آتش بس قره باغ از منظر تهدیدات امنیتی علیه‌ ایران

دکتر علی آجورلو* ،   3991217112 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آتش بس قره باغ از منظر تهدیدات امنیتی علیه‌ ایران

نزدیک به چهار ماه از اجرایی شدن توافقنامه آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان می گذرد. هرچند این رخداد سیاسی و امنیتی از تصاعد یک بحرانِ منطقه ­ای در قفقاز جنوبی و خونریزی بیشتر دولت جلوگیری نمود و همین نتیجه نیز خشنودی ملت و دولت ایران را نیز به دنبال داشت، لیکن همانند هر پدیده خارجی دیگر، جنگ 44 روزه و متعاقب آن، آتش­ بس قره ­باغ مجموعه ­ای از فرصتها و تهدیدهای محیطی خارجی برای کشورمان به دنبال خواهد داشت که شناسایی و مدنظر قرار دادن آنها در سیاستگذاری خارجی و دفاعی ـ امنیتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

 این نوشتار با تمرکز بر نتایج ژئوپلیتیکی آتش بس قره باغ، مهمترین تهدیدات امنیتی علیه کشورمان را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

در یک نگاه کلی، جنگ قره باغ نتایج ژئوپلیتیکی مختلفی را در قفقاز جنوبی به دنبال دارد که برخی از آنها هم اکنون به منصه ظهور رسیده و برخی دیگر نیز در آینده نه چندان دور نمایان خواهند شد.

 افزایش مرزهای مشترک ایران و جمهوری آذربایجان از40 کیلومتر به حدود 134 کیلومتر، کاهش وابستگی ژئوپلیتیکی آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران به واسطه اتصال جغرافیایی این کشور با جمهوری خودمختار نخجوان از طریق یک کریدور ارتباط زمینی، امکان پذیر شدن اتصال جغرافیایی جمهوری آذربایجان و ترکیه از طریق جمهوری خودمختار نخجوان، جابجایی و تغییر نسبی ترکیب جمعیتی مناطق آزاد شده در قره باغ بخصوص مناطق هم مرز با ایران، فراهم شدن زمینه برای گسترش و نفوذ تفکر وهابی تکفیری در جدار مرزهای شمال غربی ایران در قفقاز جنوبی، کاهش جذابیت ترانزیتی ایران برای کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی به جهت اتصال زمینی جمهوری آذربایجان به اروپا از طریق ترکیه و در نهایت، از بین رفتن ظرفیت حداقلی ژئوپلیتیکی ایران در تأمین و انتقال انرژی آسیای میانه و قفقاز به اروپا از مهمترین نتایج ژئوپلیتیکی آتش بس قره باغ برای ایران می باشند. 

مجموعه چنین نتایجی می توانند بسترساز شکل گیری چالش های تهدیدزا علیه منافع امنیت ملی کشورمان در آینده (میان مدت) شوند که از مهمترین آنها می تواند به موارد زیر اشاره نمود: 

اول) گسترش زمینه های جغرافیایی عملیات اطلاعاتی ـ امنیتی رژیم صهیونیستی علیه ایران:

با در نظر گرفتن روابط موسّع جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی طی سه دهه گذشته و نقش تعیین کننده کمک­ها و پشتیبانی تسلیحاتی این رژیم در پیروزی آن کشور بر ارمنستان در جنگ اخیر، با افزایش مرزهای زمینی کشورمان با آذربایجان، این رژیم بیش از گذشته قادر خواهد بود تا علاوه بر ایفای نقش بازوی مکمل ناتو و آمریکا در قفقاز جنوبی، با اتخاذ راهبردهای سیاسی ـ امنیتی تهاجمی، بیش از گذشته موجبات ایجاد شکاف، تفرقه و نفاق بین ایران و جمهوری آذربایجان را فراهم نماید.

 طرح ریزی و انجام عملیات­ های جاسوسی و اقدامات تروریستی، تلاش برای مهار قدرت ایران و ایجاد تحرکات قومی در داخل کشور از اثرات مهم دفاعی ـ امنیتی فراهم شدن زمینه ­های بیشتر استقرار رژیم صهیونستی در جوار مرزهای شمال غربی ایران خواهد بود. 

دوم) خنثی شدن اهرم فشار ژئوپلیتیکی ایران بر آذربایجان:  

تا قبل از جنگ اخیر قره باغ، مسیر دسترسی زمینی جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان ـ و همچنین به  ترکیه ـ از داخل خاک ایران گذر می کرد که اهرم ژئوپلتیکی نسبتاً قابل توجه در روابط بین ایران با آن کشور بود. با ایجاد کریدور مستقیم جهت اتصال منطقه خودمختار نخجوان به آذربایجان، اهرم ژئوپلیتیکی مزبور عملاً از دست ایران خارج خواهد شد و همین موضوع موجب تنزل ظرفیت های ژئوپلیتیکی کشورمان در آینده نسبت به آذربایجان و همچنین ترکیه خواهد شد. زیرا پیش از این، تقریباً کلیه نیازمندی های اقتصادی، تبادلات بازرگانی ـ تجاری، تأمین الزامات دفاعی ـ امنیتی منقطه خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران انجام می شد، لیکن این نیازمندی ها بدون وابستگی جغرافیایی به ایران تأمین خواهند شد.  

سوم) تقویت سیاست تفرقه افکنی قومی­­ (پان­ترکسیم) در مناطق شمال غربی ایران: 

احزاب کنونی حاکم بر جمهوری آذربایجان و ترکیه و بویژه رهبران و برخی از نخبگان سیاسی این دو کشور از هواداران اصلی گروه ­های قومیت­ گرا در جهان به شمار می روند که این جریان فکری را از طریق نهادهای مدنی و رسانه های وابسته به خود حمایت می کنند. 

فراهم شدن الحاق سرزمینی دو کشور (از طریق نخجوان) موجب خواهد شد تا این دو کشور بیش از گذشته بر سیاست قومیت­ گرایی خود تأکید و از جریان ­های قومیتی در منطقه حمایت نمایند.

 تحقیقاً، خوانش اشعار ناظر بر جدایی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان در مراسم نمادین «رژه پیروزی در باکو» با هدف یادآوری مجدّد این سیاست و نشان دادن چراغ سبز به گروه­ های قومیتی تجزیه طلب بوده است.

 هر چند اشعار جاری شده بر زبان اردوغان مغایر با نیّت شاعر بود و بعداً نیز مقامات ترکیه بر غیرهدفمند بودن این حرکت نمادین اصرار داشتند، لیکن نمادسازی از موضوعات مناقشه برانگیز قومی در یک مراسم بین المللی پرده از نیات پنهانی امنیتی آنها برای مناطق شمال غربی ایران دارد؛ ضمیر پنهان جریان ­های سیاسی قومیت ­گرا و دولت ­های هوادار آنها، با نقشه الحاق مناطق آذری زبان شمال غربی ایران به جمهوری آذربایجان جهت توسعه مرزهای مشترک آن کشور با ترکیه شکل گرفته و همین موضوع مرکز ثقل تهدید جدّی امنیتی است.  

چهارم) فراهم شدن زمینه برای واگرایی ارمنستان از ایران: 

بر خلاف جنگ های اوایل دهه 1990م. و همه تنش های نظامی طرفین در خلال سه دهه گذشته که ایران سیاست بی طرفی و راهبرد سکوت سیاسی ـ امنیتی را در قابل بحران قره باغ در پیش گرفته بود و علیه هیچ یک از طرفین مناقشه اعلام موضع نمی­کرد، ولی در جنگ اخیر به واسطه کشیده شدن موضوع جنگ به افکار عمومی داخلی و تحریک شدن جمعیت آذری زبان ایران (بخصوص شهرهای اصلی شمال غربی کشور) و فعال شدن برخی تریبون های سیاسی ـ مذهبی به نفع جمهوری آذربایجان و تلاش های دیپلماتیک آن کشور در قرار دادن سیاست اشغالگری ارمنستان مقابل قطعنامه های چهارگانه شورای امنیت سازمان ملل، برای اولین بار شاهد تغییر جدّی و آشکار مواضع و رویکرد کشورمان نسبت به بحران قره باغ و جنگ اخیر بودیم .

اعلام صریح و رسمی ضرورت رفع اشغال مناطق اشغالی آذربایجان و توقف ارسال محموله های لجستیکی ارمنستان از خاک ایران از مصادیق این تغییر رویکرد بود که بارها مورد تشکر مقامات جمهوری آذربایجان نیز قرار گرفت.

 هر چند ارمنستان همچنان دارای مرز زمینی محدود (نزدیک به 40 کیلومتر) با کشورمان می باشد، لیکن سیاست های اِعلامی و اِعمالی ایران در جنگ اخیر موجب خواهد شد تا اعتماد سیاسی دولت و افکار عمومی ارمنستان به کشورمان تنزل یافته و زمینه‌‌‌های همکاری و تعاملات اقتصادی و سیاسی مثبت و سازنده ایروان با تهران در بلند مدت کاهش یابد. نظر به حضور فرصت طلبانه رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی، احتمال ارتباطگیری مستقیم یا غیر مستقیم این رژیم با ارمنستان جهت ایجاد خلل و یا تنزّل روابط آن کشور با ایران دور از ذهن نیست.

(5) فراهم شدن حضور و نقش آفرینی بیشتر نظامی ـ امنیتی ترکیه در جمهوری آذربایجان: 

با عنایت به اینکه آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان با میانجی­گیری مستقیم روسیه حاصل گردید، براساس مفاد سند امضا شده، مسکو به طور مستقل در تمامی مناطق حساس و شریان های ارتباطی منطقه حضور داشته و تمامی مسیر های قره باغ کوهستانی به ارمنستان و همچنین کریدور ارتباطی بین آذربایجان به نخجوان را تحت کنترل و نظارت امنیتی خواهد داشت.

 در همین راستا، به واسطه نقش آفرینی مستقیم ترکیه در پیروزی آذربایجان در جنگ و محقق شدن آتش بس، آنکارا نیز با دعوت باکو اقدام به حضور نظامی در این کشور نموده و قرار است نیروهای نظامی آن کشور در کنار نیروهای روسی در مسیر ارتباطی آذربایجان به منطقه نخجوان طی پنج سال آینده استقرار یابند.

 هر چند روابط نظامی ترکیه و آذربایجان دیرینه و عمیق است، لیکن شرایط جدید نوعی افزایش وابستگی نظامی ـ امنیتی باکو به آنکارا را به دنبال خواهد اشت. 

(6) تبدیل شدن جریان های وهابی ـ تکفیری به اهرم فشار امنیتی آذربایجان و ترکیه علیه ایران: 

با توجه به اسکان نزدیک به دو هزار نفر از عناصر تکفیری ـ تروریستی وابسته به ترکیه در مناطق آزاد شده قره‌باغ پس از جنگ، ایران عملاً تقریباً در تمامی مرزهای مشترک با آذربایجان با خطر بالقوه شکل گیری و تقویت هسته های فکری و سیاسی ـ امنیتی جریان های تکفیری ـ تروریستی و بعضاً عناصر گروهک منافقین (به صورت پنهانی) مواجه خواهد شد. 

پایدار شدن حضور و نفوذ تفکر وهابی ـ تکفیری در مرزهای مشترک با آذربایجان را باید سرآغاز مزید شدن یک نقطه بحران ساز امنیتی به مدار اول امنیتی کشورمان در شمال غرب کشور قلمداد کرد که ابعاد جغرافیایی آن تا کنون به این اندازه وسیع نبوده است. 

طبیعی است حضور عناصر رژیم صهیونستی در کنار تروریست های تکفیری، علاوه بر فراهم شدن زمینه برای نفوذ بیشتر عوامل تهدید و گسترش تبلیغ تفکرات وهابی و تکفیری در منطقه، تبعات امنیتی جدّی برای کشور را به دنبال خواهد داشت که نیازمند تمهید تدابیر ایجابی و سلبی مقتضی است. 

 *کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۶۱۸۸۰۶:۲۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اونطرفش را هم‌ببین امکان تبدیل جمهوری آذربایجان به یک حکومت دوستدار ایران و مقاومت...بعد ازمرگ یا عزل علی اف...
ناشناس۱۸۵۶۵۷۶۱۱:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
جمهوری آذربایجان شباهتی به یمن و عراق ندارد. طرز تفکر مردم این کشور به شوروی سابق بیشتر شبیه هست تا عراق و یمن. ایران هم اتحاد با ارمنستان را از دست داد و هم پای ترکیه را به قفقاز باز کرد. ایران الان فقط چهار دوست واقعی در خاورمیانه دارد که فقط یکی از آنها حاکم بر کشورش هست.
حسن۱۸۵۷۰۴۸۱۵:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
البته عراق هم هیچ شباهتی به یمن ندارد.
قره باغ۱۸۵۶۲۵۰۰۷:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
با تاسف هر زمان در خصوص آذربایجان پاسخی نوشته ام الف کم لطفی کرده اند و البته انتظاری هم نیست چرا که باید موافق سیاست شما بود تا مطلب ,مانند نویسنده ای که متن بالا را نوشته اند , ارائه گردد.به هر حال نویسنده محترم ما در آذربایجان زبانی به نام آذری نداریم , یا شما تاریخ اصلا مطالعه نکرده و نمی دانید و یا خود را به ....می زنید. البته می دانم تنها شما نیستید بلکه کل سیاست در طول 90 سال گذشته این سیاست تورک ستیزی را در برگرفته اند . سخن آخر بدانید ما تورک آذربایجانی هستیم چه شما و امثال شما قبول کند یا نکند.
ناشناس۱۸۵۹۵۱۱۱۶:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
برو بابا! در دوران دانشگاه كلي هم كلاسي آذري زبان داشتيم. دقيقا همين واژه آذری را به کار می بردند.
ناشناس۱۸۵۶۳۱۳۰۸:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مرزهای آذربایجان با ایران افزایش پیدا نکرده و همین ۱۳۴ کیلومتر بوده.آذربایجان نقاط مرزیش با ایران که در اشغال بوده رو آزاد کرده.
ناشناس۱۸۵۸۳۵۷۰۸:۲۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مرز آذزبایجان با ایران بیش از ۲۰۰ کیلومتر است برید سوادتان را اصلاح کنید . لابد شما هم می خواهید با این مقالات تون از پایان نامه ات دفاع کنی نویسنده محترم. مرز ایران با آذربایجان مرز دوستی و برادری است.
ناشناس۱۸۵۶۳۱۸۰۸:۳۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اینها عواقب کوتاهی دولت است یا حاکمیت ؟؟
بهزاد۱۸۵۶۳۳۳۰۸:۴۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
خجالت بکشین از دیدگاههاتون، ناسلامتی مسلمان هستین. خیر سرتون آذربایجان تنها مملکت شیعه بعد ما تو جهان هست. بگذریم از اینکه از لحظ فرهنگی با ترکهای آذربایجان قرابت بسیار نزدیکی داریم. همینطور مگر رهبر نگفتن که قره یاغ خاک آذربایجان است. و دست آخر اینکه هر کسی میتونه تشخیص بده که از لحاظ اقتصادی رابطه با کدام کشور همسایه بصرفه تر هست. در عین حال مرز مشترک ایران و آذربایجان 750 کیلومتره نه 130. عجب مطلب تحلیلی و علمی؟!!
ناشناس۱۸۵۶۴۵۵۱۰:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
جناب پان ترک متعصب خوب است بگوییم هم آذربایجان و ارمنستان از سرزمین مادری جدا شدن و آنها هم باید به میهن برگردن؟
رضا۱۸۵۷۳۲۸۱۸:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
کدوم میهن مادری آذربایجان و ارمنستان هردو کشورهای مستقلی هستن!
رحمتی۱۸۵۸۱۱۱۰۱:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
لطفا کمی مطالعه فرمایید . یا اگر اهل مطالعه نیستید نظر درخور خود ندهید . کشور مادر در هر دوره فرق میکنه . ۱۳۰۰ سال قبل هم امپراطوری سلجوقی کشور مادر بود اذربایجان هم خاک اصلی امپراطوری بود لطفا با احساس خرده بین خود را تخلیه نکنید
علی۱۸۵۹۹۰۶۲۰:۲۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
موافقم
خخخ۱۸۵۸۸۰۳۱۱:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
جمهوری آذربایجان وارمنستان از پادشاهی قاجار که ترک بوده جدا شده ،اون زمان اسم ایران رایج نبوده
ناشناس۱۸۵۶۶۰۲۱۲:۰۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
من اخرش سر به بیابان می گذارم. کامنت ها خنده دار هستند. کجای جمهوری آذربایجان به ایران شبیه هست؟ نظام سکولار علیف و چرخیدن پرچم اسراییل در خیابانها باکو؟ علیف خاک کشورش را پس گرفت ولی لطف کنید افسانه سرایی نکنید.
عباس جليلي۱۸۵۶۴۳۶۱۰:۱۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
دقيقا همين ديدگاه و مشابه ان سالهاست كه بر روابط ايران و اذربايجان سايه افكنده و مانع از پيشرفت روابط ميشود تنها كشور شيعه دنيا كشور اذربايجان ميباشد كه با مواضعي كه در داخل ايران نسبت به اذربايجان اعلام ميشود مردم اذربايجان نسبت به ايرانيان به هيچ عنوان نگاه مثبتي ندارند و خودمان با دست خودمان انها را رانده ايم و به دامن تركيه هدايت كرده ايم در حالي كه به راحتي و با اتخاذ سياست درست ميشد كاري كرد كه هم اكنون به جاي تركيه و اسرائيل، ايران در ماجراي ازادي قره باغ به كمك اذربايجان ميرفت و هم اكنون نيز ميتوانست پايگاه خوبي در ان كشور داشته باشد
ناشناس۱۸۵۶۴۵۴۱۰:۲۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
وقتی به شکل ناشیانه و ساده ترین آن بر زبان می آورند و می گویند آزاد شدن سرزمین های اشغالی!!!
ناشناس۱۸۵۶۴۷۰۱۰:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
پس چه بگویند؟ بگویند اشغال سرزمین های اشغال شده؟!!! آذربایجان سرزمین های اشغال شده اش رو آزاد کرد و البته هنوز بخشی از این خاک اشغالی آزاد نشده که در آینده اون هم آزاد خواهد شد.
ناشناس۱۸۵۶۸۷۲۱۴:۱۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
یکی زورش زیاد بود گرفته و الان هم آن یکی زورش زیاد بوده آن را گرفت و واژه اشغال معنی ندارد
ناشناس۱۸۵۷۷۷۹۲۲:۱۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
لایک تورک هان درطول تاریخ هیچ وقت مغلوب نبودن وسرزمین هاشونوپس گرفتن آذربایجان اسم سرزمینه نه اسم نژادوقوم
ناشناس۱۸۵۹۴۰۰۱۵:۴۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما بفرما وجود کلیساهای قدیمی و فعال در سرزمین مسلمانان چه معنی میده ؟
ناشناس۱۸۵۶۶۱۹۱۲:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مشکل اصلی سیاستهای ماست .وگرنه الان چرا باید از اتفاقات اونطرف مرز نگران باشیم؟ چرا باید همه با ما دشمن باشند؟ حتما یه جای کار مشکل داره که با خیلی ها مشکل داریم
ناشناس۱۸۵۶۶۹۸۱۲:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
دیگران جنگ می کنند مشکل از ما است خخخه اصلا زمین مشکلاتش از ایران است!
ناشناس۱۸۵۶۷۷۰۱۳:۲۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مشکل طرفداری از آذربایجان بود.
محمد۱۸۵۶۸۹۹۱۴:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
واقعا متعجبم. نويسنده نامحترم احتمالا انتظار داشتند كه مناطق اشغالى تا ابد در سيطره ارمنستان ميبود تا خداى نكرده جناب ايشان ناراحت يا مكدر نباشن. خدا را شكر، و خوشحاليم كه آذربايجان اراضى خود را آزاد كرده. جناب نويسنده هم خيلى غصه نخورن، مواضع ظاهرى اعلام شده به خاطر نفوذ شبكه هاى اجتماعى و اينترنت بوده، وكرنه ما عمق نيات شماهارا خوب ديده و شناخته ايم. مويد باشيد
وطنپرست۱۸۵۷۱۶۷۱۷:۰۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
چیزیکه برای ما مهمه فکر تجزیه ست که ریشه دیرینه دارد و اگه با قدرت نسبت به کشورهای بزرگ و تجزیه طلبان برخورد نشه در آینده مشکلات بیشتری خواهیم داشت،پاینده باد ایران سرزمین کهن
علی۱۸۶۰۳۳۴۰۱:۰۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بااین نگاه فاشیستی تو ایران رو تجزیه میکنید
ایرج قلیزاده۱۸۵۷۴۱۵۱۸:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
البته جنگ 44روزه یک استارت کوچک بود... اصل داستان مانده.....
ناشناس۱۸۵۷۵۶۸۲۰:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
یاشاسین ادربایجان و ترکیه
ناشناس۱۸۵۷۸۱۶۲۲:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ایرانیها واذریها و ارمنیها و ترکها وکردها واعراب باهم برادرند .
ایرانی۱۸۵۷۹۶۶۲۳:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
ایران در جایگاه بس بالاتری از آن قرار دارد که بعضا تصور می‌شود چشمها را باید شست جور دیگر باید دید در تقابل قره باغ ایران با هوشیاری بی‌طرف ماندو خود را از گزند دشمنان بزرگتر که پشت پرده دام گسترده بودند برحذر داشت شکست برای ارامنه لازم بود وپیروزی برای آذری‌ها لازمتر
ناشناس۱۸۵۸۰۹۲۰۰:۴۹:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر یه عده تجزیه طلبهای نادان بزارن اونوریها هیچ غلطی نمیتونن بکنن چه برسه علی اف یا اردوغان فعلا بعضی از همزبانان ما اینجا دلخوشند به اونا ولی نمیدونن که ترکان اونور هیچ وقت باما دوست نیستند اینو در آینده خواهیم دید واونوقت حسابشان رو میزاریم کف دستشون
علی۱۸۵۸۲۰۶۰۳:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تحلیل مغرضانه،غیر واقعی و آمیخته با مکنونات قلبی داری عزیز با امید به پیروزی های بیشتر کشور دوست، همسایه و هم دین یعنی آذربایجان. متاسفانه افرادی مثل شما عامل گسست مردم ترک زبان ایران بوده اید. مردمی که همیشه دوشادوش سایر فرهنگ ها بر ای ایران عزیز در طول تاریخ حماسه آفریده ا ند
ناشناس۱۸۵۸۲۷۸۰۷:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
این که آتش بس بین دو کشور بتواند برای یک کشور دیگر «تهدیدات امنیتی» ایجاد کند دیگر واقعاً نوبر است.
علی۱۸۵۸۳۲۶۰۷:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مرزهای بدون نگهبان وارام ایران باجنگ قرباغ چند لشگر ازان حفاظت می کند باهزینه سنگین. دراین کشورشیعه نشین عزاداران رابهخاک وخون مکشند مقاله بالا کاملا صحيح ودرست تحریر شد
شهروند۱۸۵۸۴۴۱۰۹:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
در اصلاحات سر زمینی ارمنستان و آذربایجان و...میباید به مام وطن (ایران بزرگ ) بر گردند. وگرنه تحت پوشش " پان " های تقلبی و نفوذ عوامل فرامنطقه ای تفرقه افکن تبدیل به لانه های توطئه و بحران آفرینی برای سر زمین مادری ( ایران بزرگ) مبدل میگردند.
ناشناس۱۸۵۸۴۷۳۰۹:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
با همچین نظرات سیاست مداران ایران راحت میشه برداشت کرد که اینها طرف ارمنی بودند و اصلا ازادسازی مناطق آذربایجان را نمیخواستند طرف خاکشو گرفته و آزاد کرده میگه مرز آذربایجان با ایران بیشتر شده
ناشناس۱۸۵۸۶۶۴۱۰:۵۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ارمنستان با آذربایجان و گرجستان و ترکیه هم مرز است که با هرسه مشکل دارد بنابراین
ناشناس۱۸۵۸۶۸۱۱۰:۵۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به نظر من که آذربایجان هرچی هم بشه به ما و به کشور ما مربوط نیست برا ما هم اهمیتی ندارن
ناشناس۱۸۵۸۷۹۰۱۱:۵۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ترکیه واذربایجان واسراییل برنده جنگ وایران وروسیه وارمنستان بازنده جنگ بودند
جواد۱۸۵۹۶۰۶۱۷:۳۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ملت آذری ایران تمام فتنه ها را نقش بر اب خواهد کرد
ماهان۱۸۶۰۱۷۹۲۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
واقعا متاسفم برای کسانی که فکر میکنند آذربایجان دوست ایران هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین