چگونه انتقام‌ ایران صهیونیست‌ها را فلج می کند

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030516103 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

تنها اندکی پس از اقدام تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در به شهادت رساندن "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، مقام های ارشد کشورمان ضمن محکوم کردن این حرکت، وعده انتقامی سخت و خونخواهی از صهیونیست ها را مطرح کردند. در این راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضع گیری قاطعی تاکید کردند که ایران در انتقام جویی خونِ میهمان عزیز خود کاملا مصمم و جدی است. موضوعی که با بازتاب های گسترده بین المللی همراه شده و بیراه نیست اگر بگوییم بخش قابل توجهی از فضای رسانه ای و تحلیلی تحولات مرتبط با منطقه غرب آسیا در قبضه و کنترل عملیات قریب الوقوع ایران علیه رژیم اشغالگر قدس است. با این همه، اغلب افراد به ویژه افکار عمومی، در نگاه به موضوع انتقام‌ کشورمان از صهیونیست ها، عمدتا نگاهی صِرف به عملیات نظامی و سخت دارند با این حال، باید توجه داشته باشیم که انتقام جویی ایران، ورای صِرف عملیات نظامی حرکت می کند. 

 ایران حداقل از 3 منظر، می تواند صهیونیست‌ها را تحت فشار قرار دهد.  

اول اینکه ایران نوعی جنگ روانی موثر را علیه اراضی اشغالی به راه انداخته و مدیریت می کند. به اذعان خودِ رسانه‌های صهیونیستی و یا چهره های رسانه ای در اراضی اشغالی، ایران با طرح مواضع قاطع مبنی بر قریب‌الوقوع‌بودن و سخت بودن انتقام‌جویی‌اش علیه صهیونیست ها سبب شده تا ساکنان فلسطین اشغالی با یک پریشانی و استرس دسته جمعی دست به گریبان شوند. موضوعی که نمود آن در قالب انتشار اخبار مختلف مبنی بر خرید گسترده آب و غذا از سوی صهیونیست ها و هجوم آوردن آن ها به فروشگاه ها جهت تهیه دیگر اقلام ضروریشان و ذخیره کردن آن ها قابل مشاهده است!  

رسانه هایی نظیر الجزیره نیز در گزارش های خود از اراضی اشغالی بر اضطراب گسترده حاکم‌شده بر سرزمین های اشغالی که ناشی از هراس از انتقام  ایران از صهیونیست ها است، دست گذاشته و آن را پدیده‌ای توصیف کرده اند که در همه جای اراضی اشغالی قابل مشاهده است. از این رو، می توان گفت ایران با ایجاد فضایی خاص در مورد عملیات انتقام جویانه خود، عملا صهیونیست ها را از نظر روانی و فکری با بحران رو به رو کرده است. موضوعی که با توجه به آنچه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درسخنرانی اخیر خود گفته، بخشی از مجازات و اقدام تنبیهی علیه صهیونیست ها است. 

دوم اینکه اقتصاد صهیونیست ها که در نتیجه جنگ غزه خسارتی 80 میلیارد دلاری را شاهد بوده، با توجه به قریب الوقوع بودن عملیات ایران علیه اراضی اشغالی، در وضعیت بحرانی تری نیز قرار گرفته است. بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی در مدت اخیر گزارش داده اند که رژیم اشغالگر قدس قریب به 50 کارخانه مهم خود در اراضی‌اشغالی را از ترس انتقام ایران تعطیل کرده است. 

در عین حال، دیگر روندهای عادی و روزانه در قالب تجارت و معادلات اقتصادی صهیونیست ها نیز با چالش ها و موانع جدی رو به رو شده اند. بگذریم که به تازگی گزارش های مختلفی را دال بر این مساله شاهد بوده ایم که بورس اسرائیل نیز با یک سقوط آزاد به دلیل عدم قطعیت های ناشی از حمله قریب الوقوع ایران رو به رو شده است.  جلوه های مرتبط با خسارات اقتصادی عملیات قریب‌الوقوع ایران صرفا به دوره قبل از اجرای این عملیات محدود نمی ماند و قطعا در دوره پس از اجرای آن نیز صهیونیست ها وضعیت به مراتب بدتری را تجربه خواهند کرد. 

و در نهایت اینکه ایران به عنوان یک قدرت برتر منطقه ای، در حوزه های سایبری، پهپادی و موشکی و البته نفوذ منطقه ای خود، از ابزارهای متنوعی برای تنبیه کردن صهیونیست ها سود می برد. موضوعی که مورد اشاره بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی بوده است. 

در این میان، پیوندها و همکاری های نظامی و دفاعی ایران با قدرت های شرقی نظیر چین و به ویژه روسیه نیز امکانات تازه و قابل تاملی را در اختیار ایران قرار داده است. از این رو، ایران با اتکا به توانمندی های خود که کاملا برای صهیونیست ها و متحدان غربی آن ها پوشیده و مخفی هستند، می تواند ضربات دردناکی را به رژیم اشغالگر قدس وارد کند. موضوعی که آن نیز یک کابوس بزرگ را برای رژیم صهیونیستی به ذهن متبادر می کند.