نگاه والای پیامبر اعظم(ص) به زن

دکتر محسن سلگی، گروه فرهنگی الف،   4031108156 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاه والای پیامبر اعظم(ص) به زن

هر سال در مناسبت های مربوط به پیامبر گرامی اسلام، بداندیشانی فضای مجازی را پر می کنند از تحریف های ریز و درشت درباره شخصیت و منش آن حضرت و موضوع زنان و چندهمسری تقریبا پای ثابت اغلب این شبهه افکنی هاست. 

موضوع چندهمسری پیامبر اعظم(ص) همواره مورد تحریف اسلام‌ستیزان و بازتولیدکنندگان شبهه تبعیض نسبت به زن در اسلام بوده است. این گروه بدون دقت درباره کیفیت ازدواج های رسول ارجمند اسلام (محتوای آنها) و نیز بدون توجه به زمانه و زمینه آن ازدواج ها دست به دورداوری و پیش داوری می زنند.

انتظار همدلی با گذشته به این صورت که آن را بازسازی کنیم، بس سخت و سست است. اما این که پدیده ها را با توجه به زمانه و زمینه آنها داوری کنیم، لازمه نگاه تاریخی منصفانه و اقدامی مقدور و هم مقدر است. اتخاذ این رویه، شرط مقدر حصول نتیجه صحیح و دست کم معتبر است.

میشل فوکو که با تاریخ نگاری بر سر مِهر نبود، در پی کشف گفتمان‌های حاکم بر هر عصر بود. این کاری است که  از عهده متفکر بر می آید اما این که ارزش‌های زمانه یک پدیده در گذشته را قدری لحاظ کنیم، حتی از این که خود و ارزشهای زمان خود را ملاک نهایی و مطلق قرار ندهیم، کاری ساده تر است. همچنین می بایست به سیر تغییر مفاهیم در طول زمان توجه داشت. توجه به تاریخ تغییر مفاهیم و واژگان ما را حیرت زده می کند.

برای نمونه، واژه «برکت» در اصل و  ابتدا به معنای کود شتر-با تسامح- بوده و اما امروز معنایی بس عمیق و انیق دارد که به‌راحتی نمی توان آن را فهم و حتی ترجمه واژگانی کرد. چندهمسری درگذشته مورد تأیید عرب بوده است. حال آن که در خانواده امروزی بدل به ارزشی مسلم شده است. 

جالب است بدانیم در فرهنگ قدیم حتی در یونان باستان ازدواج با زنان نه برای لذت، که برای حفظ نسل بوده و مسأله جنسی مربوط به بیرون از خانه بوده است.

در جهان اسلام به خصوص در صدر اسلام نیز ازدواج به عنوان یک مراسم اجتماعی برای ایجاد پیوند دیده می شده است تا عشق  و شهوت. آلن بدیو اندیشمند بزرگ فرانسوی حتی در الجزایر امروز هم مواردی از ازدواج به عنوان یک رسم اجتماعی مانند ازدواج دخترعمو-پسرعمو را مثال می زند. بنابراین نه تنها تعدد زوجات که ازدواج هم تغییر ماهیت داده و چنین تکثر معنایی و عملی یافته است. عمده منتقدان رسول الله نه تنها این ملاحظات تاریخی و انسان شناسانه (عامل فرهنگی) را در نظر نمی گیرند که حتی بسیاری از جزییات مسلم ازدواج های پیامبر(ص) را یا نمی بینند و یا سانسور می کنند!  از مباحث فرهنگی فروتر، دلایل سیاسی ازدواج های پیامبر هم نادیده گرفته می شود.

مرحوم دکتر شریعتی در کتاب «زن در چشم و دل محمد»، می پرسد چه دلیلی برای ازدواج پیامبر با دختری کاملاً عاری از جذابیت ظاهری مانند دختر عمر وجود دارد! همچنین با اشاره به آیه ای از سوره احزاب (آیه 37) نشان می دهد که دلیل ازدواج پیامبر با همسر سابق پسرخوانده خود (زید)، برچیدن این رسم جاهلی بوده که پسرخوانده را پسر می دانسته اند(یعنی همچون پسر خونی) زینب دختر جحش و دختر عمه پیامبر(ص) با اصرار پیامبر(ص) به عقد زید در می آید و در زمانی همسر ایشان می شود که از زیبایی و جوانی او چیزی نمانده است.

شریعتی می گوید اگر پیامبر دلیلی غیر از آموختن حکمت داشت، در جوانی زینب این ازدواج را انجام می داد. پیامبر(ص) از 25 سالگی تا 53سالگی تنها یک همسر داشته و آن حضرت خدیجه(س) از نظر سن بسیار بالاتر از خود بوده است. مسلم است اگر او اهل نگاه مادی-دنیوی به زن بود، در زمانی که نه مسئولیت خاصی داشت و نه رسالتی اقدام به تعدد ازدواج یا دست کم ازدواج با زنی جوان می کرد. در عوض پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) ازدواج کرد.

میان پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) عشقی بی نظیر حاکم بود. چنانکه وقتی پیامبر(ص) از یک سفر تجاری طولانی برگشتند و آفتاب صورت مبارکشان را سوزانده بود، حضرت خدیجه (س) شعری توأم با سوز و شور در وصف ایشان سرود و در یک بیت آن چنین مضمونی زیبا آورد که آفتاب چگونه جرئت کرده بر صورت معشوق من بوسه بزند. 

بعد از رحلت خدیجه کبری، هیچ زنی جز عایشه به خانه پیامبر(ص) راه نیافت. هیچکدام از زنان پیامبر(ص) به غیر از عایشه، زیبا و جوان نبودند و برای پیامبر، زیبایی ملاک هیچ وصلتی نبوده است‌.

در نگاهی عمیق تر باید گفت ریشه ذهنی نگاه شرق شناسانه علیرغم ادعای حقوق زن، بسا فریبا و فریبکاردیدن آن است. گویی نمی توان بی چشمداشت جنسی به زن نزدیک شد؛ حتی اگر پیامبر(ص) باشد، آن هم در دوران کهولت سن و مسئولیت دینی و سیاسی و آن همه جنگ و رنج.  به گفته مرحوم شریعتی، این گروه احساس پیامبر(ص) را به عشق هایی که گاه میان خواهران مقدس و پدران مقدس در خلوت دِیرها اتفاق می افتاده است و ویکتور هوگو آنها را لو میداد، تقلیل داده اند(نقل به مضمون).  

لازم به یادآوری است که از هیچکدام از زنان پیامبر(ص) به جز حضرت خدیجه (س) فرزندی به جا نماند. همچنین پیامبر(ص) بعد از وفات خدیجه کبری، هرگز صمیمیتی با هیچ یک از زنان به جز عایشه نداشت و عمده زنانشان عاجز از درک شخصیت پیامبر(ص) بودند تا جایی که آیه نازل شد با این مضمون که اگر ناراضی هستید(از فقر) مهریه تان را بگیرید و از زندگی پیامبر بروید.

برخی کوشیده اند پیامبر را با «دون ژون» شبیه سازی کنند. او در جوانی اش حرمسرا داشت و در پیری راه دیگر برگزید و اما پیامبر(ص) در دوران کهولت اش و با جسمی فرتوت اقدام به تعدد ازدواج کرد. 

