اولین قدم‌ برای حرفه‌ای‌شدن خدمت سربازی/ استقبال رسانه اصولگرا از بازگشت گلزار و رشیدپور به تلویزیون

گروه سیاسی الف،   4020522115

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 اولین قدم‌ برای حرفه‌ای‌شدن خدمت سربازی/ استقبال رسانه اصولگرا از بازگشت گلزار و رشیدپور به تلویزیون

نقش‌آفرینی قطعی لاریجانی در انتخابات 

 بهروز نعمتی، نماینده سابق مجلس و از چهره‌های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی، از نقش‌آفرینی رئیس سابق قوه‌مقننه در انتخابات اسفندماه خبر داده است. او در این‌باره به تسنیم گفت: «در انتخابات 1400 ریاست جمهوری در حق آقای لاریجانی ظلم آشکاری شد. وقتی رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی بیان کردند که در حق آقای لاریجانی جفا شده است و باید جبران شود، متأسفانه کسی یا کسانی این موضوع را جبران نکردند. الان هم عده‌ای به دنبال آن هستند که آقای لاریجانی در عرصه انتخابات حضور نداشته باشد.

اقتدارگرایان که به دنبال آن هستند که همواره خود در رأس قدرت قرار بگیرند، نه تنها آقای لاریجانی بلکه حضور امثال آقای روحانی را هم بر نمی‌تابند و نمی‌خواهند اینها در عرصه سیاست کشور و انتخابات حضور داشته باشند. قطعاً چنین آدم‌هایی نیز از آمدن آقای لاریجانی در عرصه سیاست و انتخابات خوشحال نیستند.

قطعاً آقای لاریجانی در انتخابات اسفندماه نقش‌آفرینی خواهد کرد. به هر حال مجموعه‌ای از نمایندگان ادوار با آقای لاریجانی در ارتباط هستند که این افراد کم‌تأثیر در عرصه سیاست نیستند و این احتمال کم است که این افراد تأیید صلاحیت نشوند. همچنین مسئولین اجرایی دوران‌های مختلف ارتباطاتی با آقای لاریجانی دارند.»

******

انتظار عربستان برای سفر رئیسی به این کشور

یک رسانه لبنانی در گزارشی به توافق ایران و عربستان پرداخت و نوشت که مقامات ریاض اکنون منتظر سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور هستند.

به گزارش ایسنا، روزنامه النهار در گزارشی نوشت که لبنان در اولویت مذاکرات ایران و عربستان نیست. البته در این مرحله نه تنها لبنان بلکه عراق و سوریه نیز جایی در مذاکرات ندارند و تمرکز بر روی اجرای توافق دوجانبه است و ریاض اکنون منتظر سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به عربستان است.

در این گزارش با اشاره به اوضاع نا‌به‌سامان لبنان آمده است برخلاف چیزی که برخی طرف‌ها در لبنان مطرح می‌کنند، هیچ گونه شکافی در توافق تهران و ریاض وجود ندارد.

نویسنده این گزارش آورده است که توافق ایران و عربستان اکنون در مرحله آزمودن حسن نیت‌ها و عملی کردن رویکردهای جدید دو کشور است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که همکاری اقتصادی میان ایران و عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منوط به برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

گفتنی است طی چند ماه اخیر سفارت ایران در عربستان و کنسولگری کشورمان در جده به صورت رسمی بازگشایی شد. همچنین در ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان بعد از ۱۷ سال به تهران سفر کرد.

******

جیغ بنفش درآمد!

توفیق دیپلماتیک ایران در آزادسازی منابع بلوکه کشورمان در کره‌جنوبی واکنش‌های مختلفی را در پی داشت؛ اغلب سیاسیون آن را به قدرت دیپلماسی کشور که در دولت سیزدهم فعال شده نسبت دادند، جمهوری‌خواهان آمریکایی آن را رقص بایدن به ساز ایران خواندند و گروهی این اتفاق را قدرت حقوقی ایران و ناشی از شکایت انجام‌شده از کره‌جنوبی دانستند اما در این بین واکنش مقامات دولت سابق که 8 سال زمام امور را در دست داشتند و البته عاجز از این اقدام بودند، عجیب به نظر می‌رسد.

روزنامه وطن‌امروز در این‌باره نوشت: «به نظر می‌رسد تلاش مقامات دولت قبل و اصلاح‌طلبان برای تخریب دستاورد اخیر دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی که منجر به آزادسازی 6 میلیارد دلار از دارایی گروگان‌گرفته شده ایران در کره‌جنوبی می‌شود، اقدامی جهت فرار به جلو و توجیه کم‌کاری و به عبارت بهتر، عجز دولت روحانی در این رابطه است.

دولت قبل چند بار برای آزادسازی مطالبات ارزی کشورمان اقدام کرد که متاسفانه تمام آنها به در بسته خورد، کمااینکه اگر دولت روحانی در این مسیر به توفیقی دست می‌یافت باعث بهبود شرایط اقتصادی مردم می‌شد. دولت روحانی حتی امکان استفاده از این منابع ارزی برای واردات واکسن را هم پیدا نکرد.

وزیر دولت قبل در حالی بدهی دولت پیشین را ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند که اگر معیار بدهی را اوراق دولتی در نظر بگیریم، رقم آن بیش از 530 هزار میلیارد تومان است و به گفته سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند. مسلما به این رقم باید موضوعات دیگری مانند بدهی به صندوق‌های بازنشستگی و صندوق ذخیره ارزی را نیز اضافه کرد که میزان بدهی دولت روحانی را چند برابر می‌کند.

اما نکته جالب توجه ماجرا که خط بطلانی بر ادعای مقامات دولت قبل می‌کشد، این است که کل مبلغی که قرار است آزاد شود، در دولت قبل و در حالی که مسدود بوده، به ریال تبدیل و هزینه شده است. یعنی امکان استفاده ریالی از آن در بودجه کاملا منتفی است و فقط به عنوان منابع در اختیار بانک مرکزی برای مدیریت ارزی قابل استفاده است. 

کما اینکه اخیرا نیز عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی اذعان کرده سال ۹۸ به ازای این منابع ارزی مسدودشده‌ که قرار است به همت دولت سیزدهم آزاد شود، پول بدون پشتوانه چاپ و دولت قبل آن را پیشخور کرده است. به عبارت ساده‌تر، دولت حسن روحانی در حالی که از آزادسازی دارایی بلوکه کشورمان در کره‌جنوبی عاجز بود، سال 98 با چاپ بدون پشتوانه ریال در ازای مبلغ مسدودشده، سهم خود را برداشته است. با این حال اکنون شاهد آن هستیم که این مبلغ بار دیگر از سوی مقامات دولت قبل، برای بدهی‌‌هایی که برای دولت سیزدهم به ارث گذاشته‌اند فاکتور می‌شود.»

******

به‌سمت حرفه‌ای شدن خدمت سربازی

مجلس شورای‌اسلامی اولین قدم را در جهت حرفه‌ای‌شدن خدمت سربازی برداشت.

محسن پیرهادی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون اظهار داشت: «در سال‌های اخیر تغییر قانون نظام وظیفه به یکی از مطالبات جدی بخشی از جامعه تبدیل شده بود که در همین راستا در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بررسی ماده ۱۰۲ لایحه با عنوان بهینه سازی خدمت وظیفه مورد بررسی قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «با رای اعضای کمیسیون اولین گام‌های رسمی برای حرفه‌ای شدن سربازی از طریق کاهش مدت زمان، جایگزینی سایر عضویت‌ها و پاره وقت شدن خدمت سربازی برداشته شد. ستاد کل نیرو‌های مسلح موظف شد به منظور دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی، ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد، تعالی، توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آن‌ها نسبت به تدوین ساز و کار بهینه و استحکام بخشی نظام خدمت وظیفه عمومی، نسبت به اصلاح مقررات ذیربط از جمله کاهش مدت خدمت وظیفه عمومی، کاهش نیاز به سرباز از طریق جایگزینی سایر عضویت ها، کاهش نیاز به خدمت پیوسته سربازی و پاره وقت نمودن خدمت سربازی برای بخشی از مشاغل سربازی به همراه الزامات آن، فرهنگ سازی و اقدام و به تصویب فرمانده کل قوا برساند.»

 به گفته پیرهادی بر اساس رای اعضای کمیسیون تلفیق در طول سال‌های اجرای برنامه مشمولان دارای سه فرزند و بیشتر و مشولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

******

شما چه کردید آقای زارع‌پور؟

انتشار خبر تعهد تلگرام به کشور عراق و رفع فیلتر این پیام‌رسان، انتقاد روزنامه فرهیختگان به وزیر ارتباطات را در پی داشت.

این رسانه نوشت: «چند روز پیش عراق تلگرام را فیلتر کرد. وزارت ارتباطات عراق گفته بود از تلگرام خواسته کانال‌هایی که دادۀ موسسات دولتی و اطلاعات شخصی مردم را افشا می‌کنند را ببندد اما این شرکت جواب نداده. حالا وزارت ارتباطات عراق اعلام کرد که این تصمیم به این خاطر اتخاذ شده است که شرکت تلگرام به درخواست‌های همکاری نهادهای امنیتی عراق پاسخ مثبت داده است.

اما در ایران تلگرام نزدیک به ۸ سال است که فیلتر است و اپ‌های دیگری هم به فهرست فیلترینگ اضافه شدند. مسئولان مدام می‌گویند که این شرکت‌ها در صورتی که قوانین ما را بپذیرند برای رفع فیلتر مشکلی نداریم. از سوی دیگر تجربه عراق نشان داد که صرفا ظرف چند روز شدنی است که با شرکت‌های مذکور وارد مذاکره شد و آنها نیز درخواست‌های معقول اجرایی می‌کنند. حالا سوال مهم این است که مسئولان ایرانی چه مذاکراتی برای رفع فیلتر تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند؟ بد نیست که از آقای زارع‌پور بپرسیم که شما برای رفع فیلتر چه کرده‌اید و چه مذاکراتی داشته‌اید؟ اگر اقدامی کرده‌اید جزئیات آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهید.»

******

درباره احتمال بازگشت گلزار و رشیدپور به صداوسیما

انتشار خبر بازگشت احتمالی محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به تلویزیون موجب واکنش‌ها و حاشیه‌های بسیاری شده. خبرگزاری تسنیم در این خصوص نوشت: « دو نکته را پیرامون این موضوع باید در نظر گرفت. نخست؛ مشکل فعلی کشور و از جمله صداوسیما با مسئله‌ سلبریتی‌ها بیش از آنکه به هنر یا بی‌هنری سیاست‌گذاری برگردد، به عدم شناحت این پدیده مربوط است. ظاهراً از سوی برخی ـ که البته مقصودمان ضرورتاً مدیران صداوسیما نیستند ـ تصور می‌شود لفظ و هویت «سلبریتی» یا همان «چهره»، یک پروژه فی‌نفسه به‌طور کامل خطرناک و اسم رمزی است که باید با اساس و ذات آن مقابله شود. صورت عریان‌تر این تحلیل آن است که یک عده‌ای که اسم خودشان را سلبریتی می‌گذارند، ماهیت عجیب و غریبی دارند و مدام در حال توطئه‌اند. در چنین نگاهی، سلبریتی، ذاتاً «بد» و «قبیح» مقوله‌بندی می‌شود و خب، به‌صورت طبیعی باید با اساس آن مقابله شود، بر همین اساس است که برخی رسانه‌ها و بعضی برنامه‌های موردی در صداوسیما و حتی همین شبکه 3، نحوه‌ای از صورت‌بندی را درباره سلبریتی‌ها ارائه می‌کرد که حداقل به بخش مهمی از مخاطب این تصور القا می‌شد که باید با کلّیت سلبریتی‌ها مرزبندی و حتی مبارزه کرد!

اما مسئله این است که «سلبریتی» چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از «واقعیت ساختاری» دنیای امروز است؛ دنیای امروز که اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم، اسم بامسمّاتری از اینکه بگوییم ما در یک عصر کاملاً رسانه‌ای به‌سر می‌بریم نمی‌توان بر آن نهاد. آنگاه که دنیا رسانه‌ای شد، به‌صورت طبیعی «سلبریتی» و «چهره» هم ساخته می‌شود. سلبریتی اسم کوچک مثلاً فلان بازیگر یا خواننده نیست؛ سلبریتی فردی است که در عالم رسانه‌ای، نسبت با بسیاری دیگر، بیشتر دیده می‌شود و حرفش برای مخاطب بیشتری در معرض شنیدن قرار می‌گیرد.

سلبریتی با تأکید بر واقعیت ساختاری امروز فی‌نفسه نه بد است و نه خوب؛ به‌صورت طبیعی هم چهرۀ خوب می‌توان بین آنها یافت و هم چهرۀ بد؛ لذا اگر کسی به‌ویژه در صداوسیما بخواهد به ایدۀ ناپختۀ سلبریتی‌ستیزی پناه ببرد، آنگاه اساساً با خودش به تناقض می‌خورد! مهمتر اینکه باید با سلبریتی در حد همان چهره‌بودنش مواجه شد؛ نه دیگران باید سلبریتی را یک تحلیل‌گر و تئوریسین سیاسی و اجتماعی بدانند و نه خود آن چهره باید چنین جامه گشادی به تنش بپوشد.

دوم؛ همچنان که در مقدمه نیز به آن اشارۀ اندکی شد، یک بخش از مشکلی که امروز صداوسیما در دعوت از برخی چهره‌ها به آن برخورد کرده است، محصول بعضی اشتباهات خودش هم می‌تواند باشد. اگرچه برخی چهره‌ها و سلبریتی‌ها در فتنه 1401 عمیقاً اشتباه کردند و آب به آسیاب جریان ضدایران ریختند، امّا اینکه بعضی برنامه‌ها و میهمان‌ها چنان بگویند و بتازند که گویی همۀ چهره‌ها را باید به یک چوب زد، حالا مخاطبی را پدید می‌آورند که در این گرم و سرد کردن‌ها ممکن است احساسشان ترک بردارد.

جمع‌بندی این‌که حتماً دعوت از چهره‌هایی که بخشی از پروژۀ ضدایران نبودند به تلویزیون کاری نسنجیده نیست؛ این مسئله نه آن‌چنان است که بخواهیم برای آن جشن و سرور برپا  کنیم و نه چنان قبیح است که برای آن مرثیه‌سرایی کنیم. اگر عرصه را درست بشناسیم، این موضوع یک اتفاق ساده است که باید با آن ساده و منطقی برخورد کرد و از مدیریت و تعامل با آنها ـ با حفظ اصول اساسی ـ استقبال کرد.»

******

چهره‌هایی که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند

اسامی برخی ثبت‌نام‌کنندگان مشهور در انتخابات مجلس دوازدهم مشخص شد.

خبرگزاری تسنیم در این‌خصوص نوشت: « «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات دولت روحانی و پسرش «سیدمحسن علوی» نماینده سابق لامرد در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند. «محمدباقر نوبخت» رئیس برنامه و بودجه دولت روحانی نیز در انتخابات ثبت‌نام کردند. «جمشید انصاری» هم در دولت روحانی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بود که ثبت‌نام کرده است.

«علی مطهری»، «مهدی کوچک‌زاده»، «حسن قشقاوی» معاون سابق کنسولی وزارت خارجه، «کمال‌الدین پیرمؤذن» اصلاح‌طلب، «علاءالدین بروجردی» رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی، «علی عباسپور طهرانی» از نزدیکان جاسبی و مرحوم هاشمی رفسنجانی، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر سابق جهاد کشاورزی، «حمیدرضا فولادگر» و «مسعود پزشکیان» نماینده اصلاح‌طلب فعلی مجلس از دیگر افرادی هستند که در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

همچنین پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد برخی نمایندگان ادوار که چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند در این دوره پیش‌ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

«سید حسین نقوی حسینی» نماینده سابق ورامین، «حسین مظفر» وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و نماینده مجلس نهم، «علی اسلامی‌پناه» استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نماینده سابق جیرفت، «ضرغام صادقی» نماینده مجلس نهم و قائم‌مقام وزارت کار در دولت سیزدهم، «حمید رسایی» و «حسین طلا» نمایندگان مجلس نهم و «لاله افتخاری» عضو حزب مؤتلفه اسلامی از جمله این افراد هستند.

همچنین «غلامرضا تاج‌گردون» نماینده سابق گچساران، «محسن کوهکن» نماینده سابق لنجان، «عزت‌الله یوسفیان ملا» نماینده سابق آمل، «محمدمهدی افتخاری» عضو فراکسیون امید مجلس دهم، «قدرتعلی حشمتیان» رئیس سابق خانه احزاب ایران، «اکبر رنجبرزاده» نماینده سابق اسدآباد، «علی اصغر یوسف نژاد» نماینده ساری در مجلس دهم، «رمضانعلی سبحانی‌فر» نماینده پیشین سبزوار، «منصور حقیقت‌پور» مشاور رئیس سابق مجلس، «اسماعیل دوستی» عضو سابق شورای شهر تهران و نماینده مجلس پنجم، «سکینه الماسی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم، علی عباسپور طهرانی نماینده مجلس هشتم، کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مجلس نهم، «علی وقفچی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم، «غلامرضا کاتب» نماینده سابق گرمسار، «فریده اولادقباد» عضو فراکسیون امید مجلس دهم از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به علی لاریجانی هستند که وارد انتخابات شده‌اند.»

******

روایتی از گاف بزرگ خاتمی و دولتش در سیستان‌وبلوچستان!

این روزها بحث دیوار مرزی سیستان به یکی از سوژه‌های مهم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و برخی روایت کرده‌اند که در اقدامی اشتباه و با کشیدن دیوار مرزی در زابل، بخشی از زمین‌های کشاورزی مردم ایران آن طرف دیوار قرار گرفته و طوری ماجرا روایت شده که این اقدام اخیراً صورت گرفته است. اما واقعیت ماجرا چیست؟

محسن اسلام‌زاده، مستندسازی و پژوهشگر حوزه سیستان‌وبلوچستان با انتشار رشته توئیتی در صفحه خود درباره دیوار مرزی سیستان نوشت: «در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و استانداری سید محمود حسینی عضو ارشد حزب مشارکت، ساخت یک دیوار مرزی در منطقه زهک- هنرمند به طول ۳۰ کیلومتر برای مبارزه با عبور و مرور قاچاقچیان مواد مخدر در سال ۱۳۷۷آغاز و سال ۱۳۸۲ تکمیل شد.

بر اساس اشتباه دولت خاتمی، بیش از ۲هزار هکتار از اراضی پشت دیوار قرار گرفت. اوسط هاشمی استانداراصلاح طلب سیستان‌وبلوچستان در دولت روحانی در سال ۹۶ اعلام کرد که این دیوار یک نقص فنی و اشتباه محاسباتی است که باعث شده اراضی کشاورزان این منطقه در آن سوی دیوار جا بماند و این دیوار حتماً باید حذف شود. مدتی پیش حبیب الله دهمرده نماینده کنونی زابل در مجلس و استاندار سیستان‌وبلوچستان در دولت اول محمود احمدی نژاد اظهار داشت که با پیگیری‌های انجام شده در شورای تأمین استان مصوب شده فاصله بین این دیوار تا خط واقعی مرز را فنس بکشند تا مشخص شود زمین‌های آن طرف دیوار داخل خاک ایران است.

این دیوار خوب یا بد، در زمان ریاست جمهوری خاتمی، ‌وزارت خارجه خرازی و وزارت اطلاعات یونسی احداث شده. این روزها از هر چیزی که بتواند ایران و افغانستان را به سمت تنش و درگیری بکشاند، استفاده می‌کنند.

تنش در روابط ایران و افغانستان، تخریب چهره مسئولین کنونی با متهم کردن آنها به وطن و خاک فروشی،‌ بدبین کردن مردم سیستان نسبت به نظام و… بخشی از اهداف طراحان این جنگ روانی کثیف است.»

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  14. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  15. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  16. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  10. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  11. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  12. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  13. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  14. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  15. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  16. سفیدشویی جنایت!

  17. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  18. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  21. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  22. ترکیه ای که من دیدم! 

  23. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  24. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  25. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

آخرین عناوین