ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

گروه تعاملی الف،   4030620010 ۲۷ نظر، ۷ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

گروه تعاملی الف - فضل‌الله عرب:

نتایج کنکور ۱۴۰۳ هم چند روز پیش اعلام شد و صدای تعدادی از داوطلبان کنکور و مشاوران انتخاب رشته را درآورد. تمام ایرادات ۱۱ ماده‌ای مصوبه کنکوری جدید که توسط دیده‌بان شفافیت و عدالت (به ریاست احمد توکلی) سه سال پیش قید شده بود یکی یکی در حال وقوع است.

ذخیره شدن ترازها و نتایج یک ازمون رقابتی مثل کنکور برای دو سال از نظر ریاضی ناممکن است. اگر انجام بدهید هم عادلانه نیست‌. کنکور علیرغم تمام بدی‌هایش یک خوبی بزرگ داشت و آن هم این بود که یک میلیون داوطلب با یک سری نمونه سوال مشابه هر سال رتبه‌بندی می‌شدند. آزمون تستی توسط دستگاه تصحیح می‌شد و امکان هیچ تصحیح سلیقه‌ای یا بی عدالتی در آن وجود نداشت.

طبق ادعای مصوبان این مصوبه یعنی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماه‌ها و سال‌ها کار کارشناسی قبل از تصویب این مصوبه صورت گرفته بود اما از هر مرحله که عبور می‌کنیم با تشکیل جلسات فوری بندهایی از مصوبه را دچار تغییر و تحول می‌کنند. تا کنون بارها این اتفاق افتاده است. مگر می‌شود یک مصوبه کارشناسی شده باشد اما بعد از وقوع متوجه اشکالات بشوید؟ ایرادات این مصوبه یکی و دوتا نیست و این‌گونه نیست که فقط تاثیر قطعی معدل ایراد آن باشد. ذخیره شدن ترازها به مدت دو سال، برگزاری دو آزمون کنکور و یک پذیرش، کنار گذاشته شدن و بی توجهی به پشت کنکوری‌ها، برگزاری ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ آزمون نهایی طی یک ماه که یک داوطلب کنکور باید در انها شرکت کند، هزینه مالی زیادی که این مصوبه روی دوش داوطلبان و به خصوص داوطلبان مناطق محروم گذاشته و... و... از دیگر ایرادهای بزرگ این مصوبه هستند که به هیچ عنوان قابل اصلاح هم نیست. یعنی اصلاح قسمتی از آن به خراب شدن قسمت دیگری می‌انجامد. یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی گفته بود طبیعی است که با هر تغییری یک عده زیر چرخ‌دنده‌ها له شوند!

شما فرض کنید یک جوان ۲۱ ساله از روستاهای محروم سیستان و بلوچستان هستید که در ۱۸ سالگی به هر دلیلی نتوانستید در کنکور موفق شوید اما حالا که در ۲۱ سالگی از سربازی برگشته‌اید قصد دارید برای کنکور ۱۴۰۴ اماده شوید. شما باید در بیست امتحان نهایی یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۴ ایجاد سابقه کنید. اگر داوطلب کنکور ۱۴۰۵ باشد که گرفتاری بسیار بزرگتر هم است و باید در ۳۰ امتحان نهایی شرکت کنید. چون نمرات نهایی دهم، یازدهم و‌ دوازدهم همگی در نتیجه کنکور تاثیر قطعی دارند! اموزش پرورش لطف کرده و گفته این ۳۰ امتحان را هم زمان و‌ با تداخل زمانی برگزار نخواهد کرد تا یک شخص در صورت تمایل بتواند‌ در هر ۳۰ امتحان آن هم در یک‌ماه شرکت کند! یعنی برای موفقیت در کنکور «مجبور» است شرکت کند! شما حتی اگر تمام نمرات قبلی‌تان ۲۰ هم باشد مجبورید در همه این امتحانات شرکت کنید چون ممکن است نمره ۱۸ امتحان جدید به دلیل سختی بیشتر تراز بیشتری نسبت به نمره ۲۰ دو سال پیش برای شما ایجاد کند! مثل یک هندوانه دربسته می‌ماند. بنابراین «مجبور» به شرکت در تمام امتحانات نهایی هستید. اگر زمان به عقب برمیگشت و یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی به جای آن جوان ۲۱ ساله روستایی بود باز هم همین مصوبه را تدوین می‌کرد؟

این مصوبه پر از ایراد است و هیچ بندی از مصوبه اصلاح‌پذیر نیست. مثل یه توبره با ۱۰۰ سوراخ می‌ماند که اگر یکی از سوراخ ها را هم مسدود کنید آب از ۹۹ سوراخ دیگر بیرون‌می‌زند.  طی ۳ سال اخیر هیچ‌کدام از اعضای شورای انقلاب فرهنگی حاضر نشدند در یک‌ مناظره شرکت کنند و جواب ایرادهای مخالفان مصوبه را بدهند. پشت درهای بسته وارد امر قانون‌گذاری شده‌اند و با اطمینان از این که هیچ نهادی قدرت ابطال مصوبه‌شان را ندارد پاسخگوی هیچ‌کس نیستند.

