علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

گروه سیاسی الف،   4030611073 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح در اطلاعیه ای اعلام کرد: علت اصلی سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

 ستاد کل نیروهای مسلح گزارش داد، با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱.کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
۲.اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یاد شده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود می باشد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.
۳.گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌گیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت گردید که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
۴.نقشه‌های پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.
۵.رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی ـ پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیاء گردید که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین شده بوده است.
۶.قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشته است.
۷.گزارش های سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
۸.اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل ۱۷۱) پیاده‌سازی و مورد بررسی قرار گرفته که در سامانه یاد شده هیچ‌گونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه دیده اعلام نگردیده است.
۹.برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نگردیده است.
۱۰.قطعات و سامانه های بالگرد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها وجود نداشته است.
۱۱.احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌گردد.

در نتیجه نهایی گزارش بیان شده است: با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان می گردد:
علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۶۵۹۱۱۸:۱۰:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
علی رغم آنکه امکان خرید بالگرد جدید از روسیه فراهم بوده متاسفانه برخی از هواپیماهای خریداری شده توسط رژیم سابق تا به امروز پابرجا مانده‌اند. اما بر طبق برآورد سال ۲۰۲۴ فلایت گلوبال،‌حداقل دو فروند بل ۲۱۲ هنوز در این کشور فعال هستند.حتی نسخه های جدید این بالگرد هم پر حادثه بوده‌اند چرا باید برای ریاست جمهور یک مملکت از هواپیمای مستهلک پرحادثه آنهم در شرایط بد جوی و در منطقه مرزی مسأله دار استفاده شود آنهم در شرایطی که امکان سفر با خودروبوده . سوانح مشابه برای بالگرد پر حادثه ۲۱۲ آخرین سقوط مرگبار بل ۲۱۲ در سپتامبر ۲۰۲۳ بود. در آن زمان، یک بالگرد خصوصی «بل ۲۱۲» در سواحل امارات عربی متحده سقوط کرد. آخرین سانحه ایرانی با این نوع بالگرد نیز در سال ۲۰۱۸ بود که بر اثر آن چهار نفر کشته شدند.
ناشناس۳۵۹۶۵۹۳۱۸:۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
شرایط پیچیده شامل آن دو بالگرد دیگر نشده است و آنها نیز نباید حد اقل شرایط سختی را پشت سر گذاشته باشند که آن دو بالگرد بطور عادی و معمول عبور کرده اند
ناشناس۳۵۹۶۹۱۱۰۹:۵۸:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۲
به فاصله 15 دقیقه یکی یکی پرواز کردن
ناشناس۳۵۹۶۶۰۴۱۸:۱۹:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۱
برای شادی روح سید شهید خدمت و همکاران شهیدش صلوات
ناشناس۳۵۹۶۶۱۰۱۸:۲۴:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
شرایط پیچیده اقلیمی برای دو هلیکوپتر دیگر چرا حادث نشده است کارشناسان فن توضیح دهند
ناشناس۳۵۹۶۶۲۰۱۸:۳۱:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اگر به کوه خورده، باید پرسید که: چرا خلبان، ارتفاع بالگرد از سطح دریا را اشتباه تشخیص داده اند؟
ناشناس۳۵۹۶۹۱۲۰۹:۵۹:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
چون مه بوده
حسین۳۵۹۶۶۳۸۱۹:۱۵:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
چرا اون هلیکوپتر دیگه مشکلی نداشت.
ناشناس۳۵۹۶۶۴۲۱۹:۲۳:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
از اولش هم معلوم بود شرایط جوی بود
ناشناس۳۵۹۶۶۴۸۱۹:۳۴:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۱
آیا خلبان کالبد شکافی شده از حیث مسمومیت و یا سکته و از این قبیل موارد پزشکی
ناشناس۳۵۹۷۰۱۸۱۳:۴۱:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۲
بابا شما با پیژامه جلو تلویزیون فهمیدین کارشناسا نفهمیدن
ناشناس۳۵۹۶۷۱۶۲۲:۰۸:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۱
چطور اون دو تا بالگرد دیگه به کوه نخوردند؟ همین شرایط جوی و اقلیمی برای بالگرد دیگر هم بوده!
ناشناس۳۵۹۶۹۱۰۰۹:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
چون با هم پرواز نکردن
ناشناس۳۵۹۶۷۷۵۰۰:۳۵:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
. از ستاد کل هم ممنونم بابت این گزارش
ناشناس۳۵۹۶۸۲۳۰۴:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
این چه حرفیه که چرا اون دوتا چرامشکل پیدا نکردن؟ مگه توجاده ای که لغزنده است همه ماشینها تصادف می کنن؟
پیراسته فر۳۵۹۶۸۳۱۰۶:۳۳:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۲
ستاد کل نیروهای مسلح: علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.* عامل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، عدم رعایت ۲ مورد پروتکل بود :۲ نفر اضافه برظرفیت سوارشده بودند ودیگری اینکه،هواشناسی روزقبل اعلام کرده بود، هلی کوپتر باید تا قبل از ساعت ۱۳ پرواز راانجام می داد اما این پرواز درساعت ۱۳:۴۵ دقیقه انجام گرفته بود. ظرفیت بالگرد ۶ نفربود واما ۸ سرنشین داشت(بالگردتوانایی ارتفاع درمواجهه با ابرهارانداشت،درحالیکه بالگردهای چلویی وپشت سری ارتفاع گرفته بودند) سرنشینان بالگردسقوط کرده:آیت الله رئیسی(رئیس جمهور)، آیت‌الله آل هاشم (امام جمعه تبریز)، حسین امیرعبداللهیان(وزیر امور خارجه )، مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی) ،«سید مهدی موسوی»(سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور) و ۳ نفرکادرپرواز بودند. احتمال «خرابکاری»(جَمر) و «هک سامانه های الکترونیکی»منتفی است(سامانه بالگردساقط شده ازنوع مکانیکی بود)هیلی کوپترفاقد(GPS)بوداحتمال «ترور بیولوژیکی »منتفی است، هواشناسی:شرایط پروازی(هوای مناسب پرواز)را قبل از ساعت ۱۳ ظهریکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجاز اعلام کرده بود. خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه امنیتی درباره پرونده سقوط بالگرد رئیس جمهور گفت: پرونده سقوط هلی کوپتر آیت الله رئیسی بصورت کامل در نهادهای نظارتی و امنیتی تکمیل شد و برآوردهای نهایی درباره علت سقوط حاکی از آن است که گروه پروازی و مسوولان امر به جزء ۲ مورد تمام پروتکل های لازم برای تشریفات و امنیت رئیس جمهور را رعایت کرده اند. این منبع امنیتی همچنین درباره بررسی عوامل انسانی نیز گفت: حدود ۳۰ هزار نفر پس از این حادثه مورد آنالیز امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته اند و نتایج این بررسی ها نیز حاکی از عدم وجود عامل انسانی بوده و هیچ عامل مشکوکی شناسایی نشده است. هلی کوپتر باید تا قبل از ساعت ۱۳ پرواز راانجام می داد منبع آگاه امنیتی افزود: هواشناسی یک شب قبل شرایط پروازی لازم را به تیم های پروازی اعلام کرده بود و تیم های پروازی باید قبل از ساعت ۱۳ پرواز را انجام میدادند،هلی کوپتر درساعت ۱۳:۴۵ دقیقه روزیکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرواز کرده بود. این منبع آگاه درباره دو عامل شناسایی شده نیز گفت: هنگام شروع پرواز تاخیری که به سبب دیدارهای رئیس جمهور پیش آمده وضعیت هوایی را نامطلوب کرد و از طرف دیگر وزن بالای بالگرد در فشار هوایی آن منطقه عامل مهمی در عدم توانایی خلبان برای کنترل بالگرد بوده است. منبع آگاه امنیتی به خبرگزاری فارس گفت:زمانی که خلبان توده مه را مشاهده کرده و خواسته بالگرد را در ارتفاع پروازی مناسب تنظیم کند قدرت بالگرد کشش کافی را برای این اقدام نداشته و در محدودیت دید حاصل از مه برخورد با کوه حادث شده است. این مقام آگاه در پایان گفت: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بررسی های دقیق خود را تکمیل کرده اند و اطمینان قطعی وجود دارد که« آنچه اتفاق افتاده یک حادثه بوده است.»/پایان مصاحبه مقام منیتی.روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ خبرگزاری فارس. چه کسی آن ۲نفر اضافه برظرفیت(خارج ازپروتکل پرواز) را سوار کرده بود؟ خلبان یا رئیس جمهور؟
ناشناس۳۵۹۶۸۳۹۰۶:۴۴:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۱۲
چطوری به کوه خورده برخی جنازه‌ها سالم بود؟
ناشناس۳۵۹۶۸۹۴۰۹:۲۱:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۲
خدا بیامرزد اتفاق بود اما لازم هست حکمرانان فکر کنند چرا هنوز بعد از ۴۵ سال از هلیکوپتر های فرسوده بل آمریکایی استفاده می شود اگر صادقانه جواب را یافتن حتما راه را هم پیدا می کنند
ناشناس۳۵۹۷۰۶۷۱۵:۲۳:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۲
این اطلاعیه گزارش از علت رسمی سقوط است. علت واقعی هنوز گفته نشده؟
فراهانی۳۵۹۷۱۳۸۱۷:۲۸:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۲
هنوز در این گزارش تردید وجود دارد
ناشناس۳۵۹۷۲۱۹۲۰:۴۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۲
قانع کننده نبود.
ناشناس۳۵۹۷۳۰۶۰۰:۳۷:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
خدا رحمتش کنه.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. زنگِ زور!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. وقاحت غربی!

    4. پرخاش با چشمان بسته!

    5. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    7. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    8. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    9. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    10. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    11. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    12. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

    14. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

    15. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

    16. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

    17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

    18. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

    19. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

    20. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

    21. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

    22.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

    23. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

    24. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

    25.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

    آخرین عناوین