رولِت روسی پریگوژین !

گروه جهان الف،   4020602011 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«پریگوژین از همان زمانی که اقدام به انجام کودتا در خاک روسیه کرد، تا حد زیادی حیات خود در قالب معادلات سیاسی و نظامی روسیه را نیز خاتمه بخشید. او به عنوان فردی که پیشتر نزدیکی زیادی به پوتین داشته به خوبی می دانست که وی(پوتین) بیشترین نفرت را از "خیانت" دارد. از این رو، اینکه وی در داخل خاک روسیه دست به کودتا بزند و فکر کند که می تواند از تبعات و پیامدهای آن فرار کند، به هیچ عنوان توقع واقع‌بینانه ای نبود.»

رولِت روسی پریگوژین !

به گزارش الف؛ روز گذشته خبر سقوط یک جت شخصی در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه، جنجال های زیادی را در عرصه بین المللی برانگیخت. این جِت که 10 سرنشین داشته، به طور خاص حامل "یوگنی پریگوژین"، رئیس گروه نظامی واگنر یعنی همان گروهی بود که اندکی قبل، در قالب یک کودتا، پیشروی های نظامی قابل توجهی را در خاک روسیه انجام داد و موفق به تصرف برخی شهرهای مهم روسیه و مراکز مهم نظامی و امنیتی آن ها نظیر شهر رُستوف شد. 

نکته قابل تامل اینکه آنطور که در آن زمان گفته شد، نیروهای گروه نظامی واگنر حتی خود را به فاصله 2 ساعت مانده تا مسکو پایتخت روسیه نیز رسانده بودند با این حال در نهایت، با میانجی‌گری رئیس جمهور بلاروس "الکساندر لوکاشنکو"، یک توافق و مصالحه میان یوگنی پریگوژین و دولت روسیه ایجاد شد و به تنش و جنجال‌ها در روسیه خاتمه داده شد. 

با این همه، توجه به چند نکته در مورد ماجرای سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین، ضروری به نظر می رسد. 

1: ابهامات ماجرا زیاد است

یکی از مهمترین مسائلی که از زمان انتشار خبر سقوط هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین فرمانده گروه نظامی واگنر خودنمایی می کند، رژه رفتن سیلی از ابهامات و ادعاهای گوناگون با محوریت حادثه مذکور است. به عنوان مثال در ابتدا گفته شد که هواپیمای وی از سوی پدافند هوایی روسیه هدف قرار گرفته است با این حال اندکی بعد، برخی منابع خبری گفتند که بمبی در داخل هواپیمای مذکور جاساز شده بوده که انفجار آن موجب انهدام هواپیما شده است. 

در عین حال، از همان آغاز انتشار خبر در مورد اینکه آیا واقعا پریگوژین نیز در هواپیما حضور داشته، با جدیت سخن گفته نشده است. اگرچه نام پریگوژین در فهرست افرادی بوده که در هواپیما حضور داشته اند با این حال، پیشتر نیز برای پریگوژین حادثه ای مشابه رخ داده که نامش در فهرست افرادی بوده که در یک هواپیما حضور داشته اند و آن هواپیما نیز دچار سقوط شده اما بعدها مشخص شده که پریگوژین در هواپیمای ساقط شده حضور نداشته است. 

 

2: پوتین و معمای تسویه های داخلی

یکی از گزاره هایی که گروهی از ناظران و تحلیلگران در مورد حادثه ساقط شدن هواپیمای پریگوژین بویژه تحلیلگران غربی و جریانهای ضد روسیه به آن اشاره می کنند این است که این حادثه را باید در ادامه سیری از تسویه حساب های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از وقوع کودتای ناکام اخیر در روسیه دانست. در این راستا، پیش از آنکه هواپیمای پریگوژین منفجر شود، سرگی سوروویکین فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز بنابر آنچه برخی منابع خبری اعلام کرده اند، از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده است. فردی که مدت ها به نزدیکی به یوگنی پریگوژین شهره بوده است. به تازگی نیز معاون وی جایگزین او شده و هنوز هم هیچ خبری از ژنرال سوروویکین نیست و او در انظار عمومی ظاهر نشده است. پیش از همه این قضایا نیز شاهد آن بودیم که شمار قابل توجهی از الیگارش های روسی که درنتیجه جنگ اوکراین، منافع مالی خود را در خطر دیده بودند و علیه پوتین دست به اعتراض زده بودند هم به طرق مشکوکی در کشورهای مختلف جهان جان خود را از دست دادند. مساله ای که برخی تحلیلگران غربی آن را به انتقام جویی کرملین نسبت می‌دادند. 

3: باخت پریگوژین در رولت روسی!

 باید گفت که پریگوژین از همان زمانی که اقدام به انجام کودتا در خاک روسیه کرد، تا حد زیادی حیات خود در قالب معادلات سیاسی و نظامی روسیه را نیز خاتمه بخشید. او به عنوان فردی که پیشتر نزدیکی زیادی به پوتین داشته به خوبی می دانست که وی(پوتین) بیشترین نفرت را از خیانت به خود دارد. از این رو، اینکه وی در داخل خاک روسیه دست به کودتا بزند و فکر کند که می تواند از تبعات و پیامدهای آن فرار کند، به هیچ عنوان توقع واقع بینانه ای نبود.  ظاهرا "دیمیتری اوتکین" دست راستِ پریگوژین نیز در هواپیمای ساقط شده همراه وی بوده از نگاه رسانه های غربی به نوعی موید این نکته است که سناریوی انتقام جویی از بانیان کودتای ناکام روسیه کاملا جدی است. 

4-انتقام درون گروهی 

جدای از این ها، بسیاری جدای از متهم کردن دولت روسیه و شخص پوتین، به طور خاص به این مساله اشاره کرده اند که هیچ بعید نیست اساسا طراحان کودتا از درون صفوف گروه واگنر و به طور خاص فرماندهان عالی رتبه این گروه نیز باشند. در واقع، اختلافات داخلی در واگنر خود را در قالب ترور پریگوژین و ساقط کردن هواپیمای او نشان داده است 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۹۳۴۲۰۹:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲
غرب و شرق به اپوزیسیون رحم نمی کنند ندیدید در آمریکا فردی فقط به خاطر تهدید نوشتاری علیه بایدن سریعا توسط FBAکشته شد؟؟
ناشناس۳۱۹۹۶۶۸۱۶:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲
خیر ندیدیم
ناشناس۳۲۰۰۳۶۷۰۹:۳۵:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۳
مشکل شما همین دیدن و ندیدن است اگه سال ۶۰هواپیمای مسعود رجوی و بنی صدر رو‌ روی هوا میزدن ۱۷هزار نفر ایرانی ترور نمیشدن باید با خائن همینطور برخورد کرد قبل از اینکه زهر خودش رو بریزه
ناشناس۳۱۹۹۸۱۹۲۰:۰۶:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲
و ندیدید که چگونه جان اف کندی را سر به نیست کردند ؟
ناشناس۳۲۰۰۱۲۶۰۶:۰۵:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۳
حداقل خبر رو درست بخون، طرف تهدید کرد و موقع بازداشت اسلحه دستش بوده.
ناشناس۳۲۰۰۱۸۱۰۷:۳۹:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۳
پریگوژین، اپوزیسیون نبود. یکی از ارکان سرکوب در روسیه بود تحت پوتین!
مصطفی۳۱۹۹۳۴۷۰۹:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲
به نظر من که غربی ها کشتنش چون به نظرم کودتا پرگوژین بازی روسیه بود . بعد از کودتا غربی ها روش سرمایه گذاری کرده بودن که با این کودتا علیه روسیه بتونند به عنوان عاملی علیه پوتین در افکار عمومی روسیه ازش استفاده کنند و قهرمان مبارزه با پوتین باشه ولی وقتی دیدن رکب خوردن سریع کشتنش که نتونه افکار عمومی روسیه رو در جهت منافع ملی شون به کار بگیره . بازی رسانه و قدرت این شکلی هست .
ناشناس۳۱۹۹۵۵۳۱۳:۵۹:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۲
به نظر من هم دولت خودش کشتش..
ناشناس۳۱۹۹۶۴۸۱۵:۵۸:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲
در خاک روسیه کشته شده
Amirmohammad۳۲۰۱۰۲۵۱۸:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۳
سازمانهای جاسوسی و ضدجاسوسی در هر نقطه‌ای از کره زمین میتونند جنایت بکنند.کشته شدن پریگوژین در مسکو هم اگر انجام شده بود ،نمیشد گفت که دستور پوتین بوده...
ناشناس۳۱۹۹۳۶۵۰۹:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲
خیلی ساده لوحانه است که فکر می کنید پوتین این کار را کرده . فعلا ۳ هیچ به نفع آمریکا .
ناشناس۳۱۹۹۳۶۸۰۹:۳۹:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۲
پوتین برنده میدان نیست.
ناشناس۳۱۹۹۴۴۹۱۱:۵۵:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۲
بازنده اصلی جنگ اوکراین مردم اروپا هستن.
ناشناس۳۱۹۹۴۸۸۱۲:۴۶:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲
هم برنده میدانه هم برنده دیپلماسی
ناشناس۳۱۹۹۳۷۲۰۹:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲
غرب گداها چه ذوقی هم کرده بودن
ناشناس۳۱۹۹۴۷۹۱۲:۳۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲
شرق گراها چی؟
ناشناس۳۱۹۹۶۹۵۱۷:۰۲:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲
پس شرق گراها خوشحال شده اند!
ناشناس۳۱۹۹۸۳۰۲۰:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲
شرق گداها چی؟ اونا خوشحالن یا ناراحت؟
ناشناس۳۱۹۹۳۷۵۰۹:۵۰:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲
شاید هم بجای این مقاله طویل یک جمله کافی بود. تروریست‌های اوکراینی ترور موفقیت آمیزی داشتند.
آرتین۳۲۰۰۰۳۳۰۱:۰۵:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۳
خوب نخون اگه طولانیه، مگه مجبورت کردن یا بدهکار بودی که بیای یه مقاله طولانی رو بخونی .
ناشناس۳۱۹۹۳۸۸۱۰:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲
این آغاز فروپاشی پوتین در داخل روسیه خواهد بود. درست است که پوتین انتقام خود را از رئیس واگنرها گرفت اما صدها واگنر آماده اقدام علیه روسیه هستند.
ناشناس۳۱۹۹۵۲۵۱۳:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۲
حالت خوبه؟
سرباز۳۲۰۰۰۳۶۰۱:۱۱:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۳
اول از همه بگم طرفدار شخص خاصی نیستم اما فعلا که پریگوژین کشته شده و روسیه و دولتش تکونم نخورده هر چند همان طور که در همه جای دنیا سزای کودتا و خیانت، دادن جان هست، سزای پریگوژن هم مرگ بود، به راحتی قابل پیش بینی بود و همون لحظه اول کودتا همه صاحب نظران سیاست میدونستن آخر عاقبت او مرگه
Amirmohammad۳۲۰۱۰۲۲۱۸:۱۱:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۳
شما روی سناریوی 90 سازمان سیا و 10 در صد هم روی فرماندهان ارشد واگنر تمرکز کن .پوتین هیچگاه در بحبوحه چنین جنگ نیابتی ،، شریک استراتژیک خودش و نیروهایش رو علیه خودش و روسیه تحریک نمیکنه.دوم اوکراین و زلنسکی که عرضه چنین تروری را نداشتند اما دورا دور به اونها خبر رسیده.و سوم فرماندهان واگنر هم یک در صد برای بیرون آمدن از آوارگی و بلا تکلیفی.ممکنه فکر این خطا رو کرده باشند که مسلما برای حمایت می بایست پوتین رو در جریان می‌گذاشتند.یا احتمال ضعیف لوکاشنکو را..ببین کدام دولتهائی هستند که 80 ساله بفکر نابودی کمونیسم و تجزیه روسیه بزرگ هستند؟؟؟
ناشناس۳۱۹۹۴۰۸۱۰:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲
ديكتاتورها به دوستان خودشان هم رحم نمي كنند
ناشناس۳۱۹۹۴۴۸۱۱:۵۴:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲
امریکا و فرانسه پریگوژین را سر به نیست کردند.
ناشناس۳۱۹۹۵۲۳۱۳:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲
بگو خائن همیشه نابود می شود عزیزم
ناشناس۳۱۹۹۵۵۵۱۴:۰۰:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲
دوست معنی ندارد تاریخ مصرف معنی دارد
ناشناس۳۱۹۹۴۲۵۱۱:۰۹:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲
بنظرم تمام اینها یک سناریو از پیش تعیین شده بین گروه واگنر و روسیه است برای سیاه کردن جامعه بین المللی
سعید۳۱۹۹۴۲۷۱۱:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲
این سقوط و کشته شدن این فرد، ربطی به پوتین نداره. این مسئله ای هست که مستقیما وابسته به سرویس های امنیتی فرانسه و آمریکا و غرب هست برای سرکوب آتی کودتای نظامیان در نیجر تا چند روز آینده، نظامیان نیجر که یکی از بزرگترین حامیان خود را از دست دادند، تضعیف شده و یا تن به مصالحه میدن یا وارد جنگی نابرابر با فرانسه و ... شده و کشته میشن و یا مثل همین پریگوژین یک به یک سر به نیست میشن.
ایمان۳۱۹۹۷۳۳۱۸:۰۹:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲
کار خود پوتین هست همیشه دیکتاتورها مخالفانشان را می کشند تا بوده همین بوده
ناشناس۳۱۹۹۴۳۵۱۱:۲۱:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲
خائن به سزای خیانت خود رسید.
ناشناس۳۱۹۹۴۸۰۱۲:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲
پریگوژین و پوتین، دو روی یک سکه هستند!
ناشناس۳۱۹۹۴۴۲۱۱:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲
سناریو خود پوتین است که مرحله با مرحله اجرا میشود تا نقشه اصلی را هم برای ناتو اجرا کند
ناشناس۳۱۹۹۴۴۳۱۱:۳۷:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲
پوتین تمام مخالفانش در روسیه و خارج از آنجا کشته است!
ناشناس۳۱۹۹۴۶۸۱۲:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲
دقیقا نه کودتای پریگوژین در خاک روسیه واقع بینانه بود و نه اعتماد او به عفو پوتین !! مگر اینکه‌ او از پوتین بازی خورده باشد !! چه طور ؟!! به این شکل که پوتین با اطلاع از پاره‌ای از تحرکات در مخالفت با خود در بدنه نظامی ، پریگوژین را مأمور اجرای نقشه ی یک کودتای ساختگی برای شناسایی افراد خائن به خود کرده باشد !! با این وعده که بعد از شناسایی خائنین تو را مورد عفو قرار می دهم !! دقیقا همان کاری که در ابتدای امر هم به ظاهر انجام داد!! اما واقعیت این بود که این عفو همانقدر که چهره پوتین را فردی خوش قلب و بخشنده معرفی می کرد !! از ابهت و جدیت او در ارتش تحت امرش می کاست !! پس باید پریگوژین تنبیه می شد تا درس عبرت شود! اما نه با اعدام چون پوتین قول عفو داده بود!! بلکه طی یک حادثه! وچه بهتر از یک حادثه هوایی که اتفاقاً روسیه در ساخت آن تبحر کامل دارد !!!
ناشناس۳۱۹۹۴۷۳۱۲:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲
معلوم نیست که درست باشه رهبر واگنر آخرین بار در آفریقا دیده شد. بر فرض محال اگر راست باشه که نیست اعضای واگنر به گروه های نئونازی های روس مخالف پوتین می پیوندند نئونازی ها قبلا به پریگوژین پیشنهاد اتحاد داده بودند
ناشناس۳۱۹۹۴۸۴۱۲:۴۳:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲
پوتین استاد هست ،،،،،،،، !!
آلمان۳۱۹۹۴۸۶۱۲:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲
آلمان وقتی صدای شکستش بلند شد که افسرانی بزرگی مثل اروین رومل تصمیم به ترور هیتلر گرفتن و ناموفق بود اما بعدش هیتلر دست به تسویه زد و صدها افسر را اعدام کرد بعد اون اختلاف و کینه ای که بین نظامیان و اس اس و گشتاپو افتاد دیگه اون آلمان سابق نشد و شروع به شکست در جبهه های مختلف کرد پوتین با واگنر تسویه کرد اما صد درصد شک نکیند کینه واختلاف ها از همین الان شروع شده و صد در صد در آینده دامن گیر خود روسیه هست
ناشناس۳۱۹۹۵۴۱۱۳:۳۸:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲
بار دیگر ثابت شد روسها و پوتین قابل اعتماد نیستند
ناشناس۳۱۹۹۵۸۹۱۴:۳۵:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲
کار اوکراین و اسرائیله....کمی تفکر لازمه....
ناشناس۳۱۹۹۶۱۱۱۵:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲
با پوتین در هر شرایطی ، یا باید دوست بمانید یا نابود شوید !!
ناشناس۳۱۹۹۶۳۴۱۵:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲
.. مگر غرب می تواند در داخل کشور روسیه موشک شلیک کند،
سید رضا۳۱۹۹۶۳۹۱۵:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲
جالبه دقیقا دو روز بعد از انتشار ویدیو از آفریقا و تهدید کردن کشورهای غربی و اروپایی به اینکه دستتون از منابع آفریقا کوتاه خواهد شد ، رئیس واگنر کشته میشه!
ناشناس۳۱۹۹۷۸۱۱۹:۲۱:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲
بله بهترین فرصت برای انتقام گرفتن پوتین که گناه را گردن غرب بندازه .
یییا۳۱۹۹۶۴۱۱۵:۵۲:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲
دو روز بعد از تهدید اروپا به اینکه دستتون از منابع آفریقا کوتاه خواهد شد، کشته شد
ناشناس۳۱۹۹۶۴۲۱۵:۵۳:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۲
گفته شده ضد هوایی ارتش روسیه به هوا پیما شلیک کرده .
ناشناس۳۱۹۹۶۷۲۱۶:۲۴:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲
عاقبت نوکری و مزدوری چیزی بالاتر از این نیست شرق و غرب هم ندارد
ناشناس۳۲۰۱۱۷۹۲۰:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۳
بهترین معقول ترین منطقی ترین و کوتاه ترین کامنت و اظهار نظر بود .. عالی
حسین۳۱۹۹۷۱۳۱۷:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۲
میخوام ببینم کدوم کشور همچین کودتایی رو براهتی از کنارش میگزره اینقدر سطحی فکر نکنید
ناشناس۳۱۹۹۷۱۶۱۷:۳۶:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲
تمامی دیکتاتورها در طول تاریخ محکوم به شکست بودن
رضایوسفی۳۱۹۹۸۱۴۲۰:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۲
همان روز اول پوتین اعلام نمود که خیانتکار را خواهدکشت وتمام سیاستمداران نیز براین عقیده بودند که ریس واگنر کشته خواهدشد
علی۳۱۹۹۸۸۲۲۱:۰۷:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲
روسیه به گرجستان و اوکراین همسایه و حتی آشپز پوتین رحم نمیکنه
ناشناس۳۱۹۹۸۹۵۲۱:۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲
پوتین همیشه مخالفان خود را بی سر و صدا می کشه و از خود رد پایی نمی گذاره امااین بار آشکارا دست به جنایت زد گویا جنگ فرسایشی با اوکراین و زمین گیر شدن ارتش پرادعای روس، دیکتاتور را دیوانه کرده!!
سید۳۱۹۹۹۳۰۲۲:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲
بار کج در هیچ عرصه این کره خاکی به مقصد نمی رسد.
ناشناس۳۱۹۹۹۷۹۲۳:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۲
در این مطلب با ایما و اشاره پوتین عامل قتل پریگوژین معرفی میشود چیزی که کم و بیش عیان و واضح است.
خانی۳۲۰۰۵۰۸۱۱:۲۵:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۳
شاید کارپوتین نباشد چونکه هنوز جنگ ادامه داره و به اتحاد و واگنر نیاز داره.احتمالا پریگوژین تو هواپیما هم نبوده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین