دلیل تورم سال‌های اخیر از زبان رییس کل بانک مرکزی

  4020322101 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کل بانک مرکزی گفت: عامل اصلی تورم بیشتر ناشی از شوک انتظاری و علامت دهی نرخ ارز و بازار غیررسمی به قیمت‌ها بود که موجب رشد قیمت و تورم شده است. 

دلیل تورم سال‌های اخیر از زبان رییس کل بانک مرکزی

به گزارش ایرنا، «محمدرضا فرزین» در حاشیه نشست سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در مورد تسهیلات تکلیفی، اظهار کرد: اینکه یکی از مشکلات کنونی اقتصاد ما تسهیلات تکلیفی است حرف درستی است، اما اینکه آیا همه مشکلات بانک‌ها ناشی از تسهیلات تکلیفی می‌باشد حرف درستی نیست؛ زیرا برخی از بانک‌ها که مشکل ناترازی دارند، تسهیلات تکلیفی پرداخت نمی‌کنند.

وی افزود: بانکی وجود دارد که عمده مشکلات آن ناشی از تسهیلات تکلیفی است، اما بانکی هم وجود دارد که مشکل تسهیلات تکلیفی ندارد و سهامدارش از تسهیلات سوء استفاده کرده است؛ بنابراین اگر مشکل تسهیلات تکلیفی حل شود همه مشکل نظام بانکی حل نخواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: تحلیلی مبنی بر اینکه، چون کمبود سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده، منحنی عرضه اقتصاد به سمت چپ منتقل شده و تولید بالقوه کاهش یافته کاملاً درست است و در ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفته است اما عوامل دیگر باعث شده تولید بالقوه کاهش یابد، اما نمی‌توان تورم را ناشی از این موضوع دانست.

فرزین بیان کرد: تورم ما در سه، چهار سال اخیر بیشتر ناشی از شوک و انتظارات، و در ادامه آن فشار به نرخ ارز و علامت‌دهی نرخ ارز در بازارهای غیررسمی بوده که موجب افزایش قیمت‌ها شده است، در حالی که رشد واقعی نقدینگی ما در سه چهار سال گذشته منفی بوده است.

وی ادامه داد: تورم به شدت افزایش پیدا کرده است که بر اساس نظریه اقتصادی قابل توضیح نیست؛ بنابراین ما باید به سمت کنترل منشاء تورم یعنی انتظارات برویم و سیاست‌های ارزی و پولی را در این زمینه هدایت کنیم، البته تنها بخشی از این راه حل‌ها در دست بانک مرکزی است.

رییس کل بانک مرکزی درباره تاثیر افزایش تورم بر دهک‌های پایین جامعه اظهار کرد: این درست است که تورم باعث می‌شود دهک‌های پایین‌تر آسیب بیشتری ببینند، اما سال گذشته با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به هر کدام از افراد سه دهک پایین جامعه ۴۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت شد که به نظرم این افزایش مبلغ باعث شده ضریب جینی بهبود یابد و آسیب دهک‌های پایین جامعه به دلیل افزایش تورم تا حدودی جبران شده؛ بنابراین آسیب دهک‌های پایین‌تر کمتر شده است.

فرزین در پایان درباره قانون مالیات و سوداگری، گفت: ما از سال ۱۳۸۹ پیگیر ارسال لایحه قانون مالیات‌ها به مجلس بودیم و از آن حمایت می‌کنیم، اما از مجلس درخواست داریم که در این زمینه نگاهی هم به بازار ارز داشته باشند، چرا که وقتی بر دارایی‌های داخلی مالیات می‌بندید، ممکن است منجر به فرار سرمایه شود؛ بنابراین زمان اجرای این قانون هم بسیار اثرگذار است.

 
 
  
  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۱۴۰۴۱۸:۰۳:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
آقای فرزین به چه دلیلی تا بحال بانک های متخلف بسته نشدند؟ یعنی شما اعتقاد داری که بانک ها تخلف بکنند و از جیب همه ملت (در قالب تورم) برداشت داشته باشند و به کارمندهای خودشون وام بدهند، مشکلی ندارد؟
ناشناس۳۰۹۱۶۵۷۲۰:۰۴:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۲
با این قانون های مالیاتی حجم زیادی سرمایه از کشور فرار خواهد کرد
ناشناس۳۰۹۲۳۳۹۰۷:۳۹:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
فرارکرده، اغلب شرکتها دفتری در دبی باز کردن و پولهاشونو انتقال دادن به خارج که اینجا دارایی نداشته باشن.
ناشناس۳۰۹۲۰۸۷۰۰:۰۶:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
مرد حسابى يك مقدار به ارقام چاپ پول و افزايش نقدينگى بدون پشتوانه نگاه كن كه البته نگاه كردى و از همه بهتر ميدانى و الان هم براى توجيه اشتباهات از اين حرفها ميزنيد حتى بر مبناى تئورى انتظارات هم اين حالت انتظارى را شما مسئولين در مملكت ايجاد نموديد
ناشناس۳۰۹۲۴۴۲۰۸:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۳
با این توضیحات مشخص شد فرزین دلیل تورم بالا و مداوم در کشور را نمیداند
ناشناس۳۰۹۲۴۵۸۰۹:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
فرزین گفته تورم بر اساس نظریه اقتصادی قابل توضیح نیست چرا هست اما شما و رفقای قبلی و احتمالا بعدی توان ان را ندارید
ناشناس۳۰۹۲۴۷۷۰۹:۰۷:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
معني حرف ايشان اين است كه براي كنترل تورم بايد اينقدر دستمزدها پايين بيايد كه ديگر كسي قدرت خريدي نداشته باشد و ديگر انتظاري هم براي هيچ كالايي پيش نمي آيد !
محمد۳۰۹۱۵۵۶۱۹:۰۷:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مشکل اصلی کشور تسلط مافیای فساد قدرتمند و با نفوذ در برخی امور اقتصادی و سیاسی و...... است و مبازره با آنها اراده ای قوی با افراد سالم و از خود گذشته میخواهد .
ناشناس۳۰۹۱۶۱۱۱۹:۳۹:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
فقط عدم سرمایه گذاری در ده سال گذشته بود؟ البته اینکه مالیات بر دارایی موجب افزایش نرخ ارز و عدم سرمایه گذاری و فرار سرمایه میشود حرف درستی است که متاسفانه خود دولت و مجلس لایحه مذکور را تصویب کردند ولی مطمین باشید پس از مدتی مجبور به لغو آن خواهند شد
ناشناس۳۰۹۲۱۰۵۰۰:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
با اعمال مالیات بر دلالی کار دلالی دیگر سوداور نیست و خود به خود تورم پایین می آید
ناشناس۳۰۹۱۶۵۲۲۰:۰۳:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۲
دلیلش فقط چاپ اسکناس توسط دولت برای جبران کسری بودجه هست . علت اصلی هم کاهش صادرات نفت و قیمت جهانی نفت
ناشناس۳۰۹۲۴۴۶۰۸:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۳
کدام چاپ اسکناس بنده خدا؟ کسری بودجه خیلی کشورها از ایران بیشتر است اما تورم هم ندارند
ناشناس۳۰۹۱۶۶۸۲۰:۰۸:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
بله از سال 97 با ابجاد ارز 4200 شوک قیمتی غیر واقعی ایجاد شد و نرخ غیر واقعی 14 هزار تومان در آن سال رقم زد همانند شما با ایجاد ارز 28500 که دلار 51 هزار تومانی را رقم زدید که واقعی نبود و 45 هزار تومانی واقعی بود
ناشناس۳۰۹۱۶۹۶۲۰:۲۷:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
خلاصش تحریم بود و دلار... خوب
ناشناس۳۰۹۱۷۶۷۲۱:۱۹:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۲
بابا جنازهً برجام باعث شد دلار بياد پايين وبشه٤٨….
ناشناس۳۰۹۲۲۲۵۰۴:۲۳:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۳
بابا همین برجام باعث این همه بدبختی در ایران شد . قبل از بزرگترین برنامه خربکاری در ایران (برجام ) مشکلات اینقدر حاد نبود .
ناشناس۳۰۹۱۸۶۶۲۲:۰۷:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
ریاست محترم بانک مرکزی میفرمایند تولید را قبول دارند کاهش یافته، تسهیلات تکلیفی و سو استفاده از آن هم قبول دارند بعد میفرمایند تورم بر اساس نظریه اقتصادی قابل توضیح نیست!!! باید دنبال سیگنال بازار غیر رسمی ارز و انتطارات گشت! شما که میفرمایید متخصص اقتصاد هستید چرا در یک مدل ریاضی معتبر سهم این عوامل را به تفکیک روشن نمی کنید تا مرتب از عبارت «به نظرم» استفاده نکنید. اینکه ارز ۴۲۰۰ تومنی حذف میشه و جاش ۲۸۵۰۰ تومنی میاد اونم در نیازهای پایه مردم، این هفت برابر شدن ارز با ۴۰۰ هزار تومان وجه نقد ضریب جینی را بهبود داده؟! یعنی هفت برابر هزینه دهکهای ضعیف را بالابردید و بیست درصد درامد را، ضریب جینی پایین اومده؟!
ناشناس۳۰۹۲۰۱۴۲۳:۲۸:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
آقا شما همگی می دانید سود برعایدی نیست این ناترازی سرمایه اولیه با ارزهای خارجی درهرسال مقایسه کنید و مبنا قرار بدید هیچ کسی سودی نمی برد برای عوام دیکته می کنید بماند من کارمند بودم سال ۷۳ هرماه ۱۱ هزار تومان حقوق ماهیانه بوده دلار ۱۸۰الان حقوق ۱۱ میلیون دلار ۴۷ هزار تومان محاسبه کنید کجایش سود یا عوایدی هست
ناشناس۳۰۹۲۰۲۹۲۳:۳۹:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مهم ترین دلیل توم ناکارامدی دولت و پایین آوردن ارزش ریاله
ناشناس۳۰۹۲۰۴۳۲۳:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
فرزین جان اینقدر تراول چاپ کردن خدا میداند . باور کن تا وزیر اقتصاد هست نمی توانی
ناشناس۳۰۹۲۰۵۵۲۳:۵۴:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۲
چنان در دولت‌های عربی مالیات بر واسطه ودلالی وجود داره که کسی جرات همچین کار ندارند دکتر که بیش از ۵ویزیت انجام بده در آمریکا دولتش ۹۰در صد مالیات دریافت می‌کند
ناشناس۳۰۹۲۱۱۴۰۰:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
از زمان احمدی نژاد دولت‌ها یاد گرفتند و جرات یافتند کسری بودجه رو از جیب ملت دربیارن، چجوری؟با افزایش قیمت دلار و بعدش گرونی و چند برابری همه چیز
ناشناس۳۰۹۲۱۵۴۰۱:۱۰:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
خیلی جالبه خود بانک مرکزی هم خطای چاپ پول و افزایش نقدینگی رو گردن نمیگیره هر آدم کمی درس خوانده هم دیگه میدونه که اگر نقدینگی فراوان وجود نداشته باشد با انتظار روانی قیمت ها ده برابر نمیشن زیرا پولی وجود ندارد که تقاضا ایجاد کند دلیل اصلی اش اینست که مجلس بر خلاف وظیفه قانونی اش در خصوص نظارت بر دخل و خرج مملکت نظارتی بر استقراض دولتها از بانک ها و خلق پول برای جبران ریخت و پاش های دولتی ندارد
ناشناس۳۰۹۲۱۵۷۰۱:۱۲:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
جناب فرزین فرموده اند که ارز ۴۲۰۰ حذف شده پس چرا زحمت نمیکشند رسما این را اعلام فرمایند و این نرخ را از وبسایت بانک مرکزی حذف کنند تا آنوقت ببینیم شاخص های واقعی رشد اقتصادی مملکت چی بوده
ناشناس۳۰۹۲۲۰۹۰۳:۰۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۳
همین سیصدتومن که خرج دوروزیه بچه هم نمیشه وبعنوان یارانه وکمک بخاطر برداشتن ارزترجیحی دادین هیچ دردی رو علاج نمیکنه واگه واقعآ نون بده بودید بیایید همان قیمت ارزی وقدرت خریداوایل یارانه که بیشترازچهل دلاربه مردم بدهید که لاقل یه خانوارچهارپنج نفره ۱۶۰یا۲۰۰دلاری که نزدیکه ده میلیون تومن باشند بگیرند تابگیم واقعآ یه علاجی درکارهست،نه بیایید چپ وراست بابردن قیمت بالای دلار قدرت خرید مردم را به صفربرسونین.
ناشناس۳۰۹۲۲۵۴۰۵:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۳
فقط علت اصلی خوددولت است والا عوامل دیگر بهانه ست وبس
ناشناس۳۰۹۲۳۶۳۰۸:۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۳
بدنبال دلیل تورم وقت گذرانی نکن ،راهکار برون رفت از این مهلکه را پیدا کن
ناشناس۳۰۹۲۹۳۳۱۳:۳۶:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۳
تورم يعنى دزدى كردن از ارزش پول مردم حالا مسئول هركه است
س۳۰۹۳۴۶۵۱۹:۴۳:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۳
الان که از تورم هیچ خبری نیست با این وضعیت همه چی عالیه حرف نداره
ناشناس۳۰۹۳۷۶۸۰۰:۴۲:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
خلاصه داره میگه عامل تورم همش مسایل روانیه و چاپ اسکناس بدون پشتوانه و وام های میلیاردی بدون بازگشت بانک ها نیست .
ناشناس۳۰۹۳۸۲۷۰۳:۲۱:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۴
وی ادامه داد: تورم به شدت افزایش پیدا کرده است که بر اساس نظریه اقتصادی قابل توضیح نیست. توضیحات رئیس کل در جمله فوق و درادامه به این معنی است که باید منتظر تداوم روند افزایشی قیمت ها بود. ایشان یا اراده ای برای متوقف کردن این روند ندارد یا اینکه برای آن از دانش کافی برخوردار نیست.
ناشناس۳۰۹۴۰۹۲۱۰:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۴
جناب فرزین خودت را گول نزن تعامل با دنیا را جایگزین تخاصم کنید همه چیز اتومات درست میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین