آیا دین منهای اخلاق امکان‌پذیر است؟!

گروه تعاملی الف،   4020510012 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا دین منهای اخلاق امکان‌پذیر است؟!

گروه تعاملی الف - محسن دیناروند:

آیا دین منهای اخلاق شدنی است؟ اگر بخواهم بر حسب آنچه که در روال پاسخگویی دارم به این پرسش پاسخی دهم لازم بود قبل از پاسخ، مقدمه‌ای می‌چیدم و اگر این سوال موضوعی دیگر داشت به همان ترتیب قبل، اول مقدمه‌ای می‌گفتم و سپس پاسخ را!

 اما عمق درد و التقاط و کج فهمی و فتنه گری در مساله دین منهای اخلاق صبر را از من می‌رباید و وادارم می‌کند بی مقدمه پاسخ دهم که دین منهای اخلاق دروغ است، دین منهای اخلاق از دین سوی خدا نیست، دین منهای اخلاق زشت ترین و لجن ترین برنامه است که می‌تواند نه فقط به بشر که به کل جهان آسیب برساند‌. 

اگر بخواهیم از تصویر دین منهای اخلاق دنیایی را نمایش دهیم می‌توانیم آن را در دنیای اهل یزید در عاشورا ببینیم و در مقابل دنیای اهل حسین(ع) نمایش دین بر محوریت اخلاق است. یزیدیان را نگاه کنید. آنها خود را نه مخالف دین بلکه دیندار کامل می‌دانند و در مقابل حسین(ع) را خارجی! می‌خواهم شما را به مقایسه این دو شکل از دین دعوت کنم تا ببینیم وقتی از جایگاه اخلاق در دین می‌گوییم دقیقا از چه چیز حرف می‌زنیم.

یزیدیان آب را بر حسینیان بستند! بر طفل شیرخوار در آغوش پدر تیر سه شعبه زدند! انبوه حدود ۳۰ هزاری بر جمعیت حدود ۷۲ نفری تاختند! با لشکری نظامی به خیمه‌ها و غیر نظامی‌ها یورش بردند! خانواده ها را بی هیچ ارتکاب جرمی به اسیری بردند! سر بریده پدری را بر سیر نیزه به دختر سه ساله اش نشان دادند! که این حادثه اخیر منجر به شهادت دختر شد! و حوادث دیگری در صحنه عاشورا از طرف یزیدیان به همین شکل می بینیم. قصد روضه خوانی ندارم، می‌خواهم بپرسم کدام یک از این حوادث گفته و ناگفته در قبل اخلاقی است؟ و آیا یزیدیان بدون تکیه بر دین این اعمال را به انجام رساندند؟

می‌بینیم که ذره ذره این رفتارها و کردارها نه که فقط غیر اخلاقی که کاملا ضداخلاقی بوده اند و دست بر قضا همه آنها به هر دلیلی همه آن اعمال زشت و نجس را با روکش دین انجام دادند که اگر نبود حکم خروج حسینیان توسط امثال قاضی شریح دست به چنین جنایاتی نمی‌زدند. آنها برای شهید کردن تک تک حسینیان نیت قرب الهی داشتند. عجبا از این دینداری! این همه عمل ضد اخلاقی و دین داری؟!

اما طرف مقابل را ببینیم؛ بخشیدن و نادیده گرفتن تمام ظلم‌های فردی که از صمیم قلب توبه کرده و در آغوش گرفتنش؟ توجه مدام به خانواده؟ نپذیرفتن ظلم؟ احترام به نظر و آزادگذاشتن یارانش بین رفتن و ماندن در نبرد؟ و خیلی موارد دیگر که بر همگان روشن است!  اینها چه رابطه ای با دین دارند؟ بله این گروه هم دین دارند اما با یک فرق دین اخلاق بنیان. حال کدام یک دین است؟ دین بی اخلاق یا دین اخلاق بنیان؟ تشخیص تفاوت این دو به راحتی مشخص است.

بحث بر سر چه بود؟ سر رابطه دین و اخلاق؟ دین اخلاق بنیان در تقابل با دین منهای اخلاق! در نبرد عاشورا این دو شکل از دین را می‌بینیم با دو دنیای کاملا متفاوت و متضاد. دنیای حسینیان، دین اخلاق بنیانی است که سر همین نگاه اخلاقی حضرت زینب(س) است که می‌گوید: جز زیبایی چیزی ندیدم! و دنیای یزیدیان، دنیای دین منهای اخلاق است که در این دنیا همه چیز هست جز زیبایی، زیبایی نمایش وجود خداست! خدا در دنیای یزیدیان نیست و این برای تاریخ روشن است چون زیبایی ندارد! زیبایی ندارد چون سراسر ضد اخلاق را داریم می بینیم از یزیدیان.

سوال دیگری که لازم است پرسیده شود این است که آیا خدا سخن و عمل غیر اخلاقی یا ضد اخلاقی بروز می‌دهد یا اخلاق بنیان؟ قطعا پاسخ همه اخلاق بنیان بودن اعمال خداست. حال ابلاغ و یا پسندیدن عمل غیر اخلاقی یا ضد اخلاقی، آیا اخلاقی و عاقلانه است؟ پاسخ بدیهی است که نه! پس چگونه خداوند که خود اخلاقی است، دینی غیر اخلاقی برای بشر می فرستد!؟ پس نمی‌فرستد. دین خدا قطعا اخلاق بنیان است یعنی هرگز با اخلاق فطری انسان در تضاد نیست. لذا می‌توان به این مهم رسید که هر چه از اخلاق فاصله دارد به همان اندازه از دین توحیدی فاصله دارد و هر چه به اخلاق نزدیک است به دین توحیدی نزدیک‌تر. این یک واقعیت در مورد دین و دینداران است و یکی از معیارهای مهم تشخیص دین توحیدی از غیر آن و دیندار راستین از غیر آن همین توجه به معیار اخلاقی بودن است و فاصله اخلاقی‌اش با حق و ناحق، درست و نادرست، خوب یا بد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۸۹۴۴۱۰:۵۰:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دين و اخلاق اصول اخلاقي پنج تاست : ( به گفته يك صاحب نظر بسيار معروف و مشهور ) ١-- واقعيت و حقيقت ٢- انصاف و عدالت ٣- عشق و محبت ٤- رهايي و آزادي ٥- حرمت و حيثيت والسلام
ناشناس۳۱۶۹۰۲۹۱۲:۰۰:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
البته اين يك اظهار نظر تخصصي است و عمومي نيست
ناشناس۳۱۶۹۳۲۰۱۵:۱۲:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اینجا صحبت ها اتفاقا شخصی نیست، اجتماعی است!!
ناشناس۳۱۶۹۲۰۰۱۳:۳۸:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اشکال این حرف‌ها اینجاست که ماها یه سری چیزها رو در حیطه‌ی اخلاق تعریف می‌کنیم؛ مثلاً کمک کردن به یک بچه‌ی یتیم رو یک عمل اخلاقی میدونیم درحالی‌که خداوند در سوره‌ی ماعون میگه کسی که کودک یتیم رو با تندی از خودش دور کنه، اساساً باور به قیامت نداره؛ درواقع یعنی دین نداره. حالا چرا؟ منطقش روشنه؛ انسان اگر باور به قیامت داشته باشه، میدونه که خدا از اون کودک یتیمی که اومده و درخواست کمک کرده، سوال و جواب می‌کنه از آدم؛ وقتی با تندی از خودش دور می‌کنه، یعنی به این سوال و جواب‌ها باور نداره واقعا.
بیگی29۳۱۶۹۳۳۰۱۵:۲۰:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین بدون اخلاق؟اخلاق بدون دین؟دین در اصل همان اخلاق است .وقتی اخلاق نباشد دین معنی ندارد.
ناشناس۳۱۶۹۴۹۰۱۷:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
همه چیز در زندگی انسانی اخلاق است . اگر اخلاق باشد حتما دین هم قابل پذیرش است اما دین بدون اخلاق معنی ندارد و بسیار خطر ناک هم هست و جامعه را به گمراهی میکشاند .
ناشناس۳۱۶۸۹۶۸۱۱:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
چیزی که من الان در جامعه میبینم امکان پذیر است
ناشناس۳۱۶۸۹۷۹۱۱:۱۷:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۰
چرا در فیلم سازی بیماری های پوستی رو ویژگی شمر بودن نشون میده. بیماران پوستی خود به اندازه کافی از این بیماری رنج می کشن
ناشناس۳۱۶۹۳۲۲۱۵:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
این چه حرفیه واقعا اینطور بوده خب اگه باید عبدالله بن زبیر رو لاغر انتخاب میکردن چون چاق ها تو رنجن!
ناشناس۳۱۶۹۳۷۸۱۶:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
بر اساس کدوم سند شمر بیماری پیسی داشته؟
ناشناس۳۱۶۹۵۷۳۱۹:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
شما مقاتل و تواریخ رو بخون همه نوشتن شمر برص داشته
ناشناس۳۱۶۹۶۰۶۲۰:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
نقل تاریخی داره که ملعون به بیماری برص مبتلا بوده
ناشناس۳۱۶۹۴۹۲۱۷:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
این نتیجه دین بدون اخلاق است .
lu۳۱۶۸۹۸۰۱۱:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
خیر امکان پذیر نیست به همین دلیل افرادی مثل خاوری و طبری و ... از نظر من دین دار نیستند حتی اگر ظاهر خود را دیندار جلوه دهند
ناشناس۳۱۶۹۰۵۲۱۲:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین منهای اخلاق و انسانیت میشه داعش و طالبان و امثالهم
ناشناس۳۱۶۸۹۸۷۱۱:۲۶:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اول ممنونم از حاشیه نرفتن و بدون مقدمه سر اصل مطلب رفتن. دوم ممنونم که به برخی آقایان به اصطلاح استاد اخلاق )که خودشان دعوت به بی اخلاقی میکنند( یادآوری کردید که هر کار زشت و پلیدی را نمیشه با عنوان حفظ دین انجام داد. هر چند که بر همگان مشخص است که دغدغه دین بین این جماعت وجود نداره بلکه دغدغه پول و قدرت و لاغیر
ناشناس۳۱۶۸۹۸۸۱۱:۲۷:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اخلاق بدون دین امکان پذیره،ولی دین بدون اخلاق امکان پذیر نیست ونتیجه دین بدون اخلاق میشه دین زدگی .
ناشناس۳۱۷۰۳۵۸۱۳:۳۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۱
حق مطلب رو ادا کردی
ناشناس۳۱۶۸۹۹۳۱۱:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۰
فکر کنم بهتر است دوباره برگردیم به مطالعه آثار بزرگانی چون شهید مطهری و شهید دستغیب و علامه طباطبایی و ... تا ببینیم امروز در چه مختصات فکری قرار داریم .
ناشناس۳۱۶۹۰۰۴۱۱:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اساسا حاصل هر دینی باید اخلاق باشد و این دین است که باید به برون داد رفتار انسانی که همان اخلاق است منتهی شود . ما خود رادر یک کوچه ی پر پیچ و خم به نام اصالت اجرای شعائر دینی گیر انداخته ایم و متاسفانه اجرای مبانی اخلاقی و انسانی مثل راستگویی و وفای به عهد و امانت داری و.... به تعویق انداخته ایم .
ناشناس۳۱۶۹۰۴۱۱۲:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین برای باورمندان موجب آرامش می شود. آن کسانی هم که می گفتند سیاست ما عین دیانت ماست منظورشان این بود که خلوص و صداقت دین در سیاست وارد شود .
ناشناس۳۱۶۹۴۶۵۱۷:۱۹:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
در سیاست هیچ صداقتی وجود ندارد.
ناشناس۳۱۶۹۰۶۲۱۲:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
نمی دانم چرا عزیزان اصرار دارند بگویند امکان پذیر نیست اتفاقا امکان پذیر است.
محمدی۳۱۶۹۰۷۶۱۲:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین بدون اخلاق نمی تواند نیازهای روز جامعه بشری را پاسخگو باشد، ضرورت دارد تا دین و اخلاق حسنه توام اجرا شود.
عمران۳۱۶۹۱۰۱۱۲:۴۳:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
به قول سعدی آن را که خبر شد خبری باز نیامد. من که در عمری که تا به حال داشتم بهترین انسانهایی را که دیدم و شناختم فروتن بودند و دنبال تبلیغ نبودند.
ناشناس۳۱۶۹۱۱۳۱۲:۴۹:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین بدون اخلاق - دین شیطانی است. دین ها توسط پیامبران برای مکارم اخلاق گسترش می یابند. توسط قدرتمندان و دنیاپرستان منافق از اخلاق تهی و مورد سوء استفاده قرار میگیرند.
ناشناس۳۱۶۹۱۱۴۱۲:۵۰:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اخلاق قرآنی بخش جدایی ناپذیر از دین خداوند جهان آفرینش است که به اصول همه ی نیازهای زندگی تمام آفریدگان خود از جمله نیازهای زندگی بشر آگاهی بی نقص دارد .
ناشناس۳۱۶۹۱۷۴۱۳:۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین منهاي اخلاق ميشه داعش، صبح تا شب از اسلام حرف میزنند و دقیقا صبح تاشب عکسش رفتار می کنند
ناشناس۳۱۶۹۲۵۰۱۴:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دوست عزیز اتفاقا داعش معتقد است که دارد دقیقا بر طبق قرآن عمل می کند و خودرا مسلمان می داند
ایوان۳۱۶۹۲۰۶۱۳:۴۳:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اخلاق در واقع هدف اصلی دین ها بوده و بعد از اخلاق میپردازند به مسایل عبادی .
علیرضا.۳۱۶۹۲۰۸۱۳:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
ای کشته بدست شیوخان دین نما.یاحسین.
ناشناس۳۱۶۹۲۳۱۱۳:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
پایه مهم دین اخلاق است اما چگونه افرادی چون طبرها ،خاوری ها و بابک زنجانیها تولید شده اند
محمد رضا۳۱۶۹۲۶۴۱۴:۲۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۰
باید ابتدا تعریف روشنی از دین و اخلاق داشت، روشن است که دین تعالیمی فطری الهی (نه بشری)است که توسط رسولان الهی به بشر ارزانی شده است و ادعای حاکمان مدعی دینی در صورت پیروی تام به آن صادق خواهد بود! لذا یزید پلید و پدر مکارش و خیلی خلفای غاصب حکومت دینی نداشتند چه رسد اخلاقی !!! ولی اخلاق عموما (و نه مطلق) فطری است و میتوان جلوه هایی از آنرا در برخی افراد آزاده فطرت جو یافت نظیر حاتم طایی و شاید لقمان حکیم و متاسفانه برخی غربیان مسیحی و غیره که ملتزم به حسن و قبح عقلی و وجدان و اخلاق فطری میباشند. بنابر این صاحب اخلاق مستقلا و مطلق محتاج دین نیست، ولی دین الهی بدون اخلاق(سرشت انسانی) قطعا دروغیست که مثل خیلی امور باطل حاکمان مدعی دینی به دین ضمیمه شده است و مصداق الهی ندارد بلکه نوعی طالبانیسم و داعش است! لذا جمال الدین اسدآبادی در غرب نمودهای اسلام بدون مسلمانان می بیند و در شرق مسلمانان می بیند و کمتر اسلام را !
ناشناس۳۱۶۹۴۷۶۱۷:۲۹:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۰
گفته اید ... و متاسفانه برخی غربیان مسیحی و غیره که ملتزم به حسن و قبح عقلی و وجدان و اخلاق فطری میباشند. تاسفتان از چه بابت است؟! اگر همه انسان ها فارغ از دین و مذهب و جنسیت و نژاد و ملیت، ملتزم به حسن و قبح عقلی و وجدان و اخلاق فطری باشند، دنیا بهشت می شود! چنین انسانی حتی اگر خود معتقد نباشد هم، شان فطرت الهی خود را به جا آورده است!
محمدرضا۳۱۷۴۱۳۴۱۱:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
با سلام و سپاس از توجهتان متاسفانه اینرا فقط بدن جهت نگفتم تا از جانب متدین بی اخلاق متهم به غربگرایی نشوم(همچون سید جمل الدین) بل ازین بابت که تابع اخلاقی ترین و کاملترین و آخرین دین الهی هستیم در میان خیل دینداران بی اخلاق مدعی! وغافل از آنکه پیامبرمان فرموده: مبعوث نشدم مگر برای اتمام و اکمال اخلاق و مکارم آن!
ناشناس۳۱۶۹۳۲۵۱۵:۱۷:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اگر دنیا رو میدادی به اقایی چون علی بن ابی طالب ودرمقابلش گرفتن دانه ای از دهن موری را طلب می کردی ایشان نمی پذیرفت. ما پای این دین ومکتب بزرگ شدیم
ناشناس۳۱۶۹۳۹۸۱۶:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۰
غایت دین اخلاق است و این چیزی است که تمام انبیا و اولیا به دنبالش بودن چون حدیثی از پیامبر است که خلاصه دین را مکارم اخلاق میداند و به همین خاطر است که هر چیزی را که ما اخلاقی میدانیم در دین هم برای آن سند و مدرکی میتوان یافت
مشکات۳۱۶۹۴۱۳۱۶:۲۹:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۰
اخلاق خوبه و بخشی از دینه ولی دین چیزی بیش از اخلاق هست اگر دستورالعمل دین که همان قرآن است را بررسی کنیم، می بینیم پایه و اساس همه عمل های دینی (حتی اخلاق) تقوی است و خدا خیلی روی آن مانور داده است.
حمیدخان۳۱۶۹۶۰۴۲۰:۰۵:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۰
دین یعنی اخلاق والسلام
ناشناس۳۱۶۹۶۵۸۲۱:۱۴:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۰
لعنت بر تو ای شمر تا قیامت
ناشناس۳۱۶۹۹۱۰۰۷:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۱
این درسته و معنی امروزی آن اینست که کسانی که به اسم دین و ترویج دین دست به هر ظلم و بی اخلاقی و دروغی میزنند علاوه بر اینکه خود دیندار نیستند و عملشان نیز به ترویج دین کمکی نمیکند در حقیقت کاری جز نابودی دین در اذهان مردم انجام نمیدهند....
ناشناس۳۱۷۲۳۷۷۰۵:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۳
در دین مخصوصا دین اسلام تند رو وخیلی تند رو وجود ندارد تند روی در دین یعنی دین منهای اخلاق مسلمانان امت وسط هستند و در ان تند رو وخیلی تند رو به کلی بی معنی است .
مهدی۳۱۷۰۳۹۸۱۴:۰۷:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۱
می شود اخلاق داشت ولی دین نداشت می شود دین داشت ولی اخلاق نداشت می شود دین و اخلاق باهم داشت همه چیز در جامعه انسانی شدنی است امام حسین (ع) منافع شخصی را زیر پا گذاشت و جان عزیزشان را برای دین و اخلاق از دست داد.
ناشناس۳۱۷۰۴۱۶۱۴:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۱
دین بدون اخلاق می شود داعش ، می شود یزید، می شود قرون وسطایی، می شود خودکامگی، ولی اخلاق بدون دین هم می شود عقلانیت،می شود انسانیت، ضمن آنکه بدون اخلاق هر چیزی خطرناک است .
ناشناس۳۱۷۰۶۸۶۱۷:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۱
دين به ذات خود ندارد عيبي.
سینا۳۱۷۰۷۷۵۱۸:۵۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۱
فعلا که امکان پذیر شده و نتیجه اش را هم داریم می بینیم !
م فلاح۳۱۷۰۹۹۸۲۲:۴۵:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۱
یکی یه چیزی نام ببره که دینی نباشه اخلاقی باشه و یه چیزی نام ببره که اخلاقی باشه ولی دینی نباشه
ناشناس۳۱۷۱۴۰۱۱۰:۴۳:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۲
محروم شدن از حقوق شهروندی و ابتدایی ترین نیارمندی ها مخالفان سیاسی طیفی از حکومت، ضد اخلاق و قیام امام حسین ع و انسانیت است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین