با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

گروه تعاملی الف،   4030629009 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

گروه تعاملی الف - سید محمد صادق میرمحمدی:

در ابتدا مسئله بنزین سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند و باید به سوالات زیر پاسخ داد تا بتوان مسئله را صورت‌بندی کرد. چرا قیمت سوخت مهم است و ارتباط قیمت سوخت با اعتراضات اجتماعی چیست و چرا دولت از افزایش قیمت سوخت می‌ترسد؟ نخبگان چه می‌گویند؟ مشکل اصلی چیست؟ راه حل مناسب چیست؟

در ابتدا باید به این سوال جواب داد که چرا مسئله بنزین برای مردم ایران مهم است. سوخت خودرو که سوخت وسیله حمل و نقل است، برای راننده تاکسی و کامیون‌دار و فعالان صنف حمل و نقل مهم است، ولی چرا باید برای سایر مردم مهم باشد. جواب روشن است، سوخت حیات شغلی مردم است، مردم عادی برای رفتن بر سر مشاغل خود و انجام کارهای شغلی و روزمره خود به جابجایی نیاز دارند و این موضوع نقش حیاتی در زندگیشان دارد. ضمن اینکه برای کارهای روزمره خود نیز نیاز به دسترسی و جابجایی دارند مثل خرید کردن، مهمانی رفتن و غیره. سوال اینجا است پس سایر مردم دنیا چه کار می‌کنند و چرا ایرانیان نسبت به دیگر مردمان سوخت بیشتری مصرف می‌کنند؟ جواب کمی تلخ است و بنظر نویسنده سه جواب دارد:

یکی به دلیل نگاه‌های چپ از ابتدای انقلاب، حاکمان دنبال ارزان کردن هزینه‌های جامعه بودند و چون کشور نفتی بودیم تصمیم عقلانی بنظر می‌رسید. بنابراین طبع مردم عادت به ارزانی کرده و از قدیم گفتن چیز ارزان بی ارج می‌شود. و این در سایر دولت ها اینگونه نیست.

دوم به دلیل اینکه دولت نتوانسته حمل و نقل عمومی را بطور مطلوب گسترش دهد و اتوبوس و مترو و قطار تندرو و سایر حوزه‌های حمل و نقل عمومی رشد کافی نکردند، اشخاص برای انجام کارهای شخصی دچار مشکل می‌شوند. و این برای بسیاری مردم کشورهای دیگر اینگونه نیست.

سوم به دلیل کم تلاشی و زندگی شهری، ما ایرانیان به دوچرخه و پیاده‌روی عادت نکردیم. اما بسیاری از مردم چین و ژاپن و اروپا از دوچرخه و پیاده‌روی استفاده می‌کنند ولی اغلب ما برای انجام امور عادی هم از خودرو استفاده می‌کنیم. مجموع عوامل بالا می‌تواند اهمیت سوخت را تعریف کند و دلیل اینکه چرا ایرانیان در برابر مسئله سوخت اینقدر حساس‌اند و عکس العمل شدید انجام می‌دهند.

در طی سالهای متمادی دولتها راه حلهای فراوانی را اجرا کردند. از جمله سهمیه بندی، کوپنی کردن ، گران سازی و...، پرطرفدارترین و راحت‌ترین کار گران سازی بوده که انجام دادند. مزایای آن: کمی موثر و درد آن هم زودگذر بود. اما تورم و افزایش هزینه‌های تولید و تحریم باعث شده الان دولت به جایی برسد که افزایش دائمی (به دلیل تورم دائمی) و افزایش قیمت شدید داشته باشیم. از طرفی هم جامعه کشش آن را ندارد. برخی اقتصاددانان پیشنهاد گران‌سازی را می‌دهند و برخی دیگر کوپنی‌سازی، برخی هم بوجود آمدن بازار عرضه و تقاضا مثل بورس. برخی دیگر از کارشناسان هم راه حل را در واردات خودروی کم مصرف و برخی دیگر سهمیه‌بندی را پیشنهاد می‌دهند. سوال اینجاست واقعا راه حل چیست؟ جواب این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد اما قطعا یک جواب طلایی واحد برای مشکل بنزین وجود ندارد.

اما نویسنده دو راه حلی که بنظر از سایر راه حل‌ها منطقی‌تر است پیشنهاد می‌دهد:
اول: افزایش سالیانه و دائمی ایکس قیمتی در شب عید(پیشنهاد بنده هزار تومان است). این کار دوتا مزیت دارد. هم قیمت بالایی نیست و در این تورم و ارزش ریال و بنظر قابل هضم است. و دوم تورم بعد از عید این قیمت را پوشش می‌دهد. انتظارات تورمی که همیشه برای بعد از عید بوده و خواهد بود، تورم افزایش قیمت را توجیه می‌کند.
دوم: اختصاص سهمیه به هر کدملی و امکان فروش آن به نرخ آزاد در بازاری مثل بورس و کشف قیمت و انداختن قیمت واقعی سوخت روی دوش چند خودرویی‌ها و پرمصرف‌ها.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۹۲۲۳۱۲:۱۱:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
دستکاری قیمت حامل های انرژی باعث تشدید فشار تورم رو دوش ملت میشه...واردات خودرو های کم مصرف و ارزان بهترین راه حل چالش بنزینه بقیه راه حل ها موقتی هستند
ناشناس۳۶۰۹۳۴۴۱۵:۲۵:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۳۰
بهترین کار این است که دولت سهمیه آنانی که از کارت سوخت کمتر استفاده می کنند را به قیمت نصف تا یک سوم قیمت بنزینی که از خارج وارد می کند، بخرد. در این صورت هم میزان واردات بنزین از خارج کم می شود و هم تا حد زیادی از قاچاق بنزین از کشور گرفته می شود.
ناشناس۳۶۰۹۳۴۵۱۵:۲۹:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
فیلم های زیادی از ترافیک سنگین تانکرهایی که از مرزها شرقی در حال قاچاق بنزین و گازوییل هستند، در فضای مجازی منتشر شده است. چه کسانی پشت این خروج غیر قانونی سوخت از کشور آن هم به آسانی و آشکاری هستند؟
ناشناس۳۶۰۹۳۵۱۱۵:۴۱:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
با این دستکاری قیمتی اما با تورم بالا در کشور نه تنها تورم زا هست بلکه ناترازی هم بیشتر درست می کند حال شما هر چه قدر میخواهید ماشین وارد کن مشکل بنزین حل نمی شود!
ناشناس۳۶۰۹۳۵۳۱۵:۴۲:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۳۰
بیشتر از نصف ماشینها در خیابانهای شهرهای بزرگ، مربوط به مسافرکش ها و تاکسی های اینترنتی است. در آماری که «اسنپ» ارائه داده، این شرکت در سال 1403 یعنی سال کنونی، 6 میلیون و 152 هزار راننده دارد! اگر تعداد افراد شاغل در «تپسی» و آنانی که به صورت آزاد اقدام به جابه جایی مسافر را هم به آن اضافه کنید، متوجه می شوید که «قیمت بنزین» در زندگی مردم چه آنهایی که راننده و چه آنهایی که مسافر هستند تاثیر مستقیم دارد.
ناشناس۳۶۰۹۴۶۴۱۷:۵۳:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۳۰
هر گونه دستکاری قیمت بنزین در شرایط تورمی سخت فعلی فاجعه ای به مراتب بدتر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اکثریت مردم ببار خواهد آورد
علیجانی۳۶۰۹۵۳۷۱۹:۵۴:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
حرف شما درست است ولی راه حل چیست ؟
بیگی29۳۶۰۹۹۱۹۱۱:۵۷:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۳۱
در زمان آقای خاتمی، هرسال مبلغی حدود ده درصد به قیمت افزوده میشد فشاری هم بر مردم نبود اگر ادامه میداشت امروز مشکل کمتری داشتیم.
ناشناس۳۶۰۹۲۲۵۱۲:۱۴:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۳۰
مردم هیچ امکانات رفاهی ندارن و تنها خوشی مردم همین گشت و گزار با خودرو هست پس نتیجه میگیریم این حق مردمه که بنزین گران نشود
ناشناس۳۶۰۹۴۷۱۱۸:۰۰:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۳۰
چاره کنترل مصرف بنزین هر خانواده فقط یک خودرو
ناشناس۳۶۰۹۵۹۷۲۱:۳۴:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۳۰
البته خودروهای داخلی هم مصرف سوختشون بالاست
ناشناس۳۶۰۹۲۳۰۱۲:۳۴:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۳۰
برای مثال کارمندان را به صورتی گزینش کرد که نزدیک محل سکونتشان باشند. برای وسایل نقلیه عمومی با توجه به کارکرد کیلومتر خودرو سهمیه یارانه ایی در نظر گرفت. برای ساکنین حاشیه شهرهای بزرگ با در نظر داشتن راستی آزمایی متقاضیان، سهمیه مناسب و جایگاه های مشخص تعیین کرد. تعداد جایگاه های ارائه سوخت یارانه ایی محدود و قیمت بنزین هم برای مصارف غیر ضروری بالا رود.البته که نظر یک غیر کارشناس ممکنه سرتاپا ایراد باشه ولی با توجه به شرایط فعلی که قیمت یک لیتر بنزین از قیمت یک لیتر آب هم کمتره بهتره برای جلوگیری از حیف و میل سرمایه های ملی چاره ایی اندیشیده شود.با درخواست محترمانه کسی با تغییر شیوه زندگی که بهش عادت کرده کنار نمیاد.
امیر همایون۳۶۰۹۲۳۲۱۲:۳۸:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۳۰
وضعیت امروز بنزین نشان دهنده عدم برنامه ریزی طولانی مدت و روزمرگی چند دولت اخیر است که تاوان آن را دولت پزشکیان از مردم میخواهد
ناشناس۳۶۰۹۲۳۴۱۲:۴۰:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۳۰
باید تعرفه واردات خودرو کم مصرف را برداشت
ناشناس۳۶۰۹۲۳۸۱۲:۴۲:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۳۰
با قيمت بنزين چه بايد كرد ؟ ----------------------------------- البته واضح و مسلٌم است كه همه كس نتواند به اين سؤال مهم و بسيار مهم جواب دهد ! به عبارت ديگر جواب دادن به اين سؤال اساسي كار همه كس نيست ! ... پس چه بايد كرد ؟ نظر اين حقير فقير كه در علم اقتصاد ناخوانده درس است ، بايد جواب اين پرسش را از اقتصاد دانان پرسيد ! ... اقتصاد دانان آگاه ، خبره ، ماهر ، دلسوز به مُلك و ملت .. بي طرف .. !!
ناشناس۳۶۰۹۲۴۲۱۲:۴۷:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۳۰
جور دیگر باید شنید
ناشناس۳۶۰۹۲۴۹۱۲:۵۶:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۳۰
باید : ا- خودرو های کم مصرف و استاندارد با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار بگیره ۲- حقوق و دستمزد ترمیم بشه طوری که افزایش قیمت ناشی از قیمت بنزین را بتوانند تحمل کنند ۳- حمل و نقل عمومی مناسب و در دسترس در تمام شهرها ایجاد بشه که مردم استفاده از حمل و نقل عمومی را ترجیح بدهند این سه مورد اقلا ۵ سال کار هدفمند و دلسوزانه همراه با رفع تحریم ها و ترمیم اقتصاد و ایجاد رونق اقتصادی و صادرات و وارات نیاز داره
ناشناس۳۶۰۹۲۵۰۱۲:۵۶:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۳۰
با قیمت بنزین نباید کاری کرد باید قیمت دلار را پایین بیاورند تا یارانه پنهان و هر بهانه دیگری از بین برود
علی۳۶۰۹۲۵۵۱۳:۰۳:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۳۰
متاسفانه همیشه مردم مقصر اصلی قلمداد می گردند. بله در کشورهای دیگر سوخت بسیار گران است، اما سوخت گران با دستمزدهای بالا و منطقی و تامین معیشت و مسکن جبران می گردد. فرمودید استفاده مردم از دوچرخه ، که بسیار پیشنهاد خوبی به نظر رسیده و آقای جانسون نخست وزیر انگلیس زمانی که در مسند قدرت بود از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کرد که این امر در اروپا رایج بوده و هست. اما بهتر نیست مسولان و مدیران طراز اول و دوم و... که الحمدلله تعدادشان هم کم نیست ابتدا پیشقدم شده تا ما مردم نیز یاد گرفته و به ایشان اقتدا نماییم. صرف نوشتن و انتقاد از مردم، فقط یکطرفه به قاضی رفتن بوده و دردی از مشکلات مردم را حل نمی کند. پس باید از خودمان یا به عبارتی از خودشان شروع کنیم.
ناشناس۳۶۰۹۳۹۴۱۶:۴۳:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۳۰
کجا دوچرخه سواری کنیم ؟! خیابانهای تهران ؟! در ضمن بانوان چکار کنن ؟!
ناشناس۳۶۰۹۴۹۱۱۸:۳۴:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
کشورهای دیگر هم از این خبرها نیست
ناشناس۳۶۰۹۲۶۰۱۳:۰۴:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۳۰
رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان، پیشنهاد ۳۰ لیتر بنزین مجانی برای هر ایرانی را مطرح کرده است فکر کنم فکر بکر همین است هر نفر میتواند یا از خود بنزین استفاده کند یا مبلغ سهمیه بنزین خود را بگیرد این طرح بسیار عالی و صد در صد قابل اجر است...
ناشناس۳۶۰۹۷۶۲۰۷:۳۶:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۳۱
مجانی کردن هیچ چیز خوب نیست چون باعث مصرف بی رویه و فساد می شه قیمت همه ی کالا ها باید منطقی باشه نه بنزین ارزان باشه نه خودرو و خانه و گوشت و ...این همه گران باشه
حسن بنزینی۳۶۰۹۲۶۴۱۳:۱۲:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
پیشنهاد دوم یعنی ارایه بنزین به کارت ملی بهتر است زیرا به نفع مردم مناطق محروم و شهر های کوچک و به زیان سکنان پایتخت و مرکز استانها و شهر های بزرگ است و خودش باعث کاهش هر چند اندک قیت مسکن در شهرهای بزر گمی شود
1۳۶۰۹۲۸۲۱۳:۳۲:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۳۰
مثل همیشه مردم مقصرند ! چرا مردم دوچرخه سوار نمی شوند ! مردم دنبال ارزانی اند! مردم اجر نمی دانند ! بس کنید بخدا !
ناشناس۳۶۰۹۸۹۶۱۱:۰۱:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۳۱
برای اینکه بدون آگاهی و منصفانه قضاوت کردن همواره خودمون رو از مشکلات مملکت جدا میکنیم و تصور می‌کنیم مقصر شخص دیگری است.تخلفات و بی توجهی به نظم و انضباط شهری و قوانین توسط ما مردم صورت میگیره، بعد میگیم چرا میگن ما مقصریم...نگارنده محترم این مطلب به این موضوع اشاره نفرمودند که برای پیاده سازی الگوهای سازنده در کشور باید حداقل یک نسل را با آموزش صحیح و فرهنگ سازی و دوری از عادت فعلی اجتماعی تربیت کرد تا در مورد استفاده صحیح از انرژی و محیط زیست و سلامت جمعی در جامعه، تبدیل به یک عادت همیشگی شود.
ناشناس۳۶۰۹۳۰۲۱۴:۰۱:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۳۰
باید همزمان هم قیمت بنزین آژاد شود و هم ورود خودروهای خارجی با تعرفه صفر آزاد شود. هم متوسط حقوق و دستمزد به متوسط حقوق کشورهای نفت خیر اصلاح شود. اینطوری هم یارانه دولت به ملت و هم یارانه ملت به دولت صفر میشه.
ناشناس۳۶۰۹۳۰۶۱۴:۰۹:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۳۰
* تورم همیشه جلوتر از افزایش قیمتها بوده و بنزین دائما ارزانتر می شود. * واردات ماشینهای شاسی بلند چینی با مصرف بسیار بالای بنزین بسیار اشتباه است و سریعا باید جلوگیری شود * بنزین ذاتا ماده بسیار سمی و خطرناکی بوده و چند صد برابر هزینه ارزانی بنزین را در مشکلات سلامتی عدیده و سرطان و غیره در میانسالی و کهولت باید پرداخت کنیم و لذا باید بنزین گران شده و مصرف آن به شدت کاهش یابد. * سوبسید بنزین و سایر سوختها باید به موارد غیر سمی و ضرورتی دیگر مانند حمل و نقل عمومی، آب آشامیدنی بسته بندی، سلامت، خوراک سالم و غیره منتقل گردد. * در کل بهترین روش در کشور ما در حوزه ناترازی انواع انرژی و سوخت بهینه سازی تجهیزات و مصرف بوده و افزایش تولید و گران کردن مشکل را حل نخواهد کرد. * بسیاری از بنزین ارزان در ترافیک بیخودی شهرها و جاده های شمال اتلاف شده و محیط را آلوده می کند که واقعیت این است که نباید افراد بتوانند در طول سال ده بار مسافرت تفریحی شمال بروند!!! * واقعیت این است که زمانی بنزین فراوان، جمعیت کم و ماشین کم بود ولی دیگر آنگونه نیست و با لطف مسئولین محترم در مدیریت عجیب و غریب همه موارد اکنون باید بنزین گران و مصرف آن محدود شود که در بلند مدت از محل کاهش آلودکی و افزایش سلامتی به نفع مردم خواهد بود.
ناشناس۳۶۰۹۳۷۴۱۶:۰۹:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
با اینهمه بند که نوشتی از بند مهم دریافتی اندک حقوق مزدبگیران و بازنشستگان غافل ماندی.
ناشناس۳۶۰۹۷۸۸۰۸:۱۸:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۳۱
۲ سال کارخونه دو خودرو ساز تعطیل بشه واردات اتوموبیل کم مصرف با تعرفه صفر وارد بشه با صادرات مازاد بنزین حقوق کارگرهای دو کارخونه رو بدن طی دو سال تکنولوژی ساخت خودروهای با کیفیت خوب طراحی کنن زمان کمی نیست
علیرضا زیگلری۳۶۰۹۳۱۲۱۴:۲۱:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۳۰
این راه حل قطهی نیست! راه حل درست اصلاح اقتصاد و قطع دست محترکان؛ جلوگیری دولت از سود جویی بانکها؛ گرفتن مالیات از کسانی که درامدهای کلان دارند و فرار مالیاتی دارند؛ برخورد قاطع با اقازاده های نو کیسه و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه است!
ناشناس۳۶۰۹۳۱۴۱۴:۲۲:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۳۰
قیمت همه چیز در ایران منطقی هست مانند مسکن خودرو حقوق و دستمزد هزینه سفر هزینه درمان و فقط قیمت بنزین غیر منطقی هست ؟
ناشناس۳۶۰۹۳۱۵۱۴:۲۲:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۳۰
هر وقت قيمت خودرو به قيمت فوب خليج فارس و در امد کارگر و کارگر هم اندازه کشورهای همسایه شد اونوقت صحبت از گران کردن بنزين بکنيد
فرناز۳۶۰۹۳۲۴۱۴:۴۶:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۳۰
چرا اصلا نمی گوييد که‌ مصرف بنزین خودروهای تولید داخل بسيار بيشتر از خودروهای تولید شده‌ در سطح دنيا است‌؟
H۳۶۰۹۳۲۶۱۴:۵۷:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۳۰
یادمون نرفته که‌ مجلس هفتم به خاطر مسائل جناحی نگذاشت که‌ در دولت‌ خاتمی افزایش پلکانی قيمت بنزین داشته باشیم.
عباس۳۶۰۹۳۳۵۱۵:۱۰:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۳۰
بعد از جنگ دولتها برای کسری بودجه خود به جای کار اقتصادی که بلد هم نبودند راحت ترین کار بالا بردن قیمت بنزین و بقیه اقلام وبرداشتن یارانه های غیر نقدی و... بوده .
ناشناس۳۶۰۹۳۳۸۱۵:۱۷:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۳۰
قیمت همه چیز باید فوب خلیج فارس شود ما راضی به ضرر دولتها نیستیم!!! حقوق بیمه قیمت خودرو و بنزین همه چیز..‌.
علی۳۶۰۹۳۷۸۱۶:۱۹:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۳۰
بنزین ارزان نیست ارزش ریال پائین است.
صمصام۳۶۰۹۳۸۰۱۶:۲۳:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۳۰
به نظر من باید اول حاکمان نگاه شان را عوض کنند ... و بعد به زور هم که شده باید مردم را عادت داد به استفاده از دوچرخه و فرهنگ استفاده از آن کاری که در موضوع کمر بند ایمنی انجام شد و جواب داد . باید یاد بگیریم از کشورهای موفق دیگر
ناشناس۳۶۰۹۳۸۹۱۶:۳۴:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۳۰
مرگ یکبار، شیون هم یکبار، آزادسازی قیمت همه چیز از قبیل بنزین و نان و خودرو و ... یارانه مصرفی را بصورت اعتباری ک نه نقدی تقسیم کنید تا ملت هزینه انرژی را از اونجا پرداخت کنند هر کی هم میخاد اضافه مصرف کند خودش هزینه را تقبل می کند این تنها راه موثر است که امتحاتش را پس داده
ناشناس۳۶۰۹۳۹۰۱۶:۳۶:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۳۰
درب کارخانه های تولید خودرو داخلی را ببندید ورود خودرو های ارزان هیبرید یا برقی ارزان را آزاد کنید
پروفسور ج.۳۶۰۹۴۶۳۱۷:۵۲:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۳۰
راه غلط از اول پول پاشی به اسم به اصطلاح هدفمندی یارانه ها بود که عقلا از ابتدا وضعیت فعلی و آینده را پیش بینی مینمودند. آزموده را آزمودن خطا نیست؟ تنها یک اقتصاد دان مجرب میتواند تشخیص دهد که علت العلل مشکلات فعلی تنها دو فاکتور متصل به هم است که عبارتند از تورم و نرخ ارز. سایر مشکلات متاثر از ایندو فاکتور هست و تا فکری به حال مهار اساسی و بلند مدت ایندو و ایجاد ثبات آنها نشود سایر راه های پیشنهادی (منجمله اختصاص سهمیه بنزین به کلیه شهروندان) وضع را تنها وخیمتر خواهد کرد.
ناشناس۳۶۰۹۵۵۶۲۰:۲۰:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۳۰
همه چیز را که جهانی کردید بنزین را هم جهانی کنید. ماشین پونصد میلیونی میشه یک و نیم میلیارد یعنی ده سال بنزین ۴۰ تومنی را پیش پرداخت میدن ملت
محمد۳۶۰۹۵۸۱۲۰:۵۹:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۳۰
سه پیشنهاد دارم : آزاد سازی قمیت سوخت برداشتن تعرفه واردات خودرو مانند آنچه در مناطق آزاد انجام می شود توقف چاپ ریال ، زیرا پولی که ششصد هزار واحدش برابر یک دلار باشد ، آن واحد پولی ورشکسته و بی ارزش است . مشکل دقیقا همینجاست ، قیمت بنزین ارزان نیست بلکه پول ما بی ارزش است ، آن روزی که اجازه دادید به راحتی قیمت دلار از شش هزار تومان به شصت هزار برسد باید فکر امروز را می کردید .
ناشناس۳۶۰۹۵۹۵۲۱:۳۴:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۳۰
سهمیه بنزین آزاد کلا قطع بشود
ناشناس۳۶۰۹۶۵۰۲۲:۵۳:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۳۰
لازم نیست با قیمت بنزین کاری کرد، تجربه ی شکست خورده را تکرار کردن عین بی خردی است، ارزش پول ملی را باید حفظ کرد
ناشناس۳۶۰۹۷۷۵۰۸:۰۰:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۳۱
من پیشنهاد میدم سالیانه ۲۰ درصد اضافه کنند
ناشناس۳۶۰۹۷۸۴۰۸:۱۲:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۳۱
بستن دو کارخونه خودرو ساز خود بخود با ورود خودروهای ایمن و کم مصرف ۵۰ درصد مصرف میاد پایین به همین سادگی فکر نکنم خیلی پیچیده باشه
ناشناس۳۶۰۹۸۰۳۰۸:۴۲:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۳۱
دستمزد کارگر و کارمند را هم با قمیت جهانی بدهید.
پرهام۳۶۰۹۸۸۸۱۰:۳۹:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۳۱
راه حل تنها تقویت ارزش پول ملیه. دولت به جای گرون کردن بنزین باید دلار رو ارزون کنه. فرض کنید هر دلار آمریکا بشه ۵۰۰ تومن ولی بنزین همون ۱۵۰۰ تومن بمونه. و از اونجایی که این هیچوقت اتفاق نمی افته، پس هیچ وقت مشکل سوخت و حامل های انرژی حل نمیشه.
سعید۳۶۰۹۹۰۷۱۱:۱۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۳۱
هروقت تعداد خطوط مترو و اتوبوس ها و قطارها و هواپیماها 4 برابر شد در مورد قیمت بنزین صحبت کنین. تو این کشور جز ماشین شخصی سواری راهی برای حمل و نقل مسافر و بار باقی گذاشتین؟!
ناشناس۳۶۱۰۱۱۵۲۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۳۱
حاکمان دنبال ارزان کردن هزینه‌های جامعه بودند؟؟؟ قیمت خودرو چند برابر قیمت همین همسایه هاست چرا همیشه ماجرا رو از سمتی که به صلاح خودتون هست میبینید؟ تا وقتی قیمت اتوموبیل این همه تعرفه داره، نباید دست به قیمت بنزین بزنید
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  5. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

  6. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  7. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  8. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

  9. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

  10. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

  11. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  12. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

  13. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

  14. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  15. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. چطور ترازش کنیم؟!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

آخرین عناوین