تا کی فقط عمودی سازی؟!

زینب خدایی، گروه اقتصادی الف،   4020401013 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

الگوی عمودی‌سازی در حالی همچنان در ایران مدل غالب توسعه شهری‌ا‌ست که طبق نظر کارشناسان یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده شرایط حال حاضر مسکن، همین توسعه‌ی عمودی و بلندمرتبه‌سازی است. در مقابل اما شکستن حصر زمین و الحاق زمین به محدوده شهری راهبردی است که می‌تواند راه‌حل مناسبی برای مسئله‌ی مسکن باشد.

تا کی فقط عمودی سازی؟!

رویکرد عمودی‌سازی اولین بار در مجله آرشیتکت -تنها مجله تخصصی معماری و شهرسازی در اوایل دوره پهلوی دوم- به عنوان الگوی توسعه شهری در ایران مطرح شد. حدود ۸۰ سال پیش در این مجله نوشته بود: «راه‌حلی که کشورهای غربی برای مسکن داده اند و اشخاص پیدا کرده‌اند از هر حیث «مقرون به صرفه‌تر» است. به این معنا که از ساختمان‏‌های بزرگ دارای چندین طبقه و هر طبقه دارای چندین آپارتمان و یا اتاق‌های متعدد استفاده می‏‌شود. اینجانب نظر سرمایه‏‌دارن کشور را به این موضوع جلب می‌کنم که با اجرای چنین برنامه‏‌ای علاوه بر آنکه خدمت بزرگی به مردم بی‌خانمان ایران خواهند کرد از سرمایه خود نیز استفاده مشروع و مطمئنی خواهند برد»

 چند سال بعد، با تصویب قوانینی نظیر قانون تملک آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۳ برای تشویق احداث ساختمان‌های بلند، این رویکرد رسما حمایت قانونی پیدا می‌کند و در تمام این سال‌ها علی‌رغم عواقب انکارنشدنی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، همچنان رویکرد غالب شهرسازی در ایران باقی‌ می‌ماند. 

جالب‌ اینکه، الگوی وارداتی عمودی‌سازی در حالی همچنان در ایران به واسطه‌ موافقان و ذی‌نفعانش پیاده‌سازی می‌شود که پیشگامان این عرصه، خیلی پیش‌تر فاتحه‌ این مدل توسعه شهری را خوانده‌‌اند. آن‌ها امروزه مدل Central Business District که در آن تنها به ناحیه تجاری مرکزی شهر مجوز بلندمرتبه سازی داده می‌شود را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 اما اینکه چرا برنامه‌ریزان و سیاستگذاران داخلی همچنان درب مسئله مسکن را بر پاشنه ایده‌های سوخته می‌گردانند سوالی‌ست که باید با مقایسه تطبیقی دو مدل توسعه افقی و عمودی، به آن پاسخ داد.

هزینه کمتر؛ توجیه خیالی بلندمرتبه‌سازان

از ۸۰ سال پیش تابحال «مقرون به صرفه بودن» ازجمله عواملی بوده است که برای توجیه عمودی‌سازی در مقابل توسعه افقی به آن استناد شده و می‌شود. با چنین استدلالی که زمین بیشترین سهم از هزینه مسکن را دارد پس با عمودی‌سازی و کوچک‌سازی و به دنبال آن تراکم بیشتر، هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهند کرد. حال آنکه حلقه مفقوده این استدلال، تفکیک هزینه‌های زیرساخت از هزینه‌های احداث است که اتفاقا تفاوت معنا‌دار آن‌ها در جمع‌بندی نهایی، کفه را به نفع تک‌طبقه‌سازی سنگین‌تر خواهد کرد. 

درست است که هزینه‌ فراهم کردن زیرساخت مهمترین مانع برابر مدل توسعه افقی‌، قلمداد می‌شود؛ اما درمقابل نمی‌توان از هزینه احداث بنا که نسبت به افقی‌سازی به طور قابل توجهی بالاتر است و هزینه‌های صدورپروانه و تعرفه های نظام مهندسی که وظیفه سودآوری بیشتر برای شهرداری‌ها را بر عهده دارند چشم پوشید. از همه این‌ها گذشته، افزایش زمان احداث پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی درشرایط تورمی که نهایتا منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن می‌شود، خود به تنهایی عامل تعیین‌کننده‌ای ست تا نشانگر نادرستی استدلالِ مقرون به صرفه بودن توسعه عمودی شود.

همچنان تراکم‌فروشی شهر را گران می‌کند

 طبق پژوهش‌ها، اعطای تراکم مازاد ساختمانی -که اخیرا طی مصوبه‌ای به کمیسیون‌های ماده ۵ شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر مجوز رسمی افزایش آن داده شده- نه تنها قیمت مسکن را کاهش نمی‌‌دهد، بلکه به دلیل ارزش افزوده‌ای که دارد، زمینه‌ساز افزایشِ قیمتِ ناشی از تورم زمین هم خواهد بود.

 به گفته محمدمنان رئیسی، مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی «طبق آمار موجود طی دهه‌های اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده که بیشترین تراکم‌فروشی و عرضه مسکن در آنجا بوده است.» 

البته ناگفته نماند که پیش از این مصوبه‌ دولت که به نوعی اعلام رسمی تراکم‌فروشی است؛ کسی زیربار اعتراف به تراکم‌فروشی نمی‌رفت. نشان به آن نشان که علیرضا زاکانی شهردار تهران در دی ماه سال گذشته اعلام کرده بود «در ۱۶ ماه گذشته حتی یک سانتی‌متر تراکم هم نفروخته‌ایم.» اما کمی بعد بهروز شیخ‌رودی معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در انتقاد به این ادعا گفت: «اول می‌آیند و می‌گویند یک سانتی‌متر تراکم نفروخته‌اند و بعدتر می‌گویند حتی یک میلی‌متر تراکم نفروخته‌اند؛ اما در لایحه بودجه‌ای که شهردار تهران به شورا ارائه کرده است، شاهد رشد ۶۰‌ درصدی منابع پیش‌بینی‌شده از محل عوارض مازاد تراکم برای سال ۱۴۰۲ هستیم.» 

وزیر راه‌وشهرسازی، متولی شکستن انحصار زمین

یکی دیگر از مسائلی که عمودی‌سازان در جهت تایید رویکرد خود و نفی افقی‌سازی به آن استناد می‌کنند، کمبود زمین است اما آمار و شواهد نشان می‌دهد که این گزاره اساسا نسبتی با واقعیت ندارد؛ در حال حاضر تنها یک درصد از مساحت کشور برای اسکان ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور استفاده شده است و درصورت در نظر گرفتن بالاترین استاندارد سرانه یعنی ۱۰۶ متر به ازای هر نفر نیز، تنها ۲  درصد از مساحت کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این به این معناست که مسئله اساسی نه کمبود زمین بلکه کمبود عرضه زمین است.

مهرداد بذرپاش در سخنرانی دفاعیه خود در جلسه بررسی رأی اعتماد، به موضوع الحاق اراضی جدید به محدوده شهر‌ها اشاره و از انحصار زمین در اطراف شهر‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «مشکل کمبود زمین در نهضت ملی مسکن، مسأله انحصار زمین در اطراف شهرهاست. وقتی می‌توانیم الحاق به محدوده داشته باشیم، چرا انجام ندهیم؟»
 

اکنون باردیگر جای تکرار این پرسش است که وقتی راه‌حل مسئله‌ی مسکن، شکستن انحصار زمین، یعنی باز کردن کمربند محدوده شهری و عرضه گسترده زمین به مردم است؛ «چرا این کار را انجام ندهیم؟»

دیدگاه کاربران

شهروند۳۱۰۷۸۷۷۰۹:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱
کارشناس بزرگوار آزموده را آزمودن خطاست. توسعه افقی شهرها به بواسطه واگذاری زمین ارزان قیمت تا اوایل دهه ۷۰ شمسی ادامه داشت و مشکلات متعددی را برای زیرساخت‌ها و توسعه متوازن شهری ایجاد نمود. مشکل تورم افسارگسیخته در بخش مسکن را می بایست در سیاست گذاری های کلان اقتصادی جستجو کرد نه توسعه افقی شهرها!
ناشناس۳۱۰۸۷۰۴۱۸:۵۰:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱
اساسا تمامی کلان شهر های جهان که جمعیتی بالای 6 میلیون دارند، رشد عمودی و افقی شان متناسب است. مشکل در این است که بلند مرتبه سازی باید همراه با تامین پارکینگ، فضا سازی مناسب برای جمعیت ساکن، جانمایی مناسب از نظر خیابان های اطراف و غیره را داشته باشد، به عبارتی اینکه استاندارد باشد،
ناشناس۳۱۰۷۹۳۷۱۰:۰۰:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱
اگر جمعیت کم بشه نیاز به عمودی سازی هم نخواهد بود تراکم جمعیت باعث این وضع میشه
ناشناس۳۱۰۸۷۷۴۲۰:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱
این استدلال کاملان غلط هست مثلا کشور سوئیس با 8.5 میلیون جمعیت چرا بشدت اسیر آپارتمان سازی هست؟ چون سود آپارتمان برای سازندگان و شهرداری ها بسیار بالا هست!
ناشناس۳۱۰۷۹۴۲۱۰:۰۳:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱
جالب هست بیشترین تورم جهانی هم مربوط به تورم بخش خانه هست و ایا به خاطر این بلند قامت ساختن هست که یک واحد آن هیچ همه واحدها معطل کامل شدن کل ساختمان آن هستند؟!!!
ناشناس۳۱۰۷۹۶۹۱۰:۲۲:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱
به عنوان یک متخصص عرض میکنم که توسعه افقی شهرها زمینهای کشاورزی اطراف شهرها را نابود میکند. به فکر توزیع امکانات در تمام کشور باشید تا مهاجرت و رشد معدودی از شهرها اتفاق نیفتد، آنگاه همه چیز درست کار میکند
ناشناس۳۱۰۸۷۷۷۲۰:۳۳:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱
خطا می فرمائید چون پیش فرض خطای شما در تمرکزگرایی هست اما اگر ساختار متمرکز به ساختار توسعه تغییر کند (که نمی کند) دیگر نیازی به آپارتمانهای بلند در یک شهر مانند تهران نیست.
ناشناس۳۱۰۸۰۵۳۱۱:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱
ببینید دوتا مسأله وجود داره یک شما هر جور حساب کنی هزینه ساخت طبقات کمتر از یک طبقه هستش من خودم سازنده هستم حتی داخل شهرستان کوچیکی مثل ما هم هزینه زمین اگر بخواد یک طبقه بشه حداقل 60 درصد قیمت واحد میشه قضیه دوم هزینه زیر ساخت هستش همین الان که تو شهرستان ما ساختمان های دو و سه طبقه ساخته میشود من سازنده دارم پول تیر برق و نیر تلفن و لوله آب و حتی هزینه مناسب سازی جهت آسفالت رو می‌پردازم که در نهایت از مشتری مسکن میگیریم و باری رو دوش مصرف کننده میشه در حالی که مسول تامین زیر ساخت ها وقتی پروانه صادر شده و عوارض و انشعابات خریداری میشه با حاکمیت هست من سازنده اگه برم جایی که قبلاً زیر ساخت باشه ساختمان 4طبقع جای 2یا 3 بسازم برام بصرفه تر و در نتیجه قیمت برای مصرف کننده بهتر و کیفیت دریافت خدمات هم بهتر هستش و در آخر اینکه هرجور حساب کنی هزینه ساخت آپارتمان از خونه یک طبقه کمتره چند مثال بزنم مثلا هزینه شیروانی سقف شما ساختمان 100متر فضا اشغال شده باشد اگر روی یک واحد. قرار بگیرد یا چهار واحد فرقی نمیکند یا حتی فندانسیون هزینه اجرای فندانسیون یک ساختمان 4 طبقه لزوما چهار برابر یک ساختمان تک واحده نیست یا حیاط سازی حصار دور محوطه هزینه زمین و مساحت زمین شاید جالب باشه بدونید چهار ساختمان تک واحدی زمینی 6 برابر یا حتی بیشتر یک ساختمان چهار واحده اشغال می‌کنه یا تاسیسات برق مکانیکی حتی هزینه های شهرداری و نظام مهندسی واحد های آپارتمانی کمتر هستش مشکل ما تکنولوژی و برنامه ریزی در آپارتمان سازی هستش که خیلی از موارد کمبودها ناشی از قدرت خرید پایین مشتری هستش که من خونه با کیفیت تولید کنم مشتری قدرت خرید آن را ندارد واگرنه من خودم ویلا با کیفیت و تکنولوژی و ایده های روز میسازیم
رضا۳۱۰۸۴۰۴۱۴:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱
مسکن یک طبقه مطلوبیت بیشتری برای همه داره نسبت به آپارتمانی
ناشناس۳۱۰۸۸۶۱۲۲:۱۲:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱
قطعا ولی باید امکان خریدش وجود داشته باشه
ناشناس۳۱۰۸۰۶۹۱۱:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱
هر جوانی که ازدواج می کند یک قطعه زمین واگذار شود با وام بانکی ، اساسی بسازد ؛فرزندانش هم از نظر مسکن تامین می شوند با یک خانه چند طبقه .
ناشناس۳۱۰۸۷۷۹۲۰:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱
این روش قذافی بود که با نام هدیه ازدواج در جایی از مملکت لیبی به جوانان داده می شد همانها بر علیه او انقلاب کردن و حالا هم سخت پشیمان هستند.
ناشناس۳۱۰۸۸۶۴۲۲:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱
این این خودش شد عمودی سازی که بعد اونوقت تکلیف نوه های طرف چی میشه اونا خونه نمی‌خوام!؟؟؟
سعید۳۱۰۸۰۷۰۱۱:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱
بیشترین عمودی سازی در منطقه ۲۲ بوده و بیشترین منفعت رو چه کسانی بردن؟
ناشناس۳۱۰۸۲۰۴۱۲:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۱
احسنت چرا ما مردم باید در آپارتمان ۷۰ متری زندگی کنیم. وقتی میشه با تخصیص زمین قیمت مناسب دولتی با همین پول ، تو یه خونه حیاط دار شخصی زندگی کرد.
ناشناس۳۱۰۸۳۴۴۱۳:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱
چون جمعیت در شهر زیاده در روستا این مشکل نیست
ناشناس۳۱۰۸۲۹۰۱۳:۰۴:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱
در هر چیز افراط و تفریط شکست خواهد خورد اگر قرار باشد تمامی خانه ها حیاط دار باشند که کل وسعت ایران را باید خونه بسازیم مثل این مونه شما بگید چرا کتاب را بصورت صفحه صفحه چاپ میکنن و بعد روی هم صفحات صحافی میکنن روی یک کاغذ یه تیکه چاپ کنن، نمی شود خوب، از طرفی هم بلند مرتبه سازی بی حد و حصر هم مشکلات خودش را دارد ازدحام و تراکم و ترافیک زیاد و لزوم رعایت استاندارد های خاص
ناشناس۳۱۰۸۷۸۲۲۰:۴۰:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱
نه، مانند این هست که بگوئید چرا سفره شام عروسی را مانند کیک عروسی عمودی و چند طبقه درست نمی کنند! شهرک سازی از بهترین عوامل عدم تمرکزگرایی و مجتمع شدن هست. مشکل در این هست که چرا نمی پذیریم از تهران و شهرهای بزرگ بیرون برویم و در یک شهرک با امکانات یک شهرک زندگی کنیم؟
ناشناس۳۱۰۸۳۲۹۱۳:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱
نیویورک شهری عمودی است، لوس آنجلس شهری افقی
ناشناس۳۱۰۸۴۷۵۱۵:۱۱:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱
تو ایران فقط تهران عمودیه بقیه افقی کل جمعیت ایران هم ریختن تو تهران چند وقت دیگه تهران میترکه!
ناشناس۳۱۰۸۷۸۷۲۰:۴۷:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱
نیویورک شهری است که بدلیل وزن آسمانخراشها و آپارتمانهایش دائما در حال فرونشست هست.
همشهری۳۱۰۸۴۸۱۱۵:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۱
دوستان چرا این همه راه دور میرین ومسئله راکشش میدین مشکل اصلی مهاجرت خارج به داخل وروستاها به شهرها میباشد.
ناشناس۳۱۰۸۵۴۲۱۶:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱
شهرسازي يعني برنامه ريزي ، هم عمودي سازي بايد در طرح هاي جامع شهرسازي ديده شود و هم فضاهاي كوتاه مرتبه مثال درست شهرسازي شهرك غرب است كه ايران زمين ويلايي و بخشي بلند مرتبه سازي صورت گرفته و مثال بد منطقه ٢٣
ناشناس۳۱۰۸۷۳۹۱۹:۳۶:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱
نبود مالیات بر عایدی سرمایه، عدم ایجاد اشتغال در غیر از کلانشهرها، نبود امکانات و خدمات مناسب در غیر از کلانشهرها، حصارکشی در اطراف شهرها، نونخوری شهرداری‌ها از تراکم‌فروشی، عدم تعامل بانک ها در ساخت مسکن، بی نوجهی به مسکن در دولت های گذشته و نادیده گرفتن تعاونی ها باعث این وضعه
رضا۳۱۰۸۸۳۱۲۱:۴۱:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱
به نظرم مشکل مسکن قابل حل شدن نیست و بزرگ مردی مث احمدی نژاد باید باشه تا حل کنه قدر نعمت را کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
ناشناس۳۱۰۹۰۹۴۰۶:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲
تا وقتی امکانات رفاهی و اقتصادی زندگی در پایتخت بیشتر از سایر نقاط کشور باشد همین آشه و همین کاسه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین