بحث های ارزی را رها کنید، مرغ فرار کرده را بگیرید!

حسین علی زاده، گروه اقتصادی الف،   4020515024 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
بحث های ارزی را رها کنید، مرغ فرار کرده را بگیرید!

مدافعان تثبیت نرخ ارز می گویند تقاضای (سرمایه ای) ارز به حدی بالاست که اگر شما این بازار را به حال خود رها کنید حد یقفی برای افزایش نرخ ارز نخواهید داشت چون هر قدر هم که به این بازار ارز تزریق کنید مردم آن را می خرند و پس انداز می کنند و تقاضای روز افزون، همچنان قیمت آن را افزایشی می کند. این نکته ای است که حتی رییس جمهور سابق آقای روحانی هم در جلسه ای به آن اشاره کرده بود . او در این جلسه به حاضران پرسشی را یادآوری کرد که از کارشناسان و مسوولان اقتصادی پیشنهاد دهنده افزایش قیمت ارز پرسیده بود چه تضمینی برای افزایش نیافتن دوباره قیمت ارز پس از اعلام قیمت افزایش یافته وجود دارد؟! 

در مقابل طرفداران قیمت به اصطلاح غیردستوری ارز می گویند سرکوب قیمت ارز فنر آن را فشرده می کند و طی هر چند ماه و سالی ناگهان افزایش قیمت جهشی را به اقتصاد تحمیل می کند. پس بهتر است بازار ارز را رها کنیم تا این افزایش قیمت به تدربج انجام و به نقطه ثبات و تعادل برسد. 

ما شهروندان بی سواد اقتصادی در مقامی نیستیم که بتوانیم در این دعوای اقتصادی تخصصی ورود کنیم اما وقتی در هر دو حالت بالا (تثبیت نرخ ارز یا افزایش و آزاد کردنش) قیمت مرغ و تخم مرغ مان باز هم افزایش پیدا می کند این حق را داریم که از مسوولان با گلایه بپرسیم که برای ما چه فرقی می کند که تصمیم گیران اقتصادی با ارز چه  می کنند؟ لطفا مرغ در رفته را برایمان بگیرید! 

همین چندی پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که خود از مدافعان آزادسازی نرخ ارز است در یک نشست خبری گفت:  

در حال حاضر سیاست جدید بانک مرکزی تخصیص ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که این همان ارز ترجیحی است. اگر مرغ به نرخ ۱.۵ دلار وارد کشور شود با همین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باید به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان به مردم داده شود، اما از دی‌ماه سال گذشته با تخصیص این ارز مرغ با میانگین ۹۰ هزار تومان توزیع شده است و مردم خریداری می‌کنند. سوال این است که رابطه پیش بینی نرخ ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با مرغ میانگین ۹۰ هزار تومان چیست؟ همین وضعیت را درباره قیمت گوشت شاهد هستیم. اگر حتی مرغ با قیمت آزاد هم به کشور وارد می‌شد حتی به نرخ ۹۰ یا ۱۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسید پس این نرخ‌گذاری‌ها از کجا می‌آید؟

 نتیجه گیری ایشان به وضوح اشاره به ناکارامدی سیاست تثبیت نرخ ارز است اما همچنان از جواب به پرسش ما مردم کوچه و خیابان در آن خبری نیست که آیا با کنارگذاشتن دلار بیست و هشت هزارتومانی که به گفته ایشان همان ارز ترجیحی است مشکل گوشت و مرغ و... مردم بالاخره حل می شود؟ آن نقطه « تعادل» کذایی در آشفته «بازار» جامعه ما بالاخره کجاست که بتوانیم در انتظار رسیدن به  آن دلمان را خوش کنیم که قیمت ها به ثبات می رسد؟! 

یک پرسش مهم تر: وقتی قیمت ها هم با به اصطلاح « غیردستوری » شدن نرخ ارز و هم با تثبیت آن افزایش می یابد چرا اصلا به این فکر نمی شود که شاید مشکل جای دیگری باشد یا دستکم علاوه بر نرخ ارز، مساله ناگشوده دیگری هم در میان باشد که با گشودن آن تصمیمات ارزی نتیجه بخش خواهد بود؟!

پاسخ آقای پورابراهیمی در صورت درست بودن صرفا روکردن دوباره به تصمیم تجربه شده قبلی و افتادن در چرخه باطل تصمیم گیری های ارزی گذشته است در حالی که باید راهی برای خروج از این مدار بسته پیدا کرد. در غیر این صورت در حالی که مسوولان اقتصادی همچنان گرفتار پرسش هایی شبیه به پرسش «اول مرغ به وجود آمد یا تخم مرغ؟!» هستند مرغ هم بزودی مانند گوشت از سفره مردم پر خواهد کشید! 

دیدگاه کاربران

علی۳۱۷۶۲۷۳۱۰:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
سیاست های کشور مبنای جزیره ای دارد ولی مشکل اصلی این است اقتصاد را نمی توان جزیره ای مدیریت کرد، قسمت عجیب داستان اینجاس که دولت بعد از حذف ارز ترجیحی و چند برابر شدن کالا همزمان تعرفه را هم بالا می برد.
ناشناس۳۱۷۶۳۷۲۱۱:۴۶:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
یا ندانم کاری و یا شیطنت ، سبب این اوضاع است . مجازات کنید تا هم این حل شود و هم مشابه آن تکرار نشود . مجازات نکنید ، روزگار مجازاتتان خواهد کرد .
ناشناس۳۱۷۶۷۹۸۱۵:۵۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
کار ما از ریشه خرابه
ناشناس۳۱۷۶۳۷۹۱۱:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
وقتی مرغ ۱۲ هزار تومن بود قالیباف به روحانی میگفت حتی توانایی کنترل قیمت مرغ را دولت ندارد.
ناشناس۳۱۷۶۹۳۷۱۶:۵۵:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
لطفا کره نگیر . یکی از دلایل افتضاح الان ، افتضاح دولت روحانی است . دلار در کدام دولت ده برابر شد . در عالم اقتصاد افتضاح امروز چند سال بعد خودش را نشان می دهد . البته دولت رییسی هم آنچنان آش دهن سوزی نیست .
ناشناس۳۱۷۷۱۴۲۱۹:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
کی ۱۲ هزار تومان بود خواب دیدی خیر باشه به دلار ۳۰ هزار تومانی حسن روحانی مرغ ۱۲ تومنی
ناشناس۳۱۷۶۶۴۸۱۴:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
خیلی ساده است، اقتصاد ایران هر قدر هم که انکار کنند، هر قدر هم که اعلام پیروزی کنند، هر قدر هم به خودشان مدال دهند، هر قدر هم از خودشان یا دیگران دستگیر و مجازات کنند، تا زمانیکه از تحریم های جهانی و فساد داخلی رهایی نیابد، هیچ راهی برای این مشکلات وجود ندارد! و اقتصاد ایران زمانی می تواند این وضعیت فساد را بهبود بخشد که شفافیت داشته باشد، و باز تا روزی که تحریم های جهانی است، هرگز دست فاسدان کوتاه نخواهد شد زیر پشت این موهبت خود خواسته پنهان شده و بساط عیش و نوششان پابرجا می ماند!
ناشناس۳۱۷۶۲۸۴۱۰:۳۹:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
جلوی دلال ها رو بگیرید . مملکت دست دلال هاست.از پس چهارتا دلال نمیتونید بربیایید؟
ناشناس۳۱۷۶۶۳۴۱۴:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۵
تا ارز رانتی و گاز رانتی و.. هست دلال هم زیاد جولان می دهند
ناشناس۳۱۷۶۹۶۶۱۷:۰۶:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
عزیزم این دلال ها به قدری قدرتمند هستند که هم درمجلس و هم دردولت و هم در ....بهترین مناصب را دارند این جوری هم نیست که دلال چهار راه استانبول باشند
ناشناس۳۱۷۶۳۲۴۱۱:۰۱:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اقتصاد باید آزاد, رقابتی و خصوصی شود تا تورم کاهش پیدا کند.
ناشناس۳۱۷۶۶۶۴۱۴:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
آزاد، رقابتی و خصوصی یعنی اقتصاد غیر فاسد! اقتصاد غیر فاسد نیاز به شفافیت دارد. تا زمانیکه ما برای جابهجایی پول نیاز به پنهان کاری داریم یعنی عضو FATF نیستیم و تحریم هم هستیم، خیل عظیم فاسدان در کنار اقلیت مجاهد در اقتصاد حضور آزاد دارند و لذا چنین اقتصادی هرگز آزاد و رقابتی و خصوصی نخواهد شد.
ناشناس۳۱۷۶۷۳۵۱۵:۲۹:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
جهت اطلاع شما مبارزه با پول شویی در اقتصاد ایران در حال اجرا هست و fatfمد نظر شما در مورد روابط خارجی هست و در زمان تحریم اجرامی شود یعنی لو رفتن بیشتر نحوه مراوده با خارج و تحریم بیشتر حتی نمی دانید بالاترین پول شویی ها در آمریکا و امارات و سوئیس دارد انجام می شود و کسی هم کاری ندارد با آن کشورها در ضمن مشکلات اصلی اقتصاد ایران دستکاری در ان هست و نه تحریم
ناشناس۳۱۷۷۲۳۶۲۰:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
در امریکا ثروتمند شدن ناگهانی دلال جماعت مرتبط به قدرت نداریم و سیستم‌مالیات صحیح و کارامد است لذا بحث پولشویی اینجا بی مورد است
ناشناس۳۱۷۷۵۱۶۰۰:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۶
اینقدر آمریکا آن هم فانتزی را رو دست کردن خوب نیست
مانی۳۱۷۷۲۹۸۲۱:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
بیشترین فساد درحال حاضر در همان بخش پنهان از FATF رخ میدهد. بیش از 40% از ارزش فروش کالا تخفیف و مبلغ معتنابهی هم بابت هزینه هایی که صحت و سقم آن روشن نیست کسر میشودو.....در حواله های بانکی برای واردات،بانک ها 7% هزینه میگیرند.در حالی که قبل از تحریم این هزینه حدود نیم درصد بود....
عبدالله۳۱۷۶۳۳۳۱۱:۰۷:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اگر واقعا می خواهید بدانید مشکل اقتصاد کجاست؟ باید عرض کنم مهمترین دلیل تحریم ها و فساد گسترده اقتصادی هست و تا این دو معضل حل نشود هیچ راه حل علمی و غیر علمی جواب نخواهد داد
بهروز۳۱۷۶۳۴۶۱۱:۲۲:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
لایحه حجاب ظاهرا مهمتر از گوشت و مرع و برنج و روعن و مسکن و اشتغال و رفع تحریمها هست.
ناشناس۳۱۷۶۶۳۷۱۴:۲۷:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
حرفی بی ربط
ناشناس۳۱۷۶۳۵۵۱۱:۳۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
وقتی کاردان بر سر کار نیست وقتی صرفا شعار داده می شود بهتر از این انتظار دارید!
ناشناس۳۱۷۶۵۴۲۱۳:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۵
کاردان سر کار است خیلی کاسبان و دلالان صادق درستکار نجیب و پاکی داریم
سعید۳۱۷۷۰۲۸۱۸:۰۴:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
مهمترین وظیفه کاران صادق و درست کار که قدرت برتر دارد، حذف دلالان و افراد ناکارآمد فاسد است، هرچقدر هم خودش درست کار باشد ولی دست کاردار فاسد زیر دست خود را کوتاه نکند، عینا در همان فساد شریک است.
ناشناس۳۱۷۶۳۸۷۱۱:۵۵:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۵
هم ارز و هم مرغ و مسکن و بقیه .... و مسئولان همه حالی خوش دارند جز ما مردم ایران که ناخوشیم
ناشناس۳۱۷۶۴۰۱۱۲:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اول باید این نهادها وبنیادها را از شرکت داری و بانک داری منع کرد که همه تورم وگرانی وبدبختی زیر سر آنهاست .
ناشناس۳۱۷۶۴۱۶۱۲:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اقا این چه وضع مملکتداریست؟ خودرو گران بی کیفیت با بنزین ارزان محیط زیست داغان شهرهای الوده سرطان در حلقوم مردم میکنید فرهنگ عامه رو به زوال ۱۰ میلیون اتباع اجنبی بچه تولید کن هوار بر سرمملکت نابودی منابع اب فرسایش خاک حکومت بی چون و چرای دلالها بر کشور از مرغ و نهاده گرفته تا مسکن و خودرو و همه چی؟ مرغ فقط یک قلم از ناکارامدی هست
امید یاوری دارانی۳۱۷۶۴۶۹۱۲:۴۴:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
از ظرفیت بالای قانون اساسی استفاده کنید و مذاکره مستقیم با آمریکا را به رفراندوم بگذارید . قانون اساسی برای روزهای سخت و تصمیمات مهم مراجعه به آرای عمومی با استفاده از رفراندوم پیش بینی نموده است.
ناشناس۳۱۷۶۵۹۶۱۴:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
آن وقت چی می شود؟ کدخدایتان ناجی می شود و تورم را کنترل می کند؟!! فعلا بروند اونجاهایی که مستقیما هستند و دخالت هم می کنند ناجی شوند و تورم را کنترل کنند!
ناشناس۳۱۷۷۱۷۷۲۰:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
خوب شما که اینجور فکر میکنی نظرت هم محترمه رفراندوم شد رای منفی بده
ناشناس۳۱۷۷۵۰۸۰۰:۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
مشکل این هست که فکر می کنید طرف مقابلتان عروسک هست که می‌گویی فلان، نخیر قربان طرف مقابلتان دنبال دوستی نیست چندین بار رفتید ولی آخرش آدم بده بودید چون هدف آنان تجزیه ایران هست حال بر اساس تغییر حکومت یا از طریق جنگ که از طریق برجام هاي متعدد درست خواهد شد
ناشناس۳۱۷۶۶۶۹۱۴:۴۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
آقایان هر کار در توانشان بوده انجام داده اند .
ناشناس۳۱۷۶۶۹۲۱۵:۰۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
خیلی ساده ای فکر کردی با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم تحریم ها حل میشه؟ ما یه بار با آمریکا تو برجام به توافق رسیدیم ولی آمریکا زد بیرون. قبل اینکه بیرون بزنه هم به تعهداتش عمل نمی کرد.
ناشناس۳۱۷۶۵۲۴۱۳:۲۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
این چه وضع مملکت داری است؟
ناشناس۳۱۷۶۵۴۷۱۳:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
از این دولت ناکارآمد توقع بیشتری نمیشه داشت .
ناشناس۳۱۷۶۵۵۹۱۳:۴۲:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
ابر قدرت منظقه ای که نه برق داره نه مرغ داره نه آب داره که ابر قدرت نیست..
دلسوز مردم .۳۱۷۶۵۶۹۱۳:۵۳:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
مشکل شما در مورد عدم توانایی درک این موضوع اینه که فکر کردید واردکننده‌گان مردم عادی و شرکتهای خصوصی عادی هستند !!! اصلا مگه به شما اجازه واردات کالای استراتژیک میدن ؟ مگه کشور ما در ید واحدی اداره میشه ؟ هر ارگانی برای خودش وزارت اطلاعات و وزارت دارایی و وزارت بازرگانی جداگانه ای داره که صد البته همه با هم رفیق و فامیل هستند . تا اداره کشور بر مبنای قانون نباشه، اوضاع روز به روز وخیم تر خواهد شد .
ناشناس۳۱۷۶۵۷۸۱۳:۵۷:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
فعلا مسئولين حجاب را چسبيندن بقيه براي يشان مهم نيست
ناشناس۳۱۷۶۷۲۶۱۵:۲۲:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
حجاب یک دستاویز است برای هر دو طرف. یرای دولت که ناتوانیهایش را مخفی کند. برای ناراضیان که ناکامیهایشان را تقصیر دولت می دانند و اینگونه لجبازی می کنند.
ناشناس۳۱۷۶۵۸۱۱۳:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اصلا مگه گراني هست؟ تورم پايين آمده نمي بيني ؟ بابا چشماتا باز كن
ناشناس۳۱۷۶۵۹۵۱۴:۰۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۵
دادن ارز رانتی یعنی همین هی دنبال قیمت آن باشید!!
ناشناس۳۱۷۶۶۲۱۱۴:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵
رها سازی نرخ ارزی وجود ندارد برعکس تثبیت و سرکوب ارزی , یعنی چی؟ یعنی وقتی تورم دارید نرخ ارز هم با میزان تورم بالا برود از سال 97 با تثبیت نرخ ارز باعث شد بخش زیادی از منابع و کالا ها با نرخ دولتی خریداری و گرفته شود ولی در بازار آزاد فروخته شود آن هم بالا تر از نرخ دلار آزاد کاری که در ماشین هم رخ داده قیمت کارخانه سرکوب شد ولی قیمت بازار حتی از قیمت ارز آزاد هم بالا بزند و بیشتر شود و الان به طرق دیگر با ارز 28500 چندبار می خواهید آزمودن را تکرار کنید؟
ناشناس۳۱۷۶۷۵۵۱۵:۳۷:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۵
در ضمن در صورت عدم حذف ارز 4200 تورم الان هم بالای 100 درصدی می بود و نه 45 درصدی هم به خاطر چاپ پول بیشتر بابت اختلاف با دلار آزاد و هم افزایش قیمت جهانی واردات آن کالاها که باز نیاز به چاپ پول بیشتر می بود و دلالی در ایران هم آزاد و می رود در تورم بالاتر از 100 می نشست آن هم برای چی‌؟ برای چند کالا که با ارز دولتی داده شود، ارز 28500 هم برای یکی دو سال باقی بماند و حذف نشود تورم را بالا خواهد برد
ناشناس۳۱۷۷۰۷۶۱۸:۳۵:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
اگه دولت ريسي ارز٤٢٠٠رو قطع نميكرد الان دلار حداكثر ٣١هزارتومان بود
ناشناس۳۱۷۷۴۹۲۰۰:۰۵:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۶
عزیزم این رقمی که گفتی برای قبل سال 1401 هست که تازه ارز رانتی حذف نشده بود تورم 43 درصدی سال 1400 و تورم 7 درصدی امریکا یعنی 36 درصد افزایش دلار که می شود 33 هزار تومان برای سال 1400 برای سال قبل هم با تورم 47 درصدی ایران و 7 الی 8 درصد آمریکا می شود تقریبا 46 الی 47 هزار تومان بهتره این را بگویی اگر ارز4200 ایجاد نمی شد دلار چند می بود الان !!! فقط برای آگاهی بیشتر شما با خلق این ارز در سال 97 که باید ارز در نرخ زیر 7 هزار تومان بسته می شد ولی در نرخ 14 هزار تومان بسته شد
