فرزین:‌ ارز مفت به کسی نمی‌دهیم/ بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست

  4020829022 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم اما ارز مفت به کسی نمی دهیم گفت: می گویند بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.

فرزین:‌ ارز مفت به کسی نمی‌دهیم/ بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست

به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، اظهارداشت: باتوجه به حوادث غزه ابتدا باید بگویم این ظلم آشکار که بر مردم فلسطین شده قابل تحمل نیست و امیدوارم این موضوع به نفع مردم فلسطین به سرانجام برسد.

او در ادامه با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک طی سالهای گذشته انجام شده است، افزود: هوش مصنوعی، تصمیم گیری براساس داده و‌اطلاعات را هموار می کند؛ باید در حکمرانی نیز به ما کمک کند و به بینشی تبدیل شود.

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه باید در هوش مصنوعی جز ده کشور اول دنیا باشیم، گفت: ما در بعضی از حوزه ها عملکردمان خوب است بخصوص در زیرساخت‌ها؛ خیلی از کشورها از الکترونیکی بودن 97 درصد زیرساخت پرداخت تعجب می کردند. الان 90 درصد چکها صیادی است و این روی قابل اعتماد شدن چک تاثیر گذار بوده است.

فرزین ادامه داد: احراز هویت غیرحضوری نیز از اقدامات خوب دیگر است که دستورالعمل آن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ بانکها هم اقدامات خوبی داشتند.
وی افزود: 12 میلیون و 300 هزار حساب تفکیک شدند؛ 2 میلیون و 300 هزار حقوقی و 10 میلیون حساب حقیقی بوده است.

او در ادامه درباره آسیب شناسی نظام بانکی گفت: ما در نظام بانکی و بانک مرکزی مشکلات زیادی داریم و برای رسیدن به بانکداری مرکزی مطلوب راهی طولانی داریم.

فرزین گفت: بانک مرکزی باید بتواند از هوشمندی استفاده کند و این بحث می تواند در نظارت به ما کمک کند. ما در بانک مرکزی در بحث نظارت با مشکل مواجه ایم و این یکی از معضلات بانک مرکزی کشورمان است که نظارت دقیقی روی بانکها نداریم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر نظارت دقیق بر بانک‌ها و‌گردش پول و ارز در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات را می توانیم کنترل کنیم، تصریح کرد: پول و ارز باید رصد بشوند؛ این بیشتر از طریق سیستم بانکی انجام میشود؛ پول ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد.

وی گفت: مراودات با کشورهای مختلف داریم ولی هیچ نظارت دقیقی وجود نداشته و خیلی از آسیب ها بخاطر عدم نظارت و اجرای مقررات است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مرتب بانکها و پول را رصد کنیم ولی در این حوزه مشکل داریم، افزود: مشکل دیگر تولید آمار است؛ داده های اقتصاد کلان باید ابزاری برای سیاست گذاری ‌و پیش بینی آینده باشند؛ الان آمار و‌اطلاعات موجود این کمک را نمیکند؛ بصورت نسبی می‌گویم؛ اما آمار اصلا به روز نیست و مبتنی بر آمار گذشته است؛ دیتای تورم مربوط به دو سال گذشته است و چه کمکی به ما می کند در سیاست گذاری!؟

فرزین گفت: این آمار بیشتر ابزاری برای منافع سیاسی شده و کمکی به ما به عنوان سیاستگذار نمیکند! ما باید منافع ملی آمار اقتصادی را حس کنیم. آمار اقتصادی را تولید نمیکنیم که یکی بگوید من خوب بودم دیگری بد؛ باید آماری تولید شود که به ما کمک کند تا بدانیم سیاست بعدی ما باید چه شود.

وی افزود: می گویند بانک مرکزی مسول تورم یا مسول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.

فرزین پیش بینی پذیر کردن اقتصاد را موضوع مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در این حوزه هم دچار مشکل هستیم؛ در سالهای قبل تکانه‌های متعددی داشتیم که اگر قابل پیش بینی بود آثار منفی کمتری را شاهد بودیم.

وی افزود: باید بتوانیم خوب پیش بینی و پیش نگری کنیم و سیاست متناسب اتخاذ کنیم تا آثار منفی تکانه ها را خنثی کنیم. به موقع نمیتوانیم‌ تصمیمات مناسب اقتصادی بگیریم و شوک هایی که به اقتصاد وارد میشود را پیش بینی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارت منفی در جامعه گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی درحال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فورا مصاحبه هایی را به نقل از مقامات امریکا و قطر و ... علیه ایران منتشر می کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می دارند و مدام میگویند فنر ارز فشرده شده و تا اخر سال رها می شود.

وی افزود: نه تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می کنند، گفت: هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به مفتی خرج نمیکنیم و بابت زیرساختهای کشور خرج میکنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند.

وی گفت: سیاست تثبیت سیاست قطعی ماست و کوتاه هم نمی آییم؛ انتظارت‌تان را با سیاست تثبیت هماهنگ کنید و به فنرهای خیالی که می سازند توجه نکنید. به تئوری‌های الکی توجه نکنید.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: انتظارات برای ما خیلی مهم است و اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به این تئوری های الکی و فنرهای ساختگی توجه کنند، کار سخت می شود ولی اگر اعتماد داشته باشند این تیم هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

در سال 90 بالاترین میزان تراز تجاری را داشتیم ولی با فضاسازی روانی بازار بهم ریخت؛ هر شب این آقایان روایت دارند و زمان تعیین می کنند که فلان تاریخ جهش خواهیم داشت!!

فرزین با تاکید براینکه در فضای انتظاراتی وضعیتی علیه سیاست تثبیت بوجود می آوردند ؛ تصریح کرد: می گویند دولت کسری بودجه دارد و به همین دلیل بازار بهم میریزد؛ اولا کسری بودجه آنچه اینها می گویند نیست و دوما اصلا اجازه نمیدهیم کسری بودجه ریالی شود.

وی به رمز ارزها اشاره و تصریح کرد: در رمز ارزها سیاست ما این است که اگر قانونی شود به صادرات و واردات کمک کند ولی محدودیت اعمال شده به استفاده از رمز ارزها در داخل مربوط می‌شود. دلیل آنهم پولشویی است و شواهد زیادی داریم که از رمزارز برای پولشویی استفاده می شود.

دیدگاه کاربران

نرگس سادات۳۲۹۷۵۵۵۱۰:۰۸:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۲۹
اگر ایشان مسئول نرخ ارز یا سیاست های پولی کشور نیست پس چه کسی این مسئولیت را بر عهده دارد !!!1
مجتبی یارمحمدی۳۲۹۷۵۷۹۱۰:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
حق با ایشونه ، بانک مرکزی مقصر نیست ، حتی دولت هم مقصر نیست . تقصیر کار اصلی ما مردم هستیم!!!!
ناشناس۳۲۹۷۵۸۳۱۰:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۲۹
بانک مرکزی مستقل تنها مسئول تورم هر کشوری هست. بانک مرکزی مجری دستورات جاهای دیگر، بانک مرکزی نیست.
ناشناس۳۲۹۷۶۱۸۱۱:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۲۹
شما دستکاری در اقتصاد مانند سرکوب ارزی نکن تورم خود به خود کم می شود در حد 15 الی 20درصد! البته چاپ پول هست که مستقیما به شما مربوط هست! که آن هم حتی باشد با مالیات بر دلالی تورم به تک رقمی می رسد!!
ناشناس۳۲۹۷۶۳۱۱۱:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۲۹
بانک مرکزی و دولت شرکت ها را تا دم ورشکستگی رسانده اند. عدم هماهنگی بانک مرکزی با قوانین صمت، ضعف شدید و عدم زمان بندی مناسب در تخصیص ارز که باعث ایجاد تاخیر در ساخت و یا انجام پروژه ها و جریمه های سنگین کارفرمایان می شود، مکلف نمودن شرکت ها با قراردادها با نرخ تبدیل ارزی که بانک مرکزی تحمیل می کند و هر زمان خواست تغییر می دهد بدون آنکه برایش مهم باشد چند شرکت را ورشکست نموده، عدم اطلاع از مصائب گمرکی و ضعف شدید کارکنان اداره استاندارد در تایید یا عدم تایید یک کالا و جریمه های سنگین تاخیر در ترخیص کالا و ارایه مستندات مصرف ارز دریافتی به بانک مرکزی، عدم درک درست بانک مرکزی از مسایل تحریمی و درخواست کارشناسی کالا توسط شرکت های بازرسی زیر مجموعه دولت، استاندارد، از شرکتی خارجی که نمی داند مقصد کالای تحریمی ایران است، زیرساخت های ضعیف دولت الکترونیک و ثبت سفارش، فساد در گمرک، استفاده بسیاری از شرکت های مشخص از رانت معافیت از گمرک و ترخیص هر نوع کالا با هر اسم، عدم شناخت تصمیم گیران و قانون گذاران از فعالیت های تولیدی و مفاهیم آن (به عنوان نمونه بسیاری از مواد اولیه صرفه تاسیس یک کارخانه میلیون دلاری برای مصرف کم آن در محصول نهایی وجود ندارد)، عدم حمایت واقعی (و نه در حرف و کلام) از تولید داخل، ممنوعیت کالا برای صنایع حساس به بهانه تولید داخل با توجه به اینکه در خیلی موارد شرکت داخلی تولید کننده آن کالا قابلیت تولید با مشخصات فنی درخواستی را نداشته و یا استاندرادهای لازم را ندارد (به عنوان مثال تجهیزات اندازه گیری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که برای هر فرایند باید به شکل متفاوت طراحی و ساخته شوند و محصول جنرال نیست)، فساد واقعی در بدنه دولت (متاسفانه اکثر آقایان در پست های مهم تقاضای سهم خواهی در قبال حمایت از یک شرکت را دارند) و غیره کشور، شرکت ها و مردم را بیچاره کرده است.
ناشناس۳۲۹۷۶۷۸۱۱:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
خدا به داد برسه باز قراره چه بلايي سر مردم بيارين
ناشناس۳۲۹۷۷۴۵۱۲:۳۷:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲۹
مقصر دلالان ارز هستند .
ناشناس۳۲۹۷۷۴۸۱۲:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
پس بانک مرکزی مسئول در سنگ اندازی بر سر راه مردم است ؟؟؟ خلق پول کلانی که توسط بانکهای خصوصی با فسادهای گسترده شان شده مگر نباید توسط بانک مرکزی کنترل می شد
ناشناس۳۲۹۷۷۸۵۱۲:۵۹:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۲۹
جناب رییس پس مقصر تورم کیست ؟ اما نخبگان می گویند تحریم‌ها فقط سی در صد در اقتصاد تاثیر دارند
محمد۳۲۹۷۸۵۲۱۳:۴۷:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۹
طبق نص صریح قانون، بانک مرکزی مسئول حفظ ارزش پول ملی یعنی ریال است. اما در حال حاضر بانک مرکزی ایران با سیاست های خود بیشتر حافظ ارزش دلار شده است. پول ملی کشور وسیله سنجش ارزش کالا و خدمات و نیز وسیله مبادله و ذخیره ثروت است. اما بانک مرکزی ایران مردم و فعالان اقتصادی را به سمت استفاده از دلار و ارزهای خارجی به جای ریال در ذخیره ثروت و مبادله و حفظ ارزش دارایی های خود سوق می دهد. چون تمام کنترل های آن بر روی ریال است. و نیز ظلم بزرگتر این است که حق خلق پول که یک حق حاکمیتی و ابزار اعمال سیاست های اقتصادی است را عملاً به بانکداران تجاری و شرکت‌ها و بنگاه های زیرمجموعه بانک های خصوصی داده است تا هر طور دوست دارند مردم و دولت را بازی داده و منافع خود را تامین کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین