پرخاش با چشمان بسته!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4030621098 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
پرخاش با چشمان بسته!

نامه اخیر فائزه هاشمی از داخل زندان اوین که در اعتراض به رویه دیکتاتورمابانه زندانیان سیاسی به رشته تحریر درآمده، هر چند پرده از خلق و خوی مستبدانه کسانی برمی‌دارد که خود را قربانی تمایلات آزادی‌خواهانه دانسته و تصویری آغشته به مظلومیت از آنان در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود اما در کنه خود حاکی  از غل و زنجیرهایی است که بر ذهن فائزه هاشمی سنگینی می‌کند. هاشمی منتقد این خلق و خوی مستبدانه هم‌بندی‌های خود است؛ کسانی که ادعای آزادی‌خواهی آنان گوش جامعه را کر کرده اما علی‌رغم نگارش این نامه و عیان‌کردن دیکتاتور‌مابی مدعیان آزادی و آزادی‌خواهی، نمی‌توان آن را واجد ارزش چندانی دانست .

هاشمی در حالی به زندانیان سیاسی می‌تازد که در پایان هر بند از انتقادات خود، سعی دارد همنشینی خاصی بین رفتار دیکتاتورمابانه آنان و نظام جمهوری‌اسلامی ایجاد کند. آن‌جایی که تشکیل گروه‌های فشار در زندان را عیناً منطبق بر رویکرد حاکمیت قلمداد می‌کند؛ وقتی که بین به‌کرسی نشستن خواسته‌های زندانیان مستبد و اراده نظام برای حاکم‌کردن منویات خود و مقاومت در مقابل خواسته‌های عموم مردم و مطالباتی چون حجاب و تبعیض‌های نژادی رابطه برقرار می‌کند، جایی که ممانعت از رای‌دادن زندانیان توسط گروه فشار را همچون مهندسی انتخابات‌ها توسط نظام می‌داند یا همنوا شدن اجباری عده‌ای با زندانیان مستبد را مثل رای‌دادن اجباری کارمندان دولتی یا شرکت در راهپیمایی‌ها برای قطع‌نشدن یارانه و از‌ دست ندادن موقعیت شغلی می‌داند و چندین و چند اتهام و تصور ذهنی غلط دیگر که همگی نشان از فضای بسته ذهنی فائزه هاشمی دارد.

او سعی دارد رفتار آزادی‌خواهان مستبد را به صلابه نقد بکشد اما برای رفع اتهام از خود و متصف‌نشدن به صفتی چون حکومتی‌بودن،‌ به مشابهت‌سازی‌های بی‌مبنایی روی آورده و بین نگاه و رویکرد زندانیان سیاسی و نظام جمهوری‌اسلامی پیوند برقرار می‌کند و به همین دلیل است که عمده این مشابهت‌سازی‌های او به بیراهه ختم می‌گردد.  فائزه هاشمی سعی‌دارد خط و مرزی با طرفین ماجرا کشیده و در وسط مناقشه قرار گیرد اما به‌قدری تندروی کرده که موجب بی‌اعتباری انتقادات خود شده و حتی نیش و کنایه‌های وارده به هم‌بندی‌های خود به محاق برده می‌شود. او برای پرده‌برداشتن از دیکتاتوری نهادینه‌شده زندانیان سیاسی دست به قلم شده اما وقتی مخاطب، متن نامه او را خوانده و با اتهام‌افکنی‌های هاشمی مواجه می‌شود، هیچ‌کدام از انتقاداتش برای او وزن، ارزش و اعتباری پیدا نمی‌کند چون می‌بیند که به‌جای خیرخواهی و نیت صادق نگارنده، پرخاش با چشمان بسته خودنمایی می‌کند. وقتی هاشمی سعی دارد رای‌دادن در جمهوری‌اسلامی را امری اجباری جلوه داده و شرکت‌نکردن در راهپیمایی‌هایی چون ۲۲ بهمن و روز قدس را به‌مثابه قطع‌شدن یارانه قلمداد کند، آیا نشانی از صداقت در محتوای نامه‌اش و شباهت‌سازی‌های وی یافت می‌شود؟

هر چند که از منظر برخی، نامه هاشمی در انتقاد به زندانیان سیاسی نوعی سنت‌شکنی تلقی شده و باعث شده او را فردی خطاب کنند که دارای جسارت و شهامت بسیاری است اما همسازی های بی‌مبنای فائزه هاشمی از نگاه سطحی و غل و زنجیرهای سنگینی حکایت می‌کند که بر ذهن او زده شده و به‌نظر نمی‌رسد که اراده‌ای برای باز کردن آن‌ها وجود داشته باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۴۴۸۱۱۴:۱۳:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
از آب گل آلود ماهی نگیرید. شجاعت فاِیزه هاشمی در نوشتن این نامه ستودنی است. انصاف داشته باشید نامه را اول منتشر کرده سپس نقد کنید.
ناشناس۳۶۰۴۵۰۴۱۴:۳۱:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
این مهره سوخته را چرا دوباره مطرح می کنید
ناشناس۳۶۰۴۵۳۷۱۵:۰۷:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲۴
فایزه هاشمی از زندان خسته شده است. در واقع بریده و دوست دارد به جای سال آینده همین الان آزاد شود.
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۴۵۸۹۱۵:۵۵:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲۴
جناب سعید ونکی عزیز بر خلاف نظر شما پرخاش با چشمان بسته در کار نیست بلکه اگر پرخاشی هم هست که قطعا هم هست با چشمان کاملا باز است و نه بسته! ایکاش به جای مانور دادن روی معلولیت ها به علت ها می پرداختید تا بهتر و منطقی تر و مستدل تر بتوانیم با هم باصطلاح چک و چانه بزنیم و احتمالا نتیجه ای هم از این بحث ها عاید ما و دیگران گردد! بنده هیچگاه فراموش نمی کنم همین سرکار خانم فائزه هاشمی رفسنجانی در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانستند به عنوان نماینده دوم(و بنا بر روایتی نماینده اول) به عنوان نماینده مردم تهران برگزیده شوند. من واقعا در اینجا این سئوال را دارم که جای ایشان و امثال ایشان باید در زندان باشد؟! درست است در متن نامه سرگشاده ایشان افراط و تفریط هایی موجود است اما کلیت نامه را باید مورد کنکاش و ارزیابی و قضاوت قرار داد. در مورد محتوا و منطق نامه ایشان کسانی می توانند نظر صائب بدهند که در وضعیتی مشابه و یا تقریبا مشابه ایشان این دوران طی نموده باشند و نه بنده یا شما! آنچه هم فرضا اینجا بدان استناد می کنم کلیت موضوع است که باز باید تکرار کنم جای نماینده اول یا دوم مردم تهران در مجلس برآمده از الله اکبرهای مردم(تعبیر امام راحل درباره مجلس شورای اسلامی) در زندان نبوده، نیست و نخواهد بود. البته علاوه بر این پیشینه غیرقابل کتمان شخصیت تاریخی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران بسان مرحوم جناب آقای هاشمی رفسنجانی می طلبد درباره دختر خانم آن مرحوم با ملاحظه و احتیاط بیشتری داد سخن سر دهیم گرچه انسانها معصوم نیستند و احتمال بروز خطا و اشتباه از هر کسی ممکن است اما بالاخره صحبت کردن درباره یک خانم نام آشنا که در این کشور دارای سوابق سیاسی و اجتماعی و حتی ورزشی می باشند نیازمند همه جانبه گری های به مراتب بیش از اینها بوده و هست. با سپاس
ناشناس۳۶۰۴۷۶۴۱۹:۴۰:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
اینکه قبلا نماینده مجلس بوده هیچ ربطی ندارد بنی صدر هم یه موقعی رئیس جمهور منتخب مردم بود
ناشناس۳۶۰۴۶۳۷۱۶:۵۰:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
فائزه‌دخترپدریست‌که‌بیش‌از ۳۵سال‌سنگ‌مردم‌را‌به‌سینه‌ زد،درحالی‌که‌ازمردم‌فاصله‌ی‌ نجومی‌داشت‌
ناشناس۳۶۰۵۹۶۸۱۳:۲۳:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
سنگ کدام مردم؟؟ مگر نبود که می گفتند فقیران بروند بمیرند؟؟؟
ناشناس۳۶۰۴۵۶۵۱۵:۱۷:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
زیباکلام هم از نامه فائزه هاشمی دفاع کرده است! زیباکلام هم که به زندان محکوم شده و به خاطر بیماری فعلاً آزاد است هم می داند که زندانی کشیدن چه قدر سخت است.
ناشناس۳۶۰۴۵۹۷۱۶:۰۸:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
اگر سوخته هست شما چرا به حرفهای یه مهره سوخته اعتراض داری؟!!!!
ناشناس۳۶۰۴۷۴۹۱۹:۰۸:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۲۴
از نظر دوستان شما اصطلاح طلبان هم مهره سوخته بودند ولی دیدید که با حداقل امکانات و بدون رانت ادارات دولتی و پول چه طوفانی به پا کردند در همین انتخابات
ناشناس۳۶۰۷۲۹۲۰۲:۰۳:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۸
بدون رانت! جالبه ۳۰ سال کشور دستشون بوده
ناشناس۳۶۰۵۱۷۹۰۹:۴۹:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
اصلاح طلبان با کمک شورای نگهبان پیروز شدن آن هم با اختلاف کم
ناشناس۳۶۰۵۴۰۶۱۴:۱۸:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
تعصب را کنار بگذارید و واقعیت ها را بنگرید همین ها که به نظر شما مهره سوخته اند الان نزدیک به ۸۰ درصد جامعه را تشکیل میدهند ، خانم هاشمی بد یا خوب حرف حقی زده و حتی حاضر شده توهین برخی از هم مسلکان و هم بندان خود را به جان بخرد تا حقیقت را بگوید ، ایشان شجاعانه انتقاد کرده اند حتی اگر اطرافیان خودشان باشند ،در عین حال که می‌توانستند مانند زندانیان دیگر مظلوم نمایی های دروغین در رابطه با خدمات داخل زندان کنند اما حقیقت را گفته اند ، پس بهتر است کمی از تعصب و تابو‌ کردن بعضی مسائل دست برداریم و حق را بشنویم مهم نیست چه کسی چیزی را میگوید ،مهم اینست که چه چیزی را میگوید .
ناشناس۳۶۰۴۵۲۸۱۴:۴۸:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
این خانم خودش از ویژه خوران وژنهای خوب است که اسباب نارضایتی واعتراض مردم به نظام بوده است حالا به لطایف الحیل می خواهد برای خودش وجهه اپوزوسیونی بسازد خانم محترم قبای اعتراض وانتقاد اصلا اندازه شما وخاندان هاشمی نیست واین زندانهای هتلی را مردم باور نمی کنند
ناشناس۳۶۰۴۵۴۵۱۵:۱۰:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۴
مقاله را با دقت بیشتری بخوانید
ناشناس۳۶۰۴۶۰۸۱۶:۱۵:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
نامه که چندروزپیش منتشرشده
ناشناس۳۶۰۴۷۲۳۱۸:۴۳:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
شجاعت نیست تو هم از عرش و اوج قدرت به فرش میرسیدی قاطی میکردی
ناشناس۳۶۰۴۸۶۷۲۱:۴۸:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۴
بالاخره این ها وحکومت دو نقطه مقابل هم هستن نمیشه هردو غلط باشن! پس اگر اونها غلط هستن نقطه مقابلشون که حکومت باشه انچنان هم غلط نیست.
نادر۳۶۰۵۵۱۹۱۷:۱۶:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
عزیزم، در تعارض دو نفر/ گروه، یا هردو در خطا هستن یا یکی از آن دو در اشتباه و دیگری درست می گوید، پس استدلال شما درست بنظر نمیرسد.
ناشناس۳۶۰۴۸۸۴۲۲:۱۹:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
اخوی خوبیت نداره دفاع بی مبنا از هاشمی میکنی
ناشناس۳۶۰۴۴۸۳۱۴:۱۵:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲۴
چرا باید کسی که منتقد است در زندان باشد.کدام دادگاه سیاسیون علنی برگزار شده تا مردم بدانند دلیل زندان بودن افراد چیست
ناشناس۳۶۰۴۵۵۰۱۵:۱۱:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
هیچ منتقدی در زندان نمی رود
ناشناس۳۶۰۴۷۶۶۱۹:۴۰:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
پس اگر جرات دارید انتقاد کنید
ناشناس۳۶۰۴۹۲۱۲۳:۲۸:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲۴
همه روزه انتقاد می شود بدون هیچگونه مشکلی اما مغرضان که اهدف سیاسی و.... دارند خیر باید برخورد شود
ناشناس۳۶۰۴۴۹۰۱۴:۲۰:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۴
این خانم و همفکرانش کشور را بیراهه بردن چه با آشوب و رفتارهای رادیکالی و افراطی آن و چه در نحوه اداره کشور که ایجاد کردن...
عمران۳۶۰۴۸۱۴۲۰:۳۶:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
چیزی که هنوز برای ما و شما و دیگران کاملا حا نیافتاده این است: «ایران ملک شخصی هیچ کدام از ما نیست و حق نداریم از دیگران انتظار داشته باشیم طبق خواسته های ما عمل کنند»
ناشناس۳۶۰۴۹۲۳۲۳:۳۰:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۴
این مملکت جایی برای نابود کردن توسط برخی نیست و باید به شدت برخورد شود هیچ در راس هم نیایند دوباره و خودتان را هم پشت حرف های پوچ قایم نکنید
رصا۳۶۰۴۵۰۹۱۴:۳۱:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
برای اینکه مردم اعتماد کنند خب دادگاه علنی برگزار کنید
ناشناس۳۶۰۵۴۹۸۱۶:۲۶:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۵
چرا همش از مردم مایه میذارید. مردم که اصلا تو انتخابات شرکت نکردن یه عده شون هم به جلیلی و یکم بیشتر به پزشکیان رای دادن. جوانها هم که سرشون تو اینستاگرامه . کدوم مردم؟ مردم مردم..
سلیمی۳۶۰۴۵۱۹۱۴:۴۲:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
مفسدان و جنایتکاران باید در زندان باشند.
سعید۳۶۰۴۵۲۰۱۴:۴۲:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۴
کارش زمان مرحوم هاشمی که در راس قدرت بود همین گونه با زندانیان سیاسی برخورد میکرد .
ناشناس۳۶۰۴۵۲۴۱۴:۴۴:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
به کدامین گناه ....؟!!11
نجیب۳۶۰۴۷۴۱۱۸:۵۸:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
به گناه مقابله آشکار با قوانین اسلام مانند حمایت از بی حجابان، حمایت از بهایی ها و حمایت از تمام دشمنان خدا. اگر این مسایل برای شما مهم نیست اول بر استغفار کن بعد هم برو خودت رو اصلاح کن...
ناشناس۳۶۰۵۰۶۵۰۷:۲۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
حجاب اصول دین و فروع دین نیست در هیچ جای قرآن حجاب اجباری نشده و برای بی حجابی مجازات تعیین نشده در هیچ کشور مسلمانی حجاب اجباری نیست اونوقت چرا مردم ما باید به حجاب اجباری تن بدهند ؟!
ناشناس۳۶۰۵۳۴۷۱۳:۲۴:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
به جای این اظهارات مستند استدلال کنید و بر اساس روایات دینی بفرمایید که حجاب واجب نیست. اتفاقا بر مبنای روایات دینی حجاب یک اصل است
ناشناس۳۶۰۴۷۷۴۱۹:۵۱:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۲۴
به گناه فهمیدن
ناشناس۳۶۰۴۹۳۵۲۳:۵۵:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
به گناه کج فهمی
ناشناس۳۶۰۵۳۴۸۱۳:۲۵:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۵
به گناه فتنه گری دروغ پردازی اقدام علیه امنیت ملی
ناشناس۳۶۰۴۵۵۴۱۵:۱۲:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
تاریخ از این شیرزن به بزرگی یاد خواهد کرد
ناشناس۳۶۰۴۸۴۹۲۱:۳۰:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
به نادان ها خواهد خندید این خانم یادش رفته پدرش یکی از افراد شاخص همین نظامی هست و برادران و خواهرش هم انواع و اقسام مسئولیتهای دولتی رو داشتن و تا تونستن از انواع رانت ارتزاق کردن دقیقا الان به چی این نظام مثلا انتقاد دارن
ناشناس۳۶۰۵۱۳۸۰۹:۰۵:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۲۵
حالا اگر کسی جایی خطا کرد باید تا اخر عمرش فقط خطا کنه؟ حق نداره کار خوب بکنه و منصفانه نقد کنه جامعه خودش را؟ نگاه سیاه و سفید مطلق تفکر شما خطرناکه امیدوارم خودت هم با خودت همینطور که با مردم رفتار میکنی بتونی رفتار کنی
ناشناس۳۶۰۴۹۶۷۰۱:۱۲:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۵
احتمالا نمیدانید تاریخ یعنی چه
ناشناس۳۶۰۴۵۵۶۱۵:۱۳:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
هنوز ما نتوانستیم جرم سیاسی را تعریف کنیم و بسیاری از کسانی که به اتهام امنیتی در زندان بسر می برند در واقع جرمشان سیاسی است .
ناشناس۳۶۰۴۵۹۴۱۶:۰۷:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
البته بعید میدونم فردی به نام واقعی سعید ونکی که نویسنده این مطلب هست وجود خارجی داشته باشه. چون آدم تحلیلگر کم مطلب مینویسه اما عمیق و پر از نکات نغز و این نوشته سرشا از بغض نسبت به خانم هاشمی هست و .............
ناشناس۳۶۰۴۷۵۳۱۹:۱۵:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
من از سعید ونکی هنوز مطلب منصفانه و واقع بینانه ندیده ام ایشون در فضای غیر واقعی و ایزوله زندگی می کنند
ناشناس۳۶۰۴۹۲۴۲۳:۳۱:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
شما نگاه طایفه ای دارید و ایشان بارها شماها را رسوا کرده
ناشناس۳۶۰۴۶۰۶۱۶:۱۵:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
بانویسنده موافقم به شدت
شیوا۳۶۰۴۶۴۰۱۶:۵۵:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
زندانی کردن یک منتقد سیاسی مغایر اصل آزادی بیان و عقیده است چرا باید با این بگیر و ببند ها خوراک تبلیغات به دشمنان داده شود ؟
ناشناس۳۶۰۴۹۶۶۰۱:۱۲:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۵
ازادی یعنی هر دروغ و تهمتی خواستی بزنی و انتظار مجازات نداشته باشی؟
ناشناس۳۶۰۵۳۱۸۱۲:۵۷:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
چرا همفکران شما هر دروغ و تهمتی زدند رانت گرفتند زندان نرفتند ؟ !
معلم۳۶۰۴۶۵۴۱۷:۰۹:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
چرا دشمنان نظام از زنداتی شدن فرزندان هاشمی لذت می برند.چون به فرموده امام خمینی ره هاشمی زنده است چون انقلاب زنده است.
ناشناس۳۶۰۵۲۴۵۱۱:۲۷:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
این چه ربطی داره
ناشناس۳۶۰۴۶۶۱۱۷:۲۰:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
اگه میخاست حرفایی که امثال شما می پسندید بزنه که الان اصلا زندان نبود.
ناشناس۳۶۰۴۷۲۰۱۸:۴۱:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۲۴
زندانش به خاطر قدرت از کف رفتشونه!!! زور داره خوب یهو از عرش به فرش رسیدن
ناشناس۳۶۰۵۳۵۱۱۳:۲۶:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
افرین دقیقا نکته همین هست
سولدوز۳۶۰۴۶۶۲۱۷:۲۳:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
بهتر بود نامه را هم درسایت می گذاشتید بعد نقد صورت می گرفت تاثیر بیشتری داشت چون خواننده هم مطلب را می خواند و نظر شمارا تایید یا رد می کرد
ناشناس۳۶۰۴۶۶۴۱۷:۲۶:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۴
بله جیبهای پر از پول به جیبهایشان تارخ افتخار خواهد کرد ایشان با نظام جمهوری روی کار آمدن حالا ادعا دارند ؟
ناشناس۳۶۰۴۷۶۹۱۹:۴۶:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
ایشان و همسر مرحومان وحید لاهوتی و پدر همسرشان آیت الله لاهوتی از مبارزان قبل انقلاب و اولین فرمانده کمیته های انقلاب اسلامی بود. مثل شما و آقای ونکی از مجاهدین بعد از انقلاب اسلامی نبودند کمی مطالعه کن.
ناشناس۳۶۰۴۶۶۶۱۷:۳۱:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۴
افای سعید ونکی کلا بی طرف نیستی
ناشناس۳۶۰۴۷۱۹۱۸:۴۰:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۴
باید قبول کنی قدرت افسانه ایتون رو از دست دادید دوره بابا جان تموم شد چه برسه دوره شما هر چیزی یه روزی تموم میشه هرچند میدونم خیلی افسانه ای و لذت بخش بوده قدرت داشتن در اون زمانه
ناشناس۳۶۰۴۷۵۲۱۹:۱۵:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۲۴
یه نگاه به نظر مردم بندازید و میزان محبوبیت صداقت و شجاعت خانم هاشمی رو درک کنید بهتر بود بجای این همه سیاه نمایی نامه ایشون نشون می‌دادید و بعد با مدرک نقد منصفانه می کردید
ناشناس۳۶۰۵۳۵۵۱۳:۳۰:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۵
در کدوم دنیا زندگی میکنی دوست عزیز محبوبیت ایشون رو از کجا اوردی؟
ناشناس۳۶۰۴۷۷۳۱۹:۵۱:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۲۴
هاشمی اشتباهات بزرگی مرتکب شد اما در دو دهه پایان عمرش تلاش کرد جبران کند شجاعت خانم فائزه هاشمی ستودنی است‌
ناشناس۳۶۰۵۳۵۰۱۳:۲۶:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲۵
جبران کرد یا در زمین دشمن بازی کرد؟
ناشناس۳۶۰۵۳۵۷۱۳:۳۱:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۵
اتفاقا اواخر عمر مرحوم هاشمی پر بود از اشتباهات زیاد که به منفعت کشور ضربه زد .
حسین قلی خان۳۶۰۴۷۹۲۲۰:۱۰:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
نفرت و بغض از خانواده هاشمی در این مقاله آقای ونکی (که حتما این نام جعلی است و نویسنده پایداریچی است) موج می‌زند
سینا۳۶۰۴۸۰۲۲۰:۲۱:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۴
مفهوم آزادی، تعادل پیچیده ایست که باید دائما برای رسیدن به نقطه درست آن در تلاش بود. اینجا ما با مسئله ای به عنوان جرم سیاسی و نوع برخورد مناسب و عادلانه با منتقد و حتی مخالف نظام روبرو هستیم. اصلا فرض کنید کسی مخالف نظام باشد. عقیده او هم صادقانه باشد، حد و حدود آزادی برای این فرد چیست؟ او چه حد و مرزهایی هایی را باید رعایت کند و در طرف مقابل، نظام تا چه میزان فضای آزاد باید در اختیار او بگذارد؟ امیدوارم ما کم کم به سمت حل این مسئله پیش برویم و به یک تعادل منطقی و عادلانه در این زمینه برسیم. جایی که حداقل آدمی مثل احمد زید آبادی، احساس آرامش و آزادی کند و هر لحظه ترس دادگاه و دادسرا و زندان نداشته باشد. جایی که نظام هم از حرف و اظهار نظر آدمها بیمی نداشته باشد و آنقدر احساس اطمینان و اعتماد به نفس داشته باشد که حتی اجازه دهد تند ترین مخالفین هم در صدا و سیما برای خودشان شبکه داشته باشند. چنین تعادلی حتما دست بیگانگان را برای سو استفاده کوتاه میکند و حتما در مجموع اعتماد بین نظام و مردم را مستحکم تر میکند.
ناشناس۳۶۰۴۸۸۲۲۲:۱۷:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
خانم هاشمی دوره شما و این حرفها گذشته بهتره توبه کنید
ناشناس۳۶۰۵۲۵۶۱۱:۴۴:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۵
توبه فتنه گران نمایشی است
ناشناس۳۶۰۴۸۸۳۲۲:۱۸:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۴
ایشون و خانواده رفسنجانی اول باید درباره فتنه ۸۸ پاسخگو باشن بعد از زمین و زمان طلبکار شوند
ناشناس۳۶۰۴۸۹۲۲۲:۳۸:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۴
هر چی در مورد حکومت گفته درست هست
ناشناس۳۶۰۴۹۳۳۲۳:۵۲:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۲۴
فایزه هاشمی بهتر نیست به جای ادعا کردن درباره حکومت اول بیاد درمورد ثروت افسانه ای خاندانشان توضیح دهد؟
ناشناس۳۶۰۴۹۶۴۰۱:۱۰:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
نخیر ایشان مصونیت قضایی دارند پشتشان گرم است که بتوانند بیشترین تهمت را به نظام بزنند و هیج برخوردی هم نشود
جواد۳۶۰۵۲۱۶۱۰:۳۹:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۵
خاندان هاشمی رفسنجانی از دوران قاجار ثروت مند بودند
شهروند۳۶۰۴۹۰۳۲۲:۵۴:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۴
او درست می‌گوید هنوز بسیاری از عناصر استبدادی خودپسندی در درون و بیرون زندانها در وجود بسیاری از ما ایرانیها وجود دارند و لازم است که آزادیخواهی و برابری پذیری را همه بیاموزیم و تمرین کنیم .
ناشناس۳۶۰۴۹۳۹۰۰:۰۸:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۵
--- عجب ! عجب ... چه كسي ساليان پيش ، پيش بيني مي كرد كه دختر هاشمي رفسنجاني به اينجا و به اين مرحله برسد و سر وكارش به زندان بيفتد و نامه هاي اين چنيني كتابت كند و عرضم به حضور انورتان كه ...دختر همان كسي كه براي خودش سردار سازندگي هم بود و زماني هم صدا و سيما براي ايشان فعل « جمع » به كار مي برد ، مثلا مي گفت : آقاي هاشمي رفسنجاني « گفتند » ! ... ايشان تاكيد « كردند » ووو -- چه عجب برادر ! در دنياي سياست آن گونه هست كه شاعر گفته ! ... حالا خدا عالمه ، شايد شاعر ، خودش هم مدتي سياستمدار بوده كه چنين گفته ! -- مگه شاعر چه گفته اخوي جان ؟ --- شاعر گفته : « از اين مرد و زن شمس و قمر نام نزايد جز عجب هر صبح و هر شام » ! --- چه جالب ! شاعر خوب گفته ، در دنياي سياست هر صبح و هر شام عجايب مي زايد ! بنده صد در صد قبول دارم ! -- من هم در بست قبول دارم !
ناشناس۳۶۰۴۹۴۱۰۰:۱۳:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۵
آیا جای کسی که حرف میزند و انتقاد میکند زندان است؟؟؟؟ اگر اینطور باشد پس جای امثال همین ونکی که دائما مینویسند کجاست؟؟؟؟؟؟ اگر منتقدین راست میگویند که وای بر آنانی که حکم زندان داده اند؟؟؟؟ و اگر راست نمیگوید، که باید او را قانع کرد!!!!! چرا امثال ونکی ها که تعداد مخاطبشان از انگشتان یک دست هم تجاوز نمیکند باید آزاد باشند تا هر چه ناصواب است بگویند و هرچه سیاه است سفید نشان بدهند و دائما به به و چه چه کنند و و بهر کسی که بخواهند بدروغ دشنام دهند، ولی اگر یک منتقد غیر خودی و خارج از دایره کیهان نویسان که اکثریت قریب به اتفاق آحاد مردم کشور از آنان بیزارند، چون بودجه کشور را میبلعند و بجر انگ زدن و به به و چه چه گفتن چیزی ندارند و تیراژ روزینامه شان حتی خرج جوهر مصرفی شان را نمیدهد، حرفی بزند، سر از زندان در میآورد؟؟؟؟ راستی چرا اگر وضعیت کشور ما آن چیزی است که امثال ونکی و کیهان نویسان میگویند، چرا مردم عادی اینقدر ناراضی هستند؟؟؟؟ چرا وضعیت اقتصادی مردم اینقدر بد است؟؟؟ چرا کشوری با منابع ایران باید اینهمه فقیر داشته باشد؟؟؟؟ بابا وضعیت آن چیزی نیست که امثال ونکی و کیهان نویسان از روی شکم سیری مینویسند و منتقدین را اینقدر می کوبند!!!!! حرف آخر اینکه جای هیچ منتقدی در زندان نیست؟؟؟؟ حکومت باید سخنان منتقدین را بشنود!!!!! بسیاری از منتقدین دلشان برای این کشور و وضعیت شهروندان میسوزد!!!!! همه منتقدان آنطوری نیستند که ونکی ها و کیهان نویسان میگویند!!!!!!! بخدا اکثریت قریب به اتفاق منتقدین فکر براندازی و اینجور کارها نیستند. نباید با آنان برخورد کنید!!!! باید حرف آنان را بشنوید و اگر راست نمیگویند، آنان را قابع کنید و اگر راست میگویند به حرفشان گوش کنید و جلوی به به و چه چه کنانی مانند همین ونکی و کیهان نویسان را بگیرید که اینقدر روی اعصاب مردم نباشند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۶۰۴۹۴۲۰۰:۱۴:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۵
آقای ونکی نمی‌فهمم چگونه می خواهید حکومت را تطهیر کنید!!
ناشناس۳۶۰۴۹۶۳۰۱:۰۹:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲۵
تمام این تهمتهای هاشمی به دلیل عدم برخورد قضایی قاطعانه متاسفانه دستگاه قضا گاهی اوقات بیش از حد مماشات میکنه همین خود باعث مشکلات بسیاری است
ناشناس۳۶۰۵۰۸۳۰۷:۵۳:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
این آقای ونکی هم آدم جالبی است. یکی به نعل میزند یکی به میخ. با تفسیر به رای نمیتوان حقایق را انکار کرد.
ناشناس۳۶۰۵۳۶۳۱۳:۳۵:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۵
خانم هاشمی بهتره توبه کنید دست از این لجبازیها بردارید وگرنه مطرود تاریخ میشوید
ناشناس۳۶۰۵۳۸۵۱۳:۵۲:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۲۵
طرف محكوم امنيتيه و از داخل زندان نامه بزنه و حكومت رو بکوبه واقعا نوبره بخدا
ناشناس۳۶۰۵۳۸۷۱۳:۵۳:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۲۵
چطور از داخل زندان توییت می زنند نامه سر گشاده می فرستند پس برای چی زندان هستند؟ چطوری و با چه وسیله ای اینکار را می کنند مگر اینکه افرادی بیرون زندان به جای آنها توییت می زنند نامه سرگشاده می نویسند که باید حتما شناسایی و دستگیر شوند . برای اغراض سیاسی شان که نانشان در آن است ما ملت را با درخواست تحریم های جهانی بیچاره کردند چرا باید با مالیات من معلم در زندان باشند و چاق و چله و زبان درازتر شوند؟
ناشناس۳۶۰۵۳۸۹۱۳:۵۴:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۵
این فرد هر کاری دلش خواسته تا الان انجام داده و از این به بعد هم انجام خواهد داد
ناشناس۳۶۰۵۳۹۱۱۳:۵۴:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۵
زندان هتلی رایگان برای فتنه گران است .
ناشناس۳۶۰۵۳۹۲۱۳:۵۵:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
امثال این‌ها همیشه یک‌سری تهمت برای زدن دارند.
ناشناس۳۶۰۵۳۹۴۱۳:۵۶:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۵
زمانی که فائزه خانم فکر می کرد چنگ بر صورت نظام می اندازد باید فکر اینجایش را هم می کرد
ناشناس۳۶۰۵۴۲۰۱۴:۳۲:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۲۵
ایشان ژن خوب است زندانشان مثل ما مردم عادی نیست
ناشناس۳۶۰۵۴۳۲۱۴:۵۶:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲۵
ما اینقدر دغدغه تو زندگیمون داریم که هاشمی و فایزه برامون مهم نیست اینها دارن تاوان کارای خودشون پس میدهند ذره ای هم برای مردم اهمیت ندارند
ناشناس۳۶۰۵۶۹۷۲۳:۵۸:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۵
آفرین بر فائزه خطاهای پدرش را در دهه 60 و 70 جبران می کند
ناشناس۳۶۰۷۳۸۴۰۷:۳۷:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۸
خداوند این زن شجاع را حفظ فرماید
ناشناس۳۶۰۷۷۴۶۱۳:۱۴:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
خانم فائزه حتما در زندان هم مثل سایر بازماندگان اکبرهاشمی برای خود شان و مرتبت خاص خواسته و انها هم گفته اند زرشک .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  3. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  4. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  5. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  6. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  8. تذکر رییس دیوان عالی کشور به رییس جمهور درباره وضع حجاب یک خبرنگار

  9. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

  10. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

  11. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

  12. حقوق ۱۲میلیونی با مدرک دکترا !

  13. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

  14. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

  15. پزشکیان یک‌شنبه عازم نیویورک می‌شود

  16. صادرات زندانی در انگلستان!

  17. رئیس بانک مرکزی فهرست کارمندان دریافت کننده تسهیلات بانکی را به مجلس می‌دهد

  18. ضرغامی از سمت جدیدش کناره‌گیری کرد

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. وقاحت غربی!

  5. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  6.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  7. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  8. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  9. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  12. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  17. زنگِ زور!

  18. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  19. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  20. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

آخرین عناوین