ناشناس۳۱۷۶۶۲۴۱۴:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۵
...مگه شما نبودیدکه دوره روحانی قیمت ها را توی سرش می کوبیدید گوشت الان توی چهار محال و بختیاری که مهد تولید گوشت کشوره شده کیلویی ۵۰۰۰۰۰ تومان!!!
ناشناس۳۱۷۶۷۲۸۱۵:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
ریشه دست‌پخت همان دوره هست با خلق ایحاد ارز4200 برای کل اقتصاد که قدرت خرید را به شدت کم کرد و هنوز هم جبران نشده و الان بابت حذف آن و همزمان فنر رها شده ارز در بازار آزاد برای بخشی از اقتصاد اختصاص ارز 28500 داده می شود که مثلا فشار اقتصادی کمتری ببینید برای کالاهای اساسی ولی عملا با نرخ بازار آزاد مثلا مرغ و گوشت و تخم مرغ به دست شما می رسد
ناشناس۳۱۷۷۰۴۳۱۸:۱۵:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
فقط لطفا با این ادبیات بدون تفکر و باری به هر جهت نمک به زخم مردم نپاش
ناشناس۳۱۷۷۵۰۰۰۰:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
ما علمی صحبت می کنیم برعکس چیزی که شماها دنبال جناج بازی هستید و همیشه هم مدعی!!
ناشناس۳۱۷۷۲۱۳۲۰:۴۲:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
همچین از تقصیر دوران روحانی میگید که انگار رژیم گذشته است بودجه اون دولت رو همین مجلس فعلی تصویب میکرد مجمع تشخیص که سیاست گذار است که همان است از شورای سه نفره سران قوا هم فقط یک نفر عوض شده
ناشناس۳۱۷۷۸۵۹۱۰:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت وقت نبوده برجامی شکل نمی گرفت هیچ ارز 4200 هم درست نمی شد! یعنی دولت می خواست!
ناشناس۳۱۷۶۸۷۹۱۶:۳۲:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۵
این عکسی که گذاشتید خیلی بانمک و ناز هست.
ناشناس۳۱۷۶۹۹۰۱۷:۲۲:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۵
دلیل گرانی مرغ نسبت به مرغ وارداتی را باید در نژاد آرین جستجو کرد...
ناشناس۳۱۷۷۱۸۶۲۰:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۵
خود وزارت جهاد چند ماه وزیر نداشت از دیماه پارسال هم تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ را محدود کردند و همچنین ارز مواد اولیه دارو و واکسن دامی را بطور کل قطع کردند و هشت ماه است شرکتهای تولید دارو ی دامی بیکار و بدون جنس مانده اند یکی از مدیران وزارت جهاد میگفت نه توان دادن ارز ۲۸۵۰۰ را داریم و نه جرات رفتن به تالار دوم و ارز ۳۸۵۰۰ نتیجه این بلاتکلیفی میشود همین که میبینید
استاد دانشگاه تهران۳۱۷۷۲۱۵۲۰:۴۴:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۵
وضعیت اقتصادی یک کشور وابسته به شرایط سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ان است.
ناشناس۳۱۷۷۴۷۸۲۳:۵۷:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۵
مشکل نبود بهره وری و عدم شایسته سالاری و به طبع آن فرار سرمایه و نیروی انسانی است
ناشناس۳۱۷۷۶۵۴۰۶:۵۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
دولت رئیسی دولت کمرشکن قشر کارمند، کارگر و بازنشسته است و فقط توانسته این اقشار را کلا زمین گیر و به نابودی کامل برساند و دیگر هیچ
ناشناس۳۱۷۷۶۵۹۰۷:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۶
تا وضعیت اقتصادی بصورتی است که فرار سرمایه جدی است وضع همینه و سر درگمی مردم در قالب کی بود کی بود مسوولان را در جراید و رسانه های عمومی را خواهیم داشت. لازمه ثبات اقتصادی در پیش گرفتن رویه مردم دارای در قالب مشی سیاسی معتدل و مبتنی بر سیاست خارجی غیر تهاجمی و هوشمندانه است.
ناشناس۳۱۷۷۷۸۶۰۹:۲۷:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۶
خدا بداد مردم برس امین یا رب العالمین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  2. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  3. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  4. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  5. صدای پرقدرت صداقت 

  6. وزارت بهداشت: قیمت دخانیات در ایران بسیار پایین است

  7. بن سلمان به ایران می‌آید

  8. امپراتور خودخوانده‌ بی‌ادبی/ انتظار برخورد با توهین‌کنندگان به شهدای خدمت

  9. مهمترین ویژگی شخصیتی و کاری "شهیدِ جمهور" چه بود؟

  10. پایین‌ترین تورم ۳۸ ماه اخیر ثبت شد

  11. ادعای محافل خبری: آمریکا با تروئیکای اروپا بر سر ایران دچار اختلاف شده است

  12. سخنی با رئیس جمهور آینده؛ چرا راه واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی سهل و واجب است؟

  13. عارف و همتی نامزداحتمالی اصلاحات/شرط لاریجانی برای اعتدالیون

  14. تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است

  15. آخرین وضعیت حمید نوری در زندان امنیتی سوئد

  16. ترودو: حکم دادگاه لاهه علیه اسرائیل الزام‌آور است و همه باید از آن پیروی کنند

  17. دولت به تمام تعهدات «رئیس‌جمهور شهید» از جمله ساخت مسکن متعهد است

  18. سرنوشت تتلو چه می‌شود؛ زندان یا آزادی؟

  19. بازار گوشت رقابتی می‌شود/ کاهشی شدن قیمت دام به زودی

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  4. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  5. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  8. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  9. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  10. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  11. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  12. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  13. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  14. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  15. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  17. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  18. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  19. او این چنین جاودانه شد

  20. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  21. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  22. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  23. سخت، اما گذرا...

  24. خاری در چشم دشمنان

  25. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

آخرین عناوین