فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4030627078 ۱۲۶ نظر، ۹ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

اولین نشست خبری مسعود پزشکیان پس از عهده‌دار شدن منصب ریاست‌جمهوری دارای فرامتن نگران‌کننده‌ای بود. اگرچه عده‌ای سخنان رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه را در زمینه سیاسی مصداق امید‌آفرینی و درک متقابل دولت از نیازهای جامعه تلقی می‌کنند اما نگاهی عمیق‌تر به اظهارات پزشکیان از زاویه معیشت، از آینده نامطمئن و نگران کننده ای حکایت می‌کند که ریشه در رویکرد احتمالی دولت دارد. رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود و حتی در پاسخ به سوالات مختلفی که رنگ و بوی اقتصادی نداشت، چندین و چند بار بر مسئله ناترازی‌های موجود در حوزه‌های مختلف تاکید کرده و حتی به اجبار پیش‌روی دولت برای ساماندهی به وضعیت کنونی اشاره‌های فراوانی داشت.

رئیس‌جمهور در بخشی از اظهاراتش پیرامون نیاز اقتصاد ایران به درمان و متعاقباً ناملایمات و تبعات تلخی که ممکن است در مسیر این درمان پدیدار شود، سخن راند و علاوه بر این به لزوم پذیرش و تحمل سختی‌ها برای رسیدن اقتصاد ایران به ساحل امن گریزی زد که این اظهارات حاکی از آمادگی و خیزبرداشتن دولت در جهت دست‌زدن به اقداماتی است که قریب به یقین فشار بیشتری را بر مردم وارد خواهد کرد؛‌ مسیری که تقریباً در پنج دولت تشکیل‌شده پس از جنگ به انحاء مختلف پیموده شده اما آن نتایج مورد انتظار حاصل نشده و درب باغ سبز وعده داده‌شده هیچ‌گاه به‌روی مردم گشوده نشده است.

قابل انکار نیست آنچه که در ادبیات سیاسی و اقتصادی متولیان امر به‌عنوان ناترازی برجسته شده و برای آن درمان‌های سخت پیشنهاد می‌گردد، چالشی عینی و ملموس بوده اما بحث بر سر عوامل ایجاد ناترازی‌ها در حوزه‌های مختلف است که چندان محل مناقشه قرار نمی‌گیرد و فقط به مصائب تعمیق‌یافته‌‌ای پرداخته می‌شود که مردم در ایجاد آنان قصوری ندارند اما باید پذیرای داروهای تلخی باشند که برای درمان تجویز می‌گردد؛ هر چند که راهکارهایی که تحت‌عنوان درمان مطرح می‌گردد هم محل سوال برخی کارشناسان و در اثرگذاری آن تردیدهای بسیاری است.

ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی اعم از آب، برق، گاز، بنزین و سایر حامل‌ها، ناترازی‌های وخیم در حوزه بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و عرصه‌های دیگر که امروز گریبان کشور را گرفته این سوال را ایجاد می‌کند که آیا مردم  در پدیدارشدن این شرایط آشفته دخیل بودند که باید تلخی داروهای تجویز‌شده را بچشند؟ مهم‌تر از آن، آیا تنها راهکار موجود برای رفع‌ ناترازی‌ها به‌خصوص حوزه انرژی - که هم از حساسیت بسیاری برخوردار است و هم مورد بحث و تاکید دولت‌مردان است - بهره‌گیری از راهکارهای قیمتی و افزایش نرخ حامل‌هاست که معیشت مردم را با تلاطم‌های بسیار مواجه می‌کند و چرا باید عموم مردم به‌جای عاملان ناترازی و افراد و دستگاه‌های بحران‌ساز در کانون فشارها قرار گیرند؟

مسئله دیگر جای خالی سیاست‌های حمایتی و جبرانی یا دستکم اشاره ضعیف و ناکافی رئیس جمهور به آن برای کاستن از اثرات جانبی داروهای تجویزی ناترازی است که گویا در نظام فکری دولت‌مردان جایگاهی نداشته و صرفاً آنان خواستار افزایش تاب‌آوری مردم و بالارفتن آستانه تحمل جامعه هستند. 

