاریخ بارها تخریب و دوباره ساخته شده است.

مساحت این قلعه ۳۵۰ متر مربع است. در زمان‌های گذشته، از موقعیت‌ نظامی بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده به گونه‌ای که سربازان می‌توانستند بر تمامی منطقه تسلط داشته باشند. به دلیل موقعیت مکانی ویژه و قرارگیری این بنا در کوهستان، گذشتگان برای ساخت آن از سنگ‌های تراش نخورده و یا ملات ساروج استفاده کرده‌اند. در دوران مشروطه، قلعه تنکا پناهگاه میرزا کوچک خان جنگلی و یاران وی بوده است. پس از مشروطه بخش عظیمی از این بنا از بین رفت؛ به طوری که امروزه تنها قسمتی از باروهای سنگ‌چین آن که با ملات ساروج استحکام یافته، باقی مانده است.

روستای قلعه گردن از جاهای دیدنی تنکابن

 

غار آبی دانیال

گردشگران بسیاری برای بازدید از این غار، به روستای دانیال در ۵ کیلومتری سلمان شهر سفر می‌کنند. این غار دارای دالان‌های باریک و پیچ و خم‌های فراوان و حوضچه‌های متعدد است. غار آبی دانیال جزو بزرگ‌ترین غارهای کشور محسوب می‌شود و در مرتبه‌ بعد از غار علیصدر و قوی قلعه قرار می‌گیرد.

از نظر زمین شناسی قدمت غار آبی دانیال به میلیون‌ها سال می‌رسد. سقف و دیوارهای آن از جنس آهک بوده بر اساس نظر دانشمندان تشکیل مواد آهکی آویزان از سقف این غار صدها سال‌زمان برده است. جالب است بدانید که غار دانیال زیستگاه حیواناتی نظیر خفاش و خرچنگ نیز است. هوای فضای غار بسیار خنک است، از این روی لازم است قبل ورود به غار، تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید.

غار آبی دانیال از جاهای دیدنی تنکابن

 

آبگرم فلکده

روستای فلکده در شهر تنکابن و جنگل‎‌های دو هزار واقع شده که به دلیل داشتن آبگرم فلکده شهرت یافته است. آبگرم فلکده علاوه بر جاذبه‌ی گردشگری بسیار جذاب، یک منطقه‌ی درمانی نیز محسوب می‌شود. این روستا در فصل تابستان نیز آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد. از این روی سفر به این روستا در ماه‌های گرم سال، نیز توصیه می‌شود. 

چشمه‌ی آبگرم فلکده دارای خواص گوناگونی بوده که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • شیرین بودن آب
  • نبود گوگرد در آب 
  • وجود املاح گوناگون

برخی از افراد بر این باورند که نوشیدن این آب می‌تواند بیماری‌هایی چون کم خونی، دردهای مفصلی، سنگ کلیه و … را درمان کند.

 

آبشار کوهسر

این آبشار دیدنی در فاصله دو روستای سفید آب و کوهسر از توابع تنکابن قرار دارد. بومیان این منطقه نام این آبشار را گوسر نیز تلفظ می‌کنند. برای دسترسی به این آبشار زیبا، باید مسیر خاکی را طی کنید؛ در این مسیر می‌توانید از چشم انداز زیبای طبیعت بکر لذت ببرید. خنکی هوا، صدای آب و بوی درختان سبب ایجاد آرامشی دست نیافتنی در این فضا شده است.

آبشار کوهسر تنکابن

 

پارک جنگلی چالدره

این پارک جنگلی با مساحت در حدود ۱۱۰ هکتار از دیگر جاهای دیدنی تنکابن است. موقعیت پارک جنگلی چالدره واقع در غرب استان مازندران و در ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن به جنگل دوهزار است. با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، شاهد پوشش گیاهی غنی و درختانی چون لرگ، گون، سرخس و افرا خواهید بود. این پارک جنگلی زیستگاه گونه‌های محافظت شده‌ی حیواناتی نظیر مار، غوک درختی، قمری، مرال، لاک پشت و… است. از جمله امکانات موجود در این پارک می‌توان به رستوران، آلاچیق و کافی شاپ اشاره کرد.

