چرا سینمای ایران از قطار آسیاپاسیفیک جاماند؟  

  4030911141

هفدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفک در حالی به کار خود پایان داد که سینمای ایران برای سومین سال پیاپی سهمی از جوایز این رویداد نداشت.

چرا سینمای ایران از قطار آسیاپاسیفیک جاماند؟  

به گزارش ایسنا، مراسم جوایز سینمای آسیا پاسیفیک ۲۰۲۴ در استرالیا برگزار شد و در نهایت فیلم سینمایی «آوریل» ساخته دئا کولومبگاشویلی از گرجستان بود که جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگری را دریافت کرد.

جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم هندی «همه آنچه به عنوان نور تصور می کنیم» ساخته پایال کاپادیا، جایزه بهترین کارگردانی به تاتو کوتتیشویلی برای فیلم «برق مقدس» از گرجستان، جایزه بهترین فیلم جوان به «بونگ» ساخته لاکشمیپریا دوی از هند، جایزه بهترین انیمیشن به کارل جوزف پاپا برای «گمشده»، جایزه بهترین مستند به «نه سرزمین دیگری» از چهار کارگردان محصول فلسطین، جایزه فیلمنامه به سلمان ناصر برای «زخم تردید» از ترکیه و جایزه بهترین فیلمبرداری به میشل کاپرون فرانسوی برای فیلم «مخلوط کن» اختصاص یافت.

سینمای ایران که امسال تنها با یک فیلم محصول مشترک در بخش بازیگری نامزد داشت، طبق روال چند سال اخیر جایزه‌ای کسب نکرد.

سال گذشته نیز سینمای ایران در شانزدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسفیک در هیچ یک از شاخه‌ها نامزد دریافت جایزه نشد، در حالیکه از آغاز این رویداد در سال ۲۰۰۷، همواره حضور مستمری در این رویداد سینمایی تجربه کرده است.

 سینمای ایران در سال ۲۰۲۲ نیز با فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند در دو شاخه بهترین فیلمنامه (وحید جلیلوند) و بهترین بازیگر مرد (نوید محمد زاده) نامزد کسب جایزه بود که البته بازهم موفق به کسب جایزه نشد. 

با این وجود، سینمای ایران سابقه درخشانی در جوایز آپسا (جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک) دارد و با حضوری که در برخی دوره‌ها داشته با عملکردی موفق چندین جایزه را به خود اختصاص داده است. 

در سال ۲۰۲۱ و در چهاردهمین دوره این جوایز، سینمای ایران در هفت شاخه نامزد کسب جایزه بود و فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در کنار فیلم «ماشین منو بران» هر کدام با نامزدی در ۴ شاخه، پیشتاز نامزدها بود. فیلم «قهرمان» در شاخه‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (امیر جدیدی) نامزد کسب جایزه آسیاپاسیفیک بود و در نهایت اصفر فرهادی جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

«شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسول اُف از ایران در شاخه بهترین فیلم، نسیم احمدپور و شهرام مکری نیز برای «جنایت بی دقت» در شاخه بهترین فیلمنامه و فیلم سینمایی «وقت چیغ انارها» ساخته گراناز موسوی نیز در بخش بهترین فیلم بلند جوانان جوایز آسیاپاسیفیک ۲۰۲۱ نامزد کسب جایزه بودند.

جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد اما در سال ۲۰۱۹ و در سیزدهمین دوره این رویداد، سینمای ایران در شش شاخه نامزد کسب جایزه بود. نوید محمدزاده برای فیلم «متری شیش و نیم» و محسن تنابنده برای فیلم «رونا، مادر عظیم»، مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوش‌دست برای جایزه مستند بلند، «کاغذ پاره‌ها» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهزاد نعلبندی در شاخه بهترین انیمشین و محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی فرصت کسب جایزه داشتند. ضمن این که فیلم «رونا مادر عظیم» به تهیه‌کنندگی نوید محمودی یکی از پنج نامزد جایزه تنوع فرهنگی یونسکو هم بود و در نهایت موفق به کسب این جایزه شد تا سهم سینمای ایران از این دوره از جوایز آسیاپاسیفیک یک جایزه جنبی باشد.

در دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد فیلم «بمب: یک داستان عاشقانه» در دو شاخه بهترین فیلمنامه (پیمان معادی) و موسیقی متن (النی کارایندرو»، بهمن فرمان آرا برای نقش‌آفرینی در فیلم خودش «حکایت دریا» در شاخه بازیگری مرد و فیلم «آوا» به کارگردانی صدف فروغی محصول مشترک ایران، قطر و فرانسه در شاخه بهترین فیلم بلند جوانان نامزد دریافت جایزه بودند که در نهایت هیچ کدام توفیقی در کسب جایزه نیافتند.

در دوره یازدهم دوره این رویداد فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف در شاخه بهترین فیلم بلند، نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء»در شاخه بهترین بازیگر مرد و «اسکی‌باز» به کارگردانی فریدون نجفی هم در بخش بهترین فیلم بلند جوانان نامزد کسب جایزه از جوایز آسیاپاسیفیک بود و در نهایت نوید محمدزاده توانست تقدیر ویژه داوران این رویداد سینمایی را دریافت کند.  همچنین با اعطای جایزه‌ای ویژه، از دستاورد هنری عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران نیز تقدیر به عمل آمد. 

دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک سینمای ایران با وجود نامزد بودن در چند بخش، تنها موفق به کسب جایزه بهترین مستند شد.

سینمای ایران در دهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک در چند بخش شامل بهترین فیلم (محمد رسول الله و دختر)، بهترین فیلم بلند جوانان (نفس ساخته نرگس آبیار)، بهترین فیلمبرداری (ویتوریو استورارو- محمد رسول‌الله)، بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی - دختر)، بهترین فیلمنامه (مهران کاشانی - دختر) و بهترین مستند (رویاهای دم صبح) نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود که مهرداد اسکویی برای ساخت «رویاهای دم صبح» جایزه گرفت. همچنین در این دوره منوچهر محمدی جایزه فدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان سینما را دریافت کرد.

در نهمین دوره جوایز سینمایی «آسیاپاسیفیک، ایران تنها نامزدی فاطمه معتمدآریا را به عنوان بهترین بازیگر زن برای فیلم «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف داشت و همچنین نگار جواهریان بازیگر سینمای ایران یکی از اعضای هیات داوران اصلی این رویداد سینمایی بود.

در سال ۱۳۹۳ و در هشتمین دوره این جوایز، فیلم "عصبانی نیستم!" ساخته رضا درمیشیان نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) بود و "قصه‌ها" ساخته رخشان بنی‌اعتماد هم نامزد بهترین کارگردانی، "ملبورن" ساخته نیما جاویدی نامزد بهترین فیلمنامه و مریلا زارعی نامزد بهترین بازیگر زن برای "شیار ۱۴۳" ساخته نرگس آبیار بود. 

اصغر فرهادی به عنوان رییس هیات داوران و محمد اطبایی هم به عنوان یکی از اعضای هیات داوران نتپک در این دوره حضور داشتند که مریلا زارعی توانست تقدیرنامه هیات داوران را دریافت کند و نیما جاویدی هم جایزه فیلمنامه را گرفت. رضا درمیشیان نیز جایزه استعداد جوان را به خود اختصاص داد.

در هشتمین دوره جوایز آسیاپاسفیک فیلم «گذشته» نامزد بهترین فیلم و همچنین اصغر فرهادی برای فیلم‌نامه‌ی «گذشته» هم در آن سال نامزد شد. شهرام مکری برای «ماهی و گربه» نامزد بهترین کارگردانی و نگار جواهریان برای بازی در «حوض نقاشی» نامزد بهترین بازیگر زن بود که هیچ کدام جایزه‌ای نگرفتند، اما «حوض نقاشی» مازیار میری جایزه معتبر یونسکو را دریافت کرد.

در دوره هفتم، فیلم‌ سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جایزه سینمای آسیاپاسفیک شد.

تورج اصلانی هم در جایزه آسیاپاسفیک برای فیلم «فصل کرگدن»، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد که این جایزه را دریافت کرد. 

سینمای ایران سال ۹۰، در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه «آسیا پاسفیک» شد. «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌ی اصغر فرهادی در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، فیلم‌نامه و همچنین بازیگر مرد برای پیمان معادی، نامزد دریافت جایزه آسیا پاسیفیک بود که سرانجام اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد.

نماینده دیگر سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک در همان سال، «به امید دیدار» به کارگردانی‌ محمد رسول‌اف بود که در سه شاخه بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین دستاورد کارگردانی و بازیگری زن نامز دجایزه بود. 

شایسته ایرانی بازیگر فیلم «آینه‌های روبرو» و «باد و مه» به کارگردانی محمد علی طالبی دیگر نامزدهای ایرانی همان سال جایزه آسیاپاسفیک بودند.

سال ۸۹ تنها نماینده سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک فیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی به تهیه‌کنندگی «محمد علی نجفی» و بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی بود که جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از این رویداد دریافت کرد.

در سه دوره‌ ابتدای جایزه «آسیا-پاسیفیک» نیز سینمای ایران حضور چشم‌گیری داشت.

در دوره سوم که در سال ۱۳۸۸ برگزار شد، «اصغر فرهادی» با فیلم «درباره الی» نامزد چهار جایزه از جوایز سینمایی «آسیا-پاسیفیک» شد.

این فیلم علاوه ‌بر نامزدی بهترین فیلم، در بخش‌های بهترین فیلم‌نامه (اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) نامزد بود و البته سینمای ایران نماینده دیگری نیز در جوایز«آسیا-پاسیفیک» سال ۲۰۰۹ داشت. «علی‌محمد قاسمی» برای فیلم «چراغی در مه» نامزد بهترین فیلم‌برداری شد که در نهایت اصغر فرهادی جایزه‌ی ویژه هیات ‌داوران و جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای «درباره ‌الی» از سومین دوره‌ی جایزه‌ی آسیا-پاسیفیک گرفت. تهمینه میلانی یکی از اعضای هیات داوری این جایزه بود و محمد اطبایی هم در این سال در میان اعضای هیات داوری نتپک قرار داشت.

همچنین سینمای ایران در دومین دوره‌ی جوایز سینمایی «آسیا-پاسیفیک» در سال ۱۳۸۷ در چهار رشته نامزد و موفق به دریافت دو جایزه شد. رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک ها» ساخته مجید مجیدی، فیلم «تنها دو بار زندگی می کنیم» ساخته بهنام بهزادی در دو رشته بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (علیرض آقا خانی) و «تینار» هم در رشته بهترین مستند نامزد شدند.

رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود، توانست جایزه‌ی این بخش را بگیرد و مستند «تینار» ساخته‌ مهدی منیری به دلیل تلاش چشم‌گیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه‌ی یونسکو را به‌دست آورد.

در مراسم اهدای اولین دوره‌ی جایزه‌ی جشنواره‌ی سینما آسیاپاسفیک در سال ۱۳۸۶، سینماگران ایرانی در هفت رشته نامزد شده و جوایز بهترین کارگردانی به رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب برای «خون‌بازی»، هومن بهمنش برای فیلمبرداری «آن سه» و «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد جایزه‌ی بزرگ هیات داوران را دریافت کردند. در آن سال، جعفر پناهی در میان اعضای هیات داوری بود.

 

گفتنی است در دوره هایی که در هیات انتخاب یا داوری جایزه آسیاپاسفیک عضو ایرانی حضور داشته ، فیلم های ایرانی وضعیت بهتری داشته‌اند.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. توضیح درباره همسر عراقچی

  2. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  3. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  4. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

  5. توصیه به قالیباف برای مدیریت فضای بین دولت و مجلس / لاریجانی با چه کسانی مرزبندی می‌کند؟/ پشت پرده فیلم درگیری در فرودگاه مهرآباد چیست؟

  6. سلامی: اراده حزب‌الله به اسرائیل تحمیل شد/ داستان ادامه دارد

  7. محسن ‌هاشمی دولت روحانی را هم افراطی خواند!

  8. کولاک زیباکلام در آنتن زنده تلویزیون وزارت خارجه آمریکا

  9. جنگل قوانین !

  10. اعترافات تکان دهنده دختر طماع افغانستانی

  11. سارقان مسلح تهران تنها ۱۲ساعت پس از آزادی دست‌به‌کار خلاف زدند/ سردسته باند: غیر از خلاف، کاری بلد نیستم؛ ماشین سرقت می‌کنم به‌سرعت پلک‌زدن

  12. حاشیه‌های خواندن مهران مدیری با علی زندوکیلی؛ وقتی خوانندگی «دست‌گرمی» سلبریتی‌ها می‌شود!

  13. گلایه توئیتری ظریف از تشکیل پرونده برای محسن رنانی/ او از دلسوزترین اندیشمندان این مرز و بوم است

  14. جلالی: سفر پزشکیان به مسکو، تاریخی خواهد بود

  15. ۳۵ درصد کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون مزایا

  16. پسر جوانی، دوست صمیمی خود را کشت و مثله کرد

  17. خانه‌دار شدن یک رویا شده است

  18. با این روش، همسان سازی حقوق بازنشستگی را پیگیری کنید!

  19. آماری ترسناک از میزان ابتلا به سرطان در کشور!

  20. استیضاح وزیر نفت متوقف شد

  21. سخنگوی سپاه: فرمان برسد، محاسبات دشمن را تغییر خواهیم داد

  22. تهدید به قتل استاد دانشگاه توسط حامیان سگ‌های ولگرد/ پخش تماس تلفنی فرد تهدید‌کننده در تلویزیون

  23. تدابیر امنیتی نیروهای الجولانی برای حفاظت از سفارت ایران در دمشق

پربحث‌های هفته

  1. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  2. چرا به «وعده»، هنوز وفا نشده؟!

  3. این یک قیاس مع‌الفارق است!

  4. چراغ استیضاح وزرا روشن شد/ خداحافظی زودهنگام دو وزیر؟

  5. اعتراف سلطنت‌طلب‌ها به وابستگی شاه!

  6. بهشت زمان شاه !

  7. توضیح درباره همسر عراقچی

  8. «بن بست» فرزین؟!

  9. بن‌بست ترامپ در پرونده اتمی ایران

  10. طرح عجیب مجلس برای پرداخت یارانه ۱۰ میلیونی/ فاجعه تورمی دوباره یا گشایش بزرگ؟!

  11. زینب سلیمانی: حاج قاسم فلسفه دفاع از فلسطین را تبیین کرد

  12. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  13. اذعانی دوباره به ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران

  14. ایده «تیر چراغ‌برق» رهایشان نمی‌کند/ آقای خاکپور! چشم‌هایت را باز کن/ چند سوال از رسایی

  15. به نرگس محمدی جایزه اسکار بدهند!/ چرا رئیس‌جمهور باید سخن خود را اصلاح کند؟/ از توانایی ساخت سلاح اتمی عبور کرده‌ایم

  16. سردار نقدی: باید آماده باشیم و خود را برای حوادث بزرگ آماده کنیم

  17. طلا، دلار و دیگر هیچ!

  18. تشکیل پرونده برای مداح هتاک

  19. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی خودش دولت قبل را برای گرانی دلار سرزنش می کرد / جوانان عربستانی غبطه ایران را میخورند/ حمایت از یمنی‌ها به نفع ماست

  21. پس‌لرزه‌ اظهارات جبرائیلی/ استیضاح وزرای نفت و اقتصاد از منظر حامیان دولت/ برنامه ای برای تبیین وفاق

  22. راه نجات

  23. میرسلیم: مردم با FATF چه کار دارند؟!

  24. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

  25. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

آخرین عناوین