 پیکر نحیف جامعه، چندین و چندبار در دهه‌های اخیر پذیرای تجویز داروها و جراحی‌های اقتصادی بسیاری بوده که به‌جای ارتقای وضعیت، آنان را از چاله به چاه فروبرده و در همین ابتدای راه، بیم آن می‌رود که دولت چهاردهم هم با اتخاذ این رویکرد قفلی بر قفل‌های بسیار زندگی مردم بزند، مگر آنکه این دولت بتواند با پرهیز از اشتباهات در جراحی های اقتصادی قبلی و با دقت و استفاده از نظر همه کارشناسان- نه فقط آنها که در سه دهه گذشته صدای رساتری در تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور داشته اند- به سلامت از این ورطه عبور کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۶۶۷۹۱۴:۱۲:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۷
وقتی دکتر جلیلی به پزشکیان گفت که تو هیچ برنامه ای نداری ، کسی توجه نکرد .
ناشناس۳۶۰۶۷۰۲۱۴:۳۰:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
وقتی درخواست می کند سهم صندوق توسعه کاهش یابد یعنی دچار روزمرگی شدن و عدم روبه جلو در اقتصاد
ناشناس۳۶۰۶۷۵۳۱۴:۵۹:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
خیلی پشیمونم باز هم اشتباه کردم در سال ۹۲ در سال ۹۶ و این بار هم اشتباه کردم قول شرف میدم دیگه به این طیف رای ندم اینها به عهدشون هیچوقت وفا نمیکنن
ناشناس۳۶۰۶۸۹۲۱۶:۳۶:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
مشکل از شما نیست مشکل از شورای نگهبان هست
ناشناس۳۶۰۶۹۱۹۱۷:۰۲:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
از آنجا که رویکرد حاکم بر اقتصاد ایران رویکرد کاملا لیبرالی و سرمایه محور است، لذا با رفع تحریم ها نیز مردم عادی سود نخواهند کرد و باز هم شرکتهای معظم فولاد و پتروشیمی و نفتی و سیمانی و معدنی و بانکها و بیمه ها و ابر بازرگانان و خودرویی ها و سایر ابر سرمایه داران منتفع خواهند شد و با افزایش درامدشان مانور تجمل خواهند داد تا اعتماد مشتریان خارجی شان را به پرداخت مبالغ بیشتر برای خرید محصولاتشان جلب کنند. یکی ازنی مانورهای تجمل مثلا تشکیل تیم های ورزشی مختلف و تزریق هزاران میلیارد تومان و دلار به آنهاست که در سالهای اخیر می بینیم فولاد سپاهان و مس رفسنجان و گل گهر سیرجان و تراکتورسازی تبریز و فولاد خوزستان و ... و اخیراً هولدینگ خلیج فارس و بانکهای خصوصی در آن با هم رقابت می کنند. اصولاً حکمرانی پس از انقلاب اسلامی جایی برای مردم عادی در تعیین سیاستها، اعم از اقتصادی و اجتماعی قائل نبوده و مردم حداکثر سنگ زیرین آسیای این نظام بوده و هستند و خواهند بود. با استفاده از دشمنی دشمنان و تهییج احساسات دشمن ستیزانه مردم عادی که از خصایص ملت ایران در 5 دهه ی اخیر بوده است، هیچگاه به مردم اجازه داده نشده تا به منافع خود فکر لازم و کافی کنند و برای خود تصمیم بگیرند. همیشه مردم اولویت را در حفظ نظام و مقابله با دشمنان دانسته اند که در بطن خود تصمیم درستی است اما نتیجه اش ادامه حکمرانی مردم ناانگارانه حکمرانان بوده است. این قصه سر دراز دارد...
پرویز۳۶۰۷۰۷۴۲۰:۰۵:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
رویکرد مدیریت بر کشور کاملا بر اساس رهنمودهای مارکس و روشهای کمونیستی است. چون کسی نظرات مارکس را نمیخواند متوجه نیستیم که چه چیزی را به چه اسمی به کشور قالب میکنند.
ناشناس۳۶۰۷۱۶۱۲۲:۱۹:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
قبل انقلاب اونوقت اقتصاد ایران به نفع توده محروم کوچه و بازار بود ؟؟؟ در خرابی اقتصاد اشرافی امروز که نتیجه سیاستهای رفسنجانی و خاتمی و روحانی و رفقاست ، شکی نیست البته !!!
ناشناس۳۶۰۷۲۰۵۲۳:۳۴:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
شما هیچ وقت به این طیف رای ندادی. تئاتر بازی نکن دوست عزیز.
ناشناس۳۶۰۷۴۳۹۰۸:۳۲:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
الان همه دارن کاسبی میکنن الا دولت که باید نون و یارانه و بنزین و گاز و برق یارانه ای ۹۰ میلیون نفر رو به اضافه حقوق کارمنداش بده قیمت همه چیز باید آزاد بشه هر کی هر چقدر مصرف میکنه باید پولش رو بده
ناشناس۳۶۰۶۷۲۴۱۴:۴۴:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
خودش‌که‌بارهاگفته‌من‌بلد نیستم‌وبرنامه‌ندارم‌
ناشناس۳۶۰۶۸۲۸۱۵:۵۹:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
پس مردم به چی رای دادن؟
ناشناس۳۶۰۶۹۱۵۱۶:۵۹:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
به بی برنامگی
ناشناس۳۶۰۷۰۲۶۱۸:۵۲:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
مردم به بدتر رای ندادند.
ناشناس۳۶۰۷۲۲۸۰۰:۱۵:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۸
بدتر از دید شماها ، یعنی هرکی ایران رو آباد کنه . بهتر از دید شماها ، یعنی هرکی نوکر غربیها باشه .
ناشناس۳۶۰۷۱۵۲۲۲:۱۲:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
به رئیس جمهور نشدن جناب دکتر جلیلی
ناشناس۳۶۰۷۲۲۹۰۰:۱۵:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۸
شماها باعث فلاکت این مملکت هستین
ناشناس۳۶۰۷۲۳۰۰۰:۱۵:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
رای عوام یعنی همین
ناشناس۳۶۰۷۲۳۱۰۰:۱۶:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲۸
پزشکیان هم رو همین سطح از تفکر مخاطبش حساب باز کرده بود و شما ناامیدش نکردی
ناشناس۳۶۰۷۲۱۲۲۳:۴۷:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
شورای نگهبان ایشون رو دارای صلاحیت اعلام کرده مردم چه میدونستن؟
ناشناس۳۶۰۷۳۳۰۰۵:۰۹:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۲۸
که جلیلی رئیس جمهور نشه
ناشناس۳۶۰۶۷۲۸۱۴:۴۶:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۲۷
درست بعد از جنگ تا امروز کشور با برنامه های جلیلی و دوستانش پیش رفته و نتیجه فقیرتر شدن مردم است.
ناشناس۳۶۰۶۸۰۷۱۵:۳۰:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
پسر هاشمی گفت که کشور ۳۲ سال دست ما بوده پس اون‌موقع کجا بودی
ناشناس۳۶۰۷۳۲۰۰۴:۳۵:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۸
بله اما کشور در همان چند سال اندکی که دست تفکر جلیلی و احمدی نژاد بود تا این حد دچار تنش های اقتصادی و سیاسی شد .
ناشناس۳۶۰۶۸۱۱۱۵:۳۴:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
همین اصلاح طلبان از اول در راس کارها و تصمیم ها بودند ولی همیشه طلبکار و معترض بودند و می گفتند کی بود کی بود، ما نبودیم
ناشناس۳۶۰۶۹۰۵۱۶:۴۷:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
احسنت
ناشناس۳۶۰۶۸۲۷۱۵:۵۷:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
بیش‌از۳۵سال‌قدرت‌روبا همه‌ی‌امکاناتش‌دراختیار داشتین‌وباز۴سال‌دیگه هم‌به‌هرنحوی‌اجرارودر اختیارگرفتین امامتاسفیم‌ازاینکه‌همیشه‌ طلبکارین‌وهیچوقت‌قدر مردم‌رونمیدونین
ناشناس۳۶۰۶۸۵۳۱۶:۱۱:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اقتصاد ایران به قبل و بعد سال 92 تقسیم شود آن هم زمانی که با اسم تعامل با دنیا....
ناشناس۳۶۰۶۹۱۶۱۷:۰۱:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
چجوری حساب میکنین شماها ؟؟؟ هشت سال رفسنجانی ، هشت سال خاتمی ، هشت سال روحانی ، این بیست و چهار سال از سه دهه ؛ مملکت دست شماها بوده یا افراد متعهد وطن پرستی مثل دکتر جلیلی ؟؟؟
ناشناس۳۶۰۶۹۸۲۱۷:۵۷:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
مثل اینکه تازه به دنیا آمده اید. یا تاریخ را نمی خوانی.
ناشناس۳۶۰۶۷۹۰۱۵:۱۷:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
تا وقتی با کل دنیا به صلح و صفا نرسیم اوضاع همینه.
ناشناس۳۶۰۶۸۵۹۱۶:۱۳:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این دنیای شما کجا هست؟!!! مثلا دنیا باید به شما بگویند دستکاری در اقتصاد نکنید که بعدا چند برابر نکنید یکجا؟!!! یا دنیا باید به شما بگویند ارز پاشی نکنید برای سرکوب ارزها؟!
1۳۶۰۶۸۷۷۱۶:۲۷:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
صلح و صفا یعنی تنش زدایی که چند بار در دوره ی اصلاحطلبان و اعتدالیون امتحان شد و منافع خوبی برای تیم مذاکره کننده داشت (سکه های برجامی) ! در کنار تنش زدایی ، تهدید زدایی راهکار دوم برای حل مشکل تحریم ها است که آقای جلیلی بعنوان نماینده جریان انقلابی در انتخابات به آن اشاره کردند.
ناشناس۳۶۰۶۹۱۷۱۷:۰۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
با کی به صلح و صفا برسی ؟ امریکا ؟ کم تو سرتون زده ؟
ناشناس۳۶۰۶۸۴۲۱۶:۰۷:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
جلیلی مسئول تمام سنگ اندازی ها در دولت محبوب پزشکیان است
ناشناس۳۶۰۶۹۱۸۱۷:۰۲:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
شماها عرضه ندارین چه دخلی به جلیلی داره ؟
ناشناس۳۶۰۶۹۲۰۱۷:۰۳:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
خود پزشکیان میگه من جز درخواست از غرب ، هیچ کاری بلد نیستم ! این الان سنگ اندازی دیگرانه ؟
ناشناس۳۶۰۶۹۳۷۱۷:۱۱:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
حتما اینم که پزشکیان می گه بلد نیستم یا می خواد بنزین رو گرون کنه تقصیر جلیلیه؟؟؟
ناشناس۳۶۰۶۸۷۲۱۶:۲۴:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
پزشکیان هم ازش پرسید تو چه برنامه‌ای داری؟ داشت؟ همین سوال را از نویسنده محترم هم می‌پرسیم پیشنهاد شما چیست؟ انتقاد کردن که آسونه مهم اینه که برنامه جایگزین دارین یا نه؟ عمق استراتژیک و فحاشی به غرب و لیبرالیسم تنها برنامه‌ی جریان منتقده که البته خدا روشکر به اندازه کافی برای اجرای برنامه‌های خودشان فرصت داشتند ولی تهش یا تفصیر روحانیه یا مرحوم هاشمی و یا آمریکا و غرب پس عملکرد خودت چی هیچی
ناشناس۳۶۰۶۹۲۳۱۷:۰۴:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
عجب !!! تو قطعا مناظره ها رو ندیدی ، جلیلی فقط و فقط از برنامه هاش حرف زد .
ناشناس۳۶۰۷۰۲۹۱۸:۵۷:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۲۷
شما که گوش دادی لطفا چن تا از برنامه های آقای جلیلی را بگو.
ناشناس۳۶۰۷۲۴۷۰۰:۲۸:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اونهمه برنامه و اونهمه توضیح ، اگر گوش شنوا داشتی شنیده بودی . شماها انتخاب کردین که نبینین و نشنوین .
ناشناس۳۶۰۶۸۸۱۱۶:۲۹:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
نه اینکه آقای دکتر شما برنامه های مفصلی ارائه کرده بودند؟!
ناشناس۳۶۰۶۹۲۴۱۷:۰۵:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
نه ، فقط رفیق شماها که بزرگترین آرزوش ، رابطه با مصر و ترکیه ست برنامه داره
ناشناس۳۶۰۷۴۰۹۰۸:۱۲:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اصلح نه جلیلی بود و نه رئیس جمهور فعلی
ناشناس۳۶۰۷۲۱۱۲۳:۴۶:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
ایشان چه برنامه ای داشته باشد وقتی خزانه خالی برق، گاز، آب نداریم وقتی ویرانه ای را تحویل گرفته
ناشناس۳۶۰۷۳۸۰۰۷:۳۲:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۸
ویرانه مال هشت سال فساد و خیانت دولت دهه نود بود ! شهید رییسی چجوری باید فساد سی ساله اصلاحاتیا رو در سه سال جبران میکرد ؟
ناشناس۳۶۰۶۶۸۱۱۴:۱۳:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