پارک جنگلی چالدره از جاهای دیدنی تنکابن

 

بازارهای تنکابن

یکی از مشهورترین بازارها در تنکابن، بازار هفتگی نام دارد.

  • شنبه بازار و سه شنبه بازار در خرم آباد 
  • چهارشنبه بازار سلیمان آباد در ۱۵ کیلومتری تنکابن 
  • دوشنبه بازار تنکابن روبه روی بازار ماهی فروشان 

در این بازارها مردم بومی محصولات کشاورزی و دامداری، انواع خوراکی‌های محلی، صنایع دستی نظیر گلیم و فرش را به فروش می‌رسانند.

 

پارک ملی خشکه ‌داران

پارک ملی خشکه داران با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از جاهای دیدنی تنکابن تبدیل شده است. این منطقه با ۲۶۰۰ هکتار مساحت، در ۳۰کیلومتری جاده تنکابن به چالوس واقع شده است و دارای مناظر طبیعی و درختان سر به‌فلک‌کشیده‌ی متعددی است. این جنگل سرسبز و بکر آخرین جنگل بازمانده از اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال کشور است و تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد که نزدیکی آن به دریا بر جذابیت و محبوبیت آن افزوده است.

پارک ملی خشکه داران صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری دارای انواع درختان و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است. از گیاهان توسکا، بلوط، ازگیل جنگلی، ممرز و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل مرغابی، غاز، قره، روباه، حواصیل شب، گراز، گرگ و غیره در این منطقه به چشم می‌خورد. در فاصله ۲۴کیلومتری و در حاشیه این پارک نیز موزه طبیعی و تاریخی خشکه داران قرار دارد که با وسعت پانصد و پنجاه مترمربع مجموعه‌ای تاکسیدرمی از حیوانات وحشی را که در شمال ایران زندگی می‌کردند، برای گردشگران و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.

آدرس پارک ملی خشکه‌داران: ایران، استان مازندران، ۳۰کیلومتری محور تنکابن به چالوس، حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس‌آباد

 

آبشار تودارک

آبشار تودارک یکی از مرتفع‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تنکابن است که در روستا لشتو واقع شده است. این آبشار در یک منطقه خوش آب‌وهوا و در میان صخره‌ها و جنگل‌های سرسبز تنکابن قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین به ۴۵ متر می‌رسد.

آبشار تودراک پس از سرازیر شدن از بالای صخره بعد از ۷ الی ۱۰ متر به یک برآمدگی برخورد کرده و علاوه بر سرازیر شدن به‌صورت آبشار به صورت دانه‌های درشت باران پخش می‌شود و منظره‌ای وصف ناپذیری را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد.

تماشای سرازیر شدن آب خنک از میان خزه‌ها و گلسنگ‌ها و متصل شدن به رودی که ته دره قرار دارد و به صورت آب‌نما ساخته شده است، همراه با گوش دادن به صدای زیبای آب لذت وصف ناپذیری را در شما ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین اگر در سفرتان به تنکابن به‌دنبال تجربه یک سفر خوب و ثبت خاطره خوش هستید، بازدید از این آبشار و مناظر سرسبز اطراف آن را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار دهید.

آدرس آبشار تودارک: ایران، استان مازندران، تنکابن

آبشار تودارک از جاهای دیدنی تنکابن

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  3. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  4. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  5. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  6. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  7. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  9. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  10. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

  11. در اسراییل چه خبر است؟!

  12. صادق‌جان زندگی شما با طلای حضرت ام‌البنین (س) بیمه شد

  13. بابایی:مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم رسمی افزایش یابد

  14. مهلت ۷۲ ساعته دادستانی تهران برای اعلام اسامی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس با مدرک جعلی

  15.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  6. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  7. قدردان پلیس هستیم اما...

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  25. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

آخرین عناوین