مرحوم شریعتی در کتاب مذکور می افزاید مخالفان غربی سعی کرده اند تا رسول ارجمند اسلام را متهم به حرمسرا کنند. اما خانه پیامبر(ص) هیچ تناسبی با حرمسراها و کاخهای سلاطین و حتی منزل تجار و افراد متوسط نداشت.  عایشه در اتاقی می زیست که یک طرف آن را شن ریخته بودند و طرف دیگر حصیر انداخته بودند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۵۹۶۷۲۰۰:۳۴:۰۷ ۱۴۰۳/۱۱/۹
مهم نگاه به زن در قوانین جاری کشور است.
حدیث ولایت.۳۷۵۹۷۷۹۰۴:۳۹:۵۴ ۱۴۰۳/۱۱/۹
خوشبختی در سعادت است زیرا سعادت در جهالت نیست (رسول اکرم (ص)).
ناشناس۳۷۵۹۸۵۱۰۸:۰۴:۱۳ ۱۴۰۳/۱۱/۹
لا اکراه فی الدین
ناشناس۳۷۶۰۲۱۲۱۴:۲۴:۴۲ ۱۴۰۳/۱۱/۹
قد تبین الرشد من الغي یعنی در پذیرش دین اجبار راه ندارد‌ (نه اینکه اجبار ممنوع است، بلکه اصلا قلب اجبار پذیر نیست) اما راه هدایت از گمراهی تبیین شده است و هر که راه گمراهی را برود اهل شقاوت است. این آیه قوانین اجتماعی و اجبار آن‌ها را نفی نمی‌کند بلکه اجبار در پذیرش دین را غیر ممکن می‌داند
ناشناس۳۷۵۹۸۶۰۰۸:۱۸:۲۷ ۱۴۰۳/۱۱/۹
ایا این مقاله رو به مسایل دیگه و به طور اخص به حجاب هم میشه ربط داد
ناشناس۳۷۶۰۲۱۹۱۴:۳۱:۰۴ ۱۴۰۳/۱۱/۹
بله حجاب هم از احکام مترقی دین اسلام است که مانع مهمی دربرابر سوء استفاده از زن است. اولین آسیب‌دیدگان بی‌حجابی زن‌ها هستند که ناچارند در رقابتی بی‌پایان و نابرابر برای زیبایی‌نمایی دچار انواع افسردگی‌ها و آسیب‌ها شوند. نگاهی به آمار خودکشی‌های ناشی از افسردگی در میان زنان غربی نشانه خوبی است. دومین آسیب‌دیدگان هم فرزندان هستند که با تزلزل در انسجام خانواده نیاز اساسی آنها که سرپرستی همراه با محبت کامل است از آن ّا سلب می‌شود. در فرانسه بر اساس آمار رسمی آمار فرزندان خارج از ازدواج رسمی بیشتر از فرزندان حاصل ازدواج است و از این میان بیش از ۸۲درصد آن‌ها تنها با مادر زندگی می‌کنند زیرا پدرهایشان حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند یا اساسا پدر نامشخص است. در این میان این مادران تنها هم گذشته از اینکه به عنوان زن آسیب دیده اند، آسیب بزرگ اجتماعی بزرگی نیز به حساب می‌آیند. البته قانون حجاب جنبه‌های دیگری نیز دارد
ناشناس۳۷۶۰۸۶۵۰۶:۵۴:۴۲ ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
در تمام کشورهای مسلمان که حجاب اختیاری است نه خانواده نابود شده و نه فساد سر به فلک کشیده
ناشناس۳۷۶۱۱۹۰۱۱:۲۴:۱۲ ۱۴۰۳/۱۱/۱۰
قانون (اجبار) اسلام نیست توصیه اسلام است.
ناشناس۳۷۵۹۹۲۶۰۹:۳۷:۵۹ ۱۴۰۳/۱۱/۹
در دستگاه پیامبر یک زن پیدا نمی کنید که منصب رسمی داشته باشد همان طوری که خدا یک پیامبر زن نفرستاد اما در سال های اخیر به واسطه تقلید از غرب این تعادل برهم زده شد و مشکلات متعدد برای خانواده ایجاد شد
ناشناس۳۷۶۰۲۳۰۱۴:۳۷:۲۱ ۱۴۰۳/۱۱/۹
در زمان پیامبر زنان در تمام امور سیاسی و اجتماعی مشارکت داشتند و حتی با پیامبر و امیرالمونین بیعت می‌کرد که کاملا سیاسی است و در احادیث زمان ظهور نیز بیان شده که ۵۰نفر از کارگزاران امام عصر عجل الله فرجه زنان هستند. اما گذشته از اینها زن صرفا با خانه‌داری نیز در امور اجتماعی شرکت دارد زیرا تربیت فرزند به عنوان عنصر اصلی جامعه ساخت آیندهٔ هر ملتی، مهمترین وظیفه اجتماعی است
ناشناس۳۷۵۹۹۳۲۰۹:۴۴:۰۵ ۱۴۰۳/۱۱/۹
چند همسری یک چیزی هست که در اسلام پذیرفته شده هست و هیچ ظلمی برای زنان نیست و حتی در حمایت از آنان هست مگر بدون رضایت همسر انجام شود و آدرس غلط هم ندهید
ناشناس۳۷۵۹۹۸۱۱۰:۴۰:۳۴ ۱۴۰۳/۱۱/۹
دقیقا کجای اسلام گفته شده رضایت همسر اول برای تعدد زوجات لازمه؟
ناشناس۳۷۶۰۰۳۴۱۱:۴۰:۴۷ ۱۴۰۳/۱۱/۹
شما از تمام این نوشتار فقط به این نتیجه رسیدید؟؟
ناشناس۳۷۵۹۹۳۷۰۹:۵۲:۲۶ ۱۴۰۳/۱۱/۹
تنها دلیل ازدواج حضرت محمد با حضرت خدیجه اموختن حکمت بوده؟
ناشناس۳۷۵۹۹۸۲۱۰:۴۱:۲۳ ۱۴۰۳/۱۱/۹
حضرت خدیجه بزرگ زاده قریش بود و ثروتمند.
ناشناس۳۷۶۰۲۲۰۱۴:۳۱:۳۶ ۱۴۰۳/۱۱/۹
نگاه والای پیامبر اعظم مختص به زن نبود در باره کودکان و سالمندان و کلا انسان ها نگاهی متفاوت و منحصر به فرد داشتند.
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. می‌خواهیم در مخالفت با قانون حجاب تجمع برگزار کنیم؛ ما چنین حقی داریم؟

    2. چرا آمریکا ما را به توسعه نمی رساند

    3. خبر مهم مشاور سردار حاجی‌زاده از عملیات «وعده صادق ۳»/ دلیل محقق نشدن این عملیات مشخص شد

    4. طالبان همکاری نمی‌کند؛ باید فوری اتباع افغانستانی را اخراج کنید!

    5. قانون حجاب را قبول ندارند؟ امام گفته بود غلط کردی قانون را قبول نداری/ استفاده از استیضاح برای ابلاغ قانون حجاب

    6. رویابافی جدید ترامپ در مورد صادرات نفت ایران

    7. روایت نماینده‌ای که در جلسه با رهبری از قانون حجاب گفت/ یک وارونه‌نمایی آشکار

    8. حقه‌بازی ترامپ علیه ایران

    9. چرا نتوانسته ایم؟!

    10. فساد اقتصادی با ما چه می کند؟

    11. نامه لازم نیست؛ توافق آماده است!

    12. آقاتهرانی: ان‌شاالله این لحظات آخر برای ابلاغ قانون عفاف و حجاب است

    13. پاسخی به خیالبافی های نظامی علیه ایران

    14. جولانی و متحدانش در شوک!

    15. غضنفری: پزشکیان اگر نمی‌تواند استعفا دهد/ ظریف، عضو شاخص انجمن حجتیه است!

    16. قانون عفاف و حجاب پس از گذشت مراحلش برای اجرا ابلاغ می‌شود

    17. حمله رسایی به اظهارات نماینده کاشمر درباره پول گرفتن متحصنین قانون حجاب: بیجا می‌کنی شنیده را بازگو می‌کنی!

    18. رهبر انقلاب: ایران قطعاً زیر بار توقعات تحکم‌آمیز دولت‌های قلدر نمی‌رود/ مسئله مهم کشور، معیشت مردم است؛‌ مسئولان به‌دنبال حل مشکلات معیشتی باشند

    19. بانوی آهنین، خانواده فرو ریخته!

    20. سفره هایی که روز به روز کوچک تر می شود...

    21. نامه مهم بسیج اساتید به پزشکیان در خصوص مذاکره ایران با آمریکا

    22. زید‌آبادی، فاتحه وفاق را خواند/ یک انتقاد تند از پسر پزشکیان/ به خاطر دیده‌شدن، هزینه نسازید!

    23. ترامپ: به رهبر ایران نامه نوشته ام

    24. مذاکره با دولت فعلی آمریکا، گره تحریم‌ها را کورتر خواهد کرد/ اگر می‌خواستیم سلاح هسته‌ای بسازیم، آمریکا نمی‌توانست جلوی ما را بگیرد/ دست به اقدام غلطی بزنند، پاسخ ایران قاطع و حتمی است

    25. توضیحات دفتر «محسن رفیق دوست» درباره مصاحبه جنجالی او و حاشیه‌های ایجاد شده/ اشاره به جراحی مغز وی و عوارض آن

    آخرین عناوین