ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

گروه تعاملی الف،   4030620010 ۲۷ نظر، ۷ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

گروه تعاملی الف - فضل‌الله عرب:

نتایج کنکور ۱۴۰۳ هم چند روز پیش اعلام شد و صدای تعدادی از داوطلبان کنکور و مشاوران انتخاب رشته را درآورد. تمام ایرادات ۱۱ ماده‌ای مصوبه کنکوری جدید که توسط دیده‌بان شفافیت و عدالت (به ریاست احمد توکلی) سه سال پیش قید شده بود یکی یکی در حال وقوع است.

ذخیره شدن ترازها و نتایج یک ازمون رقابتی مثل کنکور برای دو سال از نظر ریاضی ناممکن است. اگر انجام بدهید هم عادلانه نیست‌. کنکور علیرغم تمام بدی‌هایش یک خوبی بزرگ داشت و آن هم این بود که یک میلیون داوطلب با یک سری نمونه سوال مشابه هر سال رتبه‌بندی می‌شدند. آزمون تستی توسط دستگاه تصحیح می‌شد و امکان هیچ تصحیح سلیقه‌ای یا بی عدالتی در آن وجود نداشت.

طبق ادعای مصوبان این مصوبه یعنی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماه‌ها و سال‌ها کار کارشناسی قبل از تصویب این مصوبه صورت گرفته بود اما از هر مرحله که عبور می‌کنیم با تشکیل جلسات فوری بندهایی از مصوبه را دچار تغییر و تحول می‌کنند. تا کنون بارها این اتفاق افتاده است. مگر می‌شود یک مصوبه کارشناسی شده باشد اما بعد از وقوع متوجه اشکالات بشوید؟ ایرادات این مصوبه یکی و دوتا نیست و این‌گونه نیست که فقط تاثیر قطعی معدل ایراد آن باشد. ذخیره شدن ترازها به مدت دو سال، برگزاری دو آزمون کنکور و یک پذیرش، کنار گذاشته شدن و بی توجهی به پشت کنکوری‌ها، برگزاری ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ آزمون نهایی طی یک ماه که یک داوطلب کنکور باید در انها شرکت کند، هزینه مالی زیادی که این مصوبه روی دوش داوطلبان و به خصوص داوطلبان مناطق محروم گذاشته و... و... از دیگر ایرادهای بزرگ این مصوبه هستند که به هیچ عنوان قابل اصلاح هم نیست. یعنی اصلاح قسمتی از آن به خراب شدن قسمت دیگری می‌انجامد. یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی گفته بود طبیعی است که با هر تغییری یک عده زیر چرخ‌دنده‌ها له شوند!

شما فرض کنید یک جوان ۲۱ ساله از روستاهای محروم سیستان و بلوچستان هستید که در ۱۸ سالگی به هر دلیلی نتوانستید در کنکور موفق شوید اما حالا که در ۲۱ سالگی از سربازی برگشته‌اید قصد دارید برای کنکور ۱۴۰۴ اماده شوید. شما باید در بیست امتحان نهایی یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۴ ایجاد سابقه کنید. اگر داوطلب کنکور ۱۴۰۵ باشد که گرفتاری بسیار بزرگتر هم است و باید در ۳۰ امتحان نهایی شرکت کنید. چون نمرات نهایی دهم، یازدهم و‌ دوازدهم همگی در نتیجه کنکور تاثیر قطعی دارند! اموزش پرورش لطف کرده و گفته این ۳۰ امتحان را هم زمان و‌ با تداخل زمانی برگزار نخواهد کرد تا یک شخص در صورت تمایل بتواند‌ در هر ۳۰ امتحان آن هم در یک‌ماه شرکت کند! یعنی برای موفقیت در کنکور «مجبور» است شرکت کند! شما حتی اگر تمام نمرات قبلی‌تان ۲۰ هم باشد مجبورید در همه این امتحانات شرکت کنید چون ممکن است نمره ۱۸ امتحان جدید به دلیل سختی بیشتر تراز بیشتری نسبت به نمره ۲۰ دو سال پیش برای شما ایجاد کند! مثل یک هندوانه دربسته می‌ماند. بنابراین «مجبور» به شرکت در تمام امتحانات نهایی هستید. اگر زمان به عقب برمیگشت و یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی به جای آن جوان ۲۱ ساله روستایی بود باز هم همین مصوبه را تدوین می‌کرد؟

این مصوبه پر از ایراد است و هیچ بندی از مصوبه اصلاح‌پذیر نیست. مثل یه توبره با ۱۰۰ سوراخ می‌ماند که اگر یکی از سوراخ ها را هم مسدود کنید آب از ۹۹ سوراخ دیگر بیرون‌می‌زند.  طی ۳ سال اخیر هیچ‌کدام از اعضای شورای انقلاب فرهنگی حاضر نشدند در یک‌ مناظره شرکت کنند و جواب ایرادهای مخالفان مصوبه را بدهند. پشت درهای بسته وارد امر قانون‌گذاری شده‌اند و با اطمینان از این که هیچ نهادی قدرت ابطال مصوبه‌شان را ندارد پاسخگوی هیچ‌کس نیستند.

اصلاح جزئیات این مصوبه مثل خاموش کردن فقط یک قسمت از یک جنگل آتش گرفته است. برای اینکه جنگل نابود نشود باید کل آتش را خاموش کرد. حالا دوباره جلسه بگذارید بعضی بندها را تغییر دهید تا سال بعد و دسته گل های جدیدتر و ایرادهایی که بعدها آشکار خواهد شد.