اصلاح جزئیات این مصوبه مثل خاموش کردن فقط یک قسمت از یک جنگل آتش گرفته است. برای اینکه جنگل نابود نشود باید کل آتش را خاموش کرد. حالا دوباره جلسه بگذارید بعضی بندها را تغییر دهید تا سال بعد و دسته گل های جدیدتر و ایرادهایی که بعدها آشکار خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۱۵۳۰۱۰:۳۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
نتیجه همه تصمیمات مسئولین غیر کارشناس در حوزه های اجتماعی و سیاسی،سرخوردگی بیشتر جوانان و ایجاد یاس و ناامیدی و نهایتا ارزوی مهاجرت است .
ناشناس۳۶۰۱۵۳۲۱۰:۴۲:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۲۰
به عنوان یکی از کارشناسان بدنه دولت به شما می گویم بسیاری از طرح های اینچنینی حاصل هیچ کار کارشناسی نیست به جز نظر شخصی یک مدیر ، که فکر می کند عالم دهر است و میتواند با ایده های خود همه چیز را به راحتی متحول و کنترل کند . و بقیه نمی فهمند و فقط او می فهمد.
ناشناس۳۶۰۱۵۴۲۱۰:۵۱:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۰
اعضای شورای انقلاب فرهنگی تصمیم گیرندگان همه ی امور فرهنگی و آموزشی کشور شده اند اما به هیچ کس و هیچ کاری پاسخگو نیستند!
یک پدر۳۶۰۱۵۴۹۱۰:۵۹:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
دختر من دانش آموز یکی از مدارس نمونه است روی نمره فیزیک و تعلیمات دینی به شدت اعتراض داره خودم پاسخ هایش را بعد امتحان چک کردم و کمترین نمره فیزیک 17 می شد و دینی 19.5 ولی فیزیک را 10 و دینی را 13.5 برایش در نظر گرفته اند اعتراض کردیم نتیجه نداشت بچه یک هفته با چشم های اشکی در شوک بود این روش درست نیست دیگر دانش آموزان در یک یا چند درس چنین وضعیتی دارند همه مضطرب و ناراضی و سرخورده معلوم نیست دقت و انگیزه کسی که تصحیح کرده چی بوده که نتایج این شکلی شده
ناشناس۳۶۰۱۵۵۵۱۱:۰۴:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
اینقدر مهم نیست این چیز ها
ناشناس۳۶۰۱۵۶۸۱۱:۲۷:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
شما بچه کنکوری نداری ؟
ناشناس۳۶۰۱۶۲۴۱۲:۲۳:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۰
شما بیشتر نگران سهمیه های مختلف باش و نه این چیزهای بیشتر حاشیه ای که معدل و.... چقدر باشد
ناشناس۳۶۰۱۶۵۲۱۳:۰۶:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۰
حذف سهمیه و جبران خدمات جانبازان و شهدا و ... با روش دیگر یک تصمیم حاکمیتی است که به دلیل جذاب بودن مدرک تحصیلی در میان ایرانیان هیچ وقت گرفته نمی شود
ناشناس۳۶۰۱۵۷۸۱۱:۳۶:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۰
خیلی مهمه در ایران غیر درس خواندن و دانشگاه برای یک جوان چه آینده ای وجود دارد ؟ بچه هامون چکار کنند برای آینده که خوشبخت بشن ؟ شما با این گرانی و تورم و تحریم و شرایط بین المللی و فرهنگی و سخت گیری های بی منطق تند رو ها روزنه ای برای جوان من می بینی ؟
ناشناس۳۶۰۱۶۱۶۱۲:۱۷:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۰
در مورد این چیز ها نبود
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۱۵۶۱۱۱:۱۱:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۰
بی بها و یا کم بها کردن سوابق تحصیلی آموزش و پرورش برای ورود به آموزش عالی بزرگترین انحراف و آفتی بود که سالهاست دامنگیر نظام تعلیم و تربیت کشور گردیده است و تا این انحراف و آفت بزرگ از بین نرود امیدی به اصلاح نیست. متاسفانه پیمودن راهی که در اصل انحراف و آفت آشکار و غیرقابل کتمان در نظام تحصیلی مان بوده است به حدی به ذائقه و سلیقه بعضی ها خوش آمده است که حاضر نیستند کوچکترین انتقادی بر آنچه تا قبل از اجرایی شدن مصوبه جدید کنکوری شورای عالی آموزش و پرورش ساری و جاری بوده است وارد سازند و حالا همه ایرادات را صرفا متوجه این مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی می دانند و بس که قطعا شایسته است دست از این همه افراط و تفریط ها برداریم و با بررسی همه جانبه یک دوره چهل ساله نقاط ضعف و قوت سنجش و گزینش ها در مقام ارزیابی و قضاوت بنشینیم و اجازه بدهیم همچنانکه شیوه های متنوع و بعضا حتی متناقض در برگزاری آزمون ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی طی این چهل سال اعمال گردیده است لااقل یک فرصت دیگر به مصوبه جدید کنکور داده شود و اینقدر شتابزده و احساساتی مقابل تصمیم گیران و تصویب کنندگان آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی جبهه نگیریم و در شروع کار دولت جدید چهاردهم اجازه بدهیم جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور و دولتمردان ایشان بتوانند به مهمترین و بااولویت ترین مسائل مبتلابه امروز جامعه یعنی اقتصاد و معیشت و رفع تحریم ها و تحول در روابط خارحی بپردازند چرا که وقتی ذهنیت ها مشغول مسائل متعدد و متنوع گردد متاسفانه ثمردهی کمتر خواهد گردید. والله اعلم
ناشناس۳۶۰۱۶۰۳۱۱:۵۸:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
مگه مردم موش آزمایشگاهی هستن که حالا صبر کنیم ببینیم چی میشه؟ خیلی سخته بریم ببینیم کشور هایی که مثل ما دانشگاه هاشون دولتی هستن مثل چین و ژاپن چیکار میکنند ما هم همون کار رو بکنیم؟
ناشناس۳۶۰۱۶۰۵۱۲:۰۰:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
این کار باید به تدریج انجام شود مثلا اعلام کنند که امتحانات نهایی اول متوسطه از امسال در کنکور موثر خواهد بود و این رویه ادامه خواهد یافت نه اینکه یهویی و بی مقدمه از کلاس یازدهم شروع کنند و سیستم را دچار شوک کنند این روش درست نیست
سعید۳۶۰۱۵۶۵۱۱:۱۷:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲۰
این همه بیت المال خرج مجلس و وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش میشود. مگر مملکت چقدر پول دارد که کلی نهاد متولی با امکان موازی کاری داشته باشد؟ اصلا چه کسی تعیین می کند اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متخصص و کارشناس هستند؟
سلیمی۳۶۰۱۵۷۲۱۱:۲۹:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۲۰
وفق قانون اساسی تنها مرجع قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است. در حال حاضر مجلس نمی تواند در باره کنکور قانون وضع کند.
ناشناس۳۶۰۱۵۷۳۱۱:۲۹:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۰
عملا میخواستن مافیای کنکورو حذف کنن، برعکس گردن کلفت تر شد۱
ناشناس۳۶۰۱۵۸۷۱۱:۴۳:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲۰
متاسفانه اغلب اعضای شورا درک درستی از واقعیتها ندارند.
ناشناس۳۶۰۱۵۹۳۱۱:۵۰:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۰
حالا باید برای نیم نمره بیشتر کلی کلاس رفت کلی کتاب خرید و برای هر امتحان نهایی ترمیم کلی پول به حساب دولت بریزی دوبار کنکور یعنی درامد دو برابری حالا معلوم شد مافیا کیه اگر برای ترمیم ۲۰ درس فقط برای هر کدام یک کتاب کمک آموزشی تهیه کرد چه هزینه سنگینی میشه حالا کلاس به کنار چرا ترمیم را رایگان نمی کنند؟ چرا تو امتحان نهایی اینقدر سوال نکته دار تستی میدهند؟ میگن مفهومیه اما همین سوال تو کنکور بیاد میگن نکته خوانیه؟ و منسوخه؟ آیا اینگونه تصمیم گیری تو دنیای علم منسوخ نیست؟
ناشناس۳۶۰۱۶۰۷۱۲:۰۳:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۲۰
ما که آنقدر کتابهای گران کمک آموزشی خیلی سبز و من و درس هام و جامع و ...و ... خریده ایم که گفتنی نیست این حجم کتاب کمک آموزشی که به توصیه یا حتی اجبار معلم ها بسیار گران خریداری می کنیم آیا برای تمام بچه ها تدریس می شود ؟ اونوقت این بچه ها قراره همه در یک آزمون شرکت کنند و این عادلانه است ؟
محمد۳۶۰۱۶۱۷۱۲:۱۷:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۰
نمی فهمم چه اصراری دارند که کنکور را با شرط معدل تضعیف کنند. در حالیکه اتفاقا کنکور یک مکانیسم منطقی و یکسان برای همه بود که تاویل و تفسیر شخصی و منطقه ای در آن نقشی نداشت. در سالهای اخیر یک موج ساده لوحانه ای به اسم مافیای کنکور و حذف کنکور راه افتاد که تماما پوچ بود و نتیجه آن هم، این چیزی است که الان می بینیم. یعنی انتخاب یک روش به مراتب بدتر! اومدن ابرو را درست کنند زدند چشمش رو هم کور کردند. آقا کنکور یک روش منطقی بود. چیزی هم به اسم مافیای کنکور وجود ندارد. یک نیازی برای آزمون کنکور وجود داشت که در بخش خصوصی و بدون تحمیل هزینه به بودجه دولتی در قالب موسسات آموزشی برای این نیاز و بدون اجبار راه حلی وجود داشت. کجای این مافیاست؟
ناشناس۳۶۰۱۷۴۸۱۴:۵۵:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۰
به بحثهای فوق مساله تقلب مفصل سر جلسات امتحان نهایی رو هم اضافه کنید
ناشناس۳۶۰۱۷۴۹۱۴:۵۵:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
البته محاکمه و اشد مجازات وزرای آموزش پرورش و روسای سنجش و تمام کارشناسان دخیل در تغییرات مداوم و غیر علمی که باعث تخریب روانی فرزندان این سرزمین شده اند اولویت دارد .
ناشناس۳۶۰۱۷۹۴۱۶:۳۴:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۰
بنده سال ۱۳۸۱ در کنکور رشته ریاضی از منطقه ۲ در دانشگاه یزد پذیرش شدم. اولش به برگزاری کنکور خیلی انتقاد داشتم، ولی وقتی رفتم دانشگاه، دیدم کنکور دقیقا مثل یک غربال عمل کرده و کل ۳۵ نفر داخل کلاس، همه با یک توان در اون رشته قبول شدیم.
ناشناس۳۶۰۱۸۴۲۱۸:۰۳:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۰
خیانت به نسل جدید با انواع سهمیه ها و حالا هم این دست گل
علی۳۶۰۱۸۵۴۱۸:۳۵:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۰
نتیجه کار کسانی که به اصطلاح کارشناس هستن می شود اش شله قلمکار .
ناشناس۳۶۰۱۹۵۴۲۱:۲۹:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۰
قانون باید توسط مجلس وضع شود ولا غیر . شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیچ جایی جوابگو نیست.
مسعود۳۶۰۲۰۲۱۲۳:۴۲:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۰
این طرح از اساس غلط هست اخه این دیگه هر آدمی می فهمه که اجرای یک طرح باید با اطلاع رسانی کامل از پایه دهم شروع بشود نه اینکه حالا دانش آموز پایه دوازدهم هست حتی مدارس و اولیا هم هنوز متوجه قضیه نیستن .بعد هم این برای رشته های نظری یک طرح غیر کارشناسی اجرا کردین . برای دانش آموزان فنی و حرفه ای چه تدبیری انجام دادین؟
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  2. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  3. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  4. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  5. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

  6. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  7. وعده زاکانی برای خانه‌دار کردن تمام کارکنان شهرداری تهران

  8. چرت زدن همتی در حاشیه نشست خبری پزشکیان !

  9. ۱۱ دقیقه تا تل‌آویو

  10. ممنوعیت عزل و نصب مدیران شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی تا اطلاع ثانوی

  11. پزشکیان: چاره‌ای نداریم FATF و برجام را حل کنیم 

  12. جزئیاتی از قابلیت های موشک یمنی شلیک شده به تل آویو

  13. پایان بی‌دلاری!

  14. گروسی: مشتاقانه منتظر ارتباط با رئیس‌جمهور ایران هستم

  15. حادثه برق گرفتگی در جریان برگزاری کنفرانس خبری سرمربی استقلال

  16. نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور امروز برگزار می‌شود

  17. اظهارنظر جدید عباس عراقچی درباره برجام

  18. تصاویر هولناک از لحظه اصابت بمب به یک مدرسه در غزه

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. وقاحت غربی!

  4. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  5.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  13. زنگِ زور!

  14. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  15. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  16. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  17. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  18. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  19. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  20. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  21. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  22. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  23. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  24. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  25. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

آخرین عناوین