هر سوالی میکنن ازش میگه من نمیدونم ، فقط fatf ، اگه اروپا و امریکا اجازه بدن ، اگه ترکیه بهمون کمک کنه ، اگه ... ، اگه ... ، اگه ...
ناشناس۳۶۰۷۳۲۲۰۴:۴۱:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲۸
واقعیت رو میگه مشکل ما همین احازه ندادن های آمریکاست که باید اجازه دهد و با دشمنی اجازه نمی دهد !
ناشناس۳۶۰۶۶۹۹۱۴:۲۹:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اقتصاد سرکوب می کنید و بعد دنبال جراحی!!
ناشناس۳۶۰۶۷۰۱۱۴:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
شما و تيم محبوبتون انكار را سرمشق قرار داديد؛ خب كشور ناترازي داره، گاز و برق و سوخت و ..... همه چيز در بحراني ترين حالت چنددهه اخير قرار داره. انتظار داريد انكار كنند و بگن همه چيز گل و بلبله؟
ناشناس۳۶۰۶۸۵۲۱۶:۱۱:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
کسی منکر مشکلات نیست مشکلات دیگه هم هست مثلا حقوق کارگران و کارمندان که بسیار با سبد معیشت فاصله داره چرا این مشکلات پیاپی نمیگه ! چرا در زمینه بی کیفیت و پر مضرف بودن خودرو داخلی نمیگه؟ چرا در زمینه ترافیک و وضعیت خراب جاده ها و مشکلات حمل و نقل عمومی نمیگه ! گفتن پیاپپی این حرفها بدون راه چاره فقط باعث میشه که جامعه فکر کنه بنزین در حال گرانی است و تورم در پیش است باعث ایجاد تورم انتظاری قبل از اجرای جراحی اقتصادی و بروز مشکل مضاعف است.
ناشناس۳۶۰۷۶۶۵۱۲:۱۴:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۸
خب حقوق كارگر را با چي بده؟ با كارخونه اي كه هفته اي 3 روز برق نداره؟ وضع خراب جاده و خودرو و واردات محصول با كيفيت با هوا امكان پذيره؟ نه برادر؛ هر كاري نياز به سرمايه گذاري و توسعه داره و تا روابط با دنيا خوب نشه اثر خودش را در قالب گراني، تورم، ناترازي، عقب افتادن حقوق كارگر و بازنشسته و ... ميشه ديد
ناشناس۳۶۰۷۷۶۳۱۳:۲۲:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲۸
پس اول بره با دنیا رابطه درست کنه بعد بنزین بگه وقتی اینکارها درست نمیشه گران کردن بنزین چه فایده داره فقط مشکل دولت حل بشه و 80 میلیون تحت فشار باشن!؟
ناشناس۳۶۰۶۷۰۷۱۴:۳۴:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
حالا یک بار یک رییس جمهور اومده با مردم خودمونی مشکلات رو میگه والکی نمیگه همه چیز خوبه . ضمن اینکه پزشکیان بر خلاف دیگر نامزدها وعده های خیالی ورویایی هم نداد
ناشناس۳۶۰۶۸۴۵۱۶:۰۸:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
خودمانی مشکلات را گفتن و ایجاد تورم انتظاری کردن هنر و عملکرد درخشان یک رئیس جمهور نیست . اگر خودمانی و دوستدار مردم است چرا در زمینه کم بودن حقوق کارگران و بازنشستگان در یک ماه گذشته سخنی بر زبان نمی آورد؟ اینگونه سخن گفتن بی تدبیر جز تورم بالا سودی ندارد به جای این رئیس جمهور باید در زمینه بهبود حمل و نقل عمومی و ساخت خودرو کم مصرف تدبیر و با رسانه ها سخن می گفت !
ناشناس۳۶۰۶۹۳۲۱۷:۰۹:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
بحث کم بودن حقوق ها مربوط به زمان انتخابات است، نه بعدش. ایشان هم خداوکیلی گفتند.
ناشناس۳۶۰۷۸۹۷۱۴:۵۸:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۸
الان عارف و پزشکیان هر هفته نقشه میکشن یک جنس گران کنند ولی نه حقوق کارگر بالا رفته نه حقوق بازنشسته به موقع داده میشه اول این موارد اصلاح کنند
ناشناس۳۶۰۶۷۱۱۱۴:۳۵:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
صحبتهای اخیر عارف و پزشکیان و تاکید چند باره بر گرانی کردن بنزین و جراحی اقتصادی در کنار صحبتهای چون یکسان سازی ارز نشان می دهد همان تفکری که از سال 1388 در دولتهای نسخه های نجات بخش می پیچد دوباره در این دولت نیز دل تصمیم گیران را به دست آورده و در پی اجرا هستند ! اگر از تیم رئیس جمهور کسی این متن را می خواند به مدل زیر توجه کند : 1- گرانی بنزین و انرژی سبب افزتیش تورم شدید می شود. 2- دولت برای جبران معیشت مردم لازم است که به مردم یارانه بدهد که این موضوع سبب کسری بودجه می شود. افزایش تورم سبب افزایش هزینه های دولت نیز می شود. 3- برای جبران گرانی انرژی به تولید کنندگان باید تسهیلات داده شود که این تسهیلات تکیفی سبب ناترازی بانکه می شود. 4- تورم ناشی از اجرای این طرح با همراهی تورم ناشی از کسری بودجه و تورم ناشی از افزایش نقدینگی به دلیل ناترازی بانکها سبب فشار به بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز می شود. که در اینجا بانک مرکزی یا باید ارز پاشی کند و به زیان منافع ملی حرکت و سبب خروج منابع و سرمایه شود یا نرخ ارز را افزایش دهد. 5- در هر صورت بعد از دو سال از اجرای طرح، جهش نرخ ارز و تورم باعث می شود که اهداف این طرح جهت کاهش قاچاق و کاهش هزینه دولت تحقق نیافته و تورم کمرشکن و سختی معیشت به مردم فشار آورد. 6- در زمانی که افزایش تورم داریم و نرخ ارز ثبات ندارد هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست دلار خود را تبدیل به ریال نموده و سرمایه گذاری کند بلکه بر عکس خروج سرمایه داریم 7- برای خرید بنزین دولت پول نمی دهد و مشاورین رئیس جمهور اطلاعات غلط می دهند بلکه بنزین با تهاتر با نفت دریافت می شود که در حال حاضر فروش آن تحریم است. 8- راهکار ناترازی بنزین در اقداماتی مانند توسعه حمل و نقل و تولید خودرو مناسب و کاهش قیمت مسکن در مرکز شهرها برای کاهش ترافیک و حمل و نقل و بهبود شیوه های حمل و نقل است !
ناشناس۳۶۰۶۷۱۲۱۴:۳۶:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
پاسخگوی ناترازی هایی که برای مردم به وجود آمده کیست
ناشناس۳۶۰۶۸۵۵۱۶:۱۲:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
دولتمردان و مجلس که شخص آقای پزشکیان و عارف سالها نماینده و مسئول بودند!
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۶۷۱۷۱۴:۳۹:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
آقای نویسنده گرامی الف چرا رودربایستی و به نوعی آبرو داری می کنید؟! دلار هزار تومانی اواخر دهه ۸۰ به حدود شصت برابر ارزش قبلی اش افزایش یافته است. سکه طلای حداکثر ۷۰۰ هزار تومانی اواخر سال ۹۰ بیش از شصت برابر ارزش قبلی اش افزایش یافته است. درست است بخشی از ارزش افزایش یافته سکه طلا مربوط به بالا رفتن ارزش اونس جهانی طلا است اما چه طلا و چه ارزها عمدتا به علت کاهش شدید ارزش ریال ایران واحد پول ملی کشورمان طی یکی دو دهه اخیر قیمت شان اوج گرفته است و این غیرقابل انکاری است. خب حالا می رسیم که چرا ارزش پول ملی اینقدر کاهش یافته است؟! پاسخش یک کلمه و فقط همان یک کلمه است و نه بیشتر! تحریم بله تحریم ریشه و علت اصلی این کاهش ارزش ریال ایران و در نتیجه آن سیر قهقرایی اقتصاد و معیشت در ایران است و تا تحریم ها برداشته نشوند با وجود همه تلاش ها و غیرت ها و همت ها وضعیت مان بهبود چندانی نخواهد یافت و اینکه دکتر پزشکیان بدون پرداختن به اصل و ریشه ماجرا بتواند اقتصاد و معیشت را سامان بخشند یک آرزوی ایده آلی محسوب می شود و نمی توان همه کم و کسری ها را متوجه مسئولان دولتی امروز و دیروز دانست بلکه اهمیت ندادن و یا نادیده انگاشتن اهمیت تاثیرات تحریم هاست که می تواند دولت ها و ارکان تصمیم گیرنده در گذشته و حال را آمال امواج انتقادات و اعتراضات قرار بدهد ولاغیر. والله اعلم
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۶۷۴۹۱۴:۵۸:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
با پوزش منظورم شصت برابر(۶۰) بود و نه شش برابر(۶)!
ناشناس۳۶۰۶۷۷۲۱۵:۰۷:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اولا دلیل همه مشکلات، تحریم نیست این سخن خود آقای روحانی است که شما او را قبول دارید که قبل از اینکه رئیس جمهور شود گفت. دوما به نظر شما آیا می شود تحریم ها را برداشت با این آمریکای خونخوار حامی اسرائیل کودک و نوزاد کش که رئیس جمهوری لفظ برادری برایش به کار می برد؟؟؟ یا رفع تحریم فقط یک توهم است؟؟؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۶۸۲۴۱۵:۵۵:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
منظور از مشکلات عمدتا مشکلات مبتلابه جامعه ایران از پاییز ۱۳۹۰ تاکنون است که دقیقا برمی گردد به تشدید تحریم ها اعم از مالی و بانکی وغیره و تا از قبل از پاییز ۱۳۹۰ اگر هم مشکلاتی بود که قطعا بوده است بهیچوجه در ابعاد اثرات تحریم های موضوع هسته ای ایران نبوده است. متاسفانه این شل کن و سفت کردن ها در موضوع مذاکرات هسته ای مستقیما ارزش پول ملی ما را نشان می رفت و هر زمانی که پیشرفتی در مذاکرات مان با غربی ها حاصل می شد قیمت ارز و طلا کاهش می یافت و بالعکس هر زمان که در روند آن مذاکرات خللی پیش می آمد بلادرنگ طلا و ارز قیمت شان در ایران افزایش یافته است. بنده مطلقا آمریکا و کشورهای غربی را مدینه فاضله و یا بهشت روی زمین نمی دانم و در دشمنی و خصومت شان با نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ شک و شبهه ای نداشته و ندارم اما براستی فکر می کنید در این موارد سیاست اصلا مهم نیست؟! با زبان سیاسی آشنا بودن و دوری جستن از تیررس دشمنی ها و خصومت ها بودن هم غیرممکن است؟! پاسخ من این است دقیقا قدرت سیاسی و دیپلماسی ما بسیار تأثیرگذار بوده، هست و خواهد بود و باید با اتخاذ سیاستهای درست و منطقی و عادلانه و همه جانبه نگر جبران نقص ها و اهمال ها و غفلت های گذشته مان را بکنیم و اکنون این وظیفه مهم از سوی ملت بزرگ ایران به جناب دکتر پزشکیان و هیات مذاکره کننده جدید ایران محول گردیده است و ارکان نظام هم در پاسخ به این اعتماد ارزشمند ملت بزرگ ایران میبایست با رئیس جمهور و دولت چهاردهم کاملا همراه و همدل و همداستان باشند و دست روی دست گذاشتن باعث باز هم بدتر شدن اوضاع خواهد شد. سعدی شیرازی علیه الرحمه چه خوش سروده است: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
ناشناس۳۶۰۶۹۴۴۱۷:۱۸:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
همانطور که می گوئید ارزان شدن طلا و ارز به خاطر نتایج عملی مذاکرات نیست و فقط جنبه روانی دارد که بعد از دیدن بدعهدی طرف مقابل باز ارز و طلا گران می شود. آیا آقای روحانی با برجام توانست تحریم ها را کمتر کند یا زیادتر شد؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۰۷۳۲۳۰۴:۴۲:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲۸
بله با برجام داشت گشایش هایی صورت می گرفت و تا قبل از اینکه آقای ترامپ آمریکا را از برجام خارج کنند آثار برجام مشهود بود و این نکته قابل اغماض نیست. واقعیت اینکه تلاش های دولت آقای روحانی در حال نتیجه دادن بود که بدعهدی آمریکا یا روی کار آمدن آقای ترامپ متاسفانه آن تلاشها را بی اثر نمود. با سپاس
ناشناس۳۶۰۷۴۸۶۰۹:۱۸:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۸
در زمان اوباما هم تحریم ها برداشته نشد و فقط آقای روحانی با ایجاد رکود، تورم را کنترل کرد که رکود باعث تعطیلی کارخانه ها و ... شد و هزاران انسان را بیکار کرد
ناشناس۳۶۰۶۸۰۲۱۵:۲۵:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
غرب با آسیا در حال جنگ است .(جنگ تمدنها).مهمترین وموثرترین ابزار حمله غرب سیاهنمایی در فضای مجازی (حمله سیاسی واجتمایی ) و تحریم ( حمله اقتصادی ) است . غرب این ابزار حمله را رها نمیکند . بلکه از آن سوء استفاده برای حملات دیگر هم میکند از جمله با طرح موضوع رفع تحریم . لذا انتظار عدم استفاده غرب از این سلاح ساده لوحی است .مثل هر سلاح دیگر باید آسیب پذیری در مقابل این سلاح را کم کرد .(مثل رفتن به پناهگاه در مقابل بمب یا پدافند در مقابل حمله هوایی ). اگر آسیب پذیری کم شود این سلاح هم کارکردش را از دست می دهد ودشمن مهاجم استفاده از آن را کنار می گذارد ولا غیر .
ناشناس۳۶۰۶۹۲۷۱۷:۰۷:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
تا وقتی الف ، نظرات امثال جنابعالی رو بی قید و شرط منتشر میکنه و نظرات دیگه رو سانسور میکنه ، شماها مثل رییس جمهور محبوبتون قصه سر هم کنین
ناشناس۳۶۰۶۹۳۵۱۷:۱۱:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
شهید رییسی نه یک ریال از صندوق توسعه ملی برداشت کرد نه هی نق زد نه دست جلوی امریکا دراز کرد ؛ این هنوز نیومده میلیاردها برداشت کرده از صندوق ، هیچ کاری هم نمیتونه بکنه
ناشناس۳۶۰۷۰۲۴۱۸:۵۱:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این یعنی چی؟ ایشون رئیس جمهوری ایران هستند. اگه انتقادی هم داری مودبانه مطرح کن.
ناشناس۳۶۰۷۲۳۴۰۰:۱۹:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲۸
شماها که مجری برنامه تون یک کاریکاتوریست هتاکه ، حرف از ادب نزنین
ناشناس۳۶۰۷۲۳۵۰۰:۱۹:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۸
گفتند ادب از که آموختی ، گفتیم از ستاد پزشکیان
ناشناس۳۶۰۷۲۳۷۰۰:۲۰:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اینکه طرفدارای پزشکیان و اذری جهرمی و ظریف ، از ادب بگن واقعا جای بسی تعجبه
ناشناس۳۶۰۷۲۴۶۰۰:۲۷:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اون وقت که رییسی رییس جمهور بود و شماها از هیچ توهینی کم نمیذاشتین ، مبادی آداب نبودی ؟!
مهدی۳۶۰۷۱۵۰۲۲:۱۲:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
عامو،اطلاع ندارید مجبوری بنویسی.... شهید ریسی هم از صندوق برداشت
ناشناس۳۶۰۷۲۳۳۰۰:۱۸:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۸
عامو ، از کجا اومدی که قصه میگی
ناشناس۳۶۰۷۲۳۶۰۰:۲۰:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۸
خواب دیدی ؟
ناشناس۳۶۰۷۴۱۳۰۸:۱۳:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۲۸
برمی‌داشت اما زیاد نبود و سهم ان را هم اضافه کرد
ناشناس۳۶۰۶۷۱۹۱۴:۴۱:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
آقای پزشکیان و عارف قصد دارند طرح جلیلی را اجرا کنند تا بعد از احمدی نژاد و روحانی و رئیسی در دام گرانی و تورم بیفتند
ناشناس۳۶۰۶۹۲۹۱۷:۰۷:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
طرح جلیلی که ادامه راه شهید رییسی بود و دست دزدها رو از بیت المال کوتاه میکرد . چه دخلی داره به دولت اشرافی رفسنجانی و خاتمی و روحانی و پزشکیان ؟!
ناشناس۳۶۰۷۰۴۲۱۹:۱۱:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
یادی کنیم از اسب زین شده و خزانه پر تحویلی به پزشکیان
ناشناس۳۶۰۷۲۳۸۰۰:۲۱:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۲۸
خزانه خالی مال زمان روحانیه ، احتمالا تو سنت فقط دو ساله که نمیدونی این چیزا رو
ناشناس۳۶۰۶۷۴۷۱۴:۵۷:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
علت اصلی ناترازی کاهش ارزش ریال است که اقتصاد دانان مجری آن هیچ گاه پست خود را ترک نکرده و بر اجرای این رویکرد غلط همیشگی در همه دولت ها اصرار دارند. البته ذینفع اصلی هم هستند. ایشان در این ناترازی هیچ گاه به حقوق کارمند و کارگر اشاره نمی کنند و افزایش حقوق ایشان کمتر از تورم را هم باعث تورم می دانند!
مصطفی۳۶۰۶۷۵۴۱۴:۵۹:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اگر میخواهند بنزین را گران کنند حتما اول باید واردات خودرو را آزاد کنند و کیفیت خودروهای داخلی هم بالا برود وگرنه ماشین های بی کیفیت با بنزین گران چه شود بیا و ببین !!
ناشناس۳۶۰۶۷۸۸۱۵:۱۶:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
نقد درستی است. مسلم است که ریشه های تورم در عوامل غیر اقتصادی است و برای همه هم مسجل شده مفهوم «درمان» در فضای ناکافی درامد ملی و تولید بویژه درامد ارزی و فقدان سرمایه گذاری خارجی، درنهایت یا به تورم بیشتر با آزاد سازی قیمتها یا به رکود بیشتر با کنترل قیمتها منجر میشود. اما صد البته در این نوسان کود-تورمی و با هر سرعت که باشد، ناترازی ها به دلیل عقب ماندگی تکنولوژی و سرمایه گذاری زیر ساختی در تولید، توام با رشد هزینه های خارجی، هرسال بیشتر و بیشتر می شود تا به مرحله پایان خدمات و تولید برسد. مردم که علت این بحرانها نیستند، اولین قربانی آن خواهند بود.
ناشناس۳۶۰۶۸۰۵۱۵:۲۹:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اگر قیمت بنزین به تدریج واقعی می شد این فشار به اقتصاد وارد نمی شد. آیا راه حلی دارید؟
ناشناس۳۶۰۶۸۶۱۱۶:۱۴:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۷
تا زمانی که ارزش پول ملی حفظ نشود هرگونه گران کردن بنزین به اهداف خود نخواهد رسید ! راهکارها : حفظ ارزش پول ملی تولید خودرو با کیفیت و کم مصرف توسعه محسوس حمل و نقل عمومی توسعه شبکه ریلی برای جابه جایی مایحتاج مردم تولید کامیون و خودروهای باری کم مصرف کاهش ترافیک و بهبود جاده ها بهبود وضعیت معیشت مردم
ناشناس۳۶۰۶۸۳۰۱۵:۵۹:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این همون اسب زین شدست دیگه
ناشناس۳۶۰۶۹۷۸۱۷:۵۱:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
آمارهای سازمان های جهانی از کاهش بیکاری و رشد اقتصادی و ... رو که ببینین متوجه می شین بله اسب زین شده هست
ناشناس۳۶۰۷۲۵۳۰۰:۳۷:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۲۸
آمارها را سفره متن بازنشسته نشون میده نه آمارهای ساختگی دولت اسب زین شده! و آمارهای جهانی مبتنی بر اون آمارها!
ناشناس۳۶۰۷۵۱۲۰۹:۲۹:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اگه اینطور بود که همه کشورها اطلاعات غلط به سازمان های جهانی می دادن تا اعتبارشون بالا بره تازه شما باید این رو هم در نظر بگیرین که دولت آقای روحانی به علت اینکه نمی تونست نفت زیادی بفروشه خزانه را خالی و با کلی بدهی تحویل داده بود و شهید رئیسی بیشتر بدهی ها را تسویه و خزانه را پر و یارانه را چند برابر کرد
ناشناس۳۶۰۷۲۳۹۰۰:۲۲:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲۸
با اقتصاد شرطی و برجامی
ناشناس۳۶۰۶۸۵۰۱۶:۱۱:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۲۷
زمانی که زلنسکی با مصی علی نژاد ملاقاتی داشتند او اشاره به انتخابات ایران و آمدن افرادی برای مقابله با روسی ها بود
ناشناس۳۶۰۶۸۶۲۱۶:۱۶:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
تخریب دولت را خیلی زود شروع کردی مشکل ما عشق قدرت اصولگرایان است این مشکل حل بشه کشور نجات پیدا میکنه
ناشناس۳۶۰۶۹۳۱۱۷:۰۹:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
جالبه که شماها بیست و چهار سال از سی سال رو در راس قدرت بودین اما اونقدر ریاضیتون ضعیفه که همینو متوجه نمیشین
ناشناس۳۶۰۶۹۷۹۱۷:۵۳:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
حتما اصلاح طلبان عاشق خدمت به مردم هستند و علاقه ای به قدرت و پول ندارند؟
ناشناس۳۶۰۶۸۶۳۱۶:۱۶:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اکثریت مردم خواهان تعامل با دنیا و ساختن کشور و رفع فقر میباشند .
ناشناس۳۶۰۶۹۳۳۱۷:۱۰:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۷
تعامل که سهله ، شماها تا کمر هم خم شدین جلوی کدخدا ، پس چرا وضع ملت هزار بار بدتر شد ؟
ناشناس۳۶۰۶۸۶۴۱۶:۱۶:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
خواب راهکار شما الان چی هست .دولت باید برای بنزین چی کار کنه ؟از خارج پنجاه تومن پول بنزین بدیم بیاریم داخل بدیم مردم برن تو جاده های شمال دودش کنند ؟ناترازی تو برق وگاز مگه شوخی هست .ناترازی صندوقهای بازنشستگی مقصرش کی هست ؟تورم ونرخ ارز رو کی باید درست کنه ؟دولت الان هم بهتره یارانه انرژی رو سهمیه بندی کنه تا دیر نشده ودور از شعار جراحی اقتصادی رو انجام بدن .
ناشناس۳۶۰۶۹۲۶۱۷:۰۵:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
جراحی اقتصادی را دولت قبل انجام داد نتیجه اش مطلوب بود و ارش پول ملی حفظ شد و جلوی قاچاق کالاهای اساسی گرفته ش یا آنقدر قیمت ارز بالا رفت که سود قاچاق از قبل بیشتر شد؟ جراحی اقتصادی و گشایش روحانی چظور یک شبه بنزین سه برابر شد آیا قیمت دلار از 10 تومن به 33 تومن نرسید ؟ جراحی اقتصادی احمدی نژاد چظور دلار را از 1000 تومن به 3000 تومن نرساند ! چرا باورتان نمی شود این جراحی اقتصادی به جز درد سودی ندارد ! تا زمانی که دولت خودرو مناسب تولید یا وارد نکند تا زمانی که مشکل ترافیک حل نشود تا زمانی که مشکل جاده ها حل نشود تا زمانی که با نیسان وانت با مصرف 18 کیلومتر میوه و سبزی مردم را جابجا می کند صحبت از کاهش مصرف با گرانی سوخت برای کاهش مصرف اشتباه است ! ما در حالت عادی که مردم به مسافرت نمی روند روزانه 110 میلیون لیتر مصرف داریم و مصرف بالا به مسافرت مردم ربطی ندارد ×!
ناشناس۳۶۰۶۹۸۰۱۷:۵۵:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
کاری نداره برای هر کس به اندازه معقول، بنزین با قیمت یارانه ای باشد بقیه اش با نرخ واقعی
ناشناس۳۶۰۶۹۲۸۱۷:۰۷:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
دلواپسان که مملکت را ارث پدریشون میدونند نگران شدند
ناشناس۳۶۰۷۱۶۸۲۲:۲۹:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
دلواپسان فقط خون میدن واسه ایران ، و یک مشت طلبکار فقط دنبال غنیمت و پست و سمت هستن ، همیشه هم دو قورت و نیمشون باقیه .
ناشناس۳۶۰۷۱۷۰۲۲:۳۰:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اگر اونایی که بهشون میگی دلواپس ، نبودن ، تا حالا ایرانی باقی نمونده بود
ناشناس۳۶۰۷۱۷۲۲۲:۳۱:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اگر جنگ بشه تو میری جبهه ، یا در میری زیر پتو ؟؟؟
ناشناس۳۶۰۷۳۲۹۰۵:۰۸:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اصلا چرا جنگ بشه ؟!!!
ناشناس۳۶۰۷۲۴۴۰۰:۲۶:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۲۸
مودب باش
امیر۳۶۰۷۰۱۰۱۸:۲۲:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این نتیجه فساد سیستماتیک در طول ۳۰ سال گذشته است که امروز مردم باید تاوان آن را بدهند .
حسین۳۶۰۷۰۱۵۱۸:۲۶:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
بهترین کار درباره بنزین این است که دولت برای کسانی ماشین بالای یک میلیاردی دارند قیمت را آزاد حساب کند. این قدم اول است و بسیار راه گشا خواهد.
بانو۳۶۰۷۰۴۹۱۹:۱۹:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
از نظر دلواپسان، با غرب مذاکره نکنید، fatfرا نپذیرید ،جراحی اقتصادی نکنید ،از دولت رییسی انتقاد نکنید ،هیچ چیز را گران نکنید ،مالیات را افزایش ندهید ،۸۰۰ هزار همت بدهی را نادیده بگیرید ،در عین حال حقوق‌ها را افزایش و تورم و نقدینگی را کاهش دهید ارزش پول ملی را بالا ببرید اقتصاد و تولید را رونق دهید و...آقایان پزشکیان عصای موسی ندارد !!!!
ناشناس۳۶۰۷۲۴۰۰۰:۲۴:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اقای بانو ، همه به پزشکیان گفتن که سیاست التماسی جواب نمیده و اگر توانایی اداره مملکت رو نداری که نداری نیا . ولی اومد حالا میگه نمیتونه هیچ کاری کنه بجز باج دادن دوباره به غرب
بانو۳۶۰۷۸۳۴۱۴:۱۹:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
من آقا نیستم! ولی اگر منظورتان از اداره کشور چیزی شبیه باتلاق دولت قبل است ما آن را اداره !!نمی دانیم ،راهکار عقلایی بدهید .
امیر۳۶۰۷۰۵۲۱۹:۲۱:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۲۷
جناب رئیس جمهور میلیون ها کارگر و کارمند ایران بعد از 99 سال نمی توانند صاحب مسکن شوند . به نظر حضرتعالی منطقی است ؟؟ منصفانه و عادلانه است ؟؟
ناشناس۳۶۰۷۰۷۶۲۰:۰۷:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
آقای نویسنده چرا راهکار نمی دهید .
نعیم۳۶۰۷۱۳۷۲۱:۵۰:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این از بدیهیات است که حل مشکلات ایران کاملا فرا قوه ای است
ناشناس۳۶۰۷۲۴۱۰۰:۲۵:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اره ، باز شروع شد
ناشناس۳۶۰۷۲۴۲۰۰:۲۵:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اگر فرا قوه ایه و رییس جمهور فقط آبدارچیه ، چرا خودتون رو برای این میز میکشین ؟
ناشناس۳۶۰۷۲۱۸۲۳:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۲۷
دزدی و اختلاس، تحریم، کارشکنی دولت سایه دلواپسان اگر برداشته شود دکتر پزشکیان با صذاقت و درایتی که دارد می تواند خرابکاری های دولت های قبل مخصوصا آنچه در این 3سال و نیم اخیر واقع شد به زودی جبران کند امامبارزه با فساد و خناسان از توان دولت خارج است‌
ناشناس۳۶۰۷۳۸۵۰۷:۳۸:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اینکه به دولتی که همه ارکانش به بی سوادی و ندونم کاری خودشون اعتراف میکنن ، میگی با درایت.
ناشناس۳۶۰۷۳۸۷۰۷:۳۸:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۲۸
تحریم هم که رفقای جناب ظریف هدیه دادن به ما .
ناشناس۳۶۰۷۳۱۲۰۳:۰۹:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
دولت پزشکیان با یک سری شعارهای عامه پسند همه چیز را گرانتر نمود وفشار مضاعف اقتصادی به مردم تحمیل کرد.
ناشناس۳۶۰۷۳۳۱۰۵:۱۱:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۲۸
دوباره نق زدنها و سنگ اندازی ها را شروع کردن بابا دولت چهاردهم هنوز یک ماهه هم نشده !!
ناشناس۳۶۰۷۵۷۸۱۰:۲۴:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
راه حل مشکلات فعلی و حل ناترازیها در کشور به شرح ذیل است: 1- fatfرا بپذیریم و کار را برای تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی سهل کنیم کشور به شدت نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت هاست شرایط فعلی افراد به سمت سوداگری و دلالی سوق می دهد تا سرمایه گذاری از طرفی صرفا با منابع داخلی حجم عظیم سرمایه گذاری مورد نیاز قابل انجام نیست و نیاز به سرمایده گذاری خارجی به شدت هست 2- دست از اقتصادی دستوری و انحصار برداریم تا جا برای صنایع پر پتاسیل باز بشه و آنهایی که جایی در رقابت ندارند و مزیتی ندارند تعطیل بشن اگر به جای خودروهایی که در هر 100 کیلومتر به طور میانگین 9 لیتر بنزین مصرف می کنند خودروهایی وارد شود که نصف این مقدار بنزین مصرف می کنند از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل می شویم آلودگی هوا کاهش می یابد و این همه کشته در جادهها هم نخواهیم داشت همچنین در خصوص لوازم خانگی مثل کولر آبی و گازی و یخچال و فریزرکه در تابستان برق فراوانی مصرف می کنند و وسایل گازسوز در زمستان که بازده رده انرژی نامناسبی دارند 3- اخراج کلیه اتباع مهاجر غیر مجاز که از یارانه ها در کشور استفاده می کنند و نفعی به حال اقتصاد کشور ندارند وقتی که در کشور معادل بیش از 10 درصد جمعیت اتباع غیر مجاز داریم با اخراج آنها تمام ناترازیهای فعلی حل می شود 4- به جای هزینه کردن اعتبارات و پول بیت المال در جاهایی که ضرورتی ندارد ، اعتبارات را برای حل این ناترازیها استفاده شود
ناشناس۳۶۰۷۶۲۱۱۱:۱۳:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۲۸
اصولگرا و اصلاح طلب در اصل مثل هم هستن فقط حرف زدنشون فرق داره
ناشناس۳۶۰۷۷۹۴۱۳:۴۸:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲۸
مردمی که اکثرا از صندوق رای بطور کامل قطع امید کرده بودند با قول تغییر در رویه حاکمیت با بی میلی و عدم اعتماد کافی پای صندوق ها کشیده شدند؟! اگر تغییرات مورد نظر مردم اعم از سیاست خارجی و سیاست داخلی اتفاق نیفتد ، مردم برای همیشه از صندوق رای خداحافظی خواهند کرد؟! پس اگر گوش شنوایی هست به هوش باشید و بگوش فرصت دیگری وجود نخواهد داشت! مردم رفع تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی را فریاد زدند!!!!!!!!با رای به پزشکیان؟!!! تا کی باید حسرت زندگی مردم حاشیه خلیج فارس رابخوریم؟ فرزندان رشید سرزمینم از بی عدالتی و فقر پیر و فرسوده شدند

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

    2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    3. پرخاش با چشمان بسته!

    4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    5. وقاحت غربی!

    6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

    10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

    18. زنگِ زور!

    19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    20. هنوز وقتش نرسیده؟!

    21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

    آخرین عناوین